Vanha foorumi

Takaisin

Kultti

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Lutsi_Rautanyrkki 2. lokakuuta 2003 kello 16.21
Kirjoittaja Viesti
Lutsi_Rautanyrkki linkki 2. lokakuuta 2003 kello 16.21
Lutsi_Rautanyrkki 2. lokakuuta 2003 kello 16.21 linkki Mun mielestä on tyhmää kun kirjassa Gloranthan kultit on niitä kulttei ja niis on ne jutut et pääsee siihen kulttiin. Sen on tyhmää siinä kun pitää uhrata MHT piste et pääsee kulttiin. Siis niihin pimeyden ja kauhun kultteihin. Mitä mielä ite oote???
Larppa linkki 2. lokakuuta 2003 kello 17.09
Larppa 2. lokakuuta 2003 kello 17.09 linkki Lutsi_Rautanyrkki kirjoitti: [i:d34b56fec2]Sen on tyhmää siinä kun pitää uhrata MHT piste et pääsee kulttiin.[/i:d34b56fec2] No siis, tuo on minusta ihan järkevää. Se on yksi merkki omistautumisesta jumalalle ja liiton merkki. Myös tällä mahti uhrauksella (riippuen kultista) luodaan yhteys jumalaansa. Ja MHT:n uhraaminen ei ole minusta niin kova pala, kun kumminkin MHT:tä saa takaisinkin päin. Ja hei ajattele, olet Humaktin palvoja 25 vuotta ja olet joutunut antamaan yhden MHT:n pisteen vuonna kivi ja paperi, "tosi tyhmää". :) Etuja siitä uhraamisestakin saa. Oma mielipiteeni.
Nysalor linkki 2. lokakuuta 2003 kello 17.24
Nysalor 2. lokakuuta 2003 kello 17.24 linkki Lutsi_Rautanyrkki: [i:ed381c252c]Mun mielestä on tyhmää kun kirjassa Gloranthan kultit on niitä kulttei ja niis on ne jutut et pääsee siihen kulttiin. Sen on tyhmää siinä kun pitää uhrata MHT piste et pääsee kulttiin. Siis niihin pimeyden ja kauhun kultteihin. Mitä mielä ite oote???[/i:ed381c252c] Kyllähän minusta mahdin uhraaminen kulttiin liityttäessä on ihan asiallinen juttu, sillä uhraus kuvastaa sitoutumista kultin periaatteisiin ja muodostaa samalla erityisen yhteyden kultin jumalan ja noviisin välille. Tämä yhteys on sitten pohjana kultin syvempien totuuksien ymmärtämiselle (ts. loitsuille ja muulle kivalle). Lisäksi jumalan ja noviisin side mahdollistaa sen, että kulttia vastaan rikkova saa myös rangaistuksen eli kostonhengen kimppuunsa. Jos taas ei halua sitoutua kulttiin ja uhrata mahtipistettä, niin yleensä on mahdollisuus liittyä pelkäksi maallikkojäseneksikin. Silloin ei tarvitse uhrata kuin taikapisteitä ja riitteihin osallistuminenkaan ei ole kovin velvoittavaa, muttei toisaalta paljon saakaan vastineeksi. Kultit eivät ole mitään voima-automaatteja tai pelkkiä peliteknisiä seikkoja, vaan ne kytkeytyvät kulttuuriin ja kulttiin kuuluminen edellyttää tiettyjä arvojakin. Ei esimerkiksi Yelmin palvoja voi tuosta vain päättää liittyä Orlanthin tai Zorak Zoranin kulttiin. Kultista toiseen siirtyminenkään ei ole ihan hetken mielijohteesta tehtävä juttu, vaan se vaatii kyllä harkintaa. Ei jumalsuhdetta pistetä poikki tuosta vain ja siirrytä seuraavaan kulttiin luomalla toinen jumalsuhde.
Chividal linkki 2. lokakuuta 2003 kello 18.20
Chividal 2. lokakuuta 2003 kello 18.20 linkki Larppa ja Nysalor puhuvat asiaa. Ja mahtiuhraus kuuluu (lähes?) kaikkiin kultteihin. Ei siis pelkästään "kauhun ja pimeyden" kultteihin.
Lutsi_Rautanyrkki linkki 3. lokakuuta 2003 kello 9.29
Lutsi_Rautanyrkki 3. lokakuuta 2003 kello 9.29 linkki No onhan totta et uhrauksella on jotain hyötyä..... :)
Harakka linkki 3. lokakuuta 2003 kello 12.29
Harakka 3. lokakuuta 2003 kello 12.29 linkki Kun hahmo liittyy kulttiin, mikä vaatii MHT-uhrauksen, voidaan sanoa, että hän hyväksyy jumaluuden olemuksen osaksi sieluaan ja omaa olemistaan. Täten hänen tekonsa ovat jumalan edustamista maan päällä. Erityisen hyvin tämän edustamis-tehtävän näkee niissä kulteissa, joissa on kieltoja ja siunauksia, kuten Humakt. Tekemällä kieltojen ja Humaktin oppien mukaan hahmo saa samalla osan Humaktin voimasta käyttöönsä. Tämä voima voi olla loitsuja, kulttihierarkian voimavaroja, mikä on samalla yhteisöllinen etu tai sitten suoraa jumalallista suojelusta, minkä Humakt myös suo. Ajatellessa MHT-uhrausta, tulee myös ajatella sitä, että ne eivät ole pelaajille tarkoitettuja voimantuottolaiteita, vaan selkeä osa Gloranthan uskonnollista elämää. Esim. Orlanthin tuulilordin on käytännössä mahdotonta ruveta hakemaan paikkaa Thanatarin kultista. Kyllä hän todennäköisesti osallistuu kultin menoihin - päänsä antavana typeryksenä. Kultista luopuminen tai sitä vastaan rikkominen myös aiheuttaa koston kultin puolesta. Täten on olemassa kostohenkiä ja muita kirouksia.
Lutsi_Rautanyrkki linkki 3. lokakuuta 2003 kello 16.55
Lutsi_Rautanyrkki 3. lokakuuta 2003 kello 16.55 linkki [quote:c5ae379c78="Harakka"]Kun hahmo liittyy kulttiin, mikä vaatii MHT-uhrauksen, voidaan sanoa, että hän hyväksyy jumaluuden olemuksen osaksi sieluaan ja omaa olemistaan. Täten hänen tekonsa ovat jumalan edustamista maan päällä. Erityisen hyvin tämän edustamis-tehtävän näkee niissä kulteissa, joissa on kieltoja ja siunauksia, kuten Humakt. Tekemällä kieltojen ja Humaktin oppien mukaan hahmo saa samalla osan Humaktin voimasta käyttöönsä. Tämä voima voi olla loitsuja, kulttihierarkian voimavaroja, mikä on samalla yhteisöllinen etu tai sitten suoraa jumalallista suojelusta, minkä Humakt myös suo. Ajatellessa MHT-uhrausta, tulee myös ajatella sitä, että ne eivät ole pelaajille tarkoitettuja voimantuottolaiteita, vaan selkeä osa Gloranthan uskonnollista elämää. Esim. Orlanthin tuulilordin on käytännössä mahdotonta ruveta hakemaan paikkaa Thanatarin kultista. Kyllä hän todennäköisesti osallistuu kultin menoihin - päänsä antavana typeryksenä. Kultista luopuminen tai sitä vastaan rikkominen myös aiheuttaa koston kultin puolesta. Täten on olemassa kostohenkiä ja muita kirouksia.[/quote:c5ae379c78] Ok...Ymmärsin jo! :evil: