Vanha foorumi

Takaisin

osumis systeemi!

RuneQuestin säännöt
kreivi 21. tammikuuta 2004 kello 16.57
Kirjoittaja Viesti
kreivi linkki 21. tammikuuta 2004 kello 16.57
kreivi 21. tammikuuta 2004 kello 16.57 linkki Oletteko muuttaneet tai tehnyt kokonaan uuden osumis systeemin runeen?Haluaisin tietää koska olen pohtinut uutta systeemiä siihen jo pitemmän aikaa mutta aina se tyssää johonkin! Minun mielestä systeemi kusee ja pahasti,siinä ei ole muuta hyvää kuin se että sen avulla syntyy joskus hauskoja tilanteita...
Guzmo linkki 21. tammikuuta 2004 kello 19.06
Guzmo 21. tammikuuta 2004 kello 19.06 linkki Mikä siinä ei mielestäsi toimi? Irtoraajojen loputon määrä taistelun jälkeenkö? ;)
Fharlanghn linkki 21. tammikuuta 2004 kello 19.14
Fharlanghn 21. tammikuuta 2004 kello 19.14 linkki ... vai se että kaveri fumblaa itseään pitkäkeihäällä silmään? :) F
Kreifi linkki 21. tammikuuta 2004 kello 20.16
Kreifi 21. tammikuuta 2004 kello 20.16 linkki Irtoraajoissa on se jännä puoli, että kyseinen hahmo on vain hemmetin tyhmä jos ei älyä lähteä ajoissa karkuun. Kriittiset ja muu nopeasti tapahtuva raajanlennättämistoimito onkin sitten asia erikseen...
TypoDemon linkki 21. tammikuuta 2004 kello 22.21
TypoDemon 21. tammikuuta 2004 kello 22.21 linkki Jos tota puhutaan, niin homman nimi on se, että jos osaa oikeasti miekkailla, niin sitä lyödään minne haluaa lyödä, eikä sinne minne sattuu osumaan. Ehkä tulevina kuukausina otamme erääseen rq pohjaiseen systeemiin sellaisen käytännön, että saa lyödä minne haluaa, mutta siitä seuraa miinuksia/plussia, koska sillä on merkitystä mikä ase on kädessä kun koettaa jonnekkin lyödä. (Eli siis tässä 1 vaihtehto) Ps: Mitä kämmeihin tulee, niin sähellykset ovat kyllä mahdollisia, ainakin miekkaillessa. Tänään itse onnistuin lyömään itseäni molempiin käsiin miekalla ihan ilman tarkoitusta. :-o Kyllä huomaa, että on huono taito kun tulee paljon kämmejä.
Vader linkki 22. tammikuuta 2004 kello 8.16
Vader 22. tammikuuta 2004 kello 8.16 linkki [quote:31bcc064da="TypoDemon"]Jos tota puhutaan, niin homman nimi on se, että jos osaa oikeasti miekkailla, niin sitä lyödään minne haluaa lyödä, eikä sinne minne sattuu osumaan.[/quote:31bcc064da] RQ:n taistelusysteemihän on etten sanoisi abstrakti. Voitaisiinko olettaa, että taistelussa molemmat osapuolet (vaikka alhaisillakin taitotasoilla) olisivat kuitenkin jonkun verran perillä taistelusta, tuleehan sitä pojankoltiaisena painittua ja kepeillä hakattua ainakin orlanthien keskuudessa, eli lyönnin kohde ei seiso selkä suorana odottamassa iskua päähän vaan väistelee ja torjuu minkä ehtii (vaikkei kykyjä sääntöjen puitteissa käytettäisikään), jolloin tarkkaankin tähdätyt iskut osuvat enemmän tai vähemmän sattumanvaraiseen paikkaan? Tulipa pitkä virke.
kreivi linkki 22. tammikuuta 2004 kello 10.23
kreivi 22. tammikuuta 2004 kello 10.23 linkki juuri tuota tarkoitin,on typerää kun pitäisi lyödä vastustajalta pää irti niin onnistun lävistämään itseni tai kaverini keihäällä...
TypoDemon linkki 22. tammikuuta 2004 kello 11.31
TypoDemon 22. tammikuuta 2004 kello 11.31 linkki Vader: "RQ:n taistelusysteemihän on etten sanoisi abstrakti. Voitaisiinko olettaa, että taistelussa molemmat osapuolet (vaikka alhaisillakin taitotasoilla) olisivat kuitenkin jonkun verran perillä taistelusta, tuleehan sitä pojankoltiaisena painittua ja kepeillä hakattua ainakin orlanthien keskuudessa, eli lyönnin kohde ei seiso selkä suorana odottamassa iskua päähän vaan väistelee ja torjuu minkä ehtii (vaikkei kykyjä sääntöjen puitteissa käytettäisikään), jolloin tarkkaankin tähdätyt iskut osuvat enemmän tai vähemmän sattumanvaraiseen paikkaan?" RQ:ssa vaan on homman nimi se, että vaikka olisi kyky 2000 ja vastustajalla 10, niin silti osumapaikka heiteteään d20, mikä on minusta aika mielettömän huono asia. Tästä huolimatta itse olen kyllä tottunut normaaliin RQ:n systeemin ja hyväksynyt sen. Vaikka se olisi epäreilu minulle, niin se on myös sitä vastustajalle. On totta, että RQ:n taistelu on "abstrakti", mutta silti jotkut elementit siinä ovat hyvinkin tarkasti määriteltyjä. Esim. vahinko tulee aina aseesta, joka viittaisi siihen, että kaikki iskut tehdään aseella, ja iskun hetki on määritelty, jolloin on jo selvää missä vaiheessa saat "avoimen paikan" iskeä. On toki totta, että vastustaja heiluu parhaansa mukaan, ja koittaa päästä aseen alta pois, niin että iskut eivät vahingoita, mutta iskujen tulisi kyllä olla aika hallittuja jo aika pienellä kyvyllä, eikä jalkaa tosiaankaan miekka heilahda normaalissa tapauksessa, jos päähän ollaan yritetty lyödä, vaan se kyllä pysäytetään sitä ennen. kreivi: "juuri tuota tarkoitin,on typerää kun pitäisi lyödä vastustajalta pää irti niin onnistun lävistämään itseni tai kaverini keihäällä..." Itseensä osuminen keihäällä ei ole mikään mahdottomuus, ja siihen kaveriin osuu ihan helposti jos se siesoskelee siinä lähettyvillä. Keihään kanssa taistellessa, et kuitenkaan seiso vain keihäs suorana ja koita tökkiä sillä vastustajaa. Sanot myös, että "onnistun lävistämään", vaikka tosiaan se on KÄMMI. Ethän sitä yritä, mutta epäonnisut yrittämisesti pahasti. Jalkasi lipsahtaa ja horjahdat. Samassa isketkin pahaa aavistamatonta kaveriasi selkään keihäällä. Tough luck. Se onkin sitten kyllä jo ihan eri asia jos tulee maksimivahinkoa, mutta vahinkojen määrää voi vähentää kämmeissä, jos niin halajaa. Ps: Keihäällä saa lyödä TOSI KOVAA jos haluaa saada pään IRTI.
