Vanha foorumi

Takaisin

Syystapaamistunnelmia 2003

Tapahtumat
Nysalor 19. lokakuuta 2003 kello 0.40
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 19. lokakuuta 2003 kello 0.40
Nysalor 19. lokakuuta 2003 kello 0.40 linkki Kalikoksen syystapaaminen on minun osaltani takana kirjoittaessani tätä. Olin vain lauantain läsnä, mutta tuli roikuttua tapahtumassa mukana pidempään kuin kai kertaakaan ennen Kalikoksen tapahtumissa. Ja hauskaa oli, vaikka jotakuinkin kuusituntinen pelisessio vähän alkoi käydä jo äänen päälle. Koska kyseessä oli vain syystapaaminen, ei mitään kokousmuodollisuuksia ollut. Porukkaakaan ei ollut vielä aluksi paikalla valtavan paljon läsnä, mutta ihmisiä saapui ajan mittaan enemmän. Muutama ensimmäinen tunti näytti sujuvan monien osalta jonkin seurapelin kimpussa, kun taas itse kertailin skenaarioni tekstejä. Taululle kirjoitettu aikataulu osoittautui todella hyvin alustavaksi, sillä roolipelien aloittaminen taisi venyä noin tunnilla. Peluutin tapaamisessa Meriwyrmin tanssi -RuneQuest-skenaarion, johon tahtoi aluksi olla vaikea saada pelaajia, kun osa oli lukenut skenaarion jo aikaisemmin ja toisilla halukkailla taas ei aika olisi riittänyt pelin pelaamiseen. Viimein kuitenkin kasassa oli viiden innokkaan pelaajan joukko ja hauskaa kyllä he taisivat olla sellaista väkeä, josta kukaan ei ollut toisten kanssa samassa pöytäroolipeliporukassa. Tämä tietty vieraus ehkä lisäsi pelin kiinnostavuutta, kun pelaajat pääsivät pelaamaan omasta peliporukastaan poikkeavassa porukassa. Itse pelin tapahtumat sujuivat urheiden lunarilaisten kannalta aluksi kehnosti, kun lunarilaisten saattama lähettiläs ryöstettiin. Pitkän uurastuksen ja huiman kamppailun jälkeen he onnistuivat pelastamaan lähettilään ja loppu oli onnellinen. Siinä sivussa joukon päällikkö onnistui osoittamaan taitojaan: yksi tai kaksi kriittistä osumaa, monia tavallisia osumia ja yksi karmea kompurointi eli kriittinen suoraan lähimpään toveriin, jonka käsi oli katketa moisesta töppäyksestä. :) Yksi pelaajista joutui lähtemään ennen pelin loppua, mutta hän sai loistavan sujuvasti hahmonsa sivuun, jotta muut saattoivat pelata seikkailun loppuun. Kaikkiaan suuret kiitokset Meriwyrmin tanssiin osallistuneille. Tämä oli Kalikoksen tilaisuuksissa ensimmäinen skenaario, jonka ehdin peluuttaa loppuun saakka, vaikka vähän vauhtia piti laittaa tähänkin. Pelissä oli todella hyvä tunnelma ja paljon huvittavia tilanteita. Totisesti toivon, että pääsisin joskus tulevaisuudessakin peluuttamaan yhtä viihdyttävää peliä! Roolipelien päätyttyä oli vuorossa Glorantha-tietovisa, jota newsalor piti jännitystä äärimmilleen kiristävällä tyylillään yleisön katsellessa ja kilpailijoiden hikoillessa. :) Visassa oli mukana seitsemän kilpailijaa, joita putoili kysymysten edetessä pois tasaiseen tahtiin, kunnes oli kaksi finalistia enää jäljellä. Näistä kahdesta voittajaksi selviytyi - jos oikein muistan - niukkaakin niukemmin Marcus Maximus, kun taas Chividalin oli tyytyminen kakkossijaan. Itse putosin viimeisenä finaalista. Tietovisan jälkeen oli saunomista ja rupattelua. Taisin puhella aika monenkirjavista aiheista: niin Meriwyrmin tanssin pelihahmojen salaisuuksista kuin Yelmalio/Elmal -ongelmasta. :) Nousipa keskusteluissa esiin myös kysymys lännen veijareista. Puhumista olisi varmasti riittänyt vaikka aamuun asti, mutta sitten oli jo minun aika lähteä joskus kymmenen jälkeen. Ilmeisesti joskus lähtöni jälkeen oli ohjelmassa kerskakilpailu, jota siis en nähnyt. Syystapahtuma oli minusta yksi hienoimpia Kalikoksen järjestämistä tilaisuuksista tähän mennessä. Tunnelma oli korkealla ja monia uusia kasvoja näkyi paikalla. Laskeskelin muistikuvieni perusteella, että mieleeni oli jäänyt kaikkiaan 27 eri henkilöä, jotka olivat lyhyempään tai pidempään paikalla. Minulle aivan uusia kasvoja oli kai melkein kymmenen ja erityisen kuvaa oli nähdä kasvoista kasvoihin ihmisiä, joiden kanssa oli tullut keskusteltua irkissä jo aikaisemmin. Tällä kertaa kameroita näytti olevan useampia, jopa yksi videokamera. Itse otin ehkä melkein 40 kuvaa kahdelle filmille. Minun suunnastani on siis luvassa kuvia digitaalisessa muodossa Kalikoksen nettisivuille jossakin vaiheessa. Muutkin kuvat ovat aivan yhtä tervetulleita, jos kuvaajat haluavat niitä nettiin näkyviin. Kannattaa ottaa sen tiimoilta yhteyttä minuun, kun olen kuvista ennekin huolehtinut. Tuossa siis joitakin minun ajatuksiani Kalikoksen syystapaamisesta. Se on toki vain suppea kertomus, sillä olin tosiaan suuren osan ajasta kiinni skenaarion peluuttamisessa ja silloin ei oikein muuta ehtinyt seuraamaan. Lähdin myös pois sen verran aikaisin, että minulta jäi varmaan paljon kaikenlaista näkemättäkin. Senpä vuoksi kirjoitelkaa ihmeessä muutkin mukana olleet kokemuksianne ja ajatuksianne tähän viestiketjuun, jotta saadaan moniulotteinen raportti syystapahtumasta.
Moonson linkki 19. lokakuuta 2003 kello 12.24
Moonson 19. lokakuuta 2003 kello 12.24 linkki Harmittaa kun en päässyt lähtemään mukaan. Olin oikeastaan vielä torstaina lähdössä ihan tosissaan, mutta sitten opiskelun realiteetit iskivät päin näköä ja pitikin jäädä kotiin tekemään harkkatöitä. Ehkä ensi kerralla sitten... jos on vaikka siinä välissä ehtinyt valmistumaan DI:ksi ja on sitten todella paljon vapaa-aikaa (yeah, right :().
humis linkki 19. lokakuuta 2003 kello 14.03
humis 19. lokakuuta 2003 kello 14.03 linkki Vähitellen alkaa tässä jo palautua tapaamisesta. Pirun kivaa oli taas, niin kuin tietysti sopi odottaakin. Kotiin pääsin joskus puoli kahdeksalta aamulla. Yleensä odotan Kalikoksen tapaamisilta jo etukäteen tosi paljon, mutta tällä kertaa olin hoitanut asiat vähän huonosti. Sen sijaan että olisin voinut mehustella tapaamisella puoli viikkoa etukäteen ja valmistella tarinoita ja kerskoja, olin koko viikon kiinni järjestämässä toisia juhlia - jotka tosin olivatkin sitten elämäni parhaimmat bileet. Ainoa vaan, että ne juhlat olivat perjantaina juuri päivää ennen tapaamista. Ei tuntunut, että edes Kalikoksen tapaamisellakaan olisi mitään mahdollisuuksia kilpailla ja olin paikalle saapuessani jo valmiiksi lopen uupunut. Vielä siinäkin vaiheessa, kun sain alkuesittäytymisten jälkeen "A monstrous birth" -HQ -skenaarioni käyntiin, en vielä ihan ollut varma päivän kulusta, mutta vähitellen sain kiinni pelinjohtovireestä ja elo ja inspiraatio palasivat muhun. Kaikki väsymys unohtui ja koko loppuilta olikin sitten taattua Kalikos-juhlaa. Skenaario osoittautui oivaksi ja peli kulki tosi kiinnostavalla tavalla eri lailla kuin oman kampanjani PTS:n pelit - sain siitä hyviä ajattelunaiheita ja lähtökohtia miettiä oman peliporukkamme metapeliä. Pelien jälkeen syötiin hyvää kasviskeittoa, ja sitten olikin jo tietokilpailun vuoro. Karsiuduin jo toisella kierroksella. Kilpailu sinänsä oli tosi hauskaa seurattavaa. Hienoa Olli! Ja onneksi olkoon uudelle Glorantha-viisaallemme, Markukselle. Tietokilpailun jälkeen painuttiin saunomaan. Saunassa oli hyvä orlanthifiilis ja mielenkiintoisia keskusteluja. Ja sitten olikin taas mun järjestämän ohjelmanumeron vuoro - oli kerskakisan aika. Kuusi Gloranthalaista sankaria eri puolilta Genertelaa (Teemun märkäkorva 10 -vuotias lunari-ipana, Topi Salmen Gonn Ortan luona asuva morokanthi, Eetun orlanthisankari Hahlgrim Ukkoskirves, Teron Impala-heimon urho, Axan Konkari-Sankari sekä Topi Pitkäsen mystinen-sivustakatsoja-joka-ei-osallistunut-oikeastaan-kisaan-eikä-kerskaamiseen) kerskasivat suurteoistaan, solvasivat toisiaan ja hämmästyttivät erittäin oivasti mukana elävää yleisöä. Kaikki kerskat olivat viihdyttävällä tavalla erilaisia. Huutoäänestyksellä finaaliin valittiin Hahlgrim sekä Impala-urho (en valitettavasti nyt muista hänen nimeään). Finaalissa kilpailijat joutuivat improvisoimaan kerskoja yleisön antamia aiheita mukaillen. Lopun huutoäänestyksessä Hahlgrim voitti ja niin minusta tuli Kalikoksen vuoden 2003 kerskamestari. Kiitokset vielä kanssakilpailijoille, olitte kaikki loistavia ja arvoisia vastuksia (VAIKKA PARAS MIES TIETYSTI VOITTI;)) Kerskakilpailun luoma tiivis tunnelma antoi hyvän kipinän sitä välittömästi seuranneelle tarinankerronnalle, jonka Larppa aloitti tarinallaan Arkatin rakkaudesta. Minä kerroin tarinan Vadruksesta ja lohikäärme Enskonshonista, Sampo päästi meidät hetkeksi naisten taloon kuuntelemaan syvimpiä salaisuuksia Elämäntuojien Matkasta, Punaisen Tammen sankarit esittivät yhdessä myytin "Destor kokoaa sankarijoukkion" ja Perttu ilahdutti aivan loistavalla peikkotarinallaan "Orlanth pelaa peikkopalloa". Toinen henkilökohtainen tarinani Heortin ja Ivarnen lapsista ja naurun katoamisesta sai jäädä odottamaan kevätkokousta. Sekä uusia että jo kokeneita tarinankertojia oli ilo kuunnella. Tarinankertominen on hieno taito, eikä sitä ole edes vaikea oppia ja kehittää, mutta se kehittyy vain harjoittelemalla. Tällä vauhdilla meillä on parin vuoden kuluttua oikea seura skaldeja, joiden kerronta ei jätä ketään kylmäksi. Ehkäpä jo seuraavassa Ropeconissa Kalikos järjestää tarinankerrontatapahtuman? Virallisen ohjelman loputtua sujui alkuyö hyvien keskustelujen merkeissä, aamu-yöllä viimeiset valvojat viettivät vielä aikaa lystikkäästi Carcassonne: Hunters & Gatherersin merkeissä. Aamun jo sarastaessa ainoastaan minä, Larppa ja Typo olimme enää hereillä ja ennen kuin lähdin ehdimme vielä vetää testi- ja demomielessä parisen HQ:n laajennettua ottelua - siitä oli paljon hyötyä mullekin, PTS:ssä kun ei olla vielä kunnollisia extended contesteja pelattu oikeastaan yhtään. Kaikenkaikkiaan loistava tapahtuma, Kalikoksen tapaamiset vain paranevat kerta kerralta. Kalikoksessa on kyllä tosi loistavaa porukkaa ympäri Suomea. Oli loistavaa tavata niin vanhoja ystäviä kuin nähdä niin paljon uusiakin naamoja tapaamisessa. Parasta oli kuitenkin se avoin, inspiroiva ja tukeva Kalikos-fiilis, joka meille näinä parina vuonna on ehtinyt muodostua. Ei ole montaa mestaa, jossa tuntuisi niin luonnolliselta ja turvalliselta astua ison yleisön eteen tekemään jotain niinkin absurdia kuin kerskaaminen tai missä voisi yhtä vastaanottavan ja tukevan yleisön keskellä treenata tarinankertomistaitojaan. Siitä fiiliksestä kiitos teille kaikille, olette mahtavia!
