TypoDemon
linkki
23. lokakuuta 2003 kello 17.50
|
TypoDemon
23. lokakuuta 2003 kello 17.50
linkki
|
Tuossa syystapaamisen tunnelmoinnin seassa on jo jotain uusia ehdotuksia heitelty, mutta ehkä olisi parempi kerätä niitä erikseen uuden aiheen alle. Tulisivat sitten paremmin esillekkin, eivätkä jäisi jostain syystä vain pienen porukan supisemiseksi, eikä siksi tulisi huomioiduksi.
Itse nyt tähän laitan pientä mietiskelyä mitä jo syyskokouksen jälkeisenä päivänä joku sanoikin. Eli siis jos on taas uudestaan tietovisa, niin olisi parempi ehkä, jos ei olisi sekaisin HW / HQ ja RQ kysymyksiä, koska ne eivät varsinaisesti ole Gloranthaan sidonnaisia, eikä niistä mikään oikeastaan ole Se oikea. Voisi siis olla kätevämpää vaikkapa kysymysgenre Sääntömekaniikka, jossa sitten saisi päättää minkä pelin kysymykseen haluaisi vastata. Toki viimeinen kysymys voisi olla jokin ihan absurdi ja erityistieto, että olisi sitten jotain jännitystä edes.
Yksi idea mitä taidettiin kanssa silloin heittää ilmaan oli sellainen, että olisi erikseen tietovisa eri pelisysteemeille. En sitten teidä paljonko tällaisiin jaksaisi osallistua? Ainakin RQ:sta saa sellaisia kysymyksiä kyhättyä, että oksat pois!
Kerskakilpailuunkin voisi tulla pieniä muutoksia. Aluksi kaikki sankarit voisivat esitellä itsensä, niin ei sitten tulisi niin kauheaa sekaannusta jos alkukerskailu jo menee hieman sekaisin. Ei se mitään, se toi hyvin tunnelkaa kun sankarit huomauttelivat toisiaan, mutta olisi kiva tietää ketä on ketä. :)
Olisi myös kiva, jos vielä sitten päästäisiin tapaamisen lopuksi pelaamaan sitä Could Mountainia, vai mikä olikaan? Ropeconissa siitä ei oikein tullut mitään, kun kaikki olivat niin kuolemanväsyneitä tai ainakin minä olin. Tuntui silti mukavalta peliltä ja haluaisin kokeilla.
Ah... ja vielä lisäksi. Vaikka kaikki oikeastaan tuntisivatkin toisensa, on tutustumiskierros ihan paikallaan. Saa sitten samalla vähän kertausta kuka on kuka ja kuka on kenenkin peliporukassa.
Ps: Tässä nyt alkua tälle viestiketjulle. Pitänee tästä nyt keskittyä 100% irkkipeliin eikä täällä vain höpöttää. :o Ja tosiaan... Olisi ihan hyvä jos tuolta syystapaamishehkutus-aiheesta ideat siirtyisivät tänne kanssa, eli ei kun vain kirjoittamaan ideaa.
|
Chividal
linkki
24. lokakuuta 2003 kello 15.44
|
Chividal
24. lokakuuta 2003 kello 15.44
linkki
|
Topin (Salmi) kanssa ehdittiin tuossa jo miettiä sellaista, että kun kevättapaaminen on aina ollut peikkoaiheinen, niin voitaisiin kehittää peikkotietovisa. 8)
Peleistä sanoinkin jo aiemmin, että ne voisivat olla suunniteltu vielä lyhemmiksi jotta ne ehditään varmasti pelata loppuun.
|
Guzmo
linkki
24. lokakuuta 2003 kello 17.55
|
Guzmo
24. lokakuuta 2003 kello 17.55
linkki
|
Itse olen miettinyt eräänlaista Glorantha-aiiheista "taiteellista" kisailua.
Ropeja monet tykkää pelata tapahtumissa, mutta skenut on tosiaa hyvä pitää tarpeeksi lyhyinä. 3-5 h on hyvä ohjenuora pelin pituudelle.
Peikkoteeman ympärille voisi miettiä enemmänkin ohjelmaa.
|
Nysalor
linkki
27. lokakuuta 2003 kello 14.50
|
Nysalor
27. lokakuuta 2003 kello 14.50
linkki
|
Chividal:
[i:404a5616c6]Peleistä sanoinkin jo aiemmin, että ne voisivat olla suunniteltu vielä lyhemmiksi jotta ne ehditään varmasti pelata loppuun.[/i:404a5616c6]
Omassa pelissäni sen pelaamista loppuun olisi nopeuttanut, jos peliä ei olisi aloitettu tunti aikataulusta myöhässä. Pelaan mielelläni viiden tai kuuden tunnin pelejä, koska niissä ehtii mukavasti syventyä tunnelmaan. Pelin tehokkuudessa ja alkamisajassa sen sijaan olisi säädettävää. Täytyy sanoa, että minulle tärkein asia Kalikoksen tapaamisissa on ihmisten näkemisen ja rupattelun lisäksi nimenomaan peluuttaminen kasvokkain, mahdollisesti vielä sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa en ole koskaan aikaisemmin pelannut.
|
humis
linkki
27. lokakuuta 2003 kello 17.00
|
humis
27. lokakuuta 2003 kello 17.00
linkki
|
Mä näen ropet hieman ongelmallisina tapaamisissa. Ne kestävät tosi kauan ja jakavat tapaamisväen pieniksi erillisryhmiksi pois yleisistä keskusteluista, massaohjelmanumeroista ja muusta sosiaalisesta kanssakäymisestä, joka kuitenkin on minusta tapaamisten varsinainen suola. No, freeformeihin mahtuu sentään yleensä ainakin suurin osa porukasta.
Jos/kun pelejä pidetään, pitäisi ainakin varmistaa että kaikki mahtuvat mukaan ja että pelit kestävät suunnilleen yhtä kauan.
Toisaalta kun olen Kalikoksen tapaamisissa ja Ropeconissa pelejä vetänyt, ne ovat antaneet mulle hyvinkin paljon, uusia näkökulmia, tilaisuuden nähdä asiat toisella tavoin kun omassa peliporukassa on aina tehty. Jokainen peliporukka on niin erilainen. Pitäisi vain löytää hyvä tasapaino näiden erilaisten päämäärien välillä. Syyskokouksessa oli mielestäni hyvä, että peleille oli etukäteen asetettu aika ohjelmassa, jolloin peleistä kiinnostumattomat saattoivat saapua paikalle vasta myöhemmin.
|
epaz
linkki
28. lokakuuta 2003 kello 0.12
|
epaz
28. lokakuuta 2003 kello 0.12
linkki
|
Gloranthatietovisan eri kategorioiden kysymykset voisivat olla vaikeuksiltaan tasapainoisempia, mutta se ei ole minusta oikeasti kovin tärkeätä :) Typon ehdotus Pelijärjestelmä -kategorian järjestelmävalinnaisuudesta on hyvä. Hophop, Olli ;)
Kerskakilpailussa tulisi mielestäni jokaisen hahmon olla samasta kulttuurista. Jos joku on eri mieltä, voin perustella, nyt en jaksa kirjoittaa...
Cold Mountain on tosi siisti monelta kannalta, ja olisi tosi hauskaa jos sitä päästäisiin pelaamaan. Kaiken kukkuraksi *jokainen* voi osallistua, ja siinä on todellinen kerronnallisuuden idea, joka mielestäni sopii kokousten ja Gloranthan sosiaaliseen tunnelmaan.
Tutustumiskierros on paikallaan, ja minua ainakin ilahduttaa jos jokainen sen jälkeen saapuva esittelee itsensä minulle henkilökohtaisesti tai julkisesti :)
Roolipelit ovat minusta sinänsä kinkkinen juttu, että ne kestävät kauan ja eristävät huomattavan osan porukasta. Ennen kaikkea näkisin, että Kalikoksen tapaamisissa tärkeintä olisi keskustelu, ajatusten vaihto ja yleinen sosialisointi gloranthamielisen seurueen kesken. En väitä etteikö pelaaminen sisältäisi tätä, mutta verrattuna muuhun toimintaa se ei mielestäni ole yhtä hedelmällistä. Toki ymmärrän myös Matin näkemyksen, mutta *minusta* pelit ovat aina olleet tapaamisten tunnelman kannalta enemmän vahingollisia kuin edullisia. (vaikka niitä uusia näkemyksiä onkin voinut saada)
Minulla on kunnianhimoisia ajatuksia joidenkin ohjelmanumeroiden suhteen tulevissa Kalikoksen tapaamisissa. Ne eivät kuitenkaan ole vielä painokelpoisia (:P), joten jätän niiden kertomisen hieman myöhempään.
