Vanha foorumi

Takaisin

Loitsujen muuntelu ja teko?

RuneQuestin säännöt
pysir 4. maaliskuuta 2004 kello 15.16
Kirjoittaja Viesti
pysir linkki 4. maaliskuuta 2004 kello 15.16
pysir 4. maaliskuuta 2004 kello 15.16 linkki Miten teillä on ollut (jos edes on) mahdollista loitsujen muuntelu/parantelu ja niiden luominen?
Guzmo linkki 4. maaliskuuta 2004 kello 17.04
Guzmo 4. maaliskuuta 2004 kello 17.04 linkki Henki- ja riimutaikuudessa voi loitsuja pinota (ja muista Venytys!) sekä velhotaikuushan on pelkkää kikkailuja. Lisää loitsuja on myös luotu hiljaisina hetkinä.
Vash the Stampede linkki 5. maaliskuuta 2004 kello 10.22
Vash the Stampede 5. maaliskuuta 2004 kello 10.22 linkki Ihan riittävästi noita loitsuja minun mielestäni on. Jos jotain on täytynyt kehitellä, niin johonkin aivan tiettyyn tarkoitukseen olen joutunut luomaan loitsun. Esimerkiksi jonkin oven avaamiseen, tyyliin 'Sesam, aukene!', mutta eipä mitään sen kummempaa. Näin äkkiä ajatellen uusi loitsu saattaa olla liian voimakas tai sitten aivan liian heikko. Turhaan sitten säätää loitsua, jos parin pelikerran jälkeen todetaan, että eihän tällä paskalla teekään mitään. Tai sitten pelaajat heittelevät vain kyseistä loitsua. (kärjistetty esim.)
Olorin linkki 5. maaliskuuta 2004 kello 11.33
Olorin 5. maaliskuuta 2004 kello 11.33 linkki Kerran PJ antoi hahmoillemme palkaksi loitsun jolla näki läpi. Siis, 1 piste: vaatteet ja ohuet esteet 2 piste: ohuet seinät jne. Kumpikin sai tosin vain kahden pisteen loitsun, mutta se olikin juuri sopiva.
pysir linkki 5. maaliskuuta 2004 kello 14.08
pysir 5. maaliskuuta 2004 kello 14.08 linkki Tarkoitin tällä että pelaajat luovat ingame kokonaan uuden loitsun, täytyyhän heillä olla moiseen sentään mahdollisuus, ja kuinka ja millä säännöillä tuo tapahtuu? :-?
Nysalor linkki 5. maaliskuuta 2004 kello 14.41
Nysalor 5. maaliskuuta 2004 kello 14.41 linkki pysir: [i:283b3270a6]Tarkoitin tällä että pelaajat luovat ingame kokonaan uuden loitsun, täytyyhän heillä olla moiseen sentään mahdollisuus, ja kuinka ja millä säännöillä tuo tapahtuu?[/i:283b3270a6] Ei olisi varmastikaan pahitteeksi, jos koettaisit selvemmin ilmaista, mitä pyrit kysymään. Joka tapauksessa omasta mielestäni uusien loitsujen luominen kannattaa tehdä niin, että pelinjohtaja päättää itsevaltaisesti siitä, onko uusia loitsuja missäkin tilanteessa mahdollista tehdä. Omassa pelissäni uusia loitsuja voisi saada sankarimatkojen kautta. Jos pelaaja keksii jonkin minusta hyvältä kuulostavan loitsun, täytyy loitsulle kehittää myös jonkinlainen konteksti eli että sen tarjoaa esimerkiksi jokin jumala, sankari, henki tai pyhimys. Etenkin riimutaikuudella on usein taipumusta liittyä myytteihin, joten jos pelaaja keksii loitsun Lievitä krapulaa ja haluaisi pelihahmonsa hankkivan sen, pitäisi hänen kääntyä jonkin sopivan styygialaisen pyhimyksen puoleen. Toinen mahdollisuus on se, että loitsu olisi kokonaan uusi ja pelihahmo loisi sen suorittamalla sankarimatkan. Tällöin hän luultavasti joutuisi harrastamaan ns. tutkivaa sankarimatkaamista eli kulkemaan sankarien polkua, joka ei ole perinteiden vakiinnuttama. Jos pelihahmo onnistuu varsin vaativassa sankarimatkassa, hän voisi saavuttaa riimuloitsuna reaalistuvan taikavoiman ja mahdollisesti tulla pieneksi sankariksi oman uskontonsa sisällä. Muut sankarin löytämästä taikuudesta