Kreifi linkki 22. tammikuuta 2004 kello 12.24
Kreifi 22. tammikuuta 2004 kello 12.24 linkki [quote:87400f1289="TypoDemon"]RQ:ssa vaan on homman nimi se, että vaikka olisi kyky 2000 ja vastustajalla 10, niin silti osumapaikka heiteteään d20, mikä on minusta aika mielettömän huono asia.[/quote:87400f1289]Jos on hyvä kyky, niin tähdätyt iskut menevät hyvin perille. Ja jos niiden perille meneminen on liian huono, niin ainahan tähdätyn iskun onnisutmismahdollisuutta voi omilla säännöillään kohentaa. Minä olen mieltänyt RQ:n systeemin niin, että itse kertomus taistelusta voidaan toteuttaa vasta, kun taistelutoiminnot on suoritettu. Huti, oikea jalka, vasen käsi, pää, rinta. Ja nyt voimme selvittää taistelun kulun. Kyllä, se on hiukan sattumanvaraista.. Miten ihmeessä sinä lyöt toista päähän tikarilla, kun hän huitaisee kirveellä poikittain rintasi kohdalta, kun luonnollisesti väistät kyyristymällä. Tällöin isket jalkaan tai jätät iskemättä. Taistelu on monimuotoinen tapahtuma. [quote:87400f1289]Itseensä osuminen keihäällä ei ole mikään mahdottomuus, ja siihen kaveriin osuu ihan helposti jos se siesoskelee siinä lähettyvillä. Keihään kanssa taistellessa, et kuitenkaan seiso vain keihäs suorana ja koita tökkiä sillä vastustajaa.[/quote:87400f1289]Juurikin näin. Taistelussa liikutaan, jopa paljonkin (tosin toimintaelokuvissa ehkä hiukan liikaakin). Joskus voi olla, että vastustajan väistäminen avaa suoran linjan omaan kaveriisi ja naps, siinäpä hän huitoo keihäs silmässä. [quote:87400f1289]kreivi: "juuri tuota tarkoitin,on typerää kun pitäisi lyödä vastustajalta pää irti niin onnistun lävistämään itseni tai kaverini keihäällä..."[/quote:87400f1289]Jos lähtee linjalle "vastustajilta lentää päät", minusta on varsin fiksua, että siihen sisältyy myös riskejä. Tyhmäähän se olisi jos vastustajien päät koristaisivat puiden oksia. Mietinpä vain, kuinka moni käyttää figuja tai paperia selventämään taistelussa sijoittumista? Itse käytin joskus ja huomasin sen vaikuttavan negatiivisesti. Antaa liian paljon juuri sellaisen kuvan, että taisteluissa vain seistään tönkköinä ja hakataan vuorotellen.
Vash the Stampede linkki 22. tammikuuta 2004 kello 12.59
Vash the Stampede 22. tammikuuta 2004 kello 12.59 linkki Taistelun kuvailemisellahan tämä onnistuu vallan mainiosti. Tätä on kyllä käyty läpi jossain toisessa threadissa, mutta kuitenkin. Minun mielestäni noppien heittely ei kuvaa pelkkää satunnaisia iskuja ja torjuntoja. Se on enemmänkin kuvaus tapahtuvasta/tapahtuneesta. Tavallaan noppien heitot tulevat tapahtumien "jälkeen"... Ymmärtääkö kukaan? Lyönti on jo hahmojen maailmassa tapahtunut, kun nopat kertovat pelaajille, miten siinä tapahtui? On tietenkin pj:n taidoista ja innosta kiinni, miten tarkkaan hän alkaa kuvaamaan kunkin taistelun kulkua. Yksittäisistä iskuista puhumattakaan. Iskun kuvaaminen ennen noppien heittoa ei ole mielestäni kovin järkevää. Silloin voi juuri tulla ikäviä tilaisuuksia, että miten onnistuin lyömään kimpuuni käyvää skorpionimiestä vasempaan takajalkaan, vaikka väistin iskun skorpionimiehestä katsottuna oikealle puolelle. Ja asekin oli nyrkki. Itse odottelen(ainakin pj:nä) noppien lukemia, ennen kuin kuvailen mitä tapahtuu. Silloin on paljon helpompi kuvata se takajalkaan osunut tikarinisku. Eikä tule mitään ristiriitoja. Se on niin, koska nopat niin sanovat! Ehkä pitäisi jokaisen meleevuoron jälkeen pikaisesti kertoa pelaajille, että mitä oikein tapahtui. Asiasta viidenteen, hahmot ruukaavat pysyä aika lailla samoilla jalansijoilla taistelun ajan, jos voimakkaiden iskujen ansiosta johtuneita lentelyjä ei oteta huomioon. Onko joku kehittänyt näppärän house rulen, jonka avulla hahmojen liikkeitä esimerkiksi 3vs3 taistelussa mallinnetaan? Usein se on sellaista rivissä seisomista ja armotonta hakkaamista, eikä kukaan hievahdakaan...
