Vanha foorumi

Takaisin

Seitsemän äitiä ja Sedenyan aspektit / kuun vaiheet

Gloranthan kultit ja uskonto
hyljys 23. joulukuuta 2003 kello 0.59
Kirjoittaja Viesti
hyljys linkki 23. joulukuuta 2003 kello 0.59
hyljys 23. joulukuuta 2003 kello 0.59 linkki Mitäs mieltä olette siitä miten nämä vastaavat toisiaan? Sinälläänhän siis mielestäni kuun vaiheet voidaan rinnastaa Sedenyan eri aspekteihin (Verithurusa, Lesilla, Gerra jne.) Seuraava pohjaa Nick Brooken määritelmiin, mutta nekin ovat keskenään hieman ristiriitaisia. kuoleva sirppi Irrippi Ontor Orogeria tyhjä kuu Danfive Xaron Gerra uusi kuu Jakaleel Rashonara kasvava sirppi Teelo Norri Verithurusa kasvava puolikuu Deezola Lesilla täysikuu Hän Joka Odottaa Zaytenara kuoleva puolikuu Yanafal Tarnils Natha Tuo nyt olisi omasta mielestäni suht selkeä jako, jos nyt mikään Lunarilaiseen mystiikkaan liittyvä voi olla selkeää...
Spinosar linkki 23. joulukuuta 2003 kello 8.52
Spinosar 23. joulukuuta 2003 kello 8.52 linkki Minne sijoittaisit Nathan? Onko hän tuon jaottelun kokonaisuus? Korjaus: duh, olihan se siellä mukana... lukihäiriö Kysymys kaiketi pitäisi muuntaa vaikka Rufelzaa koskevaksi :)
hyljys linkki 23. joulukuuta 2003 kello 11.19
hyljys 23. joulukuuta 2003 kello 11.19 linkki [quote:d2d0a14734]Kysymys kaiketi pitäisi muuntaa vaikka Rufelzaa koskevaksi[/quote:d2d0a14734] Hmm... Markuksen sepityksen mukaan Sedenyan aspekteja ovat toisaalta Rufelza, Natha ja Taraltara ja sitten taas toisaalta nuo seitsemän eri vaihetta Verithurusasta Zaytenaraan (tosin sitten Natha on siellä kahdesti). Eikös Rufelza kuitenkin ole lähinnä Sedenyan materiaalinen aspekti eli fyysisesti Punainen Kuu? Tarkoituksena kun olisi aloittaa Lunar-kampanja täällä Suomen Turussa ja koitan epätoivoisesti saada jotain tolkkua tähän. -Simo-
Sampi linkki 26. joulukuuta 2003 kello 11.32
Sampi 26. joulukuuta 2003 kello 11.32 linkki Hmm. Olen suurimmasta osasta noita aika lailla samaa mieltä, mutten kyllä ole varma, voiko noita täysin verratakaan. Lähinnä minua häiritsee Irrippi Ontor ja Orogeria, vaikka tiedon haku ja metsästys ovatkin jollain lailla samankaltaisia asioita. Samoin en voi täysin hyväksyä Nathan vertaamista Herttua Yanafaliin, vaikka yhtymäkohtia onkin. Kuitenkaan kummankaan parin osapuolet eivät sovi millään lailla yhteen minkään muittenkaan kanssa, joten kai niitten on oltava tuolla lailla. Jos siis ylipäänsä tahtoo heittä niitä noin yhteen. Miksi oikeastaan tahdot laskea kuunjumalattaret yhteneviksi Seitsemän Äidin kanssa? Sitten noista Sedenyan aspekteista: Olen samaa mieltä, Rufelza on Punainen Kuu, se killuke keski-ilmassa. Taraltara taitaa sitten olla Sedenyan mystinen aspekti, kun taas Natha on jumalallinen aspekti. En näe ristiriitaa siinä, että Natha on myös kuunvaiheaspekti, sillä kaikki ne kuuluvat jumalmaailmaan, ja jonkin niistä on oltava myös se Sedenya-aspekti. Voisihan se yhtä hyvin olla jokin muu, mutta tämänhetkiseen keisarikuntaan kai parhaiten sopii Natha. Eikö sen kuulukin vaihtua Kuun Valtakunnan vaiheitten mukaan?
