Nysalor
linkki
27. toukokuuta 2001 kello 0.13
|
Nysalor
27. toukokuuta 2001 kello 0.13
linkki
|
Tulinpa vain ajatelleeksi, että Gloranthan vuodessa on 294 päivää eli huomattavasti vähemmän kuin meidän vuodessamme. Kuitenkin 15-vuotias gloranthalainen taitaa kyetä selviytymään paremmin kuin meidän maailmamme suunnilleen 12-vuotias, jollainen 15-vuotias gloranthalainen meidän maailmamme mukaan olisi. Tuskin vuorokaudetkaan ovat Gloranthassa meidän päiviämme pidempiä. Kenties Gloranthassa elämänkokemus vain karttuu hyvin nopeasti?
|
newsalor
linkki
27. toukokuuta 2001 kello 2.52
|
newsalor
27. toukokuuta 2001 kello 2.52
linkki
|
Tuota tästä taisi olla joko Gloranthan kulteissa tai sitten Genertarela-pakkauksessa asiaa jonkinverran, mutta se voidaan kiteyttää siten, että vaikka vuosi on Gloranthassa lyhyempi, niin sillä ei ole väliä, vaan ihmeset kehittyvät nopeammin, eläimet ja kasvit ovat sopeutuneet siihen, maailman maagisuus antaa sille ylimääräistä elinvoimaa tämän epäkohdan kompensoimiseksi ja sillä ei ole väliä. :wink:
|
Nysalor
linkki
27. toukokuuta 2001 kello 17.09
|
Nysalor
27. toukokuuta 2001 kello 17.09
linkki
|
[i:1c76670e6e] Tuota tästä taisi olla joko Gloranthan kulteissa tai sitten Genertarela-pakkauksessa asiaa jonkinverran, mutta se voidaan kiteyttää siten, että vaikka vuosi on Gloranthassa lyhyempi, niin sillä ei ole väliä, vaan ihmeset kehittyvät nopeammin, eläimet ja kasvit ovat sopeutuneet siihen, maailman maagisuus antaa sille ylimääräistä elinvoimaa tämän epäkohdan kompensoimiseksi ja sillä ei ole väliä.[/i:1c76670e6e]
Niin, selitys lienee maailmojemme ero. Yhtä kaikki tämä ero on mielenkiintoinen, koska Gloranthassa esimerkiksi sato kypsyy arvatenkin nopeammin kuin meidän maailmassamme. Kaipa ihmiset sitten hoitavat sadonkorjuunkin nopeammin. Pitkiä kampanjoita pelattaessa tämä "aikaero" saattaa tulla esiin.
|
Guzmo
linkki
27. toukokuuta 2001 kello 20.08
|
Guzmo
27. toukokuuta 2001 kello 20.08
linkki
|
Mutta kuinka pitkä on gloranthalainen päivä?
Sehän voi olla vaikka 30 tuntia pitkä...
--------------------------
- Guzmo
|
Nysalor
linkki
28. toukokuuta 2001 kello 20.37
|
Nysalor
28. toukokuuta 2001 kello 20.37
linkki
|
[i:903518b5de] Mutta kuinka pitkä on gloranthalainen päivä?[/i:903518b5de]
Gloranthan eri kulttuureilla on erilaisia tapoja mitata aikaa. Luulisin kuitenkin, että Gloranthan päivä vastaa kutakuinkin meidän maailmamme päivää (tai ehkä pitäisi puhua tarkemmin vuorokaudesta). Enpä ole huomannut, että päivän mittaan Gloranthassa ehtisi matkustamaan tai tekemään työtä pidempään kuin meidän maailmassamme.
[i:903518b5de] Sehän voi olla vaikka 30 tuntia pitkä...[/i:903518b5de]
Eri kulttuurit jakavat päivän eri tavalla. Pelorialaiset käyttävät 25 tunnin päivää, orlanthit 24 tunnin, malkionit 32 tunnin, jne. Päivä lienee kuitenkin kaikilla sama ja Yelmin kulku kertoo sen.
|
Anonymous
linkki
27. toukokuuta 2001 kello 21.14
|
Anonymous
27. toukokuuta 2001 kello 21.14
linkki
|
Mutta minkä pituinen on sitten yksi tunti Gloranthassa...:smile:
|
Nysalor
linkki
28. toukokuuta 2001 kello 15.25
|
Nysalor
28. toukokuuta 2001 kello 15.25
linkki
|
[i:13f00ed45e] Mutta minkä pituinen on sitten yksi tunti Gloranthassa...[/i:13f00ed45e]
Minä luulisin, että orlanthien tunti on suunnilleen samanpituinen kuin meidän tuntimme. Pelorialaisten tunti taas on 24/25 orlanthien tunnista, malkionien puolestaan 24/32 orlanthien tunnista, jne. Gloranthassa siis tunnin käsite riippuu ilmeisesti kulttuurin ajanlaskumenetelmästä eli kyse on siitä, kuinka päivä halutaan jakaa pienempiin aikayksiköihin.
