Vanha foorumi

Takaisin

Ninjat RuneQuestissa

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Olorin 16. maaliskuuta 2004 kello 14.18
Kirjoittaja Viesti
Olorin linkki 12. maaliskuuta 2004 kello 9.21
Olorin 12. maaliskuuta 2004 kello 9.21 linkki [quote:542180b3dc="TypoDemon"]Ninjat käyttävät panssaria.[/quote:542180b3dc] Öö, kun eivät käytä. [quote:542180b3dc]Idiootti ei käyttäisi, sekä Land of Ninjan mukaan taitavat käyttää jotain eirkoistehtyjä lamellaareja, eli peräti 6pp panssaria, jos oikein muistan.[/quote:542180b3dc] En kyllä perustelisi väitteitäni kirjalla, joka on tehty peliä varten. Vaikka erittäin suurella mielenkiinnolla haluaisin kyseisen kirjan itselleni PELIkäyttöön, se ei silti ole mikään luotettava puhtaisiin faktoihin perustuva tietokirja. [quote:542180b3dc]Yhtä viisas väite kuin "MULLA ON KAKSJAPUAL METRINEN MIEKKA!" Vaikka se kuullostaa tyylikkäältä, niin se ei käytännössä mene niin.[/quote:542180b3dc] Älähän nyt rupea. Kyse ei ole tyylikkyydestä, vaan käytännöllisyydestä. Jos käytetään Rune Questia esimerkkinä, niin muistat varmaan, että kaiken kannetun tavaran massa vähennetään esim. KETTERYYS ja SALAVIHKAISUUS kyvyistä. Ninjat eivät käyttäneet panssaria koska: panssari painaa, on tiellä akrobatiaa vaativissa tempuissa(oletko yrittänyt tehdä spagaattia nahkahousut jalassa?). Ninjat välttivät fyysistä konfliktia viimeiseen asti(eivät sännänneet oikopäätä meleeseen), ja muutenkin se hiukan pilaa idean äärimmäisyyksiin viedystä piileskelystä ja hiippailusta. Taitava ninja ei tarvitse haarniskaa koskaa osaa välttää viholliset.
Vader linkki 12. maaliskuuta 2004 kello 11.14
Vader 12. maaliskuuta 2004 kello 11.14 linkki [quote:b525f746db="Galen"][quote:b525f746db="TypoDemon"]Ninjat käyttävät panssaria.[/quote:b525f746db] Öö, kun eivät käytä.[/quote:b525f746db] En ole itse tuota RQ:n ninjakirjaa lukenut, joten en tiedä mitä siellä ninjoista ja heidän panssareistaan sanotaan, mutta eiköhän pelimaailmassa päde pelimaailman säännöt eikä meidän maailman? Samaan syssyynhän voisi väittää ettei loitsuja voi käyttää, kun ei niitä ole olemassa, haltioita ei ole kun niitä ei ole ja niin pois päin. Yritetään pitää reaalimaailma ja pelimaailma erossa toisistaan.
Wildor linkki 12. maaliskuuta 2004 kello 11.42
Wildor 12. maaliskuuta 2004 kello 11.42 linkki Niinpä niin...olihan kuitenkin kyseessä rq-säännöt...
TypoDemon linkki 12. maaliskuuta 2004 kello 12.59
TypoDemon 12. maaliskuuta 2004 kello 12.59 linkki Galen: "Älähän nyt rupea. Kyse ei ole tyylikkyydestä, vaan käytännöllisyydestä. Jos käytetään Rune Questia esimerkkinä, niin muistat varmaan, että kaiken kannetun tavaran massa vähennetään esim. KETTERYYS ja SALAVIHKAISUUS kyvyistä." Mielestäni mainitsin että ne ovat ERITYISVALMISTEISIA. En nyt tarkalleen muista mitä haittoja/hyötyjä oli, mutta ei niistä ainakaan salavihkaisuuteen tullut miinuksia lainkaan. Joku opuksen omaava voisi valaista meitä. Jos tässä ei lähiaikoina ketään valaise, niin käyn sitten itse katsomassa sen. (Muistelisin, että jotain ihan mielettömiä boonuksia hiipimiseen ja piileskelyyn, tyyliin taidot nousee 100 prosenttiin tai jotain [luin kirjaa vuosi sitten kerran. Ei voi muistaa tarkkaan]) Ja mitä helvettiä faktoista? Sanoin vain miten homma on RQ:ssa. En oikeasta elämästä puhu. Oletko huomannut että tässä todellisuudessa ei myöskään loitsut lentele ja maapallokin on pyöreä? Ps: Aletaan nyt sitten tästäkin kinastelemaan oikein kunnolla? Jos aiheesta vielä paljonkin joku aikaa jatkaa, niin voi sitten tehdä uuden "Ninjojen panssarointi" threadin.
Wlu 000 linkki 12. maaliskuuta 2004 kello 15.14
Wlu 000 12. maaliskuuta 2004 kello 15.14 linkki TypoDemon: [i:ed644b3231]Ninjat käyttävät panssaria. [/i:ed644b3231] Galen: [i:ed644b3231]Öö, kun eivät käytä[/i:ed644b3231] Kannattaa huomioida sekin, että RQ:n säännöillä panssarien tarve saattaa olla tavallista pienempi johtuen taikuudesta. Ninja voi myös käyttää tai olla käyttämättä panssareita tehtävästä ja tilanteesta riippuen. Jos ninjan on tarkoitus esimerkiksi salamurhata joku, niin panssarit voivat olla käytännölliset. Vakoilutehtävissä panssarit taas tuskin tuovat yhtään lisää tietoa tai auttavat kapuamaan muurien yli. Typon mainitsemasta erikoispanssarista sen verran, etten usko minkään metallipanssarin lisäävän hiipimistä ja piileskelyä kymmenillä prosenteilla. Tietysti niin voi kirjassa lukea, mutta vaikeaa kuvitella metallipanssaria, joka helpottaisi piileskelyä tavattomasti hiipimisestä puhumattakaan, olivat ne kuinka erikoisvalmisteisia tahansa. Maagiset panssarit ovat sitten toinen juttu.
Kymppimies linkki 12. maaliskuuta 2004 kello 18.55
Kymppimies 12. maaliskuuta 2004 kello 18.55 linkki Lyijypanssarithan eivät vaikuta piileskelyyn mutta niissä oli sitten sitä painoa tuplasti että tuskinpa kukaan ninja sellaista kantelee :lol: Mutta kaipa sitä voisi olla muita mustaksi värjättyjä panssareita joista saa saman hyödyn...
Wildor linkki 12. maaliskuuta 2004 kello 20.47
Wildor 12. maaliskuuta 2004 kello 20.47 linkki lumottu lyijy meidän kamppiksessamme taasen antaa bonuksia, koska se hehkuu pimeyttä. Ehkä se olisi syynä miksi ninjat saavat panssareistaan bonuksia.
Olorin linkki 15. maaliskuuta 2004 kello 7.29
Olorin 15. maaliskuuta 2004 kello 7.29 linkki Okei, myönnetään että minä sorrun yleensä jonkintasoiseen kiihkoiluun kun ninjoista on kyse. Sentään tiedä niistä jotain. Mutten läheskään tarpeeksi. Mutta se ei nyt liity tähän. Kyllähän kukin tietysti taaplaa tyylillään, mutta en näe mitään ideaa miksi ninja käyttäisi panssaria. Jos taas Land of Ninja sanoo jotain tuollaista, niin voin sanoa että silloin kyseessä ei ole enää ninja, vaan enemmänkin vain salavihkainen soturi. [quote:762192db4b="Wlu 000"]Jos ninjan on tarkoitus esimerkiksi salamurhata joku, niin panssarit voivat olla käytännölliset.[/quote:762192db4b] Millä tavalla? Mutta lopetetaanpa tältä osalta, menee muuten turhanpäiväiseksi jankkaamiseksi.
Wlu 000 linkki 15. maaliskuuta 2004 kello 15.47
Wlu 000 15. maaliskuuta 2004 kello 15.47 linkki Wlu 000 wrote: Jos ninjan on tarkoitus esimerkiksi salamurhata joku, niin panssarit voivat olla käytännölliset. Galen: [i:881ec16ca1]Millä tavalla? [/i:881ec16ca1] Panssarit suojaavat ninjaa. Vaikka ninjat ovatkin cool ja 1337, niin tehtävän aikana myös niihin voi osua miekka, nuoli, taika tai lumipallo. On tietysti eri asia, jos ninjat ovat täysin haavoittumattomia omissa peleissä. Silloin panssareillekaan ei liene tarvetta.
TypoDemon linkki 15. maaliskuuta 2004 kello 16.02
TypoDemon 15. maaliskuuta 2004 kello 16.02 linkki Galen: "Millä tavalla? Mutta lopetetaanpa tältä osalta, menee muuten turhanpäiväiseksi jankkaamiseksi." Ensiksi kommentti jälkimmäiseen kommenttiisi: Mitä järkeä on esittää kysymys ja sen jälkeen sanoa että ei keskustella tästä enää? GG! Millä tavalla? Oletko sattumoisin avannut RQ kirjaa koskaan ja katsonut kuinka turhan pieni mahdollisuus on saada toinen kuoliaaksi yhdellä iskulla, siis jos nyt oletetaan, että tällaista touhua pitäisi tehdä useamminkin. Mikään 50 50 tilanne ei ole hyvä mahdollisuus. Jos vastustaja ei kuole(lue: taistelukyvytön) ensimmäisestä iskusta, niin varmasti iskua tulee takaisin. Jos mielestäsi ninjat ovat niin hurjia niin miksi ei sitten ninjat ole jo vallanneet koko maailmaa ja kukistaneet kaikkia johtajia allensa? Ninjojen kohteet myös pakkaavat varmaan olemaan vähän hurjempaa sakkia, niin tuskin mikään supertaikuudella vahvistettu setä kuolee kymmeneenkään iskuun ja kuolemistaan ennen jakelee itsekkin muutaman lyönnin. Panssarit ovat tällöin ihan pop. a) elokuvat ovat pahaksi todellisuudentajulle b) vilkas mielikuvitus c) ylistää liikaa pitämäänsä asiaa d) ny puhutaan hei siis NINJOISTA! ps: jos tästä ei tehdä erillistä threadia niin en enää laita tähän pottuilevia vastauksiani.
