Guzmo
linkki
3. syyskuuta 2001 kello 12.17
|
Guzmo
3. syyskuuta 2001 kello 12.17
linkki
|
Elikkä aamuinen mielipidekysely.
Oliko perfect god:
Nysalor vaiko Gbaji ?
Eli edustiko hän uutta ja hyvää (Nysalor) vai kaaosta ja turmiota (Gbaji)
Entä oliko Arkat valaistunut?
- Guzmo
|
newsalor
linkki
3. syyskuuta 2001 kello 11.20
|
newsalor
3. syyskuuta 2001 kello 11.20
linkki
|
Oli.
|
Nysalor
linkki
2. syyskuuta 2001 kello 23.05
|
Nysalor
2. syyskuuta 2001 kello 23.05
linkki
|
Heh. Minä taidan olla oikea auktoriteetti vastaamaan Guzmon kysymyksiin. :wink:
[i:ece2cb4ae7] Nysalor vaiko Gbaji ?[/i:ece2cb4ae7]
Molemmat lienevät vain nimityksiä samalle olennoille, jota on nimitetty myös Osentalkaksi ja Rashoraniksi. Nykyään kai lunarit kutsuvat tätä jumalaa tai hänen varjoaan Nysaloriksi, kun taas jumalan vastustajat kutsuvat häntä Gbajiksi, kuten Arkatkin. Itse tietysti pidän jostakin syystä enemmän Nysalorista. :smile:
[i:ece2cb4ae7] Eli edustiko hän uutta ja hyvää (Nysalor) vai kaaosta ja turmiota (Gbaji)[/i:ece2cb4ae7]
Nysalor edusti tietysti periaatteessa hyvää, mutta lännessä hänen pappinsa ja profeettansa ottivat vallan omiin käsiinsä ja tekivät Nysalorin nimissä kaikenlaista pahaa. He lankesivat valaistumisen pimeään puoleen ja saivat ihmiset nousemaan Nysaloria vastaan. Arkat suoritti säälimättömän ristiretkensä ja mahdollisesti tuhosi Gbajiksi kutsumansa olennon. Tämä on ainakin yksi versio asiasta.
[i:ece2cb4ae7] Entä oliko Arkat valaistunut?[/i:ece2cb4ae7]
Todennäköisesti, koska hän ei kärsinyt haittoja petettyään useiden kulttien opit. Tämä mahdollisti laajojen sankarimatkatietojen keräämisen ja ilman niitä Arkat ei olisi varmasti koskaan päässyt Dorastoriin asti.
|
newsalor
linkki
3. syyskuuta 2001 kello 20.34
|
newsalor
3. syyskuuta 2001 kello 20.34
linkki
|
No oikeastaan Nysalor eli Oseltalka (The Shining One tai jotain sinne päin) eli Gbaji oli valaistunut. Kysymyksesi joko/tai -asettelu ei ole sovelias valaistumisen luonteelle. Valaistuminen irrottaa valaistuneen kulttuurin hänelle asettamista moraalikäsityksistä, joten hyvää ja pahaa ei ole olemassa valaistuneen näkökulmasta. Valaistuneet yksilöt ovat tietyssä mielessä moraalittomia ja tietyssä mielessä kuin lapsia (tabula rasa). Heidät on irrotettu kulttuurinsa valtavirrasta mystisen kokemuksen johdosta. Tämä mystinen valauistuminen oli ehkä tietyssä mielessä epätäydellinen tai ainakaan kukaan muu kuin Nysalor ei kai osannut sitä täydellisessä muodossa opettaa. HW mekaniikka heijastaa tätä hahmon siirtymisenä mystiseen maailmankatsomukseen ilman mystisen mystisen polun tuomaa turvaa ja ohjausta. RQ pelimekaniikkan taas kaikki varmaan tuntevat. Dara Happalaiset lähteet kertovat Nysalorin oppien antaneen heidän jäykälle kulttuurilleen joustavuutta ja henkilökohtaisen polun Yelmin valoon. Nysalorin oppilaat taas tiesivät, että mikä on oikein. He tiesivät sen ja he pakottivat muut palvomaan kirkasta totuuttaan. He tekivät "pahoja" tekoja levittäessään onnea(?), mutta heidän näkökulmastaan heidän tekonsa eivät suinkaan olleet pahoja tekoja, vaan tekoja. Arkat/Gbaji taas oli käsittääkseni nimenomaan peikkojen, dracoliskojen muiden rituaalista ulosjättäytymisen tulos. IMO hän oli Nysalorin peilikuva tai varjo.
Eli hyvä vai paha? N/A tai riippuu sen henkilön kulttuurista, jolta asia kysytään. Onko olemassa absoluuttista pahuutta tai hyvyyttä? No perkele! Gloranthalaisten mielestä on, mutta heillä on siitä useita versioita.
|
Guzmo
linkki
4. syyskuuta 2001 kello 13.33
|
Guzmo
4. syyskuuta 2001 kello 13.33
linkki
|
Esitin kysymyksen tahallaan aika yksinkertaisesti.
Tuntuu tosiaan siltä, että kulttuurin mukaan päätetään kummalla nimellä tätä jumalaa kutsutaan.
[i:84a5c3d308]
Arkat/Gbaji taas oli käsittääkseni nimenomaan peikkojen, dracoliskojen muiden rituaalista ulosjättäytymisen tulos. IMO hän oli Nysalorin peilikuva tai varjo.
[/i:84a5c3d308]
Tämä oli uusi teoria tapahtuneesta. Yhtä hyvä kuin muutkin.
- Guzmo
|
newsalor
linkki
4. syyskuuta 2001 kello 8.17
|
newsalor
4. syyskuuta 2001 kello 8.17
linkki
|
Guzmo:
Esitin kysymyksen tahallaan aika yksinkertaisesti.
Jep. Tiesin kyllä sen. Hyvä kysymys ehkä juuri sen tähden.
Guzmo:
Tämä oli uusi teoria tapahtuneesta. Yhtä hyvä kuin muutkin.
En nyt olisi niin varma. Ja sitäpaitsi mistä se Arkat olisi sitten syntynyt? Tyhjästäkö?
|
Guzmo
linkki
4. syyskuuta 2001 kello 3.25
|
Guzmo
4. syyskuuta 2001 kello 3.25
linkki
|
[i:02a2d5dbb6]
Guzmo:
Esitin kysymyksen tahallaan aika yksinkertaisesti.
Jep. Tiesin kyllä sen. Hyvä kysymys ehkä juuri sen tähden.
[/i:02a2d5dbb6]
Sattoi olla samalla myös harhaanjohtavakin. Asioiden luokitteleminen hyvään ja pahaan on aika rajoittunutta ja kapeakatseista. Oman mielipiteeni asiasta esitän ehkä myöhemmin.
[i:02a2d5dbb6]
En nyt olisi niin varma. Ja sitäpaitsi mistä se Arkat olisi sitten syntynyt? Tyhjästäkö? [/i:02a2d5dbb6]
Tyhjästä syntyminen kuullostaa edelleenkin yhtä tyhmältä kuin muutkin selitykset Arkatin alkuperästä ja tarkoituksesta. Ottaen huomioon, että pääosin ihmiset saivat Nysalorin luotua niin miksei toinen syntyisi silloin tyhjästäkin?
