Vanha foorumi

Takaisin

esineet

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Leguriand 2. tammikuuta 2004 kello 18.30
Kirjoittaja Viesti
Leguriand linkki 2. tammikuuta 2004 kello 18.30
Leguriand 2. tammikuuta 2004 kello 18.30 linkki huvittavinpia esineitä mitä on ollut seikkailuissa tai muuten vaan. saa laitta myös parhaita esineitä. meillä on ollut sekatavarakauppa josta etsiessä ei ikinäöydä etsimäänsä mutta sieltä löytyy kaikken muuta joka kovinkaan usein ei ole hyödyllistä vaan turhaa ja lähes ilmaista kuten:puhuva tyyny,itsestään säestävä tamburiini, kultakolikoksi lumottu sammakko.... saa hyödyntää kauppa ideaa ja toivoisin että myös teidän esineitänne saa laittaa meidän ryhmän kauppaan... ...hauska kiusata pelaajia hyppivällä kultakolikolla.
RaZiel linkki 3. tammikuuta 2004 kello 17.37
RaZiel 3. tammikuuta 2004 kello 17.37 linkki Hauskin esineeni jota olen käyttänyt on suuri ja mystinen Clerasil miekka... :rollin:
Kreifi linkki 4. tammikuuta 2004 kello 2.07
Kreifi 4. tammikuuta 2004 kello 2.07 linkki Puhuva miekka, jonka vittuilu oli niin rankkaa, että emme jaksaneet kuin kaksi pelikertaa. :P Aikoinaan oli myös miekka, johon painovoima ei vaikuttanut. Sen pystyi jättää ilmaan leijumaan ja siinä se oli. Sitten tietenkin legandaarinen kartta. Samalla kartalla pelattiin aika kauan, enkä alusta lähtienkään jaksanut sen erikoisempaa tarinaa sen saamiseksi keksiä (kartathan ovat erittäin kallista kamaa), mutta niinpä vain eräs joukkiomme palkannut herrasmies vetäisi sen mahtipontisesti takkinsa alta. Seuraava porukka saikin kartan tuulen mukana (juu, tosi huono), mutta tämän jälkeen kartta saatiin aina niin, että joku veti sen mahtipontisesti takkinsa alta. :P
Leguriand linkki 4. tammikuuta 2004 kello 9.54
Leguriand 4. tammikuuta 2004 kello 9.54 linkki [quote:1552f87425="Kreifi"]Sitten tietenkin legandaarinen kartta. Samalla kartalla pelattiin aika kauan, enkä alusta lähtienkään jaksanut sen erikoisempaa tarinaa sen saamiseksi keksiä (kartathan ovat erittäin kallista kamaa), mutta niinpä vain eräs joukkiomme palkannut herrasmies vetäisi sen mahtipontisesti takkinsa alta. Seuraava porukka saikin kartan tuulen mukana (juu, tosi huono), mutta tämän jälkeen kartta saatiin aina niin, että joku veti sen mahtipontisesti takkinsa alta. :P[/quote:1552f87425] oliko kartta maaginen tai siis en oikein ymmärtänyt, oliko siis glorantha kartta vai mikä [quote:1552f87425="RaZiel"]Hauskin esineeni jota olen käyttänyt on suuri ja mystinen Clerasil miekka... :rollin: [/quote:1552f87425] hiemaan tarkennusta mitä voimia mystisellä clerasil miekalla oli? ehkä paras meidän peleissä ollut on suurisanakirja joka tietää kaikesta kaiken. mutta kirjassa ei ole hakemistoa eikä sivunumeroita. kirjaan kirjoittaminen ei onnistu sillä muste vain sotkee käyttäjänsä kädet ja kirjaan se ei tartu. sivut vaihtavat aina yön aikana paikkaansa joten sivujen laskeminen ei onnistu. kirjaa eivoi myöskkään kopioida silloin muste sotkee käyttäjänsä kädet, eikä tartu paperiin. kirja löyryi kun pelasimme keskimaassa. ensimmäinen tieto mitä sieltä löydettiin oli muistaakseni mordorin tarkka kartta.
Chividal linkki 4. tammikuuta 2004 kello 14.04
Chividal 4. tammikuuta 2004 kello 14.04 linkki Leguriand: Onko sulla siis edes itelläsi sääntöjä noiden sekatavarakaupan ja ton sanakirjan käyttöön vai onko ne sellasia mistä saa nykästyä aina mitä mieleen pälkähtää niinkuin taikurin hatusta konsanaan?
