Vanha foorumi

Takaisin

Lempi kulttisi?

Gloranthan kultit ja uskonto
Runemaster 20. tammikuuta 2004 kello 15.05
Kirjoittaja Viesti
Runemaster linkki 20. tammikuuta 2004 kello 15.05
Runemaster 20. tammikuuta 2004 kello 15.05 linkki Humiksen aiheellista huomautusta kunnioittaen... :wink: Mikä tai mitkä on lempi kulttisi? Miksi? Itselläni on melko lähellä sydäntä Yelmalion kultti, koska pidän kesästä ja auringosta sekä kultin ihanteet ovat sellaiset, jotka voisin helposti omaksua omalle pelihahmolleni. Hyvä juttu on myös lahjat ja kiellot, jotka antavat hahmolle monipuolisuutta ja luonnetta. Yksi syy voi myös olla se, että kultista on tehty valtavan laaja kuvaus, jolloin se on tullut jo hyvin tutuksi. Toinen hyvä kultti on varmaan Alkukaaos (ja muut kaaos kultit), koska sen palvojista saa mielenkiintoisia kohtaamisia keksittyä pelaajille kun ne voi pumpata täyteen kaoottisia omituisuuksia ja Thedin kirouksia. :-D Kaaos kulttia palvovista pelaajahahmoista saisi myös varmaan todella hauskoja. :P
Larppa linkki 20. tammikuuta 2004 kello 17.25
Larppa 20. tammikuuta 2004 kello 17.25 linkki Runemaster kirjoitti: [i:98795d44e0]Mikä tai mitkä on lempi kulttisi?[/i:98795d44e0] Vinga! <3 [i:98795d44e0] Miksi? [/i:98795d44e0] Vinga rokkaa ja rokatessaan potkii miehiä munille.
Kreifi linkki 20. tammikuuta 2004 kello 19.29
Kreifi 20. tammikuuta 2004 kello 19.29 linkki Kulteista, joissa hahmoni on ollut, en osaa oikein sanoa.. jokaisessa on puolensa. Ehkä mukavimpana on mieleen jäänyt Aldrya, mutta se taisi olla enemmänkin kiinni onnistuneesta ja rakkaasta hahmosta. Lisäksi Sisäisen mestariuden polku oli erittäin miellyttävä, tosin tässäkin tapauksessa yhtä paljon kuuluu pisteitä hahmolle... joka ikävä kyllä teurasti itsensa vahingossa. :P (On muuten ehkä ihanin hahmo, jota olen pelannut. Hänen elämässään oli enemmän tuskaa kuin kaikissa hahmoissani yhteensä. *vink vink* ULK 4 kidutusten vuoksi. ) Suosikkikulttejani ovat kuitenkin Thanatar ja Vivamort. Molemmissa se yhteinen tekijä, että kulttiaan ei voi edustaa julkisesti, mutta siltikin lähdettäessä kultin pohjalta sen huippuun päästessä on valtaa kerääntynyt kuitenkin ihan kivasti. Eli liityttäessä kulttiin, voi ansaita paljon, eli hahmolla on varaa kehittyä. Lisäksi noiden kulttien ympärille on erittäin helppo ympärä kaikkea omaa krääsää, joka ei välttämättä ole täysin yhteensopivaa RQ:n tai Gloranthan kanssa. Ja hei, kuka nyt ei pitäisi vampyyreista tai päiden katkomisesta.
Olorin linkki 21. tammikuuta 2004 kello 6.51
Olorin 21. tammikuuta 2004 kello 6.51 linkki [quote:6e13e44b86="Kreifi"]Suosikkikulttejani ovat kuitenkin Thanatar ja Vivamort. Molemmissa se yhteinen tekijä, että kulttiaan ei voi edustaa julkisesti, mutta siltikin lähdettäessä kultin pohjalta sen huippuun päästessä on valtaa kerääntynyt kuitenkin ihan kivasti.[/quote:6e13e44b86] Jos pääsee huipulle. Thanatarissa matka huipulle katkeaa erittäin suurella todennäköisyydellä kulttikaverin tikariin selässä. Ja Vivamortissa taasen. Noh, parasta tuoda niitä uhreja ja pitää huoli että vampyyrien ruokakomero on täysi. Omat suosikkini ovat Orlanth ja Humakt. Orlanth on juuri sellainen mukava. Se Genertela kirjassa annettu mitä isäni kertoi minulle- osion kuvaus Orlanthi elämästä on juuri paras perustelu. Ja jos haluaa pelata tosi rankkaa soturihahmoa, niin Humakt tarjoaa siihen erittäin hyvät mahdollisuudet. P.S. Vampyyri on parhaimmillaan seiväs rinnassa. :wink:
Mikael linkki 21. tammikuuta 2004 kello 8.25
Mikael 21. tammikuuta 2004 kello 8.25 linkki Humakt "Hyvis"kultti, jonka jäsenien ei tarvitse olla yhtään mukavia. Sopii tietysti myös pahaan munchkinointiin.
Olorin linkki 21. tammikuuta 2004 kello 11.03
Olorin 21. tammikuuta 2004 kello 11.03 linkki [quote:a9d43eda35="Mikael"]"Hyvis"kultti, jonka jäsenien ei tarvitse olla yhtään mukavia.[/quote:a9d43eda35] Niin no, hauskinta siinä onkin se rautakanki persiissä asenne. Eli jäykkis on hyvä sana kuvaamaan humaktia. Mutta ei ihan helppo pelata vaikka niin voisi luulla.
Fikus linkki 21. tammikuuta 2004 kello 12.13
Fikus 21. tammikuuta 2004 kello 12.13 linkki Kyllä se varmaan on orlanthi tai bebesteer gor. Saa olla sellainen fanaattinen oman asiaansa ajava ja kunniallinen, mutta ei kuitenkaan sellainen hienohelma nirppanokka.
Spinosar linkki 21. tammikuuta 2004 kello 12.29
Spinosar 21. tammikuuta 2004 kello 12.29 linkki Lorion, Lodril, Oria, Sedenya, Shargash, Yelm... Orlanth&Ernalda, Heler, Humakt, Issaries... Nykyisellään minuun vetoavat eniten Gloranthan suuret jumaluudet. Niiden kyseessäollessa tietää, että syvyys ei lopu kesken ja arkijärki ei riitä, eikä ihmisjärkikään sellaisenaan, suuria jumalia tyhjentämään. Niissä näyttäytyy koko kosmoksen resoluutio periaatteista ja ideoista symboleiksi ja esimerkeiksi, tarinoiksi ja hahmoiksi, sankareiksi ja pulliaisiksi, yksilöiksi ja massoiksi alas oman isukin ja enon malliin. Se on vähän kuin erehtyisi tuijottamaan tähtiä oikeassa maailmassa. Taskukokoisemmista kokonaisuuksista Geon kultti rokkaa. Mahtava tarina taustalla, kuinka tuhottu heimo selviytyi muuttumalla. Kertoo myös siitä millaisten miesten kanssa Sartar muutti maailmaa. Hernekeitossaan on sopivasti pekonia, sipulia, sinappia sekä vahvaa sahtia oheen. Vahvaa yhteisöllisyyttä heillä. Toinen kultti, joka saa sympatiani on Cacodemonin suku. Pienuuteensa taatusti turhautunut ja vihainen kuin perkele perkele, joka murhaisi maailman, jos vain voisi. Varmasti vittuuntunut selviytymisestään suuresta sodasta ja juoksisi Jotimamin syteen, jos jotenkin saisi rimpuiltua itsensä irti hämähäkin verkosta. No, sitä odotellessa tämä kärpässarjalainen leikkii hämähäkkiä ja syö muita verkkoon tarttuneita. Molemmilla kulteilla on tapoja syödä vihollisi(lt)a salassa. PS. Tekeepä nyt mieleni luoda hahmo, joka palvoo molempia, ja olisi oikein kunnon kakkokapinallinen vielä.
