Matsujin
27. helmikuuta 2004 kello 19.59
linkki
|
?.
|
Nysalor
27. helmikuuta 2004 kello 20.18
linkki
|
Matsujin:
[i:108ac4c55f]Miten Runequestissa toteutatte kykyjen vaikeuden? Esim jos koettaa tasapainoilla lankulla tai narulla, niin miten huomioitte narun olevan vaikeampi suoritus?[/i:108ac4c55f]
Jos pitäisi kulkea narua tai lankkua pitkin, siihen käyttäisin itse varmaan sopivaa NPP-heittoa. Lankkua pitkin käveleminen voisi olla kohtuullisen helppoa, jos lankku on jokseenkin leveä ja tukeva. Kenties mekaniikaksi sopisi NPPx5-heitto, tosin olosuhteista riippua. Narua tai köyttä pitkin käveleminen olisi varmasti vaikeaa, joten NPP-kerroin sopisi olla alempi, esimerkiksi 1 tai 2, jälleen tilanteesta ja hahmosta riippuen. Kyvyissä vastaavia muuttujia voi laittaa antamalla kykyihin miinuksia suorituksen vaikeuden mukaan. Muuttujien suuruus on sitten pelinjohtajan näkemyksistä ja hänen tilannearvioistaan paljolti kiinni.
|
Vash the Stampede
27. helmikuuta 2004 kello 20.27
linkki
|
Yllättäen vastaus kuuluu, että riippuu tilanteesta. Maalaisjärki sanoo, että narulla tasapainoilu on paljon vaikeampaa. Jopa niin vaikeaa, että se vaatisi oman kyvyn, sillä narulla tasapainoilu ei todellakaan ole mitään helppoa. Joskus nuorena kaverit viritti narun parin puun välille, eikä sitä kävellyt päästä päähän ikinä. Siis ihan ikinä. Oman kyvyn vaatiminen siis ilmaisee, että jokin toiminto on asiaan vihkiytymättömän osaamisen ulkopuolella. Eihän maanviljelijä osaa muokata malminpalasesta asetta...
Yleinen tapa ilmaista jonkin teon vaikeus on antaa miinuksia kykyyn. Esimerkiksi piileskely avoimessa maastossa on, ylläri ylläri, erittäin vaikeaa. Tästä voi noheva pelinjohtaja antaa hahmolle esim -75% kykyyn(enemmänkin, jos siltä tuntuu)... Tämä kuitenkin jättää todella hyvälle piiloutujalle mahdollisuuden onnistua piileskely-heitossa, mutta normaali jantteri epäonnistuu.
Jossain tilanteessa heitto ei ole mihinkään kykyyn sidonnainen. Esimerkiksi NPP-heitto kun hahmot tasapainoilevat märällä ja jyrkällä kallionkielekkeellä. Vakiona näissä heitoissa pidetään ominaisuus x 5 -heittoa. Mutta jos pelinjohtajan mielestä tilanne on vakiosuoritusta vaikeampi, niin tilanteen mukaan esim. ominaisuus x 4, x 3 jne... Näissä ei kuitenkaan enää, ainakaan minusta, ole kannattavaa antaa "miinuksia" onnistumisprosenttiin, sillä se tulee jo tavallaan itsessään ominaisuuden kertojan mukaan. Mitä vaikeampaa, sen pienempi kerroin. Turha sitä on enää jollain miinuksilla ruveta vaikeuttamaan. Jollei halua välttämättä korostaa, että tilanne vaikuttaa täysin mahdottomalta. Esim. liukkaan ja huteran sillan ylittäminen silmät ja kädet sidottuina, toinen jalka toimintakyvyttömänä ja toisessakin on kiinni se kurja broo, joka aiheutti tämä kaiken. ;)
|
Olorin
1. maaliskuuta 2004 kello 7.37
linkki
|
[quote:f3b954be6f="Vash the Stampede"]Esim. liukkaan ja huteran sillan ylittäminen silmät ja kädet sidottuina, toinen jalka toimintakyvyttömänä ja toisessakin on kiinni se kurja broo, joka aiheutti tämä kaiken. ;)[/quote:f3b954be6f]
Tuossa olisi paikallaan NPPx0.5, korkeintaan NPPx1. Kuolema kömpelykselle. :evil:
|
Ares
1. maaliskuuta 2004 kello 18.51
linkki
|
[quote:0a79bf994d="Galen"][quote:0a79bf994d="Vash the Stampede"]Esim. liukkaan ja huteran sillan ylittäminen silmät ja kädet sidottuina, toinen jalka toimintakyvyttömänä ja toisessakin on kiinni se kurja broo, joka aiheutti tämä kaiken. ;)[/quote:0a79bf994d]
Tuossa olisi paikallaan NPPx0.5, korkeintaan NPPx1. Kuolema kömpelykselle. :evil:[/quote:0a79bf994d]
Siis miten toi x5 homma menee?
Tarkoitetaanko sillä että esim:
Matin uinti on 30 ja hänen on suoritettava uinti x3 heitto, eli Matin uinti on silloin 90 eli hänen on silloin heitettävä 90 tai alle?
|
Guzmo
1. maaliskuuta 2004 kello 19.04
linkki
|
[quote:37efeaab6e="Ares"]
Siis miten toi x5 homma menee?
Tarkoitetaanko sillä että esim:
Matin uinti on 30 ja hänen on suoritettava uinti x3 heitto, eli Matin uinti on silloin 90 eli hänen on silloin heitettävä 90 tai alle?[/quote:37efeaab6e]
Ei. Ominaisuus x 5 Esim. NPP 10 (10x5=50%)
|
Olorin
2. maaliskuuta 2004 kello 7.46
linkki
|
Niin, eli nuo kertoimet toimivat vain ominaisuuksien kohdalla. Kykyihin PJ laskee miinuksia tai plussia tilanteen mukaan. Esim. pelaajan kirjassa tukehtumis säännön yhteydessä, hahmo heittää yllättävssä tilanteessa MHTx5 (esim. MHT 11-> 55% tai alle) ehtiikö pidättää hengitystään esim. pudotessaan yllättäen veteen. Jos heitto epäonnistuu, hän alkaa heittämään tukehtumisheittoja.
|