TypoDemon linkki 22. tammikuuta 2004 kello 14.33
TypoDemon 22. tammikuuta 2004 kello 14.33 linkki Kreifi: "Jos on hyvä kyky, niin tähdätyt iskut menevät hyvin perille. Ja jos niiden perille meneminen on liian huono, niin ainahan tähdätyn iskun onnisutmismahdollisuutta voi omilla säännöillään kohentaa." Tähdätty isku ei oikein kuvasta oikee tapahtumaa. Tähdätty isku tulee IH 10 enkä näe siihen mitään syytä, että virtuoosin pitäisi kauheasti odotella luuserin tekevän aukkoa jollekkin alueelle ruumiistaan. Ps: Hämäsi vähän kun Kreifi ja kreivi ovat eri mieltä asioista ja sitten luin nimet väärin...
Kreifi linkki 22. tammikuuta 2004 kello 15.11
Kreifi 22. tammikuuta 2004 kello 15.11 linkki [quote:227d8be3f3="TypoDemon"]Tähdätty isku ei oikein kuvasta oikee tapahtumaa. Tähdätty isku tulee IH 10 enkä näe siihen mitään syytä, että virtuoosin pitäisi kauheasti odotella luuserin tekevän aukkoa jollekkin alueelle ruumiistaan.[/quote:227d8be3f3]No juu, olet kyllä oikeassa, mutta eihän tuo paljoa muokkausta vaadi. Tähdätty hyökkäys osuu normaalilla iskuhetkellä (tai pari myöhemmin) ja onnistumisprosenttia voi itse viilata. Tosin.. sittenhän ei enää ole varsinaisesti kyse RQ:n säännöistä, joita tässä hiukan parjataan. [quote:227d8be3f3]Ps: Hämäsi vähän kun Kreifi ja kreivi ovat eri mieltä asioista ja sitten luin nimet väärin...[/quote:227d8be3f3]Mä olin ensin ja mun nick on omaperäisempi. :P
Kasila linkki 23. tammikuuta 2004 kello 11.20
Kasila 23. tammikuuta 2004 kello 11.20 linkki AH ... niitä taistlu sääntöjä jeah... No niin taas on ratkaisu Laukaan RQ killalla: Nyt tulee sitten luhennetty versio osumapaikista... Ensin... Lävistävät aseet käyttää ampuma-aseen osumatalukkoa. Jos haluat iskeä suoraan jonnekkin osumapaikkaan niin puolet taidosta pois. No me olemme jättäneet jäädytävät 10 IH:n mystiset ryppäät pois (ja 7. IH:n vielä mystisempi odottelu).. joten 10 ei odoteta tähdätyssä iskussa. No kaikki kuitenkin kulminoituu Abstraktion tasoon ja jos (kun) haluaa vaikuttaa hahmonsa tekemisiin kuoleman vaarassa niin pelaajat luonnollisesti tekevät kaikkensa hahmojen pitämiseksi elossa... siksi joskus on kriittistä iskeä kyklooppia silmään tai jotain vastaavaa... eikä odottaa sitä tuuri 20:stä... Tuo tähdätyn iskun odottaminen 10 IH:n on joka tapauksessa ihan paska riippumatta abstraktion tasosta... ja itse RQ:n pelin kehitteliältä saatu posti osoitti että sellä kaduttaa moinen sääntö. huh ... koitetaan pysyä asiassa... No sitten kun on isketty johonkin osumapaikkaan ja katsottu vaurio (ja irti lähtee raaja) pitää heittää montako prosenttia lähti irti... no nyt gusmo sieltä takarivistä huutaa LIIKAA NOPAN HEITTOJA !!! , mutta se % heitto tarvitaan kuvaamaan vammaa ja sitten sitä miten kauvan kestää raajan.kasvatus loitsu... Siis puolita taito ja iske sinne minne haluat. Usein pelaajat kuitenkin iskevät normaalisti esim. panssaroimatonta hahmoa, koska se on aivan sama minne se osuu... kuolema tulee... [quote:6cdf391cd8] RQ:ssa vaan on homman nimi se, että vaikka olisi kyky 2000 ja vastustajalla 10, niin silti osumapaikka heiteteään d20, mikä on minusta aika mielettömän huono asia. [/quote:6cdf391cd8] Jeps... siksi tuo iskee taidolla 1000 (plus muutos) ja knaapin pää irtoaa... [quote:6cdf391cd8] Tästä huolimatta itse olen kyllä tottunut normaaliin RQ:n systeemin ja hyväksynyt sen. Vaikka se olisi epäreilu minulle, niin se on myös sitä vastustajalle. [/quote:6cdf391cd8] juuri tämä on RQ:n hyvyys... ei ole suosikkeja systeemille pelaajat ;)
Guzmo linkki 23. tammikuuta 2004 kello 18.10
Guzmo 23. tammikuuta 2004 kello 18.10 linkki [quote:29af8f71a5="Kasila"] ...no nyt gusmo sieltä takarivistä huutaa LIIKAA NOPAN HEITTOJA !!! , mutta se % heitto tarvitaan kuvaamaan vammaa ja sitten sitä miten kauvan kestää raajan.kasvatus loitsu... [/quote:29af8f71a5] Hösh vaan Kasila. Olen itse käyttänyt samaa systeemiä usean vuoden ajan.