|
Waylander
linkki
26. heinäkuuta 2001 kello 13.29
|
Waylander
26. heinäkuuta 2001 kello 13.29
linkki
|
Toi on erikoinen ilmiö et vuosi on 294 pv. Jotenkin se on aina häirinnyt joskin helposti siihen sopeutui. En tiedä kuitenkaan et onko järkevää tehdä maailmasta liian erilainen, kyllä se erilaisuuden tunne täytyy saada muilla keinoin luotua...
Johtamassani kampanjassa (kohta 10v pelattu samoilla hahmoilla) seikkailijat onnistuivat herättämään muinaisen Kohtalon jumalan (aivan, ei olekaan Arachne Solara miun maaimassani, se hämähäkki on kylläkin Ajan jumalatar) minkä seurauksena syntyi uusi vuodenaika, Kohtalon vuodenaika mikä lisäsi 56pv kalenteriin ja vuoden pituudeksi tuli 364pv johon on paljon helpompi sopeutua.
Tämä on helposti selitettävissä Gloranthan virallisen mytologian mukaan sillä aikahan nimenomaan syntyi kun helvettiin kokoontuneiden elävien ja kuolleiden jumalien yhdistynyt voima sekoittui entropiaan. Entropiahan poistaa kaiken olemasta, jopa muistotkin. Noh, jumalten yhdistynyt voima hidastutti tuon entropian siten että syntyi Aika, ja aika pitää sisällään kaiken, myös entropian joten kun tarpeeksi aikaa kuluu niin jopa muistot meistä katoavat...cool :smile:
Täten maailmastani tuli täydellisempi kun yksi mahtavista jumalista yhdistyi kompromissiin. Entropian voima heikkeni ja aika hidastui. Koska kyse on myyttien ja maailman muuttumisesta yhtäaikaa, mullistus oli melkoinen...huh.
|
Nysalor
linkki
26. heinäkuuta 2001 kello 18.23
|
Nysalor
26. heinäkuuta 2001 kello 18.23
linkki
|
[i:88ea296327] En tiedä kuitenkaan et onko järkevää tehdä maailmasta liian erilainen, kyllä se erilaisuuden tunne täytyy saada muilla keinoin luotua...[/i:88ea296327]
Minusta Gloranthan vuoden kesto on aika kiva poikkeus meidän maailmamme vuodesta. En koe sitä mitenkään kovin hankalaksi, sillä paras selitys lienee Gloranthan maailman erilaisuus ja maagisuus meidän maailmaamme verrattuna. Mutta voihan asiasta olla myös eri mieltä.
|
Topi Hiski Viljami Salmi
linkki
30. heinäkuuta 2001 kello 7.09
|
Topi Hiski Viljami Salmi
30. heinäkuuta 2001 kello 7.09
linkki
|
JJ:
Wau.
Mielettömän hyvä idea tuo entropian suhteellinen väheneminen kompromississa!
Heh aikamoinen sankarien sotien seuraus... Maailman vuosi pitentyy..!!
Erinomainen idea gloranthan maagisesta maailmasta ja miten voi mielikuvituksella keksiä tollaisia!
|
Waylander
linkki
31. elokuuta 2001 kello 14.01
|
Waylander
31. elokuuta 2001 kello 14.01
linkki
|
[i:3bdc1d6311] minkä seurauksena syntyi uusi vuodenaika, Kohtalon vuodenaika mikä lisäsi 56pv kalenteriin ja vuoden pituudeksi tuli 364pv johon on paljon helpompi sopeutua. [/i:3bdc1d6311]
Äh...mitä minä ajattelin kun tuota kirjoitin, ei meille mitään uutta vuodenaikaa ole syntynyt, vaan tarkoitin että kuhunkin vuodenaikaan (paitsi Pyhään) on tullut kaksi viikkoa lisää (kohtalon ja onnen viikot) jolloin vuosi jatkuu 70:llä päivällä ja kokonaisvuoden pituus on siten 364pv. Tuo muutos tapahtui juuri kun lopettelimme viime pelikauden (perinteisesti olemme pitäneet kesän taukoa).