Chividal linkki 15. maaliskuuta 2004 kello 16.15
Chividal 15. maaliskuuta 2004 kello 16.15 linkki No jos nyt otetaan oikean elämän analogia tähän mukaan vielä noista panssareista. Esim cyberpunkissahan kaikki käyttävät hulluja suojia, ja hyppivät vielä minkä kerkeävät. Noh oikeasti jos olet kokeillut päälle luoti- tai sirpaleliivejä niin ei niissä tosiaankaan akrobatiaa harrasteta. Ja ne ei sentään ole kuin keskivartalon suojaa. Sitten jos siihen vielä jalka, käsi ja pääsuojat niin avot. Itse en usko, että ninjat ovat oikeasti mitään panssaraita käyttäneet millään hiippailureissuilla ainakaan. Siinä varmaan ne kiihkeimmät "nyrkkitorjunnasta" :) Edit: lisätään tänne vielä aivan loistava linkki (varmaan ollut aiemminkin esillä) www.realultimatepower.net !!!
Olorin linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 13.35
Olorin 16. maaliskuuta 2004 kello 13.35 linkki No niin, vihdoin riittää aika vastaamiseen. Ensinnäkin, nuo nettisivut... NO HUH HUH MITÄ *******! Tuolla tyypillä ei taida olla paljonkaan sisältöä elämässään. Paljon intoa ja vähän tietoa, voisin sanoa(ja sanoinkin). Chividalilta yksi hyvä pointti: [quote:809b79183a]Esim cyberpunkissahan kaikki käyttävät hulluja suojia, ja hyppivät vielä minkä kerkeävät. Noh oikeasti jos olet kokeillut päälle luoti- tai sirpaleliivejä niin ei niissä tosiaankaan akrobatiaa harrasteta. Ja ne ei sentään ole kuin keskivartalon suojaa. Sitten jos siihen vielä jalka, käsi ja pääsuojat niin avot.[/quote:809b79183a] Vetäisepä siinä sitten lamellaaria niskaan... :roll: [quote:809b79183a]Mitä järkeä on esittää kysymys ja sen jälkeen sanoa että ei keskustella tästä enää?[/quote:809b79183a] Tarkoitin vain että hyvin helposti menee eipäs-juupas väittelyksi. [quote:809b79183a]a) elokuvat ovat pahaksi todellisuudentajulle b) vilkas mielikuvitus c) ylistää liikaa pitämäänsä asiaa d) ny puhutaan hei siis NINJOISTA![/quote:809b79183a] a) en hanki ninjatietouttani elokuvista, sarjakuvista tai peleistä. tietokirjallisuus on kova sana b) taitaa olla myös sinullakin :wink: c) en todellakaan voi verrata itseäni tuon nettisivun pitäjään d) niin, nyt TODELLAKIN puhutaan ninjoista, ei hiippailevista, taitavista, voimakkaista, salavihkaisista salamurhaaja/vakoojista [quote:809b79183a]Panssarit suojaavat ninjaa. Vaikka ninjat ovatkin cool ja 1337, niin tehtävän aikana myös niihin voi osua miekka, nuoli, taika tai lumipallo. On tietysti eri asia, jos ninjat ovat täysin haavoittumattomia omissa peleissä. Silloin panssareillekaan ei liene tarvetta.[/quote:809b79183a] Niin, joskus voi se sattua niin että Daimion linnan seinää kiivetessä jotenkin joku vartija sattuu huomaamaan ja alkaa ampumaan jousella. Siinä on 2 vaihtoehtoa: 1. päästää irti, yrittää pudota pehmeästi ja koittaa paeta 2. suunnitella homma jo etukäteen niin että vartija ei huomaa ninja pyrkii pysymään piilossa niin, että se miekka, nuoli, taika tai lumipallo ei saa mahdollisuutta osua. Mikä hiippailija se on joka lähtee siitä oletuksesta että hänet huomataan. Kyse ei olekaan haavoittumattomuudesta. Mutta ninjoilla on kylläkin korkea kipukynnys. [quote:809b79183a]Millä tavalla? Oletko sattumoisin avannut RQ kirjaa koskaan ja katsonut kuinka turhan pieni mahdollisuus on saada toinen kuoliaaksi yhdellä iskulla, siis jos nyt oletetaan, että tällaista touhua pitäisi tehdä useamminkin. Mikään 50 50 tilanne ei ole hyvä mahdollisuus. Jos vastustaja ei kuole(lue: taistelukyvytön) ensimmäisestä iskusta, niin varmasti iskua tulee takaisin. [/quote:809b79183a] Tarkoitatko nyt kaksinkamppailua. Ninjat pyrkivät aina käyttämään hyväkseen yllätyksen suomaa etua, eli puusta niskaan hyppäävällä ninjalla on aika hyvät mahdollisuudet viiltää vartiomiehen kurkku auki ilman että tämä saa mahdollisuutta lyödä. Ja jos vartija pitää saada pois pelistä, ei tappaminen ole välttämätöntä. Eräs ninjaperhe erikoistui esim. atemipisteisiin (niille jotka eivät kamppailulajeista tiedä, niin atemipisteet ovat kehon erittäin herkkiä paikkoja ja esim. tärkeitä hermoratoja. oikeaan atemipisteeseen suunnattu isku saattoi tainnuttaa kohteen), eräs toinen luiden murskaamiseen jne. Ja ainut jonka kimppuun hyökättiin muuten kuin pakon edessä oli tapon kohde. Kuten sanoin, ninjat välttelivät tasaista meleetaistelua viimeiseen asti jos vain mahdollista [quote:809b79183a]Jos mielestäsi ninjat ovat niin hurjia niin miksi ei sitten ninjat ole jo vallanneet koko maailmaa ja kukistaneet kaikkia johtajia allensa? [/quote:809b79183a] Onko tämä nyt jotenkin asiaan liittyvää? No, ensinnäkin, ninjaklaanit tuhottiin, jos en aivan väärin muista, 1700- tai 1800-luvulla melkein kokonaan(armeijoin). Ninjojen tarkoitusperät eivät sisältäneet maailmanvalloitusta. He olivat vain "bisnesmiehiä", jotka tarjosivat apuaan elinsuhteen ennenaikaisessa lopettamisessa ja vakoilussa. [quote:809b79183a]Ninjojen kohteet myös pakkaavat varmaan olemaan vähän hurjempaa sakkia, niin tuskin mikään supertaikuudella vahvistettu setä kuolee kymmeneenkään iskuun ja kuolemistaan ennen jakelee itsekkin muutaman lyönnin. Panssarit ovat tällöin ihan pop.[/quote:809b79183a] Vaikea jaella iskuja nukkuessa. Ne mielelläni ottaisi vertauksia elokuvista, mutta elokuvassa 007: Elät vain kahdesti, on hyvä esimerkki. Ninja valuttaa siimaa pitkin myrkkyä NUKKUVAN kohteen suuhun. Mutta lopetetaan, ainakin tämän threadin puolella ennenkuin joku off-topicista vihastunut mode tulee ja antaa piiskaa. :wink:
Wlu 000 linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 14.35
Wlu 000 16. maaliskuuta 2004 kello 14.35 linkki Galen: [i:0452a539da]Niin, joskus voi se sattua niin että Daimion linnan seinää kiivetessä jotenkin joku vartija sattuu huomaamaan ja alkaa ampumaan jousella. Siinä on 2 vaihtoehtoa: 1. päästää irti, yrittää pudota pehmeästi ja koittaa paeta 2. suunnitella homma jo etukäteen niin että vartija ei huomaa ninja pyrkii pysymään piilossa niin, että se miekka, nuoli, taika tai lumipallo ei saa mahdollisuutta osua. Mikä hiippailija se on joka lähtee siitä oletuksesta että hänet huomataan. Kyse ei olekaan haavoittumattomuudesta. Mutta ninjoilla on kylläkin korkea kipukynnys. [/i:0452a539da] Joo. Ymmärrän kyllä, että ninja yrittää välttää välttää taisteluja, mutta vahinkoja voi aina sattua. Jotkut tehtävät voivat olla jopa niin riskialttiita, että ninjan kannattaa olettaa tulevansa huomatuksi ja käyttää panssaria. Jos edessä on vaikkapa tehtävä, jossa pitää salamurhata joku, mutta kohteen luokse päästäkseen on hoideltava yksi henkivartija avoimessa taistelussa. Oletetaan siis, että kaikki muut vartijat voi kiertää, mutta sitä yhtä ei. Silloin ninjan kannattaa kaiken varalta kantaa panssaria. Kirjoitan vielä yhden rautalankaesimerkin, jotta mielipiteeni tulisivat varmasti selkeämmiksi. Keskellä tasaista maata sijaitsee siis peikkolinnoitus, jonka johtaja olisi ninjan kohteena. No, ninja pääsee linnoitukseen salaa sisälle olkikuorman mukana ja odottaa yöhön, jollon voi käydä murhaamassa pahan peikkojohtajajan. Nämä peikot kun nukkuvat yöllä. No homma onnistuu, ja johtaja vaiennetaan äänettömästi. Sitten ninjamme alkaa miettimään, että miten hän pääsisi linnoituksesta pois. Seuraava (heinä)kuorma ulos linnoituksesta lähtee vasta ensi perjantaina, ja johtajan kuolema huomataan jo aamulla, jolloin suuretsinnät varmasti käynnistyvät. Ninjalle tulee mieleen, että muurin yli olisi suhteellisen helppo kiiveta ja paeta, mutta muurin kulmilla on torneja, joissa peikot vartioivat silmä kovana ja pimeyskään ei niitä haittaa. Ninja kuitenkin tietää, että tämän peikkolinnoituksen peikot kuuluvat kulttiin, joka sallii ainoana ampuma-aseena lyhyen jousen. Ninja myös tietää, että torneissa ei ole taikojia. Maasto on linnoituksen vieressä niin tasaista, että edes ninja ei pääse sen ohi huomaamatta. Ninja päättää kiivetä muurin yli ja lähteä juoksemaan, sillä vaikka nämä peikot ovatkin taitavia jousiampujia, on lyhyen jousen kantomatka kuitenkin niin lyhyt ja peikkoja sen verran, että häneen osuu pakomatkan aikana keskimäärin viisi nuolta. Koska lyhyen jousen keskimääräinen vahinko on 3-4, ninja uskoutuu selviävänsä, vaikka hänellä on vain 14 kestopistetä pienen kokonsa takia. Selviämisessä auttaa nimittäin päällekkäin olevat kova ja pehmeä nahkapanssari, jotka tarjoavat kolmen pisteen suojan. Näin ninja siis selviäisi. Juoksumatkan alettua Galen huutaa: "SEIS!", ja ninjan nahkapanssarivarustus vaihtuu uimahousuihin. Ninjaan osuu viisi nuolta, kuten hän oli laskeskellut, ja hän kärsii 17 pistettä vahinkoa ja kuolee. Nahkapanssarien kanssa vahinkoa olisi tullut vain 2 pistettä ja ninja olisi selvinnyt Koko tehtävän aikana, nahkapanssarit eivät olisi haitanneet ninjaa sitten mitenkään. Heinäkuormaan piiloutuminen ja johtajan surmaaminen olisivat onnistuneet myös panssarit päällä. Kaiken lisäksi hän olisi selvinnyt ne päällä hengissä. Linnoituksesta olisi toki voinut jollain kierommallakin konstilla päästä pois, kuten tappamalla kaikki peikot yksi kerrallaan, mutta ninjan kokeilema konsti oli kaikkein nopein ja vaarattomin - nahkapanssarit päällä. Tällaisissa tilanteissa ninja voi siis tarvita panssareita. Jos se jäi epäselväksi, niin ajattelin ninjan kohdalla vain lähinnä nahkapanssareita. Nahkapanssarit ovat suhteellisen kevyitä, joten ne eivät haittaa hiipimistä paljoakaan, mutta tarjoavat kuitenkin kohtalaisen suojan. Metallipanssarit päällä ei kai kannata alkaa römyämään.
