Vanha foorumi

Takaisin

Improvisoidut johtaja-kyvyt

HeroQuestin säännöt
Elgarth Mortifier 3. toukokuuta 2004 kello 9.52
Kirjoittaja Viesti
Elgarth Mortifier linkki 21. huhtikuuta 2004 kello 15.32
Elgarth Mortifier 21. huhtikuuta 2004 kello 15.32 linkki Elikkä mielipiteitä kaipaisin seuraavasta: Suurin osa Hq-porukastamme pelaa Runequestista konvertoiduilla hahmoilla.Hahmot on konvertoitu niin paljon Rq:n kykyjä mukailemalla kuin mahdollista.Pelaajat ovat likipitäen aina liikkuneet keskenään tai pienten ryhmien mukana. Hahmot ovat silti olleet tärkeässä roolissa Orlanthi-kapinallisten toimissa miehittäjiä vastaan. Herää kysymys,millä arvolla he johtavat taistelua kun massat kohtaavat. Otimme kokeeksi käyttöön Jousitulta johtaessa Archery kyvyn -10 improvisaatio bonuksella. Melee-taistelusta sovimme alustavasti, että sama -10 pätee siihenkin paitsi jos joukot eivät käytä samaa asetta kuin komentaja.Tällöin improvisaatio menisi -15...-20 tasolle. Nämä kuitenkin varsin erikoislaatuisessa tilanteessa,jossa hahmot johtavat Kehdon puolustusta.Tämähän ei ole mikään varsin perinteinen joukkotaistelun muoto. Mietimme sitäkin, että jos Lunarit jostain syystä pääsevät Kehdon kannelle, niin siellä eivät joukkotaktiikat varmaan paljoa paina? Tuskin Lunareillakaan on sattumalta Paviksessa joukkoja joiden päätaktiikka pohjaa venetaisteluun. Anteeksi hivenen sekava jäsennys, koitan tarkentaa jos jäi epäselväksi. Kiitos jo etukäteen avusta. P.s n.400 Orlanthia kehdossa ja 4000 Sapeli-antilooppiratsastajaa joen varrella väijyssä komppaniallisen taistelupappeja tukemana.Tilanne hoitui alle tunnin extended mass efforttina.Pakko myöntää, että Hq on ainakin tällä haavaa varsin mukavaa pelattavaa.
Guzmo linkki 21. huhtikuuta 2004 kello 16.43
Guzmo 21. huhtikuuta 2004 kello 16.43 linkki [quote:f58a6818d2="Elgarth Mortifier"] Herää kysymys,millä arvolla he johtavat taistelua kun massat kohtaavat. Otimme kokeeksi käyttöön Jousitulta johtaessa Archery kyvyn -10 improvisaatio bonuksella. Melee-taistelusta sovimme alustavasti, että sama -10 pätee siihenkin paitsi jos joukot eivät käytä samaa asetta kuin komentaja.Tällöin improvisaatio menisi -15...-20 tasolle. [/quote:f58a6818d2] Mielestäni johtamistaito on kaikkea muuta kuin aseenkäsittelyä. Kokeneet soturit ovat varmasti oppineet itsestäänkin vähän fyrdin/sotajoukon käskytystä vuosien varrella ja antaisin hahmoille ilmatteeksi (tai yhdellä HP:llä) moisen taidon vaikka arvolla 17. Sillähän ei sinällään vielä mitään tee jos vastapuolella on Yanafal Tarnils sadanpäämies [b:f58a6818d2]johda yksikköä [/b:f58a6818d2]5W2 kyvyllä ja massataisteluun keskitetyillä feateillä augmentoituna. [quote:f58a6818d2] Mietimme sitäkin, että jos Lunarit jostain syystä pääsevät Kehdon kannelle, niin siellä eivät joukkotaktiikat varmaan paljoa paina? [/quote:f58a6818d2] Impromiinuksia vaikka.
humis linkki 3. toukokuuta 2004 kello 12.09
humis 3. toukokuuta 2004 kello 12.09 linkki [quote:673cfddfd9="Elgarth Mortifier"]Elikkä mielipiteitä kaipaisin seuraavasta: Suurin osa Hq-porukastamme pelaa Runequestista konvertoiduilla hahmoilla.Hahmot on konvertoitu niin paljon Rq:n kykyjä mukailemalla kuin mahdollista.[/quote:673cfddfd9] Ihan vain mielenkiinnosta haluaisin tietää, miksi päädyitte konvertoimaan hahmot mahdollisimman tarkasti? "Yleinen mielipide" on ollut kovasti sen kannalla, että hahmot "luodaan uudelleen" hahmokonseptin mukaan ja mietitään HQ-kyvyt ihan puhtaalta pöydältä. HQ ja RQ ovat niin erilaisia pelejä, etteivät RQ:n painotukset siinä mistä asioista taitoja yleensä kirjataan ylös mielestäni kanna kovin hyvin HQ:n, jossa tärkeää ovat "pelisuunnittelijan tarkoittamalla tavalla pelatessa" mm. ihmissuhteet, luonteenpiirteet ja kaikki ne yksityiskohdat, jotka tekevät nimenomaan tästä hahmosta erikoisen tai erilaisen verrattuna kaikkiin muihin. (huom, pehmitän joka paikassa lausuntoja siksi, että kuvaan vain yhtä yleisesti hyväksi todettua tapaa pelata peliä, enkä mitään ainoaa oikeaa) [quote:673cfddfd9="Elgarth Mortifier"] Herää kysymys,millä arvolla he johtavat taistelua kun massat kohtaavat. Otimme kokeeksi käyttöön Jousitulta johtaessa Archery kyvyn -10 improvisaatio bonuksella. Melee-taistelusta sovimme alustavasti, että sama -10 pätee siihenkin paitsi jos joukot eivät käytä samaa asetta kuin komentaja.Tällöin improvisaatio menisi -15...-20 tasolle. [/quote:673cfddfd9] Olen samaa mieltä Guzmon kanssa siitä, ettei henkilökohtainenn aseenkäsittely paljon joukkotaistelun johtamiseen vaikuta. Parempia taitoja olisivat: suhde joukkoihin, fyrd-taistelu, johda joukkoja, jopa viha lunareita kohtaan. Jos hahmoilla ei tällaisia taitoja konversion jäljiltä ole, suositan lisäämään aina yhteisymmärryksessä pelaajien ja pelinjohtajan välillä sovitulla arvolla.