Kreifi linkki 21. tammikuuta 2004 kello 12.49
Kreifi 21. tammikuuta 2004 kello 12.49 linkki [quote:f6f4ee049d="Galen"]Jos pääsee huipulle. Thanatarissa matka huipulle katkeaa erittäin suurella todennäköisyydellä kulttikaverin tikariin selässä. Ja Vivamortissa taasen. Noh, parasta tuoda niitä uhreja ja pitää huoli että vampyyrien ruokakomero on täysi.[/quote:f6f4ee049d]Aiiivan. Minusta monet kultit ovat turhia ja rasitteita. Toki pelattaessa "aidosti", ne ovat osa elämää, mutta kuitenkin.. helpointa seikkailuja on luoda kulttien kautta. Noissa kaaoskulteissa on siihen potentiaalia vaikka kuinka. Pelaajien tarvitsee olla valppaina, osata toimia hyvin yms., jotta pärjäisivät. Ja sitten kun jotain saavutetaan, sen eteen ollaan todella nähty vaivaa. [quote:f6f4ee049d]P.S. Vampyyri on parhaimmillaan seiväs rinnassa. :wink:[/quote:f6f4ee049d]Tervetuloa temppelimme tutustumaan. ;)
newsalor linkki 21. tammikuuta 2004 kello 13.54
newsalor 21. tammikuuta 2004 kello 13.54 linkki Tällä hetkellä minua kiinnostaa Lhankor Mhy. Hänen palvojaansa voisi olla hauska pelata. Lhankor Mhyn temppeleihin saa varmasti paljon henkeä ja iloa ottamalla mukaan inspiraatiota yliopistomaailmasta. Tiedonetsijöillä on muutenkin sympatiani puolellansa.
Ugly Psycho linkki 21. tammikuuta 2004 kello 14.49
Ugly Psycho 21. tammikuuta 2004 kello 14.49 linkki Tjaa, eiköhän se Humakt aika korkealla ole ainakin... siihen suuntaan tuntuvat hahmot aina taipuvan... Yleisesti ottaen Orlanthin pantheon on se mieluisin, ja sieltä sitten vaihtelevasti niitä alakultteja.
Nysalor linkki 21. tammikuuta 2004 kello 15.07
Nysalor 21. tammikuuta 2004 kello 15.07 linkki Runemaster: [i:26617e5de7]Mikä tai mitkä on lempi kulttisi? Miksi?[/i:26617e5de7] Gloranthassa on tavaton määrä kiehtovia kultteja. On todella vaikea valita niistä edes jotakin joukkoa, joka erottuisi lukuisten hienojen kulttien yläpuolelle. Koetan kuitenkin mainita joitakin suosikkikulttejani. Thanatar on ehkä kaoottisista kulteista suurin suosikkini. Se on todella hienopiirteinen kultti, jolla on kiehtova mytologia. Thanatarilaiset eivät ole mitään kaiken tuhoavia ja raiskaavia broita vaan omalla kieroutuneella tavallaan oppineita ja tiedontavoittelijoita. Thanatarin kultti mahdollistaa mielenkiintoiset juonittelut, joiden kautta voi saada vaikka kaoottiseen kampanjaan eloa. Vivamortin ja Krarshtin kulteissa on paljon samoja piirteitä kuin Thanatarin kultissa ja siksi pidän niistäkin. Caladra ja Aurelion on pienehkö kultti, joka silti ansaitsee paikkansa suosikkikulttieni joukossa. Yhtenä syynä varmaan on sen RQ-kulttikuvaus, joka on todella laatutavaraa ja tarjoaa samalla mahdollisuuksia sankarimatkaamiseenkin. Täytyy silti sanoa, etten ole koskaan C&A:ia käyttänyt pelissä, mutta ehkäpä joskus tulevaisuudessa. Orlanthien jumalista Humakt on suosikkejani, sillä hänen palvojansa rohkenevat tehdä irtioton yhteisöstä, jossa useimpien muiden jumalien palvojat ovat varsin tiukasti sidottuina. Kuoleman ja kunnian yhdistelmä on myös paljon kiinnostavaa juttua tarjoava. Humaktin plussaksi voidaan vielä laskea kultin laaja levinneisyys ja erikoiset palvojat, kuten Ralzakarkin broot. Toinen orlanthikulttisuosikkini on Chalana Arroy, joka sekin on Humaktin tavoin aika äärikultti, joskin aivan toisella tavoin. Chalana Arroyssa on kiehtovaa sen hyvin avoin suhtautuminen kaikkiin ja pyrkimys parantaa ihan jokainen, joskin nyt ehkä kaaos pois lukien. Teelo Norri on suosikkini vähän samoista syistä, sillä se tarjoaa hyväksyntää jopa kaoottisillekin. Orlantheista täytyy mainita vielä Geon kultti, johon olen vasta äskettäin tutustunut kunnolla. Siinä minua kiehtoo sen erikoinen luonne, kun koko kultti keskittyy majatalojen ympärille. Orlanthikultiksi se on myös erittäin erikoinen, koska korostaa kultin jäsenten veljeyttä, vaikka he olisivat vihollisheimoistakin. Geon Ulosheittäjän hahmo tuo myös hohtoa ja arvoituksellisuutta kulttiin. Nimeni ei olisi täällä foorumilla Nysalor, jos en pitäisi Nysalorin kultista. Nysalor historioineen ja valaistumisineen on yksi suosikkijuttujani Gloranthassa ja siksi se ehdottomasti kuuluu suosikkieni joukkoon. Nysalorin problematiikkaan liittyy tietysti myös Arkat, joten Arkatin kultitkin on suosikkejani. Lopuksi on vielä pakko mainita Näkymättömän Jumalan "kultti", sillä malkioneista pidän erityisesti. Malkionien parissa on valtavan monenlaisia näkemyksiä siitä, miten Näkymätöntä Jumalaa pitäisi palvoa. Malkioniuskonnosta on kohtuullisen helppo saada kiinni, kun itsekin elää kulttuurissa, jossa monoteistinen uskonto on hallitseva. Kaikista lahkoista erityisesti styygialaiset ovat lähellä sydäntäni, koska tavallisten jumalien ja Näkymättömän Jumalan palvonnan yhdistäminen on kerrassaan nerokasta. Hmm. Toivottavasti muistin mainita nyt kaikki tärkeimmät suosikkini.
