Vash the Stampede
26. syyskuuta 2003 kello 16.51
linkki
|
Aattelin kehittää omaan peliini pienet houserulet kirouksista ja siunauksista. Pääideana ois, että kuka tahansa voi kirota/siunata melkein mitä vaan. MHT piste uhrataan tietenki(useampiakin, miksei) ja sitten vaan seremoniaheittoa. Onnistuu jos onnistuu. Vaikutukset ois tietenki lyhytaikaisia, tai jos vaikutus on heikompi, niin miksei pitkäikäinenkin. Esim, voi pahoin aina kun näkee jotain tai haistaa jonkin tietyn asian. Aseita vois tietenkin siunailla tekemään hieman enemmän vauriota jotain tiettyä rotua/pahista vastaan jne... Ehkä sitten tehtävänsä täytettyään kiroukset/siunaukset vaan häviäisivät itsestään.
Mutta asiaan. Onko kukaan kehitellyt vastaavia tai löytänyt netistä jotain. En jaksa itse alkaa googlettamaan, vaan laiskana teetätän teillä työn :evil:
|
Nysalor
27. syyskuuta 2003 kello 0.59
linkki
|
Vash the Stampede:
[i:bb1c4b2fd5]Onko kukaan kehitellyt vastaavia tai löytänyt netistä jotain.[/i:bb1c4b2fd5]
RuneQuestin nelosversiossa on rituaalihenkiloitsut Siunaa ja Kiroa ja nimensä mukaisesti niitä voidaan käyttää sopivissa tilanteissa tukemaan ystävää tai aiheuttamaan hankaluuksia viholliselle. Siunaa-loitsun kuvaus on seuraava:
[b:bb1c4b2fd5]Siunaa[/b:bb1c4b2fd5]
- -
Muuttuva
Rituaali (seremonia)
Siunausrituaali, jota käytetään tavallisesti synnytyksissä, hautajaisissa, muissa tärkeissä tapahtumissa. Pelinjohtajan tulisi määrätä, mitä vaikutuksia siunauksella olisi, jos sillä yleensä jotakin vaikutuksia on. Yleisesti ottaen mitä suurempi heitetyn loitsun intensiteetti on ja mitä pidempi suoritettu rituaali on, sitä voimallisempi on vaikutus.
Kirouksen kuvaus on samantapainen, joskin se tietysti aiheuttaa ikävyyksiä viholliselle. Loitsun kuvaus on tietysti aika väljä, mutta varmaan sitä tuolta pohjalta olisi helppo soveltaa kunkin shamanistisen tradition piirteiden mukaan. Esimerkiksi kolatilainen shamaani saattaisi kirota tuulet aiheuttamaan viholliselleen ongelmia tai jotakin vastaavaa. Toisaalta mikään ei estäisi käyttämästä samanlaista loitsua myös riimuloitsuna. Myös velhoilla on RuneQuestin nelosversiossa Siunaus ja Kirous -loitsunsa, jotka toimivat samalla tavalla kuin shamanistiset vastineensa.
Edellä mainitut ovat tietysti hankalampia rituaaleja, jotka arvattavasti tarvitsevat myös seurakunnan tukea, jotta niillä olisi voimaa. Sen sijaan vähäisemmät velholoitsut Siunaa (työkalu) ja Siunaa (ase) lisäävät 5 % sopivaan kykyyn eli ammattiin tai asekykyyn. Vastaava juttu on myös Sandyn velhosäännöissä, josta sen jo aikaisemmin kaappasin käyttööni.
Kieltämättä siunaukset ja kirouksetkin vaikuttaisivat kiinnostavalta lisältä peliin ja erinomaisesti Gloranthan tunnelmaan sopivilta. Toistaiseksi olen ajatellut niitä enemmänkin säännöistä irrallaan olevina juttuina, mutta eivätpä tuollaiset loitsuinakaan olisi hullumpia. Etenkin siunauksien ja kirouksien yhteisöllinen luonne olisi minusta plussaa ja verrannollisuus rituaalissa kulutettuihin taikapisteisiin. Jos RuneQuestin nelosversion ideoista on apua omaan peliin, niin hyvä niin.
|
Harakka
29. syyskuuta 2003 kello 12.39
linkki
|
Kätevintä olisi se, että Kirotakseen jotain, on oltava tietyt ehdot:
- Keneen kirous vaikuttaa?
- Mitä kirous tekee?
- Kuinka kauan se tekee?
- Voidaanko se perua ja kuinka?
Sanoisin, että kirouksista tulee keksiä nuo seikat, sillä niiden idea on aina kostaa kirouksen kohteelle suoraan tai epäsuorasti. Esimerkiksi sanon ,että Silmarillionissa Morgoth kiroaa Hurinin. Tämä kirous ei varsinaisesti kohdistu häneen itseensä, vaan hänen perheeseensä, joka joutuu kärsimään suuresti siitä. Kirouksen antaja otti kirouksen pois, kun Hurinin lapset olivat kuolleet itsemurhien kautta.
Täten kiroaminen on tärkeä merkki tarinankerrontaa, mihin pitää suhtautua vakavasti. Tietysti lievimpiin kirouksiin, kuten siihen, että Humaktin riimulordilta varastettu miekka ei pysyisi käsissä tulisi liittää säännöt. Sanoisin, että kiroukset voi huomata sopivalla taikuudella, mutta niissä on myös se, että ne on tarkoitettu huomattaviksi, varoituksiksi ja kostoksi.
Ehdotan, että jos haluaa esineeseen luoda kirouksen, tulee uhrata vähintään 1 MHT-piste, että kirous voisi vaikuttaa muissakin kuin sanoissa.
|
KingofSartar
10. lokakuuta 2003 kello 9.11
linkki
|
Joskus kymmenkunta vuotta sitten pj:n kanssa pohdiskeltiin yön pikkutunteina asiaa. Lähinnä siitä näkökulmasta, jos tavallinen heortilainen maanviljelijä kiroaa/siunaa häntä loukanneen ohikulkijan. Tässä tapauksessa tulimme siihen tulokseen, että kirottavan/siunattavan henkilön taustalla pitää olla jotain mihin tarttua. Selventääkseni asiaa seuraava esimerkki:
Jason the Tappaja on surmannut 100 miestä ilman syytä ja tappaa 101. Tämä kiroaa tappajansa ja jossain henkiulottuvuudessa tms. kuulee asiasta kiinnostuva henki kirouksen ja alkaa riivaamaan Jason the Tappajaa.
Eli tämä perustuu sattumuksiin ja on enemmän pelinjohtajan vallassa. Erikseen ottaisin RQ-sääntöjen kautta mahdollistuvat Kiroukset/Siunaukset, kuten aikaisemmin tässä threadissa oli puhetta.
|