Vanha foorumi

Takaisin

Seikkailuiden valmistelu ja hiominen

Roolipelikeskustelu
käpälysaattori 20. lokakuuta 2003 kello 22.11
Kirjoittaja Viesti
käpälysaattori linkki 20. lokakuuta 2003 kello 22.11
käpälysaattori 20. lokakuuta 2003 kello 22.11 linkki PJ:t? Kuinka paljon teette itte seikkailuja ja kuinka paljon peluutatte valmiiksi tehtyjä? Ja kuinka paljon valmistelette seikkailua ennen kuin peluutatte sen? Itse otan netistä aika paljon seikkailuja joita sitten peluutan, mutta olenpa myös itse tehnyt pari seikkailua. Ja muutaman kerran, kun olemme alkaneet pelaamaan, minulla ei ole ollut minkäänlaista käsitystä mitä tällä pelikerralla mahdollisesti tapahtuu. Olen siis improvisoinut aika lailla paljon, mutta kohtalaisen hyvää palautetta on kuitenkin tullut. Eli PJ:t kuinka tärkeänä pidätte seikkailun valmistelua ennen sen pelaamista?
Kasila linkki 21. lokakuuta 2003 kello 6.39
Kasila 21. lokakuuta 2003 kello 6.39 linkki Valmis seikkailua en ole vetänyt 7 vuoteen. Valmiit on OK... varsinkin aarnikotkasaari. [quote:0acde6b3d8]Eli PJ:t kuinka tärkeänä pidätte seikkailun valmistelua ennen sen pelaamista?[/quote:0acde6b3d8] 80% pitää olla valmiina... joo... mutta aina tulee shittii mitä ei tajua. Työtä ja työtä---> tarkoittaa mitä enemmän kirjoo aluksi sitä massiivisempaa mukavuutta saavuttaa... muuten tulee hirveetä paskaa...
Fharlanghn linkki 21. lokakuuta 2003 kello 7.05
Fharlanghn 21. lokakuuta 2003 kello 7.05 linkki Käytän paljon valmiita paikkoja ja eph:ja. Itse tarinat syntyvät sitten pelin kuluessa - yleensä mietin kuitenkin valmiiksi useita mahdollisia seuraamuksia pelin tapahtumille ja käytän/muokkaan niitä tapahtumien perusteella. Itse seikkailut eivät ole itsenäisiä episodeja vaan osa muuta kampanjaa. Valmiita seikkailujuonia minulla ei yleensä ole tapana käyttää. Poikkeuksena Unknown Armies -peli, jossa olen vetänyt One Shots -kirjat loistavia valmisseikkailuja ihan sellaisenaan. F
Nimlas Dagorewen linkki 21. lokakuuta 2003 kello 9.23
Nimlas Dagorewen 21. lokakuuta 2003 kello 9.23 linkki Itse tulee käytetettyä valmiita seikkailuja hyvin harvoin kokonaisina, tuntuu vain jotenkin tökeröltä ruveta pläräämään opusta / muistiinpanoja kesken pelin. Toinen vaihtoehto olisi tietty opetella koko seikkailu ulkoa ettei joutuise opusta selaamaan mukanaan mutta ei sekään tunnu kovin luontevalta, joten seikkailuista tulee napattua pääjuonen palasia sekä mahdolliset isommat seuraamukset / kiintopisteet. Valtaosa pelikertojen tapahtumista muokkautuu vasta matkalla pelipaikalle tai alkuhäröilyn aikana ennen kuin rauhoitutaan tarpeeksi että saadaan itse peli käyntiin. Valmiiksi on suunniteltuna että tuleeko hahmoille kilin-kolin, palkkamurha, suojelu tai jotain muuta kivaa hommaa, samaten jos kyseessä on peräliekiltä karkuun juokseminen. Kaikki muu tuleekin sitten vedettyä pienestä (ja joidenkin mielestä hyvinkin sairaasta) mielestä pelin aikana. IMO, tärkeintä ei ole se määrä työtä minkä GM pistää skenujen suunniteluun etukäteen vaan ehdottomasti hauskuus ajaa sen ohi. Hatun nosto kuitenkin niille GM:ille jotka pystyvät vetämään peliä myöskin kirjan perusteella, toinen niille jotka loikkaavat sokkona pelaajiensa riepoteltavaksi ja onnistuvat jollain ilveellä pysymään järjissään... Meille lopuille kenen mieli on jo muuttanut Bahamalle, varokaa kilttejä setiä pitkähihaisten takkien kanssa. ^.^
Tupew linkki 21. lokakuuta 2003 kello 9.59
Tupew 21. lokakuuta 2003 kello 9.59 linkki Minähän en ole meidän peliporukan perus PJ mutta on pelejäkin tullut johdettua aika paljon. No, minä yleensä suosin enemmän omatekemiä seikkailuita ja kamppanja ideoita. Valmiita seikkailuja en oikeastaan johda koskaa. Saatan korkeintaan ottaa muutamia hyviä kohtia tai ideoita valmiista seikkailuista omiini, mutta suoraan valmiita seikkailuja tai muitakaan pelejä en pahemmin johda. Minä en yleensäkkään suosi sellaisia seikkaluja, joissa tulee mättöä viidentoista minuutin välein. Jotkut valmiit seikkalut ovat joskus hieman tämmöisiä. Yleensä teen oman pelini niin, että ensin yritän keksiä jonkun hyvän perusrungon pelille ja sen jälkeen alan suunnittelemaan pienempiä tapahtumia peliin. Minun pelini eivät kovin usein ole varsinaisia yksittäisiä seikkailuita, joissa rämmitään metsissä ja etsitään aarretta peikkoja silpoen. Minulla ei ole koskaan ongelmia muistiinpanojen ja kuvausten kanssa, koska pidän ne aina mielessä. Minä en ole koskaan kirjoittanut peliä esim tietokoneella.Se on minusta aika turhaa, kun pystyn muistamaan kaiken luomani ilman, että kirjoitan sen koneelle. EPH:den tiedot ovat oikeastaan ainoat muistiinpanot mitä teen. Saatan käyttää joskus monia päiviä pelin hiomiseen ja paranteluun. Jos joskus on pelattu niin paljon, että suunnitelmat loppuvat kesken niin alan heittelemään hatusta ideoita. Saatan myös kesken pelin saada joitain ihan murskaavia jatkoideoita. Jos joskus alkaisin johtamaan valmiita seikkailuita, niin heittäisin kyllä sinne sekaan omaa matskua. Minä suosin siis enemmän omatekemiä seikkaluja ja kamppanja ideoita. Mutta eipä tästä sen enempää.
Larppa linkki 21. lokakuuta 2003 kello 10.49
Larppa 21. lokakuuta 2003 kello 10.49 linkki käpälysaattori kirjoitti: [i:225f543873]Kuinka paljon teette itte seikkailuja ja kuinka paljon peluutatte valmiiksi tehtyjä?[/i:225f543873] Riippuen kampanjasta. Ensimmäisissä kampanjoissa pelautin valmisseikkailuja melkeinpä koko ajan, mutta myöhemmin totesin sen aika typeräksi. En näes ole löytänyt sellaista sopivaa sivustoa, jossa olisi seikkailuja silleen, että seikkailu numero 1 loppuu sellaiseen, että seikkailu numero 2 jatkaa siitä jne. Tosin kyllähän siinä välillä kaikenlaisia omia pieniä juttuja tuli laiteltua mukaan. Nykyinenkin kampanjani alkoi kyllä Omenakujalla, että... :) Nykyään silti suurin osa on omia tai muunneltuja. Monesti kirjoista ja leffoista tulee hyviä ideoita, joita sitten sovellan peliin. Ajattelin tässä kokeilla, että jos pelauttaisi yhdelle pelaajalle elokuvaan pohjautuvan pelin, mitä pelaaja ei ole katsonut. Princess Mononoke on leffa, katelkaa (animemainostusta). [i:225f543873]Ja kuinka paljon valmistelette seikkailua ennen kuin peluutatte sen?[/i:225f543873] Pari kertaa lukaisen läpi ja tutkin maaston taustaa ja historiaa. [i:225f543873]Eli PJ:t kuinka tärkeänä pidätte seikkailun valmistelua ennen sen pelaamista?[/i:225f543873] Erittäin tärkeänä, ellei ole sitten loistava improvisoimaan, like some THVS. ;)
humis linkki 21. lokakuuta 2003 kello 12.03
humis 21. lokakuuta 2003 kello 12.03 linkki Mä oon huomannu, että paras pelinjohtotapa näin yleisesti mulle on hypätä suoraan improvisoiman. Ennen pelejä tiedän suurin piirtein mitkä päämäärät pelimaailman muilla entiteeteillä on ja mitä he tulevat tekemään, sekä olen suunnitellut suurpiirteisesti jonkin päätapahtuman, johon pelihahmot luultavasti sotkeutuvat tyyliin "tämän päivän pelin päätapahtuma on telmorien hyökkäys" - "tänään edessä on rauhoittava kotimatka suuren taistelun jälkeen" - "pelihahmojen töppäily on suututtanut lunarit, jotka kostavat klaanille". Kaikki muu kasvaa sitten taustasta, pelaajahahmoista, ei-pelaajahahmoista ja tapahtumista. Valmisskenujen vetämisessä joudun yleensä aina ongelmiin. Kehdon tunsin tosi rajoittavaksi, se alkoi luistamaan vasta kun riisuin sen "omaan formaattiini" aka "Matka kulkee alas jokea. tässä kohdassa hyökkää Yelmaliot, tässä kohdassa Lunarit. Tässä kohdassa on hengähdystauko." Edes HW:n kirjoitettu Everything is Thunder ei oikein suoralta kädeltä irronnut, siinäkin oli kirjoitettu tapahtumat liian tarkasti. Sen sijaan syystapaamisessa peluutin ensimmäisen ihan oikeasti mulle sopineen valmisskenun: A Monstrous Birthin. Siinä oli juuri mulle sopivalla tavalla kirjoitettu matsku, kerrottiin vaan lähtökohtatilanne, annettiin jatkotilanteita sen mukaan miten hahmot toimivat ja kerrottiin miten erilaiset NPC:t suhtautuvat, juuri sopivan yleisellä tasolla. Silti pelissä oli kiinnostava [i:912446c7ce]kohtausrakenne[/i:912446c7ce], ja oli kerrankin kiinnostavaa pelata kunnolla rakenteistettu seikkailu jossa oli selkeä alku, keskikohta ja loppunousu, omissa kampanjoissa kun peli yleensä etenee miten sattuu vapaasti.