-Sampo
|
Marcus Maximus
linkki
28. lokakuuta 2003 kello 8.50
|
Marcus Maximus
28. lokakuuta 2003 kello 8.50
linkki
|
Olen samaa mieltä conipelaamisesta kuin Humis ja Epazkin. On hienoa pelata uusissa porukoissa ja oppia kulttuurivaihtoa possejen välillä, mutta todellinen laatupeli toimii yleensä vain eristetyssä tunnelmallisessa tilassa. Toisaalta, siksipä tulinkin viimeksikin d6+1 tuntia myöhemmin paikalle, jotta pelit olisi pelattu ennen sitä.
Ja sepä onkin aika toimiva systeemi minusta. Päivä peliä, ilta yleistä ohjelmaa ja saunomista. Voi valita mihin kaikkeen osallistuu ja kuinka paljon.
|
humis
linkki
28. lokakuuta 2003 kello 10.10
|
humis
28. lokakuuta 2003 kello 10.10
linkki
|
Kerskan kulttuurikahlitsemisesta kyllä tulis varmaan valitusta ja kerskaajakatoa - jokainen meistä kun diggaa niin eri kansoista Gloranthassa, mikä tahansa yksittäinen valinta olisi suosimista.
Vaikka eri kulttuurien kerskaajien asettaminen toisiaan vastaan ja arvioiminen onkin vaikeampaa, on sekin mun mielestä myös hyvin palkitsevaa. Ainakin syyskokouksessa oli tosi siistiä nähdä niin erilaisia kerskoja. Ehkä kerskakilpailun lisäksi/tilalle voisi kehittää yleisen in-character tarinankerronta/väittelykilpailun jossa olisi tilaa erilaisemmille hahmoille.
Esittelykierros on tärkeä, mutta sellainenhan meillä nyt on aina ollutkin.
Muita jo itsestäänselvyyksiä ovat tarinankerronta ja Cold Mountain (kyllä, se on itsestäänselvyys vaikkei sitä aina saataisi pelattuakaan:).
Peikkopallo on jo perinne Jyväskylän miiteissä.
Vieläkin haaveilen siitä kilpikähmästä. Ei tarttisi kun joku näppärä nikkaroimaan meille turvalliset kilvet niin Kalikos kyllä varmasti tukisi kustannuksissa.
Nyt kun vakiotapahtumia alkaa olla jo hyvä liuta ja uusiakin tuntuu tippuvan hyvään vauhtiin täytyy jo tosiaan harkita tapahtumien venyttämistä ihan oikeastikin vähintään kaksipäiväisiksi.
|
newsalor
linkki
28. lokakuuta 2003 kello 11.25
|
newsalor
28. lokakuuta 2003 kello 11.25
linkki
|
Seuraavalla kerralla, kun visan järjestän, niin siinä tulee olemaan uudet systeemit ja nillitys puuttuu kokonaan kysymyskategoriana. Nillityksen ideana oli juuri tämä Maximum Game Fun. Jos se jaoteltaisiin erillisiin osioihin, jotka eivät muuten liittyisi pätkääkään Gloranthaan, niin IMO siitä menisi se hauskuus kokonaan.
Kaksipäiväisyys olisi jees. Tämä viime tapaaminen ei oikeasti ollut kksipäiväinen, mutta toimi ihan hyvin. Syyskokouksessa taas meinasi tulla kiire. Se olisi ihan hyvin voinut olla kaksipäiväinen.
Ohjattu paneelinomainen keskustelu voisi tietenkin olla ihan hieno idea. Toisaalta meitä ei ole sellaisia valtaisi massoja, ettei keskustelu onnistuisi ilman mitään paneeleitakin.
Peikkopallo on ollut ihan siistiä, mutta mielestäni sitä täytyisi kehittää ja selkiyttää.
|
Chividal
linkki
28. lokakuuta 2003 kello 13.02
|
Chividal
28. lokakuuta 2003 kello 13.02
linkki
|
Ensi kevätkokouksessa voisi kerskakilvan kulttuurina olla perinteen mukaan peikot! Jos sinne nyt yhtään enempää kerskaa enää mahtuu... aina peikkopallon aikaan on muutenkin onnistuttu varsin hyvin ylistämään omaa ja lokaamaan toisten joukkueita.
Minun mielestäni peikkopallo on toiminut varsin hyvin noin vähän hc pelinä eikä ainakaan vahinkoja ole sattunut. Vai mitä mieltä pienemmät pelaajat ovat, onko ollut liikaa voimankäyttöä? Tietysti hauskuus on senkin perimmäinen ajatus. Mutta minusta joku hikinen live blood bowlin tapainen nihkeily ei ole lainkaan hauskaa. Hiki pitää tulla.
|
newsalor
linkki
28. lokakuuta 2003 kello 13.57
|
newsalor
28. lokakuuta 2003 kello 13.57
linkki
|
Totta joriset, mutta viime kerralla se oli aika kaaosta. Toinen joukkue voitti, koska toisen joukkueen pelaajat menivät nurkkaan häpeämään ja pelin säännöt muuttuivat kesken ottelun. Tunnelma oli hyvä, mutta kehitettävää on.
|
humis
linkki
28. lokakuuta 2003 kello 14.12
|
humis
28. lokakuuta 2003 kello 14.12
linkki
|
IMO kehitettävää löytyy varmasti sekä kerskassa että peikkopallossa, mutta niin kauan kuin fiilis niissä on sitä mitä on, on kaikki jo aika hyvin :). Eihän sillä voitolla tai häviöllä tai säännöilläkään ole niin paljoa väliä, kunhan fiilis saadaan.
[color=indigo:3a3351f214][size=18:3a3351f214]KRUGAZLAH! HALZAGURK! PIEKS PIEKS[/size:3a3351f214][/color:3a3351f214]
|
Häjy
linkki
28. lokakuuta 2003 kello 17.38
|
Häjy
28. lokakuuta 2003 kello 17.38
linkki
|
Minen mikään asiantuntija ole, mutta ajatus sekalaisesta poppoosta kerskailemssa kuulostaa kummalta, eikös kerskailu on orlanthien kansallisurheilua? Eihän yelmiitit tai lunarit tai muut semmoiset kerskailu niin harrasta?
-Simo
|
Guzmo
linkki
28. lokakuuta 2003 kello 18.07
|
Guzmo
28. lokakuuta 2003 kello 18.07
linkki
|
Osa tapahtumiin tulijoista tuntunee haluavan pelata ropeja joten niidän pitäminen ohjelmassa on perusteltua. Aikataulujen suunnittelusta ei ole koskaan haittaa ja nykyinen malli tuntui suht toimivalta.
Kerskakisassa esim. peikko tai ankkakulttuurin kerskurit voisi toimia. Joku oudompi kulttuurivalinta rajaisi ehkä osallistujienkin määrää. Kerskan alussa olisi hyvä myös että kaikki kerskaajat esittelevät itsensä lyhyesti.
Erillaisten visailujen ja leikkimielisten kilpailujen ympärille voi keksiä kaikenlaista ohjelmaa.
|
Marcus Maximus
linkki
29. lokakuuta 2003 kello 12.40
|
Marcus Maximus
29. lokakuuta 2003 kello 12.40
linkki
|
Häjy puhuu jossain määrin asiaa. Barbaarit (ja sanoisin että myös nomadit) ne lähinnä kerskaavat. Lisäksi ankat, peikot ja lunarit kerskaavat ollessaan barbaarien kanssa tekemisissä, jos tulee sellainen tilanne. Kyllähän hyvän koodinvartijan pitää kyetä vakuuttamaan yleisönsä Imperiumin ylivertaisuudesta paitsi teoin myös sanoin.
Paneelikeskustelut eivät välttämättä ole järkeviä kun meitä on niin vähän, mutta mahdollisesti ehkä saattaisi olla ajatusta järjestää vedettyä keskustelua noin muuten. Eli melkein ottaa puheenjohtajaa ja silleen.
(Pelinjohtajaillat toimivat sillä tavalla; vähän kuin paneelikeskustelua, jossa jokainen paikallaolija on tasa-arvoinen paitsi puheenjohtaja joka jakaa aikaa oman toimen ohessa).
Eräänä aiheena voisi olla pelinjohtaminen ja roolipelaaminen. Tai Newsa voisi vetää keskustelua Kralorelasta; kertoa mitä on tulossa, ja muut voisivat heittää kommenttia branistorming-hengessä.
|
Juha R
linkki
29. lokakuuta 2003 kello 13.49
|
Juha R
29. lokakuuta 2003 kello 13.49
linkki
|
Ainahan sitä voi tulla ylenkatsomaan barbaareja ja kertomaan oman sivilisaation riemuvoitoista.
