Vanha foorumi

Takaisin

Vetoomus pidättäytyväisyyteen yleisessä keskustelussa

Uutiset ja tiedotteet
humis 20. tammikuuta 2004 kello 14.01
Kirjoittaja Viesti
humis linkki 20. tammikuuta 2004 kello 14.01
humis 20. tammikuuta 2004 kello 14.01 linkki Jo nähdään sekin kumma, että keskustelufoorumin moderaattori esittää vetoomuksen siitä, ettei foorumilla keskusteltaisi niin paljon. Kuitenkin, tämä [b:cea9efa8fc]on[/b:cea9efa8fc] pääasiallisesti Glorantha/HeroQuest/RuneQuest -foorumi ja viime aikoina 2/3 viesteistä on löytynyt yleisen keskustelun alueelta. Sinällään noissa aiheissa ei ole ollut mitään vikaa, ja aina voi sanoa, ettei yleistä keskustelua tarvitse lukea, jos ei halua, mutta psykologinen vaikutus viestisuhteella joka tapauksessa on. Monet Wanhat Parrat narisevat, että varsinainen foorumin aiheeseen liittyvä keskustelu hukkuu turhanpäiväiseen yleiseen länkätykseen. Esitän siis omasta puolestani vetoomuksen foorumin keskustelijoille, että miettisitte kaksi kertaa ennen uuden viestiketjun aloittamista, saako siitä todella järkevää keskustelua aikaiseksi ja onko tämä foorumi paras paikka käydä kyseistä keskustelua. Samaten toivon, ettette lähtisi mukaan toivottomiin väittelyihin tai liekittämiseen. Toivon, että foorumin keskustelu pysyy jatkossakin yhtä sivistyneenä ja hillittynä kuin mitä se on tähän mennessä pääasiassa ollut.
Fharlanghn linkki 20. tammikuuta 2004 kello 14.17
Fharlanghn 20. tammikuuta 2004 kello 14.17 linkki Kannatetaan. Aiheiden ignorointi olisi myös tervetullut ominaisuus palstalle. F
Tero Kaija linkki 20. tammikuuta 2004 kello 16.23
Tero Kaija 20. tammikuuta 2004 kello 16.23 linkki Yhdyn vetoomukseen. Tapahtuipa muutama päivä sitten, että uusia viestejä katsellessa 10 viestiketjussa oli uusia viestejä. Kaikki ketjut olivat Yleistä keskustelua -alueella ja 8 niistä oli äänestyksiä. Jotenkin kyllä tuota äänestysketjujen luontiakin voisi hillitä, joka aiheesta ei tarvitse tehdä äänestystä, varsinkin kun niiden vaihtoehdot ovat olleet varsin suppeat. Kirjoittamasi viesti saattaa olla tällä foorumilla ikuisuuden kaikkien luettavissa, joten sen kirjoittamiseen kannattaa uhrata edes muutama hetki.
Nysalor linkki 20. tammikuuta 2004 kello 16.40
Nysalor 20. tammikuuta 2004 kello 16.40 linkki Täytyypä minunkin kolmantena kantaa ottavana administraattorina olla edellisten kanssa samaa mieltä. Yleisen keskustelun alue on ihan hyvä olla olemassa, mutta Kalikoksen foorumin päätavoite on kyllä yhdistyksen edistämissä asioissa. Näkisin Yleisen keskustelun roolin foorumina, jolla Glorantha/HeroQuest/RuneQuest -fanit voivat käydä keskustelua noiden aiheiden ulkopuolisista jutuista, mutta jos noista asioista ei ole koskaan mitään sanottavaa eikä ole kiinnostunut niistä, saattaisi parempi paikka keskustelulle olla jollakin muulla foorumilla, joita netissä on vino pino. Minulla ei ole mitään selvää tilastotietoa, kuinka foorumien viestimäärät ovat kasvaneet, mutta ihan näppituntumalla sanoisin, että Yleisen keskustelun viestien osuus Kalikoksen foorumeille lähetetyistä viesteistä on kasvanut suuresti aikaisemmasta ja Kalikoksen pääaiheiden foorumille lähetettyjen viestin määrä taas vähentynyt paljon. Tämä ei ole varmastikaan yhdistyksen pyrkimys, vaikka vieläkin painotan, etten ole mitenkään yleistä keskustelua vastaan, vaan se on hyvä lisä sopivasti mitoitettuna. Toistanpa vielä lopuksi minäkin sen, että kannattaa miettiä tarkkaan, onko johonkin aiheeseen jotakin todellakin uutta sanottavaa, kehiteltävää näkökulmaa tai jotakin vastaavaa. Suositeltavaa on myös perustella näkemyksiään, jotta keskustelusta ei tulisi liian töksähtelevää. Äänestykset ovat parhaita hyvin yksiselitteisiin kysymyksiin, joihin voi antaa selkeät ja kattavat vaihtoehdot. Muuten on aina mahdollisuus aloittaa kysely jostakin asiasta ihan tavallisena tekstiä sisältävänä viestinä.