Tupew linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 16.12
Tupew 16. maaliskuuta 2004 kello 16.12 linkki Hmm, en ole asiasta nyt sataprosenttisen varma, mutta olen käsittänyt, että ninjan ei tarvitse olla mikään aerobikkari joka hyppii volteilla katolta toiselle. Jos olen oikein käsittänyt niin esimerkiksi nija voisi olla myös vaikka ylipainoinen mies, joka soluttautuu sinne hoviin tai minne lie ja antaa sille murhattavalle henkilölle ruokaa missä on myrkkyä. Koska ninjathan meinaa niitä salamurhaajia, joita siellä Japanissa silloin joskus vuonna x joku keisari jonain aikana koulutti tappamaan vihollisiaan tai jotain sinnepäin. Mitään sankareitahan he eivät olleet,(vaikka jotkut niitä todella tyylikkäinä sankareina pitävätkin) jonka kaikki varmaan tiesivätkin. Eli eikös tässä tapauksessa ninja voisi olla juuri esimerkiksi mies, joka vaikka myrkyttää. Koska minusta se, että on itämaalainen salamurhaaja, ei velvoita siihen, että pitää osata kaiken maailman spagaatit ja voltit. Voin tietysti olla väärässäkin kaikissa näissä asioissa, joita edellä sanoin. Mutta en kuitenkaan kiinnity oikean maailman asioihin väitteissäni, kun nyt puhutaan RQ:n ninjoista. En tiedä kuitenkaan sitten siitä RQ ninja kirjasta, että mitä siinä sanotaan niistä ei- voltti kung-fu ninjoista. Itse olisin sillä kannalla, että kyllä ninjoilla jonkinlaiset panssarit ovat, vaikka ne olisivat vain nahkapanssarit. Siis jos nyt puhutaan niistä voltti & aerobictemppu ninjoista. Koska esim jonkun salamurhattavan murhaaminenkin saattaa hieman mennä pieleen. Esim juuri kun ninja on tappamassa kohteensa, niin silloin tämä ehtiikin huomata ninjan, väistää ja vetää miekkansa esille. Sitten ollaankin tilaanteessa, missä on ninja tavallisissa vaatteissaan miekkansa kanssa. Samoin myös kohteella on miekka ja mahdollisesti myös panssarit. Tilanne on myös sellainen, että ninja ei helposti pääsisi pois. Saattaa olla sitten aika kehno tilanne ninjalla. Kyllä minusta olisi edullista käyttää jotain panssaria niiden hiiviskely tehtävienkin aikana. Koska ninjoilla on kai joitain muitakin apuvälineitä kuin pelkkä oma hiipimistaitonsa. Mutta kuten joku taisi edellä jo mainita, niin esimerkiksi lamellaari saattaisi sopia niin hiiviskelytehtäviin, koska se on kuitenkin kohtalaisen joustavaa. Se on kuitenkin vain nahkapanssari johon on kiinnitetty metalliliuskoja, joten en usko että se ihan tajuttoman paljon poikkeaisi esim nahkapanssarista, vaikka se painavempaa onkin. Ja vaikka ninja ei käyttäisi mitään täyshaarniskaa, niin voisihan ninja käyttää esimerkiksi vain pieniä yksittäisiä suojia. Esim cuirboulisuojien luulisi kanssa menevän. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että RQ ninjat voivat hyvinkin käyttää taikuutta. Esim, se mikä menetetään hiipimistaidossa panssareiden takia, voidaan korvata vaikka 6 pisteen hiljaisuus loitsulla, jos se siitä on kiinni. Lisäksi ninja voisi myös tehostaa näppäryyttään koordinaatio loitsulla. Tämä edellyttää kuitenkin sen, että ninjalla on oltava aika kivasti taikapisteitä matriiseissa tai muuta. Omissa peleissäni en kuitenkaan käytä ninjoja, vaan salamurhaajia. Jos käytän ninjoja runequest peleissäni (jotka sijoittuvat Gloranthaan) niin silloin niitä esiintyy vain Kralorelassa tai jossain Wormainin tapaisessa paikassa. Missään barbaarikulttuureissa ei minun peleissä nähdä ninjoja, ei.
Ares linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 18.09
Ares 16. maaliskuuta 2004 kello 18.09 linkki Oma mielipiteeni on että ninjat ei käytä MINKÄÄNLAISTA haarniskaa ja aseenaan he käyttävät katana jonka he aina välillä heittävät munakkaasti selkäänsä... Koska ninja EIVÄT ole sotureita tai taistelijoita, he ovat vaakojia tai salamurhaajia! Ninjojen varustus on mahdollisimman kätevää ja "pientä" eli he EIVÄT käytä haarniskaa tai raskaita aseita. He käyttävät tummia vaatteita ja kevyitä, ohuita aseita, esim. katanaa. Eikä esim tantoa koska se on painavampi vaikka lyhyempi ase kuin katana. Omassa maailmassani ninjat ovat samanlaisia kuin ne "oikeat" kiinalaiset.
newsalor linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 19.12
newsalor 16. maaliskuuta 2004 kello 19.12 linkki Pienenä välihuomautuksena: Ninjat olivat japanilaisia. He käyttivät asetta, jota voitaisiin kutsua vaikka nimellä ninja-to. Se miekka oli suorampi kuin katanat. Lisäksi ne eivät olleet läheskään yhtä hyvin valmistettuja.
Moonson linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 19.31
Moonson 16. maaliskuuta 2004 kello 19.31 linkki Paitsi että ninjat eivät tosiaan käyttäneet katanaa, joka on samuraiden käyttämä ase. Ninjojen miekkaa kutsuttiin nimellä ninja-to, joka on katanaa lyhyempi ja sillä on pistävään lyöntiin tarkoitettu terä (päinvastoin kuin katanan raajojen irroitukseen ym. leikkaamiseen tarkoitettu pidempi terä). Ninjoja pidetään kuitenkin useiden hyvin erilaisten aseiden taitajina, jonkinlainen lista löytyy vaikka tuolta: [url]http://www.entertheninja.com/ninja_weapons/index.shtml[/url]. Voi toki olla että Kralorelan ninjat käyttävät jotain erikoista lamellaaria (ei, en minäkään omista RQ:n ninja-kirjaa), mutta tietääkseni "oikeat" ninjat eivät panssariin koske. Jos ninjaa ammutaan jollain nuolilla niin totta kai hän ne väistää, tai se ei ole ninja eikä mikään :)
Chividal linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 19.58
Chividal 16. maaliskuuta 2004 kello 19.58 linkki Nyt kun aihekin on vaihtunut niin päästänpä oikein mojovasti muhineen ajatuksen nyt päästäni. Tässä keskustelussa päästään nimittäin RQ:n perustavaa laatua olevan systeemin luoman MOKAN äärelle. RQ:n maailmassa kukaan ei nimittäin PÄRJÄÄ ilman panssaria. Torjunnalla ei koskaan saa tarvittavaa tehoa pysäyttämään kunnon lyönti kokonaan ja väistö nyt on vaan väistö jos ei sitten oteta muuten niin muntskin mystismisääntöjä peliin. Totuus on, että RQ:ssa tulee iskuja läpi ja niitä varten tarvitsee hahmo panssarin. Roolipelien maailmassa kun ollaan niin se vihulainen yleensä hyökkää juuri silloin kun vähiten (eli eniten) odottaa... siksi panssareita joutuu vieläpä pitämään päällään koko ajan. Kolmanneksi kun peli alkaa menemään riimutasolle ja yli ja damaget sen mukaisiksi niin edes yksi panssari ei välttämättä riitä! Lumottua rautaa oleva levyhaarniskakin kun suojaa vain 12 pistettä. Jos siihen laitetaan kohtuullinen suoja 10 niin sekään ei ole vielä kuin 22! Ja kyllähän kunnon sälli tekee tuon 22 jo minimivahinkonaan. Oman porukkamme damage enkat ovat 98p. Siksi siis päällekäin voidaan joutua pitämään esim. ohennettua levyä ja silmukkahaarniskaa. Lumottua rautaa molemmat tietenkin. Tässä vaiheessa joku voi tietysti alkaa ihmettelemään, että josko ne jo haittaisivat toimintaa. Mutta meillä ollaan jo sopeuduttu tähän sääntöjen pakottamaan toimintamalliin eikä asiasta keskustella. Suunnattomana helpotuksena tähän(kin) ongelmaan on HQ. :-D Edit: Panssareissa nukkumisesta tulikin mieleeni yksi hahmoni. Arkat Kaaoksensurman ritari, jolla oli koko levyhaarniska. Myös suunnattoman kokoisella valkoisella sotaratsulla oli levyhaarniska. Hän oli erikoistunut siihen, että pystyy nukkumaan levyhaarniska päällään :lol: ja lisäksi nukkumaan ratsun selässä. Jos nimittäin joutuisi matkustamaan pitemmänkin aikaa kaaosta tuhotessaan. Se oli aika fanaattinen kaveri se.
