Vanha foorumi

Takaisin

Runequestin "alipelit"

Yleinen RuneQuest-keskustelu
käpälysaattori 27. lokakuuta 2003 kello 22.16
Kirjoittaja Viesti
käpälysaattori linkki 27. lokakuuta 2003 kello 22.16
käpälysaattori 27. lokakuuta 2003 kello 22.16 linkki Minkähänlaisiin "alipeleihin" muut Runequestin pelaajat ovat törmänneet seikkailuissaan? Eli peleistä, jotka eivät millään tavalla liity mihinkään seikkailuun, mutta tarjoavat pelaajille pähkäilyä ja hieman haastetta ja jotka voi sijoittaa melkein mihin tahansa paikkaan. Yhtenä esimerkkinä kerrottakoon Smelchin mysteeri-seikkailussa olevasta, tavallaan voimamies kisasta. Itselläni on myös yksi idea: vähän Final Fantasy 7 tapainen Battle Arena ökön listimis kisa. Koko ajan tulee pahempia vihollisia ja mitä pitemmälle pääsee, sitä paremmiksi palkinnot muuttuvat. Eli jos olet kohdannut seikkailuissasi jonkinlaisia "alipelejä", niin naputteleppas tähän. Omat ideat myös tervetulleita :)
Nysalor linkki 27. lokakuuta 2003 kello 23.12
Nysalor 27. lokakuuta 2003 kello 23.12 linkki käpälysaattori: [i:e55e8ef4e1]Minkähänlaisiin "alipeleihin" muut Runequestin pelaajat ovat törmänneet seikkailuissaan?[/i:e55e8ef4e1] Kutsuisin tuollaisia pikemminkin sivujuoniksi, jos ajatellaan kampanjan pääjuonen olevan itse "seikkailu". Tällä hetkellä pyörivä Riskimaa-kampanjani perustuu vahvasti monenlaisille sivujuonille, jotka kytkeytyvät enemmän tai vähemmän pääjuoneen eli Riskimaan tilan hoitamiseen. Usein ne ovat pieniä sattumuksia tai mysteerejä, jotka saattavat selvitä tai jäädä kokonaan selviämättä. Varsin hauska keino saada aikaan päänvaivaa pelihahmoille on saattaa joku ymmärtämään jokin asia väärin. Esimerkiksi jotakuta saatetaan luulla virheellisesti viholliseksi tai päinvastoin, kun jostakin on saatu epäluotettavaa tietoa tai väärä mielleyhtymä. En tiedä, haetko juuri tällaista, mutta olen itse kokenut erilaiset sivujuonet varsin viihdyttäviksi. Ne luovat tunnetta siitä, ettei elämä ole vain sellaista, että ensin selvitetään ensimmäinen juttu, sitten seuraa toinen, sen jälkeen kolmas, jne. Pikemminkin juonet limittyvät yhteen toistensa kanssa, kuten taitaa arkielämässäkin usein käydä. [i:e55e8ef4e1]Itselläni on myös yksi idea: vähän Final Fantasy 7 tapainen Battle Arena ökön listimis kisa. Koko ajan tulee pahempia vihollisia ja mitä pitemmälle pääsee, sitä paremmiksi palkinnot muuttuvat.[/i:e55e8ef4e1] Uh. Älä loukkaannu, mutta tuo kuulostaa aika omituiselta idealta. Itse näkisin, että roolipeleissä ei pitäisi olla pointtina samanlainen hirviönlahtaus kuin tietyissä "tietokoneroolipeleissä". Vaikka hirviöitä toisinaan lahdataankin, tulisi tämän toimen oltava perusteltavissa pelihahmojen motiivien kautta ja toisaalta hirviöitäkään ei pitäisi ilmestyä epäloogisesti tyhjästä, kuten eräissä tietokonepeleissä. En näkisi myöskään seikkailuja pelinä, jossa päähomma keskeytetään hetkeksi ja lahdataan hirviöitä siinä tauolla. Tietysti esimerkiksi gladiaattoritaistelussa kuvaamasi kaava saattaa toimia. Vastukset voivat siinä olla aluksi helpompia mutta vaikeutua sitä mukaa, kun kohdataan enemmän otteluita voittaneita henkilöitä. Tällainenkin silti täytyy nähdä yhteydessä maailmaansa: esimerkiksi Lunarin imperiumissa gladiaattoritaistelut ovat urheiluhuvia siinä, missä ne sellaista olivat muinaisessa Roomassakin. Siksi ei päätöntä hirviönlahtausta minulle, kiitos.
Tupew linkki 28. lokakuuta 2003 kello 18.03
Tupew 28. lokakuuta 2003 kello 18.03 linkki Empä ole pahemmin tuollaisia battle arenan kaltaisia "alipelejä" koskaan tehnyt. Joitain turnajaisia olen kyllä joskus peleissäni pitänyt mutta en hirviö lahtausta. Tuollaisia sivujuonia, mistä Nysalor puhui, olen pitänyt aika paljonkin. Tuossa battle arena jutussa on vain se, että kovin moni hahmo ei välttämättä halua mennä tuollaisiin, varsinkin jos ajatellaan, että areenalla mätetään toinen toista pahempia mörköjä. Nimittäin, kuka nyt haluaisia pistää henkensä likoon jonkun kilpailun takia? Ja kaikki yliluonnolliset mörmelöt saattavat vaikuttaa niin pelottavilta ja voimakkailta, että välttämättä kuka tahansa ei haluaisi käydä taistelemaan niitä vastaan. Käpälysaattori, Final Fantasyistä ja muista tietokoneroolipeleistä ei kannata ottaa hirveästi ideoita oikeisiin roolipeleihin. Ne harvoin toimii odotetulla tavalla. Minulla on kokemusta, kun joskus silloin kun aloitin roolipelaamisen tuli lainattua ideoita tietokoneroolipeleistä aika paljonkin. Silloin rooman ajoillakaan, oikeastaan kukaan ei varmaan taistellut colosseumilla vapaaehtoisesti, vaan taistelijat olivat pääasiassa orjia. Kyllähän gloranthasta tietenkin löytyy sellaisiakin hahmoja, jotka saattaisivat mennäkkin tuommoisiin ökön listimis kilpailuun. Mutta tavallinen maanviljeliä ei kuitenkaan välttämättä menisi tuollaiseen kilpailuun missä voi henki mennä. Tämän ökönlistimis kilpailun kanssa olen siis aika samoilla linjoilla Nysalorin kanssa. Mutta sitten takaisin niihin "alipeleihin". Minulla ei tosiaankaan ole niin sanottuja alipelejä ollut paljonkaan mukana. Joskus pelaajat ovat saattaneet pelata uhkapelejä kapakoissa tai muuta semmoista, mutta en järjestä pahemmin sellaisia tietokonepeleissä esiintyviä minipelejä. Tietenkin palaajat saattavat joskus hakeutua tämmöisiin ja silloin vetäisen hatusta jotain yksinkertaista. Ja minä en haluaisi luokitella niitäkään erikseen, sen enempää kuin sivujuoniakaan. Minusta ne "alipelit" ovat ihan sitä samaa juonta mitä pelissä pelataan. Kun minä ajattelen niin, että pelaajat pelaavat hahmojen omaa elämää, eivät jotain yhtä suoraviivaista seikkailua niinkuin joissain tietokoneroolipeleissä. Myönnän kyllä, että minäkin olen joskus pitänyt roolipelejä samantapaisina. Näin ollen, ne "alipelit" kuuluvat ihan siihen samaan ideaan, jotenn niitä ei kannata luokitella mitenkään alipeleiksi. Nyt ei tainnut kyllä kukaan ymmärtää mitä tarkoitin. No, ei se mitään :)
humis linkki 28. lokakuuta 2003 kello 22.04
humis 28. lokakuuta 2003 kello 22.04 linkki [quote:a8251533ab="Tupew"] Nyt ei tainnut kyllä kukaan ymmärtää mitä tarkoitin. No, ei se mitään :)[/quote:a8251533ab] Musta tuo ainakin oli erinomaisen selkeä esitys asiasta.
Larppa linkki 29. lokakuuta 2003 kello 19.08
Larppa 29. lokakuuta 2003 kello 19.08 linkki käpälysaattori kirjoitti: [i:f30c99ce17]Minkähänlaisiin "alipeleihin" muut Runequestin pelaajat ovat törmänneet seikkailuissaan? [/i:f30c99ce17] No ei kyllä kovin paljoa ole ollut tälläisiä. Mutta ymmärsin hyvin pointtisi tässä. Mitä tuosta "ökön listimis kisasta", niin ei ole ollut varsinaisesti tuollaisia, mutta tuollainenkin sopii erinomaisesti joihinkin peleihin. Monet uroxit varmasti menevät tekemään mainetta ja kunniaa itselleen, listimällä Dorastroin kaaottisia olioita. Silloin voidaankin puhua jonkinlaisesta kisasta, kun suuri joukko uroxeja marssii Dorastoriin kirveet teroitettuina, berserkki loitsut heitettyinä. Erinomaista tälläinen... Tosin, riippuu täysin pelinlaadusta. Tuskin kenenkään politiikkopeliin sopii mörköjen hakkaamiskisa. :) [i:f30c99ce17]Itselläni on myös yksi idea: vähän Final Fantasy 7 tapainen Battle Arena ökön listimis kisa. Koko ajan tulee pahempia vihollisia ja mitä pitemmälle pääsee, sitä paremmiksi palkinnot muuttuvat. [/i:f30c99ce17] Hyvinkin jostain saastaisesta Lunarin Imperumista tälläisiä huveja voisi löytyä. :) Tupew kirjoitti: [i:f30c99ce17]Käpälysaattori, Final Fantasyistä ja muista tietokoneroolipeleistä ei kannata ottaa hirveästi ideoita oikeisiin roolipeleihin.[/i:f30c99ce17] Pah, väitän hyvä mies toista. Esimerkiksi, jos ei ole kokemusta orlantheista ja heidän parissaan pelauttamisesta, niin King of Dragon Pass pelistä saa erinomaiset niksit ja kikat. Esimerkiksi Nysalorin Riskimaa pelissä on tietty kivi ja sen palvomisjutut, kuten on KoDP:ssa. En tiedä, onko Nysalor tästä sen lainannut, mutta pitkälti samanlainen. Ja monissa muissa peleissä on erinomaisia ideoita, joita muokkaamalla saa erittäin hyvää peliä aikaan. Joten, Tupew, ei kannata yleistää tuota tietokoneroolipeli juttua, ellet ole pelannut laajasti pelejä ja tarkasti, sekä testannut kaikkia... ;) [i:f30c99ce17]Ne harvoin toimii odotetulla tavalla.[/i:f30c99ce17] Eihän itsekkään keksityssä kaikki läheskään aina toimi odotetulla tavalla, varsinkaan jos pelaajat on hyviä. :) (Mm.) Pääsevät yllättämään pj:n täysin... [i:f30c99ce17]Nimittäin, kuka nyt haluaisia pistää henkensä likoon jonkun kilpailun takia?[/i:f30c99ce17] Maineen takia? Kunnian? Perheen? Taikaesineen? Arvovallan? Kansansa? Syitä monia on.
Tupew linkki 29. lokakuuta 2003 kello 19.40
Tupew 29. lokakuuta 2003 kello 19.40 linkki [quote:b36a30e97d="Larppa"] Pah, väitän hyvä mies toista. Esimerkiksi, jos ei ole kokemusta orlantheista ja heidän parissaan pelauttamisesta, niin King of Dragon Pass pelistä saa erinomaiset niksit ja kikat. Esimerkiksi Nysalorin Riskimaa pelissä on tietty kivi ja sen palvomisjutut, kuten on KoDP:ssa. En tiedä, onko Nysalor tästä sen lainannut, mutta pitkälti samanlainen. Ja monissa muissa peleissä on erinomaisia ideoita, joita muokkaamalla saa erittäin hyvää peliä aikaan. Joten, Tupew, ei kannata yleistää tuota tietokoneroolipeli juttua, ellet ole pelannut laajasti pelejä ja tarkasti, sekä testannut kaikkia... ;) [i:b36a30e97d]Ne harvoin toimii odotetulla tavalla.[/i:b36a30e97d] Eihän itsekkään keksityssä kaikki läheskään aina toimi odotetulla tavalla, varsinkaan jos pelaajat on hyviä. :) (Mm.) Pääsevät yllättämään pj:n täysin... [/quote:b36a30e97d] No King of Dragon pass nyt on vähän eri asia, kuin joku Final Fantasy :) . No, minulla, joka tapauksessa on vain huonoja kokemuksia melkeimpä suoraan peleistä lainatuista jutuista. Varsinkin, kun joskus pelaajat alkavat kesken sen kohdan ,mikä on lainattu jostain tietokonepelistä, huutaa, että "hei täähän on ihan niinkuin siitä pelistä". Ja minä en ainakaan pidä siitä. [quote:b36a30e97d="Larppa"] [i:b36a30e97d]Nimittäin, kuka nyt haluaisia pistää henkensä likoon jonkun kilpailun takia?[/i:b36a30e97d] Maineen takia? Kunnian? Perheen? Taikaesineen? Arvovallan? Kansansa? Syitä monia on.[/quote:b36a30e97d] Silloin jos taistellaan kansan takia tai perheen takia, niin tuskin on kyse enää vapaaehtoismuotoisesta "alipelistä", joita käpälysaattori nyt tässä ilmeisesti hakee.
Larppa linkki 29. lokakuuta 2003 kello 19.51
Larppa 29. lokakuuta 2003 kello 19.51 linkki Tupew kirjoitti: [i:2e9122a023]Käpälysaattori, Final Fantasyistä ja [u:2e9122a023]muista[/u:2e9122a023] tietokoneroolipeleistä ei kannata ottaa hirveästi ideoita oikeisiin roolipeleihin. [/i:2e9122a023] [i:2e9122a023]No King of Dragon pass nyt on vähän eri asia, kuin joku Final Fantasy. [/i:2e9122a023] Minun käsittääkseni KoDP sijoittuu noihin "muista tietokoneroolipeleistä"... [i:2e9122a023]Silloin jos taistellaan kansan takia tai perheen takia, niin tuskin on kyse enää vapaaehtoismuotoisesta "alipelistä", joita käpälysaattori nyt tässä ilmeisesti hakee.[/i:2e9122a023] No siis. En näe käpälysaattorin viestissä "vapaaehtoismuotois" kohtaa, mutta kaiketi tarkoitat, että voivat mennä hakkaamaan kaaosta kun vain tahtovat? Aivan. Ei heidän ole pakko mennä hakkaamaan kaaosta, mutta noh, eihän siinä muu kuin perhe ja kansa voi kärsiä. Miten tuon nyt käsittää sitten. No jep, eipäs nämä kovin paljon kehittäneet keskustelua, mutta kumminkin jotain. Ihan näin (Nysalorille) ja muille, että ei kannata tuomita/dissata toisten peliä, jos se ei omaan makuun sovi. :wink:
Nysalor linkki 30. lokakuuta 2003 kello 0.22
Nysalor 30. lokakuuta 2003 kello 0.22 linkki Larppa: [i:32f4f27f3e]Esimerkiksi Nysalorin Riskimaa pelissä on tietty kivi ja sen palvomisjutut, kuten on KoDP:ssa. En tiedä, onko Nysalor tästä sen lainannut, mutta pitkälti samanlainen.[/i:32f4f27f3e] Heh, itse asiassa on idea ON King of Dragon Passista, joskin muistin varsin huonosti, millainen se kivi tarkemmin oli. Laulava kivi jotenkin vain tuli mieleen hienona yhdistelmänä ja sellaiseen Riskimaassa törmättiin. :) [i:32f4f27f3e]Minun käsittääkseni KoDP sijoittuu noihin "muista tietokoneroolipeleistä"...[/i:32f4f27f3e] Minä taas en laskisi King of Dragon Passia roolipeliksi. Nähdäkseni siinä ei erityisemmin yritetä eläytyä mihinkään pelihahmoihin - eikä edes listitä hirviöitä pelihahmo(i)lla, kuten eräissä "tietokoneroolipeleissä". Minusta KoDP lukeutuisi pikemminkin lähemmäs resurssienhallintapeliä tai miksi sellaisia nyt haluaa kutsuakaan. Tietysti vain minun näkemykseni. [i:32f4f27f3e]Ihan näin (Nysalorille) ja muille, että ei kannata tuomita/dissata toisten peliä, jos se ei omaan makuun sovi.[/i:32f4f27f3e] Toki ilmaisen vain omaa näkemystäni ja saan varmaan olla sitä mieltä, mitä olen. En ole koskaan Final Fantasyä pelannut, mutta olen sitä ohimennen nähnyt. Siitä jäi vähän sellainen tuntu, ettei se ehkä hirveän hyvin sovi yhteen RuneQuestin kanssa. Toki "tietokoneroolipeleissäkin" on oma hauskuutensa, mutta taitaa lähestymistapa olla varsin usein melkoisen gamistinen ja hahmon roolipelaaminen jäädä kohtuullisen olemattomaksi.
