Vanha foorumi

Takaisin

Uudistettu Glorantha-visa

Yleinen Glorantha-keskustelu
Nysalor 21. toukokuuta 2002 kello 21.29
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 16. toukokuuta 2001 kello 4.51
Nysalor 16. toukokuuta 2001 kello 4.51 linkki Nyt on tarjolla jotakin niin kiinnostavaa, että ajattelin pistää ilmoituksen tänne foorumille. Olen nimittäin päivittänyt Glorantha-visani ja tarjolla on nyt kuusikymmentä upouutta kysymystä Gloranthan maailmasta. Kysymykset on luokiteltu kolmeen vaikeusasteeseen ja ainoastaan hyvin Gloranthaa tuntevat voivat saada täydet pisteet. No, se mainoslauseista, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan, kuinka hyvin kysymykset vastaavat käsitystä siitä "oikeasta" Gloranthasta, josta on paljon puhuttu. Olen käyttänyt kysymyksiin lähinnä RuneQuest-kirjasia, vaikka olen napannut tietoa muustakin lähdeaineistosta. Selvistä virheistä kannattaa heti ilmoittaa. Täytyy toivoa, etteivät kysymykset ole liian helppoja teidänlaisillenne neroille. :smile: Ja visaan pääsee painamalla [url=http://personal.inet.fi/koti/matti.jarvinen/runequest/gloranthavisa/index.htm]tästä[/url]. Onnea matkaan!
Anonymous linkki 16. toukokuuta 2001 kello 7.08
Anonymous 16. toukokuuta 2001 kello 7.08 linkki Joo, kiitti vaan, oli paikka paikoin aika kinkkisiä, sain päässä olevan muistiaineiston perusteella helpoista 14/20, keskitasoisista 13/20 ja vaikeista 14/20, eli kaippa se ihan kohtalaisesti meni. Jos jaksaisit ja viittisit, voisit joskus duunata vähä iltapuhteiksi lisää noita seikkailuja!
Guzmo linkki 17. toukokuuta 2001 kello 19.04
Guzmo 17. toukokuuta 2001 kello 19.04 linkki Jaah, ei nyt kovin vahvasti mennyt. Toisaalta en tiedäkkään Manirian ulkopuolisista alueista periaatteessa yhtään mitään. 17/20 Helbot 9 / 20 Keskivaikeet 10 / 20 Sika-vaikeet :smile: ------------------- - Guzmo
Anonymous linkki 17. toukokuuta 2001 kello 9.40
Anonymous 17. toukokuuta 2001 kello 9.40 linkki Että semmosia kysymyksiä. Helpot: 15/20 Keskitaso: 12/20 Vaikeat: 8/20 Aika turhia kysymyksiä jotkut. :smile:
newsalor linkki 17. toukokuuta 2001 kello 1.56
newsalor 17. toukokuuta 2001 kello 1.56 linkki Helppoja, vaikkakin sen Seshnelan kuninkaan ja Pithdaroksen kanssa oli jonkin verran miettimistä. 20/20 19/20 (hiiri osui väärään kohtaan! prkl.) 20/20 :smile:
Nysalor linkki 17. toukokuuta 2001 kello 11.23
Nysalor 17. toukokuuta 2001 kello 11.23 linkki Hienostipa näyttivät visailut menneen. Yritin saada tietoa laajalti eri alueista ja aiheista, joten hyvä tietämys yhdestä alueesta ei oikein riitä tähän visailuun. Siihen nähden Guzmokin sai melko hyvin. Onnittelut vaan kaikille! newsaloria ei näytä saavan narutettua mitenkään. No, ehkäpä sitten, kun joskus taas uusin kysymykset. Hyvä sentään, että hänelläkin oli hiukan pohtimista. :smile:
newsalor linkki 18. toukokuuta 2001 kello 20.43
newsalor 18. toukokuuta 2001 kello 20.43 linkki Se, että minua oli niin vaikea naruttaa johtuu ehkä siitä, että teen itse vastaavaan visaa, mutta korkeammalle taholle. Siinä on saanut kahlata läpi noita lähdekirjoja kerran jos toisenkin. Kolme vastausvaihtoehtoa helpottavat valintaa huomattavasti. Olen niin pirullinen, että omassani niitä löytyy seitsemän :wink: ja voit olla varma että kysymyksetkin ovat aika pirullisia. Edited by: newsalor at: 5/18/01 2:22:26 am
Nysalor linkki 17. toukokuuta 2001 kello 23.50
Nysalor 17. toukokuuta 2001 kello 23.50 linkki [i:163efbbc28] Se, että minua oli niin vaikea naruttaa johtuu ehkä siitä, että teen itse vastaavaan visaa, mutta korkeammalle taholle.[/i:163efbbc28] Toivottavasti pääsen pian testaamaan, sillä luulisin jotakin tietoa Gloranthasta minunkin päähäni jääneen. Tosin enpä usko todellakaan saavuttavani täysiä pisteitä, jos se tekeleesi on niin vaikea kuin sanot. Vaikka olen lukenut kaikki suomenkieliset RuneQuest-kirjaset läpi ja jonkin verran englanninkielisiäkin, minulta uupuu melkoisesti fanimateriaalin tietoa. No, nähdäänpä sitten tasoni, kun saat visasi valmiiksi!
