Vanha foorumi

Takaisin

Ammatti ja... irkkipeli?

Yleinen RuneQuest-keskustelu
troopper5 16. kesäkuuta 2003 kello 4.49
Kirjoittaja Viesti
troopper5 linkki 16. kesäkuuta 2003 kello 4.49
troopper5 16. kesäkuuta 2003 kello 4.49 linkki Missä/mistä voi valita ammatin ja miten se vaikuttaa hahmon ominaisuuksiin? Olen aivan ulalla tästä... Huomasin että joissain paikoissa puhutaan myös IRC-peleistä. Miten niitä pelataan, ja sattuisiko yhtään sellaista olemaan vapaana yhdelle noviisille?
Runemaster linkki 16. kesäkuuta 2003 kello 6.23
Runemaster 16. kesäkuuta 2003 kello 6.23 linkki [i:9f5654f855]Missä/mistä voi valita ammatin ja miten se vaikuttaa hahmon ominaisuuksiin?[/i:9f5654f855] Ammatin voi ainakin meidän peleissä valita itse. Yleensä aina se on ollut seikkailija, mutta kun on ollut assistentteja ja apulaisshamaaneja, niin se on merkitty tähän paikkaan. Koskaan emme ole pelanneet maanviljelijällä, panssarintekijällä, tai muulla 'tavallisella' ammatilla. Ammatti ei vaikuta kai hahmon ominaisuuksiin, paitsi tietenkin jos on vaikka assistentti, niin pitää olla sitä ja sitä sen verran... mutta se on laitettu erikseen pelaajankirjassa taikuus osiossa. lisää juttua löytyy ainakin www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=1016 jossa on keskustelua hahmojen ammateista. [i:9f5654f855]Huomasin että joissain paikoissa puhutaan myös IRC-peleistä. Miten niitä pelataan[/i:9f5654f855] En ole itse koskaan pelannut irkissä, mutta siihen ainakin tarvitaan erikseen joku ohjelma ja sellaista. Joku valaistuneempi voi ehkä kertoa enemmän.
Nysalor linkki 16. kesäkuuta 2003 kello 13.22
Nysalor 16. kesäkuuta 2003 kello 13.22 linkki troopper5: [i:70cac139f2]Missä/mistä voi valita ammatin ja miten se vaikuttaa hahmon ominaisuuksiin?[/i:70cac139f2] Ammatti riippuu yleensä ainakin osittain hahmon kulttuurista: esimerkiksi varsin alkeellinen kulttuuri ei pysty tarjoamaan työtä ammattimaisille varkaille, kun taas varsin kehittyneessä ja kaupungistuneessa kulttuurissa ammattimaiset varkaat ovat ihan mahdollisia. Yleisesti kannattaa mietiskellä, mitä ammatteja mikäkin kulttuuri tukee ja missä määrin ihmisten täytyy osata muutakin kuin ammatin kaikkein olennaisimpia kykyjä. Glorantha-pakkauksesta löytyy systeemi, jonka kautta saa hahmolle kokemusta kykyihin, joissa se ammatin vuoksi on luontevaa. Ominaisuuksiin hahmon ammatti ei juurikaan vaikuta, mitä nyt korkea-arvoiset uskonnolliset johtajat voivat saada MHT:a asemansa vuoksi. Sen sijaan kykykokemusta ammatin perusteella saa, jos käyttää tuota mainitsemaani systeemiä Glorantha-pakkauksen Pelaajan oppaasta Genertelaan. Seikkailija sinänsä ei ole minusta kovin suositeltava ammatti ainakaan Gloranthassa, koska useissa kulttuureissa tällaisella sanalla on jonkinlainen opportunistin ja onnenonkijan kaiku. Sellaiseen väkeen suhtaudutaan aika epäluuloisesti paitsi Paviksen kaupungin kaltaisissa kummallisissa yhteisöissä. [i:70cac139f2]Huomasin että joissain paikoissa puhutaan myös IRC-peleistä. Miten niitä pelataan, ja sattuisiko yhtään sellaista olemaan vapaana yhdelle noviisille?[/i:70cac139f2] IRC on keskustelusysteemi, joka muistuttaa paljolti varmaan yleisemmin tunnettuja chatteja. Yksinkertaistettuna ideana on, että henkilöt voivat kirjoittamalla kommunikoida keskenään reaaliajassa jotakin sopivaa ohjelmaa käyttämällä. Koska pelit kestävät usein monta tuntia, kannattaa olla kiinteä liittymä, jos haluaa pelata irkkipeliä. Minun peleissäni ei ole valitettavasti tällä hetkellä vapaata tilaa, mutta voin ottaa kyllä sinut listalle, jos laitat minulle sähköpostilla tai yksityisviestillä nimesi ja sähköpostiosoitteesi. Irkkailu kannattaa aloittaa vaikka menemällä kanavalle #runequest, jolla oleilee usein joitakin tämän foorumin henkilöitä. Ohjeet irkkiin pääsemiseksi löytyvät [url=http://koti.mbnet.fi/~terokaij/runequest/irc.html]täältä[/url]. Irkkipeleistä taas saa tietoa [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/irkkipeli/index.html]minun irkkipelisivultani[/url], josta pääsee esimerkiksi lueskelemaan ohjeita irkkipeliä varten ja tutustumaan jo pelattuihin tai käynnissä oleviin irkkipeleihini. Ja irkkipelejä pääsee seuraamaan irkissäkin silloin, kun niitä pelaillaan, mikäli kiinnostaa nähdä, miten ne käytännön tasolla toimivat.