Kreifi linkki 20. tammikuuta 2004 kello 19.22
Kreifi 20. tammikuuta 2004 kello 19.22 linkki On kuitenkin totuus, että täällä jo kauemmin olleet ovat käyneet erilaisia Glorantha-aiheita läpi niin monta ketjua, että on ihan luonnollista, että heistä kaikkia ei jaksa kiinnostaa. Me uudemmat taasen jaksamme käydä RQ, HQ (tosin ei koske minua), Glorantha ja muuta roolipelikeskustelua. Eri asia sitten viitsimmekö käydä kasan ketjuja läpi ja etsiä, että olisiko juuri siitä aiheesta puhuttu joskus... ja jos on, tuskinpa aiheesta paljoa enää keskustelua irti saa. Mitä tulee "yleisen keskustelun vähentämiseen", sanoisin, että antaa keskustelun elää ja jätetään typerät häröilyt pois. Asiallinen keskustelu ei ole ikinä pahasta, mutta turhat pollit ynnä muu spammi tuskin on mitenkään tärkeää.
Juha R linkki 21. tammikuuta 2004 kello 11.42
Juha R 21. tammikuuta 2004 kello 11.42 linkki Asiahan on juuri päinvastoin: pitkään foorumia seuranneet ovat kiinnostuneita itse aiheesta eli Gloranthasta, ja tuppaavat kirjoittamaan jotain siihen liittyvää, tai sitten pitävät kohteliaasti päänsä kiinni. Sen sijaan viime viikkoina on liittynyt lukuisia uusia käyttäjiä, jotka eivät näy olevan kiinnostunut kirjoittamaan minnekään muualle kuin yleiseen keskusteluun. On mielestäni aivan selvä että yleinen osio laskee foorumin tasoa. Näin on ollut jo pitkään ja nyt se on laskenut huomattavasti lisää. Jos Minä Olisin Moderaattori (tm) saisivat kaikki uudet käyttäjät joiden ensimmäiset viestit ovat joutavaa hölynpölyä yleisessä keskustelussa surutta monoa. Harkitsisin myös koko yleisen keskustelun poistoa tai radikaalia rajoittamista.
Kreifi linkki 21. tammikuuta 2004 kello 12.42
Kreifi 21. tammikuuta 2004 kello 12.42 linkki [quote:686f2c7253="Juha R"]Asiahan on juuri päinvastoin: pitkään foorumia seuranneet ovat kiinnostuneita itse aiheesta eli Gloranthasta, ja tuppaavat kirjoittamaan jotain siihen liittyvää, tai sitten pitävät kohteliaasti päänsä kiinni. Sen sijaan viime viikkoina on liittynyt lukuisia uusia käyttäjiä, jotka eivät näy olevan kiinnostunut kirjoittamaan minnekään muualle kuin yleiseen keskusteluun.[/quote:686f2c7253]Okei, no sitten. Kertomasihan selittää sen, miksi Glorantha ja muilla alueilla on niin hiljaista - koska vanhat jäsenet tosiaankin ovat kiinnostuneita.
Vader linkki 21. tammikuuta 2004 kello 13.00
Vader 21. tammikuuta 2004 kello 13.00 linkki [quote:e6ecc31fd4="Kreifi"]Okei, no sitten. Kertomasihan selittää sen, miksi Glorantha ja muilla alueilla on niin hiljaista - koska vanhat jäsenet tosiaankin ovat kiinnostuneita.[/quote:e6ecc31fd4] Glorantha- ja muilla alueilla on melko hiljaista johtuen juuri siitä, että vanhat jäsenet ovat keskustelleet melko paljon kaikenlaisesta (varsin paljon aiheita asiasta jos toisestakin), uudet jäsenet taas eivät sinne juurikaan kirjoittele (tiedä sitten mikseivät), vaan yleiseen keskusteluun, joten Glorantha- ja muilla alueilla ei juurikaan uusia keskusteluja synny (ainakaan niin paljon mitä yleiseen keskusteluun). Vanhat jäsenet kun eivät jaksa keskenään tarinoida jo puituja asioita ja ihan uusia juttuja tulee eteen varsin vähän. Uudet pelaajat tuovat toki uutta näkökulmaa aina keskusteluihin, jolloin vanhatkin jäsenet jaksavat avata sanaisen arkkunsa uusien näkökulmien ja asioiden tullessa ilmi.
