Vanha foorumi

Takaisin

Adamantiitin ominaisuudet

Yleinen Glorantha-keskustelu
viljo 18. marraskuuta 2003 kello 16.14
Kirjoittaja Viesti
viljo linkki 18. marraskuuta 2003 kello 16.14
viljo 18. marraskuuta 2003 kello 16.14 linkki Mietin tässä adamantiitin ominaisuuksia? Olen lukenut aikaa sitten kaikki Digestin aiheeseen liittyvät viestit, joista yhteenvetona todettakoon adamantiitin antimaagiset ominaisuudet ja luonnollisesti särkymättömyys. Kaipaisin mielipiteitä aiheesta: oletteko lukeneet jostain lisää, olisiko ehkä mahdollista, että adamantiitin ominaisuudet vaihtelevat esineestä toiseen jne? Itse olen nähdäkseni tullut siihen tulokseen, että adamantiitin ominaisuudet voisivat olla esineriippuvaisia: tuskinpa on niin että Nysalorin kynsillä, Arkatin Murtumattomalla miekalla ja Gloranthan salaisuudet -kirjassa mainituilla kruunulla tai lingon ammuksilla on tismalleen samat ominaisuudet. Jos eroa näillä esineillä on, ei se luultavasti johdu magiasta(ainakaan enää olemassa olevasta), koska adamantiitin perusominaisuus "virallisenkin" linjan mukaan on voimakas antimaagisuus(Griffinivuoret -kirja). Digestin keskustelussa ei päästy selkeään yksimielisyyteen adamantiitin vaikutuksista kaaokseen, mitä mieltä itse olette? Itse ehkäpä kallistun sen puolelle, että adamantiitti käyttäytyy kaaosta kohtaan jollain erityislaatuisella tavalla. Nysalor oli luonnollisesti valaistunut(ihanko totta) ja ehkäpä siksi ei kärsinyt käyttämistään kynsistä. Arkat sen sijaan tappoi Gbajia, kaaoksen petturijumalaa, ja ehkä siksi hyötyi Murtumattomasta miekasta. Juu, ja sama jantterihan tuo Nysalor ja Gbaji on, mutta saman asian kaksi eri puolta. Mielipiteitä aiheeseen?
Olorin linkki 19. marraskuuta 2003 kello 8.12
Olorin 19. marraskuuta 2003 kello 8.12 linkki Noh, jos en nyt AIVAN väärin muista, niin Adamantiittihän on jalostettua(Saarioisten!) tosikiveä. Ja, kuten kaikki tietävät, kaaos ja tosikivi eivät OIKEIN tykkää toisistaan. Jotan kyllä siinä jotain hassuja vaikutuksia voipi olla.
viljo linkki 19. marraskuuta 2003 kello 10.26
viljo 19. marraskuuta 2003 kello 10.26 linkki Niin no, aihe kun ei taida olla noin mustavalkoisen yksinkertainen: Bill Thompson kirjoittaa Digestissa aiheesta hyvin otsakkeella Adamantium, truestone, order and chaos. Thompsonin mukaan adamantiumilla ei olisi mitään erityisvaikutuksia juuri kaaokseen. Vaikka en itse kallistu Thompsonin linjoille, on kirjoitus sinänsä oivallinen keskustelun herättäjä. Juu, ja tiedän kyllä adamantiitin olevan jalostettua tosikiveä.
