Vanha foorumi

Takaisin

Laajennetun ottelun kuvailusta

HeroQuestin säännöt
epaz 27. lokakuuta 2003 kello 12.27
Kirjoittaja Viesti
epaz linkki 27. lokakuuta 2003 kello 12.27
epaz 27. lokakuuta 2003 kello 12.27 linkki Laajennetussa ottelussa taho x ilmaisee vuorollaan mitä yrittää tehdä mitä taitoa käyttäen, ja kohde sitten vastustaa sopivalla taidolla. Sen jälkeen siirretään EP:tä ja kuvaillaan. Minulle tuli juuri mieleen, että eikö parempi olisi, että ennen kuvailua annettaisiin kertaalleen jokaiselle taholle vuoro kertoa mitä yrittää tehdä ja millä taidolla, ja vain ns. kierrosten välissä kuvailtaisiin mitä tapahtuu? Esimerkki, kun toimitaan kuten olen tottunut: A yrittää puhkaista B:n, B yrittää suostutella A:n rauhoittumaan. A aloittaa toiminnan taidolla Lähitaistelu, B puolustautuu Väistöllä. A voittaa, 10 EP:tä siirtyy, kuvaus seuraa: "A on suuttunut äsken ilmi käyneistä asioista. Hän vetää esiin miekkansa ja käy B:n kimppuun! B väistelee epätoivoisesti, kuitenkin vahingoittumatta, mutta joutuen perääntymään kohti salin nurkkaa." B:n vuoro: hän käyttää Suostuttelua, A puolustautuu Raivostuneella. B voittaa, 10 EP:tä siirtyy, kuvaus seuraa: "B ryhtyy selittelemään ja saa A:n kuuntelemaan. Samalla B pääsee siirtymään turvallisempaan paikkaan A:n lakatessa hetkeksi hutkimasta" jne. Jos sen sijaan vain kierrosten välissä kuvailtaisiin, voisivat molemmat olla aktiivisempia kuvauksen sisällä, eli esim. "A käy hutkimaan miekalla B:n väistellessä ja selittäessä, mistä on kyse. Välillä A kuuntelee, mutta sitten taas muistaa hänen kokeneen häväistyksen, ja jatkaa taas B:n jahtaamista, joka juoksentelee ympäri salia välillä suojautuen huonekalujen taakse ja välillä vain hilkulla väistellen." Jälkimmäinen tuntuu paremmalta. Miten tässä nyt olisi hyvä tehdä? Ajattelenko yleensäkin liian kapeasti? -Sampo
epaz linkki 27. lokakuuta 2003 kello 14.40
epaz 27. lokakuuta 2003 kello 14.40 linkki Korjaan: EP:t eivät siirry vaan kuluvat. Ei siis ole kyse krittaamisesta ja transfereista. -Sampo
humis linkki 27. lokakuuta 2003 kello 17.15
humis 27. lokakuuta 2003 kello 17.15 linkki Kakkoskuvaus kuulostaa tietysti paremmalta, koska siinä on enemmän kontekstia. Samaa ajatusleikkiä voi jatkaa niin pitkälle kuin tahtoo. Voisihan periaatteessa vaikka koko EC:n pelata ensin loppuun asti ja vasta sitten kuvata tapahtumat, silloinhan tarinan vasta parhaiten saa muotoiltua vastaamaan ottelun kulun nyansseja. Ajatus myöhästetystä kuvaamisesta on kyllä mielenkiintoinen. Halutessaan sen voisi tehdä dynaamisestikin, jos jollekin EP-menetykselle ei välittömästi löydy hyvää selitystä, voitaisiin kuvaamista siirtää myöhemmäksi, kunnes koossa on tarpeeksi kontekstia tehdä kuvauksesta taas järkeä. Käytännössä kuitenkin pidemmän EP-menetyshistoria pitäminen muistissa aiheuttaa ongelmia ja sen lisäksi ainakin mulla on kova tarve saada välitöntä tarinallista palautetta tapahtumista ja toimista. Yksikin ylimääräinen exchange taitaa olla mulle liikaa :).
Guzmo linkki 27. lokakuuta 2003 kello 21.22
Guzmo 27. lokakuuta 2003 kello 21.22 linkki Laajennetussa joukkokontestissa tuo kakkostapa ei välttämättä toimi niin hyvin sillä joku voi "tippua pois" ennen omaa toimintoansa?
epaz linkki 27. lokakuuta 2003 kello 23.57