Huh, huomaa että tuota kirjoitettaessa oli pelitaukoa 5kk...
|
Plentonius
linkki
4. syyskuuta 2001 kello 12.37
|
Plentonius
4. syyskuuta 2001 kello 12.37
linkki
|
Tuota, olenko yksinkertainen, kun en ole koskaan pitänyt tätä minään ongelmana? En usko, että täytyy mitään tehdä ja silti kaikki pysyy täysin uskottavana ja siistinä. Eivät ihmiset elä pitempään tai päivät ole pitempiä minun Gloranthassani. Vanhuus tulee silloin kuin meidänkin maailmassamme, sukukypsyys ja muut asiat samoin. Ei kai kukaan pelaa niin hektisesti, että pelaajista tuntuisi heiltä päiviä vietävän? Aika vain nyt toimii tuolla tavoin Gloranthassa. Jos vuoden kiertokulku on lyhyempi, niin se sitten on. Eihän tämä mikään ongelma liene.
|
Nysalor
linkki
4. syyskuuta 2001 kello 16.15
|
Nysalor
4. syyskuuta 2001 kello 16.15
linkki
|
[i:340af5a0b2] Tuota, olenko yksinkertainen, kun en ole koskaan pitänyt tätä minään ongelmana?[/i:340af5a0b2]
Et minusta, koska minäkin olen vain hyväksynyt Gloranthan meidän maailmaamme lyhyemmän vuoden yhtenä erikoispiirteenä. Pikemminkin on vain hienoa, ettei ajankulku ole samanlainen kuin meidän maailmassamme. Ihmiset ehkä elävät lyhyemmän ajan, mutta he tulevat aivan mainiosti toimeen Gloranthassa.
|
Topi Hiski Viljami Salmi
linkki
5. syyskuuta 2001 kello 16.57
|
Topi Hiski Viljami Salmi
5. syyskuuta 2001 kello 16.57
linkki
|
Eihän tuo JJ varmaan tarkoittanutkaan,että gloranthan vuosi olisi jotenki "väärin" se on mitä on. Mutta toisaalta meilläkin pelatessa on ollut monasti vaikeuksia muistaa vuodenaikoja ja niiden pituuksia. Ei ole pelaajille varmaa mikä vuodenaika tulee esim. tulen vuodenajan jälkeen ja että kuinka monta päivää vuodenajassa on. Eli toisaalta uuden ajanlaskusysteemin oppiminen on vaikeaa.
Minusta erinomainen keksintö tuo vuoden piteneminen!
Siis kerrassaan loistavaa ruveta sitten pelin sisäisesti huomamaan miten pitentynyt vuosi sitten sopii vanhaan ajanlasku systeemaan! Eli varmastikkin vaikutukset on äärimmäisen laajat. Esim. miten kosmologisesti tämä uusi aika sopii gloranthaan.
Käsitykseni mukaan esim. Theyalainen kalenteri perustuu vanhoille jumal-ajan "ajanjaksoille" Esim.: Vihreä aika, on Meren vuodenaika, sitten tulee Tulen vuodenaika joka olisi niinkuin Orlanthien mielestä Stagnant age, ja sitten tulee maan vuodenaika, eli vähäinen pimeys??? sitten pimeys talven mukana??
Mutta toisaalta miten tähän ajatusmaailmaan sopii Myrksynvuodenaika.. hmm.. plääh :smile:
Todellakin: uudet vuodenajat on minusta mielenkiintoista, olisiko jumalilla pyhäpäiviä uusien vuodenaikojen aikana??
Ja sopisiko nämä uudet vuodenajat ja viikot(?) Tähän maailman historiaan.. hmm.