kiinnostuneet voisivat toistaa hänen sankarimatkaansa vahvistaen siten sankaripolkua ja saaden itselleen myös kyseisen riimuloitsun. Henkiloitsujen suhteen ensiksi mainittu keino saattaisi olla yleisempi, sillä henkiloitsut eivät yhtä vahvasti kuvaa myyttisiä tekoja kuin riimuloitsut. Sen sijaan henkiulottuvuus on tulvillaan henkiä, joilta voi löytää eksoottisiakin henkiloitsuja. Toki myös kulttien alakultit voivat tarjota erityisiä henkiloitsuja ja jotkut sankarit voivat henkiloitsujen kautta tarjota seuraajilleen vähäisempiä taikavoimia. Velholoitsut ovat sitten tyyliltään hiukan erilaisia. Ne eivät sinänsä kuvasta sankarien tai jumalien tekoja tai henkimaailman voimaa. Velholoitsut ovat pikemminkin maailmankaikkeuden (Luojan) lakien hyödyntämistä järjellisin menetelmin. Ne kulkevat usein perimätietona sukupolvelta toisella, yleensä pyhissä kirjoissa, joissa kerrotaan pyhimysten teoista ja ihmeistä. Uusia velholoitsuja voisi tuoda peliin antamalla pelihahmojen löytää jonkin unohtuneen pyhimyksen taikakirjan tai siten, että pelihahmot saavat luvan tutustua jonkin kirkon varjellumpiin loitsuihin, joista ei kovin yleisesti tiedetä. Toisaalta sankarimatkan kautta olisi mahdollista oppia uusia keinoja maailmankaikkeuden lakien manipulointiin eli uusi velholoitsu tai tieto voisi vaihtoehtoisesti tulla jumalallisena ilmestyksenä. Ateistisen näkökulman omaavat velhot saattavat kehittää loitsuja mutkikkaiden kokeiden kautta, jolloin mitään Luojan ilmoitusta ei tarvita. Tuskin silti loitsujen löytäminen tätäkään kautta olisi erityisen helppoa ja vaarana on aina leimautua jumalattomaksi jumaltietäjäksi. Toisin sanoen siis en näkisi, että uusien loitsujen luomiseen tarvittaisiin varsinaisesti sääntömekaniikkaan. Pikemminkin olisi syytä kiinnittää huomiota niihin keinoihin, joilla uusia loitsuja voi tuoda peliin. Pelinjohtajalla tulee joka tapauksessa olla ehdoton päätösvalta, voiko jonkin loitsun tuoda peliin vai ei, ja pelinjohtajan päätöksestä on turha nurista. Kaikki edellä oleva on siis minun näkemystäni, joka koskee minun Gloranthaani. Jos ajatuksistani on iloa peliin, niin niitä sopii vapaasti hyödyntää.
Ares linkki 5. maaliskuuta 2004 kello 14.54
Ares 5. maaliskuuta 2004 kello 14.54 linkki [quote:72f174d617="pysir"]Tarkoitin tällä että pelaajat luovat ingame kokonaan uuden loitsun, täytyyhän heillä olla moiseen sentään mahdollisuus, ja kuinka ja millä säännöillä tuo tapahtuu? :-?[/quote:72f174d617] Omaan pelimaailmaani ei ainakaan tule mitään loitsujen "tekoa" ja jos tuleekin niin se tulee olemaan VAIKEAA :evil: . Tietysti voisin joustaa sen verran että uusia loitsuja löytäisi helpommin ja että pelaajat saisisivat ehdotella mahdollisia loitsuja joita voisin sijoittaa maailmaani. :-?
pysir linkki 5. maaliskuuta 2004 kello 15.41
pysir 5. maaliskuuta 2004 kello 15.41 linkki [quote:f92cac3150="Nysalor"]Ateistisen näkökulman omaavat velhot saattavat kehittää loitsuja mutkikkaiden kokeiden kautta, jolloin mitään Luojan ilmoitusta ei tarvita. Tuskin silti loitsujen löytäminen tätäkään kautta olisi erityisen helppoa ja vaarana on aina leimautua jumalattomaksi jumaltietäjäksi.[/quote:f92cac3150] :P Tässä oli se, jota etsin. Minua mietityttää se, kuinka näiden kokeiden kautta loitsun valmistus pitäisi pelaajalle vetää jos hän sellaisen välttämättä haluaa luoda. :-?