Guzmo linkki 19. lokakuuta 2003 kello 16.17
Guzmo 19. lokakuuta 2003 kello 16.17 linkki Oli todella [size=24:8aae949f10]hauskaa[/size:8aae949f10]. Kiitos kaikille hyvästä tapahtumasta. Eetun, Ollin & Sampon kanssa oli kiinnostavia keskusteluja HQ:n systeemistä ja pelinvetämistavoista. Tuli hyviä ideoita omaa peliä varten. Mulla meni muuten ääni käheäksi kerskakilpailun kannatusjoukkoina huutaessani :)
Larppa linkki 19. lokakuuta 2003 kello 16.24
Larppa 19. lokakuuta 2003 kello 16.24 linkki Heh, kotiin päästiin lopulta hengissä. Kofeiini virtaa elimistössä varmaan enemmän kuin veri ja väsy on. Pitää kai tässä jossain vaiheessa taipua vihdoin ja viimein nukkumaan, mutta toki ensin pitää kehua tätä loistavaa Kalikoksen miittiä. Ainoa ongelma vain on, että mistäs aloittaisin! Pääsin tosiaan paikalle, kaikenlaisen säätämisen jälkeen. Tulin siinä joskus vähän ennen kahta paikalle. Suuri määrä kalikoslaisia, niin uusia kuin vanhoja, oli jo paikalla. Siinä muutaman kanssa vähän juttelin aluksi. Katselin meininkiä hetken ja siirryin katselemaan sitten pelejä. Ilmottauduin Nysalorin peliin ja onneksi lopulta siihen tuli tarpeeksi porukkaa. Ehkä tunti jouduttiin siinä odottelemaan, että päästiin pelaamaan, koska jotkut pelasivat tätä loistavaa Carcassonne peliä. Sitten pelistä. Peli tosiaan meni kivasti, kuten Nysalor jo ehti sanomaan. Pari irkkipeleistä tuttua kaveria pelasi siinä. Alussa oli pelaaminen aika löysää ja sellaista, mutta pian kaikki pääsivät hyvin mukaan peliin. Itse pelasin sellaista sissiksi koulutettua lunarisoturia, joka oli ihan kiltti ja tottelevainen nuorukainen. Peli eteni hyvin, kaapattiinhan siinä melkein heti lähettiläs, jota meidän piti suojella. Sitten suurin osa pelistä koitettiin selvittää, että missä ihmeessä hän on. Lopulta saimme vihdoin selville, että hän oli siellä majakkarakennuksessa. Tosiaan lopputaisto oli(si) hieno, omalta osalta jäi vähän kuppaiseksi, kun johtajamme kompuroi ja iskee minua kriittisellä käteen. Lopulta saatiin lähettiläs, riitti suoritettua ja Seapolis pelastettua. Hyvä peli, tahdon kiittää siitä pelinjohtajaa ja pelaajia. Pelien jälkeen oli ruokailu. Ruokailun "päätyttyä" alkoi tuo loistava Glorantha tietovisa. Newsalorin johdolla ja opastuksella visa lähti käyntiin. Oli kyllä loistavat kilpailijat ja kysymykset hienoja. Yleisö oli kivasti mukana (vaikkei varmaan ideaan kuulunut) omine juttuineen. Porukka alkoi tippuilla sitten kysymysten vaikeudettua ja viimeisinä siellä oli foorumin Chividal ja Marcus Maximus. Jännän ja tiukan kaksinkamppailun jälkeen Marcus Maximus nousi voittajaksi ja sai täten suunnatonta kunniaa tietämyksellään. Hyvä visa, kevätkokouksessa uusia? Hieman tuo aikataulu alkoi sitten muuttumaan ja rakoilemaan. Sällit päättivät, että on paras ensin saunoa ja sitten ratkaista Kalikoksen kovin uhoaja (joka oli jo joillain tiedossa ennen koko kerskakisaa). Siinä suurin osa lähti palvomaan Orlanthia ja kertomaan tarinoita saunan puolelle. Itse jäin aluksi juttelemaan toisten kanssa sinne päähuoneitten puolelle, mutta sitten lopussa liityin Orlanthin palvontariittiin. Saunan jälkeen tosiaan marssimme nopeasti (jotain ½-1 tuntia kesti) kerskaamaan. Humis jo luetteli osallistujat, joten niistä enempiä höpisemättä. Kerska oli tosiaan mahtavaa katseltavaa ja itse muun yleisön joukossa osallistuin tukemaan näitä urheita miehiä. Kerskassa ratkaisi loppujen lopuksi äänenkäyttö kaikista eniten. Mm. verraten humiksen ja tämän lunarlällykän höpinöitä, niin humis teki vaikuttavamman esityksen (myös) äänellään. Lopuksihan humis ja Dovas uhosivat toisilleen ja niukasti humis nousi voittajaksi. Hieno kisa, ilo oli katsella ja seurata. Kerskaamisten jälkeen oli vuorossa tunnelmallista