epaz 27. lokakuuta 2003 kello 23.57 linkki Koko laajennetun ottelun käyminen ennen kuvailua on ongelmallista siksi, että mahdollisesti käytettävät taidot usein riippuvat kesken ottelua luotavasta kuvailusta, joka on huomattavan nautinnollinen osa LO:ua. Miksi kuitenkin kuvausta viivästettäisiin siihen asti että "jokainen on ehtinyt toimia"? Siksi että eri osapuolten itse valitsemat toiminnot voivat joissain tilanteissa (väitän peräti, että useimmiten) nähdä tapahtuvan samaan aikaan. Se, tippuuko joku pois ennen kuin pääsee toimimaan itse, ei mielestäni haittaa. Jokainen kuitenkin pääsee vaikuttamaan otteluun jo sillä, että ns. hyökkääjä eli konfliktin aloittajakin voi menettää EP:tä jos "puolustaja" pärjää hyvin. Ja sillä, että aloittaa konfliktin (->pääsee valitsemaan ensimmäisenä taidon/ottelun teeman) tuleekin olla etunsa. -Sampo
epaz linkki 28. lokakuuta 2003 kello 0.01
epaz 28. lokakuuta 2003 kello 0.01 linkki Puhuimme muuten, Eetu, Mikon kanssa tänään siitä, että olisi syytä pian pitää yksi tai useampikin kerta kun kokeiltaisiin laajennettua ottelua uudestaan erinäisissä tilanteissa, mieluiten valmistellen kaikenlaisia asetelmia jo vähän etukäteen. Ollaan yhteydessä asian suhteen :) -Sampo ps. ja miksipä ei voisi pitää koko Kalikokselle suunnattua tilaisuutta, jossa pelattaisiin LO:ita ja keskusteltaisiin erinäisistä asiaan liittyvistä ongelmista ja ratkaisutavoista? *Se* voisi olla kiehtovaa.
Guzmo linkki 28. lokakuuta 2003 kello 18.02
Guzmo 28. lokakuuta 2003 kello 18.02 linkki Luulen, että ainut todellinen haitta olisi se jos kamppailussa on useita osapuolia ja tapahtumat kuvataan vasta kun kaikki ovat toimineet, on kaiken muistaminen ehkä työlästä. Toisaalta HQ antaa anteeksi pienet lipsahdukset yksityiskohtien unohtamisessa. [quote:3a49126811="epaz"] ps. ja miksipä ei voisi pitää koko Kalikokselle suunnattua tilaisuutta, jossa pelattaisiin LO:ita ja keskusteltaisiin erinäisistä asiaan liittyvistä ongelmista ja ratkaisutavoista? *Se* voisi olla kiehtovaa.[/quote:3a49126811] Kuulostaa hyvältä idealta.
humis linkki 28. lokakuuta 2003 kello 22.15
humis 28. lokakuuta 2003 kello 22.15 linkki Haluaisin kyllä kovasti päästä eroon laajennettujen ottelujen vuorosteisuudesta. Joskus se on yksinkertaista: jos kaksi battojutsua taitavaa samuraita kohtaa toisensa miekkojen kanssa, on jokainen heitto yksi kohtaaminen. Joskus tällaisissa selkeän yhtäaikaisissa tilanteissa tekisi mieli pyytää kummaltakin puolelta EP-panos ja sitten käyttää isompaa (jos toinen samuraista haluaa lopettaa taistelun heti, se luultavasti loppuu heti, suuntaan tai toiseen). Ongelmia tulee, kun käytettävät taidot eivät ole samanlaisia, esimerkiksi juuri "rauhoittava puhe" vastaan "lähitaistelu". Silloinkin joskus tekee mieli pitää ottelu vuorottomana, antaa toisen puolen käyttää lähitaistelua ja toisen vastustaa suoraan rauhoittavalla puheellaan, ehkä augmentoituna väistelyllä sitten vaikka. Tällöin yleensä toiminnot pitää nähdä korkeammalla tasolla - epazin tyyliin "A käy hutkimaan miekalla B:n väistellessä ja selittäessä, mistä on kyse. Välillä A kuuntelee, mutta sitten taas muistaa hänen kokeneen häväistyksen, ja jatkaa taas B:n jahtaamista, joka juoksentelee ympäri salia välillä suojautuen huonekalujen taakse ja välillä vain hilkulla väistellen." Saattaa olla, että erityylisten toimintojen yhdistäminen kuvauspareiksi olisi järkevää, pitää miettiä asiaa enemmän. Laajennetuissa ryhmäotteluissa ongelmaa voi lieventää se, että useimmiten ottelijoiden toimet kuitenkin kohdistuvat "omaan pariin" vastapuolella, joten kuvaukset voidaan myös käsitellä suoraan pareina.