Vanha foorumi

Takaisin

Mitä tehdä jos pelaajat kettuilevat PJ;lle?

Roolipelikeskustelu
GreepyReaper 4. marraskuuta 2003 kello 17.44
Kirjoittaja Viesti
GreepyReaper linkki 4. marraskuuta 2003 kello 17.44
GreepyReaper 4. marraskuuta 2003 kello 17.44 linkki Sillon tällöin peleissä tunnelma nousee ja pelaajat eivät enää kuuntele PJ;tä (siis minua). Vanhat temput eivät enää toimi, vaan pitäisi keksiä jotain uutta... Muut PJ;t AUTTAKAA!!!!
Larppa linkki 4. marraskuuta 2003 kello 18.12
Larppa 4. marraskuuta 2003 kello 18.12 linkki GreepyReaper kirjoitti: [i:d49df15e29]Sillon tällöin peleissä tunnelma nousee ja pelaajat eivät enää kuuntele PJ;tä (siis minua). Vanhat temput eivät enää toimi, vaan pitäisi keksiä jotain uutta... Muut PJ;t AUTTAKAA!!!![/i:d49df15e29] Argh, no jopas on. :-? Ensimmäiseksi tästä tulee mieleen se, että sinulla on huonot pelaajat. Ensimmäinen vaihtoehto (jos mahdollista toteuttaa): Vaihda pelaajia, paremmat pelit. Toinen vaihtoehto: Ala (super)sadistiseksi pelinjohtajaksi, laita hahmot kärsimään (tosin, ei ole hyvä idea sotkea pj:n ja pelaajien offgame riitoja peliin, mutta jos pelissä tapahtuu kettuilu, niin sitten kaula katki) Kolmas vaihtoehto: Pidä pelissä tauko. Sitten kun aloitatte uudestaan, niin toivottavasti kaikki tajuaa olla kunnolla. (Jos olet hyvä, niin heille tulee hinku pelaamaan pelejäsi.) Tai jos sinun johtamisesta on syytä valittaa, niin tiedä sitten... :)
black knight linkki 4. marraskuuta 2003 kello 18.45
black knight 4. marraskuuta 2003 kello 18.45 linkki meidän pj taikoo jostaa rautapuun joka tulee päin näköä ja hp:ta menee vähäsen
black knight linkki 4. marraskuuta 2003 kello 18.48
black knight 4. marraskuuta 2003 kello 18.48 linkki [quote:88e59c30f4="Larppa"]Ensimmäiseksi tästä tulee mieleen se, että sinulla on huonot pelaajat. [/quote:88e59c30f4] mistäs sen voi tietää, vaikka olisi paremmat kuin teillä / meillä... tuommosta et kyllä voi arviolta heittää, ja kyllähän esim mekin puutuaan jokaiseen pj:n virheeseen ja valitetaan niistä. Mutta kyllähän pj:n kin on kestettävä se mitä sille sanotaan.. totteleminen on kyllä eri asia, mutta eihän pj:täkään aina tarvi "totella", ei hän ole pomo joka ns. päättää
Guzmo linkki 4. marraskuuta 2003 kello 19.04
Guzmo 4. marraskuuta 2003 kello 19.04 linkki Anna keppiä tai porkkanaa. Pelaajiesi jääräpäisyydestä riippuen :) Kyllä se puhumalla lähtee. Jos on liian hillitön meininki, pitäkää vartin tauko ja jalotelkaa esim. ulkona.
Tupew linkki 4. marraskuuta 2003 kello 19.50
Tupew 4. marraskuuta 2003 kello 19.50 linkki No, jos pelaajat alkavat kettuilla, niin paras tapa hillitä on varmaan pitää tauko, jonka aikana voi vaikka jutella tai tehdä muuta rauhoittavaa. Jos et halua/ehdi pitää taukoja, niin voit yrittää tehdä pelistäsi jännittävämmän, jotta pelaajat haluaisivat pelata. Joskus olen onnistunut lopettamaan pelaajien kekkaloinnin tekemällä pelistä jännittävämmän. Peliporukan vaihtaminen ei ole kuitenkaan mielestäni paras mahdollinen vaihtoehto. Tietenkin sitten, jos pelaajilla ei ole ollenkaan kiinnostusta pelata. Ja voihan aina liittyä joihinkin toisiin peliporukoihin, jos sellaisia mahdollisuuksia on. Tai vaihtoehtoisesti voit alkaa pelaamaan ircissä. Meillä porukan vaihto ei oikein enää onnistuisi, kun kaikki tietävät, että me harrastamme niitä outoja roolipelejä, niin ei kukaan halua enää liittyä siihen hommaan mukaan. Hahmojen tappouhkaukset eivät ole myöskään kovin hyviä. Se saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa vielä ärsyyntyneempään tunnelmaan, kun pelaajat oppivat, että pj voi aina kiristää hahmojen kuolemalla. Tai sitten saattaa tulla meininkiä tyyliin: "En pelaa enää koskaan, jos hahmoni kuolee". Eli ne tappouhkaukset eivät ole oikein hyvä loppujen lopuksi. Fyysiseen kurituksen tasollekkin voi mennä, jos välttämättä haluaa/on ihan pakko ja jos on isompi, kuin pelaajat :). Yhden pelaajan kurittaminen saattaa kuitenkin johtaa siihen, että koko peliporukka innostuu riehumaan (kokemusta on). Vetoaisin tässä nyt RuneQuestin pelinjohtajan kirjan neuvoihin, joissa kehoitetaan pitämään pieni tauko välillä ja päästää pelaajat vaikka kauppaan ostamaan purtavaa tms, jonka jälkeen pelaajat ovat taas virkistyneet (tai jotain sinnepäin). [quote:b4e87e74f4="black knight"] totteleminen on kyllä eri asia, mutta eihän pj:täkään aina tarvi "totella", ei hän ole pomo joka ns. päättää [/quote:b4e87e74f4] Olen kyllä siinä mielesssä samaa mieltä kanssasi, että pj:n orjaksi ei tarvitse ryhtyä ja totella jokaista sen käskyä, mutta peliin liittyvissä asioissa pj:n sana on kyllä laki. Esimerkiksi, olisi minusta aika väärin, että pj sanoo jotain tähän tyyliin: "hae mulle colaa tai hahmosi kuolee!" No, nyt tulee kyllä hieman off topic asiaa. [quote:b4e87e74f4="GreepyReaper"] Vanhat temput eivät enää toimi, vaan pitäisi keksiä jotain uutta... Muut PJ;t AUTTAKAA!!!! [/quote:b4e87e74f4] En ole nyt ihan varma mitkä ovat vanhoja konsteja ja mitkä uusia, mutta toivottavasti löydät ratkaisun ongelmiisi. Jos peli tahdo millään sujua, niin sano vaikka, että jatkamme tästä sitten ensi kerralla. Hyvässä tapauksessa pelaajat haluavatkin jatkaa kun pj aikoo lopettaa pelin, kun se ei tahdo onnistua.
Herbert linkki 4. marraskuuta 2003 kello 20.06
Herbert 4. marraskuuta 2003 kello 20.06 linkki PJ turvautuu Boffodildoon (dildon näköinen bofferi ) ;)
Guzmo linkki 4. marraskuuta 2003 kello 20.18
Guzmo 4. marraskuuta 2003 kello 20.18 linkki Hei lukekaa Fantsuun rantautunutta Hero's Bookkia! Siinä sanotaan, että pj:lle [b:181dc46dc9]ei pidä [/b:181dc46dc9]sanoa EI. Ota siitä suurennettuja kopioita ja liimaa seinille :)
Kasila linkki 4. marraskuuta 2003 kello 21.43
Kasila 4. marraskuuta 2003 kello 21.43 linkki kannattaa ottaa tavaksi sanoa kaikessa "Muistan pelissä." Autto mua pääsemään eroon yhestä kiusaajasta ;) (siis sillon 13 vuotiaana) Joo jos pelaajat alkaa riehuun niin yleensä sanon: " meen nukkumaan" johon pelaajat "Hei älä mee... vielä pelataan .. oot jumala ja me ollaan sun orjias ja ,,, ja...." No oikeesti [b:6b20aeb339]hakkaa ne. [/b:6b20aeb339] Joo joo no oikeesti oikeesti nyt... Siis [b:6b20aeb339]hakkaa ne uudelleeen...[/b:6b20aeb339] JA jos ei onnustu [b:6b20aeb339]hakkaa lisää [/b:6b20aeb339]PERKELE... mun pelissä ei kukaan vittuile mulle KOSKAAN hahahahaha.... hihihi hhaahahhhahahahahahahah GRrhh Ne kuolee kaikki... mataliin hautohin saatana laukaan metsiin ne joutuu kaikki...
Kasila linkki 5. marraskuuta 2003 kello 11.51
Kasila 5. marraskuuta 2003 kello 11.51 linkki toi edellinen oli sitten vitsi... ei pelaajia saa hakata... NE PITÄÄ SAHATA... hahahahahahahaha SAHALLA SAA PERKELE VEREN KATTOON ASTI LENTÄMÄÄN.... BOhhahaah... MOOOOTTORI SAHA on yhdyssana. Joo siis Moottorisahalla ja pokasahakka isommat leikkaukset niin ei muuten edes koulussa kukaan avaudu... ja linnassa sana leviää niin saat olla siella ihan rauhassa....
newsalor linkki 5. marraskuuta 2003 kello 12.16
newsalor 5. marraskuuta 2003 kello 12.16 linkki LOL. Ei perkule. Kasila, "You're the Man!!!"
GreepyReaper linkki 5. marraskuuta 2003 kello 13.50
GreepyReaper 5. marraskuuta 2003 kello 13.50 linkki [quote:fc6255896e]SAHALLA SAA PERKELE VEREN KATTOON ASTI LENTÄMÄÄN.... BOhhahaah... MOOOOTTORI SAHA on yhdyssana.[/quote:fc6255896e] Muuten hyvä idea paitsi haluan pitää pelaajani hengissä :-D . Pelaani ovat vähän idiootteja... pitäisi aloittaa uusi peli.... Mutta paras tapa mitä olen keksinyt on liittyä mukaan ja antaa pelaajien riehua itsensä uuvuksiin. Jos ei toimi... otetaan moottorisaha esiin.
black knight linkki 6. marraskuuta 2003 kello 15.28
black knight 6. marraskuuta 2003 kello 15.28 linkki haista greepy nyt jo kukkanen :D sä oot ainut tyhmä pj!
Wildor linkki 7. marraskuuta 2003 kello 1.11
Wildor 7. marraskuuta 2003 kello 1.11 linkki [quote:03ea7ca0a3="GreepyReaper"]Sillon tällöin peleissä tunnelma nousee ja pelaajat eivät enää kuuntele PJ;tä [/quote:03ea7ca0a3] Tunnelma nousee? Siis pelin tunnelma vai pelaajien välit kiristyvät? Ingame vai kenties offgame? Vähän tarkennusta, kiitos. No kuitenkin. Pelaajien käydessä liian rauhattomiksi käytän hiljaisuutta aseena. Hetken aikaa katselen pelaajia tympääntyneenä ja pistän taustamusiikin pois ja jos sekään ei tunnu kantavan hedelmää, niin rupean työntämään pelikamoja takaisin pakettiin jne. Siis tämä, jos tosiaan pelaajat vain puhuvat paskaa eivätkä jaksa kiinnostua. Yleensä tämä tapahtuu vain, jos pelaajat ovat hyvin väsyneitä tai olemme samassa porukassa pitkästä aikaa. Eli on paljon ns. paskanjauhantaa ilmassa. Mutta yleensä tilanne rauhoittuu paskanpuhumisen jälkeen. Siksi aloitamme hyvin aikaisin, että voimme pelata intensiivisesti, kunhan kiireisimmät kuulumiset on vaihdettu ja pystymme keskittymään kunnon pelaamiseen. Eli sanoisin, että jos tosiaan kyse on pelaajien puheliaisuudesta, niin kannattaa varata vähän pidempään aikaa ja antaa pelaajien keskustella asiat pois tiekseen aluksi. Vaikkapa sillä aikaa, kun itse viimeistelet pelikerran muistiinpanot ja handoutit. Samalla voi itsekin liittyä keskusteluun. Toinen hyvä paskanjauhannan aika on ruoka. Ruokaa laittaessa on huono pelata ja näin ollen se voidaan rauhoittaa paskanjauhamiselle. Ehkäpä tuo on ongelmasi. En tiedä.. Jos pelaajat eivät tosiaan jaksa keskittyä tai he vain pelleilevät ja vitsailevat hahmoillaan, niin silloin kyseessä on joko huonot pelaajat tai huono PJ, joka ei tarjoa pelaajille mitään mielekästä tekemistä. Pelaajien käyttäytyessä väkivaltaisesti toisiaan kohtaan joko off- tai ingame tilanteissa kannattaa antaa heti sanktiota. Esimerkiksi käskemällä riitapukarit ulos kämpästä tappelemaan (pitäisi auttaa, jos kyseessä on älyllisiä ihmisiä) tai kyseen ollessa hahmojen välisestä tappelemisesta ilman mitään *todella* hyvää syytä kannatan molempien hahmojen tai vain toisen tapattamista. Esim. toinen kuolee haavoihinsa ja toinen kompuroi ja taittaa niskansa tms. Vihanpito peleissä hahmojen välillä ei ole hyvästä, ellei kyseessä ole peli, mihin se olennaisesti kuuluu. Pelaajien ruvetessa tappamaan toisiaan offgame syistä on mielestäni suoraan "paskan pelaajan" tuomio. Mitään sellaista ei pitäisi ilmetä hyvässä peliporukassa. Kaikkien pitäisi olla kavereita eikä ruveta hakkaamaan toisen hahmoja, kun kerta "toi vei mun sipsit!" tms.. Vastasikohan tämä mihinkään? Toivottavasti. PItäkää hyvänänne.
GreepyReaper linkki 7. marraskuuta 2003 kello 13.29
GreepyReaper 7. marraskuuta 2003 kello 13.29 linkki Peliporukka on vähän - innokas, niin innokas ettei aina jaksa pelata. Yleensä jengi ei jaksa ajatella enää ja aloittaa kapakka tappelun tai menee metsästämään hirviä konekivääreillä, tyhmää mutta pirun huvittavaa. Olen huomannut että meidän peli porukalle ei saa antaa mitään questejä koska vaikka juttu olis kuinka läpinäkyvä homma hoidetaan riehumalla. Ei se porukka jaksa miettiä mitä tekisi kun kerran aseet on keksitty. Mutta pienestä sisäpiirin porukasta ei mitään parempaa niin onkai tyydyttävä siihen mitä saa. Tai sitten aloittaa IRC-rope.
Wildor linkki 7. marraskuuta 2003 kello 14.03
Wildor 7. marraskuuta 2003 kello 14.03 linkki [quote:5f6f4af1e3="GreepyReaper"]Olen huomannut että meidän peli porukalle ei saa antaa mitään questejä koska vaikka juttu olis kuinka läpinäkyvä homma hoidetaan riehumalla.[/quote:5f6f4af1e3] No ei kun vaan sanktiota peliin. Ensinnäkin mistä he ovat saaneet niin isoja pyssyjä? Ovatko he armeijan henkilökuntaa? Toisekseen mistä ne nyt ylipäänsä saisivat kuteja johonkin rynnäkkökivääriin ilman prätkäjengi- tai armeijakontakteja. Pistä heidät tilanteeseen, jossa heillä EI ole tykkejä mukana, esim. kidnappauksen uhriksi. Pojilla ei ole muuta, kuin oma kekseliäisyys mukana. Jossain vaiheessa peliä voi tulla vastaan ehkä yksi hikinen revolveri ja siihenkin rajoitetusti patruunoita, mutta selkeästi vähemmän, kuin vihollisia. Eiköhän tuo saa pelaajasi etsimään A) vaihtoehtoisia aseita B) miettimään vähän C) pelkäämään hahmojensa puolesta vähän enemän. Tämänkin suunnitelman kaatuessa on aina mahdollista, että sellaisten aseiden kanssa riehuminen herättää poliisin ja muiden virkamiesten mielenkiinnon. Suomessahan hirvien metsästys jollain konekiväärillä johtaisi kyttien, karhuryhmän ja armeijan toimintaan. Konekivääriä ei varmaankaan saa mistään muualta, kuin armeijasta ja suomalaisen KVKK:n kudit ovat .762 Cal. eli samoja, kuin suomalaisissa rynkyissäkin, mutta venäläinen MPK KVKK käyttää jo .762x52 patruunaa, joka on sama, kuin edellinen, mutta pidempi. Näitä kamoja oli jo intissä vaikea pelata. Siis kovia panoksia, niin varmasti se on aika vaikeata mustassapörssissäkin.. Okei, näin siis suomessa, mutta mielestäni hahmoille pitäis olla vaikeata hankkia mitään rynkkyjä tai konekiväärejä. Kohta jotain sinkoja?
black knight linkki 7. marraskuuta 2003 kello 15.33
black knight 7. marraskuuta 2003 kello 15.33 linkki [quote:12a2ee8b4c="GreepyReaper"]Peliporukka on vähän - innokas, niin innokas ettei aina jaksa pelata. Yleensä jengi ei jaksa ajatella enää ja aloittaa kapakka tappelun tai menee metsästämään hirviä konekivääreillä, tyhmää mutta pirun huvittavaa. Olen huomannut että meidän peli porukalle ei saa antaa mitään questejä koska vaikka juttu olis kuinka läpinäkyvä homma hoidetaan riehumalla. Ei se porukka jaksa miettiä mitä tekisi kun kerran aseet on keksitty. Mutta pienestä sisäpiirin porukasta ei mitään parempaa niin onkai tyydyttävä siihen mitä saa. Tai sitten aloittaa IRC-rope.[/quote:12a2ee8b4c] Tossahan se just on se idea... ei mitään hissuttelua, pitää olla vapaa silloin kun on ja questeillä ei ole kiire!
Qroqor linkki 7. marraskuuta 2003 kello 20.42
Qroqor 7. marraskuuta 2003 kello 20.42 linkki [quote:8714465728]Peliporukka on vähän - innokas, niin innokas ettei aina jaksa pelata. Yleensä jengi ei jaksa ajatella enää ja aloittaa kapakka tappelun tai menee metsästämään hirviä konekivääreillä, tyhmää mutta pirun huvittavaa. [/quote:8714465728] Syy saattaa olla "oikean" roolipelaamisen puute koska pelkillä numerohahmoilla pelatessa pelaajat joutuvat keksimään kaiken tekemisen omassa persoonassaan eli he luulevat olevansa isossa huvipuistossa jossa saa tehdä ihan mitä haluaa. Niin ja yritä hyväksyä oma peliporukkasi ja katso asioita toisesta näkökulmasta.Eivät he ole superpelaajia mutta he ovat [b:8714465728]sinun[/b:8714465728] pelaajiasi. (Tiedä en tuliko haukattua liian iso pala varsinkin suhteellisen pitkän kirjoittamistauon jälkeen mutta tunnen hra.Reaperin henkilökohtaisesti ja olen myös itse kärsinnyt samoista ongelmista.)
GreepyReaper linkki 10. marraskuuta 2003 kello 7.52
GreepyReaper 10. marraskuuta 2003 kello 7.52 linkki [quote:67c186ad55]he ovat sinun pelaajiasi[/quote:67c186ad55] Todellakin. Mutta joskus olisi parempi että pelaajat olisivat "superpelaajia". Joskus niitä pelejä vielä jaksoi pelata, mutta ei enää. Vaikka pelit ovat nykyään niin hirveitä, etten jaksa enää pelata yhtään "pitkää" peliä. Vaan johdan vain lyhyitä pelejä joita pelataan vain yhden kerran. Tällöin tilanne ehkä rauhottuu vähän.
black knight linkki 10. marraskuuta 2003 kello 17.20
black knight 10. marraskuuta 2003 kello 17.20 linkki [quote:badcc1c96d]Todellakin. Mutta joskus olisi parempi että pelaajat olisivat "superpelaajia". Joskus niitä pelejä vielä jaksoi pelata, mutta ei enää.[/quote:badcc1c96d] Hmm.... sinähän voit kyllä koulia heistä mielesimukaisia pelaajia, ja olla itsekin vähän innokkaampi, äläkä lyö heti hanskoja tiskiin, vaan ota ne hanskat sieltä tiskistä pois. Aina vio nähdä sen verran vaivaa, että pitää kuria pelaajille, ja tekee heille sellaisia questejä, jotka heitä kiinnostavat, etkä tee sellaisa questejä mitkä vain sinua kiinnostaa.. ihmiset ovat erilaisia, ja ainahan voit kysyä pelaajiltasi mitä he haluavat... tai tee vähemmän questipohjainen peli, mutta noita sinun "superpelaajiasi" ei kyllä löydy mistään lähistöltä. Mielestäni Qroqor osui omassa kommentissaan naulan kantaan ja juurihan siitä on kyse.. "pelatessaan pelaajat joutuvat keksimään kaiken tekemisen omassa persoonassaan, eli he luulevat olevansa isossa huvipuistossa jossa saa tehdä ihan mitä haluaa". Juuri tuosta sinun kannattaa päästä eroon. Tunnen muitakin pelinjohtajia, jolla on tuo kyseinen ongelma ollut myös, ja veikkaan, ja uskon että sinulla on vähän hitusen liikaa yritystä mukana, ja liian taktikkaan juonet pelaajillesi heti alussa... Vähennä questipohjaisuutta peleissäsi, niin uskon että pelaajatkin innostuvat pelaamaan. Peli ilmapiirikin voi vähän vaikuttaa asiaan, ei ole minusta hyvä, jos esimerkiksi pelaajat istuvat jossain pienessä huoneessa, jossa on yksi sohva ja yksi tuoli. Pj menee tuolille ja pelaajat änkeävät samalle sängylle potkien toisiaan ja kahnaten lisää tilaa... minusta jokaisella pelaajalla pitäisi olla vähän tilaa ja hajurakoa, niin hekin jaksavat keskittyä peliin puolet paremmin ja kokemusta on. Olen pelannut "pienessä kellarissa" ja kaikki ovat sulloutuneet yhteen kasaan, ja olen myös pelannut tilavassa ilmapiirissä, ja varmaan arvaattekin missä kaikki viihtyy enemmän ja jaksaa keskittyä.