Häjy linkki 21. tammikuuta 2004 kello 19.03
Häjy 21. tammikuuta 2004 kello 19.03 linkki On monia suosikkeja, vaikkapa Orlanth ja Ernalda, Humakt, Urox ja Danfive Xaron. Orlanthin hienoin piirre minusta on sen monimuotoisuus; Orlanthista on kaikeksi ja kaikkeen, niin että tavallinen jamppa ei pysty edes kaikkia piirteitä itsessään manifestoimaan, mutta kuitenkin niiden piirteiden yhteinen nimittäjä on nähtävissä ja tavoittelemista riittää. Kauttavaltaisuus tekee Orlanthista jumaluuden joka on kaikissa tilanteissa jollakin tapaa läsnä. Esikuvallinen ja moniulotteinen. Ja Orlanthia ei voi ymmärtää ilman Ernaldaa, mikä on kumpaisenkin ehkä hienoin piirre. Humakt taas on ehdottomuudessaan virkistävä pilari Gloranthan epämääräisen subjektivismin suossa. Humakt toimii kontrastina. Äärimmäinen vertailupiste. Myös soturihengen ruumiillistuma. Urox. Righteous fury. -Simo
Guzmo linkki 21. tammikuuta 2004 kello 19.04
Guzmo 21. tammikuuta 2004 kello 19.04 linkki Yllättävän vaikea nostaa mitään yksittäistä ylitse muiden. Ensimmäisenä mieleen tulee Urox, Humakt, Seitsemän äitiä, Eurmal & Thed
Fharlanghn linkki 21. tammikuuta 2004 kello 19.12
Fharlanghn 21. tammikuuta 2004 kello 19.12 linkki Lankhor Mhy on aina ollut suurin suosikkini. Syynä siihen on varmasti se, että ensimmäinen "kunnon" hahmoni oli LM:n palvoja. Sitä edeltävät hahmot olivat olleet lähinnä epämääräisiä stattikokoelmia ilman sen kummenpaa luonnetta. F
Olorin linkki 22. tammikuuta 2004 kello 8.50
Olorin 22. tammikuuta 2004 kello 8.50 linkki [quote:e04a3c05b0="Spinosar"]Taskukokoisemmista kokonaisuuksista Geon kultti rokkaa.[/quote:e04a3c05b0] Voiskos joku kertoa mistä saisi tietoa ko. kultista. En ole aiemmin kuullut moisesta kuin vasta täällä foorumilla. [quote:e04a3c05b0="Kreifi"]Noissa kaaoskulteissa on siihen potentiaalia vaikka kuinka. Pelaajien tarvitsee olla valppaina, osata toimia hyvin yms., jotta pärjäisivät. Ja sitten kun jotain saavutetaan, sen eteen ollaan todella nähty vaivaa.[/quote:e04a3c05b0] Totta, totta. Se vaatii pelaajilta keskittymistä ja mukana oloa. Eipä tule sellaista että vain "hengailtaisiin" mukana. [quote:e04a3c05b0="Kreifi"]Tervetuloa temppelimme tutustumaan.[/quote:e04a3c05b0] Varo vain. Saatanpa tullakin. Ja silloin alkaa iso luuta heilua. :D [quote:e04a3c05b0="Nysalor"]Lopuksi on vielä pakko mainita Näkymättömän Jumalan "kultti", sillä malkioneista pidän erityisesti. Malkionien parissa on valtavan monenlaisia näkemyksiä siitä, miten Näkymätöntä Jumalaa pitäisi palvoa. Malkioniuskonnosta on kohtuullisen helppo saada kiinni, kun itsekin elää kulttuurissa, jossa monoteistinen uskonto on hallitseva. Kaikista lahkoista erityisesti styygialaiset ovat lähellä sydäntäni, koska tavallisten jumalien ja Näkymättömän Jumalan palvonnan yhdistäminen on kerrassaan nerokasta.[/quote:e04a3c05b0] Aikaisemmin en Malkonismista välittänyt, mutta nyt, tarkemmin tutustuttuani se onkin osoittautunut varsin mielenkiintoiseksi pyhimyksien ja jakautuneisuuden vuoksi. Olen, varsinkin Nick Effinghamin materiaalien kautta, tutustunut Otkorionin monijumalaiseen kirkkoon. Hyvin mielenkiintoinen alue jota en aiemmin huomioinut. Ja lopuksi vielä täytyy mainita aikaisemmin unohtamani Eurmal, Gloranthan Loki. Kunnon tricksteriä olisi kiva pelata.
Fharlanghn linkki 22. tammikuuta 2004 kello 13.26
Fharlanghn 22. tammikuuta 2004 kello 13.26 linkki [quote:70076b6f6d="Galen"] Voiskos joku kertoa mistä saisi tietoa ko. kultista. En ole aiemmin kuullut moisesta kuin vasta täällä foorumilla. [/quote:70076b6f6d] Esim. Cult Compendium. F
newsalor linkki 22. tammikuuta 2004 kello 14.26
newsalor 22. tammikuuta 2004 kello 14.26 linkki Geo oli eräs Sartarin kumppaneista. Hän perusti Sartariin nimeänsä kantavien majatalojen ketjun. Näihin majataloihin ovat Sartarin pojat aina tervetulleita! Näissä paikoissa ei yleensä lunareita näe. Geo kultin jäsenille tarjotaan ilmaista soppaa ja ei tainnut yösijakaan juurikaan maksaa. Näitä majataloja pidetään osin yllä "hyväntekeväisyyskustannuksin". Sellaiset lahjoitukset tulevat useimmiten kultin hyvin menestyneiltä jäseniltä. Lyhyesti sanottuna lähin vastine, mitä Sartarilla on Seikkailijoiden Klubille. ;) PS. Geo äännetään miltei samalla tavalla, kuin Joe. "Eat at Joe's" on Gregin asuinseuduilla esiintyvä mainosfraasi. -> "Eat at Geo's!"
Nysalor linkki 22. tammikuuta 2004 kello 14.56
Nysalor 22. tammikuuta 2004 kello 14.56 linkki Galen: [i:432bc62690]Voiskos joku kertoa mistä saisi tietoa ko. kultista [Geo]. En ole aiemmin kuullut moisesta kuin vasta täällä foorumilla.[/i:432bc62690] Kyllä täällä foorumilla on ennenkin Geosta mainittu ja itse asiassa juuri vastikään mainostin Päivitykset-foorumilla Geosta kirjoittamaani juttua aiheessa [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=1279]Geon kultti ja majatalot[/url]. Kyseessä olevan artikkelin voi lukea [url=http://www.nysalor.net/runequest/tarinat/geo.html]täältä[/url]. Olen pyrkinyt kokomaan artikkeliini Geon kultista keskeisen annin ja itse asiassa enemmänkin tietoa kuin mitä Cult Compendiumin tai Talesin numeron 3 kuvaus antaa. Kannattaa vilkaista myös Geon majatalojen kartta, johon olen sisällyttänyt sellaistenkin Sartarin Geon majatalojen sijainnit, jotka eivät näy alkuperäisessä kartassa. Geon Piilomajatalonkin ainakin puolivirallinen sijainti on paljastunut. :) [i:432bc62690]Olen, varsinkin Nick Effinghamin materiaalien kautta, tutustunut Otkorionin monijumalaiseen kirkkoon. Hyvin mielenkiintoinen alue jota en aiemmin huomioinut.[/i:432bc62690] Nikkin Otkorion-jutut ovat tosiaan hienoja ja hänellä on melkoisesti materiaalia sivuillaan. Hänen pyhimyskuvauksensa ovat innoittaneet minuakin omassa styygialaiskehitelmässäni eli Daranmaan Pyhän Ehilmin kirkon kuvaamisessa. Nikkin juttuja olisi siisti kääntää suomeksikin, mutta siihen minulla ei ole toistaiseksi riittänyt aikaa eikä jaksamista.
Olorin linkki 23. tammikuuta 2004 kello 8.22
Olorin 23. tammikuuta 2004 kello 8.22 linkki :oops: Öh, tuota, olinhan minä tuon aikaisemman postisi (Nysalor) nähnyt. Se vain oli päässyt unohtumaan. Nyt nauretaan mokalle makeasti. :lol:
KingofSartar linkki 7. helmikuuta 2004 kello 9.32
KingofSartar 7. helmikuuta 2004 kello 9.32 linkki Kiitokset noista Geon materiaaleista, voivat tulla tarpeeseen kun peliporukka matkaa aavikolta länteen. Omissa peleissä kultit ovat olleet suhteellisen vähäisessä käytössä, perinteistä Humakt/Orlanth/Yelmalio -astetta lukuunottamatta. Eniten näin pelinjohtajana pidän Seitsemän Äidin kulteista, varsinkin Danfive Xaron, Jakaleel Noita ja Yanafal Tarnils ovat käteviä ja näihin EPHhin pystyy laittamaan kaikkea pientä lisää. Esim. Yanafalin palvoja, joka on saanut kulttilahjana "Ei tarvitse unta". Aloin sitten miettimään tämän lahjan psykologisia seurauksia, katsotaan miten ao. henkilö tulee kehittymään. Lisäksi "Dead ones" tai "Kuolleet" ovat hauska lisä lunarilaiseen sotilaskulttuuriin ja mielestäni hieno esimerkki lunarilaisesta dualismista. Myös Eurmal oli toimiva eräällä pelaajalla, Rikko-aspektilla saa aikaan hämmennystä niin halutessaan. Toinen mistä pidän paljon on Malkionismi ja sen sisällä rokarilaisuus kaikkine eri lahkoineen. Analogiat tämän maailmaan uskontoihin ja sen mahdollistamat pohdinnat antavat syvyyttä niin PHlle kuin EPHllekin. Viholliskultteina perinteiset Thanatar, Krarsht, itselleni uudempi Ghark sekä lunar-kampanjassa Orlanth ja carmaanialainen malkionismi toimivat hyvin.