Nyt muisti pätkii, mutta eikös Harrek, Jar-Eel, Yanafal Tarnils ja monet muut olleet alunperin ihmisiä? Osa nousi herottamalla ja muilla teoilla jumaliksi, osa taas ei.
- Guzmo
|
Waylander
linkki
4. syyskuuta 2001 kello 11.49
|
Waylander
4. syyskuuta 2001 kello 11.49
linkki
|
[i:6c5a8d2df1] Tyhjästä syntyminen kuullostaa edelleenkin yhtä tyhmältä kuin muutkin selitykset Arkatin alkuperästä ja tarkoituksesta. Ottaen huomioon, että pääosin ihmiset saivat Nysalorin luotua niin miksei toinen syntyisi silloin tyhjästäkin?[/i:6c5a8d2df1]
Entäs jos Nysalor ei syntynytkään tyhjästä, vaan oli jokin jo olemassaoleva salakavala jumala joka käytti 'portin' hyväkseen tullen sitä kautta maailmaan...?
Sitä paitsi King of Sartarissa todettiin aikalailla spekulatiivisesti että paholainen tulee maailmaan aina 600 vuoden välein, ja Nysalorin/Gbajin tuleminen olisikin yksi tämän pirulaisen inkarnaatioista. Tai sitten Wakbothin olemus sekoittui siihen täydelliseen jumalaan jota kuolevaiset olivat luomassa saaden aikaan tuollaisen toisaalta hyvän ja toisaalta pahan paradoksaalisen olennon. Wakboth on ennenkin osannut tehdä tuollaisia entreeitä - pahimpaan mahdolliseen paikkaan ja aikaan.
Tämä on nyt täysin spekulatiivista juttua mutta kun tästä asiasta keskustellaan...
|
Guzmo
linkki
3. syyskuuta 2001 kello 22.40
|
Guzmo
3. syyskuuta 2001 kello 22.40
linkki
|
Ja eikös punaisen jumalattaren syntyyn ole juuri kulunut tuo 600 vuotta Nysalorin jälkeen...?
|
Nysalor
linkki
4. syyskuuta 2001 kello 14.49
|
Nysalor
4. syyskuuta 2001 kello 14.49
linkki
|
newsalor:
[i:3fee38e405] Ja sitäpaitsi mistä se Arkat olisi sitten syntynyt?[/i:3fee38e405]
Sanotaan, että Arkat olisi valaistunut Brithoksen haltioiden opissa. Voisiko tästä kenties päätellä, että Arkat ehkä oli syntyisin brithini? Yksi teoria kai tämäkin.
Guzmo:
[i:3fee38e405] Ottaen huomioon, että pääosin ihmiset saivat Nysalorin luotua niin miksei toinen syntyisi silloin tyhjästäkin?[/i:3fee38e405]
Tai sitten ihmiset vain herättivät henkiin kuolleen Rashoranin, jonka Entropian jumala tappoi suuren pimeyden aikana. Tai ehkä Rashoran ei kuollutkaan kokonaan., mikä olisi ehkä järkevämpi vaihtoehto.
[i:3fee38e405] Nyt muisti pätkii, mutta eikös Harrek, Jar-Eel, Yanafal Tarnils ja monet muut olleet alunperin ihmisiä? Osa nousi herottamalla ja muilla teoilla jumaliksi, osa taas ei.[/i:3fee38e405]
Seitsemän äitiä olivat tosiaan ennen kuolevaisia, jotka ansaitsivat sitten jumaluuden luullakseni juuri synnyttämällä Punaisen Jumalattaren. Luullakseni Lunarin jumalista itse asiassa monet ovat syntyjään kuolevaisia. Toisaalta taas varmaankin myös mahtava Arkat oli aikoinaan tavallinen ihminen (tai peikko).
JJaho:
[i:3fee38e405] Tai sitten Wakbothin olemus sekoittui siihen täydelliseen jumalaan jota kuolevaiset olivat luomassa saaden aikaan tuollaisen toisaalta hyvän ja toisaalta pahan paradoksaalisen olennon.[/i:3fee38e405]
Toisaalta kaikki kaoottinen ei ole kaikkien mielestä pahaa ja kaikki paha ei ole myöskään kaoottista. Minusta yksi valaistumisen suuri etu on nähdä, ettei kaaos ole sinänsä pahaa, vaan se lienee pikemminkin vain valtavaa himoa tuhota koko maailma. Jos kaaosolento ymmärtää tämän, niin hän saattaa päästä irti jatkuvasta tuhon tuottamisesta ja tehdä kaoottisenakin sellaista, mikä voisi olla jonkin tietyn ei-kaoottisen kulttuurin mielestä hyvää. Luulisin, että Wakboth ei kai halunnut niinkään tehdä pahaa kuin aiheuttaa tuhoa.
|
Plentonius
linkki
4. syyskuuta 2001 kello 19.14
|
Plentonius
4. syyskuuta 2001 kello 19.14
linkki
|
Tällainen mielipuolinen kysymys on selkeästi arvuuttajien kehittelemä keino saattaa viattomia jumalaapelkääviä ihmisiä valaistumiseen. Jos olisit kirveen ulottuvilla, niin kyllä saisit huutia.
Vakavasti ottaen täytyy sanoa, että tuo mitä sanot valaistumisesta on ehkä hiukan yksinkertaistavaa. Minä en ainakaan ihan tuolla tavalla asiaa näe, mutta mitäpä sillä on väliä kun en todellakaan väitä olevani valaistunut persoona.
Mitä tulee Vakbothiin, niin eikö tuo ole pelkkä Heortlingien konstruktio niin kuin monet muut nimet tuolle pahalle? Tämä mielessä pitäen väittäisin Vakbothin halunneen jo määritelmänsä puolesta "pahaa".
Ja Arkat oli myös minun muistini mukaan Brithoksesta lähtöisin, valaistumisesta voi olla montaa mieltä. Epäilen, että haltioilta ei valaistumista juurikaan opi.
|
Nysalor
linkki
4. syyskuuta 2001 kello 14.39
|
Nysalor
4. syyskuuta 2001 kello 14.39
linkki
|
[i:174d4a3202] Mitä tulee Vakbothiin, niin eikö tuo ole pelkkä Heortlingien konstruktio niin kuin monet muut nimet tuolle pahalle?[/i:174d4a3202]
Tuskin, koska kai praxilaisetkin tietävät Wakbothin, kuten myös useat kaoottiset otukset. Kaikki minä taistelin me voitimme -sodassa taistelleet kansat saattavat ehkä muistaa myös Wakbothin.
[i:174d4a3202] Tämä mielessä pitäen väittäisin Vakbothin halunneen jo määritelmänsä puolesta "pahaa".[/i:174d4a3202]
Mutta paha lienee Gloranthassakin kulttuurisidonnaista. Kieltämättä kuitenkin aika monet kulttuurit pitävät maailman ja sen jumalien tuhoamista melko pahana juttuna.
