Ares
linkki
28. helmikuuta 2004 kello 14.48
|
Ares
28. helmikuuta 2004 kello 14.48
linkki
|
Hahmoa tehdessä kun niihin kykyihin vaikuttaa se perus osaaminen ja ominaisuuskykybonus, niin miten tuo jälkimmäinen "toimii" merkataanko rodun hahmon rodun ominaisuuskykybonus siihen [b:4c8adfeacc]Kyvyt[/b:4c8adfeacc] kohdan pidemmälle viivalle? Vähän sekavaa... :wink:
|
Nysalor
linkki
28. helmikuuta 2004 kello 15.00
|
Nysalor
28. helmikuuta 2004 kello 15.00
linkki
|
Ares:
[i:61b353460a]Hahmoa tehdessä kun niihin kykyihin vaikuttaa se perus osaaminen ja ominaisuuskykybonus, niin miten tuo jälkimmäinen "toimii" merkataanko rodun hahmon rodun ominaisuuskykybonus siihen Kyvyt kohdan pidemmälle viivalle? Vähän sekavaa...[/i:61b353460a]
Kykylajibonukset lasketaan kullekin hahmolle yksilöllisesti hänen ominaisuuksiensa mukaan; rodulla sinänsä ei ole merkitystä, vaikka se toki vaikuttaa ominaisuuksiin. Jos esimerkiksi Tari Sofalin NPP on 21, VMA 15 ja KOK 11, ketteryysbonus on 13 (= 11 (NPP ensisijaisesti vaikuttava ominaisuus) + 3 (VMA toissijaisesti vaikuttava ominaisuus, pyöristetään ylöspäin) - 1 (KOK negatiivisesti vaikuttava ominaisuus)). Tuo +13 merkitään pidemmälle viivalle kykykohtaan sulkujen sisään. Kykylajibonukset on selitetty Pelaajan kirjan sivuilla 13-14.
Kun kykyjä aletaan laskea, lisätään kykylajibonus kykyyn, kuten myös perusosaaminen ja mahdollinen kyvyssä saadun kokemuksen antama lisäys. Näiden yhteissumma on hahmon osaaminen tietyssä kyvyssä. Myöhemmin jos hahmon ominaisuus muuttuu, myös kykylajibonukset eli suluissa olevat plussat tai miinukset voivat muuttua, mutta yksittäisten kykyjen kohdalle merkityt kykyarvot pysyvät ennallaan.
|
Ares
linkki
28. helmikuuta 2004 kello 15.20
|
Ares
28. helmikuuta 2004 kello 15.20
linkki
|
Kiitokset ja kumarrukset Nysalorille! *kumartaa ja pakittaa ulko-ovelle*. :wink:
|
Chividal
linkki
2. maaliskuuta 2004 kello 14.02
|
Chividal
2. maaliskuuta 2004 kello 14.02
linkki
|
Eli ei kannata lisätä sitä kykylajimuutosta siihen kykyprosenttiin valmiiksi, koska silloin pitäisi muuttaa noin suurinpiirtein jokaista taitoa kun vaikkapa npp muuttuu. Kunhan muistaa lisätä sen kun kykyä käyttää :)
|
Nysalor
linkki
2. maaliskuuta 2004 kello 14.26
|
Nysalor
2. maaliskuuta 2004 kello 14.26
linkki
|
Chividal:
[i:a59ac70d78]Eli ei kannata lisätä sitä kykylajimuutosta siihen kykyprosenttiin valmiiksi, koska silloin pitäisi muuttaa noin suurinpiirtein jokaista taitoa kun vaikkapa npp muuttuu. Kunhan muistaa lisätä sen kun kykyä käyttää[/i:a59ac70d78]
Ainakaan suomenkielisten sääntöjen mukaan kykylajibonuksen muuttuminen esimerkiksi ominaisuuden nousemisen tai laskemisen vuoksi ei vaikuta enää kykyyn. Pelaajan kirjassa sanotaan seuraavaa: "Kun kykylajibonukset on laskettu, ne lisätään niiden kykyjen perusmahdollisuuksiin, joiden perusmahdollisuus on yli nollan." Lisäksi: "Kun kykylajibonuksella on kerran muutettu kykyä, bonusta ei enää käytetä toista kertaa samaan kykyyn." Toisin sanoen perussääntöjen mukaan kykylajibonus tosiaan lasketaan mukaan kykyyn kerran, eikä sen muuttuminen vaikuta enää sen jälkeen kykyyn. Kykylajibonuksen nouseminen toki auttaa sitten taas kokemusheitoissa, joiden kautta voi korottaa kyvyn osaamista.