GreepyReaper linkki 11. marraskuuta 2003 kello 7.55
GreepyReaper 11. marraskuuta 2003 kello 7.55 linkki [quote:839c703869="black knight"]Olen pelannut "pienessä kellarissa" ja kaikki ovat sulloutuneet yhteen kasaan, ja olen myös pelannut tilavassa ilmapiirissä, ja varmaan arvaattekin missä kaikki viihtyy enemmän ja jaksaa keskittyä.[/quote:839c703869] Minkä minä sille voin ettei ole muuta parempaa peli paikkaa. Tietenkin pelipaikka vaikuttaa paljon pelaamisen laatuun, mutta kun ei ole parempaa. Pelaajat sanovat että Qro on parempi pelinjohtaja kun minä. Mutta tuntuu että Qron peleissä pelaajilla ei ole päämäärää, vaan ne räjäyttävät paskakuoppia dynyllä ja polttavat metsää. Ja en sanoisi questejäni vaikeiksi, mutta pelaajat eivät viitsi tehdä niitä. Ehkä olen hieman liian "kaitsiva" pelinjohtaja, mutta pelissä pitäisi olla jokin suunta. Oli se sitten mikä vaan. Itse taas teen peleihin jonkin päämäärän vaikka se ei ole mikään kaukainen. Riittää että porukka auttaa vanhan rouvan kissan alas puusta, mutta ei. Puu pitää kaataa ja polttaa. Ja jos olis makkaraa nekin vois paistaa siinä samalla. Ehkä Qron pelit ovat hauskoja, mutta niissä ei ole minkään laista päämäärää. Ne on vähän niikun "the Sims : Fantasy" elämää ei sen enempää.
Olorin linkki 11. marraskuuta 2003 kello 17.19
Olorin 11. marraskuuta 2003 kello 17.19 linkki [quote:ce5b30f67d="GreepyReaper"]Ehkä olen hieman liian "kaitsiva" pelinjohtaja, mutta pelissä pitäisi olla jokin suunta. Oli se sitten mikä vaan. Itse taas teen peleihin jonkin päämäärän vaikka se ei ole mikään kaukainen. Riittää että porukka auttaa vanhan rouvan kissan alas puusta, mutta ei. Puu pitää kaataa ja polttaa. Ja jos olis makkaraa nekin vois paistaa siinä samalla.[/quote:ce5b30f67d] Sun pitäs opettaa pelaajille että se pollttaminen ei välttämättä ole erityisen suvaittua. Jotain seurauksia. Suuri metsäpalo, paljon kuoleita, ja kaikki tietävät kuka on kyseessä. Siitä sitten vain rangaistusta. Tärkeintä on että yrität saada pelaajat pois puhtaasta hölmöilystä.