Kreifi linkki 21. tammikuuta 2004 kello 13.50
Kreifi 21. tammikuuta 2004 kello 13.50 linkki [quote:ea2a24030e="Vader"]Vanhat jäsenet kun eivät jaksa keskenään tarinoida jo puituja asioita ja ihan uusia juttuja tulee eteen varsin vähän.[/quote:ea2a24030e]Jotakuinkin juuri tätä hain. Vanhat ovat jo jutelleet. [quote:ea2a24030e]Uudet pelaajat tuovat toki uutta näkökulmaa aina keskusteluihin, jolloin vanhatkin jäsenet jaksavat avata sanaisen arkkunsa uusien näkökulmien ja asioiden tullessa ilmi.[/quote:ea2a24030e]Tuskinpa niin hirveästi uutta näkökulmaa tulee, että vanhemmat oikein innostuvat. Minähän olen kai näitä tuoreita, jotka vain yleisevät keskuilevat. ;) En osaa arvioida suhdetta omien viestieni kohdalla, mutta yleisessä keskustelussa on ollut muutamia mukavia aiheita, joista on ollut ihan jees keskustella. Minusta siinä ei mitään pahaa. Siellä on myös paljon lähes täysin turhia aiheita, jotka eivät jaksa kiinnostaa. Näin on myös Gloranthaan liittyvillä alueilla. Mielenkiinnolla luin valehtelematta kymmeniä, ellen jopa satoja ketjuja läpi, kun tänne tulin. En vain todellakaan viitsinyt nostaa mitään vuoden takaisia ketjuja ylös, joihin oli jo kaikki sanottava sanottu. Mutta eipä silti, kyllä Glorantha-alueilla putkahtelee aina välillä mielenkiintoisia aiheita ja keskusteluita. En tätä menisi katastrofiksi vielä sanomaan. :)
Juha R linkki 21. tammikuuta 2004 kello 18.00
Juha R 21. tammikuuta 2004 kello 18.00 linkki [quote:e844a40fd4="Kreifi"]Kertomasihan selittää sen, miksi Glorantha ja muilla alueilla on niin hiljaista - koska vanhat jäsenet tosiaankin ovat kiinnostuneita.[/quote:e844a40fd4] Ongelma nyt kuitenkaan kenenkään mielestä ei ole vaikuttanut olevan Glorantha-viestien vähäisyys vaan ylenpalttinen surkea sössötys yleisessä keskustelussa. Mitä tulee 'vanhoihin tyyppeihin', kommenteista päätellen muutkin kuin moderaattorin ovat kyllästyneitä, ja osa on lakannut käymästä foorumilla tason laskun takia. Kyllästymisen kohde ainakin minulla on keskustelun taso, ei Glorantha-aiheitten puute. Ratkaisu tähän EI ole lisätä pepsikeskustelua. Internet on täynnä yleisiä foorumeita, sinne vaan natosta jauhamaan. Monet uudet keskustelijat jotka tulevat mouhoamaan suoraan yleiseen keskusteluun eivät selvästikään ole kiinnostuneita gloranthakeskustelua koskaan aloittamaankaan. 'nuff said.
Marcus Maximus linkki 21. tammikuuta 2004 kello 18.14
Marcus Maximus 21. tammikuuta 2004 kello 18.14 linkki Allekirjoitan kaiken, mitä Juha, Humis, Nysalor ja Tero sekä muut oikeassa olleet kirjoittivat, tosin kynällä johon on ensin heitetty Terävyys-7 ja Tosikynä. Aiemmin joskus historiassa kritisoin kovasti erään tässä nimeltämainitsemattoman pitempään foorumilla olleen, nuoremmasta päästä henkilön kirjoittelua, mutta todettakoon että hänen tekstinsä taso on sittemmin vuoden aikana noussut huimaavasti ja luen häntä nykyään varsin mielelläni. Hän, jos tunnistaa itsensä tekstistä, ottakoon tämän kiitoksena sekä tiedotuksena siitä, että hänen ihmisarvonsa on palannut hyvinkin positiiviseksi. Sen sijaan tämä uusi paskanjauhajaosasto vain väsyttää. Viimekertaisesta flamewarista oppineena jätän nimet mainitsematta, mutta aika monta nimeä näkee täältä http://www.kalikos.org/foorumi/viewforum.php?f=12 kun katselee viestiketjujen aloittajien ja viimeisimpien vastaajien nimet. Todettakoon vielä loppuun, että itse en olisi keskustellut täällä viime aikoina missään tapauksessa, koska olen editoinut eräänkin 'keleen pohjoismaisen roolipelitapahtuman 330-sivuista mammuttikirjaa yötä päivää työn ohella, eikä näiden pikku namikoiden painelu tunnu yhtään innostavalta sen jälkeen. Mutta kun siinä välissä vilkaisee tänne ja näkee äänestyksiä aiheista kuten "Poltsut, uskotko vai etkö?" ei kyllä comeback tule mieleen. Ehdotankin äänestyttämisen rajoittamiseen käyttäjille, joiden aivokäyrä on yli viisimetrinen. Itseasiassa minulla on vain yksi henkilö ignoressa tällä hetkellä. Se kyllä johtuu siitä, etten ole jaksanut norettaa niin montaa henkilöä kuin oikeastaan pitäisi. Mikä johtuu oikeastaan siitä, että foorumin ignore-toiminto ei pelitä tyydyttävästi.