hyljys linkki 26. joulukuuta 2003 kello 16.42
hyljys 26. joulukuuta 2003 kello 16.42 linkki [quote:fc4e98ee7b]Lähinnä minua häiritsee Irrippi Ontor ja Orogeria, vaikka tiedon haku ja metsästys ovatkin jollain lailla samankaltaisia asioita. Samoin en voi täysin hyväksyä Nathan vertaamista Herttua Yanafaliin, vaikka yhtymäkohtia onkin. Miksi oikeastaan tahdot laskea kuunjumalattaret yhteneviksi Seitsemän Äidin kanssa? [/quote:fc4e98ee7b] Lähinnä siksi että Brooke ja Heroquest perustavat 7 äidin riimut Nathan eri vaiheisiin. [quote:fc4e98ee7b]Sitten noista Sedenyan aspekteista: Olen samaa mieltä, Rufelza on Punainen Kuu, se killuke keski-ilmassa. Taraltara taitaa sitten olla Sedenyan mystinen aspekti, kun taas Natha on jumalallinen aspekti. En näe ristiriitaa siinä, että Natha on myös kuunvaiheaspekti, sillä kaikki ne kuuluvat jumalmaailmaan, ja jonkin niistä on oltava myös se Sedenya-aspekti. Voisihan se yhtä hyvin olla jokin muu, mutta tämänhetkiseen keisarikuntaan kai parhaiten sopii Natha. Eikö sen kuulukin vaihtua Kuun Valtakunnan vaiheitten mukaan?[/quote:fc4e98ee7b] Tai sitten Natha on syklisen tasapainon aspekti tai tarkemmin syklisen tasapainon aspektin tämänhetkinen ilmenemismuoto. Jonkin aikaa sitten se oli joku muu ja kohta se lienee Zaytenara... Näin mä sen ymmärrän.[/quote]
Sampi linkki 26. joulukuuta 2003 kello 18.13
Sampi 26. joulukuuta 2003 kello 18.13 linkki Jaa. Vai riimut olivat syynä. Katsoessani [url=www.etyries.com]Etyrieestä[/url] kuitenkin havaitsin, ettei nuo riimut aivan noin mene, mutta sanoitkin sen olevan hieman sisäisesti ristiriitainen. NB:n mukaan siis riimut verrataan seuraavasti: Yanafal - Natha (tosin musta puoli on toisinpäin) Irrippi Ontor - Zaytenera Teelo Norri - Verithurusa Kuningatar Deezola - Lesilla Danfive ja Jakaleel - Gerra Joten omaa tulkintaa tosiaan täytyy käyttää. Orogeriaa ei saada mihinkään ja Jakaleel joutuu Gerraan (ei sinänsä, sopiihan hän sinnekin). Ymmärrän tosiaan, että lähetit tämän pähkinän tänne. Ei ole ihan helppo. Luettuani nuo Etyrieen määritelmät kuujumalattarista ja SÄ:stä kuitenkin pysyn edellisen viestini takana. Ei niitä voi täysin verrata toisiinsa. Jotain yhteneväisyyksiä tietenkin täytyy olla Seitsemän äidin ja kuun välillä, mutta kai Äidit ovat valinneet ne aspektit kuusta, jotka parhaiten heihin sopii. Orogeria ei oikein sovi mihinkään äideistä, ja Gerra sopii sekä Jakaleelille että Danfivelle. Äh, ei tämä taida juuri auttaa.
Olorin linkki 29. joulukuuta 2003 kello 12.53
Olorin 29. joulukuuta 2003 kello 12.53 linkki Aagh! En tajuu. Ennen oli vain Punainen Jumalatar ja sillä hyvä, ja nyt on sitten kaikenlaisia aspekteja ja möspekteja ja suspekteja. 0] Mitä minun pitäisi lukea että tajuaisin mistä te puhutte?!