Kymppimies linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 20.21
Kymppimies 16. maaliskuuta 2004 kello 20.21 linkki Ninjat eivät tottapuhuen juuri sovi Runeen, johtuen lähinnä tuosta panssarin käyttöpakosta. Tietty se voidaan korjata lumoamalla pimeyttä hohkaava panssari joka ei paina mitään mutta... :-? Oli ne ninjat aika epeleitä silti, älytön itsekuri siihen vaadittiin. Ne saatto maata maassa samassa kohtaa kolme päivää putkeen ainoastaan odottaen sitä kohdetta jonka on määrä tulla siitä jonain niistä kolmesta päivästä. Ei tulisi minulla ihan heti mieleen mutta eipä olekaan moisia velvotteita nyky-yhteiskunnassa. Taisivat muuten ninjat olla silloin aika kuolleita jos jousen eteen sattuivat.. ei niitä nuolia väistellä oltiin sitä miten ninjaa tahansa. Mutta miten minulla on moinen mielikuva että Japanissa jousien käyttö oli huomattavasti vähäisempää kuin täällä lännessä? Ei ole vielä kukaan mainunnut heittotähtiä (en nyt muista oikeaa nimeä prkl...) Aika erikoista näinkin pitkälle edenneessä ninjakeskustelussa :P
Guzmo linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 20.36
Guzmo 16. maaliskuuta 2004 kello 20.36 linkki [quote:e1e5885f77="Chividal"]Tässä keskustelussa päästään nimittäin RQ:n perustavaa laatua olevan systeemin luoman MOKAN äärelle. RQ:n maailmassa kukaan ei nimittäin PÄRJÄÄ ilman panssaria.[/quote:e1e5885f77] Tälläinen väittämä vaatii västäväittämän, johon on pakko antaa osansa kun aiheena on NINJAT! RQ:ssa pärjää ilman panssaria, jos 1) väistö on reilusti yli 100% 2) taikuutta, paljon taikuutta. Panssarointilumousta tasan saman verran nahkaan kuin lumottu rauta suojaisi. Henkitaikuus on suorastaan halpaa. Suoja-10 pohjille niin siitä se lähtee. Riimutaikuuden puolella on kilpi, Kilpi-V on hyvä, Kilpi-X suorastaan mauton. Velhotaikuuden suoja vahingolta loitsua käyttämällä saa näppärät suojat. Korkean voimatason RQ menee siihen erikoisen-kriittisen onnistumisen odotteluksi. [quote:e1e5885f77="Chividal"] Suunnattomana helpotuksena tähän(kin) ongelmaan on HQ [/quote:e1e5885f77] Aamen :)
Nysalor linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 20.45
Nysalor 16. maaliskuuta 2004 kello 20.45 linkki Todettakoon aluksi, että Land of Ninja on yksi sellaisia RuneQuest-kirjoja, jotka minulta puuttuvat. Olen kuitenkin kuullut, että nimestään huolimatta se ei käsittele juuri lainkaan ninjoja vaan muinaista Japania yleensä. Tämä on siis pelkkää huhua. Chividal: [i:f5a4184ae7]Tässä keskustelussa päästään nimittäin RQ:n perustavaa laatua olevan systeemin luoman MOKAN äärelle. RQ:n maailmassa kukaan ei nimittäin PÄRJÄÄ ilman panssaria. Torjunnalla ei koskaan saa tarvittavaa tehoa pysäyttämään kunnon lyönti kokonaan ja väistö nyt on vaan väistö jos ei sitten oteta muuten niin muntskin mystismisääntöjä peliin. Totuus on, että RQ:ssa tulee iskuja läpi ja niitä varten tarvitsee hahmo panssarin.[/i:f5a4184ae7] Pärjäisikö sitten oikeassa maailmassa taistelussa ilman panssaria, ellei satu olemaan joku huima aseettoman taistelun ekspertti? Itse en varmaan kyllä haluaisi joutua taisteluun panssaroidun henkilön kanssa ilman panssaria, jos molemmilla olisi esimerkiksi miekat aseina. Minun olisi tällöin epäilemättä paljon vaikeampi vahingoittaa vastustajaani, kun taas hänen olisi paljon helpompaa aiheuttaa minulle haavoja. Jos puhutaan jostakin äärimmäisen koulutetusta ninjasta, niin kyllä useiden satojen prosenttien Väistö-kyvyllä saa jo kaikkea kivaa aikaan, samoin torjunnalla, kunhan on laadukas ase, jossa on rautaa, lumouksia tai muuta kivaa. Toisaalta jos ninjojen ei ole tarkoituskaan ryhtyä avoimeen taisteluun, millä tavalla mahdollinen panssarin puuttuminen vaikuttaa heidän pärjäämiseensä? [i:f5a4184ae7]Kolmanneksi kun peli alkaa menemään riimutasolle ja yli ja damaget sen mukaisiksi niin edes yksi panssari ei välttämättä riitä! Lumottua rautaa oleva levyhaarniskakin kun suojaa vain 12 pistettä. Jos siihen laitetaan kohtuullinen suoja 10 niin sekään ei ole vielä kuin 22! Ja kyllähän kunnon sälli tekee tuon 22 jo minimivahinkonaan. Oman porukkamme damage enkat ovat 98p. Siksi siis päällekäin voidaan joutua pitämään esim. ohennettua levyä ja silmukkahaarniskaa. Lumottua rautaa molemmat tietenkin.[/i:f5a4184ae7] Jos riimutasolle mennään ja käytetään sankarisääntöjä, niin eiköhän siellä ole torjunnassa ja Väistössäkin aivan uskomattomat taidot, joilla saattaa olla hahmosta riippuen merkitystä panssaria enemmän. Jos käytössä on vielä erityisiä sankarisääntöjä, niin suurten kykyjen kautta voi saada vaikka mitä ihmeellistä. Toisaalta esimerkiksi rautakääpiön rautapanssari voi nähdäkseni sisältää myös valtavan määrän panssarointilumouksia, jotka voivat pysäyttää kymmeniä pisteitä vahinkoa. Sitten Harrekin kaltaisilla suurilla sankareilla saattaa olla vieläkin maagisempia suojia päällään, kuten Nikk Effinghamin Harrekilla hulppeat 305 panssaripistettä karhunnahasta ja haavoittumattomuus ei-maagisille hyökkäyksille. Siinä 98 pistettä olisi aika säälittävää. Vastaavia maagisuuksia käyttämällä saa aika varmasti sankarinsa hyvin suojattua, jos haluaa sille linjalle lähteä. Se, mitä minä en ainakaan halua omaan Gloranthaani, on ihmisten iskunottokyky pelkkien tasojen nousun perusteella. Sen sijaan haluan nähdä syitä siihen, miksi Harrek tai joku muu ei kupsahda tuosta vain. Sankareilla saattaa olla sankarimatkoilta tuotuja maagisia suojia, heidän kestävyyttään saattaa lisätä sankarien polulta ammennettu jumalvoima, he ovat saattaneet saada valtaisia kaoottisia ominaisuuksia, he saattavat pystyä jännittämään ruumiinsa kivikovaksi mystisten taitojen kautta. Maailma on kuitenkin vaarallinen ja kovat kaverit saattavat saada vastaansa kovia vastustajiakin, vaikka he olisivat lähes haavoittumattomia tavallisille taistelijoille. Kymppimies: [i:f5a4184ae7]Ninjat eivät tottapuhuen juuri sovi Runeen, johtuen lähinnä tuosta panssarin käyttöpakosta.[/i:f5a4184ae7] Väittäisin, että panssarin käyttöpakko on vain kuvitelma, jos puhutaan ninjoista, jotka ovat harjautuneet äärimmäisen hyvin aseettomaan taisteluun, suoran hyökkäyksen väistelyyn, kavaliin yllätyskikkoihin, suojaavaan ja vahinkoa lisäävään taikuuteen ja nopeisiin perääntymisiin. Ehkä ero on siinä, millaisina ninjat RuneQuestissa nähdään. Itse näkisin kunnollisen ninjan olennaisten kykyjen olevan hyvinkin vaikka parissasadassa prosentissa. [i:f5a4184ae7]Ei ole vielä kukaan mainunnut heittotähtiä[/i:f5a4184ae7] Niistä on keskusteltu taannoin laajasti toisaalla. Muistaakseni silloin mainitsin kikkoja, joilla ninjat tai muut hipparit voivat saada varsin paljon vahinkoa aikaan heittotähdellä, vaikka sen vahinko on periaatteessa aika pieni. Mutta jos tästä halutaan puhua enemmän, niin sopii kaivaa vanha aihe esiin.
Chividal linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 21.05
Chividal 16. maaliskuuta 2004 kello 21.05 linkki Ei ne prosentit kuitenkaan ainakaan pelaamalla oikein tahdo nousta. Asehyökkäyksetkin, joita kuitenkin aika tiuhaan käytetään ja joilla on kohtuullisen manipulointimuutoksen turvin "hyvät" mahdollisuudet nousta ovat meillä vain jossakin reilussa 150%:ssä. Väistö ketteryyskykynä nouseekin sitten vielä hitaammin. Niinkuin muuallakin on jo aiemmin mainittu, RQ:n mekaniikka ei mielestäni tue todellakaan hyvin näitä yli 100% taitoja. Väistöstä vielä sen verran, että siinähän tosiaan pitää saada aina vähintään sama onnistumisen aste että väistö onnistuu. Jos haluaa siis väistön onnistuvan AINA on sen oltava 1000% Kukaan ei ikinä tule saamaan tuollaisia prosentteja pelissään. Ja vaikka saisi, niin silloin edes 50-päinen kaaoshydra suurimasta helvetistä (os% 25000%) ei voi osua. Sanottakoot vain, että HQ:ssa taidot skaalautuvat "oikein". Ninjan 200% väistö ei siis riitä. Ja nyt siis erotuksena taas oikeasta maailmasta. Mielestäni Glorantha on sellainen paikka, jossa joku voi olla vaikkapa niin maagisen voimakastahtoinen, että normaalin jantterin miekka pysähtyy tahdonvoimalla. Ja edit vielä: pehmennetään nyt vähän ettei totuus vääristyisi tässä propagandan seassa. RQ:llekin siis todellakin voi saada kaikenlaista säädettyä nimenomaan taikuudella ja joillakin house ruleseilla. Ninjoilla voi olla haarniskat (jopa lamellaari) jotka eivät haittaa hiipimistä. Ei sillä ole niin suurta merkitystä. Yritän vain tässä vähän kärjistyksillä nostaa vähän näitä RQ:n ongelmia esiin. Osaksi siksi, että niihin voisi sitten kehitellä ratkaisuja. Mutta osaksi myls siksi, että me olemme vihdoin pikku hiljaa siirtämässä oman kampanjamme HQ:lle ja saan aina pienemmän tai suuremman nautinnontunteen kun huomaan miten jokin asia mielestäni toimii siinä paremmin. Ainakin meidän kampanjallemme tekee varmasti hyvää kun hahmot pääsevät mielestäni paremmin esille HQ:n mekaniikan avulla.
