Vanha foorumi

Takaisin

Riimutaikuus??

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Seph89 1. maaliskuuta 2004 kello 16.29
Kirjoittaja Viesti
Seph89 linkki 1. maaliskuuta 2004 kello 16.29
Seph89 1. maaliskuuta 2004 kello 16.29 linkki mä en oikein hiffaa riimutaikuutta?? kannattaako olla käyttämättä sitä jos sitä ei tajua vai voiko sitä muokata? jos olette itse muokanneet niin kertokaa miten. :evil: :-o 0]
Kymppimies linkki 1. maaliskuuta 2004 kello 17.37
Kymppimies 1. maaliskuuta 2004 kello 17.37 linkki Nooh, kannattaisi ensin opetella se perus ennen kuin muokkailee itse, kerro pikemmin mikä siinä on vaikeaa niin täällä kyllä autetaan :)
Nysalor linkki 1. maaliskuuta 2004 kello 17.51
Nysalor 1. maaliskuuta 2004 kello 17.51 linkki Seph89: [i:d7fa1fec1a]mä en oikein hiffaa riimutaikuutta?? kannattaako olla käyttämättä sitä jos sitä ei tajua vai voiko sitä muokata?[/i:d7fa1fec1a] Riimutaikuus on pohjimmiltaan varsin yksinkertaista. Yleensä riimutaikuutta saadakseen hahmon täytyy liittyä johonkin kulttiin, ts. hänet täytyy vihkiä kultin noviisiksi opettamalla hänelle kultin jumalan myyttejä ja pitämällä sopivan vihkimisrituaalin. Kultin jäsenenä hahmo voi temppelissä papin opastuksella oppia jumalan myyteistä lisää ja suorittaa rituaalin, jonka päätteeksi hän uhraa yhden mahtipisteen ja saa vastineeksi yhden pisteen riimutaikuutta, esimerkiksi loitsun Paranna vamma, Lento, Kilpi, tms. Kultin riimuloitsut luetellaan yleensä kultin kuvauksen yhteydessä ja pelinjohtajan päätettävissä on, mitä loitsuja on tarjolla. Se riippuu myös sen temppelin koosta, jossa loitsu hankitaan. Kun hahmo on uhrannut mahtia ja saanut loitsun, hän voi milloin tahansa lyhyellä rukouksella tai muulla aktivoinnilla loitsia riimuloitsun. Riimuloitsu lähtee NPP-iskuhetkellä ja onnistumismahdollisuus on 100 % + taikuuskykylajibonus - hahmolla oleva ENC. Jos pelaaja onnistuu heittämään alle tämän mahdollisuuden, loitsu toimii ja hahmo menettää riimuloitsunsa, jos hän on noviisi ja loitsu on kertakäyttöinen; pappi sen sijaan voi uusi loitsun temppelissä ja se on vain ei-aktiivisena hänellä. Jos loitsu ei onnistu, hahmo ei menetä loitsuaan ja voi yrittää uudelleen. Itse en ole nähnyt tarvetta muokata riimutaikuuden perusmekaniikkaa, mutta loitsuja voi toki keksiä itse lisää erilaisille jumalille tai sankareille. Yksi varteenotettava mahdollisuus muokata riimutaikuutta on päättää, etteivät noviisien riimuloitsut ole aivan kertakäyttöisiä vaan että ne uusiutuisivat esimerkiksi kerran vuodessa suuren pyhäpäivän aikaan. Muistaakseni toinen foorumilla aikaisemmin esitetty ehdotus olisi riimuloitsujen käyttäminen siten, että hahmolla olisi tietty määrä riimutaikuuspisteitä, joita voisi käyttää mihin tahansa tietyn jumalan loitsuihin. Ehkä olisi kuitenkin parasta aloittaa perussäännöillä ja tutkia sen mekaniikkaa Pelaajan kirjasta.
Guzmo linkki 1. maaliskuuta 2004 kello 19.15
Guzmo 1. maaliskuuta 2004 kello 19.15 linkki Riimutaikuus on Runequestin varmin ja tehokkain taikuus. (Poislukien hyvin vahvat velhot ja uber-munchatut shamaanit henkitaioillaan). Riimuloitsuja voi pinota. Esim. Kilpi VII olisi kilpi loitsu 7 kertaan opeteltuna ja se antaisi koko vahvuudellaan (eli 7 pisteellä) heitettynä 14 pistettä suojaa. Eri kliffaa sanoisi tuulilordi moinen suojanaan ;)
Chividal linkki 2. maaliskuuta 2004 kello 14.07
Chividal 2. maaliskuuta 2004 kello 14.07 linkki Riimutaikuus on tosiaan alkuhahmoilla aika "kallista", mutta tietyissä paikoissa todella tehokasta. Sitten riimutason hahmoilla kun riimuloitsut ovat uusiutuvia niin ne ovatkin sitten jo mahtistaikoja. Jotkut ovat esittäneet, että myös kultin noviiseilla riimuloitsut uusiutuisivat kerran vuodessa kultin pyhänä päivänä. Jos mht-uhraus kuulostaa siis peliisi liian kohtuuttomalta niin tuo olisi yksi keino laskea hintaa.