Artic linkki 21. lokakuuta 2003 kello 12.13
Artic 21. lokakuuta 2003 kello 12.13 linkki Eli valmisseikkailuta on kokeiltu ja joteski toiminut vaikka enimmäkseen olenki johtanut ANKH:ia ja meidän omaa tekelettä mutta aina vaan pakkaa menemään omaksi väsäykseksi, ja hyvin on toiminut. Jos on paljon mielikuvitusta ja Fantasiakirjallisuutta ja muuta sälää harrastanut niin kyllähän se seikkailun tekeminen lonkalta onnistuu. Ja näin melkein aina tulee tehtyä, karttoja vaan jos löytyy vähän niin hyvä tulee.
käpälysaattori linkki 21. lokakuuta 2003 kello 19.20
käpälysaattori 21. lokakuuta 2003 kello 19.20 linkki Omaan kysymykseeni vastaten: Tämän iltaisessa pelissä seikkailijat lähtevät hakemaan Vagama-yrttiä Namú saarelta. He löytävät erään merimiehen joka on lähdössä merille ja suostuu viemään seikkailijat saarelle. Siinä matkattuaan juolahtaa mieleen pistää vähän merirosvoja matkan varrelle. Merirosvot valtaavat kauppalaivan, tappavat kaikki muut paitsi pelaajat ja viisi muuta miestä jotka viedään merirosvojen paattiin kahlehdittuina. Heidät todennäköisesti olisi myyty orjiksi ellei Adepta (vai oliko se joku muu, pelaajamme suokoot anteeksi...) olisi onnistunut puhumaan kapteenin päätä pyörälle joka suostui ottamaan heidät merirosvo-porukkaansa JOS yksi heistä voittaa merirosvojen mestarin 1vs1, hand-to-hand kamppailussa. Pelimme tältä illalta päättyi siihen, että urheat, hyvyydelle, valolle, toisten auttamiselle sekä pahojen olentojen lahtaamiseen omistautuneet sankarimme ovat nyt merirosvojen kanssa palaamassa ryöstöretkeltä. :lol: Eli siis täysin improvisoidusti tälläkin kertaa, eikä se tunnu tuottavan pahemmin ongelmiakaan. Välillä tosin joutuu pohtimaan et mites se ny menikää, harvemmin tosin.