tarinankerrontaa. Kokoonnuimme takan luokse kertomaan tarinoita. Itse aloitin tuon ensikertalaisena, kertomalla tarinan Arkatin rakkaudesta. Taisin kertoa tarinan loppujen lopuksi liian nopeasti, mutta tosiaan harjoittelu tekee mestarin. Ensi kerralle voisi myös harjoitella enemmin kuin kertoo tuon. Toisten tarinat vasta olivatkin hyviä. Parhaimmaksi taisi nousta Punaisen Tammen Saagan sankarimatkailumyytti ja Pertun hieno Orlanthista kertova tarina. Hienoa pojat. Kertomisen jälkeen ohjelma oli aika avointa. Kaikki siirtyivät juttelemaan kaikenlaisista jutuista. Itse siinä kahvia kittasin (vähän liikaa) yli puoli pannua suoraan ja oli vähän sekava olo seuraavan tunnin aikana, mutta kyllä se kolmeen mennessä selvisi. Sitten alkoi jo helsinkiläiset poistumaan ja väki väheni. Itse innostuin kokeilemaan Carrassonea ja onneksi kokeilin. Sitä tuli sitten pelailtua aamu viiteen asti tai jonnekkin sinne. Hyvää seuraa tarjosivat etenkin Konkari Sankari (Axa), humis ja TypoDemon. Lopuksi jopa Konkari Sankari tärkeitten sunnuntain velvollisuuksiensa takia nöyrtyi "nukkumaan". Sitten humis ja Typon kanssa joitain taisteluita pelattiin HeroQuestilla. Pelailun jälkeen aloimme TypoDemonin kanssa puhuman irkkipeleistä. Taisi se olla humikselle liikaa ja hän lähti sitten aamulla johonkin aikaan pois. Puheltiin me siinä jotain 3 tuntia aktiivisesti peleistä ja kivaa oli. Kiitos hyvästä seurasta, TypoDemon. Tosiaan ei muut kuin Yelmalion Valon Kapteeni (minä), Uz kansan peikkojohtaja (TypoDemon) ja orlanthisankari (humis) selvinneet nukkumatta aamuun. Aamulla alkoi porukka sitten heräillä. Taas sitä kahvia piti kitata. Itse poistuin jossain yhdentoista maissa tuosta mahtavasta miitistä. Loppujen lopuksi ihan loistava miitti. Uusia naamoja, myös nuoria, oli mukana. Mm. bombur, GEAS, Tupew, Frade ja muut olivat mukava ilmestys. Tosin harmi, kun joutuivat lähtemään ennen kaikkea kivaa pois. Ja hitto vie, kun kaupassa ei ollut munkkia, niin sain kahden munkkipussin tilauksen vastineeksi vain yhden munkin, mutta kiitos hakijoille. Odotellaan nyt noita miittikuvia ja samalla valmistaudutaan kevätkokouksen koitoksiin. Voisi joskus jopa nukkua… :) Ps. Varmaan tuhat ja sata asiaa unohtui mainita. Ps.2. Markus ja Konkari Sankari, olitte kyllä äijiä, mukava oli tavata ja jutella.
Bombur linkki 19. lokakuuta 2003 kello 16.42
Bombur 19. lokakuuta 2003 kello 16.42 linkki Siellä oli mukavaa, kerkesin tutustua muutamiin ihmisiin. Tulin tilaisuuteen liian myöhässä (n. klo 16.00) enkä kerennyt RQ-peliin joka sijoittui jonnekkin keinotekoiseen saareen. Hetken katsoin kun Larppa, TypoTus, sunherd, luultavasti Tupew ja Zin lettersin kansipiirtäjä pelailivat Nysalorin johtamana. Monet jäivät ikävä kyllä tuntemattomiksi mutta Larpan avulla tunnistin muutamia. Silläaikaa kun Nysalor ja hänen pelaajansa pelailivat kamppanjaansa, näin kun muutamat oli alottelemassa Carcassone peliä ja kysyin saisinko liittyä mukaan. Pelailtiin sitä newsalorin, GEASin ja kahden muun kanssa (Älkää luulko että nimenne ei ole tänne tarpeeksi arvokas, en vain muista teidän nimiänne:)) hetken. Carcassonen jälkeen jäin seuraamaan Nysalorin peliä kunnes tämä mielenkiintoinen visa alkoi jonka jälkeen sauna, jonka jälkeen kello oli jo 22:00, en kerennyt nähdä Kerskakilpailua, olisi ollut mielenkiintoista katsoa sitä, mutta piti lähteä. Muuten oli todella hauskaa. Tulen luultavasti myös seuraavaan tapahtumaan, ehkä sinne ehdin ajoissa ja kerkiän tutustumaan ihmisiin:)
humis linkki 19. lokakuuta 2003 kello 17.05
humis 19. lokakuuta 2003 kello 17.05 linkki [quote:e2f0830856="Guzmo"]Mulla meni muuten ääni käheäksi kerskakilpailun kannatusjoukkoina huutaessani :)[/quote:e2f0830856] Ah, unohtu mainita, mutta arvaa menikö mulla :).