Olorin linkki 30. lokakuuta 2003 kello 7.21
Olorin 30. lokakuuta 2003 kello 7.21 linkki [quote:a5ebf76803="Tupew"]No, minulla, joka tapauksessa on vain huonoja kokemuksia melkeimpä suoraan peleistä lainatuista jutuista. Varsinkin, kun joskus pelaajat alkavat kesken sen kohdan ,mikä on lainattu jostain tietokonepelistä, huutaa, että "hei täähän on ihan niinkuin siitä pelistä". Ja minä en ainakaan pidä siitä.[/quote:a5ebf76803] No sitten sinun on näytettävä että moinen käytös ei sovi. Jos joku rupeaa tuollasita huutelemaan, niin sanot vain jonkun EPH:n kautta esim. "Mitä sinä oikein puhut, mistä pelistä sinä oikein puhut"(katsoo oudoksuvasti) Muista, hahmothan eivät voisi tietää mitään tuollaista. Suhtaudut siihen vain niin että heidän hahmonsa myö sanoivat sen. Jos ihminen tietää outoja asioita, niin sitähän voisi luulla että he ovat sekaantuneet jumaltietajiin. Perkule nyt sekos nappaimisto.
Garrik linkki 30. lokakuuta 2003 kello 18.25
Garrik 30. lokakuuta 2003 kello 18.25 linkki Nyt seuraa threadinryöstö :) Tupew: [quote:4931b9b1c9]Silloin rooman ajoillakaan, oikeastaan kukaan ei varmaan taistellut colosseumilla vapaaehtoisesti, vaan taistelijat olivat pääasiassa orjia.[/quote:4931b9b1c9] Rooman keisariajalla (Augustus 30 ekr ja etiäpäin) gladiaattorit olivat huolella koulutettuja ammattilaisia, joita koskivat selkeät säännöt. Näyttävyys ennen kuolettavuutta. Kentällä oli tuomari, joka yleensä lopetti leikin ennen fataaleja vahinkoja. Monet gladiaattoreista olivat ehkä orjia, mutta arvo-orjia vähintäänkin, ja matkalla vapauteen. On myös näyttöä vapaista miehistä, jotka harrastivat gladiaattoritaisteluita (ja yhestä keisaristakin...). Areenalle heitettiin myös kuolemaan tuomittuja näyttävästi tapettavaksi, mutta se on kokonaan toinen juttu. Kompleksisen tenttiinlukijan vikinää... ;) Jatkakaatte.
Seph89 linkki 1. maaliskuuta 2004 kello 16.37
Seph89 1. maaliskuuta 2004 kello 16.37 linkki minulla oli labyrintti juoksemista eli kaksi osallistujaa labyrinttiin, ja kumpi ennättää pois eka on voittanut. Matkalla oli tietysti kiipeily ja uinti esteteitä pari hirviötä. Vuorotellen pelaajat arvaavat suunnan eli oikealle tai vasemalle tai suoraan tai taakse.. 8o