Vanha foorumi

Takaisin

Kesto pelinjohtajat

Roolipelikeskustelu
GreepyReaper 19. joulukuuta 2003 kello 14.04
Kirjoittaja Viesti
GreepyReaper linkki 19. joulukuuta 2003 kello 14.04
GreepyReaper 19. joulukuuta 2003 kello 14.04 linkki Onko teidän kaikissa peleissä sama pj? Meillä täällä on lähinnä kaksi pj;tä, toinen minä ja toinen Qro. Itse olen hostannut tusinan pelejä ja pelannut vain yhdessä.
Pyöveli linkki 19. joulukuuta 2003 kello 16.17
Pyöveli 19. joulukuuta 2003 kello 16.17 linkki Kyllä, sama PJ pääsääntöisesti - eli minä... No ehkäpä jossain hamassa nuoruudessa on tullut oltua pelaajana CP2020, Ankh, Rapier, RQ... mutta pääasiassa teema on; minä johdan - muut pelaa ja on ainakin hyvin toiminut - tai soraääniä ei olla uskaltanut kukaan antaa... Itseasiassa pitäisi koittaa joskus pelaamistakin - jos nyt edes joskus olisi aikaa edes olla PJ... Penteleen koulukiireet.
Larppa linkki 20. joulukuuta 2003 kello 6.22
Larppa 20. joulukuuta 2003 kello 6.22 linkki Meidän peliporukan melkein jokaisella jäsenellä on oma roolipeli. Täten jokainen saa johtaa omaa peliä jos tahtoo. Tosin nykyään vievät muut pelit aika paljon aikaa, ja olisi mahdotonta pelata kaikkia pelejä samaan aikaan. Taitaa nyt pyöriä 4-5 peliä meillä... Itse johdan yleensä RuneQuestia ja sitä ollaan pelattu ylivoimaisesti eniten.
Kasila linkki 20. joulukuuta 2003 kello 10.26
Kasila 20. joulukuuta 2003 kello 10.26 linkki Kiusallista olisi vetää kamppanjaa 6 vuotta monella PJ:llä. No olisihan se siistiä .. tavallaan. Roolipeli per PJ... säilyy pelin salaisuudet ja pelaajat ei tiedä liikaa. Pyöveli soitas ex-saariselle (jouluasiaa ;) )
Pyöveli linkki 20. joulukuuta 2003 kello 11.53
Pyöveli 20. joulukuuta 2003 kello 11.53 linkki Toi on kyllä totta, et jos on yksi PJ per peli, niin ei salaisuudet paljastu. Luulisin että jos meinaa vetää yhtään pitempää kampanjaa, niin ei ole järkevää vaihtaa pelinjohtajaa missään vaiheessa. PJ saa oikeastaan keskittyä tällöin pelkästään tunnelman ja juonen kehittelyyn ilman että toinen PJ saattaisi alkaa valittamaan jostakin pienestä loogisuusvirheestä jonka tämä itse on tehnyt eri tavalla. Saman PJ:n johtaessa tarina etenee loogisesti eteenpäin ja on ainakin yksi joka tietää minnepäin peli etenee - tai minne se ei ainakaan etene. Toisaalta jos on tosiaan vain se yksi pelinjohtaja, niin tämän pitää sitten olla ahkera, koska työmäärä kasvaa helpostikin valtavaksi. Kaikkien asioiden ja kokonaisuuksien hallinta ei ole helppoa ja jos sama porukka pelaa, niin pitää kokoajan koittaa olla askeleen edellä pelaajia. Itse ainakin nautin eniten pelaajana juuri siitä yllätyksellisyydestä kun ei tiedä oikeastaan mitään maailmasta tai vihollisista. Roolipelaaminen on paljon helpompaa kun pelaajana tiedän käytännöllisesti sen minkä hahmonikin. Liika tieto on vain haittana. Roolipelien alkuaikoina kun pelasimme Rapieria, niin eläytyminen oli mahtavaa, kun ainoa joka oli lukenut taustat oli PJ ja me pelaajina opimme tuntemaan ympäristöämme vasta samalla kun hahmomme tutustuivat siihen. Ah ja Voih - saisipa ne ajata takaisin ;)
Häjy linkki 20. joulukuuta 2003 kello 12.49
Häjy 20. joulukuuta 2003 kello 12.49 linkki Useita eri peliporukoita ja useita eri pelinjohtajia. Tällä hetkellä pikaisella laskutoimituksella 8 eri pelinjohtajaa ja pari semmoista pelinjohtajaa, jonka peleihin aina eksyy silloin tällöin. -Simo
Garrik linkki 21. joulukuuta 2003 kello 14.23
Garrik 21. joulukuuta 2003 kello 14.23 linkki Kun pelataan kampanjaa maailmassa, jonka olen rustannut, olen aina pelinjohtaja. Siitä seuraa, että osa kampanjan viehätystä (toivottavasti) on minun mielikuvituksestani nauttiminen. Pelaajien asenne taitaa olla sama kuin [b:c75f458081]Pyövelillä[/b:c75f458081] tuossa edellä. Ajan myötä itsestäni on kuitenkin ruvennut tuntumaan, että tämä on vähän yksipuolista. Niinpä olen ujuttanut pelaajille salaa tai poppakonstein enemmän vastuuta tarinan ja miljöön luomisessa, ja tämä tuntuu oikein hyvältä suunnalta koko porukan mielestä. Suosittelen. Ehkäpä saan houkuteltua jonkun kohta puoleen vetämään omaakin peliä. Lähes ikipelinjohtajana olen itse törmännyt yhteen ongelmaan: kun on tiukasti naimisissa oman maailman ja oman peliporukan kanssa, käsitys roolipelaamisesta kalkkeuttuu ja muuttuu monoliitiksi. On yhä vaikeampi mukautua erilaisiin pelitapoihin, kyky eläytyä rapisee ja muut pelit alkavat tuntua vierailta ja epäloogisilta. Well, siinäpä kait paras syy päästää muut vallan kahvoihin. :)
Fourfinger linkki 22. joulukuuta 2003 kello 11.20
Fourfinger 22. joulukuuta 2003 kello 11.20 linkki No meilläki on menos kolme roolipeli-kampanjaa ja kaikis on eri pj.. Pelinjohtajan asema on muuttunut meilläkin todella paljon eli nykyään itse luomme peliä ja vastuuta on siirtynyt meille enemmän.. Ennen se oli aika hinausta ku melkein, joka välis kysyttiin Pj:ltä, että "Mitä sitte?!", "Mihin me mennään?!", "Mitä me tehdään?!" ja niin päin pois... Ja sen mä oon huomannu, että melkein jokaisella pj:llä on eri peluutus/työskentelytavat mikä sinänsä on ihan hyvä asia..
GreepyReaper linkki 22. joulukuuta 2003 kello 11.28
GreepyReaper 22. joulukuuta 2003 kello 11.28 linkki Tietenkin jokaiselle annetaan mahdollisuus olla PJ. Mutta kun suurin osa porukasta ei halua olla niin itse olen kesto PJ. Joku sano aikasemmin että jos on kauan PJ;nä niin homma tuntuu yksipuoliselta. Mutta itse en ole tylsynyt uusien maisemien ja taivaanrantojen maalaamiseen. Rakastan kaiken laista luomista. DIVIDE AND CONQUER!!! tai sitten ei... Mutta minusta on kiva olla PJ ja sillä siisti...