Chividal linkki 19. marraskuuta 2003 kello 13.43
Chividal 19. marraskuuta 2003 kello 13.43 linkki Tosikivien, eli siis niiden taikaesineiden RQ-säännöistä löytyy keskustelua RQ:n säännöistä. Mitä muuten HQ:n kirjaset sanovat adamantiitistä? Oman mielipiteeni mukaan se on melko lailla puhdasta lakia, minkä johdosta se kapinoi kaaosta vastaan. Itse näkisin, että adamantiitin ominausuudet ovat aina samat, juuri myös siksi, että se on lakia. Tietysti on olemassa erinäköisiä tosikiviäkin. Näkisin tämän ehkäpä sillä lailla, että ne ovat peräisin eri kohdasta Piikkiä tms. Ns. ominaisuudet ovat tosikivilläkin aina samat. Meidän peleissä ei ole kyllä adamantiittiä näkynyt, joten ei ole onneksi kamalaa ongelmaa. Tosikivistäkin tuli jo aika poru... onneksi kaikki porukastamme ovat varmaan jo unohtaneet, että omistamme tyhjän tosikiven :)
Nysalor linkki 19. marraskuuta 2003 kello 19.55
Nysalor 19. marraskuuta 2003 kello 19.55 linkki viljo: [i:e5aec5e926]Itse olen nähdäkseni tullut siihen tulokseen, että adamantiitin ominaisuudet voisivat olla esineriippuvaisia: tuskinpa on niin että Nysalorin kynsillä, Arkatin Murtumattomalla miekalla ja Gloranthan salaisuudet -kirjassa mainituilla kruunulla tai lingon ammuksilla on tismalleen samat ominaisuudet. Jos eroa näillä esineillä on, ei se luultavasti johdu magiasta(ainakaan enää olemassa olevasta), koska adamantiitin perusominaisuus "virallisenkin" linjan mukaan on voimakas antimaagisuus(Griffinivuoret -kirja).[/i:e5aec5e926] Varmaan adamantiumista valmistetuilla esineillä voi olla erilaisia ominaisuuksia, jos ominaisuudet on luotu esineeseen myyttisesti. Sen sijaan en usko, että pelkällä tosikivestä jalostetulla adamantiumilla sinällään on muita kuin luontaisia ominaisuuksia. Dorastor-kirja sanoo Arkatin tuoneen Murtumattoman miekan sankarimatkalta ja epäilemättä sen tekoprosessikin on ollut myyttinen, arvattavasti jollakin tavalla Mostaliin sidoksissa, mahdollisesti Humaktiinkin. Ehkäpä adamantiumin taikuudenhylkivyys tekee siitä varsin ikävän aseen jumalia vastaan ja ehkä osaksi siitä Arkatin miekan kutsumanimi Jumalanhalkoja? [i:e5aec5e926]Digestin keskustelussa ei päästy selkeään yksimielisyyteen adamantiitin vaikutuksista kaaokseen, mitä mieltä itse olette?[/i:e5aec5e926] Jaa-a, en ole aivan varma, mihin suuntaan kallistuisin tässä asiassa. Jalostettu tosikivi saattaisi menettää kaaoksenhylkimiskykynsä, kuten rauta jalostettaessa menettää RuneQuestin sääntöjen mukaan taikuudenvastustuskykynsä (joskin HQ:ssa on toisin). Tuntuisi myös hassulta, jos adamantiumase pamahtaisi Piikin tavoin joutuessaan kosketuksiin kaaoksen kanssa ja olisi niin herkkää materiaalia. [i:e5aec5e926]Nysalor oli luonnollisesti valaistunut(ihanko totta) ja ehkäpä siksi ei kärsinyt käyttämistään kynsistä. Arkat sen sijaan tappoi Gbajia, kaaoksen petturijumalaa, ja ehkä siksi hyötyi Murtumattomasta miekasta.[/i:e5aec5e926] Itse näkisin, ettei valaistuminenkaan välttämättä suojaa tosikiven vaikutusta vastaan. Nähdäkseni valaistumisen suoja kaaoksen havaitsevia kykyjä ja loitsuja vastaan ei sinänsä poista mihinkään kaaostahraa tai tee mitään erityistä metafyysistä muutosta, joten siksi tosikivi minusta reagoisi valaistuneeseen kaoottiseenkin. Adamantium saattaisi tietysti olla eri asia, enkä tiedä sitten, ovatko Gbajin adamantiumiset kynnet edes virallinen fakta. No, ei minulla ole tosikiveen hakattua näkemystä adamantiumin vaikutuksesta kaaokseen. Ihan kiinnostava aihe silti pohdittavaksi vielä enemmänkin. Bill Thompsonin ajatukset vaikuttivat tosiaan myös kiinnostavilta, kun niitä vähän silmäilin.
Spinosar linkki 20. marraskuuta 2003 kello 23.39
Spinosar 20. marraskuuta 2003 kello 23.39 linkki Tyhjien tosikivien taikahan on tunnetusti se, että ne voi virittää lähes loputtomalla määrällä riimuvoimaa. Kerran viritetty tosikiven voi tyhjättyään täyttää uudelleen samanlaisella riimulatauksella, kuin millä se viritettiin. Olen itse ajatellut, että tässä voisi olla vihje adamantin erilaisiin ominaisuuksiin. Adamantin voimat riippuvat siitä millaisella maagisella latauksella raaka tosikivi ladattiin ennen karkaisemista. Antimaaginen adamantiitti olisi oletettavasti tyhjistä tosikivistä tehtyä. Ei adamantin, vaan raa'an tosikiven ominaisuus jalostettuna. Murtumaton miekka taas oli melko varmasti ladattu erottamisenriimuilla 8) .
Nysalor linkki 6. helmikuuta 2004 kello 20.22
Nysalor 6. helmikuuta 2004 kello 20.22 linkki Tulin tässä ajatelleeksi adamantiumin vaikutusta kaaokseen erään täällä käsittelemättömän maininnan valossa. Nimittäin Vanhoissa erämaissa sijaitsevassa Kirottujen joessahan on Kivirapujen saari, josta löytyy adamantiumista valmistettu piikki. Griffin Mountain -kirjassa mainitaan, että koko saari on kaaoksen tahraama tuota piikkiä lukuun ottamatta. Piikki on kiinni pilarissa, joka sekin on kaaoksen tahraama. Jos siis adamantium reagoisi kaaoksen kosketukseen samalla tavalla kuin tosikivi, moinen ei taitaisi olla mahdollista. Sen vuoksi kallistun aika vahvasti sen puolelle, että adamantium ei hylji kaaosta samalla tavalla kuin tosikivi. MOT. Onhan asia saatettu gregata, mutta tuo on ainakin selkein löytämäni virallisen materiaalin todiste adamantiumin vaikutuksista kaaokseen.
Chividal linkki 6. helmikuuta 2004 kello 21.33
Chividal 6. helmikuuta 2004 kello 21.33 linkki Tosin kyse saattaa myös olla siitä, että tuo ominaisuus on vahingossakin unohdettu tuossa kohdassa. Tuo kyseinen saari onkin muuten perin kummallinen mielestäni. Onko sille mitään olemassaolon perusteita?
Nysalor linkki 6. helmikuuta 2004 kello 22.41
Nysalor 6. helmikuuta 2004 kello 22.41 linkki Chividal: [i:a70fe163ed]Tosin kyse saattaa myös olla siitä, että tuo ominaisuus on vahingossakin unohdettu tuossa kohdassa.[/i:a70fe163ed] Enpäs tiedä. Saattaa olla, että Griffin Mountain on ollut varsin varhainen julkaisu adamantiumin suhteen ja ehkä siinä on luotu pohjaa sille, mitä adamantium oikein olisi. Tosin myöhemminkään ominaisuuksia ei ole kovin laajasti esitelty, joten lienee syytä luottaa siihen, mitä tarjotaan. Omaan Gloranthaani Kivirapusaaren piikin antama todistus sopii ihan hyvin. [i:a70fe163ed]Tuo kyseinen saari onkin muuten perin kummallinen mielestäni. Onko sille mitään olemassaolon perusteita?[/i:a70fe163ed] On se aika omituinen, mutta koko Kirottujen joen jutut kyllä sopivat minusta varsin uskottavasti Gloranthaan. Onhan Saastasaaren laguunin pohjassa oleva aukko heikko kohta maailmankaikkeudessa ja siten kaaoksen lähde, jonka tapaisia taitaa olla muuallakin Gloranthassa. Voisin hyvin kuvitella, että Kivirapusaari liittyisi jollakin tavalla Gloranthan mytologiaan ja sieltä olisi peräisin adamantiumpiikin olo saarella. Tai voisihan kyseessä olla ajan aikanakin tapahtunut traaginen sattuma, josta jäljelle on jäänyt vain piikki, joka on immuuni kaaokselle. Kenties piikki on peräisin mostaleilta, jotka etsivät sitä täyttääkseen jonkin sankarien sodan ennustuksen tai vastaavan, kuten [url=http://glorantha.temppeli.org/digest/gd5/1997.11/2108.html]Simon Brayn kampanjassa[/url] taannoin. Täytyy kyllä sanoa, etten pikaisella tutkiskelulla löytänyt mitään mytologisia viitteitä Kirottujen jokeen tai Kivirapusaareen ja muutenkin Griffin Mountainissa tuntui olevan aika vähän mytologista historiaa. Voihan olla, että Greg ja kumppanit ovat ajatelleet jotakin Kivirapusaaren mytologiasta mutta että se on sitten syystä tai toisesta jätetty lisäämättä kirjaan. Voisi olla kiinnostavaa nostaa tämä kansainväliseen keskusteluunkin, jos kenelläkään täällä ei ole mitään kunnollisia faktoja Kivirapusaaren adamantiumpiikistä.
viljo linkki 8. helmikuuta 2004 kello 8.47
viljo 8. helmikuuta 2004 kello 8.47 linkki Itse peluutin kyseisen saaren Hq-kampanjassani, joka on sijoitettu Loskalmiin. Sijoitin saaren Valkoisille vuorille(itse tehty kartta Easvalin provinssista), jossa kirkon inkvisitio, eli pelaajat olivat tutkimassa kirkon laskuun vuoriston mahdollista asemaa tulevissa Sankarien sodissa. Vuoristo kun on kesyttämätön alue provinssin sisällä. Valkoiset vuoret ovat iso vuoristo Easvalin provinssissa, joka näkyy myös virallisissa kartoissa(IMG). Joka tapauksessa adamanttipiikki oli minulla muinaisen läntisen sankarin, mahdollisesti Pyhän Zemuron, virittelemä "portin lukko", joka pitää kaaoksen pois maailmasta. Toisin sanoen se oli samankaltainen heikko kohta maailmassa, kuin juuri tuo mainittu laguunisaaren pohjassa oleva reikä, tai Banirin portti. Pelaajahahmojen matkassa ollut firman(inkvisition) alkemisti tunnisti piikin adamantiksi ja tottakai se piti kuningaskunnan nimissä nyppäistä irti. Lukko aukesi ja valtava imu sankarien maailmaan vetäisi pelaajat keskelle Minä taistelin, Me voitimme -henkistä sankarimatkaa, jossa ph:t taistelivat (ja voittivat) Vakaltan kaaosarmeijaa vastaan. Sankarimatka onnistui, joten Vakaltan kaoottiset dehorit ym. demonit eivät nyt päässeet tällä kertaa sulostuttamaan vuoria. Pojat joutuivat toiselle puolelle Gloranthaa ja nyt on edessä Piiiiitkä kotimatka. Jos jotakuta kiinnostaa, voisin mahdollisesti kirjoittaa sankarimatkan julkaistavaan muotoon, tosin juuri tällä hetkellä on tenttikiireitä...
Chividal linkki 8. helmikuuta 2004 kello 10.40
Chividal 8. helmikuuta 2004 kello 10.40 linkki Minullekin tuli mieleen tuosta adamantiittipiikistä tuo, että se olisi laitettu siihen paikkaan hallitsemaan sitä kaaosta. Mutta ainakaan Aarnikotkien saaressa/vuoressa se ei sittenkään toimikaan, kun eihän se kaaoksen lähde ollutkaan se kivirapusari vaan se yläjuoksulla oleva laguuni. Hyvä syy tuon kivirapusaaren kaaottisuudelle kuitekin on, koska laguunista valuva kaaos on tietysti aikojen saatossa saastuttanut saaren.
Nysalor linkki 8. helmikuuta 2004 kello 14.10
Nysalor 8. helmikuuta 2004 kello 14.10 linkki viljo: [i:bbbac9736d]Joka tapauksessa adamanttipiikki oli minulla muinaisen läntisen sankarin, mahdollisesti Pyhän Zemuron, virittelemä "portin lukko", joka pitää kaaoksen pois maailmasta.[/i:bbbac9736d] Kuulostaa todella siistiltä sovellutukselta ja hienolta sankarimatkalta. Kirjoittele ihmeessä ehtiessäsi tuollainen sankarimatka muillekin hyödynnettäväksi. Kertomasi perusteella se olisi varmasti kiinnostava ja läntistä sankarimatkaamista on varsin vähän valmiina peluutettavaksi. Chividal: [i:bbbac9736d]Mutta ainakaan Aarnikotkien saaressa/vuoressa se ei sittenkään toimikaan, kun eihän se kaaoksen lähde ollutkaan se kivirapusari vaan se yläjuoksulla oleva laguuni.[/i:bbbac9736d] Joo, eikä Kivirapusaari näytä oikein mitään pystyvänkään kaaokselle piikistä huolimatta. Sen vuoksi kallistuisin mieluummin sille kannalle, että piikki olisi jostakin kohtalon oikusta jäänyt saarelle. Ehkäpä se on joskus jollakin tavalla ollut osa saarta ennen kuin kaaos on sen tahrannut. Onhan saari voinut olla alun perin vaikkapa joku mostalien systeemi, joka on mennyt epäkuntoon kaaoksen tullessa ja rappeutunut siten kaoottiseksi kullaksi ja hiekaksi ajan myötä niin, että vain piikki on säilynyt ehjänä.