newsalor linkki 21. lokakuuta 2003 kello 21.51
newsalor 21. lokakuuta 2003 kello 21.51 linkki Minä mietin ennen viime sessiota pari asiaa. Alkutilanteen ja sitten jonkinmoisen idean. Alkutilanne oli se, että PH:t olivat saattamassa Arka Giliä, Eurmalin palvojaa, klaanin rajojen ulkopuolelle päällikön käskystä. Tähän siis viime pelikerta päättyi. Saamani idea oli se, että koettelisin pelaajahahmojen tärkeimmiksi koeteltuja asioita. Tästä sitten kehittelin pari "sceneä". Ensimmäinen oli "Surkean eurmalin valitukset, varoitukset ja räjähdys". Toinen oli "Kadonneen varjokissan metsästys ja kohtaaminen Burhur Koiran-nokan kanssa". Kolmas oli "Ongelmia kotikylässä". Jokaisessa koitin sitten tehdä mahdolliset valinnat hankaliksi. Esim. yksi hahmoista vihaa lunareita yli kaiken, mutta Burhur teki selväksi, että ilman tämän apua he eivät onnistuisi jäljittämään varjokissaa, joka oli tärkeä yhdelle hahmolle. Hän oli loukkaantunut ja vaati apua. Pelikerta olisi voinut mennä vaikka miten. Oli vain miettinyt joitain tapahtumia ja EPH:ita kampanjassa alkaa ollakkin ihan mukavasti (ei kuitenkaan tarpeeksi) . En koe, että pelaajilla olisi ollut mitään "tehtävää". He vain roolipelasivat hahmojaan. Elivät elämiään. Ensi kertaa varten heillä onkin jo vaikka mitä suunnitelmia. Loppu, kuten tapana on sanoa, onkin sitten historiaa. Tämä ei siis todellakaan ole ainoa ja paras tapa suunnitella seikkailua, eikä varmasti sovi kaikentyyppisiin peleihin. Yks aika hyvä tapa on miettiä joku tilanne todella valmiiksi, kuten vaikkapa "Gautama's Visionissa" tehtiin. Sitten pelaajat voivat vapaasti seikkailla siinä heille valmistellussa ympäristössä. Toinen aika siisti tapa on kirjoittaa joitain henkilöitä ja heidän välinen ristiriitansa. Sitten se alkaa kulkee päätökseensä PH:iden avustuksella. Vielä yksi hyvä tapa on miettiä aikajana ja sitten toteuttaa se pelaajien reagoidessa ja vaikuttaessa tapahtumiin samalla. Parempi käyttää semmoista systeemiä, mikä sopii mihinkin seikkailuun ja omaan tyyliin.
Vash the Stampede linkki 22. lokakuuta 2003 kello 9.49
Vash the Stampede 22. lokakuuta 2003 kello 9.49 linkki Ihan vinkkinä, että kannattaa kysyä pelaajilta, että mitä he aikovat tulevaisuudessa tehdä. Periaate "seikkailu/pelikerta" on minusta hieman liian suoraviivaista. Tottakai se vituttaa, jos on viikkotolkulla vääntänyt jotain linnoitusta kellareineen ja salakäytävineen, kun pelaajat päättävätkin sitten ruveta vaikka treenaamaan tai menevät jonnekin ihan muualle. Eli kannattaa tiedustella, että mitä he meinaavat tehdä. Eipähän tule turhaan tehtyä mitään. Ja pelaajille kannattaa(jos eivät itse älyä) kertoa jokin kaukaisempi suunnitelma. Esmes hirmuvallan kukistaminen tai Sartarin pelaajilla sen pelastaminen... kait..? Siten pelaajat alkavat itsekin suunnitella tekemisiään, eivätkä vain odota merkkiä taivaalta tai kaupungin sheriffin nakitusta johonkin rosvontappohommaan... Helpottaa pj:n hommia huomattavasti. Tietenkin se vaatii sen, että pelaajat pitäytyvät suunnitelmissaan, eivätkä karkaile.
Marcus Maximus linkki 22. lokakuuta 2003 kello 12.52
Marcus Maximus 22. lokakuuta 2003 kello 12.52 linkki Hyvän skenaarion voi lähes aina hahmotella yhden a4:n yhdelle puolelle, pahisten statit mukaanlukien. Enempi alkaa kahlita peliä ja tuppaa johtamaan railroadaukseen -- tai osoittautuu tarpeettomaksi, kun peli ei mennytkään sinne minne piti. Joku idea on silti oltava aina peliä aloittaessa. Noloimpia asioita mitä pelinjohtajalle voi käydä on se, ettei enää tiedäkään mihin suuntaan peliä olisi tarkoitusta vetää.
Kasila linkki 22. lokakuuta 2003 kello 13.40
Kasila 22. lokakuuta 2003 kello 13.40 linkki Jops.. noloin taitaa olla kyllä: "öö...ette te sinne saa mennä"
Olorin linkki 24. lokakuuta 2003 kello 11.35
Olorin 24. lokakuuta 2003 kello 11.35 linkki Juu onhan tuosta ihan omakohtaista kokemusta kun pelaajat vain odottavat että PJ pistää pelin jotenkin eteenpäin. Sais ne hiton pelaajatkin joskus osoittaa vähän aloitekykyä.