TypoDemon linkki 19. lokakuuta 2003 kello 19.28
TypoDemon 19. lokakuuta 2003 kello 19.28 linkki Juu hauskaa oli. En jaksa jaaritella pidempään kun emenn tästä nyt nukkumaan. Samaa settiä tulevissakin tapaamisissa, niin ei kyllä valittamista tule tästä suunnasta. Tilat oli mahtavat ja odottelen innolla, että pääsee Jyväskylässäkin visiteeraamaan. Ps: newsalor: Kai sä löysit sun kengät? :lol:
Chividal linkki 20. lokakuuta 2003 kello 8.28
Chividal 20. lokakuuta 2003 kello 8.28 linkki Mahtavat kestit! Etukäteen ehdin jo vähän huolestua, että miten pysyn hereillä, kun olin ollut lauantain aamu kahdeksaan 24h töissä ja siitä suoraan samoilla silmillä kohti Helsinkiä, mutta huoli osoittautui aiheettomaksi kun tapaaminen pääsi kunnolla vauhtiin. Saavuin siinä yhden jälkeen paikalle, jolloin siellä ei vielä ollut kovin paljoa porukkaa. Pyöriessä ja hyöriessä meni siitä pari tuntia ennen kuin ensimmäiset pelit alkoivat. Olin jo etukäteen päättänyt osallistua Eetun Monsterous Birth peliin ja se osoittautui mahtavaksi. Se oli myös ensimmäinen pitempi HQ pelini ja oivalsin systeemin mahtavuuden pelin edetessä. Samainen skenu RQ:lla olisi varmasti vienyt miljoona biljoonaa kertaa enemmän aikaa. En ala tarkemmin kertomaan pelin kulkua, jottei spoilata, mutta onnituimme suhteellisen hyvin ja Sartar tuli pelastettua. :) Glorantha visa olikin sitten vissiin seuraavana. Osallistuin visaan ihan huvin vuoksi luullen, että tipahdan ensimmäisten joukossa pois, mutta toisin kävi! Kierros kierrokselta väki väheni ja ihmetykseni kasvoi kasvamistaan, kun ennakkosuosikit tippuivat toisensa jälkeen ja lopulta vain minä ja Marcus olimme jäljellä. Jotenkin olin onnistunut valitsemaan kysymykseni ällistyttävällä tuurilla tai Arachne Solaran johdatuksella. Loppukilpailussa meidän molempien todelliset Glorantha tiedot pääsivät esille ja "en tiedä" taisi olla loppukilpailun yleisin vastaus, jostakin syystä se ei tainnut olla oikea vastaus yhteenkään kysymykseen. Tosin pitää totuuden nimissä sanoa, että viimeiset kysymykset olivat melkoisen vaikeita. Lopulta Marcus vei niukasti voiton loppukilpailun ainoalla oikealla vastauksella. Mahtava visa, kiitos siitä Ollille. Ehdottomasti uusi visa seuraavalla kerralla. Saunassa käytiin. Kerskakisa oli seuraavana illan pääohjelmanumeroista. Se osoittautui varsin korkeatasoiseksi. Minusta oli hienoa, miten yleisö oli mukana kerskassa. Alkukisassa kilpailijat jäivät vain ehkä liikaa "keskustelemaan" keskenään. Voiton vei vahvalla esityksellä Eetun Hahlgrim. Huomaa, että on tultu kerskailtua ennenkin, vai? :lol: Tarinankerronta oli mahtavaa. Loppuilta menikin sitten taan pyöriessä. Lopulta alkoi sitten väsyttää niin paljon, että oli pakko mennä tuutimaan. Aamulla paikalla oli enää pari kourallista porukkaa ja loppujen lopuksi enää seitsemän. Olli huomasi kenkiensä hävinneen ja ottikin käyttöönsä täydellisesti jalkaan sopivat ja muutenkin melko samannäköiset ylimääräiset kengät eteisestä :lol: :rollin: :lol: Siivousten jälkeen suunnistimme pitsaravinteliin ja sitten rautatieasemalle, jossa teimme pyhät lupaukset uudelleennäkemisistä :) Kaiken kaikkiaan tapaaminen oli mielestäni paras tähän mennessä. Osan siitä teki vähempi alkoholin määrä ja toisaalta hyvä järjestetty ohjelma. Molemmat pelitkin saatiin (pienellä kiireellä) päätökseen. Ehdotuksena olisikin vastaisuuden varalle, että pelit voisivat olla tehty vieläkin lyhemmiksi kun aina meinaa tulla kiire. Uusia kasvoja oli paljon, mikä oli todella mukavaa. Meininki oli todella avoin ja rento, kuten aina Kalikoksen tapaamisissa. KIITOS KAIKILLE JÄRJESTÄJILLE JA OSALLISTUJILLE!! ps: kamerastani löytyi aamulla 82 kuvaa. laitan ne jonnekin nettiin jo nopeasti, mutta lähettelen vaikkapa jonkin kokoelman sitten kalikoksen sivuille.
newsalor linkki 20. lokakuuta 2003 kello 10.05
newsalor 20. lokakuuta 2003 kello 10.05 linkki Vuoden parhaiden Glorantha-kinkereiden jälkimainingeissa voin todeta, että Kalikoksen jäsenet ovat yhä Elävässä Uskossa! Jokos Marcus Maximuksen avatarin yläosaan ollaan saatu Vuoden Glorantha-viisaan titteli sädekehäksi? Tapaaminen oli erittäin onnistunut. Siitä erityiskiitos ohjelmanjärjestäjille! ;) Kiitokset myös kaikille, joiden kanssa tuli käytyä henkeviä (ja vähemmän henkeviä) keskusteluja. BTW, onko kukaan huomannut kenkiensä vaihtuneen? Tulipahan ainakin hyvästeltyä Perttu. Hälle tuli varmaan sanottua "hei" 20 kertaa. Aina kun mies lähti, niin näin häntä sitten uudestaan vähän ajan päästä. :) Paras tapaaminen ikuna.