[i:174d4a3202] Epäilen, että haltioilta ei valaistumista juurikaan opi.[/i:174d4a3202]
Kyllä haltiat voivat arvatenkin valaistua ja muistaa tämän tilan nimenomaan loistavan Nysalorin ansiona. Sitä paitsi Arkatin ajoista on jo kauan aikaa ja Brithoskin on kadonnut. Kuulostaa silti aika erikoiselta, että Brithoksessa olisi asunut haltioita, mutta näin vain lähde sanoo.
|
newsalor
linkki
5. syyskuuta 2001 kello 10.08
|
newsalor
5. syyskuuta 2001 kello 10.08
linkki
|
Arkat syntyi Brithoksella, mutta hänhän oli kova sälli alusta asti. Lisäksi paikallisilta haltioilta ei varmasti valaistumisoppia herunut, sillä hehän puolen mantereen ja yhden meren päässä Nysalorin Imperiumista. IMO hän oli syntyjään valaistunut. Hänhän syntyi samoihin aikoihin, kuin Nysalor (ellei jopa samaan aikaan) olis jostain mystisestä syystä valaistunut ja hänen elämäntehtävänsä oli tuhota Nysalor. Eli IMO hän oli eräänlainen varjo tai pelikuva. Olisi aika sattuma, jos hän olisi vain syntynyt Brithoksella, ja haltiat olisivat hoivanneet häntä ja sitten hän olisi vain yht'äkkiä ottanut elämäntehtäväkseen Nysalorin tuhoamisen. Tietenkin muutkin järki syyt kelpaavat, kuin tuo minun esittämäni teoria.
|
Waylander
linkki
5. syyskuuta 2001 kello 7.56
|
Waylander
5. syyskuuta 2001 kello 7.56
linkki
|
King of Sartarissa mainittiin jossain välissä että Arkat olisi ollut Harmast Barefootin palkkio Lightbringer's questistä...Humaktin poika. Harmasthan lähti valoa tuomaan kun Gbaji uhkasi hänen kansaansa.
|
Nysalor
linkki
5. syyskuuta 2001 kello 10.53
|
Nysalor
5. syyskuuta 2001 kello 10.53
linkki
|
newsalor:
[i:d320daf9a9] Arkat syntyi Brithoksella, mutta hänhän oli kova sälli alusta asti.[/i:d320daf9a9]
No, tuskin hänkään aivan vastasyntyneenä mikään suuri soturi oli. Minä kyllä luulen, että suurien sankareiden taidot tulevat vasta kokemuksen ja sankarimatkailun kautta.
[i:d320daf9a9] Lisäksi paikallisilta haltioilta ei varmasti valaistumisoppia herunut, sillä hehän puolen mantereen ja yhden meren päässä Nysalorin Imperiumista.[/i:d320daf9a9]
Näin kuitenkin sanotaan Kauhun ja pimeyden kulteissa. Suorat lainaukset sieltä: "Perimmäinen kohtalon iva Arkatin ja tämän perivihollisen Gbajin välisessä kamppailussa piilee siinä, että Arkat valaistui jo nuorukaisena Brithosin haltioiden opissa." ja "Raivostuneet vanhemman ajoivat Arkatin äidin pois kotoa, vaikka kukaan ei tiedä miksi. Arkat kasvoi Brithosin aldryamin keskuudessa. Hänen kasvatettiin hänen isänsä soturikastin tavoille ja hän osoitti olevansa lahjakas taistelija." Eli selvästikin Arkat oli joskus nuorukainen. Ehkäpä Nysalorin siunaus oli kulkeutunut myös kaukaiselle Brithokselle.
[i:d320daf9a9] IMO hän oli syntyjään valaistunut.[/i:d320daf9a9]
Voiko joku olla syntyjään valaistunut? Tätä en ole ainakaan mistään kuullut. Jopa Punainen Jumalatar valaistui vasta syntymänsä jälkeen kohdatessaan Nysalorin. Arkat sitä paitsi oli johtamassa sotaretkeä, joka suuntautui Brithoksen provinsseihin Arolanitissa. Täällä näet Gbajin kultti oli ottanut vallan. Kelpaisivatko nämä Kauhun ja pimeyden kulttien tiedot?
JJaho:
[i:d320daf9a9] King of Sartarissa mainittiin jossain välissä että Arkat olisi ollut Harmast Barefootin palkkio Lightbringer's questistä...Humaktin poika.[/i:d320daf9a9]
Arkatin isästähän ei ole oikein selvyyttä. Orlanthit väittävät hänen olleen itse Humakt, kun taas brithinien mielestä hän oli pelkkä barbaarisoturi. Niin tai näin, Arkat oli ilmeisesti saanut isäntään pelottavan miekkansa Jumalanhalkojan ja hänestä tuli lahjakas soturi. Harmast Paljasjalka ja hänen kumppaninsa löysivät kai Arkatin Seshnelasta, jossa tämän oli johtamassa pyhää ristiretkeä Gbajia vastaan. Ja kuten tiedetään, Arkat siirtyi sitten Humaktin kulttiin ja petti malkionit.
|
Plentonius
linkki
5. syyskuuta 2001 kello 9.00
|
Plentonius
5. syyskuuta 2001 kello 9.00
linkki
|
Wakbothista vielä, niin en todellakaan ole varma, että Gregin suusta tulisi samaa nimeä tälle pahalle. Vertaa mitä moninaisimmat nimet pahalle entiteetille Pelorian kulttuureissa.
Ja sama koskee epäilyäni vanhojen rotujen mahdollisuudesta transendentaali mietiskelyyn. Voin hyvin olla väärässä tässä, aika näyttää onko haltioilla muuta kuin henkien kanssa pulaamista.
Kaiken kaikkiaan koko kysymys on näitä YGMV juttuja, joista en itse ketään haluaisi korjata.
Mitä tulee Arkat Humaktinpojan kovuuteen, niin huomauttaisin jälleen, että tarinoiden sankarien ei yleensä ole "kehityttävä" niin kuin roolipelihahmojen. Se on melko pitkälle marginaalinen ilmiö jos ajattelee kirjallisuutta ja siten ollen väite että A oli kova jo syntyään on varsin lähellä minun näkemystäni. Ja jos haluaa ottaa em lähteen sanatarkasti totena, niin siitäpä vain. Minun Gloranthassani ei moisella ole enää nykypäivänä hirvittävästi väliä.
|
Nysalor
linkki
5. syyskuuta 2001 kello 20.17
|
Nysalor
5. syyskuuta 2001 kello 20.17
linkki
|
[i:7c66b9d0ca] Wakbothista vielä, niin en todellakaan ole varma, että Gregin suusta tulisi samaa nimeä tälle pahalle. Vertaa mitä moninaisimmat nimet pahalle entiteetille Pelorian kulttuureissa.[/i:7c66b9d0ca]
En olekaan väittänyt, että Wakboth esiintyisi välttämättä pelorialaisten myyteissä, vaan sitä, että myös muutkin kansat kuin orlanthit tuntevat kyseisen nimityksen. Se lienee tuttu jopa broille.
[i:7c66b9d0ca] Mitä tulee Arkat Humaktinpojan kovuuteen, niin huomauttaisin jälleen, että tarinoiden sankarien ei yleensä ole "kehityttävä" niin kuin roolipelihahmojen.[/i:7c66b9d0ca]
Niin, tarinoissahan hyvä on äärettömän hyvää ja paha äärettömän pahaa. Sankarit ovat sankareita jo syntyessään ja roistot roistoja jo syntyessään. Tarinat lienevät usein totuuden kaunistelua ja niissä on juuri pyrkimys korostaa ihmisten ominaisuuksia äärimmäisyyksiin asti mielenkiinnon lisäämiseksi. Siksipä Gloranthassakin ihmisten kertomat tarinat sankareista voivat paisua aikojen saatossa. Itse kuitenkin olen sen verran realismiin taipuvainen, että arvelen Arkatinkin olleen pohjimmiltaan aika tavallinen ihminen, joka ei vauvana ollut mikään ihmeellinen otus, vaikka saattoi ehkä olla jumalallista syntyperää tai sitten ei.
Eipä silti, varmasti joillakin olennoilla on jo syntyessään kaikkea ihmeellistä, kuten luathojen kaltaisilla puolijumalilla. Yhtä kaikki jos Arkat oli ihminen, niin luulisin hänen voimistuneen ja oppineen uutta vuosien myötä ja tuskin hän oli jo syntyessään valmis sankari. Tätä kai tukee sekin, että Arkat tarvitsi tietoa monista eri kulteista ennen kuin keksi hyödyntää tehokkaasti sankarimatkoja voiman tavoitteluun.
Olipa totuus mikä hyvänsä, niin se ei ehkä nykyiseen maailmaan kamalan kovasti vaikuta. Arkatin myytit ovat pirstoutuneita ja ehkäpä tulossa on useitakin erilaisia ruumiillistumia tästä suuresta sankarista, mukaan lukien peikko ja krjalki. Tulevaisuudesta on varmasti tulossa mielenkiintoinen Arkatin mahdollisen uudelleensaapumisen vuoksi. Ehkä olisi myös kiinnostavaa pelata menneisyyttä, vaikkapa aikaa ennen Gbaji-sotia, jolloin nuori Arkat on Brithoksen haltioiden opissa. Tästä voisi saada aikaan vaikka mitä kivaa, jos pelaajat olisivat Arkatin kasvutovereita. Myöhemmin heistä saattaisi vaikkapa tulla Arkatin seuraajia tai jotakin vastaavaa.
|
Plentonius
linkki
5. syyskuuta 2001 kello 14.26
|
Plentonius
5. syyskuuta 2001 kello 14.26
linkki
|
Niin, tarkoitan että suhtaudun yhtä epäilevästi niin Praxilaisten kuin vuohilaistenkin tunnistavan Wakboth nimityksen. En usko että omassa Gloranthassani tällä nimityksellä olisi muuta kontekstia kuin Heortling/muut Orlanthi kulttuurit, joissa jokin samantapainen nimitys voisi olla.
Mitä tulee realismiin, niin hm, Glorantha on... omaa realismiaan toteuttava maailma. Enkä ole täysin vakuuttunut siitäkään että omassa maailmassamme täytyisi olla "kokenut" jotta voisi olla sankaruuden veroisten tekojen arvoinen. Aleksanteri suuri hyppää ratsun selkään teininä ja johtaa Khaironeian taistelussa kuninkaan Hetairokset ratkaisevaan iskuun, Karelin nousee täysin ylivertaiseksi jo nuorena jne. Ylipäätänsä asiaa voi ajatella urheilun perspektiivistä, monet lahjakkuudet kukoistavat jo nuorena, toisten tarvitessa kokemusta puhjetakseen kukkaansa. Joka tapauksessa tuo Runequestin ja muiden roolipelien kokemuksen kautta tekijäksi on minun mielestäni hiukan ylitseampuva juttu. Ja tiedän, että tässä vaiheessa itsepuolustuslajeja harrastavat veijarit haluavat iskeä kurkkuuni omilla esimerkeillään, säästäkää minua niiltä. :smile:
|
Nysalor
linkki
5. syyskuuta 2001 kello 2.51
|
Nysalor
5. syyskuuta 2001 kello 2.51
linkki
|
[i:0df8748138] Niin, tarkoitan että suhtaudun yhtä epäilevästi niin Praxilaisten kuin vuohilaistenkin tunnistavan Wakboth nimityksen.[/i:0df8748138]
Gloranthan kulttien mukaan Wakbothiksi nimitettyä olentoa voidaan palvoa kaaostemppeleissä. Samaa nimitystä käytetään Issariesin sivuilla [url=http://www.glorantha.com/new/prax_spirit_tradition.html]praxilaisen henkiperinteen[/url] yhteydessä. Myös Thedin kultin myyttien yhteydessä Paholaista on nimitetty Wakbothiksi.
[i:0df8748138] Aleksanteri suuri hyppää ratsun selkään teininä ja johtaa Khaironeian taistelussa kuninkaan Hetairokset ratkaisevaan iskuun, Karelin nousee täysin ylivertaiseksi jo nuorena jne.[/i:0df8748138]
Teini-ikäiselläkin on takanaan jo jonkinlaista opetusta ja tuntemusta maailmasta. Aleksanteri Suurellahan taisi olla opettajana jopa itse Aristoteles, joten miksipä Arkatin kaltaisella suurella henkilöllä ei myös olisi ollut suuria opettajia, jotka eivät vain ole päässeet myytteihin mukaan? Eipä kai kuulosta kovin sankarilliselta, että suuri Arkat opetteli vaivalloisesti strategisia kuvioita ja miekkailua puumiekan kanssa. Joka tapauksessa historiantutkimuksessa lienee aina parasta esittää lähdekritiikkiä, kun kerrotaan suurista taisteluista, joissa sankari teki urotekoja jo aivan nuorena. Lähteet saattavat hyvinkin liioitella.
[i:0df8748138] Ylipäätänsä asiaa voi ajatella urheilun perspektiivistä, monet lahjakkuudet kukoistavat jo nuorena, toisten tarvitessa kokemusta puhjetakseen kukkaansa.[/i:0df8748138]
Niin, kyllähän meidänkin maailmamme historiasta tunnetaan taiteilijoita, jotka kukoistivat nuorena. Olen kuitenkin sitä mieltä, että sota- ja taistelutaidoissa myös kokemus ja opetus ovat tärkeitä. Siksipä Arkat tuskin oli mikään oppimaton moukka, jolla oli vain uskomattomat taidot. Pikemminkin hän oppi asiat, osan varmasti haltioilta, osan malkioneilta ja sitten myöhemmin muilta lisää. Sanotaan silti, että Arkatilla oli myös synnynnäisiä lahjoja soturiksi, jotka saattoivat hyvinkin periytyä hänen isältään.
[i:0df8748138] Joka tapauksessa tuo Runequestin ja muiden roolipelien kokemuksen kautta tekijäksi on minun mielestäni hiukan ylitseampuva juttu.[/i:0df8748138]
Kokemus varmasti auttaa suuresti ihan normaalissa elämässäkin. Vaan eipä silti, kyllähän luontaisen lahjakkuuden vuoksi voi kykyjä nostaa ilman mitään erityisiä sääntöjäkin. Ja Gloranthassa on toki sankarimatkailu, jonka avulla lähes kuka tahansa voi kasvattaa voimiaan ja taitojaan ilman erityisempää kokemusta. Suurimmat osaajat syntyvät vasta sankarimatkailun kautta, sillä se saa aikaan taitoja, joita ei sääntöjen puitteissa muuten voisi saavuttaa.
|
newsalor
linkki
6. syyskuuta 2001 kello 19.20
|
newsalor
6. syyskuuta 2001 kello 19.20
linkki
|
Korjaus:
HArmast toi valontuojainretkeltään Arkatin takaisin elävien kirjoihin. Siis Arkat oli kuollut ja Harmast toi hänet takaisin.
Ainakin muistaaksine se meni näin.
|
Nysalor
linkki
6. syyskuuta 2001 kello 19.17
|
Nysalor
6. syyskuuta 2001 kello 19.17
linkki
|
[i:e879ea299d] HArmast toi valontuojainretkeltään Arkatin takaisin elävien kirjoihin. Siis Arkat oli kuollut ja Harmast toi hänet takaisin.[/i:e879ea299d]
Kauhun ja pimeyden kulteista löytyy kylläkin seuraava selostus: "Viimein pieni Valontuojien joukko, joka oli lähtenyt suurelle matkalle mytologian väreilevien maiden halki etsimään vapauttajaa, sattui Seshnelaan ja Arkatin luokse. He vakuuttivat Arkatille, että tämä pääsisi Dorastoriin Lohikäärmesolan kautta ja että sieltä löytyisi mahtavia liittolaisia, jotka auttaisivat häntä. Lisäksi he kertoivat Arkatille tärkeitä tietoja hänen taikamiekastaan ja takojästä. Arkat päätti luopua ritarinosastaan ja liittyä Humaktin kulttiin (Humaktiahan väitettiin hänen isäkseen). Näin hän sai niiden maiden asukkaiden kannatuksen, joille seuraavaksi kulki." Eli luulisin tämän lainauksen tarkoittavan Valotuojilla juuri Harmastia ja hänen kumppaneitaan. Toki orlanthit haluavat ehkä nähdä tämän teon hiukan dramaattisempana.
|
Plentonius
linkki
6. syyskuuta 2001 kello 1.25
|
Plentonius
6. syyskuuta 2001 kello 1.25
linkki
|
Tuosta kokemuksesta olen kanssasi varmaankin aivan samaa mieltä. Vetäisin kuitenkin analogiani urheilun ja taistelun välillä vieläkin pitemmälle ja toteaisin niiden olevan omasta mielestäni hyvinkin lähellä toisiansa. Itse taistelun suorittamisessa ei kokemuksesta ole juurikaan hyötyä, mutta taisteluun liittyy niin paljon muitakin asioita, joita ei tiedä kuin kokemuksesta. Sekä itseluottamus ja maine soturina ovat sangen hyödyllisiä tekijöitä. En kuitenkaan usko, että varsinaiset tekniset suoritukset eroaisivat kokeneella tai nuorella soturilla kuin marginaalisesti. Mitä historiaan tulee, niin olen täysin samaa mieltä lähdekritiikistä.
Sitten tuo Heroquestaaminen, ymmärrän mitä tarkoitat ja olen samaa mieltä vaikka haluankin painottaa sitä seikkaa, että kaikki jumaliin vihkiytyneet käyvät tuonpuoleisessa ainakin kerran vuodessa.
Arkatista ja paljasjalasta sanoisin, että lienee parasta ymmärtää asia niin että Arkat teki niitä omia temppujaan ja liittyi Harmastin myyttiin ja otti Suuren Järjestyksen roolin, sen minkä Orlanth/Harmast tuo manalasta takaisin kansansa pariin. Kuollut siinä mielessä, että manalasta löytyy, mutta en usko että iso A olisi vahingossa sinne joutunut.
Dramatiikkaa tai ei, tärkeintä on ajatella miten tuo kustakin kulttuurista näyttää luulisin. Eri asia jos ryhtyy pelaamaan tapahtumia, silloin tulee käytännön toteutus varsin relevantiksi.
|
Nysalor
linkki
6. syyskuuta 2001 kello 1.00
|
Nysalor
6. syyskuuta 2001 kello 1.00
linkki
|
[i:5ee4fb614b] En kuitenkaan usko, että varsinaiset tekniset suoritukset eroaisivat kokeneella tai nuorella soturilla kuin marginaalisesti.[/i:5ee4fb614b]
No, kaipa miekkailukin on taito sinänsä, eikä kuka tahansa miekan käteen ottava ole niin taitava kuin monissa taisteluissa miekkaillut veteraani. Miekkailu lienee myös tekniikkaa. Arkatin ja Aleksanteri Suuren kohdalla sodassa oli varmaan kysymys myös suurelta osin strategiasta ja joukkojenhallinnasta. Siksi arvelisin, että nämä molemmat olivat saaneet sotastrategiassa opetusta, eivätkä olleet vain synnynnäisen lahjakkaita tässä.
[i:5ee4fb614b] Sitten tuo Heroquestaaminen, ymmärrän mitä tarkoitat ja olen samaa mieltä vaikka haluankin painottaa sitä seikkaa, että kaikki jumaliin vihkiytyneet käyvät tuonpuoleisessa ainakin kerran vuodessa.[/i:5ee4fb614b]
Pelkät pyhäpäivän riitit eivät taida antaa samassa määrin voimaa kuin jokin merkityksellisempi sankarimatka. Mutta sankarimatkaaminen on tosiaan varteenotettava juttu, jolla gloranthalainen voi jo kohtuullisen nuorenakin saavuttaa uskomattomat taidot ja voimat.
[i:5ee4fb614b] Kuollut siinä mielessä, että manalasta löytyy, mutta en usko että iso A olisi vahingossa sinne joutunut.[/i:5ee4fb614b]
Epäilen vain sitä, löysivätkö Valontuojat Arkatin tosiaankin alamaailmasta vai ihan vain maan päältä Seshnelasta. Mitäpä syytä ritari Arkatilla olisikaan ollut vierailla alamaailmassa? Orlanthit ovat voineet hyvinkin kaunistella tarinoita, jotta heidän sankarinsa näyttäisi mahtavammalta.