|
Ares
linkki
2. maaliskuuta 2004 kello 14.38
|
Ares
2. maaliskuuta 2004 kello 14.38
linkki
|
Juujuu... Olen jo ymmärtänyt RQ:n säännöt, lähes kokonaan. :)
Tällä hetkellä pidän peliä yhdelle pelaajalle ja torstaina tulee toinen kehiin ja viikonloppuna kolmas. :-D
Tällä hetekellä ainut seikkaileva hahmo on ankka jonka nimi on Ankroputus. :-D
Ja HÄN on erikoistunut loitsuihin, HÄNEN mukanaan seikkailee kaksi eph-ankkaa. Donaldi jousiampuja, porukan aivot, ainut joka kykenee järkevään ajatteluun ja keksii oikeasti hyviä suunnitelmia. 8-)
Ankkuli, Urhean koominen soturi joka taistelee aidosti hyvin, mutta hänen suunnaton vallan himonsa ja typeryytensä tekevät hänestä haavoittuvan. :cry:
Ankkulin "hyviä" idiksiä/suunnitelmia:
Ehdotti että he hyökkäävät 8 peikkolaisen karavaaniin jossa he kuljettavat rahaa ja jalokiviä.
Tulos: Peikkolaisten kaksois varsijousi puri Ankroputuksen lonkkaluun rikki ja Ankkuli melkein kuoli veren hukkaan. :P
Ei onnistunut ankkojen suunnitelma. :wink:
|
Chividal
linkki
2. maaliskuuta 2004 kello 14.52
|
Chividal
2. maaliskuuta 2004 kello 14.52
linkki
|
[quote:f66747cb68]Toisin sanoen perussääntöjen mukaan kykylajibonus tosiaan lasketaan mukaan kykyyn kerran, eikä sen muuttuminen vaikuta enää sen jälkeen kykyyn. Kykylajibonuksen nouseminen toki auttaa sitten taas kokemusheitoissa, joiden kautta voi korottaa kyvyn osaamista.[/quote:f66747cb68]
Örm... tollasta en muistanutkaan. Noh, eipä siinä. Me pidetään siis noin miten selitin, että ei olla laskettu niitä muutoksia kykyihin ja sitten sitä käytettäessä lisätään. Näin kun mietin asiaa niin ei tuossa oikeassa säännössä juuri mitään järkeä olekaan. Kyllähän se näppäryyden lisääntyminen vaikuttaa jo olemassaoleviin kykyihin kai.
|
Ugly Psycho
linkki
2. maaliskuuta 2004 kello 17.38
|
Ugly Psycho
2. maaliskuuta 2004 kello 17.38
linkki
|
Toisaalta esim. koordinointi -loitsun kuvaus sotii vähän tuota Nysalorin tulkintaa vastaan, kun siinä kuitenkin sanotaan, että "Kukin piste lisää NPP:tä pisteen parantaen siis NPP:en perustuvia kykyjä...". Samaten kykylajimuutoksista pelaajan kirjassa sanotaan, että "kykylajimuutokset voivat muuttua, jos niihin vaikuttavat ominaisuudet muuttuvat", mikä ei tietty tarkoita välttämättä muuta kuin että se vaikuttaa kykyjen kehittymiseen ja uusien kykyjen saamiseen.
|
Vash the Stampede
linkki
3. maaliskuuta 2004 kello 11.55
|
Vash the Stampede
3. maaliskuuta 2004 kello 11.55
linkki
|
Kyllä ne muutokset meillä lasketaan mukaan niihin kykyihin joka kerta kun ominaisuudet muuttuvat. MHT:n kasvamisesta/vähenemisestä johtuvat muutokset ovat useimmiten kyseessä. Se kun tahtoo pomppia ees sun taas vähän väliä. Taikka eihän muidenkaan ominaisuuksien koulutus ole muusta kuin sopimuksesta kiinni, että "Jos hieman treenailtais?", mutta ei olla siihen ruvettu. Mitä nyt hyvin harvoin jotain treenataan, jotta ph jaksaa käyttää säilää normaalisti, tai sauvalingon nostaminen maasta ei aiheuta välilevyn pullistumia ja katkenneita verisuonia päässä.
Ja onhan se ihan luontevaa, että NPP:tä kouluttanut hahmo esim. kiipeilee paremmin.
|
Nysalor
linkki
4. maaliskuuta 2004 kello 16.58
|
Nysalor
4. maaliskuuta 2004 kello 16.58
linkki
|
Chividal:
[i:67c6a8766f]Näin kun mietin asiaa niin ei tuossa oikeassa säännössä juuri mitään järkeä olekaan. Kyllähän se näppäryyden lisääntyminen vaikuttaa jo olemassaoleviin kykyihin kai.[/i:67c6a8766f]
Vaikutus on kaikkiaan kai kyllä aika vähäinen, joten ehkä vaikutus on jätetty pois siksi. Helpompaa varmaankin on, etenkin aloittelijalle, jos kykyarvon voi katsoa suoraan lomakkeesta ynnäämättä siihen mitään bonuksia. Tämä lienee niitä realismin ja yksinkertaisuuden ristiriitatilanteita, joista täytyy tehdä päätöksiä sen mukaan, mikä tuntuisi hyvältä tasapainolta.
Ugly Psycho:
[i:67c6a8766f]Toisaalta esim. koordinointi -loitsun kuvaus sotii vähän tuota Nysalorin tulkintaa vastaan[/i:67c6a8766f]
Tuo onkin aika ristiriitaista, mutta varmaan kannattaa uskoa enemmän varsinaiseen sääntötekstiin kuin yksittäiseen loitsukuvaukseen. En sitten tiedä, saattaisiko Koordinaatio-loitsussa oleva maininta olla jäänne RuneQuestin kakkosversiosta tai jostakin kolmosversion aikaisemmasta testiversiosta, jossa kykylajibonuksen muuttuminen olisi vaikuttanut kykyihin. Toki jokainen voi pelata haluamallaan tavalla. Itse vain tähdensin tuota asiaa sen vuoksi, ettei aloittelija saisi perussäännöistä poikkeavaa tietoa heti ensialkuun.
|
Guzmo
linkki
4. maaliskuuta 2004 kello 17.02
|
Guzmo
4. maaliskuuta 2004 kello 17.02
linkki
|
Koordinointi ja vastaavien loitsujen hyöty jäisi olemattomaksi jos se sääntö olisi tosiaan noin.
|
Nysalor
linkki
4. maaliskuuta 2004 kello 20.44
|
Nysalor
4. maaliskuuta 2004 kello 20.44
linkki
|
Guzmo:
[i:218cf3fa85]Koordinointi ja vastaavien loitsujen hyöty jäisi olemattomaksi jos se sääntö olisi tosiaan noin.[/i:218cf3fa85]
Koordinoinnista on kai enemmän apua siinä, että se laskee iskuhetkeä, kuin siinä, että se saattaa antaa jokusen prosentin lisää hyökkäykseen ja torjuntaan. Toisaalta Koordinaatio on varsin kätevä loitsu silloin, kun tarvitaan NPP-heittoja. On siis minusta ihan pötyä väittää Koordinaation käyvän hyödyttömäksi, jos se ei lisäisi kykyä manipulointi- ja ketteryysbonuksen kautta. Ja todettakaan vielä sekin, että perussääntöjen kuvauksen mukaan loitsu tosiaan lisää niitä huolimatta siitä, mitä säännöissä sanotaan kykylajibonuksen laskemisesta kykyyn vain kerran. Vastaavasti Voimakkuus varmaan olennaisimmin voi nostaa vahinkomuutosta ja VMA-heittoja kuin manipulointibonusta.
|
Guzmo
linkki
5. maaliskuuta 2004 kello 19.49
|
Guzmo
5. maaliskuuta 2004 kello 19.49
linkki
|
Tässä on nyt jo käännösvirhe tai ero eri versioiden säännöissä. Muistan lukeneeni useamman NPC:n kuvauksen jossa mainitaan, että loitsu X (ominaisuutta kasvattava, esim. koordinointi) päällä hänen asekyvyt nousevat Y prosenttia.
|
velmalio
linkki
18. maaliskuuta 2004 kello 8.15
|
velmalio
18. maaliskuuta 2004 kello 8.15
linkki
|
juurikin näin, eli loitsujen, kuten Koordinointi ja Voimakkuus tuomat bonukset lisääävät hahmojen kykyjä, esimerkiksi lyönti%:a. Kts. vaikka Shadows in the Borderlands ja Stranger in the Prax. Toinen asia onkin sitten että haluaako "normaalien" ominaisuusmuutosten vaikuttavan kykyihin suoraan. Itse voisin vaikka pelata niin, että mahdin nousu ei vaikuttaisin kykyyn.
Oma porukkani pelaa siten, että kyvyn kohdalle kirjoitetaan kyky ilman kykymuutosta. Kykyä käytettäessä sitten lasketaan lennosta tuo kykymuutos + kyky, heiteteään alla. Pelaajat perustelevat tätä juuri sillä, että ei tarvitse kumettaa kykyjä aina ominaisuuden(yleensä mahti) muuttuessa. PJ:n kannalta ärsyttää hieman, kun ei näe suoraan pelaajien kykyjä.
VM
|
newsalor
linkki
18. maaliskuuta 2004 kello 16.03
|
newsalor
18. maaliskuuta 2004 kello 16.03
linkki
|
Meillä on pelattu RQ:ta aina juurikin noin.
|
Ugly Psycho
linkki
19. maaliskuuta 2004 kello 5.57
|
Ugly Psycho
19. maaliskuuta 2004 kello 5.57
linkki
|
Ja sama täällä.
|