Dovas linkki 20. lokakuuta 2003 kello 21.12
Dovas 20. lokakuuta 2003 kello 21.12 linkki Se oli loistomeetinki se! Sitä oli koko sunnuntain vielä niin innokkaissa fiiliksissä ja uusia ideoita tulvi mieleen jo seuraavaa kokousta tähyillen. Aikataulut taisivat tosiaan hyvin pysyä raameissaan, vaikka pelit aluksi käynnistyivät ilmeisesti myöhemmin. Itse huomasin mukavimmaksi valinnaksi olla hätäilemättä itse ropettamiseen ehtimisen kanssa (vaikken niihin kyllä sitten osaa ottanutkaan), vaan sitä sujuvasti pääsi tunnelmaan ihan vain keskustellen ihmisten kanssa, varmaan tunti-pari. Ja aiheitahan riitti. Glorantha-tietovisa oli todella huisin jännä ja kaikkihan seurasivat sitä korvat höröllä, kenenkään muun (kuin tietysti osanottajien, eh) hiiskattamatta sanaakaan. Harmi vain, jouduin skippaamaan puolessa välissä kuuntelun, kun täytyi käydä suorittamassa pieni varastontäydennys. Newsalor on kyllä erinomainen tietovisan vetäjä. Äänenpainotuksetkin ovat kuin suoraan vanhan kunnon megavisan juontajalta! :) Ehdotan että tietovisastasta tehdään pysyvä ja jatkuva traditio samantien. Ja respektiä osallistuneille, sekä tietysti voittaneille. Chividalin ja Markuksen jännityksen hien saattoi haistaa huoneen takaosaan saakka. :-o Mukavan saunonnan jälkeen oli sitten kerska edessä. Siitäkin voitaisiin tosiaan aivan hyvin tehdä eräänlainen traditio. Täytyy sanoa että jännäsin siihen lähtiessä aika lailla, mutta sen alettua yleisön ja kannustajien kuuneltua hetken kerskaajien ja mahtailijoiden toisilleenhuutelua, into repesi valloilleen. Kaikilla osallistujilla oli omalla tavallaan todella mainiot ja ainutlaatuiset hahmonsa. Osallistuin siis impaloiden Myrskyklaanin Inkitu Jousensilmänä, Suuren Tuulen, Kaksoistähtien ja Wahan palvojana. Äänekäs pygmi, joka kohtasi kummallisia ulkomaalaisia, mutta kokikin vasta erityistä hämmenystä tavattuaan ystävällisen, ("jotain") Gonn Ortaa palvovan morokanthin. Finaalissa Inkitun vastus Halhgrim (nostatti tietty luun kurkkuun Eetun veroisen tarinankertojan ollessa vastassa), voitti odotetusti. Yleisö hoksasi arvatenkin Inkitulle suunnittelemani heikomman puolen; urotöitä ei liiemmin hänen omalla sarallaan ollut ja kertoikin hänen omasta klaanistaan ennemmin. (Jos Morokanthi olisi hoksannut entisenä vaeltavana vain kysyä, keltä reidasin maagiset aseeni niin... :lol: ) Upea syystapaaminen, kaikki hienoa, mukavaa ja ystävällistä sakkia ja ikävä on jo. Paras meetti. Ja ei kun jatketaan.
Marcus Maximus linkki 21. lokakuuta 2003 kello 6.52
Marcus Maximus 21. lokakuuta 2003 kello 6.52 linkki Wow, meitsillä on uusi status. Tosi Otila voi ottaa erää Ouroborostakin vastaan. Herrajumala niitä visan loppukisan kysymyksiä. Laskeskelin kisan jälkeen, että ehkä kolmeen kymmenestä olisin tiennyt vastauksen, ja pakko tunnustaa että tappio kävi mielessä kun Chiviltä kysyttiin allekirjoittaneelle sattuneesta syystä hyvinkin itsestäänselvistä Kuunpojan inspiraatioista. [quote:262add1fd3="Chividal"]Jotenkin olin onnistunut valitsemaan kysymykseni ällistyttävällä tuurilla tai Arachne Solaran johdatuksella. Loppukilpailussa meidän molempien todelliset Glorantha tiedot pääsivät esille ja "en tiedä" taisi olla loppukilpailun yleisin vastaus, jostakin syystä se ei tainnut olla oikea vastaus yhteenkään kysymykseen. [/quote:262add1fd3] Tämän paremmin ei voisi sanoa! :-D [quote:262add1fd3="Larppa"]Markus ja Konkari Sankari, olitte kyllä äijiä, mukava oli tavata ja jutella.[/quote:262add1fd3] Samoin sanoin! Ja, hyvää stooria heitit Arkatista. Miesten Saunavuoro jäi vähän tyhjäksi. Paikalla kun oli vain allekirjoittanut, Spinosar ja (luullakseni kun en mitään näe) Typo. Spinosar päätti kertoa meille seitsemästä saunan lämmittämisen tavasta, mutta miehekkyyteni riitti vain kolmanteen ennen kuin oli pakko paeta ja nopeasti. Erityisspesiaalikiitokseni kuitenkin isännällemme, vaikka hän ei tätä foorumia luekaan. Kokouspaikka on erinomainen ja toimiva, ja toivottavasti Kalikos voi tavata siellä jatkossakin.
Tupew linkki 21. lokakuuta 2003 kello 9.27
Tupew 21. lokakuuta 2003 kello 9.27 linkki Joo, tosi hauskaa kyllä oli. Tämä olikin ensimmäinen kerta kun Kalikoksen tapaamiseen tulin. Tulin sinne jo ensimmäisten joukossa, mutta piti kuitenkin lähteä jo aikaisin (19.00), joka kyrsii ihan hitosti. Kerska kilpailu ja visa olisi ollut pakko nähdä, mutta ei ollut aikaa. Jäi se Nysalorin vetämä pelikin hieman kesken :(. Oli kuitenkin kiva tavata ennestään foorumilta ja ircistä tuttuja henkilöitä livenä. Kaikkien kanssa en kuitenkaan ehtinyt kunnolla tutustua. Alussa pelasin Carcassonnea mm. Guzmon ja Topi Hiski Viljami Salmen kanssa. Peli oli kyllä aika monimutkainen alussa, mutta kun siihen pääsi kunnolla kiinni niin se oli kyllä hyvä peli. (Se täytyy hommata!) Niitä harvinaisia Glorantha kirjoja en kyllä kunnolla ehtinyt lukea, mutta eipä sillä niin väliä. Mutta hyvä tapaaminen oli! Toivottavasti pääsen sinne Kalikoksen kevät tapaamiseen Jyväskylään.
epaz linkki 21. lokakuuta 2003 kello 11.07
epaz 21. lokakuuta 2003 kello 11.07 linkki Olipa hauskaa! Kiitokset Makelle mainiosta paikasta (taas). Pelit vaikuttivat menevän hyvin, kerska oli hauska, tarinankerronta mainiota. Kaikki oli kohdallaan :) Kerskaamisesta tosin... minusta tuntuu, että jatkossa voisi olla syytä ottaa hahmot saman kulttuurin sisältä. Eri kansat pitävät kuitenkin huomattavan erilaisia tyylejä ja urotekoja suosiossa, ja varsinkin kilpailun mennessä hieman keskustelevaksi katosi vertailukyky ja tasapaino. Kerroin saunassa tarinan siitä Kun Chalana Arroy toi Vorian takaisin (Bruce Ferrien, [url]http://myweb.tiscali.co.uk/bferrie/myths/chalana.htm[/url]), joka meni ihan kohtuullisen hyvin. Olen kertonut sen pari kertaa aiemminkin. Varsinaisen tarinankerronnan koittaessa kerroin Maan heimon version Ajan syntyä edeltävistä tapahtumista, Elämäntuojien Matkan (Jane Williamsin, [url]http://www.williams.nildram.co.uk/gloranth/elbq.htm[/url]). Sitten vielä lunttien avulla kerrottiin Eetun, Ilonan ja Mikon kanssa Eetun kirjoittaman myytin siitä kun Destor Kokoaa Sankarijoukon, joka on pelattu kampanjassamme sankarimatkana. Tietovisassa pärjäsin yllättävän hyvin ollen muistaakseni toiseksi viimeinen putoaja ennen finaalia. Tappiokseni koitui se etten ole lukenut Heort-riimuista HeroQuestiäni vieläkään :-) En malta odottaa kevätkokousta. Minulla on muutama ohjelmaideakin... -Sampo
Wildor linkki 22. lokakuuta 2003 kello 0.37
Wildor 22. lokakuuta 2003 kello 0.37 linkki Myin kaljaa humalaisille opiskelijoille ja vanhoille juopoille Ravintola Rentukassa. Enkä ole katkera. Syyskokous my arse..
Nysalor linkki 22. lokakuuta 2003 kello 19.17
Nysalor 22. lokakuuta 2003 kello 19.17 linkki Bombur: [i:dfddbf1f67]Hetken katsoin kun Larppa, TypoTus, sunherd, luultavasti Tupew ja Zin lettersin kansipiirtäjä pelailivat Nysalorin johtamana.[/i:dfddbf1f67] Sen verran täytyy korjata, että viides pelaaja ei ollut kansipiirtäjämme Dovas vaan Perttu, alias Salmanuoli. Minä: [i:dfddbf1f67]Minun suunnastani on siis luvassa kuvia digitaalisessa muodossa Kalikoksen nettisivuille jossakin vaiheessa.[/i:dfddbf1f67] [url=http://www.kalikos.org/tapahtumat/syystapaaminen2003/kuvat.php]Minun kamerallani otetut kuvat[/url] ja [url=http://www.kalikos.org/tapahtumat/syystapaaminen2003/kuvat2.php]Chividalin kameralla otetut kuvat (kahdella sivulla)[/url] ovat putkahtaneet näkyviin Kalikoksen sivuille kuvateksteineen kaikkineen, kuten varmaan monet ovat jo irkissä kuulleet. Kuvia on todella paljon verrattuna aikaisempiin tapahtumiin, joten syystapaamista on saatu nyt dokumentoitua kuvallisesti varsin laajasti.
lintu linkki 23. lokakuuta 2003 kello 16.53
lintu 23. lokakuuta 2003 kello 16.53 linkki Olipa tosi hauskaa nähdä kalikoslaisia vuoden tauon jälkeen! Todellakin varmaan paras miitti tähän mennessä, etenkin hyvin onnistuneen ohjelman ansiosta. Jatkossakin voisi olla vieläkin enemmän sellaista ohjelmaa, jossa kaikki ovat mukana, kuten nyt kerskakilpailu, tietovisa ja tarinankerronta. Roolipeleissä voisi miettiä erilaisia toteutuskeinoja, kuten esimerkiksi että ryhmät ovat samassa maailmassa siten, että ryhmien välillä voi olla interaktiota (eli että olisikin ikään kuin yksi iso peli, jota useat eri ryhmät eri gmien johdolla pelaisivat), jolloin tapahtuma ja ihmiset eivät hajoaisi niin paljon. Sampon kanssa matkalla pois mietimme, että voisi olla hyvinkin antoisaa, jos olisi jotakin 'seminaariohjelmaa'. Ihmiset voisivat esitellä omia ideoitaan ja toteuttamistapojaan koko muulle miittiporukalle esim ryhmätöiden kautta (esim. kolme ihmistä keskenään miettii miten jonkin asian voisi hyvin toteuttaa ingame ja esittelee sen sitten muille). Itseäni ainakin kiinnostaisi, miten eri pelaajaporukat ovat eri asioita ratkaisseet. Suurkiitos vielä muille osallistujille, koska osallistujathan tekevät tapahtumasta onnistuneen! :)
Marcus Maximus linkki 24. lokakuuta 2003 kello 19.36
Marcus Maximus 24. lokakuuta 2003 kello 19.36 linkki Poikkeuksellisesti tässä vaiheessa suosittelen ensi talven yhteispohjoismaista roolipelihäppeninkiä [url=http://www.larp.fi/solmukohta/]Solmukohtaa[/url]. Vaikka se ei ole RQ, HQ eikä Glorantha -häppeninki, juurikin tuollaista seminaari/workshop -tyyppistä juttua siellä varmaankin tulee olemaan aika paljon, pelaamisesta noin yleisemmällä tasolla. Miitti-miitti oli varmaan paras tähänastisista, mutta Zin Lettersin julkistamispileillä oli parhaat jatkot. (Tai siis, minähän olen ollut vain stadin häppeningeissä mukana).
Frade linkki 4. marraskuuta 2003 kello 12.42
Frade 4. marraskuuta 2003 kello 12.42 linkki Minullakin oli ihan kivaa, vaikka ei oltukaan pitkään... Ja olisi pitänyt varautua tylsyyden varalta osallistumalla johonkin peliin. Täytyy tunnustaa, että... PELKÄSIN TEITÄ KAIKKIA! (aluksi) :o Mutta kun näytin videon perheelleni ja ystävilleni (ja varsinkin mummolleni) , sai tapaamisesta aivan väärän mielikuvan. Kun kuvassa näkyi Markku, kädessään hieno, läpinäkuvä "juomapullo", sain heti kuulla kysymyksiä, esim. " Juotiinko siellä", tai " Onko roolipelit vaarallisia?". No, jokatapauksessa, minulla oli ainakin ihan hauskaa. (Kiitos Sampolle, joka kuskasi meidät asemalle!)
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 4. marraskuuta 2003 kello 23.03
Topi Hiski Viljami Salmi 4. marraskuuta 2003 kello 23.03 linkki Joo, kyllä oli tosiaan hauska kokou.. Erittäin positiivisena koin hillityn alkoholipolitiikan.. Hieman vaihtelua positiiviseen suuntaan. Tosin se sunnuntain aikainen lähtö hieman harmitti, en voinut valvoa aivan viimeiseen asti. Peleihin en (taaskaan) osallistunut jo kovin tutuista syistä (lukenut skenut). Tosin vieläkin harmittaa että ei ehditty sitten pelaamaan sitä Markon(Guzmo) HQ peliä johon hahmotkin jo tehtiin. Nimittäin palan halusta pelata HQ:lla ja oppia systeemiä konkreetisti. Tietovisa oli loistavasti toteutettu! Sain todella suostutella Markusta osallistumaan koska hän pelkäsi "tietämättömyytensä" paljastuvan.. :) Toisin siinä sitten kävi.. Kerskaan en aikonut alussa edes osallistua, mutta sitten vähän osanottajan määrään säikähdyttämänä aloin ideoimaan jotain hahmoa. Gonn ortan tuttu Herra Suuruus (Mr. Greatness) on maailman täydellisin Morokanth.. Vaikka hahmo oli tuttu Griffin Mountainista, oli hänen tekemänsä urotyöt minulta täysin hukassa kisaan osallistuessani. Sitten piti tosiaan ruveta säveltämään urotekoa samalla kun sitä kerskasin. Pitkähän siitä tuli ("noniin! Mitä siellä luolassa nyt oli!?"). Mutta hauskaa minulla(varmaan muillakin) oli. Tosin hieman lööperiksi sen vedin, olisi pitänyt olla totisempi. Ei kerskaus ole hauskaa, se on totista hommaa! Toinen kasviskeitto oli tulista kun perkele, mutta hyvää se kyllä oli! Illan carcassonet ja monet keskustelut antoivat kyllä puhtia tähän mieheen taas. Nyt on taas oma kampanjamme edennyt pari kunnon loikkaa inspiraationi ansiosta.. Nyt nukkumaan, lisäilen jos tästä raportista puuttuu jotain..
Dovas linkki 5. marraskuuta 2003 kello 0.21
Dovas 5. marraskuuta 2003 kello 0.21 linkki Frede kirjoitti: [i:7e4566c82d]Täytyy tunnustaa, että... PELKÄSIN TEITÄ KAIKKIA! (aluksi)[/i:7e4566c82d] No ei tokkiinsa tarvitse pelätä. :) Kaikista pidetään huoli. (Tosiaan Sampo ansaitsisi sankarinimen jo kun vei teidät asemalle). [i:7e4566c82d]Mutta kun näytin videon perheelleni ja ystävilleni (ja varsinkin mummolleni) , sai tapaamisesta aivan väärän mielikuvan. Kun kuvassa näkyi Markku, kädessään hieno, läpinäkuvä "juomapullo", sain heti kuulla kysymyksiä, esim. " Juotiinko siellä", tai " Onko roolipelit vaarallisia?".[/i:7e4566c82d] Pullo oli Kalikosin lahja ja kiitos Markulle, paikan järjestäjälle, joka jälleen kerran pystyi nuo hyvät tilat meille järjestämään. Taisi kuitenkin kasviskeitto ja kahvi maistua hänelle tilaisuuden aikana. [i:7e4566c82d]No, jokatapauksessa, minulla oli ainakin ihan hauskaa.[/i:7e4566c82d] Kiva kuulla!
Frade linkki 11. marraskuuta 2003 kello 12.09
Frade 11. marraskuuta 2003 kello 12.09 linkki No mutta vanhempien esittämät kysymykset olivat lähinnä sellaisia, että niihin piti vastata "ei". Ei niillä ole hajuakaan roolipeleistä. |I No mutta...kyllä mä sain ne uskomaan, ettei siellä uhrattu ketään! :-D