Nysalor linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 22.12
Nysalor 16. maaliskuuta 2004 kello 22.12 linkki Chividal: [i:193ba49b01]Ei ne prosentit kuitenkaan ainakaan pelaamalla oikein tahdo nousta. Asehyökkäyksetkin, joita kuitenkin aika tiuhaan käytetään ja joilla on kohtuullisen manipulointimuutoksen turvin "hyvät" mahdollisuudet nousta ovat meillä vain jossakin reilussa 150%:ssä. Väistö ketteryyskykynä nouseekin sitten vielä hitaammin.[/i:193ba49b01] Sankarimatkat ovat aina vaihtoehto, jos kyseessä on Glorantha. Toisaalta jos puhutaan jostakin meidän maailmamme ninjakoulutuksesta, niin tuskin sitä kaikkea koulutusta tarvitsee pelaamalla hoitaa. Pelinjohtaja voi säädellä koulutuksen antamia prosentteja sopiviksi, kun huomioi ninjojen epäilemättä saavan paljon runsaammin prosentteja kuin tavallinen satunnainen aseiden tai Väistön opettelija. [i:193ba49b01]Niinkuin muuallakin on jo aiemmin mainittu, RQ:n mekaniikka ei mielestäni tue todellakaan hyvin näitä yli 100% taitoja.[/i:193ba49b01] Kuten olen aikaisemminkin todennut, sankarisäännöillä saa jos jonkinlaista etua korkeista prosenteista. Perusmekaniikka voi olla sankarisäännöillä sama kuin muutenkin. [i:193ba49b01]Väistöstä vielä sen verran, että siinähän tosiaan pitää saada aina vähintään sama onnistumisen aste että väistö onnistuu.[/i:193ba49b01] Kaipa sitä oikeassakin elämässä on mahdollisuus möhliä, vaikka olisikin todella taitava ja harjaantunut väistelemään iskuja. Olen vieläkin sitä mieltä, ettei panssaroimattoman henkilön ole oikeassa elämässä ihan vaaratonta uhmata aseita, vaikka olisikin taitava välttelemään iskuja. Vai oletko asiasta eri mieltä? Gloranthassa taas tämä juttu voidaan kiertää maagisilla kyvyillä tai vastaavalla. [i:193ba49b01]Sanottakoot vain, että HQ:ssa taidot skaalautuvat "oikein". Ninjan 200% väistö ei siis riitä.[/i:193ba49b01] Eiköhän ninjan parisataa prosenttia riitä kohtuullisen hyvin ihan tavallisiin taistelutilanteisiin. Jos tulee todella kovia vastustajia eteen, niin voihan siinä käyttää vaikka mystisyyden tarjoamaa taikuutta. Paljon riippuu toki siitä, pyritäänkö mallintamaan ihan oikeaa todellisuutta, Gloranthaa taikuuden kera vai elokuvien efektejä. HeroQuestin ihmekikat taitavat olla enemmän tuota elokuvapuolta kuin meidän maailmamme todellisuutta, vaikka kai kyllä siinäkin on mahdollista huonolla noppatuurilla möhliä huonommin osaavaa vastaan. [i:193ba49b01]Ja nyt siis erotuksena taas oikeasta maailmasta. Mielestäni Glorantha on sellainen paikka, jossa joku voi olla vaikkapa niin maagisen voimakastahtoinen, että normaalin jantterin miekka pysähtyy tahdonvoimalla.[/i:193ba49b01] Tosiaan. Mutta minusta moinen voimakas tahto ei tule ihan tuosta vaan, vaan sillä täytyy olla jokin selitys, olipa se sitten jumalallinen syntyperä, syntymässä saatu lahja, taikuus tai sankarien polulla hankittu kyky. Minun Gloranthassani tavallisilla ihmisillä ei ole moisia ihmeitä, eikä heillä pelkkä tahto pysäytä miekkaa ilman maagisia kykyjä. Sen sijaan sankarien polkua kulkeneen mystikkoninjan tahtokin voi olla jo niin maaginen, että sillä on fyysisiä vaikutuksia. [i:193ba49b01]Yritän vain tässä vähän kärjistyksillä nostaa vähän näitä RQ:n ongelmia esiin. Osaksi siksi, että niihin voisi sitten kehitellä ratkaisuja.[/i:193ba49b01] Tässäpä niitä ratkaisuja on toivoakseni esitetty. Minusta olisi tärkeää se, ettei tyydytä vain tuijottamaan RuneQuestin sääntökirjaa vaan pidetään sääntöjä vain apuvälineenä ja luodaan monenlaisia maagisia efektejä, jotka päätetään tapauskohtaisesti. Itse pyrin korostamaan Gloranthan tiettyä samankaltaisuutta meidän maailmamme kanssa, kun kuitenkin fysiikan lakien, miekan terän haavoittamisen ja muiden vastaavien tapausten kaltaisia vaikutuksia tuntuu kummassakin olevan, vaikka Gloranthassa taikuus voikin tehdä kaikenlaista ihmeellistä. Minun Gloranthani on enemmän meidän todellisuuttamme jäljittelevä maailma, johon meidän maailmamme suhteen epätodellisilta tuntuvia piirteitä tuo taikuus mukaan. Näin ollen tuskin kannattaa ihmetellä, miksi HeroQuestin eräät piirteet eivät minua innosta ja miksi koen ne ongelmina pyrkiessäni muuhun kuin elokuvamaiseen ilmaisuun. Muttei tästä sen enempää, jotten saisi aikaan taas väittelyä. Tuo ihan vain sen selvennykseksi, millaista Gloranthaa ja millaisilla periaatteilla minä yritän esittää. Omia pyrkimyksiäni RuneQuest tuntuu mallintavan ihan kivasti, vaikka saatan olla liikkumassa kohti varsin kerrontapainotteista pelaamista, jossa nopanheitoilla ja säännöillä on varsin pieni rooli, kun taistelutkaan eivät ole aivan alituisia.
newsalor linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 0.00
newsalor 17. maaliskuuta 2004 kello 0.00 linkki Nysalor: [i:93adeb850d]Olen kuitenkin kuullut, että nimestään huolimatta se ei käsittele juuri lainkaan ninjoja vaan muinaista Japania yleensä.[/i:93adeb850d] Pitää paikkansa. Land of Ninja -laatikko sisältää pari vihkoa, joista yhteensä taitaa olla pari aukeamaa ninjoista. Ninja-sanaa käytettiin lähinnä markkinointisyistä. Ainoa Gateway, joka ei ime on Fredrik Pohlin Gateway. Nysalor: [i:93adeb850d]Eiköhän ninjan parisataa prosenttia riitä kohtuullisen hyvin ihan tavallisiin taistelutilanteisiin.[/i:93adeb850d] Pari sataa prosenttia on kyllä jo aika epäinhimillinen taito. . . Noh. Anyway, vaikka se olisikin pari sataa prosenttia, niin se vaatii silti saman tason onnistumisen, minkä vastustajakin sai. Eli jos ninjan vastustaja onnistuu saamaan erikoisen, niin ninjalla on väistötaitonsa kanssa ainoastaan taito jaettuna viidellä (tässä tapauksessa 50%) mahdollisuus välttää osuma (eli siis saada erikoinen tai kriittinen). Miekan tai kilven saa väliin joka ikinen kerta, jos taidot ovat tuota 200% luokkaa. Se on heti kerralla parempi vaihtoehto. Jos sitä panssaria ei löydy, niin se on monasti kanttu vei. Siinä on kerralla paljon syitä ninjan hiippailla. Nysalor: [i:93adeb850d]Näin ollen tuskin kannattaa ihmetellä, miksi HeroQuestin eräät piirteet eivät minua innosta ja miksi koen ne ongelmina pyrkiessäni muuhun kuin elokuvamaiseen ilmaisuun.[/i:93adeb850d] Se HQ on juuri niin elokuvamainen kuin haluat. Sääntömekaniikka ei sinänsä pakota suuntaan eikä toiseen. Siitä huolimatta, että ne säännöt eivät sinänsä pyri mallintamaan vauriota jne. ei pakota elokuvamaiseen palaamiseen. Jos niin halutaan, niin konfliktin kuvailusta voidaan tehdä hyvinkin maanläheistä ja taisteluista voidaan tehdä sekavia koitoksia, jossa kompastuillaan, syljetään verta, tunnetaan haarniskan paino ja ylipäätänsä kuvaillaan taistelu niin inhorealistisesti, kuin halutaan. Eli siis HQ:ssa voidaan pyrkiä jäljittelemään niitä fysiikan lakiloita ja muita aivan samalla tavalla. Ero on siinä, että RQ:ssa säännöt tarjoavat "kiveen hakatut" kuvaukset noista laeista. Näin ollen RQ:ssa säännöistä eli siis oletettavasti kaikkien RQ-kampanjoiden fysiikan laeista (house rulet sikseen) seuraa, että panssarittoman ninjan ei todellakaan kannata taistella raskaasti aseistautuneita ja panssaroituja vartiomiehiä vastaan. Säännöistä seuraa, että salavihkaisuus on ninjoille elinehto. Itse kukainenkin voi miettiä kuinka realistista* tämä on. Mielestäni tämä vastaa kohtuu hyvin sitä mielikuvaa, mikä minulla on historiallisten ninjojen kyvyistä. Ongelmaksi saattaa tässä sitten muodostua se, että tuo ei sovi kaikkiin genreihin yhtä hyvin. Jos otetaan tarkasteltaviksi legendojen ninjat, Hong Kong tyyppisten toiminta-leffojen ninjat, eri tyylisissä romaaneissa ja novelleissa esiintyvät ninjat tai vaikkapa kummitustarinoiden ninjat, niin RQ:n sääntöjen tarjoama mallinnus ei enää välttämättä sovikkaan yhtä hyvin. RQ-kampanjoissa tämä ongelma voidaan usein ratkaista kehittämällä sääntöihin sellaisia muutoksia, että saadaan ikäänkuin approksimoitua valitun genren ja maailman fysiikan lakeja. HQ:ssa säännöt pysyvät samana, mutta kerrontaa ja esim. eri asioista tulevia augmentteja ja miinuksia muutetaan kampanjan tyyliin sopivammiksi. Land of Ninjassa taisi olla juurinkin kaikenmaailman Ki-taitoja, joiden avulla ninjat saivat henkitaikuutta vastaavia hyötyjä. Se on kohtuu kova sana, kun ottaa huomioon, kuinka harvinaista taikuus noin muuten on sen lähdeteoksen kuvaamassa Japanissa. Näitä taitoja taisivat saada myös samurait, mutta niistä ei ollut hyötyä, jos ninja löi yöllä samurain nukkuessa sitä silmään. *Käytän tätä ilmaisua paremman puutteessa.
Ugly Psycho linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 7.05
Ugly Psycho 17. maaliskuuta 2004 kello 7.05 linkki Uhh... aika masentavista lähtökohdista vedätte pohdiskeluanne... "ei väistöstä ole mitään hyötyä jos ei pysty väistää varmasti kaikkea", eh? Hahmollani oli muinoin väistö "vain" 100 pinnassa, ja hyvin tuntui riittävän. Mitä sitten jos erikoiset tai kriittiset osuu (useimmiten)? Kukaan ei ole täydellinen, ja helvettiäkö sitä sitten noppia enää edes heittelee, jos pitää varmasti onnistua kaikessa ennenkuin vaivautuu edes kokeilemaan...
Kasila linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 11.54
Kasila 17. maaliskuuta 2004 kello 11.54 linkki öö... ja miksi ninjat ei sovi RQ:hun ja miksi pitää käyttää panssaria. Kaikki RQ vs Hero Quest keskustelut kulminoituu aina siihen argumentointiin missä "kuvaillaan" taistelua ja contesteja ja siihen miten HQ on rock koska siinä ei ole kuin yleinen sääntömälli jota sitten plussaillaan... Esim Ninjoissa, massataisteluissa yms. RQ tuntuu varmasti kankealta jos JA jos sen "kirjoittaa kiveen". Ei se että säännöissä lukee "voi myös käyttää järkeä" puuttumisen takia voi sanoa sääntöjen olevan paskat. Jos halutaan ninjoista tehdä ylihyviä (mielestäni ninjat eivät olleet yli-ihmisiä) niin voidaan ne tehdä... jos halutaan että ninjat ovat realistisia niin pakko on hyväksyä se että ne kuolee miekasta jos sillä osuu... niin kuin ne kuolivat aikanaan... Mielestäni on irrelevanttia koko keskustelun kannalta puhua siitä HQ ja RQ eroavat ja miten HQ on "muka" parempi kun se ei ota kantaa mihinkään... Ninja ei voi pitää panssareita koska sillon se ei voi hiippailla saati sitten väistää... ja paitovei väistö RQ:ssa on sellainen millä yleensä joko irrottaudutaan tai sitten annetaan kaverille paikka teilata vihollinen... Väistä (edes Ninjalla) ei ole ensisijaisesti hyvä oman lyönnin kannalta. Oliko ninjat sitten kovia oikeassa maailmassamme ei pitäisi edes korreloida hirveesti Glorantha "ninjoihin" no tästä täällä ollaan taalattu jo. Vituttaa vaan toi Guzmon asenne Hero Questin sääntö yksinkertaistukseen. Yksinkertaisemmat säännöt ovat aina húonommat: ja toisaalta taas Yksinkertaisemmat säännöt ovat nopeammat. siitä sitten saa kukin repiä oman mieltymyksen... Se että massataistelut saa heitettyä 1 kpl nopalla niin ok viskele... voit samalla arpoa lottonumerosi samalla... Jos haluat että kaikki vaikuttaa kaikeen keksi paremmat säännöt (tai osta vaikka squadleaderi) mutta menee enemmän aikaa... Naurettavuudet ovat tietysti eriasia esim. RQ:ssa meleevuorot... (joka on myönnetty pelin tekijoiden suunnalta) Tai HQ:n hyvät varusteet +4 hyökkätykseen... tällästä---> Still in league
Kreifi linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 12.33
Kreifi 17. maaliskuuta 2004 kello 12.33 linkki Hassua seurata tätä keskustelua, kun linja tuntuu olevan tasoa "sen pitää olla näin". Jokainen kai itse sen päättää. Pakko kyllä kuitenkin myöntää, että Rune Questissa panssarittoman hahmon on äärimmäisen vaikea selviytyä. Itse pelasin aikoinaan mustahaltiaa (RQ:n ja klassisen drown sekoitus, lähinnä oma rotuni), jolla oli yhden pisteen panssari. Heppu meinasi kuolla ensimmäisessä taistelussa. Kuvittelin, että hyvä väistö kompensoisi panssareiden puutetta ja tiettyyn pisteeseen asti se niin tekeekin, mutta ei todellakaan tarpeeksi riittävästi. Itse näen panssarit pikemminkin viimeisenä varmistuksena kuin "vahinkoa estävänä voimana". Jos minä lähden taisteluun, niin kyllä ensisijaisesti pyrin väistämään/torjumaan/yleensä välttämään iskun. Panssari on sitten sitä varten, että jos en onnistukaan. Tietenkin hahmoja on aina erilaisia. Ja kun teitä kuitenkin kiinnostaa, että miten olen "ratkaissut" panssarittomuusongelman, niin voinhan sen kertoa. Jos kyseessä on ihan uudet hahmot, he joko aluksi käyttävät panssaria tai saavat pelinjohtajan armosta maagisen suojan, joka kestää tietyn ajan. Alkupään seikkailuissa sitten pelaajat palkitaan jollakin panssarilla, joka ei tuota haittoja (tai vähentää niitä) tai sitten he saavat palkkioksi jonkun maagisen suojan joka on pysyvä. Jos hahmo on jo vanha (ja alkaa esim ninjaksi), niin sittenhän panssarittomuusongelma hoituu hienosti pelin sisäisesti ja yksi seikkailu voi hyvinkin olla jonkun maagisen suojan hankkiminen.
petteri linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 12.49
petteri 17. maaliskuuta 2004 kello 12.49 linkki Jos puhutaan ninjoista ja RuneQuestista niin ehdoton kirja on kyllä Land of Ninja, vaikka se käsitteleekin pääosion jotain muuta kuin pelkkiä Ninjoja. Kirjassa on ihan pätevän oloinen 6 sivun ninja-kappale, jossa käydään läpi ninjat RQ-säännöillä, eli mitä panssaria, aseita ja erikoisvarusteita he käyttävät. Siina taidetaan kertoa myös ninjojen historia yms. Koko kirja vaikuttaa ihan pätevältä teokselta, johtuen että siinä käytetään paljon ainakin mulla vieraita japanilaisia termejä, joten en yhtään epäile, etteikö sen teossa olisi taustatutkimusta siinä esiintyvistä jutuista tehty. Tai voi tietysti ihan huuhaa kirja, mutta en paremmasta tiedä joten :) Kirjassa ei anneta ninjoista kuvaa pelkkinä hiippailijoina, joten panssari "ninjakaavun" alla on mun mielestä ihan perusteltu.
newsalor linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 13.15
newsalor 17. maaliskuuta 2004 kello 13.15 linkki Olen pahoillani, jos vaikutti siltä, että koittaisin saada taas pahamaineista HQ/RQ-keskustelua aikaan. Tarkoitukseni ei ollut ylistää mitään tiettyä systeemiä, vaan ilmaista, että jos vanilla RQ:ta käyttää, niin panssaroimattoman ninjan ei todellakaan kannata ryhtyä taisteluun. Mielestäni tämä ei ole ongelma, koska jos ninjoista haluaa tehdä omassa kampanjassaan kovempia tai mahdollistaa erillaisen pelityylin, niin voi sitten rustata house tulet asian tiimoilta. House rulejen kirjoittaminen voi olla aina välillä jopa intuitiivisempaa ja helpompaa, kuin kuvailun muuttaminen. Kerran kun säännöt kirjoittaa, niin ne toimivat siitä eteenpäin. Ainakin jos ovat hyvät. Kuvailuun sen sijaan pitää kiinnittää koko ajan huomiota ja on helppoa liukua vahingossa sellaiseen tyyliin, jota on käyttänyt normaalisti, sen aiotun tyylin sijaan.
Nysalor linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 14.32
Nysalor 17. maaliskuuta 2004 kello 14.32 linkki newsalor: [i:6a3fbdb14f]Pari sataa prosenttia on kyllä jo aika epäinhimillinen taito. . .[/i:6a3fbdb14f] Se tosiaan riippuu siitä, millaisina ninjat haluaa nähdä. Jos lähtee siitä, että ninjaa koulutettaisiin vaikkapa kymmenen vuotta ja hän saisi kykykertoimia Väistöön vuodessa vaikkapa 10 (koska koulutus varmaan on paljon intensiivisempää kuin tavallisen sotaan koulutus), niin tuona aikana tulisi jo 100 lisää Väistöä kokemuksen kautta. Ei pari sataa prosenttia Väistöön tuollaista hahmonluontireittiä minusta mahdottomuus ole. [i:6a3fbdb14f]Se HQ on juuri niin elokuvamainen kuin haluat. Sääntömekaniikka ei sinänsä pakota suuntaan eikä toiseen. Siitä huolimatta, että ne säännöt eivät sinänsä pyri mallintamaan vauriota jne. ei pakota elokuvamaiseen palaamiseen. Jos niin halutaan, niin konfliktin kuvailusta voidaan tehdä hyvinkin maanläheistä ja taisteluista voidaan tehdä sekavia koitoksia, jossa kompastuillaan, syljetään verta, tunnetaan haarniskan paino ja ylipäätänsä kuvaillaan taistelu niin inhorealistisesti, kuin halutaan. Eli siis HQ:ssa voidaan pyrkiä jäljittelemään niitä fysiikan lakiloita ja muita aivan samalla tavalla.[/i:6a3fbdb14f] Tähän vain sen verran enää, että HeroQuestissa on kyllä sanottu, ettei pyrkimys edes ole realismiin. Toki sitten sääntöjä voi itse viritellä mihin lystää ja heittää HeroQuestissa kannustetun dramaattisuuden ja elokuvamaisuuden pois. En sitten tiedä, kuinka moni pyrkii pelaamaan HeroQuestin säännöillä realistisen mallintavaa pelityyliä. [i:6a3fbdb14f]Näin ollen RQ:ssa säännöistä eli siis oletettavasti kaikkien RQ-kampanjoiden fysiikan laeista (house rulet sikseen) seuraa, että panssarittoman ninjan ei todellakaan kannata taistella raskaasti aseistautuneita ja panssaroituja vartiomiehiä vastaan. Säännöistä seuraa, että salavihkaisuus on ninjoille elinehto. Itse kukainenkin voi miettiä kuinka realistista* tämä on. Mielestäni tämä vastaa kohtuu hyvin sitä mielikuvaa, mikä minulla on historiallisten ninjojen kyvyistä.[/i:6a3fbdb14f] Olen tästä jokseenkin samaa mieltä, mutta toisaalta minun nähdäkseni kovalla Väistö-kyvyllä varustettu äärimmäisen koulutettu ninja kyllä pärjäisi panssaroituakin vastustajaa vastaan, vaikka siinä on suuret riskit, jos huonosti käy. Kasila: [i:6a3fbdb14f]Jos halutaan ninjoista tehdä ylihyviä (mielestäni ninjat eivät olleet yli-ihmisiä) niin voidaan ne tehdä... jos halutaan että ninjat ovat realistisia niin pakko on hyväksyä se että ne kuolee miekasta jos sillä osuu... niin kuin ne kuolivat aikanaan...[/i:6a3fbdb14f] Olen samaa mieltä. Jos pyritään meidän maailmamme kannalta realistiseen mallinnukseen, niin ninjoilla epäilemättä taidoistaan huolimatta on mahdollisuus saada surmansa, vaikka olisivat harjaantuneita väistelemään miekaniskujakin. Kreifi: [i:6a3fbdb14f]Kuvittelin, että hyvä väistö kompensoisi panssareiden puutetta ja tiettyyn pisteeseen asti se niin tekeekin, mutta ei todellakaan tarpeeksi riittävästi.[/i:6a3fbdb14f] Onko mielestäsi siitä, että Väistö ei tee riittävästi sen suhteen, mikä olisi realistista, vai tarkoitatko vain, että Väistö ei ole panssarien veroinen apuväline? Kysyn ihan vain kiinnostuksesta, koska itse pyrin siihen, että mallinnus olisi realistista, ja olen ajatellut, että iskujen väistely ihan oikeastikin olisi melkoisen vaativaa. Vaarattomampaa on juosta vain pakoon, mikä saattaa kyllä joissakin tilanteissa olla ihan tarpeen, jos panssaroitu berserkki juoksee kohti. :)
TypoDemon linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 15.10
TypoDemon 17. maaliskuuta 2004 kello 15.10 linkki Joo. Keskustelu on paisunut hetkessä ihan järjettömyyksiin. :) Kyse nyt kuitenkin oli vain panssareista... Sanoisin tähän näin yleisesti vielä, että ninjojen salamurhaustyöt ovat suht vaikeita RQ:ssa juuri sen takia kun on taikuutta. Pitää olla tis minkälaista rensseliä että edes saa vahinkoa pahempaan sälliin vaikka iskisi kuinka puukolla selkään. Toinen asia on se että RQ:ssa ei noin vain viilletäkkään kurkkua auki. Sitä ei vain oikein tehdä. Lähinnä mahdollisuutesi on lyödä tähdättyä päähän takaa ja toivoa hyvää. :) Kolmanneksi sanoisin, että ninjojen tarkoitus ei nyt ole taistella kaaoksen olioita vastaan vaan kuitenkin olla sitä salavihkaisempaa tyyppiä. Kaaoksen hirviöitä varten on sitten ne Conanit. :) Ps: Kannattaa lukea Terry Prattchetin Thief of Time kirja. Siinä on hyviä muistutuksia siitä, että ollakseen hyvä salamurhaaja ei tarvitse edes osata taistella. (Ok. Kirja menee kyllä ihan muihinkin sfääreihin lopuksi, mutta hyvä kirja se on muutenkin.)