(Tarkoitan siis tässä kerskakilpailua enkä sitä miten Jyväskylässä tulee käyttäytyä 8-) )
Ei kai kilpailua kannata rajoittaa jos jollain on mielestään hyvä idea jostain sivistyneestä hahmosta?
|
Häjy
linkki
31. lokakuuta 2003 kello 12.35
|
Häjy
31. lokakuuta 2003 kello 12.35
linkki
|
[quote:f056e7c37e="Juha R"]Ainahan sitä voi tulla ylenkatsomaan barbaareja ja kertomaan oman sivilisaation riemuvoitoista.
(Tarkoitan siis tässä kerskakilpailua enkä sitä miten Jyväskylässä tulee käyttäytyä 8-) )
Ei kai kilpailua kannata rajoittaa jos jollain on mielestään hyvä idea jostain sivistyneestä hahmosta?[/quote:f056e7c37e]
Ei kaikkiin kulttuureihin sovi kerskailu ja varmasti on porukkaa jotka eivät koe mitään tarvetta repostella jollekin barbaarille tekemisillään. Toki, vaikkapa juuri Koodinvartijalla tämmöinen tarve saattaa olla. Vaikka en ole kerskakilpailua vierestä päässytkään seuraamaan, kuvittelisin että kerskaaminen on myös mielekkäämpää jos kilpailijat ovat jotenkin yhteismitallisia. Taidostahan siinä on kyse eikä kulttuurieroista.
-Simo
|
Dovas
linkki
3. marraskuuta 2003 kello 4.34
|
Dovas
3. marraskuuta 2003 kello 4.34
linkki
|
[quote:94e66cecc3="Marcus Maximus"]Barbaarit (ja sanoisin että myös nomadit) ne lähinnä kerskaavat.[/quote:94e66cecc3]
Nomadit ainakin kerskaavat. Se on heillä kansanhupina, joka on verrattavissa IMO johonkin brittien futishuliganismiin fanaattisuudessaan. Erinomainen nomad/Prax-saitti "shouting and boasting contest" pitäisi löytyä googlella melko helposti. Sisältö on typistetty aika lyhyesti ja ytimekkäästi huumoria unohtamatta. Jo tämän takia oli pakko lähteä kerskaan mukaan.
Ehkä kerskapaikan kuvitteellinen sijainti Gloranthassa antaisi jotain loogista osviittaa kuinka eri kulttuureista tulleet hahmot suhtautuisivat muihin, sekä samalla, kuinka mahdolliset paikalliset kerskajat reagoisi heihin? Ennen Kalikosin miittejä annettaisiin vain lyhyt briiffaus (vaikka foorumilla), missä kerska tapahtuu ja siten ihmisten olisi helpompi suunnitella oma kilpailijansa ja syy miksi ovat tulleet paikalle? Samoiten raatilaiset voisivat miettiä mahdollista omaa puolueellisuuttaan jo valmiiksi, kenen suuntaan he ehkä helpommin kallistuvat/mitä arvoja he tulevilla kerskaajilla voisivat arvostaa eniten, kun he sitten tapaavat ne kerskassa ensimmäistä kertaa. Miltä kuulostaisi teidän mielestä?
|
humis
linkki
3. marraskuuta 2003 kello 9.18
|
humis
3. marraskuuta 2003 kello 9.18
linkki
|
[quote:8c27083f78="Dovas"]Ehkä kerskapaikan kuvitteellinen sijainti Gloranthassa antaisi jotain loogista osviittaa kuinka eri kulttuureista tulleet hahmot suhtautuisivat muihin, sekä samalla, kuinka mahdolliset paikalliset kerskajat reagoisi heihin? [/quote:8c27083f78]
Hyvältä kuulostaa, ja seuraavan kerskan paikkakin taitaa olla selviö, eiköhän se ole sitten Luunmurskaajien peikkoheimon suuri juhlaluola. Luunmurskaajilla kun tunnetusti on paljon, mitä muut halajavat, oli se sitten maankuulua Padan Pohjimmaista tai opastusta peikkopallon jalossa taidossa - ja mehän kaikki tiedämme, että peikot eivät tee kauppaa minkään vätyksien kanssa, se saa parhaan kohtelun joka näyttää olevansa kovin jannu.
(ps. teil ei oo mitään mahiksia, mä haastan teidät juomaan kolpakon Padan Pohjimmaista :evil:).
|