Diaidis linkki 4. tammikuuta 2004 kello 16.26
Diaidis 4. tammikuuta 2004 kello 16.26 linkki [quote:869c4359e0="Chividal"]Leguriand: Onko sulla siis edes itelläsi sääntöjä noiden sekatavarakaupan ja ton sanakirjan käyttöön vai onko ne sellasia mistä saa nykästyä aina mitä mieleen pälkähtää niinkuin taikurin hatusta konsanaan?[/quote:869c4359e0] Heh tälläiset esineet/paikat ovat parhaita PJ:n apulaisia. Niillä voi saada kätevästi seikkailun aikaan tai vihjeitä pelaajille. Meidän porukassamme oli omalaatuinen lentävä matto... :wink: Sillä sai tarpeen vaatiessa pari hahmoa paikasta A paikkaan B nopeasti ja kätevästi. Jengi tylsistyi kuitenkin siihen kun se oli kuulemma liian helppoa ja "epärealistista" * :P * puhua nyt realismista fantasia ropessa. Turhin, mutta hauska esine on ehkä ollut elävä ihmispääkallo, joka yritti purra kaikkia. Puolituisemme tökkäsi sen kepin päähän ja pelotteli pahiksia. (heikoin seurauksin, olivat lähinnä kuolla nauruun) Sama puolituisemme raahasi sitä erittäin kauan mukana. :)
Kreifi linkki 4. tammikuuta 2004 kello 16.40
Kreifi 4. tammikuuta 2004 kello 16.40 linkki [quote:5746b118ff="Leguriand"]oliko kartta maaginen tai siis en oikein ymmärtänyt, oliko siis glorantha kartta vai mikä[/quote:5746b118ff]Täysin oma maailma, joka ei pahemmin omannut yhtymäkohtia Gloranthaan. Ja kartan maagisuus nyt oli siinä ja siinä. Jos se kesti vuosisatoja, niin kai siinä hiukan magiaa oli, mutta kaikin puolin normaali kartta. Pointti oli lähinnä se, että sama esine pyöri seikkailijaporukasta huolimatta pelaajien iloksi siinä maailmassa vuosisatoja. :)
Leguriand linkki 4. tammikuuta 2004 kello 18.36
Leguriand 4. tammikuuta 2004 kello 18.36 linkki [quote:979bd668e0="Chividal"]Leguriand: Onko sulla siis edes itelläsi sääntöjä noiden sekatavarakaupan ja ton sanakirjan käyttöön vai onko ne sellasia mistä saa nykästyä aina mitä mieleen pälkähtää niinkuin taikurin hatusta konsanaan?[/quote:979bd668e0] juu ei niihin mitään sääntöjä ollut vaan toimivat kuten päättelitkin ne meni sillä lailla että PJ arpoi tai keksi mitä kaupasta löytyi tavarat eivät olleet yleenbsä kamalan hyödyllisiä mutta hauskuus niissä oli pointina. kaupasta ei aina löytynyt mitään hyödyllistä vaan jotain aivan turhaa kuten norsun kokoinen [size=24:979bd668e0] :lol: marsu :lol: [/size:979bd668e0] tai korillenin vanhoja sukkia tms. parhaimistoa mitä tuolta kaupasta on löytynyt on 20 tinasotilasta jotka saattoi muuttaa eläviksi poulen metrin mittaisiksi apureiksi kutsumalla ne ''lohikäärme rykmentti 25,4'' :) . Surkeita taistelemaan, mutta hyödyllisiä muuten esimerkiksi metsästysjoukkoina kun ei itse viitsi metsästää. :wink:. PJ sai melkein turpaansa kun yksi vain sai nuo soltut jonka jälkeen PJ antoi kaikkien ostaa noita hienoja apureita erikois liikkeestä nimeltä: :|''tina ukko'':|. maksuna oli yleensä muuta kuin rahaa kuten hankalia tehtäviä (jotka eivät yleensä olleet väkivaltaisia :x ) kertokaa tekin omista hassuista esineistä plx!
Ugly Psycho linkki 4. tammikuuta 2004 kello 21.43
Ugly Psycho 4. tammikuuta 2004 kello 21.43 linkki No tuotanoin... muinaisessa kampanjassamme tuli törmäiltyä muutamiin mielenkiintoisiin taikaesineisiin, joten pistetäänpä listaa: -Itsekseenlämpiävä pilkkijakkara -Sukat, joissa ei koskaan palele jalat -Terävyys 4 tai 5 -matriisi pehmolelukarhun rusetissa -Känni-amuletti. Sormet kiinni amulettiin ja olet humalassa. Sormet irti ja olet selvä. -Viinaleili. Vettä sisään ja siihen alkaa tulla prosentteja. -Kampa, joka avaa takut kivuttomasti. -Kampa, joka jämäyttää hiukset asentoon, jossa ne olivat kun kampa hiuksiin pistettiin. -Kampa, jota ei saa mitenkään hajalle. -Katkeamaton neula + loputon, väriävaihtava lanka. -Maaginen kuumailmapallo, jonka kyljessä lukee "Haist' vittu saatanan paska" (anteeksi kiroilu). -Laulava tikari. Hoilotti Praxin ja Sartarin 'kansallislauluja' sekä irstasta versiota Yelmaliolaisten vastaavasta. Kaipa niitä muitakin oli, mutta nuo nyt tuli mieleen.