Dovas linkki 7. helmikuuta 2004 kello 12.22
Dovas 7. helmikuuta 2004 kello 12.22 linkki Antoisinta ja Kivointa herkkua mulle on pyhien/salaisten yhteisöjen "palvonta" praxilaisessa kulttuurissa. Tietysti pantheonin pääjumalien ohella.
Harakka linkki 11. helmikuuta 2004 kello 16.49
Harakka 11. helmikuuta 2004 kello 16.49 linkki Kun kyse on Gloranthalaisista kulteista omaa näkemystä lähellä on Humakt. Elämässä on vain yksi tärkeä asia: kuolema, eikä sekään ole niin tärkeä. Kuolemaan liittyy niin monta erilaista näkemystä ja mahdollisuutta. Ei ole mitenkään mahdotonta, että Humaktin Miekka naksahtaa päästään ja laittaa verilöylyn pystyyn. Kyse on sitten muista laeista, jotka varmasti estävät moista käytöstä, mutta Humaktin kulttiopit eivät varsinaisesti kiellä kuoleman hetken jouduttamista. Pahisten joukosta Cacodemoni on suosikki. Kunnolla anarkistinen ja sitoutumaton, mutta samalla rationaalinen ja hienovarainen kultti. Ogrea on kylläkin pelattava varovaisesti, sillä kaaosihmisen ilmi tuleminen on samaa kuin itsemurha.
Vesa linkki 15. helmikuuta 2004 kello 11.20
Vesa 15. helmikuuta 2004 kello 11.20 linkki Minun suosikki kulttini on Myrskyhärkä. Ihan täydellistä syytä tähän en tiedä, mutta jotenkin olen samaistunut myrskyhärän kulttiin ja myytteihin. Eurmal on toinen suosikeistani, veijareilla saa aina peleissä hyvät naurut aikaan.
Bombur linkki 24. huhtikuuta 2004 kello 19.34
Bombur 24. huhtikuuta 2004 kello 19.34 linkki Malkionit. En tiedä, miksi heistä pidän. Ehkäpä koska he ovat vähän avaramielisempiä kuin muut kultit. Tai siis, velhotaikuudet sallitaan ja sellasta. Toiseksi on Thanatar, kiinnostaa kultin pahuus ja kavalat jäsenet, ehkäpä :)
Nussius Maximus linkki 28. huhtikuuta 2004 kello 12.25
Nussius Maximus 28. huhtikuuta 2004 kello 12.25 linkki Suurin kaikista on punainen jumalatar. Hän tuo rauhan niin maanpäälle kuin Gloranthaan. Hän on suvaitsevainen - Punainen jumalatar ei suvaitse rasisteja ja muita rauhan häiritsijöitä. Nysalor on jokaisen kotifilosofin suosikkijumala. Hän tekee Gloranthasta mielenkiintoisen. Myös Ulerian papittaret ovat verrattomia. :P
Shireh linkki 29. huhtikuuta 2004 kello 7.26
Shireh 29. huhtikuuta 2004 kello 7.26 linkki Minä kallistun Humaktin puoleen. Jollakin tavalla mahtava Jumala ja taitaa olla myös yksi niitä harvoja joka ei välitä kaaoksesta, kunhan kuolevat.
viljo linkki 12. toukokuuta 2004 kello 13.36
viljo 12. toukokuuta 2004 kello 13.36 linkki Pakko kai sanoa omat suosikkini. Humakt on Orlanthi-kulteista minulle se kirkkain kukkanen. Pelasin jotain kuusi vuotta humaktia ja täytyy sanoa, että niihin poikiin saa helvetisti väriä. On raakaa väärinkäyttöä pelata humaktia mustavalkoisena mättömiehenä. Itse kehitin ja panostin hahmoon erilaisilla sivupoluilla, hankkeilla sun muulla ja se antoi paljon. Kaaoskulteista Thanatar on suosikkini yhdessä Lemuren, Ikadzin ja Krarsthin kanssa. Nysalor on jo maininnut hyviä perusteita Thanatariin ja Krarsthiin, mutta Lemure, sairaiden himojen jumala(tar?) kaipaa niitä. Minusta on hieno kuvitella millaisiin sairaisiin orgioihin nuo kieroutuneet pikku pervertikot kykenevät. Tarkoituksenani on sijoittaa Loskalmiin aatelien salaseura, joka palvoo Lemurea. Sopii tuollaiseen yläluokkaiseen ajatteluun. Ikadz uppoaa vähän samoista syistä, kuin Lemure. Myös Urain uppoaa suoraviivaisuudellaan. Nysalor on aivan oma lukunsa. Se on ehdoton ja värikäs lisä ainakin Gloranthaan, jossa minä peluutan. Loskalmin Hrestolin idealistikirkko on kaksinaismoralistisessa ajattelussaan noussut nykyisen kampanjani myötä yhdeksi ehdottomaksi suosikiksi. Eräänlainen "mitä vaan saa tehdä uskon nimiin" -ajattelu on kerrassaan hienoa ja sille pohjalle on hauskaa rakentaa ideoita.
Dovas linkki 14. toukokuuta 2004 kello 10.06
Dovas 14. toukokuuta 2004 kello 10.06 linkki [quote:1086fb5e0c="viljo"]... mutta Lemure, sairaiden himojen jumala(tar?) kaipaa niitä. Minusta on hieno kuvitella millaisiin sairaisiin orgioihin nuo kieroutuneet pikku pervertikot kykenevät. [/quote:1086fb5e0c] Käsittääkseni Lemure on kokonaisuudessaan [i:1086fb5e0c]houkutuksen[/i:1086fb5e0c] jumala/-tar. Ei siinä ettei se välttämättä voisi houkutella sairaisiin perversioihinkin, mutta ymmärrän itse Lemuren asioihin viettelyksen alkavan ihan normaaleista mieliteoista, ja mainitsemasi esimerkkisi voisi olla sitä mihin se äärimmäisyyksissään johtaa ja voisi viedä, jos sillä mitään rajaa onkaan. Kaaoksen jumala/-tar kun on.
viljo linkki 14. toukokuuta 2004 kello 10.54
viljo 14. toukokuuta 2004 kello 10.54 linkki itse olen ymmärtänyt Lemuren kultin juuri sairaaksi, onhan kyseessä kaaoskultti. Kirjoitin viestiä kirjaston koneelta, eikä materiaalia ollut käytettävissä, niinpä se tosiaankin on himojenjumala. Tarkistin senkin, eli kyseessä on jumala, ei jumalatar. Alunperin Lemure on assosioitu tervehenkisiin himoihin, mutta korruptoitui kieroutuneeksi ja sairaaksi himojen jumalaksi.
Argrath linkki 11. joulukuuta 2004 kello 0.51
Argrath 11. joulukuuta 2004 kello 0.51 linkki Tietyllä tapaa Orlanthin kultti kyllä vetoaa sisäiseen barbaariini melko lailla. Tämän kultin vetovoimaa on vain vahvistanut Hero Warsin upeat lähdeteokset (Thunder Rebels erityisesti) joista löytyy todella yksityiskohtaista tietoa Orlanthista ja sen alakulteista sekä myös orlanthi kulttuurista yleensä. Toinen suosikki on Zorak Zoran joka on jopa Myrskyhärkää hurjempi soturi kultti. Myrskyhärkä itsekin on toki varsin hauska. Pahis rintamalla Thanatar vetoaa silkkaa brutaaliuttaan. :evil: Lisäksi Thanatarin palvojan tulee jatkuvasti olla varpaillaan selkäänpuukottajien takia, mikä luo mahtavat edellytykset roolipelaamiselle. "Kauhun ja Pimeyden Kultit" teoksen lopussa oleva seikkailu (nimeä en saa päähäni) on ehkä tunnelmallisin pelaamani seikkailu kautta aikojen. Toinen kaaos kultti joka vetoaa paljolti samoista syistä on Khrarst. Tämä sopii erityisesti Ogre hahmolle erinomaisesti. Chalanna Arroy tarjoaa myös erinomaiset edellytykset roolipelaamiselle koska pelaajan on etsittävä vaihtoehtoisia ratkaisuja ongelmiin (eli jotain muuta kuin lyödä vastaantulijaa mahdollisimman isolla esineellä kuonoon). Myös Arkat vetoaa minuun lukuisien aspektiensa vuoksi. On jotenkin häkellyttävää että niin peikot, malkionit että kaaoksen munkit palvovat (ja saavat voimia) samalta jumaluudelta. Arkat kuitenkin kiinnostaa lähinnä teoreettisella tasolla, enkä niinkään välittäisi pelata Arkatin palvojaa. Muista jumalista Eurmal viehättää, mutta on jopa turhankin haastava roolipelattava omaan makuuni. Itäisestä pantheonista löytyy myös monta hyvää kulttia, joista Sisäisen Mestaruuden Polku ja Tsankth lienevät mielenkiintoisimmat. Että sellaisia ne minun suosikki kulttini.
Ugly Psycho linkki 12. joulukuuta 2004 kello 17.38
Ugly Psycho 12. joulukuuta 2004 kello 17.38 linkki [quote:1ed5818db8="Argrath"]"Kauhun ja Pimeyden Kultit" teoksen lopussa oleva seikkailu (nimeä en saa päähäni)[/quote:1ed5818db8] Yövalon varjossa.
JiiVee linkki 12. joulukuuta 2004 kello 21.12
JiiVee 12. joulukuuta 2004 kello 21.12 linkki Yleisistä kulteista Humakt on hieno varsinkin äärimmäisyyksiin asti vietynä kuten myös Babeester Gor. Mutta kaikista hienoin on Ikadz :evil: , syynä tähän on sen maine jopa kaoottisena tai ainakin pahana. Mutta kultti näkee oman toimintansa tienä totuuteen ja/tai kuolemanjälkeiseen elämään. Oman osansa kaikkien näiden kulttien hienouteen tuo omistautuneiden jäsenten pelottava maine.
Tanan linkki 2. tammikuuta 2005 kello 1.47
Tanan 2. tammikuuta 2005 kello 1.47 linkki Minun suosikkikulttini on Orlanth (ja hänen monet aspektinsa), koska hän on kenties inhimillisin ja erehtyväisin jumala mikä Gloranthasta löytyy. Niitä voittamattomia ja erehtymättömiä mättöjumalia mahtuu kolmetoista tusinaan. Toinen suosikkikulttini on Arkatin kultti. Valaistuminen, ristiriitaisuus, periksiantamattomuus ja jumalan surmaaminen on vain niin tyylikästä.
Wildor linkki 6. tammikuuta 2005 kello 13.52
Wildor 6. tammikuuta 2005 kello 13.52 linkki Styx tai Jakakeel Noita. Mysteeriuskonnot ovat aina olleet lähellä sydäntäni.
Broo linkki 23. helmikuuta 2005 kello 19.09
Broo 23. helmikuuta 2005 kello 19.09 linkki Thanatar ja sen kuristuslangat: :evil:
Baraddi linkki 25. maaliskuuta 2005 kello 17.15
Baraddi 25. maaliskuuta 2005 kello 17.15 linkki Kyger Litor, koska peikot ovat lähellä sydäntäni :-D
Darethos linkki 18. toukokuuta 2005 kello 10.34
Darethos 18. toukokuuta 2005 kello 10.34 linkki Humakt. Varmaan sen takia koska joka ikinen hahmoni joka on ollut Humaktin kultissa, on ollut semmonen tappomasiina että...
Cara linkki 18. elokuuta 2005 kello 13.52
Cara 18. elokuuta 2005 kello 13.52 linkki Sydämessäni on herkkä paikka Humaktilaisille, vaikka yksikään hahmoni ei ole noviisiksi päässyt, piruvie! Tällä hetkellä suosikkikulttini on kuitenkin Firshala, koska on vain pirun hauskaa rakentaa kultti from scratch. Ja Firshalalla on niin hauska jumalallinen väliintulo. Entinen aatelismies-hahmoni on nykyisin erittäin hyvännäköinen punapää.. :)
Alec linkki 18. elokuuta 2005 kello 16.21
Alec 18. elokuuta 2005 kello 16.21 linkki Taitaapi se Orlanth olla, ku sieltä se miun tuulilordiki löytyy! Hahmoa tehdessä päätin tyypistä, joka on kunniallinen ja vähäosaisempia auttava ja Orlanthille se on aina pysynyt uskollisena! Hmmm... Nykyisin on kyllä tullu sellanen pieni pisto takaraivoon peikosta, joka kuuluisi Zorak zoraniin! Siin olis kultti mun makuun! Ja ne Zz:n loitsut, kestohaava, murskaus, henkikatko, ai helmi :evil: ! No tollasella Zz:n tappokoneella kyl saattais jäädä pelaaminen vähän pinnalliseks, et ehkä sittenkin tollanen myrskyhärän berserkki sopis mulle parhaiten! Ton kultin hemmois on jotenkin asennetta!
Koivuniemen Herra linkki 18. elokuuta 2005 kello 17.13
Koivuniemen Herra 18. elokuuta 2005 kello 17.13 linkki Talven mösjöö Valind on aina minulle kyllä jotenkin vaan sopinut. Kai se on näin kun -ainakin kesällä- tahtoo talven. Lunta tupaan, jäitä hattuun.
Cara linkki 19. elokuuta 2005 kello 7.36
Cara 19. elokuuta 2005 kello 7.36 linkki [quote:efcb86ba98="Alec"]Taitaapi se Orlanth olla, ku sieltä se miun tuulilordiki löytyy! Hahmoa tehdessä päätin tyypistä, joka on kunniallinen ja vähäosaisempia auttava ja Orlanthille se on aina pysynyt uskollisena![/quote:efcb86ba98] Miten tähän sitten sopii, että tuulilordi teleporttaa tilanteesta ulos, kun alkaa olla liian kuumat paikat? :wink:
Alec linkki 19. elokuuta 2005 kello 8.40
Alec 19. elokuuta 2005 kello 8.40 linkki Hah, mä nauran tollasille väitteille :lol: :lol: :lol: :lol: :-o :-o :-x :x ... "krääh... purkka... jumiutu... kurkkuun..." :oops: Haa, mua näin helpolla hengiltä saada! Ja takas sun väitteeseen eli missasit meijän kamppanjan lopun, missä päädyttiin puolustamaan omaa temppeliä valtavalta invaasiolta! sillompa ei pakoon loikittu, vaan kerran demoni riivas->jumalallista, kerran puoliks menin->jumalallista ja taisteltiin kunnes vihulainen pakeni häntä koipien välissä! Kaivattiin vähän päätöntä mättöä välillä, mut tulipa samalla tutustuttua Zorak zoranin kulttilaisiin! Ja takas ketjun aiheeseen eli täytyypi viel lisätä mun listaani se Humakt! Sinne olis karu päästä miekaks ja leikkimään niil kielloil ja lahjoil! Niist pystyy rakentamaan vaik millasii combinaatioita!!! Haa, sinä seuraava tavoite... vai sittenkin se Zz... *lähtee laatimaan sotasuunnitelmiaan*
Godunya linkki 12. lokakuuta 2005 kello 16.54
Godunya 12. lokakuuta 2005 kello 16.54 linkki Chanala Arroy on yksi kiinnostavimmista kulteista, kuten on jo sanottu pitää keksiä keinoja miten laittaa vastustajan kampoihin. Suoja vahingolta, vastataikuus ja päälle uni loitsu. Parannuksella saa kestoa ja jos raaja murtuu niin regeneroituminen tai raajan kasvatus loitsu. Tämä tekee tarinaksi vaikka tälläisen, joka oli yhdellä pelaajahahmollani:Pyhättö tuhottiin ja yksi pelastui (yliparantaja) hänet pelastuttiin ja hän liittyi auttamaan seikkailijoita, mutta hän silti hoitaa velvollisuutensa. Humakt on myös hyvä taistelu kultti, se sopii seikkailijoille tai taistelijoille
Alec linkki 12. lokakuuta 2005 kello 19.57
Alec 12. lokakuuta 2005 kello 19.57 linkki Ite pidän tota CA:n kulttia melko ärsyttävänä! Meillä kävi seikkailussa siten että massiivinen peikko tuhosi puolet porukasta ja mun hahmo kävi ankaraa taistelua sitä vastaan kunnes CA:n parantaja heitti siihen unen! No ajattelin jo et homma hoidettu ja valmistauduin peikon viimeistelyyn, kunnes parantajalle iski CA:n moraalinen käsite vastaan! Peikkoa ei saanut vahingoittaa niin kauan ku se on unessa, jonka parantaja heitti!!! Melkoisen sanallisen tappelun jälkeen päädyttiin siihen et pidetään sormet ristissä siitä et peikko ei pääse köysistä irti! Välillä teki kyllä mieli poistaa koko parantaja päiviltä, ni ei tarttis aina riidellä vastustajasta joka nukkuu!!! Siinä muuten on ihan hyvä lisämauste peleihin, joka saa pelaajat kiuhumaan raivosta ku porukan eph parantaja nukuttaa kaikki ja sen jälkeen suojelee niitä vaikka pelaajia vastaan :lol: !
Argrath linkki 13. lokakuuta 2005 kello 5.40
Argrath 13. lokakuuta 2005 kello 5.40 linkki [quote:098745bfb2]Ite pidän tota CA:n kulttia melko ärsyttävänä! Meillä kävi seikkailussa siten että massiivinen peikko tuhosi puolet porukasta ja mun hahmo kävi ankaraa taistelua sitä vastaan kunnes CA:n parantaja heitti siihen unen! No ajattelin jo et homma hoidettu ja valmistauduin peikon viimeistelyyn, kunnes parantajalle iski CA:n moraalinen käsite vastaan! Peikkoa ei saanut vahingoittaa niin kauan ku se on unessa, jonka parantaja heitti!!! Melkoisen sanallisen tappelun jälkeen päädyttiin siihen et pidetään sormet ristissä siitä et peikko ei pääse köysistä irti! Välillä teki kyllä mieli poistaa koko parantaja päiviltä, ni ei tarttis aina riidellä vastustajasta joka nukkuu!!![/quote:098745bfb2] No tuohan juuri CA:n kultissa on mielenkiintoista. Kerrankin joutuu oikeastikin pelaamaan roolia. Mielestäni avuttoman vastustajan - oli se sitten vaikka peikko - kurkun katkaiseminen on muutenkin moraalitonta ja erityisesti kunniatonta eikä sinällään sovi esim. Humaktin tai Yelmalion palvojien tapoihin.
Mordja von Ribbentrop linkki 1. helmikuuta 2006 kello 12.54
Mordja von Ribbentrop 1. helmikuuta 2006 kello 12.54 linkki Kyllä Näkymättömän Jumalan kultti sen monipuolisine muotoineen on suurin suosikkini, peleissä näistä lahkoista on tullut käytettyä hrestoleita eniten. Heidän velhoistaan saa todella luonteikkaita hahmoja. Toisaalta Vivamort on ehdoton suosikkini kaaottisista kulteissa, vampyyrit kun vain jaksavat aina kiehtoa, ne vain ovat todella tyylikkäitä olentoja. Myös Veijari ja Humakt ovat suosiossani, Humaktien synkät soturit ovat taitavia ja kunniallisia, monine kieltoineen ja lahjoineen melko mielenkiintoisia, kukapa ei niistä hiukan pitäisi? Toisaalta Veijarin kaltainen kultti monine akspekteineen tuo miellyttävää vapauden tunnetta tavallisista "vakavista" kulteista. Ahh että Valhe-loitsu on kiva, vaikka Isku ja Piiloutuminen ovat todella hyödyllisiä taikoja myös.
Alec linkki 1. helmikuuta 2006 kello 13.12
Alec 1. helmikuuta 2006 kello 13.12 linkki [quote:79996d4c26="Mordja von Ribbentropp"]Humaktien synkät soturit ovat taitavia ja kunniallisia, monine kieltoineen ja lahjoineen melko mielenkiintoisia, kukapa ei niistä hiukan pitäisi? [/quote:79996d4c26] Niin no, taitaapi tossa olla enemmänki kyse niitten riimulordeista! Muutenhan Humaktiin liitty kaikki ketä nyt vähän soturin verta itsessään kuvittelee omaavansa! Sitte ku oikeen omistautuu kultille ja kohoaa miekaks, ni sittehän siitä mielenkiintonen tulee! Vielä ku jaksaa alkaa pelaamaan niitten lahjojen ja kieltojen kanssa! Ps. Joku sais teilata sen veijarin! Mä sit kans vihaan sen pitkäkyntisiä, varsinki ku niille häviää aina puolet mun tavaroist!!!
Mordja von Ribbentrop linkki 1. helmikuuta 2006 kello 13.36
Mordja von Ribbentrop 1. helmikuuta 2006 kello 13.36 linkki En viitannut suoraan riimuloordeihin, tuppaan yleensä ajatella humaktit sodan jumalan palvojina kohtuu taitaviksi taistelijoiksi. Onhan sitä paitsi humaktin noviisi sodassa arvoltaan upseeri, että. Alec kirjoitti: Ps. Joku sais teilata sen veijarin! Mä sit kans vihaan sen pitkäkyntisiä, varsinki ku niille häviää aina puolet mun tavaroist!!! Tähänkin puoleen on tullut tutustuttua, yhdessä kampanjassammekin kun olimme pelastamassa opettajaani vihollislinnassa, niin arvaa kuka lähti sieltä kottikärryllinen aarteita mukanaan Se oli a) hurskas, antelias hrestoli b) kunniallinen humakti c) äkäinen maran gorin noviisi (mies) tai d) viaton veijari valhe-loitsulla ja salamurhaajan ammatilla? Osaatko arvata kuka oli kyseinen ahne henkilö, joka ei jakanut aarteista kolikkoakaan muiden hahmojen kanssa, jotka antavat hänellä aina oikeutetun osan aarteista?
Vesa linkki 1. helmikuuta 2006 kello 15.59
Vesa 1. helmikuuta 2006 kello 15.59 linkki Eihän se nyt ole mikään kirjoitettu laki, että kaikki soturit pyrkivät humakteiksi, ehei. :) Sehän riippuu jo ihan maantieteellisestä sijainnista ja kulttuurista että mihinkä soturikulttiin sitten liitytään. Orlantheilla on Humaktin lisäksi monia muitakin vallan mainioita sotajumalia, Urox, Elmal, Orlanthin aspektit, naissotureille tottakai Vinga. Humaktit nyt jo luonteeltaankin erottuvat varmasti joukosta, otetaan nyt vertaukseksi kännipäinen Uroxin-berserkki ja synkkä Humaktin-miekka. Eipähän noilta roolin vaihtaminen kovin helposti käy. Veijarista, eli tässä tapauksessa varmaankin nyt Eurmalista, vielä sen verran etten lähtisi sitä Gloranthassa tunkemaan ihan "tavallisen" varkaan kultiksi (thunder rebells taitaa antaa orlantheille ihan oman varas-kulttinsa, vaan nimeä en muista). Yhdellä sanalla jos lähdetään veijareita kuvaamaan, niin se on melko varmasti hullu. Kaikki "kylähullut" yms. voidaan suoraan tunkea veijarikultin alaisuuteen. Eiköhän siinä ihan pientäpohjustusta ollut myös Eurmalista ja Eurmalin kultista, sitähän voi aina aukoa oman topicin pohtimaan Eurmalia ja veijareita syvällisemmin.
Ugly Psycho linkki 1. helmikuuta 2006 kello 16.50
Ugly Psycho 1. helmikuuta 2006 kello 16.50 linkki Juu, ei todellakaan ole Humakt ainoa polku soturille, eikä minusta edes se todennäköisin. Minusta Humaktit on kuitenkin aika marginaaliporukkaa, kun on kaikki nämä sukusiteiden katkaisut yms mukana, eikä täyspäiväisiä sotureita nyt määräänsä enempää kukaan tarvi tai halua muutenkaan ylläpitää. Toisaalta, en minä kyllä näe kaikkia Humakteja synkkinäkään. Kunniallisuudet ja muut tietty kuuluu jo kultin vaatimuksiin, mutta ei synkistely minusta mikään välttämättömyys ole. Itse olen miettinyt, että (kaiketi Gloranthan Kulteissa mainitun) "kuolemansa hyväksymisen" voisi nähdä aivan toisellakin tapaa: Humakt ottaa luokseen sitten kun on sen aika, eikä se omista teoista enää riipu. Tietyllä tapaa kohtalo on jo määrätty, ja sitten vaan pitää elää kuten kunnon Humaktin noin muuten kuuluu. Kunniallisesti ja epäkuolleita mätkien, sikäli kun sellaisia vastaan tulee. Eli, tuolta pohjalta voisi nähdä hyvinkin huolettoman, ja käytännössä täysin pelottoman = hullunrohkean, joskin muuten tietysti 'kunnollisen' Humaktisoturin (ja vielä joskus tuollaisenkin hahmon kyllä teen, kunhan pääsis edes pelailemaan).
Alec linkki 2. helmikuuta 2006 kello 7.37
Alec 2. helmikuuta 2006 kello 7.37 linkki [quote:5ba41ba113="Mordja von Ribbentrop"]En viitannut suoraan riimuloordeihin, tuppaan yleensä ajatella humaktit sodan jumalan palvojina kohtuu taitaviksi taistelijoiksi. Onhan sitä paitsi humaktin noviisi sodassa arvoltaan upseeri, että.[/quote:5ba41ba113] [quote:5ba41ba113="Vesa"]Eihän se nyt ole mikään kirjoitettu laki, että kaikki soturit pyrkivät humakteiksi, ehei. [/quote:5ba41ba113] [quote:5ba41ba113="Ugly Psycho"]Juu, ei todellakaan ole Humakt ainoa polku soturille, eikä minusta edes se todennäköisin[/quote:5ba41ba113] Mitäs mehiläispesää mä oikeen sohasin??? No onhan siinä kultin kuvauksessaki että palkkasotureiden kultti! Et jos mult kysytään ni Humakt on nimenomaan oikea kultti yksittäisille sotureille!!! Orlanthin mä näkisin siten et se on hallitseva kultti maalla ja kaupungeissa, joten esim. armeijan palkkalistoilla toimivat kuuluisivat siihen ja mukaan on saatettu palkata/värvätä näitä humaktin sotureita! Urox taasen on sotureille jotka haluavat taistella kaaosta vastaan (positiivisena ominaisuutena lievä mielenvikaisuuden geeni) ja omistaa aikaa tälle! Vinga taasen orlanthin vastaava mut hameväelle! Mikäs kettu tää Elmal ny oli? No, pointtina kuitenkin että itse nään Humaktin täyspäivästen (palkka)sotureiden kulttina! Ei se ny tarkota et siihen jokanen soturi liitty, mut se olis se oikee kultti! Ja samaa mieltä Ugly Psychon kanssa ettei Humaktiin kuuluva automaattisesti ole joku nurkassa istuva, mustiin pukeutunut synkistelijä! Jotenki kyllä Humaktin miekat tulee tosta mieleen! EDIT: Niin unohtu lisätä et maantieteellinen paikka vaikuttaa tietenkin!!!
Vesa linkki 2. helmikuuta 2006 kello 9.58
Vesa 2. helmikuuta 2006 kello 9.58 linkki Itsekin olen kyllä Ugly Psychon kannalla, mutta tuo kuvaus synkästä soturista nyt noin yleensä ottaen voisi hyvinkin kuvata humaktia. No ehkä synkkä nyt on vähän liioiteltua, mutta enimmäkseen vakava, asialleen omistautunut soturi. Orlanth vai kaupunkien ja maaseudun soturi-kultti? :-o Ehken lähtisi kumminkaan noin pienelle alueelle Orlanthia rajaamaan :). Lohikäärmesolassa ei kaupunkeja kumminkaan kauhean lukemattomasti ole, joten eiköhän Orlanth jollakin tapaa kumminkin esiinny jokaisessa heortingiklaanissa, vaikkei jokaisessa se pääjumaluus olekaan. Kyllähän sitä nyt jokainen puhdasverinen heortingi Orlanthin nimeen vannoo, Punaista Jumalatarta vastaan! Tietysti vaikeina aikoina, etenkin silloin kun Orlanth julistettiin kuolleeksi, turvaudutaan sitten muihin jumaliin kun Orlanthilta ei saada magiaa. Humakt varmasti tässä tapauksessa tarjoaa epätoivoisille orlantheille sen viimeisen lohdun ja avun Lunarin Imperiumia vastaan.
Ugly Psycho linkki 2. helmikuuta 2006 kello 10.36
Ugly Psycho 2. helmikuuta 2006 kello 10.36 linkki [quote:e71e6fc5a5="Alec"][quote:e71e6fc5a5="Ugly Psycho"]Juu, ei todellakaan ole Humakt ainoa polku soturille, eikä minusta edes se todennäköisin[/quote:e71e6fc5a5] Mitäs mehiläispesää mä oikeen sohasin??? No onhan siinä kultin kuvauksessaki että palkkasotureiden kultti! Et jos mult kysytään ni Humakt on nimenomaan oikea kultti yksittäisille sotureille!!! [/quote:e71e6fc5a5] Mehiläispesistä tiedä, mutta eikös näiden foorumien ajatuksena ole jakaa omia näkemyksiään ja niin edelleen? Niin että minä nyt tungen omaa tulkintaani näkyville oikein urakalla. Mitä tulee Humaktin kulttikuvaukseen, niin Gloranthan Kulttien antama kuva on minusta yksipuolinen, suppea ja jopa harhaanjohtava, jos vertailee muuhun Humaktista löytyvään materiaaliin. Ja tosiaan minun nähdäkseni Orlanthilaisessa yhteisössä ei ole tarvetta ylettömän monelle puhtaalle soturille, varsinkaan palkkasotureille, vaan yleensä on tehtävä muutakin elääkseen. Ja vähän tuntuu, että Humaktien ajateltua määrää on pienennetty myöhemmissä julkaisuissa verrattuna RQ-materiaaliin. MUTTA, lopullisen tulkinnanhan tekee kukin PJ omassa kamppiksessaan, YGMV. [quote:e71e6fc5a5]Orlanthin mä näkisin siten et se on hallitseva kultti maalla ja kaupungeissa, joten esim. armeijan palkkalistoilla toimivat kuuluisivat siihen ja mukaan on saatettu palkata/värvätä näitä humaktin sotureita! Urox taasen on sotureille jotka haluavat taistella kaaosta vastaan (positiivisena ominaisuutena lievä mielenvikaisuuden geeni) ja omistaa aikaa tälle! Vinga taasen orlanthin vastaava mut hameväelle! Mikäs kettu tää Elmal ny oli?[/quote:e71e6fc5a5] Minä taas näen asian niin, että Orlanthin kulttiin kuuluvat kaikki, jotka eivät kuulu ehdottomasti johonkin muuhun, ja osa niistäkin on vielä molemmissa (okei, monikulttisuus lienee aika harvinaista kuitenkin). Eli jokaisen vapaan miehen ensisijainen kultti olisi Orlanth, ellei nyt satu tienaamaan elantoaan tavalla, joka voisi määrittää kulttia. Maalaisista suuri osa menisi minusta Barntarin kulttiin, ja tietysti sitten kauppiaat Issariekseen, lainpuhujat ja tietäjät Lhankoriin ja niin edelleen. Elmal on auringon edustaja myrskypantheonissa, Elmal vahti ja puolusti myrskyheimon maita kun Orlanth kavereineen oli hakemassa Yelmiä tuonpuoleisesta. Näkisin siis Elmalin lähinnä omien maiden ja klaanilaisten puolustamiseen sitoutuvana soturikulttina. Eli sinänsä yksi kilpailija Humaktille myös täyspäiväisten soturien keskuudessa, joskin lähinnä asetaaneja ajatellen. Ja Urox sitten on vähän Praxin suuntaan menevä, ja barbaarisempi, mutta myös vahvasti Humaktin vaihtoehto. Vinga taasen minusta ei ole suoranainen soturi, vaan lähinnä suojelija, joka nousee esille, kun jokin uhkaa maan kultteja, eikä Orlanthit kavereineen ole saatavilla Ernaldaa ja muita suojelemassa. KODP pitää Vingaa myös tiennäyttäjänä/tutkimusmatkailijana. Ylipäätään Vinga on monitaitoisempi kuin pelkkä tavallinen soturi, joskin kyllä pätevä taistelemaankin jos tarve vaatii. Kuitenkin selvästi maan ja ilman kulttien puolivälistä, noudattaen enemmän "there's always another way":tä kuin "violence is always an option" -ohjenuoraa. [quote:e71e6fc5a5]No, pointtina kuitenkin että itse nään Humaktin täyspäivästen (palkka)sotureiden kulttina! Ei se ny tarkota et siihen jokanen soturi liitty, mut se olis se oikee kultti![/quote:e71e6fc5a5] Oikea kyllä, mutta aika äärimmäinen. Palkkisten osalta voisin olla hyvinkin samaa mieltä, koskapa hommaan kuuluu kuljeskelu, kun taas muut ovat enemmän sidottuja klaaninsa asioihin. Mutta juurikin ne klaanin ylläpitämät asetaanit taas minusta ovat enemmän muista soturiin taipuvaisista kulteista. [quote:e71e6fc5a5]Niin unohtu lisätä et maantieteellinen paikka vaikuttaa tietenkin!!![/quote:e71e6fc5a5] Tjoo, minä hourin vaan Sartarilaisista ainakin, kun en muustakaan tiedä.
Alec linkki 2. helmikuuta 2006 kello 15.07
Alec 2. helmikuuta 2006 kello 15.07 linkki [quote:e6d6d3bffc="UglyPsycho"]Mehiläispesistä tiedä, mutta eikös näiden foorumien ajatuksena ole jakaa omia näkemyksiään ja niin edelleen? Niin että minä nyt tungen omaa tulkintaani näkyville oikein urakalla. [/quote:e6d6d3bffc] Mää vaan meinasin ku heitin oman kommenttini vähän laiskasti edenneeseen keskusteluun ja parissa tunnissa oli pamahtanu tekstiä vastaan! Hyvä hyvä, keskusteluahan me halutaan :wink: [quote:e6d6d3bffc="Vesa"]joten eiköhän Orlanth jollakin tapaa kumminkin esiinny jokaisessa heortingiklaanissa[/quote:e6d6d3bffc] klaanit ja kylät jotenki luetaan mun ahtaassa mielessä maaseuduksi! Tarkotin enemmänki just vaikka tällasia klaaneja, joissa soturit ovat orlanthin palvojia! Vertauksena siitä että Humaktin tyypit on enemmänki tällasia yksittäisiä palkkasotureita! Eli jos orlanthia palvova klaani kokoaa soturinsa ne haetaan jostain omia peltoja viljelemästä, kun taas ajattelisin että humaktin hemmojen homma on vaan olla soturi! No, mä en oo kuitenkaan tutkinu hirveesti Gloranthan kulttimateriaalia, joten alkaa menee liikaa MuTu tuntumalla! Siirryn takaisin terrorisoimaan RQ ketjuja :-D Ps. Tietääkö joku jotain hyvää linkkiä missä pääsis tutkimaan noita Humaktin ja Orlanthin alakultteja vähän tarkemmin! Oon joitakin löytäny mut kuvaukset on ollu aika suppeita!
newsalor linkki 7. helmikuuta 2006 kello 10.14
newsalor 7. helmikuuta 2006 kello 10.14 linkki Thunder Rebels ja Storm Tribe ovat aika kovia sanoja. Varsinkin, kun ottaa huomioon, että RQ:n ystävien puolesta on tehty merkittävää ekumeenista työtä ja suuri osa taikuudesta on käännetty RQ-muotoon. Voi silimääni! Ette kuulkaa usko, kuinka monta Humaktin palvojaa nähtiin aikoinaan RQ-kampanjoissamme. Minusta vaan tuntuu, että pelimiehet palvoivat Orlanthia, koska kuolema on humakteille liiankin tuttu kaveri. Viittaan toki henkiiherätys kieltoon. Eräskin pelaaja kiroaa varmaan ikänsä päivää, jolloin hänen vuoden päivät pelaamansa orlanthin palvoja soturi otti Humaktin toiseksi kultiksi houkuttelevan lahjan toivossa. Jo seuraavan pelikerran aikana tämä hahmo ajautui kaksintaisteluun Omenakujan juoppo-sheriffin kanssa. Vaikka miehen vaimokin oli vasta kuollut ja kovin oli muutenkin ollut allapäin, niin Myrskyhärän berserkkimagia on silti varteenotettava uhka. . .
jollybee linkki 23. helmikuuta 2007 kello 11.30
jollybee 23. helmikuuta 2007 kello 11.30 linkki Jep, vittumaiset ämmät on ehdottomia suosikkeja tällä hetkellä...Vingan lisäks diggaan tietty Humaktia ja Zorak Zorania, joiden palvojista on meidän peleissä repäisty monta ikimuistoista hahmoa. Viime pelissä just yritettiin saada selvyys Humaktin ja Vingan paremmuudesta: kumpikin hahmo onnistui tappaan toisen, joten avoimeks jäi.