Aztek the Merciful linkki 31. lokakuuta 2003 kello 0.18
Aztek the Merciful 31. lokakuuta 2003 kello 0.18 linkki [quote:e912918c50="Nimlas Dagorewen"]samaten jos kyseessä on peräliekiltä karkuun juokseminen. [/quote:e912918c50] Heh.. peräliekki. PERÄLIEKKITEORIA "Peräliekkiteoria ilmenee suuren positiivisen tuhovoiman ikävänä heijastumana, jonka vaikutus tuhoaa heikot EPH:t ja pelaajahahmot. Heikkous on näissä tapauksissa useimmiten yli-inhimillisyyden puutetta. Heikkoihin hahmoihin suhteutettuna suuri tuhovoima syntyy, kun harvinaislaatuisen voimakas pelaajahahmo tai EPH toteuttaa itseään hankkimalla haasteita, joiden suorittaminen vaatii enemmän, mitä mukana roikkuvilla vähäisemmillä henkilöillä on. Sinänsä positiivisen mahtavamman kaveri-henkilön aiheuttaman tuhoamisenergian sivutuotteena vapautuu teoreettista peräliekkiä, joka on useiden käytännön esimerkein osoittautunut heikoille hahmoille tuhoamisenergian letaaliksi vastavoimaksi. Hahmon toiminta = aktio. Peräliekki = reaktio. Peräliekin vaikutukset ovat sitä minimaalisemmat, mitä tasaväkisempi hahmoryhmittymä on kyseessä." -Minä
Marcus Maximus linkki 31. lokakuuta 2003 kello 14.36
Marcus Maximus 31. lokakuuta 2003 kello 14.36 linkki [quote:6c51fc30bb]PERÄLIEKKITEORIA[/quote:6c51fc30bb] Hih, oivallinen! 8-)
GreepyReaper linkki 11. marraskuuta 2003 kello 7.57
GreepyReaper 11. marraskuuta 2003 kello 7.57 linkki Aina kun yritän valmistella pelikertaa. Tehdä questejä jne. pelaajat alkavat valittaa. Aloitan pelin vain niin että luon alueen, jossa pelaajat saavat tehdä mitä lystäävät.
Olorin linkki 11. marraskuuta 2003 kello 17.15
Olorin 11. marraskuuta 2003 kello 17.15 linkki Ongelma. Suunnittelen liikaa. Sitten pelaajat tekevätkin jotain mitä en ajatellut ja passs... sitten saa taas hiki päässä improvisoida. Ja siitähän nyt ei tahdo tulla yhtään mitään.
GreepyReaper linkki 11. marraskuuta 2003 kello 17.43
GreepyReaper 11. marraskuuta 2003 kello 17.43 linkki [quote:7b9b517213="Galen"]Suunnittelen liikaa. Sitten pelaajat tekevätkin jotain mitä en ajatellut ja passs... sitten saa taas hiki päässä improvisoida. Ja siitähän nyt ei tahdo tulla yhtään mitään.[/quote:7b9b517213] Sama juttu. Kun tekee meidän pelaajille edes yhden questin, oli se sitten kuinka yksinkertainen vaan, pelaajat pistävät jalalla koreaksi. Nykyään jaksan suunnitella vain scenejä, "pitkissä peleissä" pelaajat saavat riehua.
Olorin linkki 12. marraskuuta 2003 kello 7.02
Olorin 12. marraskuuta 2003 kello 7.02 linkki Ööö, itse asiassa tarkoitin että vika on minussa. Suunnittelen seikkailut niin että niissä ei juurikaan ole liikkumavaraa.
GreepyReaper linkki 13. marraskuuta 2003 kello 14.48
GreepyReaper 13. marraskuuta 2003 kello 14.48 linkki Niin... Minäkin suunnittelen paljon mutta pelaajat eivät halua tehdä muuta kun pitää hauskaa ja riehua niin paljon kun kykenevät. Suunnittelu ei tunnu kantavan hedelmää. Pitäisi antaa pelaajille jokin päämäärä. Vaikka yhtiö, niin kuin laiva tai kapakka, jota ne voi laajentaa jne. Siinä on niille hommaa, ja myöhemmin laajennuksen ohessa voi antaa muita töitä. Auttaa baarimikkojen miehiä tai jotain sinne päin.
black knight linkki 13. marraskuuta 2003 kello 15.35
black knight 13. marraskuuta 2003 kello 15.35 linkki sinun pitäisi antaa heitä kiinnostava päämäärä, ja miettiä mitä HE nimenomaan haluavat, eikä niin että mitä sinä haluat heiltä...
Fharlanghn linkki 13. marraskuuta 2003 kello 16.43
Fharlanghn 13. marraskuuta 2003 kello 16.43 linkki Kokeile Paranoiaa :-D F
Larppa linkki 13. marraskuuta 2003 kello 16.46
Larppa 13. marraskuuta 2003 kello 16.46 linkki GreepyReaper kirjoitti: [i:a4bade074d]mutta pelaajat eivät halua tehdä muuta kun pitää hauskaa ja riehua niin paljon kun kykenevät. [/i:a4bade074d] Aika kurjaa, jos näin tarkoitat. Veikkaan, että tuon "pelaajat"-sanan kohdalla pitäisi olla hahmot. Tai muuten on kyllä aika hurjaa, kun pelaajat pitää hauskaa ja riehuvat pelatessaan. :) Noh, kukin tyylillään. black knight kirjoitti: [i:a4bade074d]sinun pitäisi antaa heitä kiinnostava päämäärä, ja miettiä mitä HE nimenomaan haluavat, eikä niin että mitä sinä haluat heiltä...[/i:a4bade074d] Roolipelaamisen tarkoitus onkin pelata hahmon roolin ja luonteen kautta, ei pelaajan ja hänen mielenkiintonsa. Tosin, jos pelaajan ja hahmon mielenkiinnot ovat samanlaiset, niin hyvää peliä varmasti luvassa. Jaksaa keskittyä.
