Matsujin
linkki
27. maaliskuuta 2004 kello 17.31
|
Matsujin
27. maaliskuuta 2004 kello 17.31
linkki
|
?.
Edit: Aihe takaisin, jotta viestiketjua pääsee helpommin lukemaan. -TK
|
Kymppimies
linkki
27. maaliskuuta 2004 kello 18.41
|
Kymppimies
27. maaliskuuta 2004 kello 18.41
linkki
|
Lähinnä kait se täytyy tehdä vaan niin että käytät rodun maksimiarvoja jokaisen ominaisuuden kohdalla, siis että älyn voi nostaa haltioiden maksimiin (jota en nyt muista) ja samoin minimit voi olla pienemmät jos näin on vastaavalla rodulla... Kokonaispistemääräähän ei kait olisi kuitenkaan muuttaa. Lähinnä kait tuosta on se etu että saadaan kunnon powergametus velhoja tai salamurhaajia ominaisuuksien kannalta...
|
TypoDemon
linkki
28. maaliskuuta 2004 kello 11.29
|
TypoDemon
28. maaliskuuta 2004 kello 11.29
linkki
|
80 pisteellä ei mitään powergametusta pelailla. :)
Haltioilla, kääpiöillä ja ihmisillä taitaa olla aikalailla yhtä paljon max ominaisuuspisteet, joten saman verran voi antaa kaikille. Rajoina toki heitetyt masimit? Asia onkin sitten ihan eri jos joku on joku luolapeikko tai vastaavaa.
|
Kymppimies
linkki
28. maaliskuuta 2004 kello 11.38
|
Kymppimies
28. maaliskuuta 2004 kello 11.38
linkki
|
80 pisteellä saa aikamoista powergametusta kyllä jos hahmolla on rahaa alussa ominaisuuksien reenaamiseen. Haltialle kun heität alkuun 24 äly ja 20npp. riittävästi kokoa, mahtia ja ulkonäköä. Sitten reenit ruumiinrakenteen ja voiman ylös parissa viikossa ja tadaa... aika mahti velho :)
Ei tietenkään että näin pitäisi tehdä mutta siksi en ole antanut soveltaa tuota 80 pisteen systeemiä muiden rotujen kohdalla.
|
Tuomas
linkki
28. maaliskuuta 2004 kello 14.06
|
Tuomas
28. maaliskuuta 2004 kello 14.06
linkki
|
[quote:a325d5a062="Kymppimies"]. Sitten reenit ruumiinrakenteen ja voiman ylös parissa viikossa ja tadaa... aika mahti velho :)[/quote:a325d5a062]
Ei taida perussäännöillä parissa viikossa kovin montaa pistettä ominaisuuksia nostaa. Muistaakseni harjoittelutunteja piti tulla 25 tai 50 kertaa nykyinen ominaisuus. Aikoinaan kun RQ:ta pelattiin, niin sovittiin kaiken lisäksi, että hahmot eivät pysty käyttämään harjoitteluun kuin 25 tuntia viikosta, uskonnolliset ja sosiaaliset velvollisuudet vievät osan ajasta, eikä kovin intensiivisesti välttämättä jaksa punttia nostaa viikosta toiseen.
|
Kymppimies
linkki
28. maaliskuuta 2004 kello 14.50
|
Kymppimies
28. maaliskuuta 2004 kello 14.50
linkki
|
Jeps, muistaakseni säännöissä se oli 50 tuntia, tuo 25 voisi olla ihan hyvä. Mutta jos jättää sen voiman alussa neljän, viiden tasolle niin kyllä sitä nopeasti nostaa siitä kasiin asti ainakin. Sen jälkeenhän velho voi lisäillä sitä loitsuillaan tarpeen vaatiessa...
Tietty siis kaikki riippuu pelistä ja kampanjasta muutenkin.
