Vanha foorumi

Takaisin

Joukko tappelut..

RuneQuestin säännöt
alamolo 3. maaliskuuta 2004 kello 21.12
Kirjoittaja Viesti
alamolo linkki 3. maaliskuuta 2004 kello 21.12
alamolo 3. maaliskuuta 2004 kello 21.12 linkki Onko kellään minkään laisia "sääntöjä" suuremmpien eph porukoiden tappeluille missä pelaajat on mukana?? Eli miten voi toteuttaa esim 20:nen hengen kapakkatappelun tai torimellakan?? Niitä kun aiheutuu väliinsä ja ne on hieman vaikea selvittää.. Jos 20 tyyppiäki mättää toisiaan niin siinä on sellaisenaan vähän liikaa heiteltävää pj:lle.. Jokaisella on kuitenki vähä eri kyvyt.. Jotkut on harjaantunu ja jotkut tappelee ekaa kertaa ja niin edelleen.. Jos jokaisen iskun heittää erikseen menee pelikerta lepposasti katsellessa miten noppa pyörii pöydällä..
Guzmo linkki 3. maaliskuuta 2004 kello 21.52
Guzmo 3. maaliskuuta 2004 kello 21.52 linkki Pelauttaisin niin, että pari yksittäistä heittoa tappelun lomassa. Jos hahmojen menestyksellä on jotain merkitystä koko torikokouksen rettelöön niin silloin heittäisin (tai päättäisin) lopputuloksen esim. yhdellä d100 heitolla johon bonuksia/miinuksia pelaajien toilailujen mukaan. Esim. Punaset vs. Siniset. Kummallakin puolella 200 yhtävahvaa (kloonattuja kato) miestä. Pelaajat samantasoisia kuin muutkin rivimiehet. Pelaajat onnistuvat kriittisesti, joten sanotaan että se parantaa mahkuja n. 2%. d100 heitto. Pelaajien puoli voittaa tuloksilla 1-52 Massataisteluiden realistisen mallintamisen (noppia viskomalla) sijasta keskittyisin mieluummin taistelun tapahtumien ja tunnelmien kuvailuun. Tämä tietysti vain oma mielipiteeni. Jos tykkää noppasirkuksesta niin mikäpäs siinä!
Kreifi linkki 4. maaliskuuta 2004 kello 13.11
Kreifi 4. maaliskuuta 2004 kello 13.11 linkki Mutta onko olemassa mitään kaavaa tähän? Itse olen hiukan tuollaista kaavaa suunnitellut, mutta toistaiseksi se on mennyt ehkä hiukan liian monimutkaiseksi ja hiukan epätoimivaksi. Tästä on ollut aikaisemminkin puhetta, mutta kertaakaan kukaan ei ole antanut mitään ratkaisevaa vinkkiä. Toistaiseksi minä teen siten, että arvioin voimasuhteet ja sitten viskon sen mukaan d20:llä ja kerron, että mitä tapahtuu. Olisi kuitenkin kiva saada joku standardi. Ei se poistaisi pelistä kuvailua ja kerrontaa.
Guzmo linkki 4. maaliskuuta 2004 kello 17.06
Guzmo 4. maaliskuuta 2004 kello 17.06 linkki [quote:937fa64916="Kreifi"]Mutta onko olemassa mitään kaavaa tähän? [/quote:937fa64916] On olemassa hyvä ja nopea kaava ja sen nimi on Heroquest ;) [quote:937fa64916] Itse olen hiukan tuollaista kaavaa suunnitellut, mutta toistaiseksi se on mennyt ehkä hiukan liian monimutkaiseksi ja hiukan epätoimivaksi. Tästä on ollut aikaisemminkin puhetta, mutta kertaakaan kukaan ei ole antanut mitään ratkaisevaa vinkkiä.[/quote:937fa64916] Jos haluat simuloitua joukkumättöä (vaikka heksaruudukolla), kokeilkaa D&D:tä.
Nysalor linkki 4. maaliskuuta 2004 kello 17.21
Nysalor 4. maaliskuuta 2004 kello 17.21 linkki alamolo: [i:4a0f48c3a4]Onko kellään minkään laisia "sääntöjä" suuremmpien eph porukoiden tappeluille missä pelaajat on mukana?? Eli miten voi toteuttaa esim 20:nen hengen kapakkatappelun tai torimellakan?? Niitä kun aiheutuu väliinsä ja ne on hieman vaikea selvittää..[/i:4a0f48c3a4] Yksi mahdollisuus ratkaista RuneQuestin sääntömekaniikan avulla massataistelut on [url=http://www.mit.jyu.fi/~vesal/kurssit/winohj/htyot/h97/rq-sota/rq-sota.html]RQ-sota-niminen ohjelma[/url] (ohjelman tiedostot saa [url=http://www.mit.jyu.fi/~vesal/kurssit/winohj/htyot/h97/rq-sota/]täältä[/url]), joka tosin ei ole minun koneellani suostunut aikoihin toimimaan jostakin syystä. Muistaakseni tuossa ohjelmassa voi syöttää aseiden ja haarniskojen tiedot, kestopisteet ja muuta ja systeemi arpoo ne huomioiden, kuinka taistelussa käy. Varsinaisesti yksittäisiä hahmoja se ei oikein huomioi, mutta voi olla käytännöllinen, jos haluaa arpoa massataistelun lopputuloksen.
Garrik linkki 4. maaliskuuta 2004 kello 18.46
Garrik 4. maaliskuuta 2004 kello 18.46 linkki [b:89c28ba63a]alamolo:[/b:89c28ba63a] [quote:89c28ba63a]Onko kellään minkään laisia "sääntöjä" suuremmpien eph porukoiden tappeluille missä pelaajat on mukana??[/quote:89c28ba63a] Kannattaa tsekkailla figupelien sääntöjä. Pelihahmojen statit voi sitten kääntää väljästi figupelille, ja jopas mättö sujuu. Isoissa mätöissä on tietenkin aivan pakko nostaa abstraktiotasoa, joten pikkuset bonukset ja aseiden vähäiset erot katoavat väkisinkin. Jos englanti sujuu ja rahaa löytyy, vilkaise HarnMasteriin tehtyä BattleLustia. Systeemi on sikäli samanlainen RQ:n kanssa (statit 3-18, kyvyille heitetään d100%), että konvertio voisi onnistua. BattleLust on suunniteltu juuri kaipaamaasi mittakaavaan, mutta ei kuulemma säästä hirveästi aikaa. Toimii figuilla tai ilman. Itse olen nysvännyt tuollaisia systeemejä silloin tällöin, mutta ne tuppaavat aina kasvamaan eroon roolipelisysteemeistä. Yksi syy lienee se, että tappelun kasvaessa myös taktiikat muuttuvat. Vain kapakoissa riehuvat kännipäät jättävät ryhmän tuoman hyödyn käyttämättä, luulisin.