Vash the Stampede linkki 18. kesäkuuta 2003 kello 7.14
Vash the Stampede 18. kesäkuuta 2003 kello 7.14 linkki Olen itse pelejä vetäessäni ja pelatessani huomannut, että se ammatti ei merkkaa loppupeleissä paljoa. Yleensä se on ollut hahmon ammattina ne vuodet, jotka hahmo on ollut "olemassa" ennen kuin sillä alettiin pelaamaan. Hahmon ammatin pitäisi kuvastaa hahmon luonteenpiirteitä ja toisin päin. Sitten, jonkin sattuman tai tapahtuman kautta, hahmo ryhtyy seikkailemaan ja ammatti jää taka-alalle. Sitä nimitystä emme toki pyyhi pois ja kirjoita Seikkailija siihen tilalle. Hahmo saattaa aina välillä rahaa tienatakseen ryhtyä taas harjoittamaan ammattiaan... Seppäni Beragar, joka toimi aikansa (yllättäen) seppänä, ryhtyi seikkailemaan saadakseen kokemusta tarpeeksi ryhtyäkseen Lodrilin papiksi. Ehkä sitten hamassa tulevaisuudessa hän saa tarvittavat kyvyt ja pääsee papiksi. Saa nähdä mitä hän sitten tekee... Malttaako jättää vauhtia ja vaarallisia tilanteita tarjoavan seikkailija-elämän taakseen, vai asettuuko aloilleen pitämään omaa pajaa johonkin kyläpahaseen...? Aika hiljaista! Ammatin harjoittaminen tai sen pelaaminen riippuu usein ammatista. En itse halua pelata siten, että sanon:" Harjoitan ammattiani seuraavat 2 kuukautta..." Varkaalla se on lähes mahdotonta, tai ainakin siitä häviäisi suuri osa varkaan elämän hienouksista. Metsästäjällä tällainen minusta onnistuu paljon helpommin, jos pelaaja nyt ei itse halua heittää jokaista hiipimis/piileskely/heittoasehyökkäys -heittoa monen viikon ajan.
Nysalor linkki 18. kesäkuuta 2003 kello 13.21
Nysalor 18. kesäkuuta 2003 kello 13.21 linkki Vash the Stampede: [i:ecaaf911d6]Olen itse pelejä vetäessäni ja pelatessani huomannut, että se ammatti ei merkkaa loppupeleissä paljoa. Yleensä se on ollut hahmon ammattina ne vuodet, jotka hahmo on ollut "olemassa" ennen kuin sillä alettiin pelaamaan.[/i:ecaaf911d6] Minusta olisi hienoa, jos hahmon ammatin saisi kulkemaan luontevasti mukana myös pelin aikana, ettei peli olisi vain pelkkää vihollisten listimistä ja aarteiden etsimistä kärjistetysti kuvattuna. Erityisesti Riskimaa-pelissäni minua viehättää tavattomasti, että kaikenlaisten kummien tapahtumien ja selvitettävien asioiden ohella hahmot myös siinä sivussa hoitelevat arkisia askareitaan: kyntävät peltoa, paimentavat lampaita, pesevät astioita, laittavat ruokaa, jne. Tietenkään tuollaista kaikkea ei ole tarpeen pelata liian yksityiskohtaisesti - siihen ei kyllä pelaajien tai pelinjohtajan tietämys maatalousyhteiskunnasta varmaan riittäisikään -, mutta sen ottaminen osaksi "seikkailua" tosiaan luo tunnelmaa ja kontrastoituu mainiosti mystisten asioiden rinnalle. Tavallisessa elämässä hahmojen väliset suhteet pääsevät varmaan aika hyvin esiin. Ainakin Riskimaa-pelissä arkisten juttujen kautta hahmon luonnekin tulee varmasti eri tavalla esiin kuin "perinteisessä" seikkailemisessa. Joskus töiden tekeminen saattaa luoda kehyksen keskustelun käymiselle, jossa taas voi ilmetä kiinnostavaa tietoa tai tilaisuuksia päästä ilmaisemaan hahmon taustaa. Hyödylliseltä tuntuisi osoittaa myös, että hahmot ovat osa yhteiskuntaa ja sosiaalisesti sidoksissa toisiin henkilöihin. No, joka tapauksessa arkielämän kuvauksen vastapanoksi kaipaan toki peliin jännitystä, tiukkoja tilanteita ja mystisiä arvoituksia, jottei koko peli ole vain rutiiniluontoista työskentelyä ja tavanomaista elämää. Tuollaiset poikkeukset tavallisuudesta voivat erottaa pelihahmot kiinteäksi ryhmäksi, joka asioita selvittelee. Riskimaata pelanneille on varmaan hyvin vielä muistissa, kuinka epäluuloisesti tai väheksyvästi muut tuntuvat suhtautuvan havaintoihin, joita hahmot eivät ole pystyneet vielä yhteisölle todistamaan, ja siinä sitä haastetta onkin. :)
Kymppimies linkki 21. kesäkuuta 2003 kello 10.22
Kymppimies 21. kesäkuuta 2003 kello 10.22 linkki Jups, meil on nyt porukassa yks kääpiö joka tietty mainaa ja smithailee ain silloin tällöin. On sillä myös asekyvyt jotta se pärjää myös tappelussa silloin ku lähetään seikkaileen.Sit meil on yhdel sivuammattina kauppias joka myy panssareita eteenpäin ja sit viel joku enchanttaa niitä panssareita vähän paremmix ja rahan tuloa ei voi estää :-D