hyljys linkki 29. joulukuuta 2003 kello 13.44
hyljys 29. joulukuuta 2003 kello 13.44 linkki [quote:b523d397ad]Aagh! En tajuu. Ennen oli vain Punainen Jumalatar ja sillä hyvä, ja nyt on sitten kaikenlaisia aspekteja ja möspekteja ja suspekteja. Mitä minun pitäisi lukea että tajuaisin mistä te puhutte?![/quote:b523d397ad] Ennen oli myös vain Orlanth. Nyt on kolme eri aspektia (esim. thunderous/allfather/adventurous) ynnä itse ydinjumaluus (Great Orlanth) puhumattakaan eksoottisemmista mukaelmista (Tarumath, Worlath jne.). Sitten on vielä alakultteja jotka ovat sekä Orlanthin että jonkin muun alakultteja (vaikkapa Helamakt). Ja sama toistuu Ernaldan kultissa. Ja Issarieessa (goldentongue/silvertongue/bronzetongue). Ei tämä nyt sen vaikeampi asia ole kuin Thunder Rebelsin tai Storm Triben kulttikuvaukset. Tietysti muille kuin lunareille Punainen Jumalatar on yhä vain Punainen Jumalatar (tai Shepelkirt, riippuu asenteesta). Samalla tavalla ei-orlanthit tajuavat suunnilleen sen verran että on Orlanth (miesten jumala) ja Ernalda (naisten jumala). Nämä asiathan ovat aivan katsantokannasta kiinni, kuten se onko Kuun Keisarikunta hyvä vai paha. Keisarikunnan kansalaisten mielestä Keisarikunta on materialisoitunut unelma jossa kaikki on hyvin, kaikki ovat periaatteessa tasa-arvoisia tai ainakin hyväksyttyjä. Rebellus Terminusta (Orlanth) palvovat sivistymättömät barbaarit sen sijaan eivät tajua vapaudesta mitään vaan ovat tuomittuja toistamaan ikuisesti ilkikurisen, väkivaltaisen varasjumalansa virheitä. Nyt meni jo hieman aiheen ohi... Mikäli jotakuta huvittaa vääntää enemmän tästä aiheesta, kehoitan perustamaan uuden keskustelun vaikkapa otsikolla HyväPaha Imperiumi tms. Kunhan ei mene ihan periaatteelliseksi juupas-eipäs -jutusteluksi (esim. "Kyl kunnon Orlanthi vastaa kymmentä lunaria... nii... mun jumala on isompi/vanhempi/sinisempi kuin sun..." -- "The only good Orlanthi is a dead Lunar and vice versa. Now roll for illumination."
Häjy linkki 29. joulukuuta 2003 kello 13.48
Häjy 29. joulukuuta 2003 kello 13.48 linkki [quote:03e0be8b31="Galen"]Aagh! Mitä minun pitäisi lukea että tajuaisin mistä te puhutte?![/quote:03e0be8b31] Aloita lukaisemalla Marcuksen vanha viesti: [url]http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=417&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=[/url] -Simo
Marcus Maximus linkki 30. joulukuuta 2003 kello 10.07
Marcus Maximus 30. joulukuuta 2003 kello 10.07 linkki Enpä olekaan hetkeen voorumilla käynyt. Ei ole helppo, ei tosiaan. Itse olisin päätynyt kronologiseen järjestykseen Nathan vaiheiden ja kuun vaiheiden mukaan. Kuoleva puolikas: Verithurusa Kuoleva sirppi: Lesilla Tyhjä: Gerra Uusi: Rashorana Kasvava sirppi: Orogeria Kasvava puolikas: Natha Täysi: Zaytenera Aiempaan tekstiini (johon täällä Häjy ansiokkaasti viittasi) täsmennyksenä, että Natha ei ole syklisen tasapainon jumalatar, vaan syklisen tasapainon jumalatar on tällä hetkellä Natha. Siis, jumalattaren ruumis (kuu) on Rufelza, hänen mystisyytensä on Taraltara ja hänen syklinen jumaluutensa on tällä hetkellä Natha. Tulevaisuudessa hänen syklinen jumaluutensa tulee olemaan Zaytenera. Jumalattaren nimi on Sedenya.
Marcus Maximus linkki 30. joulukuuta 2003 kello 10.10
Marcus Maximus 30. joulukuuta 2003 kello 10.10 linkki Jos tarvitset vierailevaa Koodinvartijaa tai muuta ketaletta peliisi, ja olen Turkusessapäin, niin olen hyvinkin käytettävissä. Tai kevyttä kenttäarkeologia. :-)
hyljys linkki 30. joulukuuta 2003 kello 16.49
hyljys 30. joulukuuta 2003 kello 16.49 linkki [quote:2cddd30ead]Itse olisin päätynyt kronologiseen järjestykseen Nathan vaiheiden ja kuun vaiheiden mukaan. Kuoleva puolikas: Verithurusa Kuoleva sirppi: Lesilla Tyhjä: Gerra Uusi: Rashorana Kasvava sirppi: Orogeria Kasvava puolikas: Natha Täysi: Zaytenera [/quote:2cddd30ead] Tuohan lieneekin virallinen kronologia... Ja järkevä sellainen. Mitäs mieltä sitten olet Seitsemän Äidin mahdollisista sidoksista tiettyihin Syklisen Tasapainon Jumalattaren vaiheisiin? Kaikki muut oli suht helppo rinnastaa, mutta Irripin kohdalla tuli ongelma. Ainoa mikä jää järkevästi pariksi on Orogeria mutta siinä ei tunnu olevan mitään selkeää yhteyttä... Toisaalta se voisi mennä: Orogeria - Yanafal Natha - Irrippi Tai sitten Irripin voisi nähdä tiedon metsästäjänä, jäljittämässä totuutta. Kun tätä tarkemmin ajattelee, voi tuon rinnastuksen kenties hahmottaa... [quote:2cddd30ead]Jos tarvitset vierailevaa Koodinvartijaa tai muuta ketaletta peliisi, ja olen Turkusessapäin, niin olen hyvinkin käytettävissä. Tai kevyttä kenttäarkeologia.[/quote:2cddd30ead] On kyllä käynyt mielessä...
Spinosar linkki 31. joulukuuta 2003 kello 0.34
Spinosar 31. joulukuuta 2003 kello 0.34 linkki Mihin pyrit? Jaottelu on hyvä. Kysymys kuuluu, tarvitsetko tätä jaottelua todella? Mihin? Kenties tarvitset useampia? Jälleen, mihin? *** Jos haluat jotain uutta jaotteluun, voit leikitellä ajatuksella, jonka elävässä elämässä sinulle tokaisinkin. Kuun mustuuden ja valon suhteisiin, siis kuunvaiheisiin, voi sijoittaa vallitsevien kosmisten vastakkainasettelujen suhteita. Keskeisimpänä kosmos vs kaaos, jonka mm. Rufelza ruumiillistaa vanhempinaan Wakboth ja Glorantha. Ajatus on siis, että kosmisten vastakohtaparien tasapaino on liukuva. Kuten totuus ja valhe: tosinaan toinen on ollut toista voimakkaampi. Tosi on mustaa ja valhe valoa, ja Irrippi Ontorin kohdalla totuus on voimakas. Gerran ja Rashoranan totuus siis on täydellisintä. Mutta Zaytenara paljastuu täydeksi illuusioksi. Sijota loppu taivaallinen hovi jaotteluusi esimerkkini mukaisesti, niin mielesi on sitten lopullisesti mutkalla! Kosmoksen ja kaaoksen tasapainoilu ilmenee kronologiassa. Jumalattaren mustimmat aspektit elivät suuressa pimeydessä, kun kosmoksen ja kaaoksen tasapaino oli vahvasti kaaokseen kallellaan. Gerra kärsi, mutta Rashorana myöhemmin opetti, että mikään ei voi loputtomasti yksinomaan hävitä tai hallita. Nathan syklissä jumalatar on jo parantamassa mustuutta, joka näennäisesti horjutti tasapainoa. Zaytenaran myötä kosmoksen ja kaaoksen eroa ei ole enää oleva! *** Tulipahan teksti. Ymmärsitkö? Tai saitko mitään irti? .
hyljys linkki 31. joulukuuta 2003 kello 8.41
hyljys 31. joulukuuta 2003 kello 8.41 linkki [quote:2e53b21df1]Mihin pyrit? Jaottelu on hyvä. Kysymys kuuluu, tarvitsetko tätä jaottelua todella? Mihin? Kenties tarvitset useampia? Jälleen, mihin?[/quote:2e53b21df1] Hyvä kysymys. Koko homma taisi lähteä siitä kun yritin selvittää Keisarillisen kalenterin vuodenajoittain toistuvia juhlapyhiä seitsemälle äidille ja sitä myöten sitten Verithurusalla ja muille veikeille kuujumalattarille. Tavoitteeni on koittaa ymmärtää se, onko tässä välillä yhteyttä vai ei. Keisrikunnan taipumus assimiloida ja todistaa pakanakansoille miten heidän jumalansa onkin Sedenyan aspekti viittaavaat mielestäni siihen että Keisarikunnan omat jumaluudet voidaan myös tavalla tai toisella selittää Sedenyan osina. Toisaalta tämä keskustelu voi olla myös silkkaa: 8o [quote:2e53b21df1]Sijota loppu taivaallinen hovi jaotteluusi esimerkkini mukaisesti, niin mielesi on sitten lopullisesti mutkalla! [/quote:2e53b21df1] :-o
hyljys linkki 31. joulukuuta 2003 kello 11.00
hyljys 31. joulukuuta 2003 kello 11.00 linkki [quote:052f84b753]Sampi: Miksi oikeastaan tahdot laskea kuunjumalattaret yhteneviksi Seitsemän Äidin kanssa? [/quote:052f84b753] Voisi ajatella, että kukin Äideistä toi Jumalattaren syntyrituaaliin yhden Jumalatteren seitsemästä sielusta. Tai auttoi löytämään yhden. Täten siis jokainen Äideistä on osa Jumalatarta ja siten sidoksissa tiettyyn kuun vaiheeseen ja sitä kautta tiettyyn Jumalattaren syklin vaiheeseen. 8o