Anonymous linkki 18. toukokuuta 2001 kello 0.20
Anonymous 18. toukokuuta 2001 kello 0.20 linkki Newsalor veti huiput! **Syvä kumarrus Glorantha-gurulle** :smile:
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 19.53
Topi Hiski Viljami Salmi 12. kesäkuuta 2001 kello 19.53 linkki Äsh... helpot: 20/20 Keskivaikeat: 19/20 Vaikeat: 19/20 oli muuten ne joiden Ralioksen ja seshnelan kunikaitten ja kaupunkien nimet vähän haussa... muuten kyl helppoo.. ja uups.. olin vahingos laittanut 18 vaik piti olla 19.. :smile: editoidaas... Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/12/01 3:40:21 am
Nysalor linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 4.58
Nysalor 12. kesäkuuta 2001 kello 4.58 linkki [i:4f0e60b919] oli muuten ne joiden Ralioksen ja seshnelan kunikaitten ja kaupunkien nimet vähän haussa... muuten kyl helppoo..[/i:4f0e60b919] Onneksi sain sinut sentään jossakin lankaan. Newsalorin kehvelistä kun ei voi sanoa samaa. :sad: No, ehkäpä vielä joskus teen hieman vaikeamman visan. Ja onhan newsalor uhkaillut aivan hirvittävällä visalla, jossa olisi peräti seitsemän vaihtoehtoa. Täytyy vain toivoa, että sitä pääsisi pian testaamaan!
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 18.59
Topi Hiski Viljami Salmi 12. kesäkuuta 2001 kello 18.59 linkki Joo ton tein ulkomuistista ja en oo lukenu genertelan kirjaa pitkään aikaan, ni silloin tulee just noihin kuninkaitten nimi juttuihin ja jonkun pithdaros saaren kanssa vähän suu mutrulle et miten se nyt menikään.. kyl muistaa saaria, mut ei niiten kaikkien nimiä ulkoa! Itekkin yllätyin et muistin kaikkee tollasta pikkutietoo vielä aika pitkän ajan kuluttua!
Nysalor linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 14.04
Nysalor 12. kesäkuuta 2001 kello 14.04 linkki [i:a89a6d2e0c] jonkun pithdaros saaren kanssa vähän suu mutrulle et miten se nyt menikään..[/i:a89a6d2e0c] Heh. Varmasti ongelmia tuleekin, jos etsit Pithdarosta saarten joukosta: se nimittäin sattuu olemaan osa mannerta Noloksesta etelään. :smile: [i:a89a6d2e0c] Itekkin yllätyin et muistin kaikkee tollasta pikkutietoo vielä aika pitkän ajan kuluttua![/i:a89a6d2e0c] Niin, hyvinhän sinä muistit, ei siinä mitään. Mutta varmaan Gloranthaan yhtään syvällisemmin perehtymätön joutuisi visan kanssa vaikeuksiin.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 2.29
Topi Hiski Viljami Salmi 12. kesäkuuta 2001 kello 2.29 linkki [quote:7d909373ec] Heh. Varmasti ongelmia tuleekin, jos etsit Pithdarosta saarten joukosta: se nimittäin sattuu olemaan osa mannerta Noloksesta etelään. [/quote:7d909373ec] Hahahah! voi DOH ! :b no ei sitä kyl kaikkee muista tod.. Muuten asiasta kolmanteen on sul muuten hauskat kotisivut (siis RQ sivujen lisäks).. esim filosofia jutskat oli hauskoja.. Se peli oli hillitön.. oikeen positiivisella tavalla tehty ja esittelee filosofian "perus" itetoita.. (Se michael jackson juttuun vastaus vähän riippuu vastaajan tiedoista.. jos on vaik nähny et Miklu raiskaa nuorta poikaa, ni silloin vois sanoo vastauksen et "varma" tieto.. [siis eihän varmaa tietoo oo.. mut silti] ) Mut hauskoja juttuja oli! Ehkä vähäsen liikaa noil filosofeil hienosteltiin(siis monimutkaistettiin??), mut todella positiivista meininkii..Ja hyvää! murgh!!! kello jo neljä ja minä kukun valveilla.. tätä se on kun on ensi kertaa kunnolla lomaa 1,5 vuoteen! Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/12/01 4:20:12 am