hmm.. Veerrry interesting.. :b
|
Plentonius
linkki
5. syyskuuta 2001 kello 9.41
|
Plentonius
5. syyskuuta 2001 kello 9.41
linkki
|
Heh, en välttämättä ajatellutkaan näin, mutta jotenkin en vain nähnyt asiassa edes pohtimisen sijaa. Mitä tulee kalenteriin, niin arvelisin kuitenkin vuodenaikojen olevan se tärkeämpi elementti kyseiselle konstruktiolle. Toinen asia kokonaan on se, että kuvaako vuodenaikojen vaihtelu maailman "historiaa". Tämä on kuitenkin melko turhaa jossittelua, sillä kullakin kulttuurilla on ihan omat näkemyksensä maailman kehityksestä tähän päivään saakka, ehkä yhtenä yhteisenä tekijänä pahan ilmaantuminen ja vanhan onnellisen olemassaolon murtuminen. Tämä voi kyllä olla ennemminkin seurausta vuodenajoista ja niiden mytologisesta selittämisestä. :wink:
|
Topi Hiski Viljami Salmi
linkki
5. syyskuuta 2001 kello 16.58
|
Topi Hiski Viljami Salmi
5. syyskuuta 2001 kello 16.58
linkki
|
[i:884a648c23] ". Tämä on kuitenkin melko turhaa jossittelua, sillä kullakin kulttuurilla on ihan omat näkemyksensä maailman kehityksestä tähän päivään saakka, ehkä yhtenä yhteisenä tekijänä pahan ilmaantuminen ja vanhan onnellisen olemassaolon murtuminen. Tämä voi kyllä olla ennemminkin seurausta vuodenajoista ja niiden mytologisesta selittämisestä. [/i:884a648c23]
Nimenomaan!! Jos nuo pelatessa pelaa jotain kulttuuria, niin miten se kulttuuri reagoisi tähän ajan pitenemiseen!!!
Eli kun otin esimerkiksi vain tuon theyalaisen kalenterin, koska sen itse tunnen hyvin johtamisen kautta.
Eli miten tää pitentynyt aika vaikuttaa kun vanhalle ajalle on mytologiset selitykset.. Eli tuo on toisaalta juuri Gloranthan hienoutta!! Eli aika voi muuttua, mutta ihmisillä on silti toisaalta vanha ajan käsitys.. DD:ssä voisi vain tulla lisää vuodenaikoja ja se siinä, mutta Theylaisilla voisi olla vaikeuksia selitellä maailman muuttumista.. Voisi tulla jopa uusi ajanlasku systeema?? (ala HarshaX!? : kaiken kaaoksen keskeltä tulee mies pelastaaan ja tekeen uuden ajanlasku systeeminkin. on vuosi harshax 1 tästälähin sit pojat ja tytöt! :b )
Ja esim. Kralorit on iät ajat käyttänyt ajanlaskuaan.. Eli mites heillä selitettäs tällanen..
toisaalta pohtiminen on turhaa, mutta JJ:lle varmaan aika ajankohtaista , koska hänen pelissä näin on.
Gloranthan maaginen luonne (ja siis pelillinen Your own Glorantha luone) on juuri, että tuollainen ajan pitentyminen voi olla mahdollinen jossain pelissä.. Minusta hieno idea, vaikka en itse sitä käytäkkään.
Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 9/6/01 12:09:23 am
|
Waylander
linkki
6. syyskuuta 2001 kello 18.44
|
Waylander
6. syyskuuta 2001 kello 18.44
linkki
|
[i:d2b52d1ed0] toisaalta pohtiminen on turhaa, mutta JJ:lle varmaan aika ajankohtaista , koska hänen pelissä näin on.[/i:d2b52d1ed0]
Minulla on sellainen guide-line johtamisessani etten yritä saada kaikkea kerralla valmiiksi. Teen asiat valmiiksi kun ne muuttuvat ajankohtaiseksi, eli mitään Kralorelan kalenteria en ole todellakaan miettinyt koska se on niin kaukainen alue ettei 10:ssä vuodessa yksikään pelihahmo ole nähnyt ketään sieltä tullutta saatikka ajatellut sinne menevänsä (out-of-sight, out-of-mind).
En muuttanut Gloranthan kalenteria sen vuoksi että tunsin entisen 294:n pv:n epäpelattavaksi vaan siksi että se yksinkertaisesti on ensimmäinen mullistus ja sankarien sotien alkamisen eräs merkki meidän maailmassamme. Se sopii tulevaisuuden visiooni Gloranthasta ja antaa hahmoille uskoa siihen että he todellakin voivat vaikuttaa asioihin - tulevaisuutta ei ole kirjoitettu!
Ja tuosta hektisyydestä. Me pelaamme joka ikisen päivän hahmojen elämästä, poikkeuksena tietenkin pitkät koulutus/toipilasjaksot (kuten silloin kun eräs 'sankari' oli mielipuolena muutaman viikon). Jos alkaisin pomppimaan päivien ja viikkojen yli tavoitteena seuraava 'skenaario' niin pelaajat älähtäisivät heti sillä he HALUAVAT pelata ja vuorovaikuttaa arkisessakin Gloranthassa. Kampanjamme on elämä ja skenaario on kukin päivä.
Vastapainoksi tälle olemme luoneet myös kevyemmän RQ kampanjan jossa pelaamme erittäin low-power hahmoilla joiden silmien kautta pyrimme katsomaan näiden 'ykköshahmojen' elämään ja saavutuksia.
