troopper5
linkki
16. kesäkuuta 2003 kello 20.18
|
troopper5
16. kesäkuuta 2003 kello 20.18
linkki
|
Miten kohtaustaulukot toimivat?
Tarkoitan, että heittäkö pelinjohtaja kohtaukseen jo hänen suunnitellessa seikkailua, vai kun seikkailua pelataan jo?
|
newsalor
linkki
16. kesäkuuta 2003 kello 20.50
|
newsalor
16. kesäkuuta 2003 kello 20.50
linkki
|
Ne ovat pääasiassa suuntaanäyttäviä. Niitä ei ole pakko käyttää, mutta mikäli niitä haulaa käyttää, niin suosittelen enemmänkin yllättävien tilanteiden varalle. Siis esimerkiksi, jos pelaajat päättävät lähteä harhailemaan erämaahan tai eivät jostain syystä vaikkapa päädy suunnittelemasi seikkailun pauloihin. Kun kehittelet mielessäsi seikkailua tai jotain mehukasta kohtausta seuraavaa pelikertaa varten, niin kannattaa miettiä ihan itse, mitä siellä tulee vastaan.
Kohtaamistaulukoita voi sitten käyttää toisaalta vaikka pitkiä matkoja piristämään. Mieti ensin, minkälaista seutua tampataan ja sitten noppa viuhumaan. Tuloksia voi sitten tietenkin soveltaa tilanteeseen sopiviksi ja jokaisen kohtauksen ei tarvitse olla taistelu.
Se jättiläismäinen roc-lintu voi vaikka pelaajien onneksi lentää ohitse. :)
|
troopper5
linkki
17. kesäkuuta 2003 kello 5.56
|
troopper5
17. kesäkuuta 2003 kello 5.56
linkki
|
Eli siis kohtaustaulukoita käytetään sekä suunnitellessa seikkailua ja pelatessa?
|
Larppa
linkki
17. kesäkuuta 2003 kello 8.33
|
Larppa
17. kesäkuuta 2003 kello 8.33
linkki
|
troopper5 kirjoitti:
[i:fe55f765d9]Eli siis kohtaustaulukoita käytetään sekä suunnitellessa seikkailua ja pelatessa?[/i:fe55f765d9]
Tämä on vain siitä kiinni, että miten pelinjohtaja tykkää käyttää kohtaustaulukoita. Tuo on ihan mahdollista, että käyttää noissa molemmissa tilanteissa, mutta se ei ole mikään pakko. Itse käytin aikaisemmin aika runsaasti kohtaamistaulukkoa, mutta sitten alkoi jo hieman tympimään, kun tuli päivän aikana yhteensä jotain 20 ryöväriä jne. :) Joten vähensin käyttöä.
Pelinjohtajat, jotka eivät keksi sopivia kohtaamisia tai ovat muuten pussissa, niin he varmastikkin käyttävät kohtaamistaulukkoa aika paljon, aina tilaisuuden salliessa. Jos taas pelinjohtaja on oivallinen ja kekseliäs, niin hänen kohtaamistaulukon käyttö saattaa olla aika vähäistä.
Itse nykyään en käytä kohtaamistaulukkoa kovin paljoa. Yleensä keksin vain päästäni, mitä tulee vastaan tiellä ja kaupungilla. Silloin kun pelaajilla on "tylsää" pelissä ja lähtevät vain hortoilemaan metsään, niin silloin kohtaamistaulukosta voi löytyä jotain kivaa hahmoille. :) Eli jokaisella oma tyyli tässäkin asiassa.
|
Sampi
linkki
17. kesäkuuta 2003 kello 9.46
|
Sampi
17. kesäkuuta 2003 kello 9.46
linkki
|
Kohtaustaulukot ovat hauskoja, mutta kuten on jo sanottu, niitä kannattaa käyttää aivoilla höystettynä - 20 eri ryöväriporukkaa samassa metsässä kuulostaa äärimmäisen epätodennäköiseltä.
Hyvä tapa käyttää niitä on heittää - katsoa mitä tulee - ja soveltaa oman pään mukaan. Jos heitto näyttää broolaumaa, muttei oikein hotsita vetää tappelua, niin pistä pelaajat piileksimään 70-päistä broolaumaa (jossa siis on 58 broota). Ja pidä äärimmäisen hauskaa matkiessa broitten pitämiä ääniä niiden nuuhkiessa ympäristöään ja tapellessa keskenään.
Toinen kiva idea on väkrätä omat kohtaamistaulukot sopvitettuna kullekin paikalle erikseen. Niihin voi sitten hölvätä vaikka mitä omia EPH:ita ja monsterinalkuja pelaajaparkojen kiusaksi.
Pidä hauskaa säännöillä, älä orjaudu niille. :wink:
|
TypoDemon
linkki
17. kesäkuuta 2003 kello 16.49
|
TypoDemon
17. kesäkuuta 2003 kello 16.49
linkki
|
Kannattaa varmaankin peliä suunnitellessa ihan miettiä mitä vastaan tulee. Kohtaustaulukko ehkä soveltuu paremmin sellaiseen hetkeen kun pelinjohtaja saa jonkun kohtauksen, vaikkapa hermokohtauksen, ja päättää että nyt olisi hyvä hetki tulla jotain vastaan tiellä. Tosin, järki pitää aina olla mukana, että jos tiellä kävellessä tulee vastaan tien vieressä jättiläismuurahais pesä, niin ehkä se olisi huomattu siinä jo ennemmin? Karhulaumatkaan eivät niin kauhean usein hyppää sieltä puskasta pelaajien kiusaksi noin vain. Kannattaa myös miettiä sitä, että onko mitään paljoakaan järkeä tehdä ranndom-encounttereista turhankin hankalia, kun mikäs sen tylsempää kuin kuollut hahmo, jonka tappajana on jokin pelin kannalta aivan turha. Toki jos pelaajat liikkuvat jollakin tiedettävästi vaarallisella alueella ihan miltein hankaluuksia etsienkin, niin ei siinä sitten mitään, jos vaikka jotain pahempaa tulisikin vastaan. Pitäähän sitä tietää milloin ei omat voimat riitä ja pitää lähteä karkuun.