Anonymous linkki 13. kesäkuuta 2001 kello 5.34
Anonymous 13. kesäkuuta 2001 kello 5.34 linkki Glorantha maailmasta en oikeen tiedä mitään. no kyllä jotain tiedän sentään. tässä on pisteet: helpoin: 8 / 20 Keskitaso: 6 / 20 Vaikein: 9 / 20 En tajua miten sain parhaat pisteet viimäsesta... helpoimmasta tiesin pari juttua... joku 4 tai 5 :smile: muut olivat pitkälti utopiaa... mutta hyvinhän se multa meni... :smile:
Nysalor linkki 13. kesäkuuta 2001 kello 14.15
Nysalor 13. kesäkuuta 2001 kello 14.15 linkki [i:5cc5f265ca] Glorantha maailmasta en oikeen tiedä mitään. no kyllä jotain tiedän sentään.[/i:5cc5f265ca] Sait toki paremmin kuin pelkän arvaamisen odotusarvon. Siitä se lähtee. Ei jokainen voi olla Glorantha-guru heti syntyessään. Paitsi, että tuosta vadeli-newsalorista en tiedä. :smile:
Anonymous linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 7.47
Anonymous 24. kesäkuuta 2001 kello 7.47 linkki Sellanen visa sitte... tulokset: Helppo: 13/20 Keskitaso: 13/20 Vaikea: 14/20 Täytyy vielä mainita että arvasin viimeisestä kaikki paitsi 6 :D
Anonymous linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 7.56
Anonymous 24. kesäkuuta 2001 kello 7.56 linkki Oot Delishi aika lailla samaa tasoa tietämyksessä ku mä. Mullakin meni paikoitellen arvaukseksi ja/tai päättelemiseksi, esim. 3 vaihtoehdosta voi päätellä oikean, esim. etsimällä kulttuuriin sopivan nimen tai ilmauksen.
Arkat linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 20.33
Arkat 24. kesäkuuta 2001 kello 20.33 linkki Viime viikolla kävin visassa. Tulokset: Helpoin 20/20 Keskivaikea 17/20 Vaikein 17/20 Ei ollut ihan alaani kysymykset... mutta kysykääs vaan että mitä peikkojen sana "varjo" tarkalleen tarkoittaa, miten se liittyy Sankaritavoitteluun ja kuka sitä ensimmäisenä käytti tuossa Sankarillisessa merkityksessä...
Nysalor linkki 26. helmikuuta 2002 kello 17.54
Nysalor 26. helmikuuta 2002 kello 17.54 linkki Miika: [i:be5d5cfb03]Hei Nysalor! Voisit viestissäsi kertoa monta kysymystä visassasi on.[/i:be5d5cfb03] Kysymyksiä on yhteensä 60, kuten itse visasta voit todeta. Tällaisen epäolennaisen kysymyksen sijaan voisit mieluummin vaikka kertoa, kuinka paljon pisteitä Glorantha-visasta sait.
Mostal linkki 27. helmikuuta 2002 kello 19.12
Mostal 27. helmikuuta 2002 kello 19.12 linkki No ku kävin visassa sain jopa......5 PISTETTÄ!!! En saanut todellakaan enempää kun jo kerran totesin että en ole mikään Glorantha-tietäjä. (nyt se Miika on Mostal) [b:c52bd6d6ae]Edit:[/b:c52bd6d6ae] Taisi lipsahtaa pari kymmentä ylimääräistä huutomerkkiä kirjoittajalta, joten poistin ne.. [ Tätä viestiä on muokannut: Tero Kaija 2002-03-03 22:52 ]
Borg linkki 1. maaliskuuta 2002 kello 8.11
Borg 1. maaliskuuta 2002 kello 8.11 linkki Kävimpä tekemässä testin Helpot 17/20 Keskitaso 11/20 Vaikeat 9/20 Ihan hyvin siihen nähden ettei minulla ollut mitään hajua maantieteestä saati hallitsiasuvuista. Kultit oli hallussa, mutta mytologiat hakusessa.
Lokamayadon linkki 1. maaliskuuta 2002 kello 12.33
Lokamayadon 1. maaliskuuta 2002 kello 12.33 linkki No, täytyihän sitä käydä kokeilemassa tuota paljon mainostettua testiä. Tuloksena: Helpot: 17/20 Keskitaso: 16/20 Vaikeat: 13/20 Osassa tuli jälkeenpäin "Olisihan tuo pitänyt muistaa." -tunne. Vaikeista kysymyksistä kyllä löytyi myös kysymyksiä, jotka tuntuivat täysin oudoilta. Otan hatun pois päästä kunnioituksesta niitä kohtaan, jotka saavat 20 viimeisestä kysymyssarjasta.
