saligor
linkki
13. tammikuuta 2004 kello 21.06
|
saligor
13. tammikuuta 2004 kello 21.06
linkki
|
Ajattelin kysyä et onkos olemassa semmosta semmosta masiinaa jolla vois hoitaa isot sodat heittämättä noppaa jokaisen 10k miehen puolesta ja mistä semmone löytys?
|
Guzmo
linkki
14. tammikuuta 2004 kello 22.30
|
Guzmo
14. tammikuuta 2004 kello 22.30
linkki
|
Sen masiinan nimi on Heroquest 8-)
Tuskin kukaan on tehnyt ohjelmaa jolla voisi simuloida Gloranthalaisten armeijoiden yhteenottoa taikuuksineen, wytereineen, superheroineen kaikkineen?
|
Wildor
linkki
14. tammikuuta 2004 kello 23.54
|
Wildor
14. tammikuuta 2004 kello 23.54
linkki
|
PJ päättää kuinka sodassa käy. Simuloiminen on hyvä juttu ainoastaan seksissä ja sekin tehdään kondomia käyttäen.
|
Moonson
linkki
15. tammikuuta 2004 kello 1.13
|
Moonson
15. tammikuuta 2004 kello 1.13
linkki
|
[quote:62ef424408="Guzmo"]Tuskin kukaan on tehnyt ohjelmaa jolla voisi simuloida Gloranthalaisten armeijoiden yhteenottoa taikuuksineen, wytereineen, superheroineen kaikkineen?[/quote:62ef424408]
Tuskinpa, lähin vastine mikä nyt tulee mieleen on KoDP, mutta se ei ole tosiaan mikään taistelusimulaatiopeli. Äkkiäkös sellaisen väsäisi jos olisi vaikka muutama viikko ylimääräistä aikaa, mutta mikähän systeemi sellaiseen sopisi?
Systeemi ei kyllä varmaankaan voisi olla RuneQuest... kaikki varmaan tietää miten 5000 vs. 5000 äijän matsissa käy 10 minuutin aikana. Satoja miehiä lyö itseltään vahingossa pään tai muun ruumiinosan irti jne.
Taitaisi PentiumIV 3,2GHz:kin olla aika kyykyssä jos oikeasti tuollaisten sotilaiden toimet laskettaisiin reaaliaikaisesti (tai vielä nopeammin), jos niiden pitäisi toimia edes jotenkin tekoälykkäästi ja jos sotilailla olisi jonkinlainen esitysmuoto näytöllä. Entäpä jos lähdetään karsimaan RQ:n jotain ominaisuuksia pois tai lisätään omia? Silloin ohjelma ei enää simuloikaan RQ-systeemiä vaan jotain ohjelmoijan omaa viritystä, ja sellaisen käyttämisen mielekkyys... no, siitä voidaan olla montaa mieltä.
HeroQuest on taas pelkkien numeroiden kannalta aika tylsä, se tarvitsee mielellään siihen sen narraation mukaan ja sellaista on aika mahdoton tehdä tietokoneella. Toki lopputulokset olisi tuolla nopea ja helppo laskea, tekoälyllä/älyttömyydelläkään ei olisi mitään väliä kun kahden sotilaan välinen taistelu voidaan abstrahoida yhteen nopanheittoon. Tai jos toinen sotilas olisi "älykkäämpi" taistelija tai taktikko, niin sitä voidaan käyttää vaikka augmentaationa. Mielestäni homma kannattaisi silti pelata ihan "oikeasti" kun se kerran onnistuu HQ:lla ihan hyvin.
Koodasin itse asiassa joskus muutama vuosi sitten Babylon 5 RPG:n mukaisilla hyvin yksinkertaisilla säännöillä simppelin "reaaliaikaisen" avaruusstrategian, jossa ehkä muutama kymmenen emäalusta ja joitakin satoja hävittäjiä otti keskenään matsia yksinkertaisen tekoälyn avulla. Se ei vaan ollut hirveän mielenkiintoinen, kun pelaajan interaktio oli joko turhan hankalaa tai ihan mahdotonta. Ja juu, ei se ollut kovin nätti muutenkaan :)
Että joo, kyllä jonkinlaisen tuollaisen "masiinan" pystyisi varmaan melko helpostikin rakentamaan, mutta ei siinä mielestäni ole paljoakaan mieltä. Ei kai nyt _oikeasti_ voi kenenkään roolipelissä voi tulla vastaan sellaista tilannetta, että:
PJ: "Nyt ne armeijat niinq taistelis... laitanpa simulaation pyörimään"
Ohjelma russuttaa 10 sekuntia ja sanoo: "Lunarit voitti"
PJ: "Eli nähtävästi... Lunarit voitti!"
Pelaajat: "Jes!"
PJ: "Woo hoo, I'm the best narrator ever"
Ihan eri asia olisi sitten tietysti sellainen realistisella taistelulla, hyvällä tekoälyllä ja kauniilla 3D-grafiikalla (läpinäkyvät taikuusefektit jne) varustettu massataistelusimulaatio-ohjelma, mutta... enpä nyt ainakaan itse rupea ihan heti sellaista tekemään :)
|
Ugly Psycho
linkki
15. tammikuuta 2004 kello 7.04
|
Ugly Psycho
15. tammikuuta 2004 kello 7.04
linkki
|
Tjoo, paree päättää se tulos, tai vaikka määrittää osapuolille 'kyky' armeijan pohjalta, eli paljonko on porukkaa, kuinka taitavia ja kuinka hyvin varustettuja (tietenkin verraten vastustajaan)... sitä vastaan sitten heittää muutamia kertoja, niin silläkin saa taistelun etenemistä määriteltyä. Ja siiten 'kykyyn' voi sitten pistää muutoksia sen mukaan, paljonko on tullut tappioita ja kummalle ensimmäinen heitto kallistui. Tms.
|
Aztek the Merciful
linkki
15. tammikuuta 2004 kello 9.29
|
Aztek the Merciful
15. tammikuuta 2004 kello 9.29
linkki
|
[quote:5e836fae61="Moonson"] Ei kai nyt _oikeasti_ voi kenenkään roolipelissä voi tulla vastaan sellaista tilannetta, että:
PJ: "Nyt ne armeijat niinq taistelis... laitanpa simulaation pyörimään"
Ohjelma russuttaa 10 sekuntia ja sanoo: "Lunarit voitti"
PJ: "Eli nähtävästi... Lunarit voitti!"
Pelaajat: "Jes!"
PJ: "Woo hoo, I'm the best narrator ever"
[/quote:5e836fae61]
Hei, ei HeroQuestia saa mollata. Se on _tosi_ hyvä systeemi... Ihan oikeesti. :cry:
|
Moonson
linkki
15. tammikuuta 2004 kello 10.25
|
Moonson
15. tammikuuta 2004 kello 10.25
linkki
|
[quote:fb08a7e3ae="Aztek the Merciful"]
Hei, ei HeroQuestia saa mollata. Se on _tosi_ hyvä systeemi... Ihan oikeesti. :cry:[/quote:fb08a7e3ae]
Kuka HeroQuestia muka mollasi? Olen kanssasi samaa mieltä, se on _tosi_ hyvä, ehkä paras lajissaan.
|
Aztek the Merciful
linkki
15. tammikuuta 2004 kello 11.35
|
Aztek the Merciful
15. tammikuuta 2004 kello 11.35
linkki
|
Paras lajissaan varmasti... Päihitää HeroQuest-lautapelin tiukan väännön jälkeen 3-2.
|
Vader
linkki
15. tammikuuta 2004 kello 11.59
|
Vader
15. tammikuuta 2004 kello 11.59
linkki
|
[quote:fe3f34ffe5="saligor"]Ajattelin kysyä et onkos olemassa semmosta semmosta masiinaa jolla vois hoitaa isot sodat heittämättä noppaa jokaisen 10k miehen puolesta ja mistä semmone löytys?[/quote:fe3f34ffe5]
Eikös Weta Workshopilla ole semmoinen MASSIVE-ohjelma, jolla tuon luulisi onnistuvan, löytyy käsittääkseni Uudesta-Seelannista, hankkiminen omaan käyttöön voikin sitten olla jo hankalampaa...
|
Moonson
linkki
15. tammikuuta 2004 kello 12.46
|
Moonson
15. tammikuuta 2004 kello 12.46
linkki
|
[quote:c25a2b58ec="Aztek the Merciful"]Paras lajissaan varmasti... Päihitää HeroQuest-lautapelin tiukan väännön jälkeen 3-2.[/quote:c25a2b58ec]
Jepjep, mutta kyllä tuohon väliin mahtuu vielä mielestäni Sierran mainio Hero's Quest, josta myöhemmin poiki pelisarja Quest for Glory.
|
GreepyReaper
linkki
15. tammikuuta 2004 kello 14.00
|
GreepyReaper
15. tammikuuta 2004 kello 14.00
linkki
|
Kyllähän sellasia ohjelmia löytyy.
Esim. Jostain noppa ohjelman voi ohjelmoida heittämään 1000 kertaa tiettyjä noppia ja laskea sitten sieltä tietyn summan ylittävät luvut. Itse käytän vastaavaa pelatessani Warhammereilla.
|
Moonson
linkki
15. tammikuuta 2004 kello 14.23
|
Moonson
15. tammikuuta 2004 kello 14.23
linkki
|
[quote:d2613c5cfc="Vader"]Eikös Weta Workshopilla ole semmoinen MASSIVE-ohjelma, jolla tuon luulisi onnistuvan, löytyy käsittääkseni Uudesta-Seelannista, hankkiminen omaan käyttöön voikin sitten olla jo hankalampaa...[/quote:d2613c5cfc]
Joo, ja sitten kun on ohjelmat jotenkin hankittu niin Pellennorin kenttien mittakaavaa vastaavaan taisteluun tarvittaisiin enää se 100 teratavua levytilaa ja 3,200 prosessoria, jolloin yhden framen renderöimiseen menee enää keskimäärin 2 tuntia, pahimmillaan 2 päivää... Ellei sitten tehdä hommaa pelkästään wireframeilla, mutta eihän se olisi enää niin hienoa.
|