Wlu 000 linkki 25. tammikuuta 2004 kello 10.09
Wlu 000 25. tammikuuta 2004 kello 10.09 linkki Ihan kivoja ideoita. Tosin tasapuolisuuden nimissä, jos kerran hyökkääjäkin voi tähdätä haluamaansa paikkaan, niin puolustaja voisi puolustaa haluamaansa paikkaa. Jos esimerkiksi päässä ei ole panssareita, siinä on enää vähän kestopisteitä jäljellä tai ei halua arpia kasvoihinsa, niin halutessaan kilvellä voisi keskittyä puolustamaan sitä mielummin kuin vaikka oikeaa jalkaa. Mitään ideoita tälle "tähdätylle puolustukselle"? Vai esiintyykö tämäkin jo perussäännöissä? Siitä on aikaa kun viimeksi olen kirjoja selaillut.
TypoDemon linkki 25. tammikuuta 2004 kello 10.35
TypoDemon 25. tammikuuta 2004 kello 10.35 linkki Wlu: "Ihan kivoja ideoita. Tosin tasapuolisuuden nimissä, jos kerran hyökkääjäkin voi tähdätä haluamaansa paikkaan, niin puolustaja voisi puolustaa haluamaansa paikkaa. Jos esimerkiksi päässä ei ole panssareita, siinä on enää vähän kestopisteitä jäljellä tai ei halua arpia kasvoihinsa, niin halutessaan kilvellä voisi keskittyä puolustamaan sitä mielummin kuin vaikka oikeaa jalkaa." Kilvillä on ominaisuus suojata tietty määrä osumakohtia. Voit ihan hyvin suojata kilven antaman määrän paikkoja meleessäkin, kuten suojautuisi jousituleltakin. Ainut ongelma vaan on se, että päätä ei oikein voi suojata, koska silloin ei näe mitään. Asiaa ikävöittää myös se, että kilvellä voi suojata vain vierekkäisiä osia, joten kilpikäsi ja rinta tulevat ainakin suojatuiksi.
Wlu 000 linkki 25. tammikuuta 2004 kello 10.58
Wlu 000 25. tammikuuta 2004 kello 10.58 linkki TypoDemon: "Kilvillä on ominaisuus suojata tietty määrä osumakohtia. Voit ihan hyvin suojata kilven antaman määrän paikkoja meleessäkin, kuten suojautuisi jousituleltakin. Ainut ongelma vaan on se, että päätä ei oikein voi suojata, koska silloin ei näe mitään. Asiaa ikävöittää myös se, että kilvellä voi suojata vain vierekkäisiä osia, joten kilpikäsi ja rinta tulevat ainakin suojatuiksi." Entäs aseilla kuten torjuntatikari? Se ei kai petä näkyvyyttä ja sitä voi pitää ns. puolustustilassa vaikka lähellä päätä, jos sitä haluaa suojata erityisen tarkasti. Nyrkkeilyssäkin suojataan erityisen hyvin päätä, ja vaikka se mystinen oikea jalka on aika suojaamaton. Siinä ei kyllä käytetä torjuntatikaria, mutta ymmärsit varmaan pointin.
Kreifi linkki 25. tammikuuta 2004 kello 17.27
Kreifi 25. tammikuuta 2004 kello 17.27 linkki Tuohon tietyn/tiettyjen osumapaikkojen puolustamiseen voisin sanoa. Ei sitä kilpeä tai asetta tarvitse pitää juuri sen osumapaikan edessä, kunhan sanoo valmistautuvansa puolustamaan esimerkiksi päätään. Silloin tavallaan odottaa iskua päähän ja on valmistautunut iskuun. Säännön kehittäminen tuohon voikin sitten olla hiukan monimutkaisempi juttu.
Wlu 000 linkki 25. tammikuuta 2004 kello 18.22
Wlu 000 25. tammikuuta 2004 kello 18.22 linkki Kreifi: [i:2057039043]Ei sitä kilpeä tai asetta tarvitse pitää juuri sen osumapaikan edessä, kunhan sanoo valmistautuvansa puolustamaan esimerkiksi päätään. Silloin tavallaan odottaa iskua päähän ja on valmistautunut iskuun. Säännön kehittäminen tuohon voikin sitten olla hiukan monimutkaisempi juttu.[/i:2057039043] Väänsinkin esimerkin rautalangasta. Sääntöjä taas ei ole välttämättä niinkään vaikeaa kehittää. Miltä kuulostaisi esimerkiksi: Kaksinkertainen torjuntakyky suojattuun paikkaan kohdistuneita iskuja vastaan, mutta muihin osumapaikkoihin tulleita iskuja vastaan vain puolet torjuntakyvystä? Ei ainakaan liian monimutkainen.
Ugly Psycho linkki 25. tammikuuta 2004 kello 19.28
Ugly Psycho 25. tammikuuta 2004 kello 19.28 linkki [quote:bfe9c6cd24="Wlu 000"]Väänsinkin esimerkin rautalangasta. Sääntöjä taas ei ole välttämättä niinkään vaikeaa kehittää. Miltä kuulostaisi esimerkiksi: Kaksinkertainen torjuntakyky suojattuun paikkaan kohdistuneita iskuja vastaan, mutta muihin osumapaikkoihin tulleita iskuja vastaan vain puolet torjuntakyvystä? Ei ainakaan liian monimutkainen.[/quote:bfe9c6cd24] Kuullostaa siltä, että päätyy meillä käytöön tuollaisenaan. Jos nyt taas pelaamisesta jotain tulee joku päivä.
Kreifi linkki 25. tammikuuta 2004 kello 22.35
Kreifi 25. tammikuuta 2004 kello 22.35 linkki [quote:1eb320b03a="Wlu 000"]Sääntöjä taas ei ole välttämättä niinkään vaikeaa kehittää. Miltä kuulostaisi esimerkiksi: Kaksinkertainen torjuntakyky suojattuun paikkaan kohdistuneita iskuja vastaan, mutta muihin osumapaikkoihin tulleita iskuja vastaan vain puolet torjuntakyvystä? Ei ainakaan liian monimutkainen.[/quote:1eb320b03a]No juu, tottahan tuo. Mietiskelin hiukan itsekin, eikä tuo nyt niin pahalta kuulosta. Aluksi vain ajattelin, että tuon säännön hyöty on aika pieni - vai pitäisikö sanoa, että se tuo mukanaan liian ison haitan, kun kuuteen muuhun paikkaan tulevaan iskuun saa vain puolet kyvystään.
TypoDemon linkki 26. tammikuuta 2004 kello 9.45
TypoDemon 26. tammikuuta 2004 kello 9.45 linkki Wlu: "Väänsinkin esimerkin rautalangasta. Sääntöjä taas ei ole välttämättä niinkään vaikeaa kehittää. Miltä kuulostaisi esimerkiksi: Kaksinkertainen torjuntakyky suojattuun paikkaan kohdistuneita iskuja vastaan, mutta muihin osumapaikkoihin tulleita iskuja vastaan vain puolet torjuntakyvystä? Ei ainakaan liian monimutkainen." Onah tämä ihan toimiva, mutta pitää ajatella yleishyödyllisesti sääntöjä, ettie jokaiselle pikuasialle tehdä erikseen sääntöä missä tilanteessa systeemi hidastuu aika paljon ja sääntöjä on hankalampi muistaa. Eihän se mitään jos yksi tai kaksi tällaista tulee, mutta sääntöjen sijaan on hekä parempi sopia aina tilannekohtaisesti pelinjohtajan kanssa? Esimerkiksi tuossa jokin aika sitten hahmoni tiesi, että vastustaja aikoo viskata ilkeää jauhetta hahmoni silmiin, niin sain luvan suojata kasvojani siltä, mutta sillä kustannuksella, että minuun saatiin vapaalyönti. Tilanteeseen vaikutti se, että tiesin tosiaan etukäteen vastustajan taistelutavan, kokemus opettaa, mutta menetin kuitenkin aika vahvasti näköenttäni siinä vaiheessa kun nostin käden kasvojen eteen ja suljin silmäni. Ihan ymmärrettävää minusta, ettei vastustaja joutunut odottamaan 12 sekuntia siinä, kun lasken koko puolustukseni. Onhan se hyvä, että on tarkat säännöt, mutta pikkulisäkyset saattaa saattaa pelin ihan säätämiseksi ja liialliseen erikoissättäysten käyttämiseksi. Tämä Wluun lisäsääntö on kyllä siitä ihan ok, että sitä voi mielestäni soveltaa myös väistöön. Wlu: "Entäs aseilla kuten torjuntatikari? Se ei kai petä näkyvyyttä ja sitä voi pitää ns. puolustustilassa vaikka lähellä päätä, jos sitä haluaa suojata erityisen tarkasti. Nyrkkeilyssäkin suojataan erityisen hyvin päätä, ja vaikka se mystinen oikea jalka on aika suojaamaton. Siinä ei kyllä käytetä torjuntatikaria, mutta ymmärsit varmaan pointin." No RQ sääntöjä ajatellen torjuntatikarilla, ja muilla ei kilvillä voisi mielestäni suojata yhden osumapaikan kokonaan, jos niin halajaa. Jotkut kilvetkin vain suojaavat kaksi paikkaa, niin mielestäni ei aseiden luuluisi suojata senkään vertaa. Ehkä 2-k aseilla kokonsa vuoksi voisi olla 2 paikkaa? Nyrkkeilyä pitäisin sitten asiana ihan erikseen. Jos nyt välttämätä haluaa, niin voisi varman pitää molempia käsiä ns. jonkun paikan edessä, niin että isku tulisikin käteen, eikä osumapaikkaan. Tämä tosin on RQ:ssa aika naurettavan turhaa, koska kädet ovat juuri ne paikat johon ei iskuja halua. Kreifi: "Ei sitä kilpeä tai asetta tarvitse pitää juuri sen osumapaikan edessä, kunhan sanoo valmistautuvansa puolustamaan esimerkiksi päätään. Silloin tavallaan odottaa iskua päähän ja on valmistautunut iskuun. Säännön kehittäminen tuohon voikin sitten olla hiukan monimutkaisempi juttu." Jos haluaa, että joku osumapaikka suojautuu varmasti, niin on hyvä kyllä pitää sitten sitä kilpeä sen edessä kokoajan. Onhan toki asia ihan eri, jos vain valmistautuu torjumaan johonkin, mutta jos tosiaan peittää osumapaikan, niin silloin kilven torjunta tulisi automaattisesti niihin osumapaikkoihin joita sillä suojataan. Ps: Mitä nyrkkeilyyn tulee, niin suosittelen lämpimästi osumapaikoiksi d10+10.
Kasila linkki 26. tammikuuta 2004 kello 11.48
Kasila 26. tammikuuta 2004 kello 11.48 linkki Torjunta on passiivista (no ainakin meillä) siksi saa mm. torjua joka vuorolla (IH:lla) mutta ei tietenkään kahdesti IHssa.
Ledius linkki 29. tammikuuta 2004 kello 11.04
Ledius 29. tammikuuta 2004 kello 11.04 linkki Kun kerran taistelusta ja osumisesta ollaan kiinnostuneita niin tässäpä on oma viritelmäni. Se kun ratkaisee myös sen kuinka vastahyökkäys voisi toimia, eikä pelimekaniikkaa tarvitse uuttaa. Olen ajatellut muutavani RQ3:n taistelu systeemiä lähemmäksi Harnmasterin vastaavaa raavassa RQ3 pelissäni. Torjujalle tulisi silloin neljä eri vaihtoehtoa vastata hyökkäykseen. Vaihtoehdot olisivat torjunta, vastahyökkäys, väistö ja olla välittämättä koko hyökkäyksestä. Jokaiselle onnistumistasolle annetaan tässä systeemissä numero: -1 kompurointi 0 epäonnistuminen 1 onnistuminen 2 erikoisonnistuminen 3 kriittinen Mitenkä pelimekaniikka yleisesti toimii Hyökkääjä ja pouolustaja heittävät molemmat noppaa Hyökkääjän onnistumis tasosta vähennetään puolustajan onnistumistaso, tämä antaa sitten hyökkäyksen kokonais onnitumisen Esim. hyökkääjä onnistuu (1) ja puolustaja kompuroi (-1). Tällöin hyökkäys onnistui erikoisesti [(1-(-1))=2] ja hyökkääjä heittää vahinkoa normaalien sääntöjen mukaan. Vahinko tasoja tosin nyt tarvitaan 4 entisen kolme (normaali, erikois ja kriittinen) sijasta. Ne ovat: 1: normaali onnistuminen 2: erikoisonnistuminen(normaalien sääntöjen mukaan) 3: kriittinen muuten kuten perussäännöissä paitsi panssari auttaa. 4: Kriittinen ja panssari ei auta. (Tässä on oletettu että kriittinen on samalla myös erikois onnituminen eli lyhyen miekan kriininen tekee vahinkoa 14 pistettä. maks 2d6+2:sta) Käytetään seuraavia merkintöjä annettaessa eri torjunta vaihtoehdot: #H=hyökkääjän onnistumistason nro #P=puolustajan onnistustason nro #L=lopullinen hyökkäyksen onnistumistaso Torjunta: #L=#H-#P Erikoista, jos #L = -1,-2,-3,-4 saa puolustaja hyökätä heti vastustajan kimpuun. Tähän voisi kehittää vielä että saa plussia tai jotain jos on pienempi kuin -1. Esim. -2=hyökkäys +10%,-3=hyök. +30 ja -4=hyök. +50 tai vastaavia. Vastahyökkäys: #L=#H-#P Erikoista: -1,-2,-3,-4 on vauriota hyökkääjään. Jos #L = 0 niin molemmat saavat onnistumistason verran vauriota. Esim. Molemmat heittävät erikoisonnistumisen #L=2-2=0 osuvat molemmat toisiaan erikoisesti. Väistö: #L=#H-#P Erikoista, jos #L=-3 tai -4 niin vasta siloin pääsee puolustaja yrittämään vastustajan kimppuun samalla kierroksella. Tämä kuvaa, sitä että väistäessä pyritään pois vastustajan läheisyydestä. Olla välittämättä hyökkäyksestä: #L=#H+1 Tämä voi kyllä olla hiukan liian julma uhria kohtaan. Voi olla, että parempi on jos käyttäisi vain #L=#H ----- ps. Toivottavasti kuvaus oli tarpeeksi selkeä.
wakboth linkki 1. helmikuuta 2004 kello 10.54
wakboth 1. helmikuuta 2004 kello 10.54 linkki Jepsistä, Lediuksen systeemi on se, mitä minäkin alan peleissäni käyttämään... luin tuossa HArnin säännöt. Emme varmaankaan koko systeemiä vaihda, mutta tuo taistelu kyllä muutetaan. Kysymys: Miten tässä ratkaistaan 2 aseen käyttö, siis jos kaveri osaa hyökätä molemmilla ja haluaisi jotain etua vasemman käden hyökkäyksistään? Kenties jotain etuja siihen tactical advantage kohtaan...? Entäs jos on joku judoka? Saako siitä jotain etuja? Edelleen tulee mieleen, että tuon Tactical Advantagen saaminen vuoroilla voisi olla helpompaa... en vielä ole keksinyt tarkkaa sääntöä siihen, mutta näin ensituntumalta vaikuttaisi, että tuo TA tuo tarpeeksi sovellusmahdollisuuksia, jotta kahden aseen osaamisesta tai itsepuolustuksesta on jotain hyötyä, kuitenkaan tekemättä niistä ylivertaisen tehokkaita. Et semmosta, jos Ledius tai joku muu harnin pelaaja (tai kuka tahansa) noihin osaa antaa jonkun mielipiteen, niin kiva.
Ledius linkki 4. helmikuuta 2004 kello 14.15
Ledius 4. helmikuuta 2004 kello 14.15 linkki Itse en ainakaan tiedä, että Harnissa olisi toinen ase otettu mitenkään huomioon. Itse ehdottaisin sen ottamista huomioon lähinnä siten että, jos käyttää kahta asetta, voi torjua kaksi iskua ilman miinuksia kierroksessa. En tiedä toimisiko tämä mitenkä, mutta kahdesta aseesta olisi silloin jotain hyötyä. Itsepuolustustaidoista voisi saada jotain bonusta aseettomaantaisteluun.
Kreifi linkki 10. helmikuuta 2004 kello 10.40
Kreifi 10. helmikuuta 2004 kello 10.40 linkki [quote:3587b8a01d="Ledius"]Itse ehdottaisin sen ottamista huomioon lähinnä siten että, jos käyttää kahta asetta, voi torjua kaksi iskua ilman miinuksia kierroksessa. En tiedä toimisiko tämä mitenkä, mutta kahdesta aseesta olisi silloin jotain hyötyä. [/quote:3587b8a01d]Yksi ase = hyökkäys ja torjunta/väistö Kaksi asetta = kaksi hyökkäystä ja torjunta/väistö tai hyökkäys ja kaksi torjuntaa (tai yksi väistö) :: Pieni editti
Kymppimies linkki 12. helmikuuta 2004 kello 7.19
Kymppimies 12. helmikuuta 2004 kello 7.19 linkki Ei kahta väistöä vaikka olisi kaksi asetta, ei kai aseiden määrä siihen vaikuta montako kertaa voi väistää? Väistö ja torjunta tai kaksi torjuntaa mutta ei mielestäni kahta väistöä.
Vash the Stampede linkki 12. helmikuuta 2004 kello 11.47
Vash the Stampede 12. helmikuuta 2004 kello 11.47 linkki Saman vastustajan hyökkäyksiähän voi väistää niin paljon kuin huvittaa, aseista riippumatta. Itse en ainakaan suoraan lisäisi yhtä toimintoa yhden aseen lisäämisellä. Onhan nyrkkikin ase, miksi siis yhdellä yhden käden aseella taisteleva hahmo ei saisi hyökätä kahdesti? Eihän nyrkillä mitään oikeastaan tee, mutta kuitenkin. Mutta molemmilla aseilla torjuminen kuulostaa ihan mahdolliselta.
Kreifi linkki 14. helmikuuta 2004 kello 10.49
Kreifi 14. helmikuuta 2004 kello 10.49 linkki [quote:92867532e1="Kymppimies"]Ei kahta väistöä vaikka olisi kaksi asetta, ei kai aseiden määrä siihen vaikuta montako kertaa voi väistää? Väistö ja torjunta tai kaksi torjuntaa mutta ei mielestäni kahta väistöä.[/quote:92867532e1]Juu, tietenkin, tuo väistö tulikin ihan vahingossa. Korjaanpa asian.
Shireh linkki 17. toukokuuta 2004 kello 11.00
Shireh 17. toukokuuta 2004 kello 11.00 linkki Minä ajattelin käyttää os. paikka-heitossa d10+10:ntä. Paitsi pitkä keihäs ja ampuma-aseet ovat poikkeus, niissä on d20:ntä noppana.
Kymppimies linkki 17. toukokuuta 2004 kello 13.49
Kymppimies 17. toukokuuta 2004 kello 13.49 linkki Öh... Ei lainkaan iskuja jalkoihin? Ei kuulosta oikein järkevältä. :-? Vaikka RQ:ssa kieltämättä osuu hieman turhankin hyvin jalkoihin...
Tuomas linkki 17. toukokuuta 2004 kello 16.24
Tuomas 17. toukokuuta 2004 kello 16.24 linkki [quote:62d0e31b8d="Kymppimies"]Öh... Ei lainkaan iskuja jalkoihin? Ei kuulosta oikein järkevältä. :-? Vaikka RQ:ssa kieltämättä osuu hieman turhankin hyvin jalkoihin...[/quote:62d0e31b8d] Ei todellakaan kuulosta järkevältä. Joskus kauan sitten (=korkeintaa pari kuukautta) löysin webistä sivun, jossa oli keskustelua tuosta jalkoihin osumisesta taisteluissa. Ilmeisesti suuri osa haavoista tulee nimen omaan jalkoihin. Tuollainen d10+10 saattaisi olla paikallaan nyrkkitappelussa, jossa harvemmin löydään toista jalkoihin. Löytyihän se sivu, kun vähän jaksoi etsiä. http://www.thearma.org/essays/LegWounds.htm
Shireh linkki 18. toukokuuta 2004 kello 9.45
Shireh 18. toukokuuta 2004 kello 9.45 linkki Hmm... Tämähän oli vasta suunnitelma. Hiukan Twilight-osumapaikkaa systeemiä oli käytetty. Mutta se oli vasta suunnitelma.
alamolo linkki 27. toukokuuta 2004 kello 7.07
alamolo 27. toukokuuta 2004 kello 7.07 linkki d10+10 sopii varmasti nyrkkitappeluihin ja vastaaviin taistluihin joissa käytetään lyhyitä aseita esim. tikari.. mutta pidemmillä aseilla d20 on parempi.. yleensä bofferoinnissakin tule suojattua ylävartalo eikä jalkoja.. joten jalat jää suojattomiksi?? ja saa helpommin iskuja.. tikarilla ei tule ihan niin helposti huidottua jalkoihin mutta kun ase pitenee niin iskuja voi jaella laajemmalle alueelle kuten jalkoihin joita ei suojata niin paljon.. osuminenhan rq:ssa perustuu lähinnä suojattomien paikkojen löytämiseen?? tietysti pitäisi ottaa huomioon hahmon voima.. jos normaalisti etsitään vähemmän suojattua paikkaa niin voimakas hahmo esim. yöpeikko voi hyvin tähdätä rintaan vaikka pienempi puolustaja sanoisi nimen omaan suojaavansa sitä.. silloin voimakas henkilö voisi valita osuma paikan kuin tähdätyssä iskussa.. tietysti joillain rajoituksilla.. saako sitä enää vaikeemmin selitettyä.. heikko hahmo hakee aukkoja puolustuksessa ja voimakas hahmo lyö suoraan puolustuksen läpi.. noin.. nyt tajuan jo itse..
Northstar linkki 27. toukokuuta 2004 kello 12.29
Northstar 27. toukokuuta 2004 kello 12.29 linkki Mitäs [i:5230729c21]haittaa[/i:5230729c21] tulisi, jos käyttää kahta asetta, eli oikeassa ja vasemmassa kädessä aseet? Oppiiko sen vasemman käden aseen yhtä helposti kuin oikeankin käden aseen? (Tässä nyt epärealistisesti oletetaan, että kaikki olisivat oikeakätisiä mutta se nyt sallittakoon.. :) )
Kymppimies linkki 27. toukokuuta 2004 kello 12.53
Kymppimies 27. toukokuuta 2004 kello 12.53 linkki Siis molemmille aseille täytyy harjoitella oma kykynsä erikseen ja vasemmalle kädelle ei muistaakseni ollut yhtä korkeat aloituskyvyt. Oppiminen tapahtuu samalla tavalla kuin oikeassakin.
Northstar linkki 28. toukokuuta 2004 kello 5.01
Northstar 28. toukokuuta 2004 kello 5.01 linkki [quote:2250701e40="Kymppimies"]Siis molemmille aseille täytyy harjoitella oma kykynsä erikseen ja vasemmalle kädelle ei muistaakseni ollut yhtä korkeat aloituskyvyt. Oppiminen tapahtuu samalla tavalla kuin oikeassakin.[/quote:2250701e40] Sääntöjen mukaan kyllä siis mutta ajattelinkin hiukan pohdintaa asiasta..? Luulisi olevan hiukan vaikeampaa sohia kahdella aseella kuin vain yhdellä, sohi sitten paremmalla kädellä (oletetaan vaikka oikealla) taikka sitten heikommalla (vasemmalla) mutta vain yhdellä kerrallaan kuin, että sohii samaan aikaan molemmilla ja mahdollisesti eri vastustajia vieläpä... En ole oikein sisäistänyt sitä, että RPG:ssä (ainakin RQ:ssa) se kahden eri aseen käyttö samanaikaisesti on tehty loppujen lopuksi aika helpoksi. Tosin fantasiahaan olisi kait tarkoitus pelata mutta kuiteskin. :) Itse olen pitänyt tällä hetkellä, että hahmot voivat kehittää "yleistä" hyökkäystä taikka tähdättyä hyökkäystä. Molemmille on omat prosentit. Tähdättyä ei voi alkaa harjoittamaan ennen 100% yleistä saavuttamista. Vasempaan käteen saa merkintöjä vain erikoisista tai kriittisistä ja sen tähdätty menee ihan sääntöjen mukaan. Joten "oikeankäden" aseeseen voi saada periaatteessa [i:2250701e40]meillä[/i:2250701e40] tähdättyyn samat prosentit kuin "yleiseen" osumiseen. Elikkä jos on kerännyt 2* periaatteessa prosentit (meillä merkintöjä ei saa jokaisesta osutusta iskusta harjoituspuuhun) niin sitten hahmo alkaa olemaan jo aika broo, eikun siis pro. [i:2250701e40]Meillä[/i:2250701e40] ei ole ilmennyt ongelmia ainakaan vielä tähän saakka asiasta, tosin peli ei ole kovinkaan taistelupainotteista. Mutta jos nämä [i:2250701e40]sankarit[/i:2250701e40] siis haluavat johonkin osua niin heiltä jo olettaakin, että he osuvat siihen mihinkä tähtäävät. Vaikka yleisesti varmaankin totta, että taistelussa kaikki vaikuttaa kaikkeen ja sen takia perusosumissysteemi on semmoinen kuin se on osumisissa. Mutta jos joku olisi enempikin miettinyt kahden aseen käyttöä niin lukisin mielelläni pohdintaa aiheesta. [i:2250701e40]Meidän[/i:2250701e40] systeemi on hiukka rajoittava todella päteville hahmoille.
Waylander linkki 18. kesäkuuta 2004 kello 5.50
Waylander 18. kesäkuuta 2004 kello 5.50 linkki Meillä oli myös käytössä tuo Lediuksen ehdottama Harn-pohjainen systeemi, ja se toimi kuin junan vessa! 8-) Siitä on jo jokunen vuosi kun tuli RuneQuest-säännöillä pelattua, mutta muistelen lisäksi joitain eriäviä pointteja: - mikäli pelaajat halusivat tietää todella tarkasti mihin iskut osuivat, heitin Harnin d100 taulukosta osumapaikan. Siellä oli silmät ja kivekset suurinpiirtein listassa. :x - vastaisku oli mahdollinen, mikäli torjunta oli kahta tasoa parempi kuin hyökkäys, eli epäonnistunut hyökkäys vs. erikoinen toirjunta antoi vastaisku mahdollisuuden samalla IH:lla. - aseiden rikkoutuminen oli mahdollista jos oli erikoinen vs. erikoinen tai krituli vs. krituli. - meillä oli myös lisäksi super-kriittinen ja hyper-kriittinen osuma, eli: super-kriittinen oli 1% koko onnistumismahdollisuudesta ja hyperkriittinen 0.1% koko onnistumismahdollisuudesta. Superkrituli teki tuplasti normaalin kriittisen vahingon ja hyperkriittinen triplasti + ohitti kaiken mahdollisen panssarin. - meillä oli tosiaan sellaista panssaria olemassa, joka suojasi normaaleilta kriittisiltäkin, esimerkiksi jotkin lumoukset ja lahjat. Ei siis mikään peltitötterö. Voi voi kun tulee mieleen vaikka mitä virityksiä lisäksi..harmi kun ei ole täällä duunissa niitä sääntöjä mukana. :(
Vash the Stampede linkki 16. heinäkuuta 2004 kello 10.27
Vash the Stampede 16. heinäkuuta 2004 kello 10.27 linkki Adventures in Gloranthassa oli sääntömuutos joka ehkä hieman helpottaa pelaajaparkojen elämää taisteluissa. Käännetään se nopeasti vaikka suunnatuksi hyökkäykseksi. Suunnattu hyökkäys tapahtuu samalla iskuhetkellä ja samalla prosentilla kuin tavallinenkin hyökkäys. Nimensä mukaisesti hyökkäys suunnataan jonnekin, tässä tapauksessa joko ylä- tai alaruumiiseen. Normaalilla onnistumisella osumapaikka heitetään alaruumiiseen d10:llä ja yläruumiiseen d10+10:llä, vaurio normaalisti. Erikoisonnistumisella pelaaja saa itse päättää mihin osumapaikkaan hän lyö. [b:d85150b09f]Vaurio erikoisesti onnistuneella suunnatulla hyökkäyksellä on tavallinen eikä kaksinkertainen[/b:d85150b09f], huom! Kriitt. onnistumisella pelaaja saa jälleen päättää osumapaikan ja [b:d85150b09f]vaurio heitetään kaksinkertaisena, kuten tavallisen hyökkäyksen erik. onnistumisessa. Hyökkäys ei kuitenkaan läpäise panssareita[/b:d85150b09f], huom jälleen! Tämä sääntö on muutaman pelikerran ollut mellä käytössä ja on osoittautunut oikeastaan aika lailla loistavaksi. Vastustajia ja sen jälkeen hieman omiakin miehiä kaatuu kuin hattivatteja konekivääritulessa.