Nysalor linkki 1. maaliskuuta 2002 kello 16.29
Nysalor 1. maaliskuuta 2002 kello 16.29 linkki Lokamayadon: [i:bb9a7a495b]No, täytyihän sitä käydä kokeilemassa tuota paljon mainostettua testiä.[/i:bb9a7a495b] Onnittelut vaan ihan hyvistä pisteistä! [i:bb9a7a495b]Vaikeista kysymyksistä kyllä löytyi myös kysymyksiä, jotka tuntuivat täysin oudoilta.[/i:bb9a7a495b] Olin tarkoituksella valinnut tuohon osioon sellaisia kysymyksiä, joihin löytyy vastauksia harvinaisemmista kirjoista tai jotka koskevat hankalasti mieleen jääviä asioita. Joskus voisi tietysti taas uusia kysymykset, kunhan vain ehtii ja jaksaa etsiä uusia ja hankalia kysymyksiä. Jos uusin visan, niin ilmoittelen kyllä täällä, jotta Glorantha-tietäjät voivat koetella taas tietämystään. [i:bb9a7a495b]Otan hatun pois päästä kunnioituksesta niitä kohtaan, jotka saavat 20 viimeisestä kysymyssarjasta.[/i:bb9a7a495b] Niitäkin on. Esimerkiksi tämän foorumin newsalor möhläsi vain yhden kysymyksen ja senkin omien sanojensa mukaan hiiren vuoksi. Kyseinen henkilö muuten ilmeisesti suunnittelee vielä vaikeampaa visaa. :smile:
GEAS linkki 2. maaliskuuta 2002 kello 7.22
GEAS 2. maaliskuuta 2002 kello 7.22 linkki Kävimpäs testaamassa visaa ja sain ekasta 19 tokasta 16 kolmannesta 16
Chividal linkki 5. maaliskuuta 2002 kello 15.41
Chividal 5. maaliskuuta 2002 kello 15.41 linkki Jeps kävin minäkin testaamassa tietoni helppo: 17 keskitaso: 16 vaikea: 10 Heh vaikea oli todellakin aika vaikea, täytyy myöntää, että arvasin aika monta. Keskitasokin meni paremmin kuin odotin. Ihan hauska joka tapauksessa :smile:
Jarkki linkki 5. maaliskuuta 2002 kello 16.16
Jarkki 5. maaliskuuta 2002 kello 16.16 linkki joo... nää pisteet ja oon likenut ainoastaan kaksoslaitoksen suomenkielistä matskua... helppo: 18/20 keski: 16/20 vaikea: 14/20 jeps... Jarkki aka Lord TaCron
Marcus Maximus linkki 9. toukokuuta 2002 kello 20.00
Marcus Maximus 9. toukokuuta 2002 kello 20.00 linkki Pari meni pieleen, piru vie. Eivät ne vaikeimmat ainakaan minusta vaikeimpia olleet. Mutta; tämän Trivial Pursuitin sektoreista puuttui tyystin mytologia ja teologia? Samapa tuo minkä värisiä haltioita asuu etelä-Pamaltelassa, mutta kun joku listaa oikein Orlanthin lapset ja kertoo miten Odayla ja Yinkin ystävystyivät, niin jo nousee hattu täälläkin.
Arkat linkki 9. toukokuuta 2002 kello 20.09
Arkat 9. toukokuuta 2002 kello 20.09 linkki Orlanthin lapset kenen mukaan? :razz: Meinaan vaan että se taitaa vähän vaihdella lähteittäin. Itselläni on useasti ollut sekaannusta jumalten sukulaisuuksista... Mutta joo, kyllä minunkin mielestäni jumalat ja vaikkapa historia ovat huomattavasti kiintoisampia kuin rodut ja sensellaiset. Ne nyt olisivatkin oikein kunnon vaikean tason materiaalia, kun ihan joka eetu ei ole välttämättä niistä paljoa lukenut (kunnon tiedot kun taitavat olla lähinnä englanninkielisissä julkaisuissa, ja muutenkin lähinnä muussa kamassa kuin RQ:n peruskirjoissa... HW:n tuntijat ovatkin jo eri juttu, heillä luulisi olevan mytologia aika hyvin hallussa...).