Kreifi linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 15.11
Kreifi 17. maaliskuuta 2004 kello 15.11 linkki [quote:447ecd39b3="Nysalor"]Onko mielestäsi siitä, että Väistö ei tee riittävästi sen suhteen, mikä olisi realistista, vai tarkoitatko vain, että Väistö ei ole panssarien veroinen apuväline?[/quote:447ecd39b3]Tarkoitus on pysyä hengissä ja joskus on pakko taistella. Tällaisessa tilanteessa väistö ei ehkä pidäkään yhtä hyvin hengissä kuin panssarit, etenkään jos ei pelaa mitään hahmoa, jonka väistö on 150%. Ongelmallista on myös, että jos vain on rahaa, niin panssareita kyllä tipahtaa, mutta väistön hilaaminen ylös ei käykään vain sormia napsauttamalla.
Wlu 000 linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 15.27
Wlu 000 17. maaliskuuta 2004 kello 15.27 linkki Kreifi: [i:bdafc750f3]Tarkoitus on pysyä hengissä ja joskus on pakko taistella. Tällaisessa tilanteessa väistö ei ehkä pidäkään yhtä hyvin hengissä kuin panssarit, etenkään jos ei pelaa mitään hahmoa, jonka väistö on 150%. Ongelmallista on myös, että jos vain on rahaa, niin panssareita kyllä tipahtaa, mutta väistön hilaaminen ylös ei käykään vain sormia napsauttamalla.[/i:bdafc750f3] Minusta tuollaista hahmoa voisi hieman tukea PJ:n taholta. Miten olisi, jos tuollainen panssariton väistäjä osaisi esimerkiksi sellaisen kikan, että hän voi puolustautuessaan sekä torjua, että väistää? Jos väistö ei satu onnistuman, niin normaalilla tuurilla aseen ja miehen välissä on vaikkapa torjuntatikari. Taito voi olla vaikkapa jonkinlainen suvun salaisuus tai sankarimatkalta saatu kyky. Kaiken lisäksi kyky ei tee hahmoa mitenkään liian hyväksi tai huonoksi. Ilman mitään boonuksia, panssariton väistelijä on kyllä tuhoon tuomittu. Normaalit säännöt kun suosivat melko rankasti sitä, jolla on isoin ase, rumin naama ja raskain panssari. Realistista ehkä, mutta ei välttämättä hauskaa.
Ares linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 17.25
Ares 17. maaliskuuta 2004 kello 17.25 linkki [quote:e79e83ee4c="newsalor"]Pienenä välihuomautuksena: Ninjat olivat japanilaisia. He käyttivät asetta, jota voitaisiin kutsua vaikka nimellä ninja-to. Se miekka oli suorampi kuin katanat. Lisäksi ne eivät olleet läheskään yhtä hyvin valmistettuja.[/quote:e79e83ee4c] :oops: Valmistettuja? hä...?
Ares linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 17.26
Ares 17. maaliskuuta 2004 kello 17.26 linkki [quote:4d5b02a940="newsalor"]Pienenä välihuomautuksena: Ninjat olivat japanilaisia. He käyttivät asetta, jota voitaisiin kutsua vaikka nimellä ninja-to. Se miekka oli suorampi kuin katanat. Lisäksi ne eivät olleet läheskään yhtä hyvin valmistettuja.[/quote:4d5b02a940] Tarkoitin että millä varusteilla ninja-eph pelaisi... :wink:
Nysalor linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 20.52
Nysalor 17. maaliskuuta 2004 kello 20.52 linkki TypoDemon: [i:b2bd7ca1a8]Sanoisin tähän näin yleisesti vielä, että ninjojen salamurhaustyöt ovat suht vaikeita RQ:ssa juuri sen takia kun on taikuutta. Pitää olla tis minkälaista rensseliä että edes saa vahinkoa pahempaan sälliin vaikka iskisi kuinka puukolla selkään.[/i:b2bd7ca1a8] No jaa, tuo riippunee taikuuden tyypistä. Ninjoja voivat auttaa Hiljaisuuden, Suojan, Salamanuolen ja Tulinuolen (3d6 vahinkoa pelkästä heittotähdestä ei tee vihulaiselle hyvää!) kaltaiset loitsut, kun taas esimerkiksi Vartiointi, ladatut hyökkäysloitsut tai sidotut henget ovat ikäviä yllätyksiä jonnekin tunkeutuville ninjoille. Toisaalta maagiset jutut tuovat lisää jännitystä tehtävään, kun pitää pyrkiä maagisilla aisteilla huomaamaan ansoja, joita ei tavallisin aistein välttämättä näe. Vähän samaa fiilistä siis kuin nykyajan jännäreissä, joissa kohdataan murtokeikoilla infrapunasäteillä toimivia hälyttimiä, valvontakameroita ja muuta kivaa. Salavihkaisuus lienee tärkeässä roolissa ninjoilla ja kuristuslangan kaltaiset kavalat ja panssarista piittaamattomat aseet voivat olla tällöin nokkelia. Kyllä ne ninjatkin pärjäävät. [i:b2bd7ca1a8]Toinen asia on se että RQ:ssa ei noin vain viilletäkkään kurkkua auki. Sitä ei vain oikein tehdä. Lähinnä mahdollisuutesi on lyödä tähdättyä päähän takaa ja toivoa hyvää.[/i:b2bd7ca1a8] Jos kyseessä on esimerkiksi nukkuva uhri, niin kyllä varmaan silloin kurkun viiltäminen onnistuisi helposti, eikä siinä varmaan ihmeellisempiä sääntöjäkään kaivata, ainakaan minun pelissäni (ja niissä kokemusta on avuttoman uhrin kurkun viiltämisestä :)). Yllätettäessä itse ainakin antaisin isoja bonuksia kurkun viiltämiseen. Edestä päin hyökkäämisessä valppaan kohteen kimppuun sen sijaan homman ei varmaan pitäisikään olla helppoa.
newsalor linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 21.30
newsalor 17. maaliskuuta 2004 kello 21.30 linkki Tehtyjä. . .