GreepyReaper linkki 11. marraskuuta 2003 kello 17.27
GreepyReaper 11. marraskuuta 2003 kello 17.27 linkki Yritä opettaa? Minun pelaajille? Turha luulo... Olen yrittänyt kaikki keinot kirjasta mutta mikään ei tunnu takovan järkeä minun pelaajien kalloon. Ollaan poltettu metsä. On tullut hemo demoni lahtaamaan jengin ja vanginnut sen ja vienyt helvettii. Ja sielläkös oli hyvä paistaa makkaraa....
black knight linkki 11. marraskuuta 2003 kello 19.11
black knight 11. marraskuuta 2003 kello 19.11 linkki miks pitää luovuttaa heti... kannattaa olla vaikuttavampi ihminen, eikä mikää vinevine
Qroqor linkki 11. marraskuuta 2003 kello 19.29
Qroqor 11. marraskuuta 2003 kello 19.29 linkki Siis ongelmana taitaa olla pj:n ja pelaajien eri taajuuksilla oleminen. Pj haluaa pelaajien pelastavan maailman,kun taas pelaajat haluaisivat pitää hauskaa hahmojensa kanssa.Ehdota heille vaikka laivan ostamista ja rahdin kuljettamisesta,jos pelaajat ottavat porkkanan anna heille ongelmia selvitettäväksi (merirosvot,myrskyt,miehistönpuute) ja ,jos pelaajat ovat tietynlaista sorttia he aiheuttavat omat probleemansa itse ja saat vähän lomaa luovasta työstä. Anna heille vaihteeksi sitä mitä he haluavat. ja äskeiset kommentit jätän ihan omaan arvoonsa...
Diaidis linkki 14. marraskuuta 2003 kello 17.22
Diaidis 14. marraskuuta 2003 kello 17.22 linkki Pöh, Aivotonta mättöä heille. Isot aseet paljon suht kevyesti tapettavia pahiksia. Aivotonta temmeltämistä. Pitäkää hauskaa. Ei sen pelaamisen tarvitse olla vakavaa. Pistä heille tappeluja (taisteluja) vähän väliä, niin he jaksavat pitää mielenkiinnon. Älä pelauta ylikauniita ylipuhuttuja pelejä. Peliporukkasi selvästi kaipaa tappelupainotteista pelaamista. Sinun pitäisi pelinjohtajana tarjota sitä mitä pelaajat haluaa. Ei heitä voi pakottaa siihen, tee peleistä heille mielekkäämpiä. Anna heille sitä dynyä, jolla he räjäyttelesivät paskakuoppiaan. Pelaajat yleensä vakavoituvat itsestään iän mukana. (Tai ei ... :) )
GreepyReaper linkki 14. marraskuuta 2003 kello 17.32
GreepyReaper 14. marraskuuta 2003 kello 17.32 linkki [quote:b399d1c1a1="Diaidis"]Anna heille sitä dynyä, jolla he räjäyttelesivät paskakuoppiaan.[/quote:b399d1c1a1] Tyhmää, mutta pelkään että se on tosi seikka. Joko lopetan pelin tai teen siintä sellaisen kun pelaajat haluavat, eli ison leikkipuiston... :( Niillä on ylivoima... en voi muutakaan.
black knight linkki 14. marraskuuta 2003 kello 17.37
black knight 14. marraskuuta 2003 kello 17.37 linkki mut sen kyllä sanon, ettei mies tollaisesta ala itkeä. Kannatta miettiä itse, eikä kysyä kokemattomimmilta, mutta miten vaan
Juha linkki 19. marraskuuta 2003 kello 21.27
Juha 19. marraskuuta 2003 kello 21.27 linkki Paras tapa saada pelaajat takaisin ruotuun on antaa heille mitä he haluavat. Miksi he pelaisivat jos eivät saa mitään palkinnoksi. Tavallinen taikamiekka ei kelpaa, vaan kannattaa kokeilla jotain metsän haltian lumoamaa miekkaa jolla pystyy leikkaamaan pilviä maasta ja joka syttyy palamaan osuessaan kalmion hirviöihin.