Guzmo linkki 21. tammikuuta 2004 kello 18.59
Guzmo 21. tammikuuta 2004 kello 18.59 linkki Hyvä kun joku nostaa kissan pöydälle. Moderaattoreille vaan tiukempi linja. Netti on jo muutenkin täynnä saastaa.
Kreifi linkki 21. tammikuuta 2004 kello 20.12
Kreifi 21. tammikuuta 2004 kello 20.12 linkki [quote:65276b80f6="Juha R"]Ongelma nyt kuitenkaan kenenkään mielestä ei ole vaikuttanut olevan Glorantha-viestien vähäisyys vaan ylenpalttinen surkea sössötys yleisessä keskustelussa.[/quote:65276b80f6]Kyllä, tästä olen kanssasi samaa mieltä. [quote:65276b80f6]Mitä tulee 'vanhoihin tyyppeihin', kommenteista päätellen muutkin kuin moderaattorin ovat kyllästyneitä, ja osa on lakannut käymästä foorumilla tason laskun takia. Kyllästymisen kohde ainakin minulla on keskustelun taso, ei Glorantha-aiheitten puute.[/quote:65276b80f6]Ah, niin musiikkia korville. Saanko kysyä, mitä sinä olet tehnyt parantaaksesi keskustelua/tasoa? "Paikka on paska nykyään, idlaan, enkä missään nimessä yritä parantaa tasoa". (Lainausmerkkien sisällä oleva ei ole suunnattu suoraan sinulle.) [quote:65276b80f6]Monet uudet keskustelijat jotka tulevat mouhoamaan suoraan yleiseen keskusteluun eivät selvästikään ole kiinnostuneita gloranthakeskustelua koskaan aloittamaankaan.[/quote:65276b80f6]Tämä varmaankin viittaa juuri minun kaltaisiini jäseniin. *sniff* Ja minä kun kuvittelin olevani kiva lisä foorumille. [quote:65276b80f6="Marcus Maximus"]Mutta kun siinä välissä vilkaisee tänne ja näkee äänestyksiä aiheista kuten "Poltsut, uskotko vai etkö?" ei kyllä comeback tule mieleen. Ehdotankin äänestyttämisen rajoittamiseen käyttäjille, joiden aivokäyrä on yli viisimetrinen.[/quote:65276b80f6]Eikö tämä ole juuri se sonta, joka pitäisi karsia pois, eikä se (sitten) vähäinen yleinen asiallinen keskustelu? Ja useimmiten jos ketju alkaa pollilla, sen keskusteluarvo on lähellä nollaa. Selvennettäköön, että olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla kuin muutkin tähän ketjuun vastanneet aloituspostia myöten. [quote:65276b80f6]Itseasiassa minulla on vain yksi henkilö ignoressa tällä hetkellä. Se kyllä johtuu siitä, etten ole jaksanut norettaa niin montaa henkilöä kuin oikeastaan pitäisi. Mikä johtuu oikeastaan siitä, että foorumin ignore-toiminto ei pelitä tyydyttävästi.[/quote:65276b80f6]En tunne täältä oikeastaan ketään, mutta etkös sinä ole admin tai moderaattori? Tämän käsityksen ainakin olen saanut ja huvitti minua hiukan.
Ugly Psycho linkki 22. tammikuuta 2004 kello 4.52
Ugly Psycho 22. tammikuuta 2004 kello 4.52 linkki Kyllähän tuolla sentään muuallakin höpinää on samaan malliin kuin ennenkin, kenties jopa enemmän (ainakin ajoittain), eikä uudet hörhöt foorumilla muuten liene harmiksi, mutta todellakin noista paskagallupeista malliin "kumpi on parempi" saa minun puolestani hankkiutua eroon heti niiden postaamisen jälkeen. Samoin kuin niistä kirjoittajista, jos niillä ei mitään muuta sanottavaa ole (tietysti pienen varoituksen jälkeen). Ja mitä tulee niihin vanhojen ketjujen kaiveluun, niin nimen omaan EI nostella niitä enää haudasta jonkun 'tanan "lol" tai "joo"-viestin takia, mutta jos ON aiheesta jotain (uutta) sanottavaa niin totta kai niitä saa silloin kaivella esille ja herätellä henkiin.
Juha R linkki 22. tammikuuta 2004 kello 8.05
Juha R 22. tammikuuta 2004 kello 8.05 linkki [quote:25a99335fc="Kreifi"]Saanko kysyä, mitä sinä olet tehnyt parantaaksesi keskustelua/tasoa?[/quote:25a99335fc] Täytynee täsmentää edellä lausumaani siten, että koko foorumin tasoa [i:25a99335fc]keskimäärin[/i:25a99335fc] laskee mielestäni kurnutus yk:ssa, ei niin että glorantha&rpg-keskustelu olisi tasoltaan erityisesti laskenut. Toivottavasti näet vähemmän punaista jos muotoilen pointtini näin, edellisestä viestistä saattoi tulla se kuva että [i:25a99335fc]kaikki[/i:25a99335fc] keskustelu joka sektorilla olisi mielestäni huonontunut. Ja mitä tulee siihen, mitä minä olen tehnyt niin - tällä hetkellä yritän tukea moderaattoreiden vetoomusta - yleensä yritän kirjoittaa johonkin foorumin todelliseen aiheeseen liittyvästä tai olla hiljaa - muotoilla viestini jollain tavalla, joka edes muistuttaa suomen kieltä - pyrin välttämään asiattomuuksia ja törkeyksiä asioidessani ventovieraiden kanssa Mielestäni kenelläkään ei ole velvollisuuksia sen enempää aktiivisesti yrittää nostaa tasoa - vain pidättäytyä typeryyksistä. [quote:25a99335fc]Tämä varmaankin viittaa juuri minun kaltaisiini jäseniin.[/quote:25a99335fc] Ei siinä mielessä viittaa että - olet kirjoittanut myös itse aiheesta - viesteissäsi on ollut aina luettava muoto ja sisältö - tyylisi kirjoittaa ei ole ollut aggressiivinen tai töykeä vaan täysin asiallinen Joten minun puolestani tervetuloa vaan.
wakboth linkki 22. tammikuuta 2004 kello 11.37
wakboth 22. tammikuuta 2004 kello 11.37 linkki No, pitkään nurkissa lymyilleenä tunnustan myös, että suurin osa viesteistäni taitaa olla yleisellä alueella. Muutama aihe siellä on vain mennyt melkoiseksi väittelyksi osaltani (uskonto,veteraanit), jolloin viestejä tulee paljon. Onelinereitä yritän välttää. Mutta toisaalta, HQ/RQ/G alueillakaan harvoin enää nousee asioita, joista alkaisi järkevä, kiinnostava keskustelu. Todellakin, jos viitsii (kuten minä) kahlata vanhoja ketjuja läpi, löytää monesta aiheesta hyviä pätkiä, eikä näin ollen tarvitse aloittaa uudelleen samaa. Minusta ns. puoliasialliset aiheet yleisellä puolella ovat olleet ihan hyviä keskusteluja. Muutamassa välillä lieska lennähtää, mutta mielestäni kuitenkin viime aikoina aika vähän. Samaa mieltä kuitenkin kaikkien kanssa näistä kyselyistä. Ne vois ottaa kokonaan pois. Jos joku haluaa jonkun gallupin sinne, niin voi sitten vaikka joltain modelta sitä pyytää. Silloin niitä joutuisi vähän miettimäänkin.
Marcus Maximus linkki 22. tammikuuta 2004 kello 17.29
Marcus Maximus 22. tammikuuta 2004 kello 17.29 linkki [quote:560fdc5e64="Guzmo"]Hyvä kun joku nostaa kissan pöydälle.[/quote:560fdc5e64] Oikeastaan pitäisi saada hiiret pois sieltä. Ei sillä kissalla niin väliä. [quote:560fdc5e64="Kreifi"][i:560fdc5e64]Itseasiassa minulla on vain yksi henkilö ignoressa tällä hetkellä. Se kyllä johtuu siitä, etten ole jaksanut norettaa niin montaa henkilöä kuin oikeastaan pitäisi. Mikä johtuu oikeastaan siitä, että foorumin ignore-toiminto ei pelitä tyydyttävästi.[/i:560fdc5e64] En tunne täältä oikeastaan ketään, mutta etkös sinä ole admin tai moderaattori? Tämän käsityksen ainakin olen saanut ja huvitti minua hiukan.[/quote:560fdc5e64] Minä mikään administraattori ole, luonnollinen karismani vain saattaa sekoittaa käsityksiä. Pompöösi titteli noiden Kalikos-symbolien yläpuolella on verisesti voitettu Chividalilta Kalikoksen "Haluatko Tietäjäksi"-kisassa syksymmällä. Minusta on ihan ok että väki jaksaa kiukutella politiikasta ja muusta epägloranthalaisesta, mutta se mitä [i:560fdc5e64]en[/i:560fdc5e64] jaksa on onelinerit. Joskus inttikeskustelu menee överiksi, mutta aihe on helppo jättää lukematta. Tämä vanha parta palaa kirjansa pariin kitisemästä täältä. Mutta älkää pelätkö, tulen kyllä varmasti kitisemään lisää vaikka vanhainkodin nettipäätteeltä vuonna 2070 jos meno ei miellytä.
Olorin linkki 23. tammikuuta 2004 kello 8.34
Olorin 23. tammikuuta 2004 kello 8.34 linkki Itse yhdyn edllisiin mielipiteisiin, eli keskustelun tasoa olisi syytä korottaa. Myönnän kyllä itsekkin muutaman kerran sortuneen kirjoittamaan näihin turhanpäiväisiin aiheisiin, mutta en sentään paljoa. Ei enää huvita. Aina kun tarkitaa foorumin, tulee fiilis että voi ei, taas yleisessä foorumissa on uusia viestejä, jaksaisikohan tarkistaa, ei siellä kumminkaan ole mitään, mutta entä jos onkin?. Näin se menee tällä hetkellä, ja aina olen päänyt painamaan Merkitse kaikki aiheet luetuiksi -nappia. Rune Quest ja Glorantha aiheita vielä sentään jaksaa seurata.
Wlu 000 linkki 23. tammikuuta 2004 kello 18.12
Wlu 000 23. tammikuuta 2004 kello 18.12 linkki Kannattaa toki muistaa, että monella ei ehkä ole sanottavaa kuin yleisessä keskustelussa, vaikka Glorantha ja RQ (ja HW) kiinnostaisivatkin. Gloranthan syvintä olemusta on hankala peruskirjat lukeneena kommentoida muilla kuin "just joo"-viesteillä. Aseiden vahinkojakaan ei jaksa ainaisesti kysellä tai kertoa parhaita kämmejä. Itsekin luen Glorantha- ja RQ-keskustelut suurella mielenkiinnolla, meni aihe sitten minun hilseeni yli tai ei, mutten silti näihin keskusteluihin oikeastaan osallistu. Ehkä kynnys kirjoittaa edes tuttuihin aiheisiin on hieman noussut pidemmän kirjoitustauon jälkeen, mene ja tiedä. Uskon kuitenkin monen muunkin tekevän näin, mutta eron vaikkapa minuun he tekevät purkamalla kirjoitushalujaan yleisellä puolella. Lisäksi uusi väki ja kenties nuori väki ei ehkä tiedä/ymmärrä kaikkia sääntöjä. Tällainen ketju tietenkin valaisee heitä. Itse ehdottaisin ratkaisuksi yleisen keskustelun sumaan sellaista käytäntöä, tämän vetoomuksen lisäksi, että kaikki vanhat ns. turhat viestiketjut poistettaisiin. Ketä oikeasti kiinnostaa, mikä oli kenenkin suosikkiohjelma 2 vuotta sitten? "Hyvät" viestiketjut, kuten keskustelu sotilaiden hurjuudesta taas pitää ehdottomasti säilyttää, koska ne usein sivuavat Gloranthaa yms. hieman lähemmin ja sisältävät hyviä ideoita ja perusteluja. Ja vielä lisähuomautus: Vaikka tämä idea voi tuoda moderaattoreille työtä, niin ehdottaisin, että arvonimikäytäntö muutettaisiin sellaiseksi, jossa moderaattorit antaisivat arvoja harkinnan mukaan. En nyt tarkoita, että jokaiselle sorvattaisiin jokin oma arvo, vaan niitä olisi vain harvoilla ja valituilla - kuten vaikka niillä, jotka ovat ne Kalikoksen tapahtumissa ansainneet. Muut voisivat olla arvonimeltään vaikka "taviksia", eikä arvonimi muuttuisi vaikka kuinka paljon kirjoittaisi turhaa. Tämäkin voisi hillitä joidenkin kirjoitushaluja varsinkin yleisessä keskustelussa, jonne turhat viestit lähes poikkeuksetta kertyvät. Itsekin kirjoitin joskus alkuaikoina arvonimien perässä ja en usko olevani aivan poikkeus.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 23. tammikuuta 2004 kello 18.44
Topi Hiski Viljami Salmi 23. tammikuuta 2004 kello 18.44 linkki Täytyy minkunkin allekirjoittaa Eetun vetoomus. Iso syy siihen miksi en enää käy foorumilla niin usein on juuri nimenomaan omasta mielestäni tylsien ja tyhmien viestien määrä. Enää en käy yleisellä osastolla kovin usein. Tosin siellä kyllä on paljon mielenkiintoistakin keskustelua. Tämä foorumi on tosiaan kasvanut alkuajoista kävijämäärältään aika lailla ja silloin kasvaa myös moderaattoreiden työ. wlu:[i:dce37685de]Ja vielä lisähuomautus: Vaikka tämä idea voi tuoda moderaattoreille työtä, niin ehdottaisin, että arvonimikäytäntö muutettaisiin sellaiseksi, jossa moderaattorit antaisivat arvoja harkinnan mukaan. En nyt tarkoita, että jokaiselle sorvattaisiin jokin oma arvo, vaan niitä olisi vain harvoilla ja valituilla - kuten vaikka niillä, jotka ovat ne Kalikoksen tapahtumissa ansainneet. Muut voisivat olla arvonimeltään vaikka "taviksia", eikä arvonimi muuttuisi vaikka kuinka paljon kirjoittaisi turhaa. Tämäkin voisi hillitä joidenkin kirjoitushaluja varsinkin yleisessä keskustelussa, jonne turhat viestit lähes poikkeuksetta kertyvät. Itsekin kirjoitin joskus alkuaikoina arvonimien perässä ja en usko olevani aivan poikkeus[/i:dce37685de]. Tuosta taidettiinkin puhua joskus aikasemmin ja yleinen mielipide oli että pysytään vanhassa hyvässä arvoasteikossa.. Kieltämättä arvoasteikko kyllä aiheuttaa uusissa käyttäjissä "innokkuutta". Ehdotin samaa kuin sinä aikoinaan, koska luin silloin aika isoa foorumia ei ollut uusien postittajien innokkuudesta johtuvia ongelmia juuri sen takia että heillä oli käytössä nämä moderaattoreiden antamat lisänimet. Mutta ne tosiaan lisäävät moderaattoreiden työmäärää.
newsalor linkki 23. tammikuuta 2004 kello 18.55
newsalor 23. tammikuuta 2004 kello 18.55 linkki Olen samoilla linjoilla humiksen kanssa ja Wlu 000 puhuu myös asiaa. Kyllä yleisellä ja roolipelikeskustelullansakkin paikkansa ovat. Eikä nyt pelkästään viestin pituuskaan voi määrittää sen laatua. Oikeastaan kysehän onkin siitä löytyykö sitä sanottavaa. Itseasiassa pitkä viesti, jossa ei oikeastaan sanota mitään voi olla vielä ärsyttävämpi, kuin lyhyt. Kovin pitkää tyhjää lausuntoa on kuitenkin hankala kirjoittaa ja harvalla meistä on synnynnäistä lahjakkuutta politiikkaan. Jankkaaminen taas tuntuu olevan luonnollinen osa väittelyä ja olen varmasti itsekkin syyllistynyt samojen asioiden toisteluun ketjussa kuin toisessakin. Tämän foorumin parhaita puolia on se, että täällä pystyy keskustelemaan samaa alaa harrastavien ihmisten kanssa monista asioista, niistä tietenkin merkittävimpänä Glorantha. Meillä kaikilla foorumilaisilla on yhteistä kaikupohjaa jutuillemme, koska vaikka harrastuksemme noin muuten, elämänolomme ja ikämme muuten poikkeaisikin, niin jostain syystä meillä on kuitenkin jotain yhteistä. Vaikka muiden keskustelijoiden mielipiteet joskus vierailta tuntuisivatkin, niin loppuen lopuksi olemme yllättävän samalla tavalla veistettyjä. Yksi tapa mitata kommunikoinnin mielekkyyttä on signaalin ja melun suhde. Minusta tuntuu, että humis ja monet muutkin tähän ketjuun osallistuneet ovat samoilla linjoilla kanssani tässä asiassa. Jos tämän "melun" määrä kasvaa liian suureksi, niin tämän foorumin lukeminen ja keskusteluun osallistuminen muuttuu rasittavaksi. Koen viestit, joilla ei ole mitään sisältöä, jolla olisi merkitystä minulle, "meluksi". Tuntemattomien ihmisten mielipiteet eivät merkitse minulle mitään. Jos nämä mielipiteet on perusteltu hyvin, niin sitten asia voi hyvinkin kiinnostaa minua. Jos esimerkiksi joku olisi pahamaineisessa "pepsi vai koka-kola" -keskustelussa eritellyt makuaistimuksiaan eri virvokkeista tai kertonut miten oli oppinut kokiksesta pitämään jne. niin kyllä olisin varmasti sen postin lukenut! Noh, ei siinä mitään. Kyllä galluppi silloin tällöin päivää piristää noin muutenkin, mutta äänestystoiminto tuli tänne siksi, etteivät gallupit veisi turhaa tilaa. Mikäli mahdollista kehoittaisin kaikkia käyttämään sitä toimintoa. Jos ei ole mitään muuta sanottavaa, niin ei ole pakko laittaa perään viestiä. Loputon jaarittelu jostain aiheesta, flametus ja siihen liittyvät sodat voivat myös olla ikäviä. Olen itsekkin leimahdellut ja sitä sitten jälkeenpäin katunut. Kyllä tämä foorumi on tähän mennessä ihan hyvin toiminut ja uskon, että toimii vastakin. Toivottavasti näen niin uusia kuin vanhojakin jäseniä Kalikoksen kokouksessa. Jotenkin sitä virittyy paremmin samalle taajuudelle, kun on silmästä silmään nähnyt ja mielipiteitä vaihtanut.
humis linkki 23. tammikuuta 2004 kello 19.37
humis 23. tammikuuta 2004 kello 19.37 linkki [quote:2edc3310b2="Topi Hiski Viljami Salmi"]Ehdotin samaa kuin sinä aikoinaan, koska luin silloin aika isoa foorumia ei ollut uusien postittajien innokkuudesta johtuvia ongelmia juuri sen takia että heillä oli käytössä nämä moderaattoreiden antamat lisänimet. Mutta ne tosiaan lisäävät moderaattoreiden työmäärää.[/quote:2edc3310b2] Jonka lisäksi se lisäisi moderaattorien valtaa, asemaa ja mielivaltaa. Tämän foorumin henki tuntuu perustuvan hyvin pitkälle siihen, ettei kukaan asemansa perusteella ole toista ylempänä vaan moderaattorit rajoittavat keskustelua mahdollisimman vähän, antaen foorumin löytää oman tasapainonsa itse. Siksipä kai tämäkin viestiketju oli nimenomaan ensisijaisesti vetoomus eikä kukaan moderaattoreista ole vielä kommentoinut siitä lähtenyttä keskustelua. Nähdäkseni vetoomus myös on jo tuottanut tulosta, eikä rajumpiin toimiin tällä haavaa ole aihetta. Kaikki on siis hyvin, Punaisen Kuun valoa teille rakkaat kansalaiset.
Chividal linkki 23. tammikuuta 2004 kello 22.56
Chividal 23. tammikuuta 2004 kello 22.56 linkki Kaikilla asioilla on aina niin kovin monta puolta ettei oikein aina osaa omaa kantaansakaan päättää. Tokihan sananvapaus on kova juttu ja ainahan voi olla lukematta turhia viestejä, mutta minua nuo turhat viestit todella ärsyttävät. Kutsukaa tiukkapipoks tai muuksi kusipääksi, mutta minä poistaisin surutta monia viestiketjuja (ehkä onkin hyvä etten ole modi). Ei ihan mahdottoman huono ajatus olisi koko yleisen keskustelun poistaminenkaan. Mutta toisaalta onhan se tollanen likaviemäri, eli voi olla että oikean keskustelun taso säilyy parempana kun kaikki suoltaa suurimmat sonnat tonne yleiseen keskusteluun. Ja btw tuo pepsi/kokakola ketju oli alunperin aika suora tappouhkaus (vaikka ei ehkä kovin harkittu, mistäpä minä tiedän) joten tuo on ehkä parmepi kuin se kuitenkin. Mitäpä tiukasta moderoinnista sitten seuraisi? Todennäköisesti osa porukasta ei jaksaisi enää käydä foorumilla kun "aina mun viestit poistetaan." Minua henk.koht. se ei haittaisi, mutta suuremmalla silmällä katsottuna se olisi huono käänne, kun ainoastaan kaikkein hc'immat kaverit väittelee gloranthan syvimmistä olemuksista. Sitten kaikkein suurimpaan pointtiin. Eli tässä onkin jo mainittu tuo eräs aiemmin paljonkin spammaillut henkilö, jonka viestien laatu on noussut biljoonakertaiseksi. Voisin olettaa, että samankaltainen kehitys saattaisi tapahtua myös muissa. Ehkä tästä episoodista tulee lähes samankaltainen legenda kuin Kasilan ja muiden yhteenotoista aikoinaan. Ja tämähän on kuitenkin vain elämää... eikun tämä ei ole kuitenkaan edes oikeaa elämää... no kuitenkin.
DM linkki 15. toukokuuta 2004 kello 9.41
DM 15. toukokuuta 2004 kello 9.41 linkki Yllättävä vetoamus, mutta hyvinkin ymmärrettävä. Ainahan sitä yleistä keskustelua voi harjoittaa mielummin vaikkapa Muropaketissa. 8D