[i:5ee4fb614b] Dramatiikkaa tai ei, tärkeintä on ajatella miten tuo kustakin kulttuurista näyttää luulisin. Eri asia jos ryhtyy pelaamaan tapahtumia, silloin tulee käytännön toteutus varsin relevantiksi.[/i:5ee4fb614b]
Niin, Arkatistahan liikkuu niin paljon "totuuksia", että Gloranthassa niiden joukosta lienee aika vaikeaa löytää sitä oikeaa. Kiinnostava ajatus olisi kuitenkin pelata menneitä tapahtumia ja Arkatin nuoruutta. Tällöin minä lähtisin liikkeelle Kauhun ja pimeyden kulttien ja Dorastor-kirjan selostuksista.
|
Plentonius
linkki
6. syyskuuta 2001 kello 18.55
|
Plentonius
6. syyskuuta 2001 kello 18.55
linkki
|
Äh, nyt tämä menee jo liian pitkälle tähän samaan vanhaan aiheeseen, mutta en osaa lopettaakaan. Ensinnäkin miekalla ja kilvellä taistelu ei ole mitään nykyaikaista "miekkailua". Vertaisin hyvää miekkamiestä vaikka jääkiekkomailan käsittelijään. Mielestäni on varsin kohtuullista verrata näitä asioita keskenään. Jos analogiani on pätevä, niin kohdistaisin vertaukset suurista taistelukenttien sankareista kiekkokaukaloiden vastaaviin. En tiedä päteekö tämä rinnastus teidän mielestänne, mutta minun mielestä se on varsin hyvä tapa ymmärtää minkälaisia sankareiden habitus on taistelukentällä.
Sitten strategia, en usko, että varsinkaan muinaista (eikä kyllä nykyistäkään) sodanjohtoa opi kirjoista vaan tässä asiassa kokemuksella on äärimmäisen paljon tekemistä. Paljon enemmän kuin itse taistelussa. Karisma ja henkiset ominaispiirteet ovat tärkeitä, mutta ilman kokemusta mitä Aleksanteri sai niin isänsä armeijassa kuin Illyyrejä ja Traakialaisia vastaan käydyissä rajasodissa ei hänellä olisi juurikaan sanaa ollut. Ja monin paikoinhan kyllä käyttäytyikin kuin ei mitään olisi strategiasta tajunnutkaan vaan pelkällä yltiöpäisyydellään yllätti vastustajansa.
HQ systeemeistä ja Arkat jutusta olen täysin samaa mieltä, vaikka en näekään "kaunistelua" vaan "perspektiivin" heortlingien versiossa.
|
Nysalor
linkki
6. syyskuuta 2001 kello 1.41
|
Nysalor
6. syyskuuta 2001 kello 1.41
linkki
|
[i:30cc6c5cea] Jos analogiani on pätevä, niin kohdistaisin vertaukset suurista taistelukenttien sankareista kiekkokaukaloiden vastaaviin.[/i:30cc6c5cea]
Analogiasi sopii minulle. Suurten jääkiekkotähtien on harjoiteltava jatkuvasti pitääkseen taitoja yllä. Hyvä mailankäsittelytaito on ankaran harjoittelun tulos.
[i:30cc6c5cea] Sitten strategia, en usko, että varsinkaan muinaista (eikä kyllä nykyistäkään) sodanjohtoa opi kirjoista vaan tässä asiassa kokemuksella on äärimmäisen paljon tekemistä.[/i:30cc6c5cea]
Nykyään käsittääkseni strategiaa opetellaan ihan kirjoistakin, vaikka se ei tietenkään anna suoraan valmiuksia komentaa joukkoja taistelussa. Silti Aleksanteri Suurella oli taatusti opettajia, jotka opettivat hänelle sotataitoa, joten sellaisia olisi voinut olla Arkatillakin. Sitten itse taistelukentän kokemuksella on toki suuri merkitys johtamisessa. Vasta siellä opitut strategiat oppii tuntemaan käytännössä. Kun Arkat kerran oli aluksi brithini ja taisteli heidän joukoissaan, uskon, että hän oppi brithineiltä kurinalaista sotataitoa, joka oli varmastikin kasautunut aikojen kuluessa.
[i:30cc6c5cea] Ja monin paikoinhan kyllä käyttäytyikin kuin ei mitään olisi strategiasta tajunnutkaan vaan pelkällä yltiöpäisyydellään yllätti vastustajansa.[/i:30cc6c5cea]
Yllättävyys oli varmasti yksi hyvä pointti muinaisessa sodankäynnissä. Sillä tavallahan uudetkin strategiset kuviot kehittyivät, kun joku keksi kokeilla jotakin uutta. Ehkä Aleksanterissa ja Arkatissa oli yllättäviäkin samankaltaisuuksia, kuten juuri tuollainen huimapäisyys ja peräänantamattomuus tavoitteiden saavuttamisessa. Arkatin tavoin Aleksanterikin sai vaikutteita monista eri kulttuureista.
|
newsalor
linkki
7. syyskuuta 2001 kello 17.45
|
newsalor
7. syyskuuta 2001 kello 17.45
linkki
|
Palangio the Iron Vrok taisi olla se, joka Arkatin tappoi.
G:IttHW pg.29:
"While in Ralios ... Arkat left an army before Kartolin and sought a new approach to the strongholds of the cult in Dorastor. During his spiritual journey he met a more powerful enemy from Dara Happa who killed him."
Harmastista pg.93:
"With his band he eventually found the way to the Underworld where he found Arkat. They brought him to life again and walked with him out of the mausoleum in Ralios."
Kos pg.164:
"Harmast Barefoot... His prize was Arkat Humaktson."
Lords of Terror pg.17:
Osiossa "When Nysalor Fought" kuvataan Arkatin kuolema.plus:
"No one expected the return of Arkat. He had not only been killed, but his essence was captured and imprisoned in a place where normal human souls could not go. ... LAter it was discovered that he had bee brought back by a living person. No one believed this, for it had never been done by mortals."
BTW, yhdessä lähteessä näköjään mainittiin, että Arkat sai miekkansa HeroQuestilta. ?) Voipi olla hyvinniin totta.
|
Nysalor
linkki
7. syyskuuta 2001 kello 12.25
|
Nysalor
7. syyskuuta 2001 kello 12.25
linkki
|
[i:a8a6ac0bc8] "While in Ralios ... Arkat left an army before Kartolin and sought a new approach to the strongholds of the cult in Dorastor. During his spiritual journey he met a more powerful enemy from Dara Happa who killed him."[/i:a8a6ac0bc8]
Ehkäpä tämä tapahtui vasta sen jälkeen, kun Arkat oli kohdannut Valontuojat Seshnelassa. Jotenkin luulisin, että Arkat lähti liikkeelle nimenomaan Seshnelasta Raliokseen. Ehkäpä Valontuojat seurasivat Arkatia Seshnelasta asti ja kenties Harmast pelasti Arkatin alamaailmasta vasta myöhemmin. Olisiko tässä teoriassa mitään mieltä?