Northstar linkki 21. marraskuuta 2003 kello 7.11
Northstar 21. marraskuuta 2003 kello 7.11 linkki Tässä näitä viestejä lukiessa tuli myös osittain semmoinen kuva, että pelaajat eivät välttämättä oikein tiedä [i:4ff1a6fea6]todellisuudessa[/i:4ff1a6fea6] mitä heiltä odotetaan (ehkä). Vaikka he haluaisivat riehua muutenkin, niin yksi melko hyvä keino, jos oikeasti [i:4ff1a6fea6]hekin[/i:4ff1a6fea6] haluavat [i:4ff1a6fea6]pelata[/i:4ff1a6fea6] on ottaa porukkaan mukaan yksi taikka muutama EPH. Näillä EPH:lla sitten voi hiukan ohjailla mitä porukalta kenties odotetaan ja jos/kun he alkavat "hälmöilemään" voivat EPH:t taas hiukan oikaista asioiden laidasta ja järkevyydestä. Jos se ei tunnu tepsivän niin voi koittaa aika äärimmäisenä keinona ns. [i:4ff1a6fea6]tappokeinoa[/i:4ff1a6fea6]. Elikkä ne hahmot ovat taas menossa johonkin niin äkisti jostakin syystä vain ne kuolevat, esimerkiksi väijytys ja ne ammutaan jalkajousilla nuolityynyiksi (vaikka sitten kaikilla vihollisilla oli +miljoona lisävahinko jouset, että taikasuojat eivät auta, kyllä vaikka kaikilla. Taikka jotain piiskatykkejä [i:4ff1a6fea6]100[/i:4ff1a6fea6] ampuu kohti jostain talosta (pienestä semmoisesta!)...) Sitten uudet hahmot kehiin. Nyt ei enää odotetakaan, vaan heti, kun aletaan pelaamaan niin taas joku ihme homma ja hahmoilta nirri pois. Joku niiden omatapainen tekotapa (mitä itse tykkäävät viljellä) olisi hyvä vaikka joku heittää dynyn taikka vastaavan niskaan jos teillä on tyyli käytellä peleissä dynyä. Sitten taas uudet hahmot ja sama homma, ei odoteta minuuttiakaan kun nirri pois hahmoilta. Kun alkaa vaikuttaa siltä, että homma alkaa hahmottumaan niin voi taas koittaa normaaliakin peliä mutta ottaisin varmuudeksi parit EPH:t sinne mukaan joilla voisi hiukka ohjailla ja avittaa pelaajia, jos eivät oikein tiedä mitä olisi määrä tehdä. Sillehän ei sitten mahda mitään, jollei pelaajia vain oikein kiinnosta koko peli, kaikki eivät välttämättä innostu samalla lailli RPG:stä kuin toiset. Välillä ainakin silti on hyvä antaa pelaajille myös sitä mitä he haluavat, elikkä jos se riehuminen on se pelin suola niin antaa niille jonkin oikein syyn riehua. Tosin jos ei muuta tarkoitusta pelillä olekaan kuin riehua ja itseä se ei pahemmin kiinnosta, niin eipä siinä sitten oikein mitään mahda. Peliporukan vaihto taikka pelin lopettaminen. Monasti myös oikein kunnon keskustelu siitä mitä peliltä oikein odotetaan olisi paikallaan. Tuntukoon mitenkä hölmöltä vain keskustella asiasta. Sekin tuli mieleen, että joskus voisi yrittää peluuttaa vaikka jokaista hahmoa yksi kerrallaan. Elikkä vaikka viikolla yksi ilta olisi vain PJ ja yksi pelaaja, siinä paremmin selviäisi kunkin todelliset näkemykset RPG:stä. Vaatii siis panostusta PJ:ltä aika lailla. Mutta ainahan voi ehdottaa myös PJ:n vaihtoa ja itse mennä pelaajaksi, sekin monasti hiukan "kasvattaa" itse kutakin, pelaajana näkee PJ:den tyrannin ja PJ:t vaikeasti hyppysissä pidettävän kokonaisuuden. Noiden keinojen järjestystä voi itse sitten miettiä mitä koittaa ja missä vaiheessa on tehtävä taasen omia johtopäätöksiä ja päätöksiä pelaamisesta yleensäkin.
Leguriand linkki 5. tammikuuta 2004 kello 6.51
Leguriand 5. tammikuuta 2004 kello 6.51 linkki Wildor:[i:45a5b2920e]Eli on paljon ns. paskanjauhantaa ilmassa. [/i:45a5b2920e] mistä saa paska jauhetta? kirjoita ph:lle tarpeeksi huono tausta niin he eivät saa mittän tykkejä tai 2-k miekkoja. suosittelen myös pitämään leipäveistä tai fantasia tikaria pelilaukussa eivät paina niin paljon kuin moottori saha ja bensaakaan ei tartte. paitsi jos pelataan kotonasi....(moottorisaha on hyvä olla aina valmiina) :evil: no se(/ne) oli vitsi :lol: