Vanha foorumi

Takaisin

Gunda

Gloranthan olennot ja henkilöt
Arkat 13. maaliskuuta 2002 kello 20.27
Kirjoittaja Viesti
Arkat linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 13.58
Arkat 20. kesäkuuta 2001 kello 13.58 linkki Kuka ihme on Gunda the Guilty (Gunda Syyllinen)? Tälle tappavalle valkyyrialle löytyy (jonkinsortin D&D) statit Wyrms Footprints-lehdestä, mutta en ole nähnyt montaakaan mainintaa hänestä? Jossain kerrotaan kuinka Kallyr ja Gunda taistelevat jossain vaiheessa Argrathin käydessä sotaa Imperiumia vastaan (Kuningatarten Taisteluksi, Battle of Queensiksi, sitä kutsuttiin), ja Gunda saa surmansa - tämä taas ajaa Harrekin raivon valtaan, ja hän yrittää tappaa Kallyrin. Joten luulisin että Gunda on Susipiraatti ja Harrekin rakastettu. Esiintyykö hän kenties King of Sartar -kirjassa (on pitänyt ostaa mutta en ole saanut käsiini)?
Nysalor linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 3.51
Nysalor 20. kesäkuuta 2001 kello 3.51 linkki [i:6402f81d9f] Joten luulisin että Gunda on Susipiraatti ja Harrekin rakastettu.[/i:6402f81d9f] Tällaisen käsityksen minäkin olen saanut, vaikka en ole asiaa tarkemmin tutkinut. Jossakin olen muuten nähnyt jonkun tekemät tiedot hänelle, jotka ovat muistaakseni RuneQuest-muodossa. Voinpa koettaa etsiä ne, jos haluat. [i:6402f81d9f] Esiintyykö hän kenties King of Sartar -kirjassa (on pitänyt ostaa mutta en ole saanut käsiini)?[/i:6402f81d9f] Esiintyy ja kahdesti sanaston mukaan, muttei niissä kohdissa taida olla mitään, mitä et jo tietäisi. Mutta tämä kirja on kyllä hyvä ostos, vaikka en ole sitä kovin paljon tutkinutkaan. Se on kai vielä saatavilla Fantasiapeleistäkin.
Arkat linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 16.11
Arkat 20. kesäkuuta 2001 kello 16.11 linkki Olisin erittäin iloinen jos nuo tiedot jostakin löytäisit - itse olen kyllä ajatellut ne tehdä (Argrath minulla jo on, ja Kallyr tekeillä), mutta näkisin mieluusti mitä joku muu on niistä miettinyt.
Nysalor linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 16.47
Nysalor 20. kesäkuuta 2001 kello 16.47 linkki [i:03ed08cb8e] Olisin erittäin iloinen jos nuo tiedot jostakin löytäisit[/i:03ed08cb8e] Onnistuin löytämään nuo haluamasi Gundan tiedot. Niiden pitäisi löytyä [url=http://www.gloranthadigest.com/message.php?ref=3427]tästä[/url]. Tiedot ovat vanhan kunnon Sandy Petersenin työtä ja niissä on käytetty myös hänen velhosääntöjään. Joten pomppaapa vilkaisemassa!
Arkat linkki 21. kesäkuuta 2001 kello 14.01
Arkat 21. kesäkuuta 2001 kello 14.01 linkki Vautsi... melko vahva - juuri oikeaa tasoa verrattuna Effinghamin sivuilta poimimiini Munchkin Questiin (siis statit Harrekille, Cragspiderille, Kuunpoika Argenteukselle ja muutamille muille...). :smile: Kiitos!!! Lisäys: siis melko vahva tyyliin "juuri ja juuri huonompi taistelija kuin Harrek, ja uskomaton loitsija..."... eh... en minäkään nyt ihan tälläiseen ole tottunut... Vielä lisäys (tarkemmin luettuani): Gunda on näköjään uskomattoman persoonallinen henkilö, ja hänen taikaesineensä ja erikoisvoimansa ovat mahtavia... ihanat statit! Edited by: Arkat at: 6/21/01 1:57:31 am
Nysalor linkki 21. kesäkuuta 2001 kello 19.52
Nysalor 21. kesäkuuta 2001 kello 19.52 linkki [i:cbb0b843ba] Vautsi... melko vahva - juuri oikeaa tasoa verrattuna Effinghamin sivuilta poimimiini Munchkin Questiin (siis statit Harrekille, Cragspiderille, Kuunpoika Argenteukselle ja muutamille muille...).[/i:cbb0b843ba] Joo, onhan tuossa haastetta. En tosin itse ole tarkemmin tietoihin perehtynyt, mutta kyllä kovuuden jo pikavilkaisullakin huomaa. Sandyllä on kyllä numerotietojen teko hallussa! [i:cbb0b843ba] Kiitos![/i:cbb0b843ba] Eipä kestä. Nysalorin iloinen velvollisuus on levittää hyvää valoaan (tietoa Gloranthasta) kaikkialla maailmaan. :smile:
newsalor linkki 25. kesäkuuta 2001 kello 16.48
newsalor 25. kesäkuuta 2001 kello 16.48 linkki Ainoa oikea Glorantha on White Bearin ja Red Moonin Glorantha! Tai ehkä myös Dragon Pass kelpaa... Gundan CF eli combat valua on jotain vitosen luokkaa, tämä tarkoittaa, sitä, että hän on raskaasti aseistetun ratsuväkijoukon veroinen. Harrekin arvo taas taitaapi olla 20, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että mikään määrä ratsuväkeä ei Harrekille voisi mitään, koska tarpeeksi. Siinä ajassa, jossa Gundaall menisi yhden joukon kukistamiseen Harrek voisi saada alas jopa kolme. Että semmosta.
Waylander linkki 12. syyskuuta 2001 kello 16.20
Waylander 12. syyskuuta 2001 kello 16.20 linkki Hmm...tartun tässä vanhaan aiheeseen kun ei uuttakaan ole kehitteillä. Onko nuo em. Gundan statit teidän mielestänne alemman, keskitason vai supersankarin luokkaa? Itseäni tuo keston vähyys kummastuttaa huonojen tst prosenttien ohella. Jos haluaisin Gundan kampanjaani kummittelemaan niin laittaisin hänen kestonsa jonnekin 100kp:n tietämille ja ainakin tuplaisin hänen kykynsä. No tämä on nyt aivan makuasia ja riippuu myös minkä tasoista questiä pelaa. Mutta vastauksista voimme kaikki päätellä minkälaiset kuvitelmat meillä täällä oikein on sankareista!
Nysalor linkki 12. syyskuuta 2001 kello 20.25
Nysalor 12. syyskuuta 2001 kello 20.25 linkki [i:3090022413] Onko nuo em. Gundan statit teidän mielestänne alemman, keskitason vai supersankarin luokkaa?[/i:3090022413] Minä ainakin suhtaudun varauksella noihin numerotietoihin. MHT 78 on ihan kiva, mutta korkeampikin se voisi olla. Ehkä minä kuitenkin pitäisin sankareita vielä tuota kuvaustakin kovempina, jotta ero tavallisiin pulliaisiin näkyy selvemmin.
Waylander linkki 12. syyskuuta 2001 kello 22.15
Waylander 12. syyskuuta 2001 kello 22.15 linkki Se mikä näiden sankareiden statteja tutkiessa tulee ensimmäisenä mieleen on se fakta etteivät ne piruparat selviä kierrostakaan timanttirautakääpiötä vastaan. Mielestäni todella kovat rautakääpiöt joiden hyökkäys ja torjunta prosentit ovat >500% ovat melko yleisiä ja tämä siksi etteivät kääpiöt vanhene ja kun katsoo kääpiöiden lukumäärää Gloranthassa niin voi vain arvailla kuinka paljon näitä sankarilevelin kääpiä siellä vuorten alla möyryääkään. Toki sankarien statit ovat vain pelkkiä numeroita ja heidän erikoisominaisuutensa ja taikuutensa tekevät paljolti sen eron. Haluan kuitenkin että sotaisat sankarit myös osaavat taistella ja 350% tai jotain sinne päin ei todellakaan tee vaikutusta. Seikkailija porukka jossa on velho ja berserkki ja pari statistia taitaisi laittaa Gundan nippuun pienellä onnella. Ei oikein silleen...tuota joo ja ääni hiipuu... :smile:
Nysalor linkki 13. syyskuuta 2001 kello 12.50
Nysalor 13. syyskuuta 2001 kello 12.50 linkki [i:6f36aeba36] Se mikä näiden sankareiden statteja tutkiessa tulee ensimmäisenä mieleen on se fakta etteivät ne piruparat selviä kierrostakaan timanttirautakääpiötä vastaan.[/i:6f36aeba36] Jep, kyllä sankarien kyvyt saisivat olla vähän lähempänä timanttikääpiöiden tasoa. Simonin sankarisysteemin mukaan vielä jumalulottuvuudessa matkailtaessa kyvyt jaetaan viidellä sisempään maailmaan verrattuna. Joten tällä perusteella Gundan ja kumppanien kyvyt voisivat olla melko korkeaa luokkaa. Toisaalta numerolliset kyvyt eivät tietenkään ole sankarien ainoa etu, vaan heille pitäisi olla myös sankarikykyjä ja taikuutta. Niistä voi olla taistelussa valtavasti hyötyä. Jos sankareista yleensä puhutaan enemmän, niin ehkä kannattaisi laittaa sille ihan uusi aihe.
Guzmo linkki 14. syyskuuta 2001 kello 18.13
Guzmo 14. syyskuuta 2001 kello 18.13 linkki Kyllä se Gunda taitaa Harrekin misu olla (oli). Statit perus Hero-hero luokkaa. Eihän tommosta tavallinen riimulordi edes naarmuta. Olikohan se Wyrms Footprint kirjasessa missä oli annettu Harrekin, punaisen keisarin, Jar-Eelin ja jonkun muun statit D&D järjestelmälle. Olivat kaikki aivan alikanttiin kirjoitettuja. Harrekkihan on Gregin mielestä maailman muita kovempia heroja kovempi hero, että kai sillä siinä mestaruuksia on kiljoona, mutta ei kai nyt sentään 20?! Eihän Orlanthinkaan "statit" taida olla noin kovat. - Guzmo
Nysalor linkki 14. syyskuuta 2001 kello 13.58
Nysalor 14. syyskuuta 2001 kello 13.58 linkki [i:8c7bd255c2] Olikohan se Wyrms Footprint kirjasessa missä oli annettu Harrekin, punaisen keisarin, Jar-Eelin ja jonkun muun statit D&D järjestelmälle.[/i:8c7bd255c2] Jep, näin oli. Nikk Effingham puolestaan on mennyt tekemään niin kerettiläisen teon :smile: , että on kehitellyt useille Gloranthan sankareille RuneQuestin numerotiedot. Kyseiset tiedot löytyvät [url=http://members.nbci.com/_XMCM/wakboth/munch.htm]täältä[/url]. Niissä tosin olisi minusta hiukan parantamisen varaa ja ominaisuudet ja kyvyt voisivat olla vielä korkeammat.
Plentonius linkki 14. syyskuuta 2001 kello 1.55
Plentonius 14. syyskuuta 2001 kello 1.55 linkki Tuossa HW pakkauksessa on muuten yksi novelli, joka käsittelee Gundaa ja kuinka se on Ihmeiden kaupunkia valtaamassa. Kannattaa lukea. Lukisin myös kuvauksen DragonPassin sääntövihosta. Timanttikääpiöiden voimakkuus on pelkkä RQ tekninen juttu, ei kannata sitä niin tuijottaa. Ylipäätänsä RQ sopii aika huonosti kovan tason pelaamiseen IMHO. Ja Harrek hakkaa Gregin kirjoissa kääpiöitä ihan miten voi. HW teknisesti kysymys on neljän mestaruuden arvoista ei kahdenkymmenen.
Nysalor linkki 14. syyskuuta 2001 kello 14.53
Nysalor 14. syyskuuta 2001 kello 14.53 linkki [i:20e7012eab] Ylipäätänsä RQ sopii aika huonosti kovan tason pelaamiseen IMHO.[/i:20e7012eab] Olen samaa mieltä, mutta ainoastaan perussääntöjen osalta. Lisäsäännöillä RuneQuestin saa toimimaan luullakseni aivan hyvin korkeillakin kykyarvoilla ja suurilla voimilla. Ei siis suinkaan tarvita välttämättä Hero Warsia sankarimatkojen pelaamiseen. [i:20e7012eab] Ja Harrek hakkaa Gregin kirjoissa kääpiöitä ihan miten voi.[/i:20e7012eab] Hmm. Onkohan Harrek muka hakannut todellisuudessa timanttikääpiöitä? Sitä paitsi ei kannattaisi tosiaankaan liikaa tuijotella timanttikääpiön ja Harrekin kykyarvoihin, sillä Harrekilla on arvatenkin sellaisia voimia, jotka saattavat aiheuttaa timanttikääpiölle suuria vaikeuksia.
Plentonius linkki 15. syyskuuta 2001 kello 13.40
Plentonius 15. syyskuuta 2001 kello 13.40 linkki Sankarimatkat tai miten sen nyt haluatkaan kuvata sanoin on kovin riippumaton sankarin tasosta. Jokainen initiaatti kulkee läpi samat polut mitä jumalansakin, eikö niin? Mitä RQn lsiäsääntöihin tulee, niin en välttämättä ymmärrä mitä niillä tarkoitat. Kuitenkin koko prosenttilukusysteemi on epäonnistunut ja ei kuvaa edes äärimmilleen vietynä kunnollisesti asioita. Niin se vain on, systeemi hajoaa siinä vaiheessa kun molemmat eivät pysty kuin kritikaaleja heittämään. (Jos haluatte vedota johonkin lisävedätyksiin, niin totean, että ei touhussa ole päätä eikä häntää jos sitä joudutaan niin epätoivon vimmalla korjailemaan ja selittelemään.) Mitä tulee itse sankarimatkoihin, niin RQ ei minun tietääkseni ota huomioon tunteita, suhteita ihmisiin ja yhteisöihin, jumalten kaltaisuutta jne, mitkä ovat se olennaisin osa sankarimatkojen essentiaa. Jos nyt väität, että RQ ottaa ne huomioon, niin sanon, että sitten emme todellakaan puhu samasta pelistä Ja vaikka joillain modifikaatiooilla ottaisi, niin silti perus resoluutiosysteemi on niin perseestä (anteeksi) että en voi kuin ihmetellä sitä joka haluaa välttämättä pitää RQn mukana kehissä kun joustavempia, todellisemman tuntuisia, helpompia systeemejä suoraan Gloranthan tarinankerronnalliseen ympäristöön räätälöitynä on olemassa. Harrek hakkaa timanttikäpsiä varmastikin KoSn kohdassa, missä Argrath on sillä laivareissullaan ympäri merta. Jos näin ei suoranaisesti sanotakaan, niin tarkoitukseni oli alun perinkin ilmaista sitä, että jos Greg kirjoittaisi Harrekin ja Taavi timanttikääpiön välisen mittelön. Vaikka täytyy myöntää, että jos tuollainen tarina syntyisi, niin siinä varmaan osapuolet olisivat melko tasavahvoja....
Guzmo linkki 15. syyskuuta 2001 kello 10.47
Guzmo 15. syyskuuta 2001 kello 10.47 linkki [quote:880785236a] Mitä tulee itse sankarimatkoihin, niin RQ ei minun tietääkseni ota huomioon tunteita, suhteita ihmisiin ja yhteisöihin, jumalten kaltaisuutta jne, mitkä ovat se olennaisin osa sankarimatkojen essentiaa[/quote:880785236a] Eikö nämä voi hoitaa pelaamalla? [quote:880785236a] Harrek [/quote:880785236a] Gregin mukaan Harrek on miesten mies ja pistää ketä vaan dunkkuun. Mm. Jar-Eeliä ja Argarthia. Hänestä tulee melkein mieleen pysäyttämätön luonnonvoima. - Guzmo
Plentonius linkki 15. syyskuuta 2001 kello 7.26
Plentonius 15. syyskuuta 2001 kello 7.26 linkki [i:ba1c25a842] Eikö nämä voi hoitaa pelaamalla?[/i:ba1c25a842] Tietysti. Mutta muista, että ihan samalla tavalla voidaan myös taistelut hoitaa "pelaamalla". Kuten joskus aiemmin olen todennut niin tässä on kaksi koulukuntaa. Omasta mielestäni pelimekaniikan rajoittaminen vain fyysiseen (ja taikuuteen) on huono asia. Koska se johtaa tuon puolen ylikorostumiseen. Kuinka moni teistä on valmis ohittamaan esimerkiksi taistelut tyylillä "no sä voitat sen peikon kun sä oot vähän vitun kova jätkä"? Minä en halua ohittaa tunteita ja suhteita tuolla tyylillä. Siis aina, kyllähän tervettä järkeä saa käyttää. Mutta muuten pyydän hiukan anteeksi sanojani, tai niiden hyvin kärjistynyttä ilmapiiriä. Ei pitäisi viinanjuontia ja täällä keskustelua sekoittaa toisiinsa.
Nysalor linkki 15. syyskuuta 2001 kello 11.19
Nysalor 15. syyskuuta 2001 kello 11.19 linkki [i:d09b1b4732] Sankarimatkat tai miten sen nyt haluatkaan kuvata sanoin on kovin riippumaton sankarin tasosta. Jokainen initiaatti kulkee läpi samat polut mitä jumalansakin, eikö niin?[/i:d09b1b4732] Enpä menisi tuota allekirjoittamaan. Pikemminkin yhden sankarimatkan voi suorittaa useammalla eri tavalla ja suorituksen vaarallisuudesta riippuu myös palkkioiden suuruus. Eli jos Auringon kreivikunnan maajussi suorittaa jokirituaalin, hän saattaa saada apua kuivuuteen omille pelloilleen. Sen sijaan kreivi varmistaa suorituksella paljon laajemman hyvinvoinnin. Tällöin epäonnistumisestakin on pahemmat seuraukset. [i:d09b1b4732] Mitä RQn lsiäsääntöihin tulee, niin en välttämättä ymmärrä mitä niillä tarkoitat.[/i:d09b1b4732] Tarkoitan lisäsäännöillä esimerkiksi Simon Phippin sankarisääntöjä ja muiden ihmisten lisäyksiä. [i:d09b1b4732] Kuitenkin koko prosenttilukusysteemi on epäonnistunut ja ei kuvaa edes äärimmilleen vietynä kunnollisesti asioita.[/i:d09b1b4732] Oletko kenties kokeillut näitä kaikki systeemejä, kun näin varmasti kirjoitat? Vai onko tuo vain jotakin ennakkoluuloa? Epäilyksistäsi huolimatta monet lisäsääntöjä käyttäneet ovat saaneet aikaiseksi erittäin viihdyttäviä pelejä. Ellet minua usko, voit käydä lukaisemassa siitä Simon Phippin sivuilta. En minäkään yritä väittää, etteivätkö ihmiset voisi saada hyvää peliä aikaiseksi Hero Warsin systeemilläkin, mutta itseäni se ei miellytä. [i:d09b1b4732] Jos haluatte vedota johonkin lisävedätyksiin, niin totean, että ei touhussa ole päätä eikä häntää jos sitä joudutaan niin epätoivon vimmalla korjailemaan ja selittelemään.[/i:d09b1b4732] Tuo nyt on aika omituista höpinää. En minä ainakaan sääntöjä läpikotaisin huonoiksi väittäisi vain siksi, että muutamat lisäsäännöt voivat olla tarpeen. Onhan netissä myös Hero Warsiin kaikenlaisia lisäyksiä, joten eivät nekään ole mitkään täydelliset säännöt. Ehkä mielestäsi sitten Hero Warsin säännöissäkään ei ole päätä eikä häntää. Minä kyllä luulen, että on vain hyvä asia parannella peliä omaan makuunsa sopivaksi lisäsäännöillä. [i:d09b1b4732] Mitä tulee itse sankarimatkoihin, niin RQ ei minun tietääkseni ota huomioon tunteita, suhteita ihmisiin ja yhteisöihin, jumalten kaltaisuutta jne, mitkä ovat se olennaisin osa sankarimatkojen essentiaa.[/i:d09b1b4732] Itse asiassa Simonin sankarisäännöt käyttävät kyllä numerollisia luonteenpiirteitä, vaikka en tiedä, ovatko tällaiset paras mahdollinen juttu kuvaamaan hahmoa. En näkisi mitään pakkoa yrittää latistaa tunteita ja ihmisten välisiä suhteita pelkiksi numeroiksi, vaan juuri niistä pitäisi syntyä roolipelaamista. [i:d09b1b4732] Ja vaikka joillain modifikaatiooilla ottaisi, niin silti perus resoluutiosysteemi on niin perseestä (anteeksi) että en voi kuin ihmetellä sitä joka haluaa välttämättä pitää RQn mukana kehissä[/i:d09b1b4732] Jos peli paranee siitä, että ottaa käyttöön lisäsääntöjä, niin tarkoittaako se muka sitä, että peli olisi pohjimmiltaan aivan mätä? Enpä usko. RuneQuestin perussysteemi on mielestäni oikein hyvä ja se kuvannee hahmojen ominaisuuksia paremmin kuin Hero Warsin epämääräiset numerotiedot. Sen sijaan tunteet ja taustat jäävät vapaiksi, eikä RuneQuestissa hahmon kuvausta rajoiteta millään sanamäärillä. [i:d09b1b4732] Harrek hakkaa timanttikäpsiä varmastikin KoSn kohdassa, missä Argrath on sillä laivareissullaan ympäri merta. Jos näin ei suoranaisesti sanotakaan, niin tarkoitukseni oli alun perinkin ilmaista sitä, että jos Greg kirjoittaisi Harrekin ja Taavi timanttikääpiön välisen mittelön.[/i:d09b1b4732] Eli siis sellaista kohtaa ei olekaan? En tosiaankaan ymmärrä, mistä sinä keksit, että Harrek ottaisi joskus yhteen timanttikääpiön kanssa, jos sellaiseen ei ole pienintäkään viitettä. Et kai kuvittele, että Harrek kohtaisi matkallaan aivan jokaisen Gloranthan olentotyypin? Sitä paitsi timanttikääpiöt kai asustelevat yleensä maan alla, eivätkä merillä. [i:d09b1b4732] Vaikka täytyy myöntää, että jos tuollainen tarina syntyisi, niin siinä varmaan osapuolet olisivat melko tasavahvoja[/i:d09b1b4732] Tuosta on tietysti aika vaikea sanoa juutu tai jaata, mutta kyllä rautatimanttikääpiöt ovat varmasti todella kovia taistelijoita. [i:d09b1b4732] Mutta muista, että ihan samalla tavalla voidaan myös taistelut hoitaa "pelaamalla".[/i:d09b1b4732] Tokihan taistelutkin voidaan hoitaa pelkällä kuvailulla, mutta minä en näe sitä kovin kivaksi, eikä sattuman vaikutuskaan ehkä ole kovin suuri. Minusta on paljon helpompi pohtia sosiaalisen kanssakäymisen vaikutuksia kuin sitä, mitä jollakin tavalla kuvattu isku saa aikaan. [i:d09b1b4732] Minä en halua ohittaa tunteita ja suhteita tuolla tyylillä.[/i:d09b1b4732] En minäkään, vaan mieluummin haen syitä hahmon luonteesta, jota ei ole välttämätöntä latistaa numeroiksi.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 16. syyskuuta 2001 kello 4.07
Topi Hiski Viljami Salmi 16. syyskuuta 2001 kello 4.07 linkki Nysalor: [i:13b7b6bf92] Enpä menisi tuota allekirjoittamaan. Pikemminkin yhden sankarimatkan voi suorittaa useammalla eri tavalla ja suorituksen vaarallisuudesta riippuu myös palkkioiden suuruus[/i:13b7b6bf92] Käsittääkseni plentonius tarkoitti sankarimatkojen olevan kaikille samanlainen riippumatta minkä "tasoinen" tämä hq on. Eli että he kokee yhtä rankat taistelut ja ne tapahtumat vaikka olisi maajussi tai kreivi. Mitä enemmän tukijoukkoja ynnä makiaa on, niin silloin ne "palkkiot" kovenee. [i:13b7b6bf92] Eli siis sellaista kohtaa ei olekaan? En tosiaankaan ymmärrä, mistä sinä keksit, että Harrek ottaisi joskus yhteen timanttikääpiön kanssa, jos sellaiseen ei ole pienintäkään viitettä[/i:13b7b6bf92] Sehän oli aikapitkälle vain pohdintaa tosiaan tuo timattikäpsy vs. Harrek.. mikä ongelma? [i:13b7b6bf92] Tuosta on tietysti aika vaikea sanoa juutu tai jaata, mutta kyllä rautatimanttikääpiöt ovat varmasti todella kovia taistelijoita.[/i:13b7b6bf92] Käsitin ehkä väärin, mutta ymmärsin tämän niinkuin kerronnalisena ideana, eli jos olisi tarina jossa harrek ja käpsy ottais deathmatchia niin kyllä harrek varmasti voittaa, mutta pitää kunnon jännittävä tappelu tulla, eli tasaväkinen tilanne, mutta Harrek voittaa.. :b Ja hw vs. rq(sitähän tämä keskustelu kai loppujen lopuksi on. :sad: ) [i:13b7b6bf92] Tokihan taistelutkin voidaan hoitaa pelkällä kuvailulla, mutta minä en näe sitä kovin kivaksi, eikä sattuman vaikutuskaan ehkä ole kovin suuri. Minusta on paljon helpompi pohtia sosiaalisen kanssakäymisen vaikutuksia kuin sitä, mitä jollakin tavalla kuvattu isku saa aikaan.[/i:13b7b6bf92] Niin.. nämä on tosiaan todella pitkälle mielipidekysymyksiä. Mutta nysalor: RQ on todella taistelupainotteinen peli ja jos sinun mielestä on peleissä hauskempi pelata tunteita ja sosiaalista kanssakäymistä kuin taistelua, niin miksi sitten käyttää runequest sääntöjä joissa taistelut kestää ikuisuuksia ja joissa joka isku kuvaillaan! [i:13b7b6bf92] En minäkään, vaan mieluummin haen syitä hahmon luonteesta, jota ei ole välttämätöntä latistaa numeroiksi. [/i:13b7b6bf92] Jos on hahmo joka kuvaillaan hurmaavaksi ja naisteniskijäksi, niin tämä hurmaavuus latistetaan RQ:ssa viettely taidoksi. Jos sanotaan, että hahmo osaa taistella akrobaattisella tyylillä, niin RQ:ssa se on vain tylsää miekka+väistökyky. Jos ei tee lisäsääntöjä akrobaattiselle taistelulle. Asiat voi nähdä monella tavalla. [i:13b7b6bf92] En näkisi mitään pakkoa yrittää latistaa tunteita ja ihmisten välisiä suhteita pelkiksi numeroiksi, vaan juuri niistä pitäisi syntyä roolipelaamista.[/i:13b7b6bf92] Siis runessa taistelun säännöttäminen on sitten toisin sanoen taistelun tylsäksi tekemistä? Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 9/16/01 4:19:59 am
Nysalor linkki 16. syyskuuta 2001 kello 12.57
Nysalor 16. syyskuuta 2001 kello 12.57 linkki [i:a793158e2b] Käsittääkseni plentonius tarkoitti sankarimatkojen olevan kaikille samanlainen riippumatta minkä "tasoinen" tämä hq on.[/i:a793158e2b] No, lieneehän sillä hiukan eroa, onko kyseessä vain sisemmässä maailmassa tapahtuva sankarimatka vai siirrytäänkö siinä kenties jumalulottuvuuteen. Minä näkisin, että myyttejä voi seurata molemmilla tavoilla. [i:a793158e2b] Sehän oli aikapitkälle vain pohdintaa tosiaan tuo timattikäpsy vs. Harrek.. mikä ongelma?[/i:a793158e2b] Minä kyllä käsitin, että Plentonius tarkoitti aivan konkreettista kohtaamista, joka olisi sijoittunut johonkin Harrekin merimatkaan. Tämä on mielestäni hiukan kaukaa haettua. [i:a793158e2b] pitää kunnon jännittävä tappelu tulla, eli tasaväkinen tilanne, mutta Harrek voittaa[/i:a793158e2b] Ettet vain ole yhtään puolueellinen. :wink: [i:a793158e2b] Mutta nysalor: RQ on todella taistelupainotteinen peli ja jos sinun mielestä on peleissä hauskempi pelata tunteita ja sosiaalista kanssakäymistä kuin taistelua, niin miksi sitten käyttää runequest sääntöjä joissa taistelut kestää ikuisuuksia ja joissa joka isku kuvaillaan![/i:a793158e2b] Minun luullakseni RuneQuest sopii kyllä aivan hyvin myös tunteisiin ja sosiaaliseen kanssakäymiseen, eikä ole pakko valita linjaa, joka sallii kaikkien ongelmien ratkaisemisen väkivallalla. Ei RuneQuestin iskuja tarvitse valtavan perinpohjaisesti kuvailla ja tarkoitin lähinnä inhollani kuvailua kohtaan sitä, etten oikein välitä roolipelistä, jossa iskujen vaikutukset tulkittaisiin pelkän kuvailun avulla, siis ilman mitään nopanheittoja. Enkä siis tosiaankaan tarkoita, että Hero Wars olisi tällainen säännötön peli. [i:a793158e2b] Jos on hahmo joka kuvaillaan hurmaavaksi ja naisteniskijäksi, niin tämä hurmaavuus latistetaan RQ:ssa viettely taidoksi.[/i:a793158e2b] Ainakin minun pelissäni viettely on enemmän kuin pelkkä nopanheitto ja toteamus "Onnistuit.". Viettely-yritys pitää ensin kuvailla ja sitten voi heittää noppaa. Mikäli kyseessä olisi irkkipeli, niin voisin huoleti myös muuttaa noppatulosta, jos se ei vaikuttaisi pelin kannalta hyvältä. Sen sijaan kompuroinnit ja kriittiset onnistumiset voisivat antaa oikein viihdyttäviä vaikutuksia. Tosin aivan ponneton yritys kuvailla viettelemistä tuskin onnistuisi nopanheitoista huolimatta. [i:a793158e2b] Jos sanotaan, että hahmo osaa taistella akrobaattisella tyylillä, niin RQ:ssa se on vain tylsää miekka+väistökyky.[/i:a793158e2b] Väistämistäkin voi elävöittää kuvauksella, kuten myös miekaniskuja. Voihan akrobatiaan lisätä myös hyppyjä ja muuta erikoista. Kuvailu on kuitenkin se elävöittäjä. [i:a793158e2b] Siis runessa taistelun säännöttäminen on sitten toisin sanoen taistelun tylsäksi tekemistä?[/i:a793158e2b] Mielestäni numerot sopivat hyvin taistelun pohjaksi, eivätkä tee peliä automaattisesti tylsäksi. Numerot täytyy luonnollisesti muuttaa mielikuvituksen avulla toiminnaksi ja kuvailla liikkeet taistelussa. Sen sijaan vaikkapa jonkin kielen puhuminen ei ole minusta erityisen hyvä nopanheiton kohde, vaan pitäisin tällaista lukuarvoa mieluummin pelkkänä osaamisen tasona. Tunteet taas voidaan esittää vaikkapa hahmon kuvauksessa sanoin ja pelaaja voi matkia niitä hahmoa pelatessaan niin hyvin kuin taitaa. Toki ominaisuudet ja kyvyt voivat antaa myös persoonallisuudesta jonkinlaista osviittaa. Taistelu on pohjimmiltaan siis aika mekaanista hommaa, mutta tunteet ja luonne ovat nähdäkseni jotakin muuta.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 15. syyskuuta 2001 kello 22.35
Topi Hiski Viljami Salmi 15. syyskuuta 2001 kello 22.35 linkki [i:661caab747] Väistämistäkin voi elävöittää kuvauksella, kuten myös miekaniskuja. Voihan akrobatiaan lisätä myös hyppyjä ja muuta erikoista. Kuvailu on kuitenkin se elävöittäjä.[/i:661caab747] SNIPS [i:661caab747] Ainakin minun pelissäni viettely on enemmän kuin pelkkä nopanheitto ja toteamus "Onnistuit.". Viettely-yritys pitää ensin kuvailla ja sitten voi heittää noppaa. Mikäli kyseessä olisi irkkipeli, niin voisin huoleti myös muuttaa noppatulosta, jos se ei vaikuttaisi pelin kannalta hyvältä. Sen sijaan kompuroinnit ja kriittiset onnistumiset voisivat antaa oikein viihdyttäviä vaikutuksia. Tosin aivan ponneton yritys kuvailla viettelemistä tuskin onnistuisi nopanheitoista huolimatta.[/i:661caab747] Jees. Eli toisin sanoen viettelyn ja taistelun säännöissä tuodaan vain vähän niinkuin sattumaa ja sellaista vaikuttamis juttua, että kaikki ei ole vain pelaajien keksimää tarinaa. Säännöt on vain pontta kuvailuille nimenomaan!! Jos hahmojen sosiaaliset suhteet, osa luonnetta ja kaikki hahmon osaamat asiat ja tietysti myös se että onko hahmo iso tai vahva kuvataan hahmopaperissa, niin ei se tarkoita tosiaan sitä, että nämä sosiaaliset suhteet ja luonne jotenkin latistuisi. Ne maininnat antaa vain pontta kuvailuille ja roolipelaamiselle. Näin minä näen esimerkiksi hero warsin "parempana" kuin Runequestin.
Nysalor linkki 15. syyskuuta 2001 kello 22.23
Nysalor 15. syyskuuta 2001 kello 22.23 linkki [i:1912f18d10] Eli toisin sanoen viettelyn ja taistelun säännöissä tuodaan vain vähän niinkuin sattumaa ja sellaista vaikuttamis juttua, että kaikki ei ole vain pelaajien keksimää tarinaa.[/i:1912f18d10] Niin, sääntösysteemi luo jonkinlaista vankkaa pohjaa ja satunnaisuutta kuvailun taustalle. [i:1912f18d10] Jos hahmojen sosiaaliset suhteet, osa luonnetta ja kaikki hahmon osaamat asiat ja tietysti myös se että onko hahmo iso tai vahva kuvataan hahmopaperissa, niin ei se tarkoita tosiaan sitä, että nämä sosiaaliset suhteet ja luonne jotenkin latistuisi. Ne maininnat antaa vain pontta kuvailuille ja roolipelaamiselle.[/i:1912f18d10] Sosiaalisten suhteiden ja luonteenpiirteiden ei mielestäni kuitenkaan tarvitse olla välttämättä numeroita, vaan pelkkä sanallinen kuvauskin voi riittää. Voidaan mainita vain, että hahmo rakastaa suuresti Punaista Lepakkoa, eikä tarvitse antaa arvoa Rakkaus Lepakkoa kohtaan 20. Tämä on toki makuasia. [i:1912f18d10] Näin minä näen esimerkiksi hero warsin "parempana" kuin Runequestin.[/i:1912f18d10] Minä taas näen Hero Warsin aika häilyvänä ja epäselvänä. Hahmosta ei suoraan saa selville älykkyyttä, näppäryyttä ja sellaisia ominaisuuksia. Sen sijaan RuneQuestin hahmoista ne on helppo löytää ja kuvaus toimii numerotietojen tarkentajana ja selittäjänä.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 16. syyskuuta 2001 kello 3.10
Topi Hiski Viljami Salmi 16. syyskuuta 2001 kello 3.10 linkki [i:27efb4059a] Sosiaalisten suhteiden ja luonteenpiirteiden ei mielestäni kuitenkaan tarvitse olla välttämättä numeroita, vaan pelkkä sanallinen kuvauskin voi riittää. Voidaan mainita vain, että hahmo rakastaa suuresti Punaista Lepakkoa, eikä tarvitse antaa arvoa Rakkaus Lepakkoa kohtaan 20. Tämä on toki makuasia.[/i:27efb4059a] Kyllä tietysti, mutta voidaan sanoa myös, että hahmo on hyvä viettelemään eikä tarvita 100% viettely taitoa?? Sen voi aivan hyvin hoitaa pelaamalla tuon viettely tilanteen, mutta tällainen "sääntö" tuo tosiaan sunkin mielestä lisää sellasita tilanne intoa. [i:27efb4059a] Minä taas näen Hero Warsin aika häilyvänä ja epäselvänä. Hahmosta ei suoraan saa selville älykkyyttä, näppäryyttä ja sellaisia ominaisuuksia. Sen sijaan RuneQuestin hahmoista ne on helppo löytää ja kuvaus toimii numerotietojen tarkentajana ja selittäjänä. [/i:27efb4059a] Jos hahmo on fiksu niin silloin siinä lukee, että se on fiksu ja saadan selville onko se miten fiksu.. Jos taas on "normaali" älyinen niin silloin se on normaali älyinen. Minusta tuo on selvempi systeemi kuin RQ. Jos hahmo on kömpelö tai tyhmä, niin nekin näkyy heti. Kirkaasti selvä systeemi..
Nysalor linkki 16. syyskuuta 2001 kello 14.06
Nysalor 16. syyskuuta 2001 kello 14.06 linkki [i:387dd161a7] Kyllä tietysti, mutta voidaan sanoa myös, että hahmo on hyvä viettelemään eikä tarvita 100% viettely taitoa??[/i:387dd161a7] Johonkin täytyy silti vetää raja. Näkisinkin viettelyn enemmän hahmon osaamana kykynä kuin varsinaisena luonteenpiirteenä. Lisäksi viettelyn numeroarvo antaa ehkä paremman mahdollisuuden erilaisten osaamistasojen kuvaamiseen käytännössä kuin pelkkä sanallinen kuvailu. [i:387dd161a7] Jos hahmo on fiksu niin silloin siinä lukee, että se on fiksu ja saadan selville onko se miten fiksu.. Jos taas on "normaali" älyinen niin silloin se on normaali älyinen.[/i:387dd161a7] Minusta on vähän liian kärjistettyä, jos on vain fiksuja ja normaaliälyisiä henkilöitä. Ominaisuuksien numeroarvot antavat enemmän vaihtelua, jonka mukaan hahmon toiminnan voi sovittaa. ÄLY:t 5, 10, 15 ja 20 eroavat aika suuresti toisistaan ja välissä on vielä useita muitakin arvoja. [i:387dd161a7] Minusta tuo on selvempi systeemi kuin RQ.[/i:387dd161a7] Minusta taas ominaisuudet pelkän kuvailun varassa ovat aika epätäsmällisiä. En esimerkiksi saanut oikein selvyyttä, kuinka näppäriä luathat ovat Hero Warsin tietojen perusteella tai kuinka hyvä sairaudenvastustuskyky heillä on ihmisiin verrattuna.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 16. syyskuuta 2001 kello 18.55
Topi Hiski Viljami Salmi 16. syyskuuta 2001 kello 18.55 linkki [i:16770c05ca] Minusta on vähän liian kärjistettyä, jos on vain fiksuja ja normaaliälyisiä henkilöitä. Ominaisuuksien numeroarvot antavat enemmän vaihtelua, jonka mukaan hahmon toiminnan voi sovittaa. ÄLY:t 5, 10, 15 ja 20 eroavat aika suuresti toisistaan ja välissä on vielä useita muitakin arvoja.[/i:16770c05ca] Hmm.. jos ihmisen "normaali" äly on hw:ssa arvo 6 ja rq:ssa 13 niin silloin hieman fiksumpi kuin normaali olisi hw:ssa 10 ja rq:ssa 15, Näin nämä hoituu. [i:16770c05ca] Johonkin täytyy silti vetää raja. Näkisinkin viettelyn enemmän hahmon osaamana kykynä kuin varsinaisena luonteenpiirteenä. Lisäksi viettelyn numeroarvo antaa ehkä paremman mahdollisuuden erilaisten osaamistasojen kuvaamiseen käytännössä kuin pelkkä sanallinen kuvailu.[/i:16770c05ca] Mutta luonteenpiirteet vaikuttaa hahmon toimiin! Esim. jos vihaa punaista lepakkoa ja on "kyky" vihaa punaista lepakkoa 20, niin silloin saisi boonuksia punaista lepakkoa vastaan toimiessa! Eli HW ottaa tällaiset asiat huomioon. [i:16770c05ca] Minusta taas ominaisuudet pelkän kuvailun varassa ovat aika epätäsmällisiä. En esimerkiksi saanut oikein selvyyttä, kuinka näppäriä luathat ovat Hero Warsin tietojen perusteella tai kuinka hyvä sairaudenvastustuskyky heillä on ihmisiin verrattuna. [/i:16770c05ca] Luathat ovat hw:n mukaan erittäin ketteriä ja elegantteja: heillä on kyky graceful 5w. Luathat eivät ole mitenkään yli-inhimillisen kestäviä vaikka ovatkin suuria ja vahvoja taistelijoita. Heidän myrkynkestävyytensä voipi päätellä aika ihmisen tasoiseksi, mutta varmasti heillä on velholoitsuja jotka vastustaa myrkkyjä. Eli jos rq:hun viäntäisi, niin he on suuria ja voimakkaita ja todella mahtavia sotureita, mutta heillä ei ole kovinkaan yliluonnollista RR ominaisuutta. Mutta tämä onkin mielipide kysymys, että miten paljon kestää sellaista "epäjärjestystä" näissä kuvailuissa. Minuakin hirvitti alussa hw:n systeemiä tutkiessa sen yhteisten ominaisuuksien puute. Eli että ei voi sitten vertailla ollenkaan, mutta ei se ole totta. Esim jos kaksi "normaali" voimaista hahmoa koettelee voimiaan ja toinen augmenttaa vaikka vahvalla tahdolla sitä voimankoetusta, niin silloin vahvempitahtoisella on parempi mahdollisuus voittaa. Siis tämä systeemi luo enemmän tällaista kokonaisvaltaista ideoiden keksimistä.
Nysalor linkki 16. syyskuuta 2001 kello 19.57
Nysalor 16. syyskuuta 2001 kello 19.57 linkki [i:7dd5622e9d] Hmm.. jos ihmisen "normaali" äly on hw:ssa arvo 6 ja rq:ssa 13 niin silloin hieman fiksumpi kuin normaali olisi hw:ssa 10 ja rq:ssa 15, Näin nämä hoituu.[/i:7dd5622e9d] Hmm. Onko Hero Warsissa jokin vastine RuneQuestin ÄLY:lle? Luathoilla ei tainnut ainakaan sellaista olla. [i:7dd5622e9d] Esim. jos vihaa punaista lepakkoa ja on "kyky" vihaa punaista lepakkoa 20, niin silloin saisi boonuksia punaista lepakkoa vastaan toimiessa![/i:7dd5622e9d] Miksi tunteet antaisivat jotakin bonuksia automaattisesti? Jos vihaa Punaista Lepakkoa, niin tuskin sitä vastaan taistelisi yhtä hyvin kuin sellaista vihollista vastaan, johon voi suhtautua neutraalisti. Minusta tällaiset tunnevaikutukset ovat enemmän tapahtumakohtaisia kuin mekaniikan kautta tehtäviä. Eli ne jäävät vapaasti pelinjohtajan päätettäväksi. [i:7dd5622e9d] Luathat eivät ole mitenkään yli-inhimillisen kestäviä vaikka ovatkin suuria ja vahvoja taistelijoita.[/i:7dd5622e9d] Tuo ei kyllä paljon anna viitettä siitä, mihin luathoja pitäisi R-R:n kohdalla verrata. Tuolla lausumalla ei saa mitään selkeää numero tai noppayhdistelmään RuneQuestiin muutettaessa. [i:7dd5622e9d] Mutta tämä onkin mielipide kysymys, että miten paljon kestää sellaista "epäjärjestystä" näissä kuvailuissa.[/i:7dd5622e9d] Niin, minua ainakin inhottavat tuollaiset epäselvät sutaisut, joista ei saa mitään selkeätä tasoa. RuneQuestissa on hyvää juuri se, että ominaisuudet ovat selkeästi näkyvissä ja niiden perusteella voi määrittää nopeasti koon, kauneuden, jne. kuvailun. [i:7dd5622e9d] Siis tämä systeemi luo enemmän tällaista kokonaisvaltaista ideoiden keksimistä.[/i:7dd5622e9d] Kuulostaa aivan liian taiteelliselta minun makuuni. :smile:
Plentonius linkki 17. syyskuuta 2001 kello 11.36
Plentonius 17. syyskuuta 2001 kello 11.36 linkki Ah, suohan hyvä Nysalor anteeksi suorasukaisuuteni, tarkoitukseni ei ollut taas aiheuttaa mitään juupas eipäs taistelua, vaikka siihen juuri päädyin. Harrekin ja timanttikääpiön kohtaamisesta sanon vielä, että en väittänyt näin kerrottavankaan KoSin sivuilla - väitin vain, että näkisin asian todennäköisenä. Jotenkin muuten vaikuttaisi oudolta, että jos vuoristosta löytyy em kääpiöitä, jotka olisivat kyvyiltään suvereeneja inhimillisiin sankareihin, etteivät he vain menisi ja liiskaisi tunkeilijoita. Jos tulin väärinymmärretyksi, niin pyydän anteeksi. Vastaan vielä näihin loppuihin, vaikka tarkoitukseni on välttää tätä kirottua kinastelua. Älylle ei ole vastinetta sikäli kuin minä ymmärrän kysymyksesi. On vain kuvailevia lauseita ominaisuuksista. Jokainen henkilö on Älykäs 6 tai Tyhmä 6, ellei heillä ole poikkeuksellisia, huomattavia kykyjä tällä alueella, jolloin se voi olla paljon enemmänkin. Luathoilla on Älykäs 6 arvo jos mitään muuta arvoa ei ole kirjoitettu (mitä epäilisin, mutten muista). Ja aina voi improvisoida, monet pelaajani mielummin käyttävät Oveluutta tai Viekkautta, jotka sinällänsä eivät ole älykkyyttä vaan käytännöllisempää muotoa, jota voi aina hieman improvisoimalla käyttää älykkyyttä vaativissa tapauksissa. Sitten tunnehomma, automaattisesti ei mikään tunne annakaan bonusta, kysymys on mahdollisuudesta. Väitän, että pidät enemmän tarinasta, jossa mies taistelee rakkaimpiensa puolesta inspiroituneena kuin tarinasta, jossa hän taistelee, mutta se ei juurikaan hetkauta miestä. Itse asiassa minä väittäisin tämän tunteiden vaikutuksen olevan paljon "realistisempi" tapa nähdä asioita. Mutta sinä selkeästikin kannatat toista tapaa nähdä pelimekaniikan rooli pelaamisessa, joten en lähde yrittämäänkään vääntää kättäsi tässä. Ja pitäisikö saada numeroyhdistelmä RQ systeemille? Eiköhän se onnistu, vaikka varsinaista käännösmekanismia ei olekaan. Täytyy käyttää vain vertailevaa tutkimusta. Minä kuitenkin näen asian niin, että se on RQ, joka on ärsyttävällä tavoin "epäselvä" ja "epäselvästi sutaistu". HW kertoo kaikki ja aivan kaikki olennosta, missä RQ rajoittuu vain ylimalkaisiin abstraktioihin, joista puuttuu kaikki syvyys. Jos tuntisit systeemin, niin ymmärtäisit, että kaikki on jo sanottu ja eksaktin tarkalla tavalla. Ylipäätänsä tuntuu kauhean turhalta selittää näitä asioita, luulen, että parempi olisi jos voisin näyttää käytännössä miten homma toimii.
Guzmo linkki 17. syyskuuta 2001 kello 8.12
Guzmo 17. syyskuuta 2001 kello 8.12 linkki RQ systeemi vaatii enemmän pelaamista henkisten ominaisuuksien esittämiselle ja HW:n taistelusysteemi on huono henkilölle, joka ei osaa kuvailla taistelua. Näin olen ymmärtänyt? Riippuu varmaan myös aika paljon pelityylistä kumpi on parempi systeemi Gloranthassa pelaamiseen. Jos täällä osa pelaa korkealentoista eläytymispeliä kannattaa muistaa, että osalle RQ, HW ja Glorantha saattaa olla sitä perinteistä "pelastetaan prinsessa lohikäärmeeltä ja tapetaan välissä 8548 örkkiä". - Guzmo
Waylander linkki 17. syyskuuta 2001 kello 17.02
Waylander 17. syyskuuta 2001 kello 17.02 linkki Sanoisin vielä tuosta tunnepuolen puuttumisesta RQ:ssa että Greg Stafford teki Pendragonin sitä varten että hän nimenomaan halusi sen persoonallisuus sääntöjä käytettävän RQ:ssa. Jos ottaa tämän asian huomioon niin saa huomata että väittely tästä asiasta yksinkertaistuu huomattavasti ja vastakkain ovat pelkästään 'ylimalkainen kuvailu' ja 'numeroiden mukainen tulkinta' joka taitaa sitten ollakin makuasia. Se väite että prosenttijärjestelmä hajoaa kun kaikki lyövät vain kriittisiä on paikkansa pitävä kun pelataan perussäännöillä. RQ:ta ei olekaan tarkoitettu miksikään hero-levelin peliksi alunperin, mutta useat nerokkaat kaverit ovat luoneet heroquest-sääntökokoelmia jotka mahdollistavat sankaritason pelaamisen ollen ollen kuitenkin mielenkiintoisia myös 'arkipäivän' pelaamisessa. Eli RQ-yhteensopivat sankarisäännöt. Näkisin RQ:n nykypäivänä sellaisena open-source säännöstönä sen mukaan mitä olen asiaa tutkinut (siksikin ettei sitä enää kehitetä). Netti on täynnä houseruleja jotka tarjoavat käsittelytapoja ongelmallisiin tilanteisiin ja uskon että tältä pohjalta katsottuna RQ:lla on PALJON paremmat mahdollisuudet olla se parempi systeemi kuin yhden kaverin suunnittelema järjestelmä. Se että tästä asiasta keskustellaan osoittaa ettei kumpikaan järjestelmä ole täydellinen, mutta RuneQuestiin on olemassa 'patch'.
Plentonius linkki 17. syyskuuta 2001 kello 2.58
Plentonius 17. syyskuuta 2001 kello 2.58 linkki HWn sääntöjä ei yksi mies tehnyt vaikka ne pohjautuvatkin yhden miehen visioon. Eikä tuo muutenkaan oikein päde tuo kriittisyys, sillä HW jo perusluonteeltaan on sellainen, että se on hyvin lokalisoituva pelisysteemi. Oma kokemukseni on, pelattuani hyvin monia näitä "patchejä" että ne ovat aika... "pelimäisiä" ja eivät anna minun toteuttaa taiteellista vapautta riittävissä määrin. Ne eivät vain jotenkin tunnu aikuiselle tarkoitetuilta säännöiltä _minun_ mielestäni. Tässä on se perusero, että minä en jaksa mitään "super-rq" sääntöjä pelata, koska ne tuntuvat minusta Marvel tarinoilta. Ja näin olen huomannut joistakuista tuntuvan HWn kohdalla. Huomauttaisin vain, että kannattaa kokeilla molempia. Unohtaisin kuitenkin tuon avoimen sorsan analogian, koska sillä ei ole oikeastaan mitään relevanssia tässä.
Waylander linkki 17. syyskuuta 2001 kello 6.01
Waylander 17. syyskuuta 2001 kello 6.01 linkki [i:fe28b85553] Ne eivät vain jotenkin tunnu aikuiselle tarkoitetuilta säännöiltä _minun_ mielestäni.[/i:fe28b85553] Kylläpä se niin taitaa olla että lapset ne eivät sääntöjä pysty sisäistämään ja aikuisilla vasta on riittävä kapasiteetti toimia sääntöjen puitteissa. Mutta ihan hyviä tarinoita ne kuulemma kertovat lastentarhoissakin, sanovat. Miten stressitilanteessa asioiden kulkua kuvailemalla voi saada mitään onnistumisen nautintoa? Ei pokeriakaan voi pelata ilman kortteja! Eivät numerot rajoita toimintoja tai luovaa pelaamista, eikä kaikkia sääntöjä tarvitse joka tilanteessa noudattaa. En osaa oikein kuvata mitä tällä tarkoitan mutta totean sen että meillä on erittäin modifoidut ja tarkat RQ-säännöt mutta toisaalta saatamme pelata 8 tuntia tiivistä peliä ilman että yksikään noppa pyörähtää. Se saattaa liittyä siihen että pelaajat haluavat jonkinlaiset lait joihin he voivat vedota kiistatilanteissa saaden siten oikeudenmukaisen kohtelun maailmaltaan. [i:fe28b85553] Unohtaisin kuitenkin tuon avoimen sorsan analogian, koska sillä ei ole oikeastaan mitään relevanssia tässä.[/i:fe28b85553] ...muuta kuin se että RQ kehittyy tätä nykyä juuri tältä pohjalta.
Nysalor linkki 17. syyskuuta 2001 kello 7.27
Nysalor 17. syyskuuta 2001 kello 7.27 linkki Plentonius: [i:249d928428] Jotenkin muuten vaikuttaisi oudolta, että jos vuoristosta löytyy em kääpiöitä, jotka olisivat kyvyiltään suvereeneja inhimillisiin sankareihin, etteivät he vain menisi ja liiskaisi tunkeilijoita.[/i:249d928428] Tämä tuskin kuitenkaan tarkoittaa sitä, että Harrek kohtaisi näitä vuoristojen timanttikääpiöitä. Sitä paitsi timanttikääpiöiden luonnollinen asuinpaikka olisi syvällä vuoren alla ja sisällä kuin sen päällä. Mutta ei tästä sitten sen enempää. [i:249d928428] Jokainen henkilö on Älykäs 6 tai Tyhmä 6[/i:249d928428] Tämä on minusta aivan liian kärjistetty jako. Enpä todellakaan usko, että oikeastikaan ihmiset olisi järkevää jakaa edes mitatun älykkyysosamääränsä perusteella vain kahteen ryhmään. [i:249d928428] Luathoilla on Älykäs 6 arvo jos mitään muuta arvoa ei ole kirjoitettu (mitä epäilisin, mutten muista).[/i:249d928428] No, luathoille ei ymmärtääkseni ole annettu Hero Warsissa mitään älykkyysarvoa, mutta oma mututuntumani sanoisi, että luathat ovat paljon keskimääräistä ihmistä älykkäämpiä. [i:249d928428] Väitän, että pidät enemmän tarinasta, jossa mies taistelee rakkaimpiensa puolesta inspiroituneena kuin tarinasta, jossa hän taistelee, mutta se ei juurikaan hetkauta miestä.[/i:249d928428] Tämän taas voi hyvin päättää tapauskohtaisesti, eikä sitä tarvitse hoitaa millään mekaanisella säännöllä. [i:249d928428] Mutta sinä selkeästikin kannatat toista tapaa nähdä pelimekaniikan rooli pelaamisessa, joten en lähde yrittämäänkään vääntää kättäsi tässä.[/i:249d928428] Niin, näen tosiaankin roolipelaamisen numeroita parempana joissakin tapauksissa. Tästä lienee tosiaan turha väitellä, koska se on aika pitkälti makuasia. [i:249d928428] Täytyy käyttää vain vertailevaa tutkimusta.[/i:249d928428] Olisipa kiva kuulla, mitä sinä saat luathojen ominaisuuksiksia RuneQuestin säännöillä vertailevaa tutkimusta käyttämällä. Jos onnistut saamaan jonkinlaisen vertailutuloksen, niin voit vaikka laittaa sen aiheeseen, joka koskee luathoja. Siellä on omat noppayhdistelmäehdotukseni. [i:249d928428] HW kertoo kaikki ja aivan kaikki olennosta, missä RQ rajoittuu vain ylimalkaisiin abstraktioihin, joista puuttuu kaikki syvyys.[/i:249d928428] Minulle jäi kyllä vielä epäselväksi luathojen älykkyyden ja ruumiinrakenteen taso, joten ehkä minä en näe tätä Hero Warsin eksaktiutta. RuneQuestissa on minun on nekin paljon helpompi hahmottaa. [i:249d928428] Tässä on se perusero, että minä en jaksa mitään "super-rq" sääntöjä pelata, koska ne tuntuvat minusta Marvel tarinoilta.[/i:249d928428] Aika hassua, sillä juurihan Hero Warsia verrattiin Marveliin. Ehkä kannattaisi huomioida, että RuneQuestin lisäsäännöt ovat pelkkää pelimekaniikkaa, joka yksin ei luo hyvää roolipelitunnelmaa. Lisäksi tarvitaan eläytymistä ja kuvailua. JJaho: [i:249d928428] RQ:ta ei olekaan tarkoitettu miksikään hero-levelin peliksi alunperin, mutta useat nerokkaat kaverit ovat luoneet heroquest-sääntökokoelmia jotka mahdollistavat sankaritason pelaamisen ollen ollen kuitenkin mielenkiintoisia myös 'arkipäivän' pelaamisessa.[/i:249d928428] Jep, ja näiden lisäsääntöjen avulla kuuluvat RuneQuestin pelaajat saaneet oikein mukavia pelejä aikaan. [i:249d928428] Näkisin RQ:n nykypäivänä sellaisena open-source säännöstönä sen mukaan mitä olen asiaa tutkinut[/i:249d928428] Periaatteessahan RuneQuest on vieläkin kaupallinen systeemi, vaikka Hasbro on pannut sen jäihin. Mutta RuneQuestiin tosiaan on tarjolla paljon kaikenlaisia lisäjuttuja ja puuhaileepa kuulemma Peter Maranci jonkinlaista tiivistelmää RuneQuestin säännöistä nettiin. Kukaan ei kai ole vielä valittanut RuneQuestin nimen käytöstä fanimateriaalin yhteydessä. Ihanteellisinta tietysti olisi, jos RuneQuestin käyttö annettaisiin aivan vapaaksi, mutta se nyt on vain toiveunta.
Plentonius linkki 16. syyskuuta 2001 kello 23.54
Plentonius 16. syyskuuta 2001 kello 23.54 linkki JJaho: [i:3decb5953c] Miten stressitilanteessa asioiden kulkua kuvailemalla voi saada mitään onnistumisen nautintoa? Ei pokeriakaan voi pelata ilman kortteja! [/i:3decb5953c] Olen aivan samaa mieltä kanssasi ja olet ymmärtänyt väärin minut ja systeemin jos luulet että HW ei käytä "pelikortteja". Itse asiassa juuri yritän sanoa, että HW käyttää pelikortteja joka paikassa elämässä, ei pelkästään taistelussa. [i:3decb5953c] ...muuta kuin se että RQ kehittyy tätä nykyä juuri tältä pohjalta. [/i:3decb5953c] Kuten myös HW, sen takia ei relevanssia ole. Jos joku haluaa laittaa oman versionsa pystyyn HWn säännöistä, niin siitäpä vain, ei sitä kukaan kiellä. Ainoastaan kaupallinen hyötyminen tavaramerkistä on varmaan kiellettyä, mikä on ihan ymmärrettävää. Niin taitaa myös RQn kohdalla olla? Ei ole olemassa Issariesin poliisia, joka määrittää miten sääntöjä pitää noudattaa. Kuka tahansa saa pelata juuri niin kuin haluaa. Kaiken pahan alku ja juuri, itse kaaoksen valo :smile: : [i:3decb5953c] Tämä on minusta aivan liian kärjistetty jako. Enpä todellakaan usko, että oikeastikaan ihmiset olisi järkevää jakaa edes mitatun älykkyysosamääränsä perusteella vain kahteen ryhmään.[/i:3decb5953c] Ah, ymmärsit väärin mitä tarkoitin. Ihmiset ovat _sekä_ Viisas 6 että tyhmä 6. Eivät siis ole poissulkevia asioita. Eli ei kahta luokkaa vaan yksi luokka. Tavalliset ihmiset. Tarinankerronnallisesti loistava tapa hoitaa juttu. [i:3decb5953c] No, luathoille ei ymmärtääkseni ole annettu Hero Warsissa mitään älykkyysarvoa, mutta oma mututuntumani sanoisi, että luathat ovat paljon keskimääräistä ihmistä älykkäämpiä. [/i:3decb5953c] Tarinoiden puolijumalat eivät ole älykkäitä, nykymytologian kuu-ukot ja muut entiteetit ovat älykkäitä, koska nykyaikana älykkyys pelottaa aivan eri tavalla kuin ennen. Mututuntumasi ei välttämättä ole oikeassa. En kyllä sano, että väärässäkään. [i:3decb5953c] Tämän taas voi hyvin päättää tapauskohtaisesti, eikä sitä tarvitse hoitaa millään mekaanisella säännöllä.[/i:3decb5953c] Niin voi, mutta miksi te RQ henkilöt sitten valitatte heti ensimmäisestä mielivaltaisuudelta haiskahtavasta HW asiasta, jos olette noin liberaaleja sääntöjen suhteen? Kun kuulen ensimmäisen teistä sanovan, että ei jonkun kirveen iskua tartte heittää nopalla vaan sen voi päättää tapahtumakohtaisesti, niin sanon aivan oikein. Kysymys on siitä, että miten tärkeä se tilanne on, eikös niin? Jos tärkeä tilanne, niin minä mielelläni käytän satunnaisuutta ja en despoottisesti päätä asioita. Se on pelaajalle reilumpaa. [i:3decb5953c] Olisipa kiva kuulla, mitä sinä saat luathojen ominaisuuksiksia RuneQuestin säännöillä vertailevaa tutkimusta käyttämällä. Jos onnistut saamaan jonkinlaisen vertailutuloksen, niin voit vaikka laittaa sen aiheeseen, joka koskee luathoja. Siellä on omat noppayhdistelmäehdotukseni.[/i:3decb5953c] Hmm, en usko, että olisit tyytyväinen lopputulokseen, mutta voisinhan tehdä sellaisen yritelmän, vaikka minun näkemykseni HWn arvoista alkavat olla hieman deflatoorisia nykyään. [i:3decb5953c] Minulle jäi kyllä vielä epäselväksi luathojen älykkyyden ja ruumiinrakenteen taso, joten ehkä minä en näe tätä Hero Warsin eksaktiutta. RuneQuestissa on minun on nekin paljon helpompi hahmottaa.[/i:3decb5953c] Varmasti, olehan pelannut RQta huomattavasti enemmän kuin HWtä. Minulle taas asia voi olla toisin päin. Voisiko joku, jolla on AR käsillä laittaa täydellisen Luathan arvolitanian, niin voisin selittää miten se homma menee. [i:3decb5953c] Aika hassua, sillä juurihan Hero Warsia verrattiin Marveliin. Ehkä kannattaisi huomioida, että RuneQuestin lisäsäännöt ovat pelkkää pelimekaniikkaa, joka yksin ei luo hyvää roolipelitunnelmaa. Lisäksi tarvitaan eläytymistä ja kuvailua.[/i:3decb5953c] Niin, todella hassuahan se onkin. Itse asiassa lähes käsittämätöntä. No, joka tapauksessa minun tarinani HWn pohjalta muistuttavat enemmän Egilin saagaa kuin sitä Wagneriaanista Marvelia, johon RQni väistämättä ajautui. Muuten olen aivan samaa mieltä kanssasi, varmasti joku voisi saada HWstä aikaan Marvelia, jos ymmärtäisi väärin. [i:3decb5953c] Jep, ja näiden lisäsääntöjen avulla kuuluvat RuneQuestin pelaajat saaneet oikein mukavia pelejä aikaan.[/i:3decb5953c] En epäile hetkeäkään. Uskon siihen, että millä tahansa pelisysteemillä voi pitää hauskaa. Hitto soikoon, jotkut parhaat hetket on vietetty Boothill(tm) systeemiä pelaamalla, joka on sentään alinta ja syvintä TSR sontaa. Ainoa, mitä tarkoitin on, että minä en jaksa sitä SuperRQ juttua vetää, se kun ei Gloranthaa kuvaa niin kuin minä sen ymmärrän. Muistutan lisäksi, että tämä on se syy miksi Greg ei myöskään halunnut julkaista RQ pohjaisia HQ sääntöjä, koska ne kaikki kääntyivät supersankarijutuiksi - mikä on todella kaukana HeroQuestien päämäärästä.
Nysalor linkki 17. syyskuuta 2001 kello 3.12
Nysalor 17. syyskuuta 2001 kello 3.12 linkki [i:967ae6a8fe] Kaiken pahan alku ja juuri, itse kaaoksen valo[/i:967ae6a8fe] Kaipa minun täytyy sinutkin vapauttaa tietämättömyytesi luomasta kaaoksenpelosta. :smile: [i:967ae6a8fe] Ihmiset ovat _sekä_ Viisas 6 että tyhmä 6. Eivät siis ole poissulkevia asioita. Eli ei kahta luokkaa vaan yksi luokka.[/i:967ae6a8fe] No, tuohan lienee vielä pahempaa. En todellakaan kuvittele, että kaikki "tavalliset" ihmiset olisivat keskenään yhtä älykkäitä ja että sankarit olisivat sitten jotenkin tästä massasta poikkeavia. Jos älykkyys olisi kaikilla sama, niin kai nimenomaan älyä vaativien tehtävien ratkaiseminen olisi kaikille "tavallisille" ihmiselle yhtä helppoa. [i:967ae6a8fe] Tarinoiden puolijumalat eivät ole älykkäitä, nykymytologian kuu-ukot ja muut entiteetit ovat älykkäitä, koska nykyaikana älykkyys pelottaa aivan eri tavalla kuin ennen.[/i:967ae6a8fe] Luathojen sanotaan kuitenkin harrastavan taidetta ja olevan muutenkin aika sivistyneitä. Ehkä tähän eivät aivan älykääpiöt pysty. Ja kysymyshän ei todellakaan ole mistään nykymytologian kuu-uskoista, vaan rodusta, joka on sukua jumalille. [i:967ae6a8fe] Niin voi, mutta miksi te RQ henkilöt sitten valitatte heti ensimmäisestä mielivaltaisuudelta haiskahtavasta HW asiasta, jos olette noin liberaaleja sääntöjen suhteen?[/i:967ae6a8fe] Säännöt ovat pelaamisen ja kuvailun avuksi, näin minä näkisin asian. Jätän mielelläni paljon vapautta tunteisiin ja henkilökohtaisiin suhteisiin, kun taas esimerkiksi taistelu on paljon mekaanisempaa. Punaista Lepakkoa vihaamalla voi saada bonuksia ainoastaan, jos pelinjohtaja katsoo sen sopivaksi, eivätkä pelaajat voi vaatia sitä minkään kiinteän säännön perusteella. [i:967ae6a8fe] Kun kuulen ensimmäisen teistä sanovan, että ei jonkun kirveen iskua tartte heittää nopalla vaan sen voi päättää tapahtumakohtaisesti, niin sanon aivan oikein. Kysymys on siitä, että miten tärkeä se tilanne on, eikös niin?[/i:967ae6a8fe] Pelinjohtajan oikeus on muuttaa heittoja haluamallaan tavalla. Jos haluan jonkin kirveeniskun tapahtuvan tietyllä tavalla, ilmoitan vain, että näin nopanheitossa on käynyt. Useimmissa taistelun iskuissa annan kuitenkin sattuman ratkaista. [i:967ae6a8fe] Hmm, en usko, että olisit tyytyväinen lopputulokseen, mutta voisinhan tehdä sellaisen yritelmän, vaikka minun näkemykseni HWn arvoista alkavat olla hieman deflatoorisia nykyään.[/i:967ae6a8fe] No, jos saat jonkinlaiset ominaisuudet aikaan, niin laita vaikka tänne foorumille. [i:967ae6a8fe] Varmasti, olehan pelannut RQta huomattavasti enemmän kuin HWtä.[/i:967ae6a8fe] Niin, lienee siis turha väittää, että Hero Warsin eksaktius olisi jotenkin helposti nähtävissä. Se ei nähdäkseni tosiaankaan anna kovin selkeää kuvaa niistä ominaisuuksista, joita RuneQuestissa kuvataan numeroarvoilla. [i:967ae6a8fe] Voisiko joku, jolla on AR käsillä laittaa täydellisen Luathan arvolitanian, niin voisin selittää miten se homma menee.[/i:967ae6a8fe] Sopii, jos tarkoitat näitä merkittäviä kykyjä. Siis Anaxial’s Roster, s. 207: "Significant Abilities: Artistic Knowledge 5W, Close Combat 10W3, Graceful 5W, Honest 8W, Large 18W, Luathan Customs 10W2, Luathan Philosophy 18W, Ranged Combat 2W3, Read the Violet Rule of Common Truth grimoire 5W2, Read <Luathan Military Grimoire> 5W3, Sing 5W, Strong 10W, Suspicious 18, Tactics 18W2." [i:967ae6a8fe] Niin, todella hassuahan se onkin. Itse asiassa lähes käsittämätöntä.[/i:967ae6a8fe] Minusta on myös aika käsittämätöntä verrata RuneQuestia supersankarilehtiin. Varmasti sekä Hero Warsista että RuneQuestista saa tuollaista peliä aikaiseksi, kun unohtaa roolipelaamisen. No, vaikka sinä et ehkä mielestäsi saanut RuneQuestin lisävirityksistä irti muuta kuin kliseistä mössöä, niin älä huolehdi: kyllä jotkut muut ovat saaneet siitä ihan kunnon peliä. [i:967ae6a8fe] Muistutan lisäksi, että tämä on se syy miksi Greg ei myöskään halunnut julkaista RQ pohjaisia HQ sääntöjä, koska ne kaikki kääntyivät supersankarijutuiksi - mikä on todella kaukana HeroQuestien päämäärästä.[/i:967ae6a8fe] Ehkä fanit ovat onnistuneet siinä, mikä Gregille oli ylivoimaista, eli luomaan RuneQuest-pohjaiset sankarisäännöt, joilla sankarimatkat ovat heidän mielestään hyvää roolipeliä. Heidän mielestään varmaankin nämä sankarisäännöt onnistuvat kuvaamaan hyvin Gloranthaa. Ehkä sinä vain näet Gloranthan uuden Hero Warsin kautta.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 17. syyskuuta 2001 kello 17.43
Topi Hiski Viljami Salmi 17. syyskuuta 2001 kello 17.43 linkki Nysalor: [i:265ba8affc] Niin, lienee siis turha väittää, että Hero Warsin eksaktius olisi jotenkin helposti nähtävissä. Se ei nähdäkseni tosiaankaan anna kovin selkeää kuvaa niistä ominaisuuksista, joita RuneQuestissa kuvataan numeroarvoilla.[/i:265ba8affc] RQ kuvaa tiettyjä arvoja ja ominaisuuksia, mutta kai myönnät, että se jättää myös paljon kuvailematta? Kuten esim. tiedon jostain tiettyjen maiden maantieteistä tai esim. monien maiden kulttuureista. Tai monet ammatit on vain kuvattu craft taidolla joka on minusta aika huonosti kuvaavaa koko elämän kehittyvälle ammattitaidolle. Eli RQ. kuvaa tarkasti joitain ominaisuuksia, mutta sulkee samalla monia pois. [i:265ba8affc] Säännöt ovat pelaamisen ja kuvailun avuksi, näin minä näkisin asian. Punaista Lepakkoa vihaamalla voi saada bonuksia ainoastaan, jos pelinjohtaja katsoo sen sopivaksi, eivätkä pelaajat voi vaatia sitä minkään kiinteän säännön perusteella[/i:265ba8affc] Eikö hero warsissakin asia ole näin? Pelinjohtaja päättää missä tilanteissa esim. punaisen lepakon viha pätee. Mutta tärkeintä on se että jos hahmo inhoo lepakkoo, niin se edes mainitaan pelissä ja sitä voi halutessaankäyttää. Sinä oletat kaiken HW:ssa olevan joko liian vapaata tai sitten liian säännötettyä? [i:265ba8affc] Minusta on myös aika käsittämätöntä verrata RuneQuestia supersankarilehtiin. Varmasti sekä Hero Warsista että RuneQuestista saa tuollaista peliä aikaiseksi, kun unohtaa roolipelaamisen. No, vaikka sinä et ehkä mielestäsi saanut RuneQuestin lisävirityksistä irti muuta kuin kliseistä mössöä, niin älä huolehdi: kyllä jotkut muut ovat saaneet siitä ihan kunnon peliä.[/i:265ba8affc] Varmasti meillä kaikilla on ollut hauskaa RQ:n kanssa, mutta kyse tässä onkin varmaan eri ihmisten roolipeleistä hakemien asioiden erilaisuudesta. Mutta RQ:n "sankarisäännöt" on nimenomaan sellasisia jossa tulee superkriittisiä ja joskus kai jopa "ylikriittisiä" jotka on vielä superkriittisiäkin kovempia juttuja. Eli marvelia aika pitkälle. Kun RQ:ssa on sääntöjä taistelulle eniten, tulee lisäsäännöt & "patchit" helposti taisteluun ja kovempiin onnistumismahdollisuuksiin. [b:265ba8affc] Mutta ei se tarkoita, etteikö RQ:n säännöillä voisi roolipelata hienosti ja pitää hauskaa, mutta RQ:n säännöt ei vain "tue" sitä niin paljon kuin taistelua.[/b:265ba8affc] huoh.. gunda palstan alla tämä räpellys on :smile:
Nysalor linkki 17. syyskuuta 2001 kello 18.04
Nysalor 17. syyskuuta 2001 kello 18.04 linkki [i:12ae63663c] RQ kuvaa tiettyjä arvoja ja ominaisuuksia, mutta kai myönnät, että se jättää myös paljon kuvailematta?[/i:12ae63663c] Nähdäkseni jossakin kohti on syytä antaa periksi yksinkertaisuudelle, vaikka mikään ei estä kehittämästä RuneQuestiin loputtomasti uusia kykyjä tai ammatteja. Eikä mikään estä kuvailemasta näiden kykyjen käyttöä tai muita tekoja haluamallaan tavalla. [i:12ae63663c] Mutta tärkeintä on se että jos hahmo inhoo lepakkoo, niin se edes mainitaan pelissä ja sitä voi halutessaankäyttää.[/i:12ae63663c] Kyllä se voidaan RuneQuestissakin mainita sanallisen kuvauksen yhteydessä, mutta ei ole tarvis antaa arvoa Vihaa Punaista Lepakkoa 100. Minä myöskin jättäisin tällaisen päätöksen mieluiten pelinjohtajalle, joka voi kertoa, saako hahmo vihastaan joitakin bonuksia tai miinuksia. [i:12ae63663c] Sinä oletat kaiken HW:ssa olevan joko liian vapaata tai sitten liian säännötettyä?[/i:12ae63663c] Minua esimerkiksi häiritsee se, etten saa luathoista Hero Warsin kuvauksen mukaan riittävästi tietoa ominaisuuksista, joita voisin soveltaa myös RuneQuestiin. Jos numeroarvollisia tunteita ei ole ollenkaan Hero Warsissa, niin se kyllä mukailee minun makuani. [i:12ae63663c] Varmasti meillä kaikilla on ollut hauskaa RQ:n kanssa, mutta kyse tässä onkin varmaan eri ihmisten roolipeleistä hakemien asioiden erilaisuudesta.[/i:12ae63663c] No, minulle RuneQuest on kyllä tarjonnut oikein hyvän pelimekaniikan Gloranthaan, enkä tunne kaipaavani mitään muuta kuin korkeintaan pieniä virityksiä. Irkkipelissäkin lienee tarinankerronnallinen aines korostunut enemmän kuin itse pelimekaniikka. [i:12ae63663c] Mutta RQ:n "sankarisäännöt" on nimenomaan sellasisia jossa tulee superkriittisiä ja joskus kai jopa "ylikriittisiä" jotka on vielä superkriittisiäkin kovempia juttuja.[/i:12ae63663c] Sankarisäännöissä taitaa kyllä olla aika paljon valinnanvaraa. Superkriittiset ja sellaiset eivät ole ainoa vaihtoehto, mikäli ne tuntuvat lapsellisilta. Eivätkä kaikki sankarimatkat tietenkään ole pelkkää taistelua. [i:12ae63663c] Mutta ei se tarkoita, etteikö RQ:n säännöillä voisi roolipelata hienosti ja pitää hauskaa, mutta RQ:n säännöt ei vain "tue" sitä niin paljon kuin taistelua.[/i:12ae63663c] No, tukeminenhan on suhteellista. RuneQuestilla voi pelata vähemmän taistelupainotteista peliä, mikäli vain haluaa. Toisaalta Hero Warsin nimestäkin kuuluu jo se aihe, mitä systeemi kai parhaiten pyrkii tukemaan. [i:12ae63663c] huoh.. gunda palstan alla tämä räpellys on[/i:12ae63663c] Jep. Kerran jo siirsin jotakin höpinää off topic -aiheeseen, mutta nyt kyllä tämäkin aihe on pursunnut otsikostaan yli. Ehkä olisi paras laittaa ihan uusi aihe, jos tämä keskustelu vielä jatkuu.
Plentonius linkki 18. syyskuuta 2001 kello 10.54
Plentonius 18. syyskuuta 2001 kello 10.54 linkki [i:fbee15ed02] Ehkä olisi paras laittaa ihan uusi aihe, jos tämä keskustelu vielä jatkuu. [/i:fbee15ed02] Valitan, en osaa. On tosiaan aika surkuhupaisaa, että sain tämän Gunda -keskustelun muuttumaan tällaiseksi. Vai oliko se jonkun muun syy, en enää muista. [i:fbee15ed02] Toisaalta Hero Warsin nimestäkin kuuluu jo se aihe, mitä systeemi kai parhaiten pyrkii tukemaan.[/i:fbee15ed02] Anteeksi? Luuletko tosiaan, että HW pyrkii tukemaan sankarien sotimista? Tarinoita sankareista maailmanhistorian legendojen tyyliin, sitä se pyrkii tukemaan, ei taistelun kuvaamista, niin kuin DD ja RQ. [i:fbee15ed02] No, tuohan lienee vielä pahempaa. En todellakaan kuvittele, että kaikki "tavalliset" ihmiset olisivat keskenään yhtä älykkäitä ja että sankarit olisivat sitten jotenkin tästä massasta poikkeavia. Jos älykkyys olisi kaikilla sama, niin kai nimenomaan älyä vaativien tehtävien ratkaiseminen olisi kaikille "tavallisille" ihmiselle yhtä helppoa.[/i:fbee15ed02] Arvasin, että sanoisit noin :smile: , huomaa kuitenkin, että HWn arvoen ei ole tarkoitus kuvata maailmaa simulaation avulla vaan tavalla joka tukee tarinankerrontaa. Ja lisäksi, en milloinkaan sanonut, että kaikilla tavallisilla ihmisillä on sama arvo, vaan monilla voi olla paljonkin erilaisia kuvauksia älykkyydestä. Se mitä tarkoitin on, että jos ei mitään ole ihmisen henkisestä ominaisuudesta sanottu, tai ajattelet sen olevan tavallista luokkaa, niin voit käyttää tuota 6 numeroa. Aivan kuten RQ käyttää perusarvoja eri skilleille. [i:fbee15ed02] Minua esimerkiksi häiritsee se, etten saa luathoista Hero Warsin kuvauksen mukaan riittävästi tietoa ominaisuuksista, joita voisin soveltaa myös RuneQuestiin. Jos numeroarvollisia tunteita ei ole ollenkaan Hero Warsissa, niin se kyllä mukailee minun makuani.[/i:fbee15ed02] Aivan, tutustupa systeemiin, niin saat kaiken tarvittavan. Minä kun luin tuon postittamasi tekstin, niin sain täydellisen kuvan kavereista. Tehdäänkö näin, että kysyt, niin vastaan. Mitä haluat tietää? [i:fbee15ed02] Minä myöskin jättäisin tällaisen päätöksen mieluiten pelinjohtajalle, joka voi kertoa, saako hahmo vihastaan joitakin bonuksia tai miinuksia.[/i:fbee15ed02] Eli haluat mielummin juuri tuota mielivaltaisuutta ja epämääräisyyttä, mitä vastaan sitten kuitenkin olet ristiretkellä? [i:fbee15ed02] Siis Anaxial’s Roster, s. 207: "Significant Abilities: Artistic Knowledge 5W, Close Combat 10W3, Graceful 5W, Honest 8W, Large 18W, Luathan Customs 10W2, Luathan Philosophy 18W, Ranged Combat 2W3, Read the Violet Rule of Common Truth grimoire 5W2, Read <Luathan Military Grimoire> 5W3, Sing 5W, Strong 10W, Suspicious 18, Tactics 18W2." [/i:fbee15ed02] Kiitos tosiaan. Minä näen nyt täältä, että Luathat ovat tavallista ihmistä älykkäämpiä ja voimakkaampia. Jos tulisi älykkyyttä vaativa tehtävä, niin improvisoisin tuosta filosofiasta (noin 3-8 penalttia, minun makuni mukaan) ja saisin silti arvoja keskivertoLuathalle, jotka realisoituisivat RQ arvona noin 25. Tiedän, että joku voisi nähdä RQn älykkyyden toisella tavoin, mutta ongelmana on se, että juuri tuo RQn älykkyys on liian ongelmallinen minulle. Mutta kaikin puolin nuo arvot ovat todella puolijumalien arvoja ja nämä otukset todellakin ovat paljon kovempia kuin ihmiset. Karrikoiden keskiverto Luatha on yhtä hyvä kuin vaikka Colymarin kuuluisin sankari (sanotaan vaikka Kallai Kivenmurskaaja). [i:fbee15ed02] Säännöt ovat pelaamisen ja kuvailun avuksi, näin minä näkisin asian. Jätän mielelläni paljon vapautta tunteisiin ja henkilökohtaisiin suhteisiin, kun taas esimerkiksi taistelu on paljon mekaanisempaa[/i:fbee15ed02] Aivan. Mutta miksi? Miksi mielestäsi esimerkiksi kahden ihmisen henkinen mittelö oluttuvassa on pelkän mielivaltaisuuden asia, eikä siinä tarvita mitään sääntöjä? On mielestäni älyttömän loistavaa, että pelaajat voivat kehittää pelaajiaan myriadeihin suuntiin, Pendragon oli loistava peli tässä mielessä (muistaakseni jotkut RQ pelaajat käyttävät näitä arvoja, ainakin tällä vastattiin minulle taannoin), että pelihahmo saattoi olla käsittämättömän kostonhimoinen etc. Minulle ainakin on helpompaa, että on apunani sääntöjä näihin ei-fyysisiin juttuihin. Ymmärrän kyllä, jos sinä et niitä tarvitse. Hyväksy vain se, että HW on täsmällisempi peli kuin RQ, jos se ottaa huomioon enemmän kuin RQ... Huumoria hyvä mies, ei sinun tarvitse mitään myöntää. Kerro vain, että miten tämä homma oikein mielestäsi menee. Väitätkö yhä, että HW on ylimalkainen ja kertoo vähemmän asioista kuin RQ? [i:fbee15ed02] No, vaikka sinä et ehkä mielestäsi saanut RuneQuestin lisävirityksistä irti muuta kuin kliseistä mössöä, niin älä huolehdi: kyllä jotkut muut ovat saaneet siitä ihan kunnon peliä.[/i:fbee15ed02] ja [i:fbee15ed02] Ehkä fanit ovat onnistuneet siinä, mikä Gregille oli ylivoimaista, eli luomaan RuneQuest-pohjaiset sankarisäännöt, joilla sankarimatkat ovat heidän mielestään hyvää roolipeliä. Heidän mielestään varmaankin nämä sankarisäännöt onnistuvat kuvaamaan hyvin Gloranthaa. Ehkä sinä vain näet Gloranthan uuden Hero Warsin kautta.[/i:fbee15ed02] Eikö tää ole vähän halpahintaista piikittelyä? Suurin ongelma minun peleissäni oli se, että koska säännöt olivat mitä olivat, niin pelaajien mielenkiinto Minimaxaamiseen oli suunnaton, koska säännöt tukivat sellaista. Tehdäänkö niin, että annat minulle ensin tilaisuuden olla vaikka pelinjohtajanasi ennen kuin ryhdyt kykyjäni arvostelemaan? Sama varmaan koskee Gregiä ja hänen taitojaan pelintekijänä. Olen aivan varma, että hän sai aikaan aivan samanlaisia kampanjoita, kuin mainitsemasi henkilöt, jotka ovat tyytyväisiä kampanjoihinsa - sillä erotuksella vain, että kuten minä, myös hän ei ollut siihen tyytyväinen. Ja mitä tuo viimeinen nyt oikein tarkoittaa? On mielestäni vähän kummallista että kaveri, joka on RQ kuoppansa pohjalla, vastustaen lähes kaikkea, mikä on viimeisen kymmenen vuoden aikana ilmestynyt, arvostelee toista kapeakatseisuudesta. En näistä ole suuttunut tai halua mitään typerää flame sotaa. Kaipaisin vain vähän täsmennystä.
Nysalor linkki 18. syyskuuta 2001 kello 13.23
Nysalor 18. syyskuuta 2001 kello 13.23 linkki [i:29e9365543] Luuletko tosiaan, että HW pyrkii tukemaan sankarien sotimista?[/i:29e9365543] Ei kai Hero Wars -nimi sotimista tarkoita, vaan sankarien sotia? Olet tainnut lukea sanomani hiukan huolimattomasti, sillä tosiaankin olen ymmärtänyt, että Hero Warsin tarkoitus on tosiaankin kuvata sankarien sotia. [i:29e9365543] Tarinoita sankareista maailmanhistorian legendojen tyyliin, sitä se pyrkii tukemaan, ei taistelun kuvaamista, niin kuin DD ja RQ.[/i:29e9365543] Kyllä kai Hero Wars sentään taistelua tukee, ellen ole käsittänyt asiaa aivan väärin. Ehkä mekaniikka ei vain anna yhtä helppoa kuvailupohjaa kuin RuneQuest. [i:29e9365543] Arvasin, että sanoisit noin , huomaa kuitenkin, että HWn arvoen ei ole tarkoitus kuvata maailmaa simulaation avulla vaan tavalla joka tukee tarinankerrontaa.[/i:29e9365543] Minä kyllä haluan tarinankerrontaa tukemaan myös simulaatiota. Ehkä siksi juuri Hero Wars ei ole minulle ihanteellinen systeemi. [i:29e9365543] Aivan kuten RQ käyttää perusarvoja eri skilleille.[/i:29e9365543] Minä en ainakaan edes tavallisille ihmisille käytä yhtä ja ainoata ÄLY-arvoa. Tavalliset ihmisetkin ovat ainakin minun tulkintani mukaan yksilöitä, eivätkä mitään kasvotonta massaa. Kyvytkin ovat eri ihmisillä erilaisia, vaikka luotaisiin seikkailijoiksi tavallisia maajusseja. [i:29e9365543] Minä kun luin tuon postittamasi tekstin, niin sain täydellisen kuvan kavereista.[/i:29e9365543] Ai tarkoitatko luathojen tietoja vai mitä? [i:29e9365543] Eli haluat mielummin juuri tuota mielivaltaisuutta ja epämääräisyyttä, mitä vastaan sitten kuitenkin olet ristiretkellä?[/i:29e9365543] Minusta tietty epämääräisyys (tai toisin sanoen sanallinen kuvaus) sopii tunteisiin ja ihmistenvälisiin suhteisiin. Sen sijaan taistelujen pohjana käytän mieluummin numeroita ja noppia, joiden toiminta muutetaan sanalliseksi kuvaukseksi. Tässä on kuitenkin pelinjohtajalla valta muuttaa tuloksia tarpeen mukaan, vaikken sitä usein käytäkään. [i:29e9365543] Jos tulisi älykkyyttä vaativa tehtävä, niin improvisoisin tuosta filosofiasta (noin 3-8 penalttia, minun makuni mukaan) ja saisin silti arvoja keskivertoLuathalle, jotka realisoituisivat RQ arvona noin 25.[/i:29e9365543] Paljolti sama kuin oma ajatuksenikin. Ilmeisesti olen sentään jotakin oivallusta saanut Hero Warsin tietojen pohjalta tai ihan muuten vaan. [i:29e9365543] Miksi mielestäsi esimerkiksi kahden ihmisen henkinen mittelö oluttuvassa on pelkän mielivaltaisuuden asia, eikä siinä tarvita mitään sääntöjä?[/i:29e9365543] Riippuu, siitä millainen tuo henkinen mittelö on. Voihan siihen soveltaa ÄLY-heittoja tai sitten koko homman voi roolipelata sanailuna ilman sen ihmeellisempiä sääntöjä. Tuo tosin riippuu aika pitkälti täsmällisestä tilanteesta. [i:29e9365543] Hyväksy vain se, että HW on täsmällisempi peli kuin RQ, jos se ottaa huomioon enemmän kuin RQ[/i:29e9365543] En ole vieläkään kuullut Hero Warsista RuneQuestiin muunnetuista luathojen ominaisuuksista muuta kuin ÄLY:n. Siis sinun muuntokaavojesi perusteella. Olisi kiva kuulla myös, mitä laittaisit luathoille moniin erilaisiin RuneQuestin kykyihin alkuosaamisiksi ja millä perusteella valitsisit ne. [i:29e9365543] Väitätkö yhä, että HW on ylimalkainen ja kertoo vähemmän asioista kuin RQ?[/i:29e9365543] Kyllä, minä en vieläkään näe Hero Warsin luathojen numerotietoja yhtä eksakteina kuin RuneQuestin tietoja. Ehkä Hero Warsin tiedot ovat vähän niin kuin taide – tulkintoja voi tehdä lukemattomia erilaisia, eikä mitään varmaa pohjaa saada. [i:29e9365543] Tehdäänkö niin, että annat minulle ensin tilaisuuden olla vaikka pelinjohtajanasi ennen kuin ryhdyt kykyjäni arvostelemaan?[/i:29e9365543] Olen kyllä valmis tulemaan mukaan, mikäli vedät vaikka irkissä jonkin RuneQuestin säännöillä toimivan seikkailun. Enkä minä missään tapauksessa väitä olevani sinua parempi pelinjohtaja, toteanpa vain, että jotkut muut ovat kai saaneet irti sankarisäännöistä enemmän kuin sinä. Turha sitä on ottaa piikittelynä. [i:29e9365543] Olen aivan varma, että hän sai aikaan aivan samanlaisia kampanjoita, kuin mainitsemasi henkilöt, jotka ovat tyytyväisiä kampanjoihinsa - sillä erotuksella vain, että kuten minä, myös hän ei ollut siihen tyytyväinen.[/i:29e9365543] Makujahan on monenlaisia, eikä kai voi väittää, että Gregin maku olisi jotenkin ehdottoman oikea. En tiedä, olenko aivan väärässä, mutta kuvittelisin Chaosiumin väen pelanneen aikanaan myös ihan sankaritason kampanjoita. Ehkä heillä on sitten ollut kauhean tylsää ja ehkä peli on tuntunut valtavan epätyydyttävältä. [i:29e9365543] On mielestäni vähän kummallista että kaveri, joka on RQ kuoppansa pohjalla, vastustaen lähes kaikkea, mikä on viimeisen kymmenen vuoden aikana ilmestynyt, arvostelee toista kapeakatseisuudesta.[/i:29e9365543] Kymmenen vuotta sittenhän ilmestyi sellaisia hienoja teoksia kuin Dorastor: Land of Doom ja Lords of Terror. Minun kirjahyllystäni löytyy kyllä fanijulkaisuja ajalta, jolloin Glorantha kävi aikalailla tyhjäkäyntiä ja niissäkin on hienoja juttuja. Uusimmissa Taleseissakin on aika hyvää asiaa. Sen sijaan Hero Warsin kirjoissa näyttää olevan sellaisia inhottavia greggauksia, jotka eivät minusta hyvään maailmaan sovi. Sinun ajattelustasi taas luulen näkevinäni sen, että RuneQuest olisi jokin kuoppa ja huono juttu. Minä taas en väitä lainkaan sitä, etteivätkö jotkut voisi Hero Warsin säännöistä pitääkin ja suon heille ihan mielihyvin pelailun näillä säännöillä, joita en suuresti arvosta. Minua inhottaa enemmänkin sellainen asenne, että Glorantha on yksi ja jakamaton, eikä mitään RuneQuestin Gloranthaa saisi nähdä. En pidä Hero Warsin Gloranthaa minään maailmana, johon on valittu parhaat palat fanien ideoista, vaan hökötyksenä, joka koostuu pohjimmiltaan vanhoista ideoista, joista osaa on kuitenkin muutettu ja jonkin verran uutta tuotu mukaan.
Plentonius linkki 18. syyskuuta 2001 kello 10.49
Plentonius 18. syyskuuta 2001 kello 10.49 linkki Voi luoja, millaiseen suohon olen joutunut. Pakko kuitenkin kirjoittaa vielä yksi vastine, sittenhän ei tarvitse enää... [i:c651c167d7] Kyllä kai Hero Wars sentään taistelua tukee, ellen ole käsittänyt asiaa aivan väärin. Ehkä mekaniikka ei vain anna yhtä helppoa kuvailupohjaa kuin RuneQuest.[/i:c651c167d7] Sanoin siis väärin. Totta kai tukee taistelua, mutta ei ole ainut asia tai painottunut siihen. Sitä tarkoitin. Ja mekaniikan se paras puoli on juuri siinä, että se antaa paremman ja helpomman kuvailupohjan kuin RQ. [i:c651c167d7] Minä kyllä haluan tarinankerrontaa tukemaan myös simulaatiota. Ehkä siksi juuri Hero Wars ei ole minulle ihanteellinen systeemi.[/i:c651c167d7] Siis tuota pseudosimulaatiota, jolla ei oikeastaan ole yhtään sen enempää oikean elämän kanssa tekemistä kuin minkään muunkaan systeemin - onhan vain monimutkaisempi tapa hoitaa asioita? Juuri simulaatio on se käsite mikä ajaa ihmisiä harhaan. [i:c651c167d7] Minä en ainakaan edes tavallisille ihmisille käytä yhtä ja ainoata ÄLY-arvoa. Tavalliset ihmisetkin ovat ainakin minun tulkintani mukaan yksilöitä, eivätkä mitään kasvotonta massaa. Kyvytkin ovat eri ihmisillä erilaisia, vaikka luotaisiin seikkailijoiksi tavallisia maajusseja.[/i:c651c167d7] Tadam ta dam, sanoinko juuri äsken, että voit käyttää aivan mitä tahansa numeerista arvoa kenelle tahansa tavalliselle ihmiselle? Taisin sanoa. Ja miten pääset seikasta, että jos ei ole numeerista äly arvoa niin on kasvotonta massaa, _jos_ olet valmis ajattelemaan niin, että ei ole väliä, mikä jonkun tunteen arvo on? Tunnut olevan ristiriidassa omien sanomisiesi mukaan. Kumpi se nyt on, onko oltava eri arvoja vai riittääkö pelkkä pelinjohtajan kuvailu? Kyllä minun peleissäni tavalliset ihmiset ovat yksilöitä vaikka heillä kaikilla olisikin (siis jos olisi) sama älykkyys numero. Väitän, että HWn pohjalta maajusseista tulee persoonallisempia ja erilaisempia yksilöitä väkisinkin, kuin RQn pohjalta. Mikä loistavinta, niin heillä on numeerisia variaatioita noiden asioiden kohdalla, jotka itse ohitat mututuntumalla. [i:c651c167d7] Ai tarkoitatko luathojen tietoja vai mitä?[/i:c651c167d7] Kyllä. [i:c651c167d7] Riippuu, siitä millainen tuo henkinen mittelö on. Voihan siihen soveltaa ÄLY-heittoja tai sitten koko homman voi roolipelata sanailuna ilman sen ihmeellisempiä sääntöjä. Tuo tosin riippuu aika pitkälti täsmällisestä tilanteesta.[/i:c651c167d7] Ehkä enemmänkin POW mittelö, jos on kyse voimakkaista tunteista. Mutta juuri tässä on se juttu, jos pelaaja itse on hissukka ja hahmo dominoiva persoona, niin eihän se onnistu niin helposti. Ja mielestäni on aivan liian ylimalkaista vain heittää Pow vs Pow resistanssitaulukosta tai miten ikinä sen heittäisitkään. Se ei anna mahdollisuutta kuvailuun - juuri siihen, mitä itse peräänkuulutat roolipelaamisessa. [i:c651c167d7] En ole vieläkään kuullut Hero Warsista RuneQuestiin muunnetuista luathojen ominaisuuksista muuta kuin ÄLY:n. Siis sinun muuntokaavojesi perusteella. Olisi kiva kuulla myös, mitä laittaisit luathoille moniin erilaisiin RuneQuestin kykyihin alkuosaamisiksi ja millä perusteella valitsisit ne.[/i:c651c167d7] Senkus kysyt mikä askarruttaa. Nuo arvot jo sinällään sisältävät paljon enemmän informaatiota kuin mikään RQ hahmolomake ikinä. En jaksa kaikkea edes lähteä sanomaan. [i:c651c167d7] Kyllä, minä en vieläkään näe Hero Warsin luathojen numerotietoja yhtä eksakteina kuin RuneQuestin tietoja. Ehkä Hero Warsin tiedot ovat vähän niin kuin taide – tulkintoja voi tehdä lukemattomia erilaisia, eikä mitään varmaa pohjaa saada.[/i:c651c167d7] Koska minä en ole jaksanut, enkä tiedä jaksanko, edes kaikkea sellaiseksi muuttaa. Haluatko tosiaan että muutan RQ formaattiin kaiken vain jotta sinä uskoisit? Kysy mielummin minulta jotain sellaista, minkä uskot siitä puuttuvan ja minä voin vastata, josko siitä puuttuu se. Kysymys kun on siitä, että aivan samanlaiseksi tulkinnaksi se menee jos yrittää RQ arvoja HW formaattiin työntää. Riittää kun tietää, että systeeminsä sisällä nuo arvot sisältävät enemmän informaatiota kuin RQn vastaavat. [i:c651c167d7] Olen kyllä valmis tulemaan mukaan, mikäli vedät vaikka irkissä jonkin RuneQuestin säännöillä toimivan seikkailun. Enkä minä missään tapauksessa väitä olevani sinua parempi pelinjohtaja, toteanpa vain, että jotkut muut ovat kai saaneet irti sankarisäännöistä enemmän kuin sinä. Turha sitä on ottaa piikittelynä.[/i:c651c167d7] Äh, nyt ymmärrät väärin. Tarkoitin sitä, että jospa minä olen saanut yhtä paljon irti, mutta en ole tyytyväinen siihen. Ymmärrätkö nyt? En ole tyytyväinen siihen, mitä RQ+ tarjoaa minulle. Onko kriteeri se, että jos on tyytyväinen, niin peli on silloin täydellinen? Voi yhden kerran. [i:c651c167d7] Makujahan on monenlaisia, eikä kai voi väittää, että Gregin maku olisi jotenkin ehdottoman oikea. En tiedä, olenko aivan väärässä, mutta kuvittelisin Chaosiumin väen pelanneen aikanaan myös ihan sankaritason kampanjoita. Ehkä heillä on sitten ollut kauhean tylsää ja ehkä peli on tuntunut valtavan epätyydyttävältä.[/i:c651c167d7] Ei voida väittää ja en niin lähtisi tekemäänkään. Yritin vain selittää mitkä olivat hänen motivaationsa ja miksi hän ei ollut tyytyväinen. Kyllä, olet oikeassa, HQ kampanjoita tai niitä sivuavia juttuja kyllä käytiin, mutta kuten totesin, niin Greg ei ollut tyytyväinen. Olet varmaan lukenut Talesin HQ spesiaalin, missä asiaa valoitetaan? [i:c651c167d7] Kymmenen vuotta sittenhän ilmestyi sellaisia hienoja teoksia kuin Dorastor: Land of Doom ja Lords of Terror. Minun kirjahyllystäni löytyy kyllä fanijulkaisuja ajalta, jolloin Glorantha kävi aikalailla tyhjäkäyntiä ja niissäkin on hienoja juttuja. Uusimmissa Taleseissakin on aika hyvää asiaa. Sen sijaan Hero Warsin kirjoissa näyttää olevan sellaisia inhottavia greggauksia, jotka eivät minusta hyvään maailmaan sovi.[/i:c651c167d7] Mielenkiintoista. Siis jos joku fani muuttaa, eli Greggaa, Gloranthan olemusta (kuten esim Rough Guide to Glamour tai monet muut keisarikuntaan sijoittuvat asiat) niin et ole yhtään huolissasi, vaan taputat hyvä hyvä ja jos taas Greg yrittää antaa omaa näkemystäsi, niin olet tavattoman käärmeissäsi niinkin mitättömistä asioista kuin Luathojen alkuperä? Minusta ne lehdet ja muu materiaali on loistavaa kamaa kanssa. Mutta toisin kuin sinä, pystyn muuttumaan yhä. Pystyn näkemään monet muutokset hyvin positiivisina. Mutta jos todella haluat pitää niinkin vanhoista jutuista kiinni kuin että Yelmi on aurinko ja ei kukaan muu, aina ja universaalisti kaikkialla, niin puhumme aivan eri maailmasta. Muistahan, että Talesin porukka se vasta monomyyttiä vastaan olikin. [i:c651c167d7] Sinun ajattelustasi taas luulen näkevinäni sen, että RuneQuest olisi jokin kuoppa ja huono juttu. Minä taas en väitä lainkaan sitä, etteivätkö jotkut voisi Hero Warsin säännöistä pitääkin ja suon heille ihan mielihyvin pelailun näillä säännöillä, joita en suuresti arvosta. Minua inhottaa enemmänkin sellainen asenne, että Glorantha on yksi ja jakamaton, eikä mitään RuneQuestin Gloranthaa saisi nähdä. En pidä Hero Warsin Gloranthaa minään maailmana, johon on valittu parhaat palat fanien ideoista, vaan hökötyksenä, joka koostuu pohjimmiltaan vanhoista ideoista, joista osaa on kuitenkin muutettu ja jonkin verran uutta tuotu mukaan. [/i:c651c167d7] Huono juttu, kyllä. Aivan kuten DDkin olisi Gloranthan moottorina huono juttu. Aivan kuten suuri osa aktiivisesta Glorantha yhteisöstä on ja oli sitä mieltä. Saat toki nähdä RQ Gloranthan, vaikka en usko, että kovinkaan moni edes vaivautuu ajattelemaan asiaa noin. Kukapa minä olisin sinua kieltämään? Glorantha kuitenkin eli pitkään maailmana, jossa ei ollut mitään systeemiä ja osoitti siten olevansa ensisijaisesti maailma eikä roolipelikehikko. Kyllähän sinä Digestiä lukevana henkilönä tiedät sen, että oikeastaan mikään näistä ns uusista jutuista ei oikeastaan ole uusi vaan jo pitkään kuvioissa ollut juttu. Nyt täytyy kysyä, että pidätkö esim Shargashia uutena Greggauksena, kun sitä ei Gods of Gloranthassa ollut? Mikä kaikkein hauskinta on asiassa, niin sinun kaltaisiasi konservatiivejä on ollut jo RQ2sen päivistä alkaen. Mitä sanoisit heille, jos he sanoisivat että mitään mikä on tullut AH painamana ei pitäisi ottaa lukuun? Voi elämän kevät, että pitää tälläiseenkin lähteä. Hei Nysalor, tämä formaatti on ihan väärä tälläiseen, tulee vain turhaan riideltyä. Asutko etelä-suomessa? Mennään vaikka tuopin ääreen keskustelemaan, niin ei tartte arvailla ja kuluttaa näin paljon aikaa tietokoneen ääressä.
Nysalor linkki 18. syyskuuta 2001 kello 16.59
Nysalor 18. syyskuuta 2001 kello 16.59 linkki [i:0efd62aa78] Ja mekaniikan se paras puoli on juuri siinä, että se antaa paremman ja helpomman kuvailupohjan kuin RQ.[/i:0efd62aa78] Eiköhän se kuvailu hoidu ilman pohjiakin tai ainakin minulla on kuvailu onnistunut RuneQuestissakin. [i:0efd62aa78] Siis tuota pseudosimulaatiota, jolla ei oikeastaan ole yhtään sen enempää oikean elämän kanssa tekemistä kuin minkään muunkaan systeemin - onhan vain monimutkaisempi tapa hoitaa asioita?[/i:0efd62aa78] No, sinä olet tuota mieltä. Voisihan se olla tietysti kiinnostavaa itse päästä kokeilemaan, miltä taistelu tuntuu, mutta ehkä jätän sen kuitenkin väliin ja luotan siihen, mitä pelintekijät ovat ajatelleet. Mikäpä systeemi nyt kaikkea täysin realistisesti kuvaisikaan? [i:0efd62aa78] Kumpi se nyt on, onko oltava eri arvoja vai riittääkö pelkkä pelinjohtajan kuvailu?[/i:0efd62aa78] RuneQuestissa ihmisillä on kyllä ÄLY ihan numeerisena arvona ja tavallisella maajussilla voi olla ÄLY niin 18 kuin kahdeksankin. En siis todellakaan väitä, että jokaisella ihmisellä, jonka älystä ei erikseen sanallisessa kuvauksessa mainittaisi, olisi sama älykkyys. Kuvailu on tosiaankin se, millä numeerinen arvo saadaan tarinallisempaan muotoon. [i:0efd62aa78] Väitän, että HWn pohjalta maajusseista tulee persoonallisempia ja erilaisempia yksilöitä väkisinkin, kuin RQn pohjalta.[/i:0efd62aa78] Toivottavasti et ajattele RuneQuestin hahmoja pelkkinä numeroina, sillä numerot antavat vain jonkinlaisen pohjan, jonka päälle voidaan sanallista kuvausta rakentaa. [i:0efd62aa78] Mutta juuri tässä on se juttu, jos pelaaja itse on hissukka ja hahmo dominoiva persoona, niin eihän se onnistu niin helposti.[/i:0efd62aa78] Roolipelaaminen onkin aika haastavaa puuhaa ja erityisen haastavaa silloin, kun pelaa aivan itsestään poikkeavaa hahmoa. [i:0efd62aa78] Ja mielestäni on aivan liian ylimalkaista vain heittää Pow vs Pow resistanssitaulukosta tai miten ikinä sen heittäisitkään. Se ei anna mahdollisuutta kuvailuun - juuri siihen, mitä itse peräänkuulutat roolipelaamisessa.[/i:0efd62aa78] Ei tuo MHT-heitto ole todellakaan kaikki, mitä kuvaillaan, vaan nopanheittojen lisäksi tarvitaan sanoja, jotka saattavat nopanheitot kuvaukselliseen ja sanalliseen muotoon. En minä ainakaan yritä tätä kuvailua mitenkään latistaa. [i:0efd62aa78] Senkus kysyt mikä askarruttaa.[/i:0efd62aa78] No, olisi tosiaankin kiva kuulla, mitä laittaisit luathoille RuneQuestin ominaisuuksiksi ja peruskyvyiksi Hero Warsin perusteella. Se on kysymykseni. [i:0efd62aa78] Nuo arvot jo sinällään sisältävät paljon enemmän informaatiota kuin mikään RQ hahmolomake ikinä.[/i:0efd62aa78] Miksi hahmon kuvaus pitäisi rajoittaa pelkästään hahmolomakkeeseen? Tätä en oikein ymmärrä. Vaikka numeeriset arvot kulkevatkin mukana, ne eivät estä tekemästä hahmosta sanallista kuvausta, jonka pituutta ei ole mitenkään rajoitettu. [i:0efd62aa78] Haluatko tosiaan että muutan RQ formaattiin kaiken vain jotta sinä uskoisit?[/i:0efd62aa78] Kyllähän tuo olisi kiva juttu, mikäli vain viitsit sen tehdä. Siitä voisin ehkä havaita, millä tavalla Hero Warsin tiedot oikein kääntyvät asiantuntijan käsissä. [i:0efd62aa78] Tarkoitin sitä, että jospa minä olen saanut yhtä paljon irti, mutta en ole tyytyväinen siihen.[/i:0efd62aa78] No, nyt liikutaan tietysti aika pitkälti makuasioissa, enkä tietenkään voi oikein mitään sille, ettet ole saanut mielestäsi tarpeeksi paljon irti RuneQuestista. Minä taas olen siihen oikein tyytyväinen, vaikka pieni viilaus on aina tarpeen. [i:0efd62aa78] Olet varmaan lukenut Talesin HQ spesiaalin, missä asiaa valoitetaan?[/i:0efd62aa78] Valitettavasti en. Minulla on harmi kyllä vain muutama Tales sieltä uudemmasta päästä. :sad: [i:0efd62aa78] Siis jos joku fani muuttaa, eli Greggaa, Gloranthan olemusta (kuten esim Rough Guide to Glamour tai monet muut keisarikuntaan sijoittuvat asiat) niin et ole yhtään huolissasi, vaan taputat hyvä hyvä ja jos taas Greg yrittää antaa omaa näkemystäsi, niin olet tavattoman käärmeissäsi niinkin mitättömistä asioista kuin Luathojen alkuperä?[/i:0efd62aa78] En ole kovin syvällisesti perehtynyt RGtG:iin, joten en ole tullut huomanneeksi pahoja gerggauksia. Sinähän voit ne kertoa, kun ilmeisesti tunnet ne. Ehkä voisin sitten arvioida, ovatko ne minusta hyviä vai huonoja juttuja. [i:0efd62aa78] Mutta jos todella haluat pitää niinkin vanhoista jutuista kiinni kuin että Yelmi on aurinko ja ei kukaan muu, aina ja universaalisti kaikkialla, niin puhumme aivan eri maailmasta.[/i:0efd62aa78] Enhän minä sitä ole väittänyt, etteivätkö esimerkiksi teshnoslaiset palvoisi Somashia, mutta tuumin vain, minkä verran samankaltaisuuksia näissä on Yelmiin verrattuna. [i:0efd62aa78] Muistahan, että Talesin porukka se vasta monomyyttiä vastaan olikin.[/i:0efd62aa78] Eipä se ole pilannut ainakaan niitä juttuja, joita minä olen lukenut. [i:0efd62aa78] Huono juttu, kyllä. Aivan kuten DDkin olisi Gloranthan moottorina huono juttu.[/i:0efd62aa78] Minä taas näen Hero Warsin sinä DD:nä ja huonona. [i:0efd62aa78] Saat toki nähdä RQ Gloranthan, vaikka en usko, että kovinkaan moni edes vaivautuu ajattelemaan asiaa noin.[/i:0efd62aa78] Niin, jotkut kai hylkäävät Gloranthan maailman, mutta pitäytyvät silti RuneQuestissa, toiset taas hylkäävät RuneQuestin, mutta pitäytyvät Gloranthassa. Onneksi Suomessa sentään aika moni yhdistää RuneQuestin ja Gloranthan. [i:0efd62aa78] Nyt täytyy kysyä, että pidätkö esim Shargashia uutena Greggauksena, kun sitä ei Gods of Gloranthassa ollut?[/i:0efd62aa78] Minua harmittaa syvästi, etten ole perehtynyt kunnolla Shargashiin, enkä osaa sanoa, missä määrin se on vastoin aikaisempia tietoja. Ei minua sinänsä se häiritse, ettei Gloranthan kultit luettele aivan kaikkia jumalia. [i:0efd62aa78] Mitä sanoisit heille, jos he sanoisivat että mitään mikä on tullut AH painamana ei pitäisi ottaa lukuun?[/i:0efd62aa78] Kyllä minä ymmärrän heidän näkemyksiään ja voisin kutsua heidän maailmaansa vaikkapa RuneQuest kakkosen Gloranthaksi. [i:0efd62aa78] Hei Nysalor, tämä formaatti on ihan väärä tälläiseen, tulee vain turhaan riideltyä.[/i:0efd62aa78] Kyllä tämä foorumi soveltunee väittelyynkin, joskin aihe ei oikein sovi. Olen taittanut kyllä aikaisemminkin peistä erilaisista Gloranthan ja RuneQuestin asioista. [i:0efd62aa78] Asutko etelä-suomessa? Mennään vaikka tuopin ääreen keskustelemaan, niin ei tartte arvailla ja kuluttaa näin paljon aikaa tietokoneen ääressä.[/i:0efd62aa78] Asun Helsingissä, kuten voit profiilistani nähdä. Sen sijaan käyn mielelläni suoraa keskustelua vaikkapa irkissä. Sieltä minut tavoittaa RuneQuest-kanavalta ja olen valmis keskustelemaan, jos minulla vain aikaa riittää. Olisi muuten kiva, jos sinäkin viitsisit laittaa tietosi profiiliin. Nimesi saatan arvata, mutta muuten en tiedä sinusta juuri mitään.
Guzmo linkki 19. syyskuuta 2001 kello 12.00
Guzmo 19. syyskuuta 2001 kello 12.00 linkki Nysalor ja Plentonius nyt hiljaa! :smile: Eikö tämänkin väittelyn idea tullut selväksi alleolevassa lauseessa: [b:589bd86ee4] RQ:n säännöillä voisi roolipelata hienosti ja pitää hauskaa, mutta RQ:n säännöt ei vain "tue" sitä niin paljon kuin taistelua.[/b:589bd86ee4] Foorumi on hyvä paikka keskustella ja väitellä, mutta välillä väittelyssä ei tapahdu mitään kehitystä. Tämä varsinkin sen takia kun edustatte kumpikin Gloranthan ääripäitä: RQ vs HW Tai mikäs minä olen teitä käskemään (ei ole valtionkaan rautaa kaulassa), eli jatkakaa.. Mutta tuopille mennään ilman muuta! Koska? :smile: - Guzmo
Nysalor linkki 19. syyskuuta 2001 kello 9.51
Nysalor 19. syyskuuta 2001 kello 9.51 linkki [i:773ba2378c] RQ:n säännöillä voisi roolipelata hienosti ja pitää hauskaa, mutta RQ:n säännöt ei vain "tue" sitä niin paljon kuin taistelua.[/i:773ba2378c] Olenhan koettanut koko ajan sanoa, että RuneQuestilla voi pelata ihan yhtä hyvää Gloranthaa kuin Hero Warsillakin ja omasta mielestäni vielä parempaa. Olen myös yrittänyt tehdä selväksi sitä, että roolipeli on muutakin kuin mekaanisia sääntöjä, joten RuneQuestilla kyllä onnistuu sellainenkin peli, jossa ei väkivaltaa käytetä lainkaan. [i:773ba2378c] Tämä varsinkin sen takia kun edustatte kumpikin Gloranthan ääripäitä: RQ vs HW[/i:773ba2378c] Hmm. Mitäköhän näiden väliin sitten jää? :smile: No, itse kyllä hyväksyn osan Hero Warsin materiaalista, mutten kaikkea. Siinä mielessä en todellakaan ole mikään RuneQuest-puristi, vaikka arvoisa Plentonius tuntuu tällaista kuvaa minusta maalailevan. [i:773ba2378c] Tai mikäs minä olen teitä käskemään (ei ole valtionkaan rautaa kaulassa), eli jatkakaa..[/i:773ba2378c] Minä jatkaisin mielelläni jossakin muussa aiheessa, esimerkiksi tuolla off topic -puolella.
Plentonius linkki 20. syyskuuta 2001 kello 11.23
Plentonius 20. syyskuuta 2001 kello 11.23 linkki Ollaan hiljaa joo, aihe on saavuttanut kriittisen massansa jo aika päivää sitten. Pyydän anteeksi kaikilta kärsineiltä. Toinen asia, mitä en tullut edes ajatelleeksi oli tuo profiili juttu - sitä on niin automaattisen paranoidi, että ei nimiään laita mihinkään täällä verkossa. Kuitenkaan tarkoitukseni ei ole pimittää nimeäni tai mitään sellaista. Nimeni on Otto Leppä ja asun Helsingissä yhtälailla. Sähköpostiosoitteeni taisin jo aiemmin laittaakin tänne. Ja jos erotuomari Guzmo on halukas lähtemään keskustelemaan niistä ja näistä + jonninjoutavista luontevassa ilmapiirissä, niin minähän en lasiin sylje. Ensi viikolla vaikka johonkin olutravintolaan? Saa sinne varmaan muitakin Gloranthasta kiinnostuneita tulla. Mukavahan sitä on ihmisiä oppia tuntemaan. Irc-hommia voin harkita myös, mutta jotenkin tämä verkossa pyöriminen on jo liian paljon aikaa vievää. Ja en, en välttämättä kutsuisi teitä Nysalor puristiksi. Vastarannan kiiski tulee mieleeni enemmän. :wink: Varsinkin kun olen itse yleensä samanlainen tapaus, niin uskallan epäillä teitä sellaiseksi.
Nysalor linkki 20. syyskuuta 2001 kello 5.37
Nysalor 20. syyskuuta 2001 kello 5.37 linkki [i:cb97fb6d92] Toinen asia, mitä en tullut edes ajatelleeksi oli tuo profiili juttu - sitä on niin automaattisen paranoidi, että ei nimiään laita mihinkään täällä verkossa.[/i:cb97fb6d92] Kukin laittaa tietysti tietojaan vain, jos haluaa. Itse olen uskaltautunut laittamaan tietojani aika kattavasti, sillä ne nyt voisi saada muutenkin selville. [i:cb97fb6d92] Nimeni on Otto Leppä ja asun Helsingissä yhtälailla.[/i:cb97fb6d92] Hmm. Sitten taisin veikata nimesi väärin. No, nimesi on kyllä tuttu Elmal-kilpailusta, jossa taisit olla yksi voittajista. [i:cb97fb6d92] Irc-hommia voin harkita myös, mutta jotenkin tämä verkossa pyöriminen on jo liian paljon aikaa vievää.[/i:cb97fb6d92] No, minä olen tavattavissa irkissä yleensä iltaisin. Tervetuloa vain keskustelemaan kanavalle #runequest, jos huvittaa! Se täytyy kyllä myöntää, että irkissä menee kyllä useita tunteja helposti – ei siis mikään hyvä juttu niille, joilla ei ole kiinteää liittymää. [i:cb97fb6d92] Ja en, en välttämättä kutsuisi teitä Nysalor puristiksi. Vastarannan kiiski tulee mieleeni enemmän.[/i:cb97fb6d92] Kyllä minua saa ihan vapaasti sinutella. Saatanhan olla jossakin mielessä vastarannankiiski, mutta kaikki uudet Hero Warsin jutut eivät vain minua miellytä. En todellakaan vastusta fanaattisesti kaikkea uutta, mutta haluan pitää jonkinlaisen loogisuuden yllä. [i:cb97fb6d92] Varsinkin kun olen itse yleensä samanlainen tapaus, niin uskallan epäillä teitä sellaiseksi.[/i:cb97fb6d92] No, olemmehan me saaneet aikalailla keskustelua aikaiseksi. Tuskin se aivan hukkaan on mennyt. Jos ei muuta, niin ehkä näkemyksemme ovat selkeytyneet, vaikkemme niitä toisiltamme hyväksyisikään.
Guzmo linkki 21. syyskuuta 2001 kello 2.02
Guzmo 21. syyskuuta 2001 kello 2.02 linkki [i:e83545e85b] Ollaan hiljaa joo, aihe on saavuttanut kriittisen massansa jo aika päivää sitten. Pyydän anteeksi kaikilta kärsineiltä. [/i:e83545e85b] Ei se mitään kärsimystä ole ollut :smile: [i:e83545e85b] Ja jos erotuomari Guzmo on halukas lähtemään keskustelemaan niistä ja näistä + jonninjoutavista luontevassa ilmapiirissä, niin minähän en lasiin sylje. Ensi viikolla vaikka johonkin olutravintolaan? Saa sinne varmaan muitakin Gloranthasta kiinnostuneita tulla. Mukavahan sitä on ihmisiä oppia tuntemaan. Irc-hommia voin harkita myös, mutta jotenkin tämä verkossa pyöriminen on jo liian paljon aikaa vievää. [/i:e83545e85b] Ensiviikko taitaa olla vähän huono (muuttoa jne. edessä), mutta sen jälkeen voisi katella. Yksi mukaanlähtijä voisi olla myös Jukka, jonka Plentonius tunteekin. J pelaa myös vetämässäni RQ porukassa. Juu ja kiitos Plentoniukselle kun olet lainaillut J:lle RQ kirjoja. Olen saanut sitä kautta mm. kopsut ToRM:n lunarinumerosta. Ehkä tästä muodostuu RQ-foorumin meetinki nro 2. Ensimmäinen oli tämän vuoden Conissa. - Guzmo
Plentonius linkki 21. syyskuuta 2001 kello 20.45
Plentonius 21. syyskuuta 2001 kello 20.45 linkki Joo Oroninin Satraappi JukhaEel messiin vaan. Uhrataan Gundalle muutama tuoppi. Saa muutkin ilmottautua, vaikka tuskinpa tätä polkua enää moni seuraa. :wink:
Zorak Zoran linkki 23. syyskuuta 2001 kello 13.09
Zorak Zoran 23. syyskuuta 2001 kello 13.09 linkki Heittäkääpä tuosta tapaamisesta jonnekin oma threadi, uskon että täältä löytyy mukavasti porukkaa jotka olisivat kiinnostuneita kyseisestä miitistä (Voisi tälläinen rauhallinen sodan ja vihan jumalakin sinne piipahtaa, vaikka ei alkoholia juokkaan)
Arkat linkki 23. syyskuuta 2001 kello 15.27
Arkat 23. syyskuuta 2001 kello 15.27 linkki Minä ja! Voin juoda Zorak Zoraninkin edestä (etenkin jos hän tarjoaa ;b ).
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 23. syyskuuta 2001 kello 12.04
Topi Hiski Viljami Salmi 23. syyskuuta 2001 kello 12.04 linkki huhhuh.. eipä jyväskylästä minnekkään taas tulla. |I:/ -->
Guzmo linkki 24. syyskuuta 2001 kello 17.17
Guzmo 24. syyskuuta 2001 kello 17.17 linkki Pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuminen ei ole mikään syy jättäytyä pois. Kuuveneet vaan "vesille" ja Helsinkiä päin soutelemaan :smile: Tuohon mailitse käytävään Lunarin "nahistelu" peliin olisi varmaan ollut mukava osallistua, mutta ajanpuutteen takia täytyy ajatella enemmän omia pelaajia kuin kehittää virtuaalivaltakuntaa impperiumin alueille :smile: - Guzmo
Plentonius linkki 24. syyskuuta 2001 kello 17.09
Plentonius 24. syyskuuta 2001 kello 17.09 linkki [i:2c03126ef8] Pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuminen ei ole mikään syy jättäytyä pois. Kuuveneet vaan "vesille" ja Helsinkiä päin soutelemaan[/i:2c03126ef8] Ehdottomasti. Auto ja juna kulkee. [i:2c03126ef8] Tuohon mailitse käytävään Lunarin "nahistelu" peliin olisi varmaan ollut mukava osallistua, mutta ajanpuutteen takia täytyy ajatella enemmän omia pelaajia kuin kehittää virtuaalivaltakuntaa impperiumin alueille [/i:2c03126ef8] Hei, mahdollisuus vaikuttaa koko keisarikunnan historiaan on liian suuri tilaisuus jättää väliin. Valitettavasti vain kaikki 40 paikkaa on jo täytetty, että muille ei voi suositella. Neljä suomalaistakin kehissä tosin.
Guzmo linkki 24. syyskuuta 2001 kello 12.25
Guzmo 24. syyskuuta 2001 kello 12.25 linkki [i:5b9a763a4f] Ehdottomasti. Auto ja juna kulkee. [/i:5b9a763a4f] Niin no voi tulla kalliit kaljat, mutta mitäpä siitä :smile: [i:5b9a763a4f] Hei, mahdollisuus vaikuttaa koko keisarikunnan historiaan on liian suuri tilaisuus jättää väliin. Valitettavasti vain kaikki 40 paikkaa on jo täytetty, että muille ei voi suositella. Neljä suomalaistakin kehissä tosin. [/i:5b9a763a4f] Mä valtaan sillä aikaa Sartarin kun te juonittelette joidenkin hikisten provinssien hallinnasta :smile: - Guzmo
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 24. syyskuuta 2001 kello 17.52
Topi Hiski Viljami Salmi 24. syyskuuta 2001 kello 17.52 linkki [i:a48f9e1615] Niin no voi tulla kalliit kaljat, mutta mitäpä siitä [/i:a48f9e1615] Hehheh.. tuossa mainittin jo meetinki #1 aikaan sen 400mk juna/linkki maksun.. Hiih.. Jos vain kuuveneet olis keksitty.. :sad: Harmi tosiaan, kun emme ole täällä jyväskylässä muihin gloranthassa pelanneisiin tutustuneet.
Arkat linkki 12. maaliskuuta 2002 kello 13.45
Arkat 12. maaliskuuta 2002 kello 13.45 linkki Palauttaakseni ketjun oikeille raiteilleen ja korjatakseni erään väsymyksen aiheuttaman virheen... Olen kerrassaan tykästynyt Gundaan ja Harrekkiin, ja päätin kirjoittaa muutamia tarinoita heidän edesottamuksistaan... lähinnä itselleni, mutta ajattelin että joku muukin voisi ilahtua niistä. Joten tässä, Gundan ensimmäinen suuri teko. Pahoittelen että tämä on englanniksi, mutta tuossa kielessä on mielestäni paljon parempi sanavarasto kuin suomessa, ja muutenkin olen tottunut sillä kirjoittamaan ja lukemaan... ehkä saan tämän käännettyä kelvollisesti... GUNDA THE GUILTY Thomas Lindfors The fires had already died, but still the crude laughter of the savage sea-reavers rang over the charred ruins of the village. They had long dragged out, raped, and slain the last villager, and now only remained to gloat and mutilate several of the corpses. A young girl, perhaps barely into her teens, crouched behind a crumbled wooden wall. Her beautiful face was covered in soot, and her blonde plaids were haggard. Her skirt was torn and wet with the blood of her foster parents. Gunda's eyes welled up with tears as she watched the Wolf Pirates drag her adopted mother's corpse out onto the street. Her dress had been torn and her body violated, and she had been finally slain with a sword through the guts. As she dug her nails into her palms and fought the urge to scream, wail and roar all at the same time, the girl suddenly felt a presence. Still crouching, she turned slowly. Gunda found herself facing a wondrous and frightening apparation. Hovering several feet above the smoking embers was a ghostly woman-warrior, dressed in magnificient armour, wearing a winged helm and carrying a spear. "My child Gunda, weep not. I shall give you the means to avenge yourself upon these wretched men," a disembodied voice - powerful yet soothing and familiar - rang in the girl's head. "Child... who are you?" Gunda cried, but the ghost ignored her. "Take this," the apparation said, offering its spear. As Gunda reached out for it, the spear became solid - a gleaming weapon of black wood and silvery metal, taller than a man and decorated elaborately. Yet it felt light and comfortable in her small hand. "This is the Spear of Solace, my child. With it, you shall extract your vengeance. But know that you shall never be rid of it, and that you will carry the sins of all those you slay with it - while they go to the joy and bliss of Solace, you shall be condemned to the most horrid Hells." Yet Gunda did not hesitate. She grasped the spear, and swore there and then a quiet, tear-hoar vow to forever bear the spear and suffer its curse. "Go with God, my child," the apparation spoke, and was gone. The marauders all lay dead, each with but a single wound on their body - where the spear had pierced and slain them. Gunda stood, splattered in the blood of the raiders, over the stiffening bodies. She felt no remorse or regret, but a heavy feeling lay upon her. The feeling of guilt. Notes: Gunda's mother was a Loskalmi sorceress-knight, a Valkyrie - a member of a select and tiny order. She was conquered and raped by a Vadeli sorcerer, and Gunda was born. Her mother died at childbirth, and she never knew his father - although she would certainly like to take vengeance on him. Gunda was raised on Ygg's Isles, where she was born, by a family of fishers. Gunda left the Isles, working hard to sail the pirate's ship on her own - miraculously managing it - and came to the shores of what are commonly known as the Western lands, where she would have many dangerous adventures. [url]http://yyano.srvf.org/sketch/gunda.jpg[/url] [url]http://yyano.srvf.org/sketch/h&g.JPG[/url] [url]http://yyano.srvf.org/sketch/harrek.JPG[/url] Tuossa pari upeaa kuvaa... onneksi Japanissa on Glorantha-faneja... Ihastuin noihin niin että päätin muutta oman Gundani ULKonäöksi 18... Ja siinä vielä oikeutus Harrekin ULK 15:sta... [ Tätä viestiä on muokannut: Arkat 2002-03-12 15:47 ] [ Tätä viestiä on muokannut: Arkat 2002-03-12 21:54 ]
Nysalor linkki 12. maaliskuuta 2002 kello 19.29
Nysalor 12. maaliskuuta 2002 kello 19.29 linkki Arkat: [i:4786235dc0]Olen kerrassaan tykästynyt Gundaan ja Harrekkiin, ja päätin kirjoittaa muutamia tarinoita heidän edesottamuksistaan... lähinnä itselleni, mutta ajattelin että joku muukin voisi ilahtua niistä.[/i:4786235dc0] Ihan kiinnostavalta vaikuttava pikkutarina. Kannattaa ihmeessä päästää toisetkin lukemaan kirjoittamiaan tarinoita. Mikäpä estäisi sinua saamasta niitä joskus vaikka johonkin lehteen, jos vielä paljonkin kirjoittelet. [i:4786235dc0]Pahoittelen että tämä on englanniksi, mutta tuossa kielessä on mielestäni paljon parempi sanavarasto kuin suomessa, ja muutenkin olen tottunut sillä kirjoittamaan ja lukemaan... ehkä saan tämän käännettyä kelvollisesti...[/i:4786235dc0] Huh, kuulostaapa pahalta suomen kielen opiskelijan korvaan. Mihinkäs tämän nykynuoriso on menossa, kun ei suomeakaan enää yhtä hyvin osaa kirjoittaa kuin englantia ja niin edelleen. :grin: Eli käännä ihmeessä suomeksi, jos vain viitsit. Voin jo etukäteen luvata, että voin tarkistaa norminvastaisuudet yhtä tarkasti kuin Juhan kääntämästä Hero War -sääntötiivistelmästä, mikäli niin haluat. :wink: [i:4786235dc0]Tuossa pari upeaa kuvaa... onneksi Japanissa on Glorantha-faneja... Ihastuin noihin niin että päätin muutta oman Gundani ULKonäöksi 18... Ja siinä vielä oikeutus Harrekin ULK 15:sta...[/i:4786235dc0] Minusta nuo näyttävät vähän liiankin kilteiltä. :smile: Harrekin komea berserkkimäisyys on tipotiessään. Ei siis oikein vastaa minun mielikuvaani ainakaan Harrekista, mutta makujahan on tietysti monia.
Arkat linkki 12. maaliskuuta 2002 kello 19.33
Arkat 12. maaliskuuta 2002 kello 19.33 linkki Myönnän että Harrekin tulisi näyttää enemmän pedolta, mutta toisaalta... käsittääkseni Gunda on ainoa elävä olento jota kohtaan Harrek tuntee mitään rakkauden tapaista (kuten Sandy sanoi: Harrek rakastaa Gundaa koko kieroutuneen sielunsa voimin)... joten olisi ymmärrettävää että hän olisi rauhallinen tämän kanssa. Toisessa kuvassa hän taas on mielestäni erinomaisen juonikkaan näköinen... kunnollinen kuva Harrekista olisi mielestäni maalattava, mieluiten vesiväreillä - kynällä ei oikein saa tarpeellista epäselvyyttä, magian tuntua, aikaan... Itse olen yrittänyt piirrellä Harrekkia, mutta katsotaan nyt mitä saan aikaan... >D Käännän sitten tästä sen tarinan... ja kyllä kiitos, saa tarkistaa virheet yms.
Arkat linkki 12. maaliskuuta 2002 kello 21.04
Arkat 12. maaliskuuta 2002 kello 21.04 linkki Noin! Kiitos Nysalorille ja Verikalvalle (jos sattuu täällä käymään) avusta parin sanan ja ilmaisun kanssa. Siispä - käännös suomeksi: GUNDA SYYLLINEN Thomas Lindfors Liekit olivat jo hiipuneet, mutta raakojen merirosvojen nauru kaikui vielä kylän hiiltyneiden raunioiden yllä. He olivat jo raahanneet esiin, raiskanneet ja tappaneet viimeisenkin kyläläisen, ja viipyivät vain ylpeilläkseen ja silpoakseen muutamia ruumiita. Nuori tyttö, kenties melkein kolmentoista, kyyristeli murtuneen puuseinän takana. Hänen kauniit kasvonsa olivat tuhkan peitossa, ja hänen vaaleat palmikkonsa olivat sekaisin. Tytön mekko oli repeytynyt, ja kostunut hänen kasvattivanhempiensa verestä. Gundan silmät täyttyivät kyynelistä kun hän katseli Susipiraattien raahaavan hänen ottoäitinsä ruumista kadulle. Naisen puku oli repeytynyt, hänen ruumiinsa oli häväisty, ja hänet oli lopulta surmattu miekalla vatsaan. Kun tyttö kaivoi kyntensä kämmeniinsä ja koitti hillitä haluaan kirkua, ulista ja karjua samaan aikaan, hän tunsi läsnäolijan. Hän kääntyi hitaasti, yhä kyyryssä. Gunda oli kasvotusten ihmeellisen ja pelottavan ilmestyksen kanssa. Muutaman jalan korkeudessa savuavien hiilien yllä leijui aavemainen naissoturi, yllään upea panssari, päässään siivekäs kypärä ja kädessään keihäs. "Gunda, lapseni, ällös itke. Annan sinulle keinot kostaa itsesi näille kurjille mieihlle," ruumiiton ääni - voimakas mutta rauhoittavan tuttu - soi tytön päässä. "Lapsesi? Mutta - kuka sinä olet?" Gunda parkaisi, mutta aave ei kiinnittänyt tähän huomiota. "Ota tämä," näky sanoi, tarjoten keihästään. Kun Gunda kurotti tarttumaan siihen, keihäs muuttui kiinteäksi - se oli upea ase, mustaa puuta ja hopeanhohtoista metallia, miestä mittavampi ja koristeltu. Silti se tuntui kevyeltä ja hyvältä hänen pieneen käteensä. "Tämä on Lohdun Keihäs, lapsukainen. Sen avulla saat kostosi. Mutta tiedä ettet koskaan voi jättää sitä, ja tulet ainiaan kantamaan surmaamiesi synnit sielussasi - kun he pääsevät Lohdun iloon ja lepoon, sinä olet tuomittu kauhistuttavimpiin Horniin." Silti Gunda ei epäröinyt. Hän tarttui keihääseen, ja vannoi siinä ja silloin, itkun käheäksi kuluttamalla äänellä, valan kantaa ikuisesti keihästä ja kärsiä sen kirouksen. "Kulje Luojan kanssa, lapseni," ilmestys sanoi, ja katosi. Rosvot makasivat kuolleina, kullakin vain yksi haava ruumiissaan, keihään tappavasta pistosta. Gunda seisoi jäykistyvien ruumiiden yllä, roiskuneen veren tahrimana. Hän ei katunut, mutta raskas tunne oli hänen yllään. Syyllisyys. Huomioita: Gundan äiti oli loskalmilainen velhotar-ritari, valkyyria - pienen ja valikoidun järjestön jäsen. Vadelivelho voitti ja raiskasi hänet, ja Gunda syntyi. Hänen äitinsä kuoli synnytykseen, eikä Gunda koskaan tuntenut isäänsä - vaikkakin hän varmasti tahtoisi kostaa tälle. Kalastajaperhe kasvatti Gundan Yggin Saarilla, missä hän oli syntynyt. Gunda jätti taakseen saaret, tehden kovaa työtä purjehtiakseen merirosvojen laivaa yksin - ja jotenkin onnistuen siinä. Hän saapui Läntisinä maina tunnettujen alueiden rannoille, missä hän tulisi kokemaan monia vaarallisia seikkailuja.
Guzmo linkki 13. maaliskuuta 2002 kello 8.20
Guzmo 13. maaliskuuta 2002 kello 8.20 linkki [quote:98574dda1c] Minusta nuo näyttävät vähän liiankin kilteiltä. :smile: Harrekin komea berserkkimäisyys on tipotiessään. Ei siis oikein vastaa minun mielikuvaani ainakaan Harrekista, mutta makujahan on tietysti monia. [/quote:98574dda1c] Juu komeita kuvia, mutta ei Harrekki tommoselta kukkakepiltä voi näyttää :smile:
Plentonius linkki 13. maaliskuuta 2002 kello 14.10
Plentonius 13. maaliskuuta 2002 kello 14.10 linkki Täytyy muuten olla samaa mieltä kieliasiasta, että kyllä englannin kieli on paljonpaljon köyhempi sanavarastoltaan kuin suomenkieli. Jos on molemmilla kielillä tehnyt alliteroivaa runoutta niin sen huomaa. Eikä Homerostakaan voi mittaan englannistaa kuten suomella onnistuu. Väittäisin, että suomen kieli on taipuisin kieli maailmassa ja siten arvoisensa työkalu Väinämöisen pojille.
Arkat linkki 13. maaliskuuta 2002 kello 20.27
Arkat 13. maaliskuuta 2002 kello 20.27 linkki Noh, tässä on toinen tarina Gundasta... käännöksen teen varmaan huomenna tai ylihuomenna... Toivottavasti nämä nyt viihdyttävät. :smile: Vähän pidempi tällä kertaa... ja mukana taistelukohtaus, en oikein tiedä osaanko kuvata niitä "oikein" (siis ei fyysisesti oikein, vaan tarinankeronnan edun kannalta oikein). Ja muuten... täytyy myöntää että kyllä nämä suomeksi ovat vähintään yhtä hyviä. :smile: SPEAR OF SOLACE Thomas Lindfors The screeches of seagulls pierced the starlit night. Gunda pushed herself up over the cliff's edge, panting. A hundred feet below her the waves crashed into jagged rocks, with a sound like the roar of some ancient monster. Stopping only to secure the straps of her shield, Gunda - clad from head to toe in armour made in the Brithini style, claimed by some to date back from before Time itself - put the Spear of Solace under her arm and began moving through the uneven, rocky terrain, towards a dark shape rising before her. The castle was shrouded in the night, all towering spires and dark crevices that could hide a thousand malevolent eyes. Gunda had sought the place for long, finally finding it out at sea, beyond even Ygg's Isles, the land of her birth. She had quested years to find the man who raped her mother. In the cities of the West she had found that the man had been a Vadeli, a red-skinned sorcerer. It had taken longer yet to find where the warlock dwelled, but finally Gunda had set out to the sea. She had sailed long on a small ship, working her magics to the limits to keep herself awake and refreshed for the six-day trip. Finally she had found the island, jutting out from the sea like the last rotting tooth in a beggar's mouth. Leaving her ship on the shore of a smaller island standing nearby, she had flown by magic towards her target. But as she had neared the isle, she had struck a magic barrier - one that left her bereft of all her magics. Plummetting to the sea, it had been all she could do to quickly rework her spells and avoid drowning. Swimming through the jagged rocks, she had scaled the sheer cliffs - more with determination than with skill or spells. Gunda vaulted the parapet easily, moving with ease despite her armour. Her shield and spear at her sides, she surveyed the castle courtyard from behind the visor of her winged helm. From the front gate to the steps leading up to the main door, the flagstones were bare. Nothing stirred in the darkness of the several doorways opening in the black, curved, smooth walls. Grinning in grim determination and amusement at the apparent ease of her task, Gunda leapt in the air. The rush of air around her head, muffled by the helm, seemed strangled by the darkness. With a thud, Gunda landed on the courtyard stones, twenty feet below the wall's crest. She whipped her head around, making sure no danger lurked nearby, and sped over the smooth stones towards the steps. The doors to the castle were ten feet tall, but each of them only two wide. Made of blue-black metal and decorated with strange patterns, they seemed to bar her way. Gunda transferred the Spear of Solace from her right hand to the nook of her left arm, and lay the gauntleted hand upon one of the doors. Gunda leapt back, nimbly landing on the balls of her feet upon one of the steps, as the door's suddenly swung inwards, opening to more darkness. Gunda turned the corner at a light run, but suddenly froze. Lifting her shield and lowering the tip of her spear to point at the floor, she eyed the two giant shapes in the round room. Seemingly made of black stone, they were shaped like giant men, towering ten feet above Gunda, with shoulders and chests nearly half as broad as they were tall. Their faceless heads had naught but depressions like gaping mouths, yet somehow managed to convey a feeling of sickening terror and pain. Gunda felt sick to her stomach as the things lurched to life. Raising gigantic hands, each able to crush her body within them, the things moved towards Gunda. She had seen the terrors of war and combat, and had faced many strange beasts, but these things were somehow worse. Somehow the things conveyed the feeling of once having had life and happiness, but now having only this wretched existence. Gunda moved with incredible speed, ducking between the things' legs and whirling her spear high. She heard two screeches as it connected, but as she stopped and turned around, the things were almost upon her. Leaping back, she swung the spear down upon a giant hand reaching for her, cutting off a stony thumb. Gunda ducked and weaved, running circles around the huge things, slashing with her spear and cutting deep gouges in the things. Yet they advanced, seemingly unstoppable. Suddenly, as Gunda leaps sideways to avoid a pillar-like foot's kick, something struck her and sent her flying into the wall. Dazed, she saw that one of the things had flanked her. Her side ached with the pain of broken bones, and Gunda clamped her teeth together hard to avoid yelling out in pain. Struggling to rise, she summoned as much power as she could, drawing from the Spear. Gunda sprang into the air, kicked herself off the other giant's chest, and spun her spear around three times. Landing, she immediately wheeled around in a crouch. The giant's stood, headless, for a fraction of a moment. As the huge heads hit the ground, a hollow thud sounded through the room. Only instinct saved Gunda, as she raised her shield to cover her head and body. The stone things exploded into thousands of fragments, from tiny slivers to rocks the size of a man's fist. They struck the walls, the floor and the ceiling, striking deep. Only Gunda's shield was undamaged, but even she was thrown back and felled by the power of the hail. Suddenly Gunda realised something. She had felt the thing's lifeforces as she struck their heads, cutting them off. The monsters had had souls - human souls. An explosion of wood sent splinters flying through the room, striking down the man in blood-red robes. Gunda strode in through the ruins of the door, spear in hand, her visor down to cover her face - to cover her tears. She took in the room with one glance, and strode towards the man, lying on his side. Lifting the spear, she aimed at his chest. "Would you not atleast know my name?" the red-skinned sorcerer pleaded, but Gunda saw him reach behind him, where a curved dagger of black crystal lay on the flagstones. "I shall know the weight of your sins, and that is enough for me." With that, Gunda thrust her spear into the man's heart. She shuddered as the Spear of Solace shrived the man of his evil, sending his soul to the bliss of Solace. As if a huge weight had struck her, Gunda faltered. She had slain men and worse before, but the warlock's evil was more than he could have thought. Or perhaps it was knowing that she now carried the man's vile deeds on her soul, including the rape of her own mother. The flames rose higher and higher, toppling one of the spires, consuming the castle in their iridescence. Gunda stood, her back to the crumbling fortress, on the edge of a cliff protruding over the crashing sea. In the darkness, she wept bitter tears.