|
TypoDemon
linkki
28. maaliskuuta 2004 kello 21.52
|
TypoDemon
28. maaliskuuta 2004 kello 21.52
linkki
|
VMA: 4
R-R: 4
KOK: 10
ÄLY: 24
MHT: 14
NPP: 20
ULK: 4
Miltein pitäisi sanoa että 80 pisteellä ei saa powergametusta... Sitä voisi vähän laskea 1+1 ennen kuin alkaa sanelemaan että sitä ja sitä 20 pisteellä ja tota ja tota sillee "tarpeeksi".Pelinjohtajalla on pahasti jotain vialla jos antaa tehdä halttuvelhoja, ja vielä kaupan päälle antaa haltiajousen... Se on kllä kieltämättä powergametusta, mutta ei 80 ominaisuuspisteellä. MHT 14 mahdollistaa vain yhden loitsun per päivä ja kestopisteitä taitaa olla sen verran, että normaalista nyrkiniskusta menee keskimäärin joku paikka käyttökelvottomaksi. Suoraansanoen tälläiset säälitävät otukset eivät saa mitään aikaan, koska velhot ovat niitä joita ammutaan helposti jousilla. 1 osunut nuoli tekisi tästä hepusta yhtä kuin kuolleen. 90 pisteelläkään ei oikein saa powergametushahmoa aikaan. jotain 100+ niin sitten alkaa saamaan hyviä hahmoja ominaisuuksien kannalta. Kaiken kukkuraksi velhot pakkaavat olemaan aika avuttomia runequestissa, kun aloittaa pelin. Rahaa on jotain 30 hopeaa ja varusteena säkki, jonka voi vetaista päähän kun alkaa hävettää oma olemassaolo. Velho voi olla näppärä muutamassa asiassa, mutta muilta osa-alueilta se on helposti todella huono. Powergametushahmoiksi sopii mielestäni parhaiten hurjat mätöt. Ne ovat alussa jo hommansa osaavia ja niitä on helppo buustailla muiden tekemillä taikaesineillä.
|
Olorin
linkki
29. maaliskuuta 2004 kello 6.40
|
Olorin
29. maaliskuuta 2004 kello 6.40
linkki
|
Täytyypä lisätä että tuossa jako systeemissähän oli rajoitettu esim. niin että ihmisillä piti olla vähintään VMA, R-R, NPP, ULK ja MHT 6, ja KOK ja ÄLY piti olla vähintään 8. Eli siihen menee jo 46 pistettä, jäljellä 34. Joten ei niistä myöskään mitään ihan surkimuksiakaan voi tehdä. Pitäähän niiden jotenkin pysyä hengissä. Ihan hyvä powergametuksen rajoitin nuo minimit.
|
Mordja von Ribbentrop
linkki
3. huhtikuuta 2006 kello 11.08
|
Mordja von Ribbentrop
3. huhtikuuta 2006 kello 11.08
linkki
|
Harvinaisen kovan ihmis hahmon (ammatti vapaa) saisi seuraavilla ominaisuuksilla 80 pisteellä:
Alkuperäiset ominaisuudet:
VMA: 6
R-R: 6
KOK: 18
ÄLY: 18
MHT: 10
NPP: 14
ULK: 8
Yhteensä 80 pistettä
Ja jos tykkää saada ihan maksimi hyödyn niin tekee vain pienen muutoksen: laskee mahtia (MHT 6) ja nostaa ulkonäköä (ULK 12)
Muutaman vuodenpäivät treeninkiä ja tadaa:
VMA: 18
R-R: 18
KOK: 18
ÄLY: 18
MHT: 21
NPP: 21
ULK: 12
Yhteensä 126 pistettä...
Muutoksen kanssa: MHT 21 ja ULK 16 (jollon tulisi yhteensä 130 pistettä)
Ilman taikuutta, paitsi ehkä mahdin kehittämisessä, kun mhtia on hiukan hankala kouluttaa ilman loitsujen käyttöä (kuten Haava). Joten siitä powergametuksesta 80 pisteellä... onnistuu, mutta on kauhean kallista ja aikaa kuluttavaa puuhaa, en jaksaisi itse nähdä mokomaa vaivaa, tai liiemmin sallisi kaverin tehdä moista hahmoa.
[b:a072c0e66a]Tuomas kirjoitti:[/b:a072c0e66a]
[i:a072c0e66a] Muistaakseni harjoittelutunteja piti tulla 25 tai 50 kertaa nykyinen ominaisuus. Aikoinaan kun RQ:ta pelattiin, niin sovittiin kaiken lisäksi, että hahmot eivät pysty käyttämään harjoitteluun kuin 25 tuntia viikosta, uskonnolliset ja sosiaaliset velvollisuudet vievät osan ajasta[/i:a072c0e66a]
Se on 25 tuntia per piste, ja tuohon että vain 25 tuntia per viikko sanoisin miksi ei voisi treenata 50 tuntia viikossa, sillä sehän vastaa 7 tuntia ja n. 9 minuuttia työtä päivässä viikon joka päivä, 8 tuntia ja 20 minuuttia jos treenaisi vain 6 päivänä viikossa. Ei mitenkään mahdoton urakka jos minulta kysytään, joten ollaan sallittu treenata tuo aika täysin. Enempää ei olla annettu treenata viikossa (tai no voihan se kaveri enemmänkin treenata mitä tykkää, muttei se kylläkään hyödy tästä mitenkään).
|
Alec
linkki
4. huhtikuuta 2006 kello 9.30
|
Alec
4. huhtikuuta 2006 kello 9.30
linkki
|
[quote:050f86e791="Mordja von Ribbentrop"]...[/quote:050f86e791]
Joo, tollanen pieni koulutus operaatio saattaa jopa maksaakki vähän jotain.