Häjy linkki 3. toukokuuta 2004 kello 19.20
Häjy 3. toukokuuta 2004 kello 19.20 linkki Periaatteessa olen myös sitä mieltä, että taktiset ja strategiset kyvyt ovat asekyvyistä eriäviä kykyjä. Mutta Gloranthaan sopii kyllä sellainenkin näkemys, jossa ne kulkevat käsi kädessä (onhan meidänkin maailmassa moista näkemystä kannatettu esim. Musashin toimesta). Mutta se on sitten selkeä pelin metafysiikkaa määrittelevä valinta. -Simo
newsalor linkki 3. toukokuuta 2004 kello 20.23
newsalor 3. toukokuuta 2004 kello 20.23 linkki Ehkäpä Musashin miekkailufilosofian salaisuus oli joku erikoisfilosofia, jolla voi augmentoida kumpaakin ja/tai sallia toisella toisen avittamisen. :)
Waylander linkki 4. toukokuuta 2004 kello 8.55
Waylander 4. toukokuuta 2004 kello 8.55 linkki Koska Gloranthassa asemestarit eivät todennäköisesti ole oppineet taitojaan pyhäkoulussa, olen sitä mieltä että henkilökohtaista aseenkäsittelytaitoa voi pitää jonkinmoisena ohjenuorana määriteltäessä joukkojen johtamistaitoa. Jostain, yleensä kokemuksen kautta, ne taidot on hankittu. Luulisi että jonkinmoista käsitystä taktiikasta ja johtamsesta on tarttunut hihaan. Mikäli siis hahmo ei ole puhtaasti kaksinkamppailuissa oppinut niitä asetaitojaan, niin jotain improvisaatio muutosta pohjautuen asekykyyn, VOI käyttää paremman puutteessa. Mielestäni myös johtamiskyky ja taktiikka ovat kaksi täysin eri asiaa. Voi olla hyvä ja inspiroiva johtaja, vailla minkäänlaista taktista taitoa. Open hordena vaan phalanxin kimppuun joka päivä, mutta onnen kuset lahkeista valuen. Taktinen johtaja voi taas olla huono ja kannustamaton leader, mutta voi tajuta joukkojen käyttötarkoituksesta paremmin. Parhaimmissa johtajissa tietysti yhdistyvät nämä kaksi ominaisuutta, mutta niiden erottaminen kahdeksi selkeästi erilaiseksi taidoksi, luo mielenkiintoa kuvioihin.
Häjy linkki 4. toukokuuta 2004 kello 9.40
Häjy 4. toukokuuta 2004 kello 9.40 linkki [quote:5f10787924="newsalor"]Ehkäpä Musashin miekkailufilosofian salaisuus oli joku erikoisfilosofia, jolla voi augmentoida kumpaakin ja/tai sallia toisella toisen avittamisen. :)[/quote:5f10787924] Jesh :) Minusta Musashi toimii monella tapaa hyvänä esikuvana tietyntyyppisille Humakteille. Kai se perustuu ajatukseen, että ollaksesi todella hyvä jossakin sinun täytyy tietää perusteet ja jos tunnet perusteet niin tunnet kaiken mikä niiden varaan rakentuu. Jolloin miekkailutaito, taktiikka ja strategia ovat lopulta sama asia. Siitähän päästään siihen kysymykseen, että kuinka yleisiä tai spesifeja HQn ominaisuuksien pitäisi olla. Usein 'johtaminen' voi olla riittävä, mutta joskus on varmaan näppärää erotella niin joukkojen johtaminen, johtajuus, taktiikka kuin strategiakin toisistaan. Lähinnä kai tilanteissa missä se erottelu tekee oleellisen eron hahmojen välille. -Simo
humis linkki 4. toukokuuta 2004 kello 11.22
humis 4. toukokuuta 2004 kello 11.22 linkki Olette oikeassa sen suhteen, että Orlanthien aseenkäsittelytaidoista voinee päätellä myös jotakin hänen massataistelukokemuksestaan. Katsoin itse taitoa liian kapeasti. Minä kuitenkin ainakin kirjoittaisin taidon erikseen auki tämän päättelyn jälkeen. [quote:ba26be4e6e="Häjy"] Siitähän päästään siihen kysymykseen, että kuinka yleisiä tai spesifeja HQn ominaisuuksien pitäisi olla. Usein 'johtaminen' voi olla riittävä, mutta joskus on varmaan näppärää erotella niin joukkojen johtaminen, johtajuus, taktiikka kuin strategiakin toisistaan. Lähinnä kai tilanteissa missä se erottelu tekee oleellisen eron hahmojen välille. [/quote:ba26be4e6e] Täysin samaa mieltä viimeisen lauseen kanssa. Mitä turhaan mallintaa tarkkaan asioita, jotka eivät ole pelaajien kannalta kiinnostavia, mutta jos kaikki saavat kiksejä tai jonkun hahmo pääsee parhaiten esille sillä että johtamistaidot luokitellaan tarkemmin niin vot.