Nysalor linkki 9. toukokuuta 2002 kello 20.51
Nysalor 9. toukokuuta 2002 kello 20.51 linkki Marcus Maximus: [i:15dc2747de]Pari meni pieleen, piru vie.[/i:15dc2747de] Hih. :smile: [i:15dc2747de]Eivät ne vaikeimmat ainakaan minusta vaikeimpia olleet.[/i:15dc2747de] Joo, aika helppoja nuo kuulemma ovat olleet todellisille Glorantha-tietäjille. Hommaa helpottanee vielä turhan paljon se, että on vain kolme vaihtoehtoa. Seuraavaa visaa varten ajattelinkin laittaa vaihtoehtoja neljä kappaletta, jottei arvaamisella pärjäisi liian hyvin. :smile: Toisaalta olen ammentanut lisää tietoa Gloranthasta sen jälkeen, kun tuon visan tein, joten ehkä saatan seuraavaa visan versiota varten ottaa tietoa Revealed Mythologiesin ja Missing Landsin tapaisista harvinaisemmista kirjoista. [i:15dc2747de]Mutta; tämän Trivial Pursuitin sektoreista puuttui tyystin mytologia ja teologia? Samapa tuo minkä värisiä haltioita asuu etelä-Pamaltelassa, mutta kun joku listaa oikein Orlanthin lapset ja kertoo miten Odayla ja Yinkin ystävystyivät, niin jo nousee hattu täälläkin.[/i:15dc2747de] Onhan visassani toki aika paljon jumaliin liittyviä kysymyksiä, joskin ne rajoittuvat suureksi osaksi jumalien luonteisiin ja sellaiseen. Kuten Arkat totesi, mytologiasta voi olla hankalaa keksiä kamalan eksakteja kysymyksiä, joskin ainahan voisi kysyä jotakin kivaa monomyytin perusteella. :smile: Kieltämättä yhtenä syynä on myös se, että minä olen nimenomaan kiinnostunut Gloranthan maantieteellisistä alueista ja niiden kansoista ja kysymykset saattavat siis heijastella sitä. Lisäksi maantieteelliset kysymykset on aika helppo saada sellaisiksi, että niihin on vain yksi oikea vastaus. No, minulla on joka tapauksessa kehitteillä Glorantha-visaan uudet kysymykset ja toivottavasti niissä olisi sitten entistä enemmän haastetta. Aivan toinen juttu on sitten se, milloin saan kysymykset valmiiksi. newsalorilla oli ainakin joskus suunnitteilla todella haasteellinen visa samalla systeemillä kuin minunkin visani on toteutettu. Toivottavasti sekin visa valmistuu joskus, mikäli haastetta kaipaa.
Marcus Maximus linkki 10. toukokuuta 2002 kello 17.35
Marcus Maximus 10. toukokuuta 2002 kello 17.35 linkki Kaipa tuollaisessa visassa voisi yleissivistyksellisyyden määritteenä pitää sitä, että kaikki vastaukset löytyvät useammasta kuin yhdestä kirjasta. Tosimiehille voisin minäkin laatia kysymyksiä joihin vastaaminen olisi vaikeaa lähdekirjallisuudenkin kautta -- kuten esseet aiheesta "Entekos" tai "Antirius, Vrimak ja Yelm". :smile: Vastauksen kyllä lukisin mielelläni, koska Entekosiad ei lopultakaan tullut luetuksi.
Diaidis linkki 13. toukokuuta 2002 kello 17.29
Diaidis 13. toukokuuta 2002 kello 17.29 linkki Kyllä vain täällä meni muutama kerta peukalo suuhun vaikeimman puolella ja ihmettelin onkos sellaisiakin... Noista essee kysymyksistä niin huh huh... :smile: Karmiva ajatus... brrr... esseeee... Tulokset: Helppo........20 Keskivaikea...19 Vaikea........16
Arkat linkki 14. toukokuuta 2002 kello 7.43
Arkat 14. toukokuuta 2002 kello 7.43 linkki Esseekysymyksiä... mikä idea! Tuollainen olisi todella erittäin mielenkiintoista. Tietenkin vastauksien arvostelu voisi viedä hiukan aikaa ja vaatia vaivaa... "Orlanth vieraissa uskonnoissa". :wink:
Guzmo linkki 14. toukokuuta 2002 kello 8.42
Guzmo 14. toukokuuta 2002 kello 8.42 linkki Koska ei ole olemassa ylintä totuutta gloranthasta (gregiä lukuunottamatta) niin esseet olisivat aika hankalia arvostella muina kuin filosofisina pohdiskeluina tai psykedeelisenä tajunnanvirtana.
Arkat linkki 14. toukokuuta 2002 kello 8.56
Arkat 14. toukokuuta 2002 kello 8.56 linkki No sehän nyt tapaa olla esseekysymyksien idea. "Vertaile Normanin käsitystä älykkyydestä omaasi" (juuri Eximian kursilla saatiin tuollainen vanha pääsykoetehtävä eteemme).