Vash the Stampede linkki 5. maaliskuuta 2004 kello 19.28
Vash the Stampede 5. maaliskuuta 2004 kello 19.28 linkki [quote:88d5b33fa4]...kuinka näiden kokeiden kautta loitsun valmistus pitäisi pelaajalle vetää jos hän sellaisen välttämättä haluaa luoda[/quote:88d5b33fa4] Vuosia jatkunutta tutkimusta, laiminlyötyjä suhteita ystäviin ja kollegoihin, uhrauksia(lue: MTH-uhrauksia), epäonnistumisia, turhautumista... Angstia keksii äkkiä :) Jos pelaaja välttämättä haluaa jotain luoda, niin oletettavasti sille on myös tarve. Mutta jos loitsun kehitys vie kauan, niin tarve loitsulle ei välttämättä ole enää niin akuutti, kuin ennen loitsun suunnittelua. Sankarimatkailu ei vaatisi niin pitkiä kehityskaaria, joten ehkä sellaisen avulla saataisin sopiva loitsu hieman nopeammin aikaiseksi. IMHO uuden loitsun luominen on, loitsusta riippumatta, merkittävä teko. Siksi minä ainakin korostaisin sen vaikeutta ja teon merkitystä itsessään, vaikka uutta loitsua ei syntyisikään. Yrittäähän hahmo "muuttaa" maailmaa. Sitä eivät kaikki välttämättä hyväksy :o
late linkki 15. maaliskuuta 2004 kello 11.00
late 15. maaliskuuta 2004 kello 11.00 linkki Nikk Effinghamilla oli jotain velholoitsujen luomiseen liittyviä sääntöjä osoitteessa http://www.crashbox.com/nikk/sorc.htm
Ares linkki 16. maaliskuuta 2004 kello 17.59
Ares 16. maaliskuuta 2004 kello 17.59 linkki Aaargh! Miksi kaikki kiinnostava on aina väännetty englanniksi? :-?
Ugly Psycho linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 7.00
Ugly Psycho 17. maaliskuuta 2004 kello 7.00 linkki [quote:5af2322c9f="Ares"]Aaargh! Miksi kaikki kiinnostava on aina väännetty englanniksi? :-?[/quote:5af2322c9f] Ehkä englanninkielisiä Gloranthanväsääjiä on enemmän ja vielä edelleen englanniksi saavuttaa vähän suuremman lukijamäärän muutenkin...
viljo linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 15.00
viljo 17. maaliskuuta 2004 kello 15.00 linkki itse olen rq:n vaihtanut hq:n, mutta ajattelin auttaa ja kertoa miten meillä asiat olivat ennen muinoin. Pumppuumme kuului yksi velho, joka oli erikoistunut illuusioloitsuihin. Hän halusi luoda kestoilluusio-loitsun, siis illuusion, johon ei tarvitse keskittyä. PJ määritteli loitsulle miinusmerkkisen arvon, esim ko. loitsulle se oli -40%. Kuolemattomuudelle se voisi olla vaikka -300%(tämä vain esimerkkinä). Tämän jälkeen pelaaja keksi erilaisia tapoja tutkia loitsun kehittämistä, ja sai täten prosenttia vähemmän miinusmerkkiseksi. Tällä tavoin pelaaja joutuu käyttämään omaa kekseliäisyyttään loitsun kehittämiseen. PJ määrittelee tutkimuksesta saatavan bonuksen mielensä mukaan. Hyvistä ideoista enemmän, huonoista vähemmän, jo käytetyistä ei lainkaan. Pelaajan piti aina keksiä uusia tutkimustapoja loitsun kehittelyyn ja se toimi roolipelillisenäö elementtinäkin hyvin. Pelaaja ei koskaan sanut loitsuaan valmiiksi, mutta pääsi kyllä johonkin -6%. Kun loitsuun tulee plusmerkkinen arvo, voi sitä alkaa käyttää. Toivottavasti joku hyötyy tästä ideasta. Ainakin omassa kampanjassamme se toimi hyvin...