Wildor linkki 5. tammikuuta 2004 kello 14.00
Wildor 5. tammikuuta 2004 kello 14.00 linkki Porukkamme parhaat: - Pieni vesileili, joka puhdistaa sinne laitetun nesteen vedeksi inhottavan sihinän ja suhinan jälkeen. (Kuten intin vedenpuhdistustabletit, makukin on yököttävä) - Savihuilu, jossa asuu henki, joka osaa soittaa huilua 100+ taidolla, voi opettaa omistajaansa ja sillä voi brassailla, koska henki osaa manata tuulenvireen, joka sitten soittaa huilua hengen taidolla. - Miekka, jota voi parannella, lisäämällä siihen erilaisia kiviä tai muita taikaesineitä. Miekassa rajoitettu määrä paikkoja. Esim. Orlanthien Ukkoskivi lisäisi sähkövahinkoa ja Salamanteri kivi tulivahinkoa. Mitä voimakkaampi kivi sitä voimakkaampi efekti. Esim. voimakas salamanteri saattaisi saada miekan henkumaan valkoisena ja tehdä paljonkin lisävahinkoa, mutta pieni salamanteri miekassa saisi vaikkapa valoefektin ja kipunoivan miekan aikaseksi (+2 tms. vahinkoon) Mielestäni hyvä taikaesine. Voi olla vähän broken, mutta mun kamppikseen se käy ihan hyvin. - Sulkakynä, jolla kirjoitettu teksti häviää, kun Sininen Kuu paistaa eikä palaudu ilman kynän omistajan lupaa. (Toimii myös sinisen kuun kappaleen voimalla, mutta tarvitsee valoa, joka heijastuu palasta kohti paperia. (Vain säteen verran tekstiä häviää kerrallaan.) - Taikapannu, jossa on lodrilin metallinkuumennus loitsu juurikin sopivalla voimakkuudella makkaran ja munien paistoon. - Kirkas metallinen pesuvati, joka toimii vakoilussa. (muitakin käyttötapoja löytyi. :b) Vati laitetaan jollekin tasolle, joka on maksimissaan 20cm paksu, kaadetaan vettä vadille ja luetaan pieni rituaali vadin ääressä. TADAA! Vati tekee "reiän", joka on 20cm syvä ja näyttää toiselle puolelle. Esim. naisväen pesutiloihin. Vakoilun voi huomata vaikealla havaitse heitolla, jos on jokin syy erikseen etsiä. (-40 taitoon) Kohta, jossa loitsu vaikuttaa näyttää laineilevan samalla tavoin, kuin vesi. Huomattuaan loitsun "uhri" näkee myös toiselle puolelle, kuin välissä olisi vain vettä. Eiköhän tuossa nyt ole ainakin osa seteistä...
Bragolgurth linkki 8. tammikuuta 2004 kello 17.34
Bragolgurth 8. tammikuuta 2004 kello 17.34 linkki [quote:0db6c3221c="RaZiel"]Hauskin esineeni jota olen käyttänyt on suuri ja mystinen Clerasil miekka...[/quote:0db6c3221c] Kerro ihmeessä tuosta miekasta, kuulostaa hassulta...
RaZiel linkki 9. tammikuuta 2004 kello 15.31
RaZiel 9. tammikuuta 2004 kello 15.31 linkki Lähinnä hauskaa siinä oli vaan nimi... Se oli tavallinen bastardimiekka jonka pelaajien piti hakea eräästä broitten valtaamasta luolasta. Piti äkkiä vaan keksiä miekalle nimi kun yhtäkkiä kesken pelin yksi pelaajista kysyi, että mikä sen nimi on. Aluksi sanoin vaan, että sillä ei vaan ole nimeä, muttä tämä ei kelvannut pelaajalle. Joten heitin vaan "Clerasil"! Valitan lievää mielikuvituksen puutettani miekan ominaisuuksien puutteesta... Jos se nyt on niin hupaisa nimi niin lainaa ihmeessä sitä. En haasta oikeuteen. Jos keksit sille jotkut hauskat nimeen viittaavat ominaisuudet niin heitä ihmeessä viestillä. (Mutta ei mitään tasoa: Se pesee hahmojen hampaat!)
Bragolgurth linkki 12. tammikuuta 2004 kello 17.45
Bragolgurth 12. tammikuuta 2004 kello 17.45 linkki Clerasil miekka: Tätä asetta yllään kantava hahmo näyttää heti puhtoiselta ja komealta(ULK+2). Taistelutilanteessa, kun miekkaa pidetään kädessä, hahmo saa ylleen Hohto 2 -loitsun, puhtoisuutensa puolesta... HOHOHOO!! Näitä nyt keksii... miekka sylkee säännöllisin väliajoin tuntematonta, raikkaalta maistuvaa tahnaa... No joo, miekka on tehty tahnasta, se ei tee damaa, mutta siinä on tiukka liima -loitsu, esmes. Liima-50(pitäis pitää jo...)
Diaidis linkki 12. tammikuuta 2004 kello 19.50
Diaidis 12. tammikuuta 2004 kello 19.50 linkki [quote:20feec5018="Bragolgurth"]HOHOHOO!! Näitä nyt keksii... miekka sylkee säännöllisin väliajoin tuntematonta, raikkaalta maistuvaa tahnaa...[/quote:20feec5018] Onpas pervo miekka! :-o Mikä hahmo maistoi vielä sitä?! :-D Ok, nyt menee överiksi, meen himaan. :roll: (Liian pitkään projektin teon parissa tunkkaisessa tietokoneluokassa)
Leguriand linkki 15. tammikuuta 2004 kello 12.36
Leguriand 15. tammikuuta 2004 kello 12.36 linkki tai RM:än miekka antaa tahnavasama(vesivasama) loitsun 2 kertaa päivässä yms.