Guzmo linkki 14. toukokuuta 2002 kello 10.03
Guzmo 14. toukokuuta 2002 kello 10.03 linkki [quote:9809394bdf] 14.05.2002 klo 11:56, Arkat kirjoitti: No sehän nyt tapaa olla esseekysymyksien idea. "Vertaile Normanin käsitystä älykkyydestä omaasi" (juuri Eximian kursilla saatiin tuollainen vanha pääsykoetehtävä eteemme). [/quote:9809394bdf] Vastaukseni kyseiseen esseeseen olisi ollut: "Hän oli selkeästi minua tyhmempi, mitä tulee älykkyyden käsittämiseen." :grin: Esseet ei oikein kerro aina kerro tietämyksestä. Hyvällä sanailutaidolla voi suoltaa neljä arkkia hevonpuaskaa joka näyttää kivalta, mutta ei sisällä asiaa ollenkaan. Hyvänä esimerkkinä Nelimarkan väitöskirja. No joo, se on taidetta mutta kyllä minäkin haluan professoriksi heittelemällä satunnaisia sanoja peräkkäin. Tuli varmaan selväksi, että rasti ruutuun tentit on ollut mun mieleen :smile:
Nysalor linkki 14. toukokuuta 2002 kello 15.45
Nysalor 14. toukokuuta 2002 kello 15.45 linkki Guzmo: [i:8395319211]Koska ei ole olemassa ylintä totuutta gloranthasta (gregiä lukuunottamatta) niin esseet olisivat aika hankalia arvostella muina kuin filosofisina pohdiskeluina tai psykedeelisenä tajunnanvirtana.[/i:8395319211] Sen filosofisemmin tiedon käsitteeseen puuttumatta voisin todeta, että Gloranthaa kuvaavat kirjat antavat kyllä aika paljon sellaista luotettavaa tietoa, jolle minä olen kysymykseni perustanut. Glamour esimerkiksi on aika kiistämättä Lunarin imperiumin pääkaupunki ja waertagit tunnetaan suurista laivoistaan ja lähdekirjat kertovat tämän. Tällöin kyseessä on minusta ihan neutraali ja kuvaileva tieto, eikä näitä kahta asiaa ole kai vielä gregattukaan. Vaihtoehtokysymyksiin on aika pakko saada kaikenlaista enemmän tai vähemmän nippelitietoa, jotta vastaus on selvä ja yksiselitteinen. [i:8395319211]Esseet ei oikein kerro aina kerro tietämyksestä. Hyvällä sanailutaidolla voi suoltaa neljä arkkia hevonpuaskaa joka näyttää kivalta, mutta ei sisällä asiaa ollenkaan.[/i:8395319211] Tieteellisissä esseissä ei kuitenkaan auta epämääräinen höpinä, koska niissä vaaditaan lähteitä ja aiheen tuntemista. Minun käsittääkseni sen enempää ylioppilaskirjoituksissa kuin yliopiston pääsykokeissakaan esseistä ei saa pisteitä, ellei siitä löydy tiettyjä asioita. Glorantha-aiheisillakin esseillä pitäisi olla ihan samalla tavalla sisältöä ja tietyt asiat, jos minä niitä arvostelisin. :smile: Ylioppilaskirjoituksiin sitten vain Glorantha-tieto pakolliseksi aineeksi, niin johan suomalainen Glorantha-tietämys nousisi. :smile:
Eba linkki 15. toukokuuta 2002 kello 7.39
Eba 15. toukokuuta 2002 kello 7.39 linkki 19/20 15/20 7/20 Pirulainen kun oli tolla vaikealla puolella aika paljon sellasta dataa mihin ei ole tullut ikinä törmättyä. Täytyy kai lukea itseni jonnekin Lhankor Mhyn hemmojen ulkopuolelle vaikka on partakin ja kaikki. *nyyh*
Deutschmannen linkki 21. toukokuuta 2002 kello 13.02
Deutschmannen 21. toukokuuta 2002 kello 13.02 linkki Ihan hyvä visa... Miinusta tulee siitä, että samat kysymykset tuntuisivat pyörivän koko ajan! Lisää kysymyksiä!
Nysalor linkki 21. toukokuuta 2002 kello 14.11
Nysalor 21. toukokuuta 2002 kello 14.11 linkki Deutschmannen: [i:b06ff9eff5]Ihan hyvä visa... Miinusta tulee siitä, että samat kysymykset tuntuisivat pyörivän koko ajan! Lisää kysymyksiä![/i:b06ff9eff5] Systeemi ei mahdollista sitä, että kysymykset vaihtuisivat eri kokeilukerroilla, jos sitä tarkoitat. Ja jo kuudenkymmenen kysymyksen laatimisessakin on melkoisesti hommaa, joten ei niitä nyt ihan alvariinsa ehdi vaihdella. :smile: Tosin tarkoitukseni on kyllä tässä jossakin vaiheessa vaihtaa kysymykset, kunhan vain ehdin kaiken muun ohessa tehdä sen. Luvassa on tällä kertaa lisää vaikeutta, sillä vaihtoehtoja tulee olemaan neljä. Maltahan siis odottaa siihen asti.