[i:a8a6ac0bc8] BTW, yhdessä lähteessä näköjään mainittiin, että Arkat sai miekkansa HeroQuestilta. ?) Voipi olla hyvinniin totta.[/i:a8a6ac0bc8]
Hmm. Toiset lähteet taas esittävät, että Arkatilla oli mahtava miekka jo silloin, kun hän lähti Brithoksesta. Tämä ase oli siis nimeltään Jumalanhalkoja, jonka epäiltiin olevan itse Murtumaton Miekka eli adamantiumista tehty ase. Ja tämä kenties olisi voinut olla peräisin Arkatin isältä – kuka hän sitten todellisuudessa olikaan.
|
newsalor
linkki
7. syyskuuta 2001 kello 20.44
|
newsalor
7. syyskuuta 2001 kello 20.44
linkki
|
Ei oikein, koska Glorantha-kirjan teksti etenee kronologisessa järjestyksessä (sivun 93 pitäisi muuten olla 30) ja Kartolin Passhan on tunnetusti Dorastorin ja Ralioksen välillä. Arkat kuoli yrittäessään puskea Dorastoriin, Harmas herätti hänet ja hän sai selville, että olisi toinenkin suunta mistä voisi hyökätä.
|
Nysalor
linkki
7. syyskuuta 2001 kello 7.26
|
Nysalor
7. syyskuuta 2001 kello 7.26
linkki
|
[i:026c39b2d2] Ei oikein, koska Glorantha-kirjan teksti etenee kronologisessa järjestyksessä (sivun 93 pitäisi muuten olla 30) ja Kartolin Passhan on tunnetusti Dorastorin ja Ralioksen välillä. Arkat kuoli yrittäessään puskea Dorastoriin, Harmas herätti hänet ja hän sai selville, että olisi toinenkin suunta mistä voisi hyökätä.[/i:026c39b2d2]
Siis missä oikein ongelma? Eikö Arkat taistellut aiemmin brithinien Arolanitin siirtokunnissa vapauttaakseen ne pahan Gbajin vallasta? Sitten hän arvatenkin siirtyi Tanisoriin, joten miksi Harmast ei olisi voinut kohdata Arkatia jo siellä? Kauhun ja pimeyden kulteissa sanotaan kuitenkin, että Arkat tapasi Valontuojat jo Seshnelassa. Tai kenties tämä Ralioksen mausoleumi olisikin silloin Tanisorin hallinnassa ja siksi Arkatin sanotaan kohdanneen Valontuojat Seshnelassa. Siinä pari teoriaa.
|
Plentonius
linkki
8. syyskuuta 2001 kello 8.21
|
Plentonius
8. syyskuuta 2001 kello 8.21
linkki
|
Jotenkin tuntuu, että tämän tyylinen jumaloppineisuus on jotenkin turhaa. Aika turha mun mielestä vedota "pyhiin kirjoituksiin" (herra Metcalfen tyyliin) tällaisessa asiassa, jossa Greg saattaa muuttaa mieltään varttitunnin välein. Ja varsinkin kun olen lähes sataprosenttisen varma, että äijän mielestä tuollaiset on pelkkiä trivialiteetteja ja se mikä tapahtuu (Harmast tuo Arkatin Heortlingien pariin) on tärkeintä. Ei niinkään mikä oli se absoluuttinen totuus mitä taustalla tapahtui.
Loogisesti on mahdollista, että Paljasjalka oli kohdannut An ennen Keisarin kohtaamistaan, mutta mitäpä tuollaisella on väliä. Minä ainakin uskon, että kun kysymyksessä on Arkat, niin kaikki mitä hänestä on kirjoitettu on totta ja ei mikään.
|
Nysalor
linkki
8. syyskuuta 2001 kello 8.49
|
Nysalor
8. syyskuuta 2001 kello 8.49
linkki
|
[i:0a2708bbc5] Aika turha mun mielestä vedota "pyhiin kirjoituksiin" (herra Metcalfen tyyliin) tällaisessa asiassa, jossa Greg saattaa muuttaa mieltään varttitunnin välein.[/i:0a2708bbc5]
Heh. Eiväthän Gregin jorinat sentään pyhiä ole, mutta jos halutaan keskustella virallisien Gloranthojen sisällöstä, niin lainaukset ovat oivallisia viitteitä asiaan. Vaikka en välttämättä olekaan kaikesta Metcalfen kanssa samaa mieltä, hän sentään argumentoi aika hyvin. Erityisen kiinnostavaa oli keskustelu suurista jumalista. Glorantha Digestissä on välillä mielenkiintoisia juttujakin.
[i:0a2708bbc5] Ja varsinkin kun olen lähes sataprosenttisen varma, että äijän mielestä tuollaiset on pelkkiä trivialiteetteja ja se mikä tapahtuu (Harmast tuo Arkatin Heortlingien pariin) on tärkeintä. Ei niinkään mikä oli se absoluuttinen totuus mitä taustalla tapahtui.[/i:0a2708bbc5]
Se riippunee ihan tarkoituksesta. Jos haluaisi vetää seikkailua Arkatin nuoruudesta, niin historian asiat vaatisivat jonkinlaisen punaisen langan, jonka mukaan sitten kaikenlaista tapahtuu. Tällöin tulee tosiaankin tärkeäksi tietää, milloin Arkat kohtasi ensimmäisen kerran Valontuojat ja milloin hän miekkansa sai. Ehkä kysymys Arkatin isästä tosin ei silloinkaan olisi kovin tarpeellinen.
[i:0a2708bbc5] Minä ainakin uskon, että kun kysymyksessä on Arkat, niin kaikki mitä hänestä on kirjoitettu on totta ja ei mikään.[/i:0a2708bbc5]
Niin, jälkipolville se sellaiselta näyttääkin, kun tarinat ja myytit ovat rönsyilleet moneen suuntaan ja kai jumaltietäjätkin ovat niitä sekoitelleet. Mutta Arkat on tässä sankarien sotien alussa kyllä kovin pirstoutunut hahmo, kun ajattelee pelkästään jo kaikkia Ralioksen uskontokuntia. Olettavatpa kai jotkut sitäkin, että historiassa olisi ollut itse asiassa monia Arkat-nimisiä henkilöitä. No, jos minä historiallista seikkailua haluaisin vetää, niin taitaisin valita vain yhden Arkatin – useammassa olisi jo liikaa hommaa. :smile:
|
newsalor
linkki
8. syyskuuta 2001 kello 14.37
|
newsalor
8. syyskuuta 2001 kello 14.37
linkki
|
Nysalor:
Siis missa: oikein ongelma? Eiko: Arkat taistellut
No ei missään muualla, kuin siinä, että IMO Harmast lähti valontuojain matkalleen ihan lohikäärmesolasta ja sitten kohtasi Arkatin alamaailmassa, jonne hänet oli Palangio the Iron Vrok passittanut. Niin kauan kun et kiistä sitä, että Arkat kuoli ja Harmast herätti hänet henkiin ja sai hänestä siten liittolaisen, niin ei ole mitään ongelmaa, vaan kenties pelkkä väärinkäsitys.
|
Nysalor
linkki
8. syyskuuta 2001 kello 15.00
|
Nysalor
8. syyskuuta 2001 kello 15.00
linkki
|
[i:6e810c3758] Niin kauan kun et kiistä sitä, että Arkat kuoli ja Harmast herätti hänet henkiin ja sai hänestä siten liittolaisen, niin ei ole mitään ongelmaa, vaan kenties pelkkä väärinkäsitys.[/i:6e810c3758]
En minä kiistä sitä, etteivätkö Arkat ja Harmast olisi voineet kohdata alamaailmassa. Kyse onkin vain siitä, että Kauhun ja pimeyden kultit kertoo Arkatin kohdanneen joukon Valontuojia nimenomaan Seshnelassa. Esitin siis sen mahdollisuuden, että Harmast olisi todellisuudessa kohdannut Arkatin ensimmäisen kerran Seshnelassa ja sitten myöhemmin pelastanut Arkatin alamaailmasta. Tämä on se juttu, jota pohdin. Toivottavasti jälleen ei ole kyseessä mikään greggaus.
|
Plentonius
linkki
9. syyskuuta 2001 kello 10.53
|
Plentonius
9. syyskuuta 2001 kello 10.53
linkki
|
Niin, eikö tuo Harmast itse asiassa luonut koko valontuojien mytologian sellaisena kuin se tunnetaan Heortlingien ja Ralioksen väen keskuudessa? Muistaakseni Dunhamin poika vertasi häntä omaan tarinoiden keräilijäämme joka Kalevalan kehitti.