Runemaster linkki 15. tammikuuta 2004 kello 13.15
Runemaster 15. tammikuuta 2004 kello 13.15 linkki Meidän pelissä yhdellä hahmolla (ULK 5 :-D ) on kypärä, joka päässä näyttää todella rumalta (-2 ULK) ja kypärässä asuu älyhenki. Henki antaa käyttäjälleen neuvoja siitä mitä pitää milloinkin puhua (+20 kommunikointi kykyihin) ja on neuvoillaan useammin kuin kerran saanut koko porukan vaikeuksiin. Kypärällä on oma luonne ja erityisen irstas sellainen. Sillä on myös aina jotakin sanottavaa ja se rakastaa taistelua.
khazad linkki 22. syyskuuta 2007 kello 20.50
khazad 22. syyskuuta 2007 kello 20.50 linkki No juu vai että paras esine. Parhain esine mitä mun hahmolla on ikinä on ollu on salamamiekka, joka löytyi velho maailmasta (kaverin kanssa lähettiin sinne velhomaailmaan opiskeleen taikuutta). Aluksi PJ oli tehny siitä miekasta semmosen että yhellä taikapisteellä siihe saa +d6 vahinkoa. Siinä meniki sitte PJ:llä sormi suuhun ku tapeltiin kaverin kans lohikäärmettä vastaan ja mun hahmo sai heitossa 001 ja iski tupla vahingolla (miekka oli bastardi miekka) ja vahinkoa heitettäes tuliki sitte vahinkoa 89... sen jälkeen oli lohikäärmeellä ISO viilto keskellä vatsaa... ja se oli sen lohikäärmeen loppu... vähän ajan kuluttua PJ muutti että piti pistää 4 taikapistettä siihe miekkaan että tuli +d6 vahinkoa... mut mitäs hittoa. sitte ku päästiin pois velhomaailmasta ja oltiin seikkailtu aika kauan nii tuli sota. ja ennen sitä sotaa löyty kuninkaan kruunu ku heitin peräkkäin kaks kriittistä etsimis heittoon (kruunuun oli sidottu 100 taikapistettä). siinä sitte lähin yksin sotaan ja pistin kaikki kruunun taikapisteet miekkaan... meni PJ:llä uudemman kerran sormi suuhun ku koko vihollis armeija kuoli yhen miehen voimin... ja joku sanoi että pelaajasta EI VOI tulla tappokonetta....
drazaw linkki 25. syyskuuta 2007 kello 14.50
drazaw 25. syyskuuta 2007 kello 14.50 linkki Joo niinhän se on että pelinjohtaja tekee monesti liian vahvan taika-aseen niinkuin Khazadille ja mulle kävi [oli nimittäin vastaaavanlainen taika-miekka ku khazadilla paitsi se oli semmonen tulimiekka]. Kyllä ne aijät oli tappokoneita myöhemmin. Lohikäärmeen lahtaus kyseisillä taika kamppeilla oli jännää ku vuorotellen tapettiin niitä lohikäärmeitä ku se tappeleminen oli sillai kerrasta poikki että jos lyöt huti ja lohikäärme osuu ni raajat on irti ja oot kuolleena siihen asti että joku herättää velhomaailmassa henkiin.
littlestone linkki 27. syyskuuta 2007 kello 10.21
littlestone 27. syyskuuta 2007 kello 10.21 linkki Yks esine minkä "lahjoitin" pelaajille erään vaikean seikkailun jälkeen: Kaulakoru, johon oli laitettu loitsu matriisi "näkymättömyys" (henkiloitusu). En muista tarkkaa loitsun nimea, mutta kyseinen loitsu löytyy "kauhun ja pimeyden kulttien" Anilla kultin omista henkiloitsuista. Melko hyvä loitsu, kun sitä voi käyttää niin monesti kuin taikapisteitä riittää. Aluksi ajattelin, että olisi ollut liian hyvä esine, mutta RQ:ssa on monta loitsua, joilla voi paljastaa näkymättömän, jos hahmot yrittävät käydä liian ison saaliin kimppuun. :-D
Krasht linkki 18. tammikuuta 2008 kello 11.30
Krasht 18. tammikuuta 2008 kello 11.30 linkki khazad kirjoitti: [quote:b5ee584ff1]Parhain esine mitä mun hahmolla on ikinä on ollu on salamamiekka, joka löytyi velho maailmasta (kaverin kanssa lähettiin sinne velhomaailmaan opiskeleen taikuutta). Aluksi PJ oli tehny siitä miekasta semmosen että yhellä taikapisteellä siihe saa +d6 vahinkoa. ... vähän ajan kuluttua PJ muutti että piti pistää 4 taikapistettä siihe miekkaan että tuli +d6 vahinkoa[/quote:b5ee584ff1] Toimiihan se tasapainottaminen noinkin, mutta minusta olisi ollut parempi laittaa taikamiekalle jokin kirous tai haitta etujen vastapainoksi. Tuo 4 taikapistettä jokaista d6:tta kohti on aika raju lisäys. Ennemmin laittaisin siihen sellaisen vaikutuksen, että käyttäjä ottaa itse minimivahingon tuosta lisävauriosta, eräänlaisena ylilatauksena. Näin miekka olisi edelleen käyttökelpoinen hätätilanteissa, mutta käyttäjä joutuisi käyttämään harkintaa sen suhteen, miten paljon taikapisteitä miekkaan