Guzmo linkki 21. toukokuuta 2002 kello 21.29
Guzmo 21. toukokuuta 2002 kello 21.29 linkki [quote:c8fc9f44b9] 21.05.2002 klo 17:11, Nysalor kirjoitti: Luvassa on tällä kertaa lisää vaikeutta, sillä vaihtoehtoja tulee olemaan neljä. Maltahan siis odottaa siihen asti. [/quote:c8fc9f44b9] Ei sitten esseitä, eihän? :wink:
Larppa linkki 7. heinäkuuta 2002 kello 13.49
Larppa 7. heinäkuuta 2002 kello 13.49 linkki Hahaa helppoa oli REVI tästä: 20/20 Helppoa kuin mikä 20/20 Hahaa! Lasten leikkiä 18/20 Painoin vahingossa vääri Damn! Melkein täys suoritus! Ihan kiva oli tehdä tämmönen kysely juttu vaihteeksi! :)
Nysalor linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 15.42
Nysalor 8. heinäkuuta 2002 kello 15.42 linkki Kuten tässä joskus aikaisemmin lupailin, olen nyt uudistanut Glorantha-visan kysymykset. Perinteiseen tapaan kysymyksiä on 60 ja ne jakautuvat kolmeen eri vaikeustasoon. Olen kuitenkin laittanut entisen kolmen vastausvaihtoehdon sijasta neljä vaihtoehtoa, jotta arvaamalla ei saisi yhtä helposti oikeita vastauksia kuin ennen. Lisävaihtoehto saattaa vaikeuttaa myös visaa, joten toivon mukaan nyt haastetta olisi enemmän. Kysymykset itsessään ovat minun arvioni mukaan aikaisempaa hankalampia ja etenkin viimeisessä osiossa on paljon sellaisia kysymyksiä, jotka vaativat todella tarkkaa tietoa Gloranthasta. Olen yrittänyt saada aiheita kohtuullisen laajasta ja monista eri paikoista. Pamaltela on varmaan tällä kertaa mukana vahvemmin kuin kahdessa aikaisemmassa visassa ja myytteihin ja jumaliin liittyviä kysymyksiä olen yrittänyt myös lisätä. Esseekysymyksiä tosin ei ole luvassa. ;) Olisi joka tapauksessa taas kiinnostavaa kuulla, paljonko visaan osallistuvat saavat pisteitä kustakin osiosta. Ja tarkoitan tosiaankin ensimmäisen kerran tuloksia, kun visaa käy läpi. Ensimmäinen ja helpoin osa erottuu varmasti selvästi, mutta keskitasoisten ja vaikeiden kysymysten raja saattaa olla häilyvämpi. Jos visaan on livahtanut suorastaan virheitä, niin niistä kannattaa mainita minulle. Vaikeudesta tai helppoudestakin saa toki valittaa. :) Uusittu Glorantha-visa löytyy [url=http://personal.inet.fi/koti/matti.jarvinen/runequest/gloranthavisa/index.htm]täältä[/url]. Siispä onnea matkaan yrityksessä pärjätä Glorantha-tiedossa!
Wlu 000 linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 16.47
Wlu 000 8. heinäkuuta 2002 kello 16.47 linkki Joo, 10, 8, 6. Tiesin jopa siedettävän määrän noista, mutta jouduin vähän liian usein arvaamaan. Täytyy vaan ottaa Glorantha-kirjat kauniisti käteen...
Sivulan Poika linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 17.51
Sivulan Poika 8. heinäkuuta 2002 kello 17.51 linkki Jee Jee. 6/20 4/20 6/20
humis linkki 8. heinäkuuta 2002 kello 21.25
humis 8. heinäkuuta 2002 kello 21.25 linkki 17/20 15/20 10/20 (ja lisäksi muistoja siitä, mistä kirjasta parit väärin menneistä vastauksista olisivat löytyneet :\
Sampi linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 6.42
Sampi 9. heinäkuuta 2002 kello 6.42 linkki 10/20 12/20 6/20 Hip. Tällainen Glorantha-tieto menee yli hilseen. Mistähän nuokin kaikki oli revitty? Todellisuudessa tämä on kuitenkin kivaa, oppiipa uutta nippeliä isosta G:stä.