Ares linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 17.22
Ares 17. maaliskuuta 2004 kello 17.22 linkki [quote:8080de3af1="Ugly Psycho"][quote:8080de3af1="Ares"]Aaargh! Miksi kaikki kiinnostava on aina väännetty englanniksi? :-?[/quote:8080de3af1] Ehkä englanninkielisiä Gloranthanväsääjiä on enemmän ja vielä edelleen englanniksi saavuttaa vähän suuremman lukijamäärän muutenkin...[/quote:8080de3af1] Kysymykseni oli retorinen... :wink:
Ugly Psycho linkki 17. maaliskuuta 2004 kello 19.56
Ugly Psycho 17. maaliskuuta 2004 kello 19.56 linkki [quote:3e7db5c84f="Ares"][quote:3e7db5c84f="Ugly Psycho"][quote:3e7db5c84f="Ares"]Aaargh! Miksi kaikki kiinnostava on aina väännetty englanniksi? :-?[/quote:3e7db5c84f] Ehkä englanninkielisiä Gloranthanväsääjiä on enemmän ja vielä edelleen englanniksi saavuttaa vähän suuremman lukijamäärän muutenkin...[/quote:3e7db5c84f] Kysymykseni oli retorinen... :wink:[/quote:3e7db5c84f] Ja mulla oli liikaa aikaa koululla... :wink:
Ananias linkki 18. maaliskuuta 2004 kello 12.17
Ananias 18. maaliskuuta 2004 kello 12.17 linkki Kas peijoonia kun en itse muistanut tätä ollenkaan. Mutta allekirjoitan kyllä mekanismin toimivuuden. Vaatii toki arviointikykyä määritellä oikea miinusarvo ja annettujen korotusten suuruudet, sillä vaarana on, että pelaaja turhautuu mikäli ei koskaan saa loitsuaan keksittyä. Mielestäni oman magian luominen tavalla tai toisella on yksi velhopelin motivoivimmista jutuista. [quote:2a27186a9b]PJ määritteli loitsulle miinusmerkkisen arvon, esim ko. loitsulle se oli -40%.[/quote:2a27186a9b] [quote:2a27186a9b]Kun loitsuun tulee plusmerkkinen arvo, voi sitä alkaa käyttää.[/quote:2a27186a9b] Itse asiassa hommelia oli vaikeutettu niin, että kyseessä oleva taito oli vasta Prototyyppi [loitsu], joka kuvasi kehittelyprosessin etenemistä. Kyvyn onnistumista sai yrittää kun taito oli saatu positiiviseksi. Jos heitossa onnistui, velho teki läpimurron ja oppi varsinaisen loitsun (alkuosaamiseksi muistaakseni n6+taikuuskykymuutos). Sitä ennen kyky ei ollut varsinainen loitsu. Jos prototyyppi-kyvyssä taas epäonnistui, saattoi sattua kaikenlaista ja kyky saattoi jopa laskea (tähän ei ollut mitään sen kummempia ohjeistuksia keksitty, mutta kunhan peloteltiin). Nykyisin hoitaisin homman kyllä varmaankin niin kuin Viljo sen kuvasi, sillä sellaisenaan alkoi epätoivo jossain vaiheessa iskeä sitkeään ja juoppoon velhoomme, kun oma loitsu näytti aina vaan liian kaukaiselta. Mutta sehän nyt riippuu ihan siitä miten vaikeaksi kehittelyn haluaa tehdä. Olisi kiinnostavaa kuulla myös miten loitsunkehittely sääntöjen puolesta hoidettaisiin HQ:ssa? Ideoita?
Ao linkki 30. huhtikuuta 2004 kello 14.39
Ao 30. huhtikuuta 2004 kello 14.39 linkki Itse olen korvannut Rune Questin velhotaikuuden, muokkaamalla Ars Magican taikuussäännöt Rune Questille. On osoittautunut erittäin toimivaksi ja joustavaksi systeemiksi.
Tuomas linkki 6. toukokuuta 2004 kello 7.39
Tuomas 6. toukokuuta 2004 kello 7.39 linkki [quote:61b55c144a="Ao"]Itse olen korvannut Rune Questin velhotaikuuden, muokkaamalla Ars Magican taikuussäännöt Rune Questille. On osoittautunut erittäin toimivaksi ja joustavaksi systeemiksi.[/quote:61b55c144a] Olisiko sinulla näitä sääntöjä jossain sähköisessä muodossa? Olen muutamaan Ars Magica-konversioon törmännyt netissä, mutta yksikään ei ole suoraan RQ:lle soveltuva.
Ao linkki 6. toukokuuta 2004 kello 8.03
Ao 6. toukokuuta 2004 kello 8.03 linkki Onhan tuo systeemi koneella. Erona kuitenkin Arsiin on se ettei käytetä ollenkaan vakioloitsuja, vaan kaikki on niin sanotusti improvisoitua taikuutta.
Tuomas linkki 6. toukokuuta 2004 kello 8.25
Tuomas 6. toukokuuta 2004 kello 8.25 linkki [quote:35cca35974="Ao"]Onhan tuo systeemi koneella. Erona kuitenkin Arsiin on se ettei käytetä ollenkaan vakioloitsuja, vaan kaikki on niin sanotusti improvisoitua taikuutta.[/quote:35cca35974] Olisikohan tästä mahdollista saada kopiota? Meikäläinen sattuu olemaan tällainen sääntöhamsteri joka kerää kaiken mahdollisen, mutta ei sitten ikinä oikeastaan pääse pelaamaan ja kokeilemaan niitä.
Olorin linkki 6. toukokuuta 2004 kello 10.05
Olorin 6. toukokuuta 2004 kello 10.05 linkki [quote:be2f8044e3="Tuomas"]Meikäläinen sattuu olemaan tällainen sääntöhamsteri joka kerää kaiken mahdollisen[/quote:be2f8044e3] Kuin myös. :D