humis linkki 13. marraskuuta 2003 kello 17.55
humis 13. marraskuuta 2003 kello 17.55 linkki [quote:93419ea9fe="Larppa"]GreepyReaper kirjoitti: [i:93419ea9fe]mutta pelaajat eivät halua tehdä muuta kun pitää hauskaa ja riehua niin paljon kun kykenevät. [/i:93419ea9fe] Aika kurjaa, jos näin tarkoitat. Veikkaan, että tuon "pelaajat"-sanan kohdalla pitäisi olla hahmot. Tai muuten on kyllä aika hurjaa, kun pelaajat pitää hauskaa ja riehuvat pelatessaan. :) Noh, kukin tyylillään.[/quote:93419ea9fe] Oletan, että molemmat tarkoitatte, että pelaajat riehuvat pelissä hahmojensa kautta? [quote:93419ea9fe="Larppa"]Roolipelaamisen tarkoitus onkin pelata hahmon roolin ja luonteen kautta, ei pelaajan ja hänen mielenkiintonsa. Tosin, jos pelaajan ja hahmon mielenkiinnot ovat samanlaiset, niin hyvää peliä varmasti luvassa. Jaksaa keskittyä.[/quote:93419ea9fe] Kannattaa varoa tällaisia kaikenkattavia "roolipelaamisen tarkoitus on" -lausuntoja. Korkeintaan voi sanoa, että roolipelaamisen tarkoituksena VOI olla tai että roolipelaamisen tarkoitus minulle on.. Joskus roolin ja luonteen pelaaminen on korkeintaan väline varsinaiseen päämäärään pyrittäessä, kun halutaan esimerkiksi tutkia tarinallisia teemoja tai luoda mahdollisimman eeppinen tai jännittävä tarina. Niin, ja kaikki pelaajaongelmat selviävät ehdottomasti parhaiten pelaajien kanssa puhumalla. Kaikki sanovat mitä peliltä haluavat, sitten pohditaan miten tavoitteet saadaan sovitettua yhteen, mitä kompromisseja voidaan tehdä, tai jos mikään yhteinen sopimus ei tunnu luonnistuvan, niin sitten voidaan miettiä onko niin erilaisilla päämäärillä edes järkevää enää pelata yhteistä peliä.
Larppa linkki 13. marraskuuta 2003 kello 21.04
Larppa 13. marraskuuta 2003 kello 21.04 linkki humis kirjoitti: [i:6edde4b341]Kannattaa varoa tällaisia kaikenkattavia "roolipelaamisen tarkoitus on" -lausuntoja. Korkeintaan voi sanoa, että roolipelaamisen tarkoituksena VOI olla tai että roolipelaamisen tarkoitus minulle on.. [/i:6edde4b341] Luokittelen roolipelaamiseen kahteen osaan (ja sitten pienempiin osiin): Roolipelaaminen ja pelaaminen. Roolipelaamisella tarkoitetaan sitä (ottaa opiksi valistuksesta), tarkoitan sitä, että pelataan hahmon roolin ja luonteen mukaan jne. Pelaamisella puolestaan sitä, että... ei ole rajaa. Eli kaikki typerä örveltäminen ja muu ei-niin-mukava.
Diaidis linkki 14. marraskuuta 2003 kello 17.11
Diaidis 14. marraskuuta 2003 kello 17.11 linkki Itse luon kulissit pelille mielessä. Millaisia EPHahmoja on mukana. Ketkä ovat pahiksia, ketkä hyviksiä, millaisia he ovat luonteeltaan. Mitä intressejä he ajavat. Mietin hiukan paikkaa missä seikkailu tapahtuu. Kirjoitan lyhyitä lauseita paperille muistini virkistykseksi. Kirjoitan yleensä nimilistan, koska se on vaikein. Kirjoitan myös muutaman nimen varastoon, että voi antaa ne sitten joillekin ei niin tärkeille EPhahmoille. Olen luopunut karttojen piirtämisestä, koska mielestäni ne sitovat liikaa. Enkä koskaan mieti ennakkoon mihin mikäkin EPhahmo menee ja mihin aikaan. Tämä voi muuttua PHahmojen toimien takia. Pahisten statteja en kirjoita, päätän vain heidän tason.... noin about... Millaisia loitsuja niillä on...
GreepyReaper linkki 14. marraskuuta 2003 kello 17.30
GreepyReaper 14. marraskuuta 2003 kello 17.30 linkki Monet maidän "pelaajista" nimen omaan riehuvat hahmojensa välityksellä. Se ei ole kunnon roolipelaamista koska pelaajat eivät ota rooleja vaan olevat omana itsenään. Pitäisi tehdä roolipeli jossa pelaajat pelaavat itsellään omalla paikkakunnalla omassa koulussa. Tylsää - kyllä. Enemmän roolipelaamista kun muut pelit yhteensä - Edelleen kyllä. Olemme vain niin pieni paikkakunta ettei täältä löydy riittävästi pelaaja materiaa.
Diaidis linkki 16. marraskuuta 2003 kello 17.49
Diaidis 16. marraskuuta 2003 kello 17.49 linkki Tapata muutama hahmo, jos he tekevät jotain typerää. Heitä pelissäsi virkavaltaa mukaan jos he tekevät jotain päätöntä ja rikollista. Oppikoot kantapään kautta. Sano heille, jos vinkuvat että itse typeryydellänne tapatitte hahmonne. Ai niin älä tapata tuoreita hahmoja vaan niitä, joilla he ovat pelanneet jonkin verran, joista he mahdollisesti välittävät. Tässä vaiheessa huomaat ovatko he oikeata rope ainesta, jos he eivät välitä hahmojensa kuolemista, he eivät tod. näk. välitä koko pelistä.
Bragolgurth linkki 21. marraskuuta 2003 kello 13.59
Bragolgurth 21. marraskuuta 2003 kello 13.59 linkki Meidän porukan Pj kyllä keksii mitä mainioimmin Questit suoraan päästään. Ongelmana vain se, että Pj alkaa tekemään aina vain kiperämpiä tilanteita, joissa hän joutuu itsekin ulapalle. Esim: Hahmot värväytyvät tilapäisiksi sotilaiksi maanviljelijöiden kapinan takia. Armeija on tulossa pistämään tilanteen kuriin, mutta matka kestää pari päivää, joten hahmot jäävät pitämään linnoitusta pystyssä. Muutaman päivän kuluttua tulee hyökkäys, joka torjutaan helposti. Pian tulee uusi hyökkäys, jossa on voimaa n. 2000 maalaisen verran!! Linnake käsittää 35 miestä ja hahmot ekan hyökkäyksen takia... Että silleen... noh, viime hetkillä tuli sitten apuun se kaivattu armeija... Jumalallinen väliintulo Mutta toisaalta, ehkä näin oli tarkoituskin käydä, kuka tietää?
Fourfinger linkki 17. joulukuuta 2003 kello 13.57
Fourfinger 17. joulukuuta 2003 kello 13.57 linkki Hyvä pelinjohtaja nakkaa loistavan pelikerran, ilman mitään valmisteluja, mutta joskus se voi mennä aika hinaukseksi, mutta en ole koskaan ollu pj ja tuntenu sitä tuskaa.. Vuodattanu verta ja paskantanu hikee.. :lol: _______________________ [i:3725ea8a6a]Brotherhood of beer [/i:3725ea8a6a]
GreepyReaper linkki 1. tammikuuta 2004 kello 9.14
GreepyReaper 1. tammikuuta 2004 kello 9.14 linkki Kyllä joskus peli kerrat on ihan kivoja. Mutta olen liian vaativa pelaajiani kohtaan. Vaikka ne ei ei pelaa "hahmojensa" mielenkiinnon mukaan vaan omansa. Niin en viitsi antaa niille sitä mitä pelaajat haluavat. Se olisi painokelvotonta
Leguriand linkki 1. tammikuuta 2004 kello 13.05
Leguriand 1. tammikuuta 2004 kello 13.05 linkki Seikkailuja en suunnittele sillä on vähän tyhmää jos PH:t sattuvat tulemaan kaupunkiin ja jossa ei ole muita hommia tarjolla kuin viemäri vahdin hommat ja PJ yrittää pakottaa PHt viemäriin lahtaamaan goblineja sun muita öbötsejä. peli on paljon luontevanpaa jos annat pelaajien päättää mitä tekevät etkä tyrkytä niille valmis seikkailu shittiä! no joitakin luolia yms kannattaa suunnitella muutama etukäteen vihkoon niin sieltä on helppo ottaa randomilla sopiva luola ta muu rakennus :-D .