Niin ja sitten on tämä Rolemasterin säännöillä toteutettu Glorantha jossa tosin ollaan 2. ajassa...saa nähdä saako heidän tekojaan millään tavalla näkymään siellä sankarien sotien ajassa... :smile:
Sori toi off-topic asia. |I:/ -->
Edited by: JJaho at: 9/7/01 9:05:30 am
|
Topi Hiski Viljami Salmi
linkki
6. syyskuuta 2001 kello 6.03
|
Topi Hiski Viljami Salmi
6. syyskuuta 2001 kello 6.03
linkki
|
[i:6c80edf61f] Minulla on sellainen guide-line johtamisessani etten yritä saada kaikkea kerralla valmiiksi. Teen asiat valmiiksi kun ne muuttuvat ajankohtaiseksi, eli mitään Kralorelan kalenteria en ole todellakaan miettinyt koska se on niin kaukainen alue ettei 10:ssä vuodessa yksikään pelihahmo ole nähnyt ketään sieltä tullutta saatikka ajatellut sinne menevänsä (out-of-sight, out-of-mind).[/i:6c80edf61f]
Jeebs.. En minäkään mistään kralorelan kalenterista ole kovin kiinostunut, koska en edes nyt muista miten se edes toimi..
Mutta tosiaan Theyalaisen kalenterin otinkin tossa pohdintojen kohteeksi.
Joo, siis enemmän minäkin tuon Ajan muutoksen näin just erinomaisena maailman muuttumisena pelissä, eli pelaajahamoil oli tosiaan hurjat vaikutukset maailmaan..
|
Plentonius
linkki
6. syyskuuta 2001 kello 14.12
|
Plentonius
6. syyskuuta 2001 kello 14.12
linkki
|
Just, eli pelaatte jokaisen päivän. Se on kunnioitettavaa, mutta ei minulle tai pelaajilleni sopivaa. Toisaalta minun pelaajani ovat yleensä perheenisiä, maanviljelijöitä ja vastaavia, joiden päivittäisten rutiinien toistaminen ei aina ole nautittavaa tarinaa. Sekä tuo ainainen talvi aiheuttaa yleensä hyvän hengähdystauon. En itsekään pidä DDmäisestä skenaario -ajattelusta vaan tarinat kulkevat jouhevasti eteenpäin kunkin tehdessä niitä asioita mitä mielivät.
Ja siis todella, tee ihan niin kuin haluat omassa Gloranthassasi, minäkin nuorena tein aika mittavia mullistuksia, Spike nousi ylös, keisarikuntia kaatui ja niin edelleen. Tämä siis kaikki ennen kuin tuo pirun KoS ilmestyi ja huomasinkin, että Gregin vakuuttelu Gloranthan meille jättämisestä olikin pelkkää miehelle tyypillistä keppostelua.
|
Topi Hiski Viljami Salmi
linkki
6. syyskuuta 2001 kello 11.49
|
Topi Hiski Viljami Salmi
6. syyskuuta 2001 kello 11.49
linkki
|
joobs... Toisaalta tän Gloranthan voi nähdä vähän niinkuin sellaisena ideointi pohjana omille kampanjoille. Eli jos oma glorantha eroo tosi paljon "virallisesta" gloranthasta niin ei sillä väliä varmaan kauheesti oo.
Mutta toisaalta jos oma glorantha rupeaa eroamaan liikaa "virallisesta" gloranthasta, niin silloin tulevat lähdemateriaalit ei toisaalta välttämättä sovi omaan kampanjaan..
hehheh.. King of sartar on sankarien sotien tulevaisuus.. eli toisinsanoen gloranthassa on aika pitkälle sitten deterministinen meininki.. Ääh..
|
Waylander
linkki
7. syyskuuta 2001 kello 14.03
|
Waylander
7. syyskuuta 2001 kello 14.03
linkki
|
[i:44e7d54ee1] hehheh.. King of sartar on sankarien sotien tulevaisuus.. eli toisinsanoen gloranthassa on aika pitkälle sitten deterministinen meininki.. Ääh..[/i:44e7d54ee1]
Niinhän se näyttäisi, mutta onneksi KoS:n pystyy tulkitsemaan monella tavalla (kuten Raamatunkin), joten pelaajillekin jää tilaa. Ja olen varma siitä ettei Greg missään vaiheessa ole tarkoittanutkaan ettei merkittäville hahmoille jää tilaa. Tavallaan KoS:n voi tulkita suurena skenaariona jossa nimet on muutettavissa.
|