Keethrax linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 6.44
Keethrax 9. heinäkuuta 2002 kello 6.44 linkki 4/20 3/20 7/20 Ensimmäisen osion Cragspider-kysymys oli ainut johon tiesin vastauksen. Kaikki muut arvasin ihan suosiolla. :o Viimeisessä osiossa arvailu meni yllättävän hyvin... Kertokaas joku vielä mistä löytyy se aikaisempi ja helpompi visa. Siinä saattaisin jopa tietää enemmän kuin yhden vastauksen. :cry:
Nysalor linkki 9. heinäkuuta 2002 kello 15.09
Nysalor 9. heinäkuuta 2002 kello 15.09 linkki Sampi: [i:84a91e255b]Tällainen Glorantha-tieto menee yli hilseen. Mistähän nuokin kaikki oli revitty?[/i:84a91e255b] Revealed Mythologies ja Missing Lands ovat pari opusta, joista olen mielenkiintoisia tiedonmuruja poiminut, joskin suurimmaksi osaksi vaikeisiin kysymyksiin. [i:84a91e255b]Todellisuudessa tämä on kuitenkin kivaa, oppiipa uutta nippeliä isosta G:stä.[/i:84a91e255b] Mukava juttu, jos miellyttää. :) Keethrax: [i:84a91e255b]Kertokaas joku vielä mistä löytyy se aikaisempi ja helpompi visa. Siinä saattaisin jopa tietää enemmän kuin yhden vastauksen.[/i:84a91e255b] Aivan ensimmäisen ja kenties helpoimman Glorantha-visani kysymykset löytyvät [url=http://personal.inet.fi/koti/matti.jarvinen/runequest/gloranthavisa/vanha.html]täältä[/url] vastauksineen ja selityksineen. Ne voi vaikka kopioida jonnekin ja yrittää sitten arvuutella ihan omaksi ilokseen. Joka tapauksessa näiden uusimpien kysymysteni on tarkoitus tosiaan olla haastavia ja vaatia laajaa Glorantha-tietämystä.
Vaakkujaakko linkki 10. heinäkuuta 2002 kello 7.57
Vaakkujaakko 10. heinäkuuta 2002 kello 7.57 linkki 17/20 14/20 8/20 ...ja olen erittäin tyytyväinen, kun en Missing Landsia ja Revealed Mythologiesia edes omista.
GEAS linkki 14. heinäkuuta 2002 kello 19.49
GEAS 14. heinäkuuta 2002 kello 19.49 linkki 20/20 15/20 5/20 viimeinen meni hiukan ketuilleen mutta aika hyvin muuten.
Vader linkki 14. heinäkuuta 2002 kello 20.55
Vader 14. heinäkuuta 2002 kello 20.55 linkki 5/20 2/20 6/20 Arvailuksi meni melkein kaikki, jotain sentään tiesin tietävänikin. Osasta aiheista olin kuullut, jotkut kysymyksistä ja vastauksista olivat aivan uppo-outoja. Mutta sitä se kai teettää, kun ei ole Pamaltelalle uhrannut juuri ajatuksia, ja Genertelan opuksiakin lueskellut kunnolla muutamia vuosia sitten. Ja vain suomenkielisiä silloinkin...
newsalor linkki 15. heinäkuuta 2002 kello 15.19
newsalor 15. heinäkuuta 2002 kello 15.19 linkki Ah ja voi. Glorantha -tietouteni on vähentynyt ja näivettynyt täällä intissä. En saanut täysiä sitten millään.
Mostal linkki 16. heinäkuuta 2002 kello 7.33
Mostal 16. heinäkuuta 2002 kello 7.33 linkki En vetänyt visasta enempää kun 6/20!! (Ja sekin tuli helpoista.)
Keethrax linkki 16. heinäkuuta 2002 kello 8.51
Keethrax 16. heinäkuuta 2002 kello 8.51 linkki [quote:20f5cb7f1f]Aivan ensimmäisen ja kenties helpoimman Glorantha-visani kysymykset löytyvät [url=http://personal.inet.fi/koti/matti.jarvinen/runequest/gloranthavisa/vanha.html]täältä[/url] vastauksineen ja selityksineen. Ne voi vaikka kopioida jonnekin ja yrittää sitten arvuutella ihan omaksi ilokseen. Joka tapauksessa näiden uusimpien kysymysteni on tarkoitus tosiaan olla haastavia ja vaatia laajaa Glorantha-tietämystä.[/quote:20f5cb7f1f] Joo, kyllähän nuo jo löytyivät, mutta ajattelin että jos jossain olisi tuollainen 'toimiva' visa.. Eipä tuo tulos kyllä yhtään yllättänyt kun tuota Glorantha tietämystä ei todellakaan löydy.
Tupew linkki 17. heinäkuuta 2002 kello 12.51
Tupew 17. heinäkuuta 2002 kello 12.51 linkki 7/20 4/20 6/20 Ei mtään hajua arvasin melkein kaikki jossain päättelin pari tiesin.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 17. heinäkuuta 2002 kello 20.35
Topi Hiski Viljami Salmi 17. heinäkuuta 2002 kello 20.35 linkki 19/20 18/20 10/20 Jooh.. Tuossa kolmannessa ja vaikeimassa huomasi, että en ole vielä revealed mythologiessia lueskellut tai edes omista.. Kyllä sitä muistaa paljon, mutta ei kyllä ihan kaikkea. Varsinkaan kun ei ole viimeaikoina lueskellut Gloranthaa hirveesti. Nooh.. Nyt on vaikeutta tosiaan ihan kiitettävästi. :roll: