Vanha foorumi

Takaisin

Mustan hevosen kreivikunta

Gloranthan alueet ja mantereet
Nysalor 24. kesäkuuta 2001 kello 19.21
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 8. toukokuuta 2001 kello 6.11
Nysalor 8. toukokuuta 2001 kello 6.11 linkki Ajattelin laittaa tämän aivan oman otsikkonsa alle, koska edellisessä tulisi ahdasta, eikä tämä enää oikein sovi sen alle. petteri79: [i:8d5401c644] Hero Wars paketissa tuleva taustamateriaali on ehkä hieman vaikeata sisäistää, jos ei maailma ole hirveän tuttu, mutta esim. juuri toi mustan hevosen kreivikunta on mielestäni ihan hyvä esimerkki gloranthan monista eri kulttuureista. Itse pelaamisen kannalta se on aika turha, tai siis on ollut ainakin minulle, enkä ole kyllä kuullutkaan, että kukaan olisi kampanjaansa sen ympärille pistänyt pyörimään.[/i:8d5401c644] Totta, Mustan hevosen kreivikunta on aika eksoottinen paikka. Älykkäät demoniratsut, muinainen, kuolematon sankari johtajana ja vielä tiukan puritaaninen uskonto taustalla. Sen vuoksi minua paikka kiehtookin, vaikka valitettavasti en ole onnistunut löytämään juuri mitään tarkempaa maantieteellistä tietoa siitä. Yhteiskuntajärjestyksestä ja historiasta tosin Hero Wars -artikkelin perusteella saa kohtuullisen kuvan. Otaksuisin, että kreivikunta muodostuu Runottaren orresta, joka on vahvasti linnoitettu ja sir Ethilristin hallitsema kaupunki, ja useista pienemmistä kylistä. Sitä en osaa sanoa, paljonko näitä kyliä on, enkä ole nähnyt yhtäkään mainintaa niiden nimistä. Asukkaita kreivikunnassa lienee parikymmentätuhatta ja sir Ethilristillä sanotaan olevan 5 500 aseistettua taistelijaa. Löytyykö teiltä muilta joitakin inspiraatioita tai tiedonmurusia Mustan hevosen kreivikuntaa koskien?
Anonymous linkki 9. toukokuuta 2001 kello 17.53
Anonymous 9. toukokuuta 2001 kello 17.53 linkki Pitämässäni pelissä pelaajat kerran eksyivät Mustan hevosen kreivikuntaan. Siinä sitten ihmettelin, että mitäs nyt kun tausta tietoa on hiukan vähän, mutta lopulta löysin tämän pätkän: >The culture of BH County is sort of like Puritan England under Cromwell - >Ethilrist & his people follow the teachings of St. Atrox, who pre-dates the >Abiding Book (the Malkioni "Bible"). It's all very Old testament, with >Obedience being a big part of going to heaven Ja johan lähti peli luistamaan, mutta harmikseni olin kopioinnut sen jostain ja en muista tekijää tai lähdettä, mutta luultavasti toi pitää aika pitkälle paikkansa, mutta se oli siis enne Hw, julkaisua. Nyt löytyy kulttuurista jo paljon enemmänkin tietoa, mutta ei vieläkään oikein mitään maantieteestä..., mutta mulla on semmoinen käsitys, että Krevikunta on kumminkin aika urbaani voin tietenkin olla värässä, mutta luulisi kulttuurin kertovan jotain, eli ei malkionit kuitenkaan ihan keskellä metsää asu, vai?
Nysalor linkki 9. toukokuuta 2001 kello 12.06
Nysalor 9. toukokuuta 2001 kello 12.06 linkki [i:1508c98593] Siinä sitten ihmettelin, että mitäs nyt kun tausta tietoa on hiukan vähän, mutta lopulta löysin tämän pätkän[/i:1508c98593] Aika kuvaava pätkä, sanoisin. Itsellänikin on ollut vastaava analogia, vaikka en olekaan tuota mainiota otetta sattunut löytämään. Hero Wars -kuvauksesta tulivat jotenkin puritaanit mieleen. Viittauksia Mustan hevosen kreivikuntaan on tainnut olla jo iät ja ajat, mutta harmillisen vähän siitä näyttää olevan tarkempaa faktatietoa. [i:1508c98593] Nyt löytyy kulttuurista jo paljon enemmänkin tietoa, mutta ei vieläkään oikein mitään maantieteestä..., mutta mulla on semmoinen käsitys, että Krevikunta on kumminkin aika urbaani voin tietenkin olla värässä, mutta luulisi kulttuurin kertovan jotain, eli ei malkionit kuitenkaan ihan keskellä metsää asu, vai?[/i:1508c98593] Kaipa Mustan hevosen kreivikunta on aika omavarainen maa, joka pystyy tuottamaan kaiken tarvitsemansa itse. Maata viljelevää väkeä pitäisi kai omavaraisuuden saavuttamiseksi olla runsaasti, koska tarvitseehan urhea palkkasoturijoukko muonaa. Kenties maalaiskylien lisäksi kreivikunnassa voisi olla pieniä kaupunkejakin, vaikka Runottaren orsi on ilmeisesti niitä selvästi suurempi. Sivistys lienee joka tapauksessa aivan läntistä tasoa.
Anonymous linkki 11. toukokuuta 2001 kello 18.43
Anonymous 11. toukokuuta 2001 kello 18.43 linkki Mulla on kyllä semmoinen käsitys tosta Mustan hevosen kreivikunnnasta, että se ei ole pahemmin mikään "kreivikunta" vaan käsittää pelkästään sen yhden linnoituksen/kaupungin (mikä se nimi nyt oli... no kumminkin).
Nysalor linkki 10. toukokuuta 2001 kello 23.51
Nysalor 10. toukokuuta 2001 kello 23.51 linkki [i:a9caa5957a] Mulla on kyllä semmoinen käsitys tosta Mustan hevosen kreivikunnnasta, että se ei ole pahemmin mikään "kreivikunta" vaan käsittää pelkästään sen yhden linnoituksen/kaupungin (mikä se nimi nyt oli... no kumminkin).[/i:a9caa5957a] Kaipa se on kreivikunta, koska sitä hallitsee kreivi Ethilrist. :smile: Runottaren orsi on keskikokoinen kaupunki ja se tosiaan on linnoitettu. Sieltä pitäisi löytyä temppelit Näkymättömälle Jumalalle ja Arkatille. Enpä tosin osaa yhtään sanoa, miten Arkat liittyy tämän malkionilahkon uskomuksiin. Onkohan muilla ideoita tästä? Kreivikunnassa asuu sekä maanviljelijöitä että käsityöläisiä ja jotkut saavat ilmeisesti elantonsa kaupankäynnistä. Vaikeampi on sanoa, asuvatko ihmiset pelkästään kylissä vai löytyykö Runottaren orren lisäksi muita kaupungin nimityksen ansaitsevia paikkoja. Kylän ja kaupungin ero on tietysti aika häilyvä.
Anonymous linkki 14. toukokuuta 2001 kello 10.56
Anonymous 14. toukokuuta 2001 kello 10.56 linkki Terve taas! Hmm... Arkat ei käsitääkseni liity mitenkään Mustan Hevosen Kreivikuntaan vaan ainoastaa pyhimys Atrox, jota koko "kreivikunta" kumartaa...? Ok ja taisin muuten olla väärässä sen yhden kaupungin suhteen eli: Hero Wars: >Ethilrist fought for several years to evict the local Grazers who used the hills for their summer forage. >By 1545 he had established the boundaries of his new land, Black Horse County. He named his home >Muse Roost and his followers settled several smaller villages. He has served as a mercenary since, >eading the Black Horse Troop into battle after battle throughout Genertela koko toi pätkä on muuten osoitteessa [url]www.glorantha.com/hw/P03Keywords3.html[/url] eli sieltä saa löytyy sama pätkä, joka on tossa Hero Wars kirjassa.
Nysalor linkki 14. toukokuuta 2001 kello 19.36
Nysalor 14. toukokuuta 2001 kello 19.36 linkki [i:35ae8cbde1] Hmm... Arkat ei käsitääkseni liity mitenkään Mustan Hevosen Kreivikuntaan vaan ainoastaa pyhimys Atrox, jota koko "kreivikunta" kumartaa...?[/i:35ae8cbde1] Seuraava lainaus on otettu suoraan Genertela Kirjasta, Runottaren orren kuvauksesta: "Kaupungissa on temppeli Arkatille ja Näkymättömälle Jumalalle." Oudoltahan tuo kuulostaa, mutta näin vain siinä lukee. En tiedä sitten, onko tuo jokin virhe vai onko Greg päättänyt muuttaa tämänkin yksityiskohdan. Jos keksit jonkin hyvän selityksen, niin kymmenen pistettä ja papukaijamerkki sinulle. :smile:
Guzmo linkki 14. toukokuuta 2001 kello 3.25
Guzmo 14. toukokuuta 2001 kello 3.25 linkki Millekköhän Arkatin olomuodelle se temppeli on rakennettu? Ehkä Arkat ja Atrox on sama henkilö? Uh.. oh.. No ei Gregistä saa välillä selvää.
Anonymous linkki 15. toukokuuta 2001 kello 11.22
Anonymous 15. toukokuuta 2001 kello 11.22 linkki Villi veikkaus: Vanhempi lähde on väärässä, joko suomentajat on mokannut tai sitten Greg ei ollut tuohon aikaan vielä miettinyt asiaa loppuun asti. Villi päätelmä: Koska Atroxin kirkko näyttää olevan niin vanhoollinen en usko, että he sallisivat "kapinallisen" Arkatin palvonnan keskuudessaan. Joten ainakaan tällä hetkellä mun Gloranthan Mustan hevosen kreivikunnassa ei palvota/kumarreta Arkatille.
Nysalor linkki 15. toukokuuta 2001 kello 17.41
Nysalor 15. toukokuuta 2001 kello 17.41 linkki [i:d776d3c6db] Vanhempi lähde on väärässä, joko suomentajat on mokannut tai sitten Greg ei ollut tuohon aikaan vielä miettinyt asiaa loppuun asti.[/i:d776d3c6db] Tässä taas nähdään, kuinka "oikea" Glorantha muuttuu. Olisi kiinnostavaa tietää, voisiko tuo olla käännösvirhe. Itse nimittäin katsoin tiedon suomenkielisestä kirjasesta, eikä minulla ole sitä englanniksi. Joten jos jollakulla on vastaava englanninkielinen opus, niin olisin kiitollinen tarkistuksesta. [i:d776d3c6db] Koska Atroxin kirkko näyttää olevan niin vanhoollinen en usko, että he sallisivat "kapinallisen" Arkatin palvonnan keskuudessaan.[/i:d776d3c6db] Arkatiahan palvotaan lukemattomina eri lahkoina. Tuskin nämä kaikki ovat kovin kapinallisia. Miltäpäs kuulostaisi Arkat Ankara, joka suosii lihankuoletusta ja kivuliaita katumusharjoituksia? No, tuo oli myös villi ehdotus, eikä moisesta ole mitään todisteita. Omasta mielestänikin Arkat sopii huonosti kreivikuntaan, mutta maininta Arkatista ei siitä muuksi muutu.
Arkat linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 20.35
Arkat 24. kesäkuuta 2001 kello 20.35 linkki Hero Warsin melko pitkä kuvaus (pelaajan kirja esittelee Heortlingien eli Sartarin Orlanthien, Dara Happan Lunarien, Ruohomaiden nomadien ja Mustan Hevosen Kreivikunnan Malkionien kulttuurit) ei kertaakaan viittaa Arkatiin (tai sitten missasin sen ja olen kohta nolona, mutta en usko...). Joten tuo maininta lie joko käännösvirhe, tai sitten Greg on gregannut (eli muuttanut kantaansa jostakin Gloranthan faktasta - onneksi oli vain pikkujuttu tällä kertaa). Arkat ei mielestäni istu alkuunkaan Sir Ethilristiin - miksi Arkatilainen menisi ympäri Helvettiä ja taistelisi Lunarien puolella Sheng Seleriksen pentläisiä vastaan Kauhujen Yönä!? Arkatilaiset ovat kuitenkin valaistuneita ja mielestäni kaikkea muuta kuin palkkasotureita (tarkkaan ottaen mielestäni paras vertaus ovat jedit - niitä on hyviä ja pahoja, ja muitakin yhtymäkohtia löytyy - arvatkaa kuinka helposti Episodi Yhdestä tuli kunnollinen seikkailu Arkatilaisille Safelsterissa?! ;b).
Nysalor linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 19.21
Nysalor 24. kesäkuuta 2001 kello 19.21 linkki [i:126a191c96] Joten tuo maininta lie joko käännösvirhe, tai sitten Greg on gregannut[/i:126a191c96] Minä veikkaan tämä jälkimmäistä. [i:126a191c96] Arkat ei mielestäni istu alkuunkaan Sir Ethilristiin[/i:126a191c96] Jokin Arkatin lukuisista lahkoista voisi sopiakin hänelle. Arkatistahan on "totuuksia" suunnilleen yhtä monta kuin lahkojakin. Miksipä siis jokin ehdottamani Arkat Ankaran tapainen lahko ei sopisi sir Ethilristille? Mutta yhtä kaikki Arkat lienee nykyään Gregin ajatuksissa tippunut kokonaan pois Mustan hevosen kreivikunnasta, jos Hero Warsin kuvaukseen on luottaminen.