Olorin linkki 18. maaliskuuta 2004 kello 10.10
Olorin 18. maaliskuuta 2004 kello 10.10 linkki Kylläpä keskustelu meni mielenkiintoiseksi, tälläistä olin tänne jo jonkin aikaa kaivannutkin. Sain muuten tässä pienen innostuksen pystyyn ja katsotaan nyt jos energiaakin riittäisi niin saattaisin suunnitella jotain ninjaskenaariota. Mutta sijoittuisiko se real-world vai fantasia, sitä en tiedä vielä. Tai sitten se soveltuu molempiin. Kun olisi Land of Ninja, niin saisi siitä vähän apuja sen fantasia setin tekoon. Tähän ajattelin pistää vielä hiukan kirjalainausta kirjasta Maailman kamppailutaidot, Copyright (C) Jarmo Österman ja Karisto Oy 1991. [b:22c5098e95]NINJUTSU[/b:22c5098e95] Kirjainmerkki ninja muodostuu kahdesta merkistä. Yläpuolenkirjainmerkki nin (terä) on yhdistetty alapuolen kirjainmerkkiin "sydän" tai "henki". Kokonaisuus tarkoittaa "salainen" tai "pysyä salassa". Ninjat kuuluivat Japanin luokkajaossa alimpaan, hinin-(ei-ihminen)kastiin. He olivat keskiajan Japanin ammattimaisia vakoojia ja salamurhaajia. Pelätyt ninjaperheet elivät kulta-aikaansa Japanin mahtavien klaanien voimanmittelöiden aikana, sisäisten sotien repiessä maata. Kamakura-aikakautta (1192-1333) voi pitää ninjutsun kulta-aikana. Silloin sai alkunsa parikymmentä eri ninjakoulua. Enimmillään kouluja oli yli seitsemänkymmentä. [b:22c5098e95]Koulutusta lapsesta saakka[/b:22c5098e95] Ninjaperheissä lapsia koulutettiin jo vauvaiästä ja myöhemmätkin leikit tähtäsivät ominaisuuksiin, joista oli hyötyä ninjatehtävissä. Ninjojen fyysinen kunto oli huippuluokkaa ja heidän kipukynnyksensä kehitettiin erittäin korkeaksi. Ninjutsun on kerrottu saaneen alkunsa Kiinan keisaritar Suikon aikakaudella (593-628 jKr.), poliittisten ja uskonnollisten mullistusten ajalla. Japaniin saapui turvapaikkaa etsiviä kiinalaisia pakolaisia. Mukanaan kiinalaiset toivat Sun Tzun kirjoittaman sotataidon ja srategian oppaan nimeltä [i:22c5098e95]Sodankäynnin taito[/i:22c5098e95], joka on kirjoitettu noin 350 eKr. Ninjutsun pioneerina pidetään Minhinoue ni Mikotoa. Ninjutsu johdettiin sanasta shinobi ja käytössä oli myös nimitys tengu (paholainen). Ninjat saavuttivat Japanissa melkoisen maineen ja mahdin. 1300- ja 1500-lukujen välillä Muromachi-aikakauden kuuluis soturi, Takeda Shingen levitti ninjoja ympäri maata, vakoillakseen vihollistensa edesottamuksia. 1500-luvun puolivälissä ryhdyttiin kouluttamaan myös nais-ninjoja, joita kutsuttiin nimellä kunoichi. Heillä oli muiden aseiden ohella naiselliset aseensa, joita he käyttivät avukseen vakoilussa. Kunoichit olivat pelättyjä, sillä he saattoivat päästä vaarallisen lähelle daimioita esiintymällä hierojina, laulajina, tanssijoina tai prostituoituina. [b:22c5098e95]Monitaitoiset ninjat[/b:22c5098e95] varakkaimmat daimiot käyttivät ninjaperheiden palveluksia. Ninjoja eivät sitoneet eettiset säännöt kuten samuraita. He tarjosivat palvelujaan parhaiten maksaville. Ninjojen taistelutaitoa kutsuttiin nimellä ninjutsu. Se sisälsi koko joukon erilaisia taitoja. Kiristys, sabotaasit, murhat ja kidnappaukset kuuluivat ninjojen työn kuvaan. Ninja oli vanhan Japanin agentti ja kommandosotilas - yhden miehen armeija. Ninja saatettiin soluttaa vihollisjoukkoon, missä hän mukautui kulloiseenkiin rooliinsa. Huomattuaan ninjojen taidot samurailuokka ryhtyi kouluttamaan samankaltaisilla menetelmillä omia sotureitaan. [b:22c5098e95]Ninjaorganisaatio[/b:22c5098e95] Ninja kuului ninjaperheeseen ja toimi osana ryhmää. Perheiden ylin määräysvalta oli jonin-ninjalla, joka oli tyylin perustaja tai jatkaja ja korkein auktoriteetti. Hän oli perheen strategi ja piti yhteyttä apua tarvitseviin tahoiin. Seuraava porras oli chunin-ninja, jolle päällikkö antoi toimintamääräykset. Chunin-ninja välitti puolestaan ohjeet edelleen genin-ninjoille, jotka suorittivat likaisen työn. Näin genin-ninja ei kidutettunakaan pystynyt paljastamaan jonin-ninjan henkilöllisyyttä. Genin-ninjat olivat japanilaisen yhteiskunnan pohjasakkaa ja kiinnijäädessä heitä kidutettiin ja silvottiin. Ninjat operoivat yleensä öisin ja siksi he pukeutuivat mustiin. Puvussa oli useita taskuja erilaisia tarvikkeita varten. Päässään ninjat pitivät huppua, joka jätti vain silmät näkyviin ja jaloissa heillä oli tabi-sukat, joiden isovarvas on erotettu. Ninjat olivat mestareita kiipeilyssä, piiloutumisessa ja maastoon sulautumisessa. Heitä kutsuttiinkin näkymättömiksi tappajiksi. [b:22c5098e95]Koga- ja Iga-ninjat[/b:22c5098e95] Aika ajoin hallitus yritti savustaa ninjaperheet pesistään, mutta laihoin tuloksin. Voimakkaimmat ninjaklaanit asuivat vuoristoisella Koga- ja Iga-alueilla, missä luonto suojasi heitä. Perheitä asui myös vaikeakulkuisella vuoristoalueella Nagoyasta lounaaseen. [b:22c5098e95]Erikoistuneet perheet[/b:22c5098e95] Ninjasuvut erikoistuivat usein määrättyihin tekniikoihin. Koto-perhe oli spesialisti luiden murskaamisessa, Gyokku-perhe iskuissa atemipisteisiin, Fudo-perhe erikoistui heittoaseiden käyttöön, Kusunoki-perhe vakoiluun ja Togakure-perhe shukon (käsiin kiinnitettävät rautapiikit) käyttöön. Ninjat oppivat perinteisten aseiden ja lukuisten ninja-aseiden käytön lisäksi aseettoman taistelun niksit. Ninja oli usein taitava yogen, eli kemisti. Tarvittaessa haavoittunut ninja osasi lääkitä itseään. Kasveistä valmistettavien lääkkeiden, myrkkyjen, pommien ja savujen käyttö kuului koulutukseen kiipeilyn ja hiipimisen lisäksi. [b:22c5098e95]Ninjojen tuho[/b:22c5098e95] Vuonna 1579 ninjoja vihaava sotalordi Oda Nobunaga lähetti joukkonsa poikansa Katsuyorin johdolla tekemään lopun Iga-ninjoista. Ninjat osoittautuivat kuitenkin liian nokkeliksi Nobunagan sotajoukoille. Kaksi vuotta myöhemmin Oda Nobunaga johti itse miehensä Iga-maakunnan ninjoja vastaan. 4000 ninjan joukko piti sinnikkäästi puoliaan viikon ajan yli kymmenkertaista vastusta vastaan. Lopulta Oda Nobunagan joukot teurastivat säälimättä klaanin miehet, naiset ja lapset. Vain pieni joukko ninjoja onnistui pakenemaan. Nobunagan jouduttua vasallinsa murhaamaksi hänen seuraajansa shogun Tokugawa Ieyasu käytti ninjojen palveluksia hyväkseen. Hanzo Hattorin Iga-ninjat toimivat Ieyasun henkivartijoina ja salaisen poliisin palveluksessa. Toisen kuuluisan ninjan, Fujibayashin, väitetään olleen sekä Koga- että Iga-ninja. Möhemmin hän kirjoitti kirjan [i:22c5098e95]Bansen shukai[/i:22c5098e95], jossa esitteli ninjatekniikoita. Shimbaran sodissa, vuonna 1673, ninjat taistelivat Kyushulla kapinoivaa 40000 kristityn joukkoa vastaan. Tämä oli viimeinen tunnettu kahakka, jossa käytettiin ninjojen palveluksia. :\ Huh, kylläpä oli homma...
petteri linkki 18. maaliskuuta 2004 kello 14.45
petteri 18. maaliskuuta 2004 kello 14.45 linkki Heheh... ehkä se Land of Ninja ei ollutkaan niin huono opus, sillä siinä on samat tiedot vähän tiiviimmässä paketissa, kun Galenin kirjoituksessa :)
Chividal linkki 18. maaliskuuta 2004 kello 15.14
Chividal 18. maaliskuuta 2004 kello 15.14 linkki Land of Ninja on hyvä opus, mutta siitä saa kyllä paljon enemmän irti kuin vain ninjat. Muistaakseni siinä oli jotain "mokia" tuossa kulttuuritietämyksessä, mutta sekin on vain peli :) Hyvää siinä oli nuo ki-taidot, jotka korvasivat tosiaan paljolti vähäistä taikuutta. Sen avulla voi pelata hyvin vaikka ihan oman maailmamme Japanissa. Nuo ki-taidot ovatkin selitetty vain tosi kovan treenin tulokseksi eikä niissä ole maagista komponentia jos sitä ei niihin halua ottaa. Muutenkin Taikuuden voi pelistä jättää huoletta kokonaan pois. Pelaaminen vaatii kyllä ainakin osittain perehtymistä kulttuuriin tarkemmin kuin mitä itse kirjasta saa tietoa. Vaikka eipä se tietysti mikään pakko ole, vaan ainoastaan jos haluaa pelata "oikeaa" historiallista peliä.
humis linkki 18. maaliskuuta 2004 kello 19.48
humis 18. maaliskuuta 2004 kello 19.48 linkki Jos feodaalisessa Japanissa roolipelaaminen kiinnostaa, suosittelen ehdottomasti tutustumista [url=http://www.sengoku.com/]Sengoku[/url] -roolipeliin. Ei niinkään sääntöjen puolesta, en ole niitä edes itse lukenut :), mutta taustamateriaali on roolipelaamisen tarkoitettua, hyvin louhittua ja tietojen oikeellisuuteen on kiinnitetty paljon huomiota. Matskua on tukemaan niin yliluonnollista Chanbara -Japania kuin tosimaailman realismiakin. Erityisesti tähän keskusteluun liittyen peliin on julkaistu yli 120 sivuinen "Shinobi - Shadows of Nihon" -lisäkirja sekä vastikaan ilmestynyt "Shinobi Ryu - Ninja Clans of Nihon" -kirja.
Assath linkki 16. toukokuuta 2004 kello 9.51
Assath 16. toukokuuta 2004 kello 9.51 linkki [quote:f28cdd0f2a="humis"]Ei niinkään sääntöjen puolesta, en ole niitä edes itse lukenut :), mutta taustamateriaali on roolipelaamisen tarkoitettua, hyvin louhittua ja tietojen oikeellisuuteen on kiinnitetty paljon huomiota.[/quote:f28cdd0f2a] Teit ihan viisaasti kun et lukenut niitä sääntöjä. Sengokun tekijät kuuluvat ilmeisesti siihen vanhaan koulukuntaan joka uskoo, että peli on sitä realistisempi mitä enemmän sääntöjä siinä on. En ole sääntöjä koskaan käyttänyt, mutta voin luvata, että ne ovat käsittämättömän raskaat, kömpelöt ja hitaat. Taustamateriaali on kuitenkin paras, jonka olen missään pelissä nähnyt. Itse vedän parhaillaan Sengoku kamppanjaa, jossa käytän pelijärjestelmänä L5R:än systeemiä.
Ferron Säilänsärkijä linkki 20. elokuuta 2004 kello 19.54
Ferron Säilänsärkijä 20. elokuuta 2004 kello 19.54 linkki omistan land on ninjan ja jahka kaivan sen naftaliinistä viikonlop0puna pistän maanantaina sen panssarikohdan mitä eräs herra kyseli...