Lyhyesti: kohtuudella niitä vihollislaumoja tien reunoilta. järki päässä ja nopat kädessä.
Taulukoita tosin voi käyttää ihan suunnitellessakin, jos ei nyt jaksa keksiä kaikkea mitä vastaan tulee. Ihan taulukoiden plaraaminenkin voi antaa ovelia käänteitä, kun huomaakin, että onhan niitä muitakin vihollisia kuin örkkejä ja pahamaisia rosvoja.
Pitää muistaa se fakta, että pelinjohtajan tarkoitus ei ole tappaa pelaajia ihan väkipakolla. "Ne nyt vain tuli nopista" on aika tyhmä selitys jos metsässä kävelevät maalaismiehet kohtaavat jättimäisen kaaosetanan, joka hotkaisee heidät vasemmalla silmällään (kyseessä on nyt kuitenkin kaaottinen etana).
Ps: "Tärkeintä on se, että kaikilla on hauskaa." - joku joskus ja jossain
Ps2: aika saman jauhaamiseksi menee mitä muutkin on sanonut. :-?
|
Olorin
linkki
17. kesäkuuta 2003 kello 17.11
|
Olorin
17. kesäkuuta 2003 kello 17.11
linkki
|
Ihan vain tohon 70-päiseen Broo laumaan viitaten, kaoottisilla ominaisuuksilla voi kikkailla erittäin erikoisia vihollisia pelihahmoille.
Tästä esimerkkinä Simon Phippin [url=http://www.geocities.com/Area51/Rampart/1481/feature1.html]nettisivuilta[/url] löytyvä lista parhaimmista kaoottisista ominaisuuksista.
|
Fharlanghn
linkki
17. kesäkuuta 2003 kello 17.42
|
Fharlanghn
17. kesäkuuta 2003 kello 17.42
linkki
|
Itse käytän kohtaustaulukoita melko usein. Yleensä ennakoin pelaajien liikkeitä ja heitän kohtauksia valmiiksi siltä varalta, että peli etenee tiettyyn suuntaan. Tärkeimpiä taulukoita (esim. Balazarin kohtaamiset) mulla on läppärillä ja niistä voi napin painalluksella arpoa tapahtumia.
Kohtaustaulukoiden käyttämisessä on tärkeää, että pelinjohtaja ei jätä kohtausta paperiseksi vaan puhaltaa siihen samalla tavalla elämää kuin muihinkin pelin tapahtumiin. Hyvin tehdystä kohtaustaulukosta arvotut kohtaamiset ovat loogisia ja sopivat alueeseensa.
Kohtaamiset voivat minulla olla vaarallisia ja voittamattomia. Dorastor on helvetin paha paikka meni sinne sitten aloittelevilla tai kovilla hahmoilla. Jalat pitää tajuta ottaa alleen tai pöpelikköön piiloutua tarpeen mukaan.
Fharlanghn
|
Guzmo
linkki
17. kesäkuuta 2003 kello 19.05
|
Guzmo
17. kesäkuuta 2003 kello 19.05
linkki
|
Kohtaustaulukot ovat vain suuntaa antavia. Niiden käyttö on 100% vapaaehtoista.
Muista, että mikään sääntö ei ole pakollinen. Heitä hankalalta tuntuvat säännöt romukoppaan tai tee niiden tilalle omia sääntöjä.
Väsymyspisteet, kohtaustaulukot ja riimumestarin opuksen lisäsäännöt voit aluksi jättää surutta huomioimatta. Älä tee pelaamisesta liian hidasta tai kankeaa, ellet sitten niin halua.
|
troopper5
linkki
19. kesäkuuta 2003 kello 5.58
|
troopper5
19. kesäkuuta 2003 kello 5.58
linkki
|
Olisihan sitä RQ:ta kiva pelata, mutta pelaajat puuttuvat... :wink:
|
karesai
linkki
19. heinäkuuta 2003 kello 17.31
|
karesai
19. heinäkuuta 2003 kello 17.31
linkki
|
Ne kohtaustaulukot on aika pienet että niitten käyttö voinee tulaa nopeesti tylsäksi ja itseään toistavaksi. :-?
|
Kymppimies
linkki
1. elokuuta 2003 kello 16.27
|
Kymppimies
1. elokuuta 2003 kello 16.27
linkki
|
Kohtaustaulukoitakin on tehty monia uusia jotka eivät ole niin pieniä, minulla on joltain nettisivulta löytyneet ja olen muokannut niitä itselleni enemmän sopiviksi
|
Aldar
linkki
20. lokakuuta 2003 kello 9.26
|
Aldar
20. lokakuuta 2003 kello 9.26
linkki
|
Itse käytän kohtaustaulukoita aina kun pelaajat ovat pois kaupungista tai eivät tee jotain tehtävää. Kaupungissakin heitän kohtaamisia silloin tällöin Fantasiakaupungit -lisäosasta. Mutta säännöt ovat vapaaehtoisia, ja kaikki niitä joskus varmasti muuttelevat..
|