Marcus Maximus linkki 31. joulukuuta 2003 kello 14.07
Marcus Maximus 31. joulukuuta 2003 kello 14.07 linkki Periaatteessa minun ei pitäisi suostua vastaamaan ihmiselle, jolla on kaoottisena ominaisuutena "Animoitu gif signaturessa; ULK -3d6 kaikessa virtuaaliviestinnässä". Mutta. Minusta jaottelu on mielekäs, koska lunarilainen symboliikka diggaa näitä jaotteluja. Se on syklisyyden geometriaa, jonka mukaan lunarit rakentavat temppelinsä ja nimeävät katunsa. Minusta 7Ä:stä on tuo jaottelu annettukin jossain. Nyt menee arvaten, mutta oliskos näin: Kuoleva puolikas: Verithurusa / Yanafal Tarnils / Eurmal-huijari Kuoleva sirppi: Lesilla / Irrippi Ontor / Lhankor Mhy-tietäjä Tyhjä: Gerra / Danfive Xaron / Orlanth-katuva Uusi: Rashorana / Jakaleel / Issaries-opas Kasvava sirppi: Orogeria / Teelo Norri / Isoisä Kuolevainen Kasvava puolikas: Natha / Deezola / Chalana Arroy-parantaja Täysi: Zaytenera / Hän Joka Odottaa / Ginna Jar-mysteeri Näistä olen aika varma Danfivesta, Jakaleelista ja HJO:sta. Teelo olisi looginen noin, ja loput on melkeinpä heitelty paikoilleen. Läiskin samoin tein Seitsemän Äidin roolit siinä Valontuojien tehtävän versiossa, jolla jotkut kuten minä (muttei Greg) väittävät Punaisen Jumalattaren synnytetyn. Ongelma on se, että jos kuunvaiheet sovittaa äiteihin ja sykleihin, syklit eivät enää sovi äiteihin. Teelo Norri ja Verithurusa pitäisi saada synkkaamaan ainakin.
Marcus Maximus linkki 31. joulukuuta 2003 kello 14.12
Marcus Maximus 31. joulukuuta 2003 kello 14.12 linkki Voisihan Teelo muuten olla kuoleva puolikas. Teelon/Isoisän askensio/kuolema kun on edellisen syklin loppu, josta alkaa uusi kierto. Tämä olisi ehkä loogisempi. Nyt en kyllä muista Lesillasta yhtään mitään. Kuoleva puolikas: Verithurusa / Teelo Norri / Isoisä Kuolevainen Kuoleva sirppi: Lesilla / Irrippi Ontor / Lhankor Mhy-tietäjä Tyhjä: Gerra / Danfive Xaron / Orlanth-katuva Uusi: Rashorana / Jakaleel / Issaries-opas Kasvava sirppi: Orogeria / Yanafal Tarnils / Eurmal-huijari Kasvava puolikas: Natha / Deezola / Chalana Arroy-parantaja Täysi: Zaytenera / Hän Joka Odottaa / Ginna Jar-mysteeri
newsalor linkki 31. joulukuuta 2003 kello 20.36
newsalor 31. joulukuuta 2003 kello 20.36 linkki Lunareille Orlanth on rikollinen. Pahis. Pitää kommentoida vielä myöhemmin. Ymmärrettävistä syistä tänä iltana ei järjevämpää kommenttia irtoa.
hyljys linkki 1. tammikuuta 2004 kello 20.41
hyljys 1. tammikuuta 2004 kello 20.41 linkki [quote:2339a6e8e6]Periaatteessa minun ei pitäisi suostua vastaamaan ihmiselle, jolla on kaoottisena ominaisuutena "Animoitu gif signaturessa; ULK -3d6 kaikessa virtuaaliviestinnässä". [/quote:2339a6e8e6] Mjäh... Kummia periaatteita. Muutamamaa asiaa en nyt kuitenkaan tuossa oikein yhdistä: Lesilla on mielestäni enemmänkin yhteydessä Deezolaan äidin ominaisuudessa ja toisaalta Natha voisi myöskin olla kenties paremmin yhteydessä Yanafaliin. Perustuuko tuo kaaviosi siihen, missä järjestyksessä Äidit suorittivat merkittävimmän osuutensa Jumalattaren luomisesta?