pysir linkki 8. helmikuuta 2004 kello 10.59
pysir 8. helmikuuta 2004 kello 10.59 linkki Useimmiten vedän pelaajille vapaaseikkailua jolloin he saavat itse päättää mitä tekevät. Suosin tätä vaihtoehtoa koska haluan ylläpitää kampanjani realiteettia, eikä sitä mielestäni edusta tällainen tilanne: PJ: edessänne on luola. PH: jaa no mua ei huvita mennä siihen luolaan kun ei oo varusteita. PJ: no sinne tulee viiskyt miljardii lohikäärmettä ja ne sanoo että ois parasta mennä siihen luolaan. No tällaista ei tietenkään usein tapahdu ja hyvä niin! :D
Leguriand linkki 8. helmikuuta 2004 kello 12.15
Leguriand 8. helmikuuta 2004 kello 12.15 linkki [quote:56bb8ccc11="pysir"]Useimmiten vedän pelaajille vapaaseikkailua jolloin he saavat itse päättää mitä tekevät. Suosin tätä vaihtoehtoa koska haluan ylläpitää kampanjani realiteettia, eikä sitä mielestäni edusta tällainen tilanne: PJ: edessänne on luola. PH: jaa no mua ei huvita mennä siihen luolaan kun ei oo varusteita. PJ: no sinne tulee viiskyt miljardii lohikäärmettä ja ne sanoo että ois parasta mennä siihen luolaan. No tällaista ei tietenkään usein tapahdu ja hyvä niin! :D[/quote:56bb8ccc11] muistatko kun oltiin siinä yhessä vuoristossa jossa sinä olit PJ ja sanoit että mee pois mä en jaksa piirtää tätä karttaa, no mun peli hahmoa ei huvittanut mennä pois vaan se halus listiä lisää örkkejä. no paikalle saapuu muistaakseni 50milj. ingweä(korkein haltia kuningas(lukee keskimaan valtiaat osa 1:ssä) ne sanoo että mee pois no omapäinen hahmoni ei mene. ingwet piirittää hahmon ja alkavat tanssia piirissä tämän ympärillä (heidän jalan jäljistään kasvaa kasveja tai puita) no niin siinähän sitä ollan puu muurin sisällä mutta onneksi on sytys loitsu...
Olorin linkki 9. helmikuuta 2004 kello 7.49
Olorin 9. helmikuuta 2004 kello 7.49 linkki Vain yksi sana riittää kuvaamaan: lapsellista. Ja mitenkäs kun sytytit ne puut palamaan. Löytyikö povarista asbestiviitta vai paloiko hahmo hengiltä?
pysir linkki 9. helmikuuta 2004 kello 17.29
pysir 9. helmikuuta 2004 kello 17.29 linkki No mä päätin että ne ingwet armahti sen hahmon... :oops:
pysir linkki 9. helmikuuta 2004 kello 17.34
pysir 9. helmikuuta 2004 kello 17.34 linkki huomatkaa: [quote:18f1dc0d27="pysir"]No tällaista ei tietenkään [b:18f1dc0d27][i:18f1dc0d27]usein[/i:18f1dc0d27][/b:18f1dc0d27] tapahdu ja hyvä niin![/quote:18f1dc0d27]
GreepyReaper linkki 9. helmikuuta 2004 kello 19.06
GreepyReaper 9. helmikuuta 2004 kello 19.06 linkki Jos pelaajat alkavat vi**tuilemaan niin listikää ne surutta. Siintä ilo irtoaa... Turha niitä on hengissä pitää.
Leguriand linkki 13. helmikuuta 2004 kello 14.34
Leguriand 13. helmikuuta 2004 kello 14.34 linkki [quote:14dbacf0c9="GreepyReaper"][quote:14dbacf0c9="Galen"]Suunnittelen liikaa. Sitten pelaajat tekevätkin jotain mitä en ajatellut ja passs... sitten saa taas hiki päässä improvisoida. Ja siitähän nyt ei tahdo tulla yhtään mitään.[/quote:14dbacf0c9] Sama juttu. Kun tekee meidän pelaajille edes yhden questin, oli se sitten kuinka yksinkertainen vaan, pelaajat pistävät jalalla koreaksi. Nykyään jaksan suunnitella vain scenejä, "pitkissä peleissä" pelaajat saavat riehua.[/quote:14dbacf0c9] tuota juuri tarkoitin eli suunnittelet vain kohtauksia ja tökkäät niitä perä perään ja pelaajat luulevat että olet luonut heille upean pitkän kampanjan jota todella kannattaa pelata. :-D :b
GreepyReaper linkki 14. helmikuuta 2004 kello 16.04
GreepyReaper 14. helmikuuta 2004 kello 16.04 linkki Ei ei ei... Scene on yhen illan peli. Johon aina tehää uudet hahmot. (joskus minä joskus pelaajat). Pelataan yön yli (5h) ja sitten peli on loppu ja seuraavalla kerralla on uusi juoni ja uudet kujeet.