laittaa kerralla. Tuo hinnan lisäys ei periaatteessa luo rajoitusta esineen käytölle, vaan aiheuttaa vain sen, että pitää hamstrata vähän enemmän tp-matriiseja. Ts. väärinkäyttöä se ei estä, vaan vain sysää siihen puuttumista hieman kauemmaksi. Käsittelin muuten tätä samaa taikaesineiden tasapainotus-aihetta muualla vähän tarkemmin. Sanoin jo silloin, että ongelma ei ole se, että taikaesineet olisivat voimakkaita, vaan se, ettei pelaajille anneta tarpeeksi motivaatiota käyttää harkintaa niiden käytössä. Periaate pitäisi olla se, että paljon saat, kunhan olet valmis maksamaan siitä hinnan. Sitten pitää harkita tarkkaan, milloin hyöty on niin tärkeä, että hinta kannattaa maksaa. Tiedän, tiedän... taikapisteet ovat toki hinta, mutta ne ovat vähän eri asia. Pelkkä taikapiste-kulunki ei mielestäni täytä tätä jälkimmäistä kohtaa, sillä toimivan käyttöhinnan pitäisi olla sellainen, että PH:lla olisi motiivi olla pumppaamatta taikaesineestä maksimivaikutusta joka kerta, kun sitä käytetään, vaan loisi tarpeen valikoida vain niin paljon tehoja kuin katsotaan tarpeelliseksi. Taikapistekulut eivät tätä yleensä tee, kuin silloin jos niitä pitää säästää johonkin tärkeämpään ja mikäpä olisi tärkeämpää, kuin ylivoimakkaan pahiksen lahtaus ennenkuin se lyttää koko porukan. Joku voisi sanoa, että pelaajahahmoille ei pitäisi alunperin antaa voimakkaita esineitä, mutta tämä on roskaa, sillä voimakkaat esineet ovat tärkeä osa eeppistä fantasiaa. Mitä muuta Taru sormusten herrasta olisi, kuin tarina voimasormuksen kiikuttamisesta tuomiovuorelle? Voisiko Belgarionin tarua olla olemassakaan ilman sitä maagista kiveä, josta kaikki taistelivat jostain käsittämättömästä syystä? Entäpä ne kaikki muinaislegendat, joissa maagisen tuhoaseen (Kusanagi-miekka, Medusan pää jne.) hankkiminen oli 80% tarinasta? Voimakkaita esineitä ei siis myöskään voi kieltää, koska silloin tarina köyhtyy. Kolmas syy olla käyttämättä tp-kuluja käyttöhintana on tietenkin esineiden persoonallisuus. Esineiden omaleimaisuus on aina plussaa. Käyttöhinta voidaan tehdä monella tavalla ja sen ansiosta taikaesineistä voidaan tehdä yksilöllisiä. Miten olisi vaikkapa taikaesine, jonka käyttäminen tekee käyttäjänsä joksikin aikaa vastustamattoman hyönteisille tai miten olisi kaikkien karvojen putoaminen tai ihonvärin vaihtuminen myrkynvihreäksi väliaikaisesti. Siinä on ylimääräistä apetta ROOLIpelaamiseen. Toki tavallisten taikaesineiden kannattaakin käyttää taikapisteitä, mutta ainutlaatuisten erikoisesineiden pitäisi olla tällaisten maallisten ratkaisujen yläpuolella. Jossain päin internettiä on muuten Gurpsille suunnattu sivusto Powerstone quirkeista. Sieltä löytyy paljon hauskoja sivuvaikutuksia, joista suuren osan voinee modifioida sopiviksi mihin tahansa taikaesineeseen. Ohessa on linkki: [url]http://authors.aspalliance.com/stevesmith/gurps/quirks/[/url] Olen iloinen, jos tämä lässytykseni sai yhdenkin PJ:n vaihtamaan taktiikkaa taikaesinekontrollin suhteen ja hylkäämään tylsät ja persoonattomat tp-kulut.
Kasila linkki 24. tammikuuta 2008 kello 8.18
Kasila 24. tammikuuta 2008 kello 8.18 linkki sasd
Krasht linkki 25. tammikuuta 2008 kello 11.08
Krasht 25. tammikuuta 2008 kello 11.08 linkki Kasila kirjoitti: [quote:10cc1a11d7]Jos d6 damagea tulee mystisesti 1 tp:n uhrauksella. Niin minne tämä taikapiste menee. No jos kamppanjani nykyiset pelaajat (en ole vaihtanut vielä pelaajia sorzi Guzmo) löytävät sormuksen mikä parantaa käyttäjänsä esim yhdellä taikapisteellä, alkaa heti miettiminen minne se taikapiste menee. TP:n muutos maailmaan on RQ mittakaavalla aika pienoinen. Eli kun pelaaja nappaa sen makik miekan ja heittää siihen 100 TP:tä ja saa 100d6 damaget niin joko: A) se on jumaltietäjien perkeleellinen artifakti, joka itseaisassa on funktioltaan jokin aivan muu kun insta killer. B) Kaaos. Eli siellä on broon hakaama ja demonisoima miekka kädessä. Kaks päivää mestaamista ja alkaa perseestä tippuun kaaoslimaa ja korbeja.[/quote:10cc1a11d7]Älä intoile. 1 tp d6:tta vauriota kohti on vain tuplasti henkitaikuutta tehokkaampaa. Haava(1) tekee d3 vauriota ja vieläpä ilman panssaria, joten d6:tta kohti kuluu 2 tp:tä. Kyllä melkeimpä mikä tahansa sankarimatkoja käyvä voi hankkia ominaisuuden, jolla voi tehdä vauriota samalla muuntosuhteella ilman että sotkeentuisi kaaokseen tai jumaltietäjiin. Tämähän jo hoituu heroic casting-salama-loitsulla. Taikapistekulut ovat ongelma vain silloin, kun niillä voi kasvattaa tulosta rajatta, itse muuntosuhde voi olla melkein millainen tahansa. (Tosin 3 tp:tä d6:tta vauriota kohti alkaa olla jo yläraja. Sitä korkeammalla hinnalla velhotaikuus on kannattavampaa.) Kannatan muunlaisia käyttöhintoja taikapisteiden sijaan juuri siksi, että se estäisi tämän ylärajattoman käytön. Rajatut efektit - jopa erittäin halpahintaisetkin - eivät tuota samantasoista ongelmaa, koska kuten itse sanoit, aina löytyy jostain isompi kala, jos sellaista tarvitaan pitämään PH:t kurissa. Nähdäkseni juuri tämä rajattomuus on se, mikä tappaa haasteen kampanjasta. Rajojen olemassaolo puolestaan luo mahdollisuuden haasteiden - ja siten myös seikkailujen - olemassaololle. Siksi tarvitaan tasapainoisia hintoja, jotka pitää maksaa voimakkaista efekteistä. Rajallisissa efekteissä tämä hinta on yleensä rajallisuus itsessään - olettaen tietenkin, että raja kulkee edes jokseenkin kohtuullisella tasolla. [quote:10cc1a11d7]Loppuun vielä. Elkää helvetissä pilatko maailmaanne isoilla esineillä. Sillä jos tumppaat dragon slayer 200d6 damagee kaikille neliökilometrillä koko maailma menee perseelleen. Ei kun perkele grekki kusi jo homman. Punainen lepakko. Sitten selitellään loppu elämä, että ei se oikeesti oo niin vahva.[/quote:10cc1a11d7] Toimisihan tuo esine sellaisena, että käyttäjäkin ottaa saman verran vauriota. Silloinhan siitä tulisi tuollainen eeppinen "last resort"-esine, joka antaa sankarille mahdollisuuden pelastaa maailma vihollisinvaasiolta oman henkensä kustannuksella. Mikä voisikaan olla herooisempi lopetus PH:n tarulle? Tuosta ne sankaritarut juuri syntyvät. Sitten vain muut PH:t suorittamaan valontuojien sankarimatka palauttamaan kuollut sankari takaisin elävien kirjoihin. Sitten vielä ehkä toinen sankarimatka Nelatin lähteille, että sankarin sielu puhdistuisi mahtiesineen tahraavalta vaikutukselta. Kuten jo aiemmassa viestissäni kirjoitin, Taru sormusten herrasta perustuu kokonaan yhden esineen ympärille. Parhaat fantasiatarinat syntyvät nimenomaan juuri voimakkaiden taikaesineiden ympärille. PJ:n vain pitää osata käsitellä niitä oikein, jotta epäsankarilliset väärinkäytökset estyisivät. Tällöin mahtava taikaesine toimii tarinaa luovana, eikä -tuhoavana tekijänä.
Kasila linkki 25. tammikuuta 2008 kello 13.02
Kasila 25. tammikuuta 2008 kello 13.02 linkki asasas
Krasht linkki 25. tammikuuta 2008 kello 22.23
Krasht 25. tammikuuta 2008 kello 22.23 linkki Kasila kirjoitti: [quote:60bc7756b0]Pointti oli varsin juuri se, että minne piste menee. Jos esim miekassa on henki joka tekee loistun yms. homma on toinen.[/quote:60bc7756b0] Magiaa on monenlaista. En juuri välitä millä metafyysisellä mekanismilla tp muuttuu vaurioksi. [quote:60bc7756b0]Mutta sitten intoiluun. En ite usko siihen, että Gloranthassa olisi jokin mystinen voima joka tekis noita mystisiä rajotuksia noihin artifakteihis.[/quote:60bc7756b0]Ensinnäkin, kuka tässä mitään nimenomaisesti Gloranthasta puhui? Toisekseen mystinen voima, joka tekee rajoituksia taikaesineisiin on aina PJ. [quote:60bc7756b0]Miten helvetissä joku jamppa tekis sellasen miekan joka vie iteltään hipareita ja vastustajalta samat. Kuullostaa juuri ehdottamaltasi eeppiseltä sankarilopulta.[/quote:60bc7756b0] Vahingossa tietty. Tekijä ei onnistunut tekemään miekkaa, joka ei tekisi vauriota käyttäjälle. Toinen mahdollisuus on, että joku miekan uhreista kirosi sen. [quote:60bc7756b0]Mutta jotenkin aina taikaesineissä pitää mielessään pitää se, että niitä ei tee PJ. Vaan ne maailman asukit. Kun tämän oivaltaa niin huomaa, että ideoilla alkaa olla pohjaa. Hauskuutta tottakai tulee mukaan samalla tavalla, mutta vain siinä tapauksessa, jos esinettä ei käytetä sen alkuperäiseen tarkoitukseen.[/quote:60bc7756b0] Ei, maailman asukit esittelevät kampanjaan vain sellaisia taikaesineitä, joita PJ siihen sallii ja rajattomat taikaesineet ovat helppo tapa tappaa kampanjan jännitys, joten PJ joko a) keksii niille tasapainoisen käyttöhinnan b) lopettaa koko kampanjan siihen, että PH:t tappavat voimakkaimmatkin hirviöt 6 sekunnissa tai c) ei salli yhtään voimakasta taikaesinettä kampanjassa, ja siten ampuu kampanjansa tarinanmuodostusta jalkaan. Ai niin. Unohdin vielä vaihtoehdon d) Kampanja muutetaan supersankarisaippuaoopperaksi. [quote:60bc7756b0]Absoluuttisesti olen eri mieltä kanssasi: Lainaus: "Parhaat fantasiatarinat syntyvät nimenomaan juuri voimakkaiden taikaesineiden ympärille. PJ:n vain pitää osata käsitellä niitä oikein, jotta epäsankarilliset väärinkäytökset estyisivät. Tällöin mahtava taikaesine toimii tarinaa luovana, eikä -tuhoavana tekijänä. " Tarinat syntyvät vain ja ainoastaan pelaamisen seurauksena. Miksi pelinjohtajan pitäisi edes tietää etukäteen millon pelaajat esinettään käyttävät. PJ:n ei ole osattava käsitellä mitään oikein. PJ pyörittää maailmaa ja EPH:ta. Ne reagoivat asioihin kun ne tulevat eteen.[/quote:60bc7756b0] Tietenkin PJ:n on otettava huomioon PH:iden taikaesineet. Jos ei ota, seikkailu saattaa päättyä viidessä minuutissa. Mitä voimakkaampi esine, sitä suurempi riski - ellei laita sille käyttöhintaa. PJ:n puolelta on silkkaa typeryyttä yksinkertaisesti olettaa, että PH:t tekisivät asiat pitemmän kaavan mukaan, jos voivat tehdä saman helposti. Eiväthän tosimaailmankaan ihmiset pyöräile Tornioon lähettääkseen sinulle kirjeen, jos on mahdollista lähettää sen sisältämä viesti esim. tekstiviestinä, puheluna tai emailina. No, ehkä jotkut kuntofriikit voisivat, mutta olisi silti typerää olettaa niin käyvän, sillä enemmistö ihmisistä ei toimi niin. Miksi siis PH:tkaan jättäisivät käyttämättä supertaikaesinettä, ellei heillä olisi jotain syytä jättää se käyttämättä. Käyttöhinta on tämä syy. Tietenkään PH:t eivät hyvin usein toimi, kuten ihmiset yleensä, mutta jos PJ ei pysty tekemään sen vertaa arvioita PH:iden käytöksestä, että miettisi jonkin yleisimmin kehitetyn ratkaisun mukaan etenevän juonenkulun, niin silloin kampanja on aika pitkälti vain luolaston komppaamista ja improvisaatiota. Yksinkertainenkin juonellinen tarina vaatii edes jonkinlaista arvioita PH:iden mahdollisista toimista. Esim. "PH:t kohtaavat tiellä matkustavan henkilön ... HMM, ehkä he saattaisivat jutella hänen kanssaan ja saada tietoa ympäristöstä. Edempänä PH:t kuulevat neidon kirkumassa apua ... HMM, ehkä he menevät tutkimaan asiaa. Lähempänä berserkkibroo ryntää heidän kimppuunsa ... HMM, ehkä siinä saattaisi syntyä tappelu. PH:illa on supertaikakirves, joka aiheuttaa sivuvaikutuksena kuolion käyttäjänsä käteen ... HMM, ehkä he eivät vaivaudu käyttämään sitä vaivaista broota vastaan." jne. Kaikki interaktio on aina kahden kauppa. PJ ei voi keksiä EPH:ille mitään sopivia toimintamalleja ilman edes jonkinlaista arviota PH:iden toimista ja jos toimintamalleja ei ole PJ:n apuna, koko homma menee improvisaatioteatteriksi. Ennakkoarvio on PJ:n apuneuvo, jonka avulla tarina pidetään kasassa. Periaatteessa sääntökirjat, näkösuojat ja nopatkin ovat tällaisia apuvälineitä. Veikkaanpa, että harva ihminen voisi pitää kampanjaa ilman apuneuvoja vetämällä lonkalta ja samalla estää tapahtumia leviämästä käsiin. Käyttöhinta voimakkaille taikaesineille on eräs tällainen apuneuvo. Se antaa PJ:lle mahdollisuuden hyödyntää voimakkaiden taikaesineiden suomia mahdollisuuksia luoda viihdyttävää draamaa ja silti hillitä väärinkäytöksiä, jotka voisivat tappaa tarinan kehtoonsa. [quote:60bc7756b0]Hitto.. aika tylsää ois pelaaminen jos PJ tietäs mitä tuleman pitää. ?[/quote:60bc7756b0] Ei ole kysymys tiedosta, vaan arviosta ja sellainen on aika tärkeä olemassa. Miten voisit edes tehdä kauppareissun, jos et ennakkoon voisi arvioida, vetääkö kassahenkilö sinua turpaan, ampuuko haulikolla, vaiko ilmoittaa ostostesi loppusumman? Tuollaisen arvion olemassaolo on kaiken inhimillisen interaktion, ERITYISESTI roolipelaamisen kulmakivi.
Kasila linkki 25. tammikuuta 2008 kello 22.57
Kasila 25. tammikuuta 2008 kello 22.57 linkki asas
Krasht linkki 27. tammikuuta 2008 kello 9.51
Krasht 27. tammikuuta 2008 kello 9.51 linkki Kasila kirjoitti: [quote:434f128c3b]Gloranthassa tai vaikka Night Cityssä ei ole yhtään pelaajahahmoa tai pelinjohtaa. Siksi Pelinjohtajan luomia esineitä ei ole olemassa. Tätä tarkoitan, sillä että liian vaarallista esinettä on vaikea tulla vastaan jos PJ hanskaa maailman koneen pyörittämisen.[/quote:434f128c3b] Tämä ei kylläkään ole Glorantha- tai Night City-keskustelu, vaan RUNEQUEST-keskustelu. Runequest ei toimi kunnolla ilman pelinjohtajaa. Jopa vanhoissa soolopelikirjoissa kirja toimitti pellinjohtajan virkaa. Runequest tarvitsee pelinjohtajaa ja etukäteisjuoni on tärkeä pelinjohtajan apuväline. Etukäteisjuoni rajaa session aikana tapahtuvia asioita, joten pelinjohtajan ei tarvitse olla jatkuvasti varautunut aivan mihin tahansa. Se tekee pelistä sujuvampaa. Etukäteisjuoni antaa myös mahdollisuuden käsitellä monimutkaisempia ja normaalista poikkeavimpia juonikuvioita. Luovassa kaaoksessa pelitilanteena on se heikkous, että yleensä käy niin, että pelissä ei ole luovuutta, eikä kaaosta. "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." - Conformity-Demotivator. [quote:434f128c3b]Juu toi postinlähetys meni kyllä nyt ihan ohi.[/quote:434f128c3b] Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että ei kukaan ole niin typerä, että menisi fillarilla Tornioon asti postittaakseen kirjeen, kun saman lopputuloksen saa aikaan vähemmällä vaivalla emaililla tai tekstiviestillä. Siksipä olisi myös typerää olettaa jonkun tekevän niin. [quote:434f128c3b]Huomaat varmaan c) vaihtoehdon ytimekkyyden siitä miten me olemme eri mieltä asiasta. En pyri tarinaa muodostamaan. Joten en voi ampua jalkaan kun sellaista ei ole näkyvillä. Tottakai omassa tavassasi kannattaa vältää esim tiputtamasta m16:sta RQ kamppanjaan. Väitän vain että sun pelissä se ois mahdollista (koska voit tiputtaa ensisijaisesti tarinan kannalta mitä vaan) mutta minun peleissäni tuo ei ole edes teoriassa mahdollista.[/quote:434f128c3b] Sitten kampanja menettää kaikki voimakkaisiin taikaesineisiin liittyvät seikkailun aiheet.
Bellad linkki 27. tammikuuta 2008 kello 18.14
Bellad 27. tammikuuta 2008 kello 18.14 linkki [quote:23f9eb5da2="Krasht"][quote:23f9eb5da2]Huomaat varmaan c) vaihtoehdon ytimekkyyden siitä miten me olemme eri mieltä asiasta. En pyri tarinaa muodostamaan. Joten en voi ampua jalkaan kun sellaista ei ole näkyvillä. Tottakai omassa tavassasi kannattaa vältää esim tiputtamasta m16:sta RQ kamppanjaan. Väitän vain että sun pelissä se ois mahdollista (koska voit tiputtaa ensisijaisesti tarinan kannalta mitä vaan) mutta minun peleissäni tuo ei ole edes teoriassa mahdollista.[/quote:23f9eb5da2] Sitten kampanja menettää kaikki voimakkaisiin taikaesineisiin liittyvät seikkailun aiheet.[/quote:23f9eb5da2] Joita olisi montako? tai pikemminkin, kannattaako voimakkaan esineen olla the adventure? (tuskin sitä tarkoititkaan..., kuhan nillitän), vaan eikö ole esineiden tarkoituskin olla vain yksi yksityiskohta jossain ihan muussa? ... itse ainakaan en jaksa pelaajana, enkä ainakaan pelinjohtajana kovin montaa item adventurea. voimakkaista esineistä olen kyllä sitä mieltä, että jos esineitä luo tyhjästä ilman minkään laista logiikkaa (oli se sitten syy-seuraus suhteellinen, sacrifice for good, olemassa olevista yhdistely (loitsut + esineet jne)...) on todennäköistä, että esineelle tulee tilanne, jossa se on tarkoittamattoman tehokas, ja huonolla säkällä se on aika usein se sellainen tilanne. Itse olen aina luonut esineet ilman etukäteismiettimistä, eli "instant", ja logiikkani vaatii että ne myös ovat "constant" (eli en temmo esineitä pois pelaajilta vain sen takia, että niille on löytynyt jokin käyttö, jota en osannut keksiessäni tajuta). Toistaiseksi en ole luonut yhtään taikaesinettä, joka olisi ollut voimiltaan sellainen, että se olisi pilannut peliä, mutta muutama on ollut sellainen, joille ei ole löytynyt mielekästä käyttöä (ollut verrattavissa siihen muuhun ryönään, joka jää jonnekin tai myydään, yleensä unohtuu jonnekin). Mutta väittävät, jotta tuurilla laivatkin seilaisi, joten voinen siis jatkaa esineiden heittelyä kehiin ilman mitään logiikkaa, sillä aika vähän noita karille ajoja sattuu (ilman merikattaa, kompassia, majakoita tai jatkuvaa avomerellä seilaamista on se kuitenkin ihan nurkantakana). Lohduttaudun kuitenkin ajatuksella, että karille ajokin voi johtaa mielekkääseen seikkailuun.
Kasila linkki 27. tammikuuta 2008 kello 21.25
Kasila 27. tammikuuta 2008 kello 21.25 linkki AIJL