No, nopeesti laskettuna:
VMA: 6 -> 18
R-R: 6 -> 18
KOK: 18
ÄLY: 18
MHT: 6 -> 21
NPP: 14 -> 21
ULK: 12 -> 18
Tämä toimenpide vie aikaa vaatimattomat 16 475 tuntia eli koulutustahdilla 50h/vko aikaa kuluu 2306 päivää eli noin kuusi vuotta neljä kuukautta!
Rahaa kuluu yhtä paljon kuin tunteja, joten aivan persaukisten ei tätä kannata yrittää. Jos vielä seikkailijalla ei satu olemaan omaa taloa ja joutuu majatalossa asumaan, voidaan olettaa että huone maksaa vaikka kolme lunaria ja päivän ruoka yhden lunarin, tarkoittaa se tuommoista 9224 lunarin lisäkuluja!!! Yhteissumma täten 25700 lunaria!
Mitäs se kivilinnan rakentminen makso?
:-D
|
Alec
linkki
4. huhtikuuta 2006 kello 9.34
|
Alec
4. huhtikuuta 2006 kello 9.34
linkki
|
Niin unohtu sanoa, et ei ehkä se paras tapa alottaa hahmonluontia roolipellamisen kannalta :wink: .
|
Tuomas
linkki
4. huhtikuuta 2006 kello 10.47
|
Tuomas
4. huhtikuuta 2006 kello 10.47
linkki
|
[quote:9afd01a370="Mordja von Ribbentrop"]
[quote:9afd01a370="Tuomas"]
Muistaakseni harjoittelutunteja piti tulla 25 tai 50 kertaa nykyinen ominaisuus. Aikoinaan kun RQ:ta pelattiin, niin sovittiin kaiken lisäksi, että hahmot eivät pysty käyttämään harjoitteluun kuin 25 tuntia viikosta, uskonnolliset ja sosiaaliset velvollisuudet vievät osan ajasta[/quote:9afd01a370]
Se on 25 tuntia per piste, ja tuohon että vain 25 tuntia per viikko sanoisin miksi ei voisi treenata 50 tuntia viikossa, sillä sehän vastaa 7 tuntia ja n. 9 minuuttia työtä päivässä viikon joka päivä, 8 tuntia ja 20 minuuttia jos treenaisi vain 6 päivänä viikossa. Ei mitenkään mahdoton urakka jos minulta kysytään, joten ollaan sallittu treenata tuo aika täysin. Enempää ei olla annettu treenata viikossa (tai no voihan se kaveri enemmänkin treenata mitä tykkää, muttei se kylläkään hyödy tästä mitenkään).[/quote:9afd01a370]
Jos ei tuosta treenaamisesta sitä rahaa saa, niin on se kohtalaisen mahdoton urakka. Ei kuka tahansa jannu ensin tee työtä ja sitten vielä nostaa sitä punttia loppupäivän, ellei tosiaan pj anna tunteja vaikka siitä pellon auraamisesta tms.
Jossain Harnmasterin versiossa tuohon oli vielä sotkettu hahmon tahdonvoima mukaan, eli kovapäisempi sälli jaksoi treenata yhtä tiettyä asiaa sinnikkäämin kuin perustoope. Ja kuten jo sanoin, uskonnolliset vaatimukset ja sen anopin vierailu jne. vievät aikaa. Voihan sitä tieten pitää kirjaa joka vuorokauden tunnista, mutta se alkaa olla jo hieman hankalaa.
Tämäkin ketju oli tainnut jo vaipua manalaan. Olin kokonaan unohtanut kirjoittaneeni edes tällaisen.
|
Alec
linkki
4. huhtikuuta 2006 kello 12.04
|
Alec
4. huhtikuuta 2006 kello 12.04
linkki
|
[quote:f6fd2890d0="Tuomas"]Tämäkin ketju oli tainnut jo vaipua manalaan. [/quote:f6fd2890d0]
Suoritimme siis sankarimatkan Orlanthin tapaan ja pelastimme tämän ketjun manalan syvyyksistä.
Onkohan ketjun aloittaja tullut katuma päälle että on tänne kirjoittanut, kun satuin silloin juuri lukemaan tätä ketjua kun kaveri muutti kaikki (ne molemmat kaksi) viestinsä sisällöt melko tiivistettyyn muotoon.
|
Chividal
linkki
4. huhtikuuta 2006 kello 12.07
|
Chividal
4. huhtikuuta 2006 kello 12.07
linkki
|
[quote:2ae046777c="Mordja von Ribbentrop"]Harvinaisen kovan ihmis hahmon (ammatti vapaa) saisi seuraavilla ominaisuuksilla 80 pisteellä:
Alkuperäiset ominaisuudet:
VMA: 6
R-R: 6
KOK: 18
ÄLY: 18
MHT: 10
NPP: 14
ULK: 8
Yhteensä 80 pistettä
Ja jos tykkää saada ihan maksimi hyödyn niin tekee vain pienen muutoksen: laskee mahtia (MHT 6) ja nostaa ulkonäköä (ULK 12)
Muutaman vuodenpäivät treeninkiä ja tadaa:
VMA: 18
R-R: 18
KOK: 18
ÄLY: 18
MHT: 21
NPP: 21
ULK: 12
Yhteensä 126 pistettä...
Muutoksen kanssa: MHT 21 ja ULK 16 (jollon tulisi yhteensä 130 pistettä)
[/quote:2ae046777c]
Tuota, eikös sitä voiman ja ruumiinrakeenteen maksimit ollu kuitenkin joko paras VMA:sta, R-R:stä ja KOK:sta tai 1,5xominaisuus, kumpi onkin [b:2ae046777c]matalampi[/b:2ae046777c]?
|
Alec
linkki
4. huhtikuuta 2006 kello 12.12
|
Alec
4. huhtikuuta 2006 kello 12.12
linkki
|
[quote:58f1bd87d4="Chividal"]Tuota, eikös sitä voiman ja ruumiinrakeenteen maksimit ollu kuitenkin joko paras VMA:sta, R-R:stä ja KOK:sta tai 1,5xominaisuus, kumpi onkin matalampi?[/quote:58f1bd87d4]
Must toi 1,5 x ominaisuus päti vaan näppäryden ja ulkonäön kohdalla. Voima ja ruumiinrakenne voidaan kouluttaa yhtä isoksi kuin suurin kolmesta VMA, R-R tai KOK.
Jos tääki ollaan tajuttu väärin, ni mä alan pikkuhiljaa huolestumaan mun lukutaidoista!
|
Mordja von Ribbentrop
linkki
4. huhtikuuta 2006 kello 12.58
|
Mordja von Ribbentrop
4. huhtikuuta 2006 kello 12.58
linkki
|
Älä hätäile Alec, lukutaitosi toimii kyllä (ainakin tässä tapauksessa). VMA:ta ja R-R:ää voi kehittää korkeintaan samaan kuin [b:257dad5ca5]korkein alkuperäinen[/b:257dad5ca5] VMA:sta, R-R:stä ja KOK:sta.
[b:257dad5ca5]Alec kirjoitti:[/b:257dad5ca5]
[i:257dad5ca5]Jos vielä seikkailijalla ei satu olemaan omaa taloa ja joutuu majatalossa asumaan, voidaan olettaa että huone maksaa vaikka kolme lunaria ja päivän ruoka yhden lunarin[/i:257dad5ca5]
3 lunaria päivästä majatalossa +1 vielä ruuasta??? Huhhuh, aattelitko kaverin asuvan jossain 3 tähden hotellissa tai jotain? Ei ei, tässä vaiheessa kaveri vain nöyrä ja kääntyy majatalo Halpalan puoleen jättäen Syöttöporsaan rikkaille. Ja varmaan majatalon isännältä/emännältä saa tinkattua jonkinlaista alennusta jos kerran kaveri asua paikalla muutaman vuoden...
[b:257dad5ca5]Alec kirjoitti:[/b:257dad5ca5]
[i:257dad5ca5]Yhteissumma täten 25700 lunaria!
Mitäs se kivilinnan rakentminen makso? [/i:257dad5ca5]
Ja kyllä se linna jäisi vielä aika pieneksi tolla rahalla, paranee alkaa laittaa sukan varteen säästöjä talteen...
Onko teillä tapana antaa kouluttaa jopa mahtia vai laskitko ton koulutus ajan jotenkin kusten juosten (taisit laskea vuodet meidän ajanlasku tavan mukaan). Mahtia kehitetään heittämällä Haava loitsua kaniineihin ja rottiin. Sitten kun mahtia alkaa olla 10 eikä näistä siis enää heltiä merkintää, niin heitetään loitsua porukan muihin hahmoihin, heillä mahti lienee suurempi kuin rotan/pupun murskaava 1. Joten siinä ei kulu turhaa aikaa muutamaa extra vuotta, mutta luulisi että jos kerran viikossa saa heittää merkintänsä niin se mahti nousisi muutamassa vuodessa (Gloranthan vuodessahan oli 42 viikkoa) ihmisen maksimi rajoille.
Tuolla "vapaalla" mahdin treenaamisella aikaa menee reilusti vähemmän
Lisäksi taisit olettaa keskimääräisiä tuloksia koulutuksessa, sillä ominaisuuden kehittyessä heitetään d3-1, joten voidaan kehittyä peräti 2 pistettä yhdellä koulutusjaksolla. Jos onni olisi aina mukana, koulutus kestäisi enää vain 6050 tuntia, eli 121 viikkoa, Gloranthassa siis n. 3 vuotta, meidän maailmassa taas 2 vuotta ja 4 kuukautta.
No voihan sitä duuniakin koittaa samalla tehdä mutta itse suosittelen laittamaan lapun luukulle joksikin aikaa, tai ainakin vähentäisin työaikaa parilla tunnilla päivässä. Sama asiahan tuo kuolutus on kuin toinen työ, mihin käsittääkseni ihminen on varsin kykenevä, jos vain viitsii. Ja kyllä noviisi selviää vaikkei viettäisikään 24 ja 7 ajastaan temppelissä lattioita kiillotamassa ja pölyjä pyyhkimässä...
Omat hahmot ovat joko pitäneet vapaata töistään tai vain jatkaneet niissä ja opiskelleet/treenanneet sitten vapaa aikanaan. Temppelissäkin käytiin iltaisin uhraamassa kaikki ylimääräiset taikapisteet, ja pyhä päivänä ei tehty töitä, joten aika meni vain treenatessa ja juhlallisuuksissa.
Minulla on aina suuri ilo palauttaa kuolleita taas elävien pariin. Kukapa ei tykkäisi välillä käydä manalassa moikkaamassa vanhoja tuttujaan sateisena sunnuntaina...
|
Alec
linkki
4. huhtikuuta 2006 kello 19.57
|
Alec
4. huhtikuuta 2006 kello 19.57
linkki
|
[quote:89e55f67e7="Mordja von Ribbentrop"]Onko teillä tapana antaa kouluttaa jopa mahtia vai laskitko ton koulutus ajan jotenkin kusten juosten[/quote:89e55f67e7]
:lol:
Joo eli meijän peleissä mahtia saa kouluttaa kuin muitakin kykyjä.
[quote:89e55f67e7]taisit laskea vuodet meidän ajanlasku tavan mukaan[/quote:89e55f67e7]
Jep, eli laiskoja kun oltiin alunperin eikä koskaan jaksettu alkaa katsomaan mites se gloranthan ajanlasku menikään, jäi sitten oma ajanlaskukaava käytäntöön, hyvä huomio.
[quote:89e55f67e7]Sitten kun mahtia alkaa olla 10 eikä näistä siis enää heltiä merkintää, niin heitetään loitsua porukan muihin hahmoihin[/quote:89e55f67e7]
Meillä muuten ei toimi näin, ei saada ilmaisia kokemuksia, vaan ainoastaan PJ:n päätöksellä.
[quote:89e55f67e7]Lisäksi taisit olettaa keskimääräisiä tuloksia koulutuksessa, sillä ominaisuuden kehittyessä heitetään d3-1[/quote:89e55f67e7]
Aikanaan tulleen lukuvirheen vuoksi, meillä voi myös valita automaattisen yhden pisteen lisän. Jolla sitten laskin ajan.
Tuli sen verran kovaa argumentointia takaisinpäin, joten saanen kysyä, oletko Mordja joskus aloittanut hahmonluonnin tällä matemaattisella kaavalla tehdä supermies?
|
Mordja von Ribbentrop
linkki
5. huhtikuuta 2006 kello 5.44
|
Mordja von Ribbentrop
5. huhtikuuta 2006 kello 5.44
linkki
|
[b:7819bc8b5f]Alec kirjoitti:[/b:7819bc8b5f]
[i:7819bc8b5f]Tuli sen verran kovaa argumentointia takaisinpäin, joten saanen kysyä, oletko Mordja joskus aloittanut hahmonluonnin tällä matemaattisella kaavalla tehdä supermies?[/i:7819bc8b5f]
En todellakaan, satun olemaan turhan laiska tehdäkseni hahmon tällä kaavalla (Herra armahtakoon tätä kaavaa käyttäviä munckineita ja powergamettajia, sillä minä en armoa tunne!), mutta harrastan yön pimeinä tunteina pohdiskelua, tämä on vain yksi niistä tuloksista. Ja lisäksi välillä harrastan väittelyä yhden jos toisenkin pelaajan kanssa, ja on tullut pohdittua niin tilastollisia kuin syvällisempiäkin pohdiskeluja heidän kanssaan.
|
alamolo
linkki
5. huhtikuuta 2006 kello 18.55
|
alamolo
5. huhtikuuta 2006 kello 18.55
linkki
|
Jos jollain on tapana tehdä hahmo tällä menetelmällä niin eikö se ole jo suhtteellisen sama jos jakaa suoraan sen 130 pistettä ominaisuuksiin?
Ja ellen ole väärässä niin 80 pistettä taitaa riittää ihmisellä niihin keskiarvo ominasuuksiin. Tai ainakin lähelle päästään..
|
Mordja von Ribbentrop
linkki
6. huhtikuuta 2006 kello 6.30
|
Mordja von Ribbentrop
6. huhtikuuta 2006 kello 6.30
linkki
|
[b:2d70cbbaac]alamolo kirjoitti:[/b:2d70cbbaac]
[i:2d70cbbaac]Jos jollain on tapana tehdä hahmo tällä menetelmällä niin eikö se ole jo suhtteellisen sama jos jakaa suoraan sen 130 pistettä ominaisuuksiin? [/i:2d70cbbaac]
Ei missään nimessä, sillä tällöinhän kaikki alkaisivat vaatia suoraan 130 pisteen hahmoja, mikä olisi kauheaa. Kuvittele nyt seikkailija porukkaa, joiden keskimääräiset ominaisuudet olisivat reilu 18... Siis pelkkiä sika vahvoja, kestäviä hongan kolistajia einsteinin järjellä, ketteriä kuin kissat ja komeampia kuin laki sallii. Ja kaikki olisivat tietysti äärimmäisen elinvoimaisia ja onnekaita. Siis melkeinpä täydellisiä. Tämä tappaisi suurimmat ilot roolipeleissä: eivät ne hahmon vahvuudet tee niitä mielenkiintoista, vaan ne heikkoudet. Ainoa heikkous näillä üper hahmoilla voisi olla se, että he ovat turhan suuria...
Ja suhteellisen sama vai? Ei varmana, sillä jos pelaaja koittaa muuttaa 80 pisteen hahmonsa 130 pinnaan, niin pääsee pj ainakin veroittamaan rahapussia tuntuvasti, jos sallii mokavan aikeet. Toisaalta tämä syö aivan turhan paljon aikaa pelistä ja sitoo hahmon paljolti pois seikkailuista, kun kerran täytyy treenata niin kauheasti.
Ja jotkin luonteen piirteet (vaikkka hurskas ja siveä malkioini) tuovat mainiosti lisäiloa peliin, vaikka jokin lievä (tai vähemmän lievä) mielisairaus voi myös parantaa peliä. Pelaa vaikka KOK 11 hahmolla joka muuttuu väkivaltaiseksi hurjapääksi kun joku menee sanomaan häntä pieneksi, sillä hänhän on oikea jättiläinen (ainakin omasta mielestään).
[b:2d70cbbaac]alamolo kirjoitti:[/b:2d70cbbaac]
[i:2d70cbbaac]Ja ellen ole väärässä niin 80 pistettä taitaa riittää ihmisellä niihin keskiarvo ominasuuksiin[/i:2d70cbbaac]
Jep. 80 pinnaa riittä just ihmisen keskimääräisiin arvoihin, jos ne laitetaan tasaisesti. Pelaaja hahmolle tämä vain tuntuu olevan yleensäkin turhan vähän. Siinä 90 tienoilla saadaan semmoinen pelaajille minimi-statikkainen hahmo, eivät ne kauheesti huonommalla tykkää pelata. Ja sinäänsä ymmärrän yskän.
|
Alec
linkki
6. huhtikuuta 2006 kello 6.34
|
Alec
6. huhtikuuta 2006 kello 6.34
linkki
|
[quote:adfda06350="alamolo"]Jos jollain on tapana tehdä hahmo tällä menetelmällä niin eikö se ole jo suhtteellisen sama jos jakaa suoraan sen 130 pistettä ominaisuuksiin?[/quote:adfda06350]
Tuskinpa kukaan kuitenkaan tätä tosissaan käyttää peliä aloitettaessa. Enemmänkin Pohdinnan lähtökohtana oli, että miten 80 pojolla saa kehityskelpoisimman alustan hahmolle.
Sitenhän tietenkin voisi pelata, että hahmo aloittaa noilla VMA:6,R-R:6,KOK:18...pisteillä ja pikku hiljaa kouluttaa aina parin seikkailun välein paria ominaisuutta kohti täydellisyyttä. tarinan pohjanakin vois olla joku, miten aina kiusattu voimaton(VMA:6) läski(KOK:18 ) lähtee maailmalle haluten näyttää kaikille...[size=9:adfda06350]tai jotain...[/size:adfda06350][size=7:adfda06350]huoh, olen väsynyt ja sekaisin...[/size:adfda06350]
|
Bellad
linkki
27. huhtikuuta 2006 kello 12.31
|
Bellad
27. huhtikuuta 2006 kello 12.31
linkki
|
Koska jo monta vuotta sitten muutin ominaisuuksien yläraja säännöstöä, niin moisesta min-maxaamisesta ei ole ollu tongelmaa, mutta eipä siitä fiksussa peliporukassa noin yleensäkään ole.
Tuo 80:hän on ominaisuuksien keskiarvo, (ihmisillä niiden summa on liki 80), ja olen sitä sitten soveltanut muihinkin rotuihin samalla systeemillä. Että keskiarvojen summan saa jakaa. (ja jos on ominaisuuden keskiarvo X.5 (esim 10-11), niin olen laskenut sen isomman)
Tosin heittämällä useimmiten saa paremman, varsinkin kun on tullut melkeimpä aina annetua heittää yhdellä ylimääräisellä nopalla ja heikoin arvo poistettu, jolloin keskiarvot nousee noin 15-20%. Näin on vältytty hahmoilta joilla matka tyssää alkumetreille. Ja ottaen huomioon, etten ole vielä kertaakaan RQ:ta pelatessani törmännyt valmisseikakiluun, tai seikkailuopukseen, tai opukseen jonka mukana tulee seikkailu, jossa olisi joku keskiverto tai sitä heikompi hahmo pelaajia vastassa. Joskus on ollut pelaajien puolella jokunen keskivertohenkilö, mutta nekin tuppaa usein olemaan niitä mauno maximin sukulaisia.
Enemmän on tullut käytettyä sitä sääntöä, että kun on heitänyt hahmolle ominaisuudet, ja jos niiden summa ihmisellä jää alle 95 (rotu maksimit - rotu minimit), saa lisätä 7 pst tai 95 asti. Näin ollen moni pelaaja toivoo itselleen 88 heittotulosten yhteissummaa, jolloin saa muokata niitä tärkeimpiä ominaisuuksia vähän ylöspäin.
Tuota ei ole pahemmin muille roduille käytetty, kun useinkaan kukaan ei halua millään muulla pelata kuin ihmisellä, mutta kyllä se niilläkin useimmilla ainakin toimii. Siis että lasketaan maksimit ja vähennetään minimit, ja sallitaan pelaajien lisätä 7pst tai tähän laskettuun arvoon asti.
|
Alec
linkki
27. huhtikuuta 2006 kello 13.02
|
Alec
27. huhtikuuta 2006 kello 13.02
linkki
|
[quote:47f9dd1463="Bellad"]Enemmän on tullut käytettyä sitä sääntöä, että kun on heitänyt hahmolle ominaisuudet, ja jos niiden summa ihmisellä jää alle 95 (rotu maksimit - rotu minimit), saa lisätä 7 pst tai 95 asti.[/quote:47f9dd1463]
Meillä on aina ollu PJ sen verran vaativa, että hahmoluonnit ollaan menty lähes poikkeuksetta tarkkaan kirjan mukaan. Näin ollen tollaset 95:n keskiarvot on aika unelma tuloksia, ku jostain syystä ittellä ainakin omminaisuus heitoista pyörii joka toisesta nopasta ykkönen :-? .
Tässä myös ehkä yksi syy, minkä vuoksi useat hahmot on päätyny jonkun örkkimörkin ruokapöytään.
Tässä vaan miettisin ku pitäis uutta kamppanjaa alotella piakkoin, ni yks mitä vois käyttää olis että pelaaja saa valita yhden tai kaksi tärkeintä ominaisuutta hahmolta ja näihin heittoihin saisi yhden ylimääräisen nopan mukaan. Eli joku hirvee barbaari körmy vois heittää muut normaalisti mutta voiman ja ruumiiinrakenteen 4d6:lla.
|
Kreifi
linkki
27. huhtikuuta 2006 kello 14.19
|
Kreifi
27. huhtikuuta 2006 kello 14.19
linkki
|
Jos ominaisuudet heitetään, niin miten pelaaja saa juuri sellaisen hahmon kuin haluaa? Onko olemassa pelinjohtajia, jotka eivät ole lainkaan huomioon pelaajien toiveita?
Jos minä haluaisin pelata vahvaa barbaaria, niin olisihan se noloa jos heitoista tulisi 10 ja PJ vaan sanoo, että ei voi mitään. :P
|
Bellad
linkki
27. huhtikuuta 2006 kello 15.32
|
Bellad
27. huhtikuuta 2006 kello 15.32
linkki
|
no meidän porukassa on ollut tapana ensin heittää ominaisuusheitot, ja sitten päättää, mitä niillä saa aikaan..=)
ja josotettaisiin sellainen esimerkki, missä ihmishahmolle tehdyistä heitoista kaikki 3d6 heitot olisivat sen 10, niin yhteistulos olisi jokatapauksessa alle 95, jolloin pelin sääntöjä noudattaen saa lisätä sen 7 pistettä, ja vielä lisäsäännöistä löytyy mahdollisuus "vähennä 2, lisää 1" sääntö. Näin voi nostaa VMA:n 5, RR 12, ja vähentää MHT ja ULK arvoja kumpaakin kahdella, jolloin saa NPP:nkin nousemaan 12.
Ei paras, mutta ihan kohtuullinen.
Ja tosiaan, jos joskus olen ollut PJ, niin pelaajat saavat heittää yhtä ylimääräistä d6:tta tai kaksi riviä. Joskus tulee sitten tarve että pelaajilla on vähän keskivertoa reilummin paremmat hahmot, jolloin saa heitellä useitakin rivejä (4-5) ja käyttää yhtä ylimääräistä noppaa, ja heikoin arvo kumotaan.
Ja kun arvot on heitetty paperille, niin miettii minkälaista hahmoa niillä saa tehtyä, ja mitä haluaa pelata, ja mikä sopii aiottuun peliin (PJ:llä joskus on rajoituksia, minullakin), ja sioittaa sitten heitot sen mukaan. Ihmisillä tämä on helpohkoa, kun on 5 ja 2 samanlaista heittoa. Joillain roduilla tuollainen on kovin hankalaa, kun monissa ominaisuuksissa on ihan erilaiset noppamäärät/laadut.
|
Alec
linkki
28. huhtikuuta 2006 kello 7.02
|
Alec
28. huhtikuuta 2006 kello 7.02
linkki
|
[quote:e47e2e1fd1="Kreifi"]Jos ominaisuudet heitetään, niin miten pelaaja saa juuri sellaisen hahmon kuin haluaa? Onko olemassa pelinjohtajia, jotka eivät ole lainkaan huomioon pelaajien toiveita?
Jos minä haluaisin pelata vahvaa barbaaria, niin olisihan se noloa jos heitoista tulisi 10 ja PJ vaan sanoo, että ei voi mitään[/quote:e47e2e1fd1]
Sääntökirjassa on hahmonluonnissa yhdistelmämetodi-vaihtoehto, jota yleensä käytämme. Eli normaalit ominaisuusheitot, jonka jälkeen saa vapaasti lisätä vielä kuusi pistettä, ylärajana kuitenkin yhteissumma 91.
Harvemmin sitä tulee heitettyä niin hyvin että yli 90 menee, joten lisäämällä sen kuusi saa paikattua aika hyvin haluamansa näköiseksi hahmoksi. Ja jos sillä brutaalilla barbaarilla jää se voima 10:een, ni siinä onki sitten vähän tavoitetta hahmolle alkaa hankkia sitä katu-uskottavuutta kouluttamalla. Koulutus taas vaatii rahaa ja rahaahan saa tehtäviä suorittamalla, joten seikkailuporukan alkutarinakin tulee samalla luotua.
Jos heitot nyt menee aivan pieleen, esim. VMA, R-R ja KOK jää kaikki vaikka 11:sta(voiman koulutus ei sitten enää onnaakkaan) ja muuten heittää niin hyvin ettei saa edes lisätä noita ylimääräisiä, ni kyllä sillon on yleensä saanu heittää kaikki uusiks.
|
Bellad
linkki
28. huhtikuuta 2006 kello 7.42
|
Bellad
28. huhtikuuta 2006 kello 7.42
linkki
|
ilmeisesti muistin sen yhdistelemismetoodin vähän väärin, tai sitten on joskus sitä muutettu, eikä alkuperäistä enää muistanut...
hee... sellaista se on... ... Pahoitteluni väärästä sääntötulkinnastani sen 95 luvun suhteen...
|
Alec
linkki
28. huhtikuuta 2006 kello 7.49
|
Alec
28. huhtikuuta 2006 kello 7.49
linkki
|
Joo 91 tais olla sen yhdistelmämetodin kattoluku, mutta usein kyllä tuntuu että vähän alhaiseksi on laitettu. Ongelmana usein on se että kun kerrankin onnistuu heitoissa hyvin ja keskiarvotulos nousee yli 90:n, niin yleensä tietyn ärsyttävän lain mukaan ne isot luvut on aina väärissä ominaisuuksissa tulevalle hahmolle. Tästä sitten vääntämään kättä PJ:n kanssa ku ei uusiksikaan haluaisi heittää.
|