Tämä ainakin minulle implikoisi, että on hyvinkin mahdollista että Arkat aivan tietoisesti tapatti itsensä päästäkseen tämän varsin potentiaalisen mytologian rosvoksi ja että kontakti voisi hyvinkin olla luotu jo aiemmin.
|
Nysalor
linkki
9. syyskuuta 2001 kello 12.31
|
Nysalor
9. syyskuuta 2001 kello 12.31
linkki
|
[i:b3fc70475b] Niin, eikö tuo Harmast itse asiassa luonut koko valontuojien mytologian sellaisena kuin se tunnetaan Heortlingien ja Ralioksen väen keskuudessa?[/i:b3fc70475b]
Harmast taisi tosiaankin olla aikamoinen edelläkävijä Valontuojien matkassa.
[i:b3fc70475b] Muistaakseni Dunhamin poika vertasi häntä omaan tarinoiden keräilijäämme joka Kalevalan kehitti.[/i:b3fc70475b]
Niinpä hän taisi tehdä tässä jokin aika sitten. Eipä sen puoleen, luulen kyllä, että Harmastin hommat olivat paljon vaikeampia kuin Elias Lönnrotin. Eikä Lönnrotilla ollut samanlaista pakkoa ja painostusta kuin Harmastilla kai oli.
[i:b3fc70475b] Tämä ainakin minulle implikoisi, että on hyvinkin mahdollista että Arkat aivan tietoisesti tapatti itsensä päästäkseen tämän varsin potentiaalisen mytologian rosvoksi ja että kontakti voisi hyvinkin olla luotu jo aiemmin.[/i:b3fc70475b]
Minäkin pitäisin tätä mahdollisena, joskaan en ole ollenkaan varma, tekikö Arkat tämän oikein tietoisesti. Ehkä Arkat vain kuoli omasta tahdostaan riippumatta ja Valontuojat lähtivät sitten etsimään häntä tarkoituksena nimenomaan löytää Arkat, jonka he jo aikaisemmin tunsivat. Olisihan ollut jopa Arkatille aika uskaliasta tarkoituksella kuolla ja joutua alamaailmaan, josta on kovin vaikea päästä pois. No, spekulaatiotahan tämä vain on.
|
newsalor
linkki
10. syyskuuta 2001 kello 1.21
|
newsalor
10. syyskuuta 2001 kello 1.21
linkki
|
Nysalor:
[i:04acba4b35] Olisihan ollut jopa Arkatille aika uskaliasta tarkoituksella kuolla ja joutua alamaailmaan, josta on kovin vaikea päästä pois. No, spekulaatiotahan tämä vain on.[/i:04acba4b35]
Olen samaa mieltä. Tuskin Arkat olisi järjästänyt oman henkiinherättämisensä. Mitä siitä olisi ollut hälle hyötyä? Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että Harmastin valontuojain retkeä ennen ei kukaan (Orlanthia lukuun ottamatta) tehnyt. Arkatin olisi täytynyt olla hullu uhkapelatakseen niin suurilla asioilla, kuin Plentonius esittää. Ehkä joidenkin syvempien salojen selvittäminen saattaisi kelvata syyksi tälläiseen hulluuteen, mutta Harmasthan tässä oli nimenomaan se aktiivinen osapuoli, joka tästä jotenkin hyötyi. On sanottu, että teistit heroquestaavat sivuvaikutusten takia ja tässä questissa nimenomaan Harmast, häen kumppaninsa, tukijansa ja kansansa olivat niiden saajina. Arkat oli Harmastin "palkinto".
|
Waylander
linkki
10. syyskuuta 2001 kello 20.33
|
Waylander
10. syyskuuta 2001 kello 20.33
linkki
|
[i:8c8a1a43fc] Muistaakseni Dunhamin poika vertasi häntä omaan tarinoiden keräilijäämme joka Kalevalan kehitti.[/i:8c8a1a43fc]
Mistä tästä saa lukea?
Edited by: JJaho at: 9/10/01 11:12:05 am
|
Nysalor
linkki
10. syyskuuta 2001 kello 0.29
|
Nysalor
10. syyskuuta 2001 kello 0.29
linkki
|
[i:4a8775e848] Mistä tästä saa lukea?[/i:4a8775e848]
David Dunham heitti luultavasti rinnastuksensa Lönnrotiin jossakin Glorantha Digestissä. Ohjeet kyseiselle listalle kirjautumiseen löytyvät [url=http://www.glorantha.com/news/subscribe.html]tästä[/url]. Vanhoja digestejä voi taas etsiä ja lukea [url=http://www.gloranthadigest.com/]tästä[/url].
|
newsalor
linkki
10. syyskuuta 2001 kello 9.04
|
newsalor
10. syyskuuta 2001 kello 9.04
linkki
|
GD on todellista gospelia Glorantha-kansalle. Samaa voitaneen sanoa nykyään myös Hero Wars mailing lististä, jossa käsitellään Gloranthaa ja sen pelauttamista HWllä. Aika hyvä tapa saada jokin kinkkinen juttu Gloranthasta selville on tehdä haku Glorantha Digest search enginellä, Issariessin sivun ja Hero Wars mailing listin vastaavilla hakusysteemeillä. Seiltä löytyy lähes aina pitkät pätkät keskustelua aiheesta, kuin aiheesta. Sitten voi muodostaa oman mielipiteensä keskustelujen ja lähdekirjojen pohjalta.
Arkatistakn löytyisi varmasti monta tuhatta viestiä!
|
Plentonius
linkki
9. syyskuuta 2001 kello 23.06
|
Plentonius
9. syyskuuta 2001 kello 23.06
linkki
|
Joo, jostain näistä tuo DDn juttu oli, suht hiljattain vielä. Nykyään GD on hiukan näivettynyt, HW listojen vallatessa enemmän ja enemmän tilaa.
Ja Arkat/Harmast teoretisointi, en tarkoittanut kovasti väittää mitään. Arvelinpahan vain, että todellisuus voi olla kovinkin monien mahdollisuuksien takana. Joka tapauksessa on selvää, että Arkatin ominaispiirre oli tuo uusiin HQ polkuihin heittäytyminen. Luulen että kysymyksessä voi hyvinkin olla tahaton kuolema, mutta opportunistinen etsiytyminen Harmastin polulle. Tähän olisi auttanut, jos hän olisi kuullut valontuojien myytit ennemminkin.
|