Vanha foorumi

Takaisin

Hahmon luonti, asekyvyt

RuneQuestin säännöt
troopper5 8. kesäkuuta 2003 kello 6.45
Kirjoittaja Viesti
troopper5 linkki 8. kesäkuuta 2003 kello 6.45
troopper5 8. kesäkuuta 2003 kello 6.45 linkki En oikein ole ymmärtänyt RQ:n aseominaisuuksien merkintää, ja taisteluosiossa olen aivan pihalla... Eli, lomakkeessa on (H-muutos%_____) mitä siihen laitetaan? Ja mistä se määritellään? HUOM! Kaikki joilla on RQ pelaajan kirja: - Sivulla 31 on kaksi "tarinaa". Ensimmäinen vas. reunassa kerrotaan Signyn ja Cormacin asekykyjen parannuksista, miten ja minne ne merkittäisiin hahmolomakkeeseen? - Toinen tarina: "Tällöin hänen iskunopeutensa on 7..." ja myöhemmin aivan lopussa "Sitten Cormac hyökkää iskuhetkellä 10" Miten se on mahdollista, jos Cormac voi hyökätä vain 7 iskuhetken välein?
Runemaster linkki 8. kesäkuuta 2003 kello 7.12
Runemaster 8. kesäkuuta 2003 kello 7.12 linkki Troopper5: [i:96fff3bc73]En oikein ole ymmärtänyt RQ:n aseominaisuuksien merkintää, ja taisteluosiossa olen aivan pihalla... [/i:96fff3bc73] Aika vähäistä siihen verrattuna, miten minä olin aluksi ulalla koko systeemistä. :wink: [i:96fff3bc73]Eli, lomakkeessa on (H-muutos%_____) mitä siihen laitetaan? Ja mistä se määritellään? [/i:96fff3bc73] Elikkä H-muutos eli hyökkäysmuutos on aina sama, kun hahmon manipulointi muutos. Hyökkäysmuutos lisätään hahmon hyökkäysmahdollisuuten, kun hahmo ottaa aseen ensimmäistä kertaa käyttöön. Se lasketaan seuraavalla metodilla: ÄLY, NPP: ensisijainen VMA: toissijainen Eli lasketaan näin: (Äly-10)+(Npp-10)+((Vma-10)/2). Huomaa, että, jos ominaisuus on alle kymmenen, voi luku mennä negatiiviseksi. Lisää tietoa on pelaajankirjan sivuilla 13 ja 14. [i:96fff3bc73]Sivulla 31 on kaksi "tarinaa". Ensimmäinen vas. reunassa kerrotaan Signyn ja Cormacin asekykyjen parannuksista, miten ja minne ne merkittäisiin hahmolomakkeeseen? [/i:96fff3bc73] Yhteen lasketut luvut lisätään hahmon entiseen kykyyn kyseisessä aseessa ja jos kokemusheittoja ei ole ennen saatu, lisätään ne aseen alkuperäiseen osumaprosenttiin. [i:96fff3bc73]Toinen tarina: "Tällöin hänen iskunopeutensa on 7..." ja myöhemmin aivan lopussa "Sitten Cormac hyökkää iskuhetkellä 10" Miten se on mahdollista, jos Cormac voi hyökätä vain 7 iskuhetken välein?[/i:96fff3bc73] Kappaleessa sanotaan että Cormac haluaa lopettaa leikin lyhyeen joten pelaaja on päättänyt iskeä kahdesti meleessä. Tämä tapahtuu kuitenkin puolitetulla kyvyllä. Täten Cormac pystyy iskeä normaali iskuhetkellään 7 ja lisäksi kolme iskuhetkeä myöhemmin eli IH:lla 10. Toivottavasti tämä hieman auttoi ymmärtämään RuneQuestin monimutkaisia kiemuroita.
troopper5 linkki 8. kesäkuuta 2003 kello 13.58
troopper5 8. kesäkuuta 2003 kello 13.58 linkki Kiitos! :-D Mutta vielä, :wink: onko asia niin, että kun hahmo kehittyy tietyssä aselajissa, ja paikkojahan on vain neljä aseille. Niin pitäisikö kaikki aikaisemmat kyseisen asetyypin osumaprosentit laittaa jonnekin talteen?
Nysalor linkki 8. kesäkuuta 2003 kello 14.10
Nysalor 8. kesäkuuta 2003 kello 14.10 linkki troopper5: [i:c029735b44]Mutta vielä, onko asia niin, että kun hahmo kehittyy tietyssä aselajissa, ja paikkojahan on vain neljä aseille. Niin pitäisikö kaikki aikaisemmat kyseisen asetyypin osumaprosentit laittaa jonnekin talteen?[/i:c029735b44] Itse asiassa peruslomakkeessahan aseille taitaa olla viisi paikkaa ja lisäksi kaksi heittoaseille ja yksi kilvelle. Kaikkia aselajin aseita ei tarvitse listata, sillä hahmo voi käyttää tietyn aselajin prosenteilla muitakin samaan aselajiin kuuluvia aseita. Jos siis henkilö osaa käyttää bastardimiekkaa ja nappaa taistelun aikana leveän miekan, hän voi käyttää sitä samoilla prosenteilla kuin bastardimiekkaa, koska aseet kuuluvat samaan aselajiin. Kaikkia aselajin aseita ei siksi tarvitse laittaa paperille, kun osumamahdollisuus on aselajin aseissa sama. Näin minä ainakin olen ymmärtänyt.
Runemaster linkki 8. kesäkuuta 2003 kello 14.10
Runemaster 8. kesäkuuta 2003 kello 14.10 linkki Troopper5: [i:1571136f48]onko asia niin, että kun hahmo kehittyy tietyssä aselajissa, ja paikkojahan on vain neljä aseille. [/i:1571136f48] Olettaen että tarkoitat hahmolomaketta... [i:1571136f48]Niin pitäisikö kaikki aikaisemmat kyseisen asetyypin osumaprosentit laittaa jonnekin talteen?[/i:1571136f48] Ei tarvitse. Riittää, kun muutat sen aseen kohdalla olevaa kykyä sitä myöten, kun kyky kehittyy. Aiemmalla kyvyllä ei ole enää mitään väliä.
Chividal linkki 8. kesäkuuta 2003 kello 19.40
Chividal 8. kesäkuuta 2003 kello 19.40 linkki Vihje: Meillä oli alussa ongelmana se, että ominaisuuksien (varsinkin MHT:n) muuttuessa piti alkaa kumittelemaan suurin piirtein jokaista kylyprosenttia. Asiaan löytyi kuitenkin yksinkertainen ratkaisu: Lisäämme kylylajimuutoksen kykyyn vain päässä, emmekä merkitse sitä prosentteihin. Tällöin ominaisuuden muuttuessa tarvitsee muuttaa ainoastaan kykylajimuutosprosenttia. Tähän systeemiin siirryttäessä oli tosin joskus vaikeuksia muistaa lisätä tuota muutosta ja tuli pari kertaa ihmeteltyä, että mitenkäs tuo taito noin huono onkaan :)
troopper5 linkki 9. kesäkuuta 2003 kello 4.54
troopper5 9. kesäkuuta 2003 kello 4.54 linkki Jeps. Nyt sekin selvisi, tarkoitin tosin, että aselajeja on enemmän kuin viisi, niin kannattaisi kirjoittaa jonnekin hahmolomakken taakse prosentit muistiin, jos asetta sattuisi vaihtamaan. Miksi muuten niitä asepaikkoja on viisi, eikä yksi tai kaksi? Mitä niin monella paikalla tekee?
Vash the Stampede linkki 9. kesäkuuta 2003 kello 7.02
Vash the Stampede 9. kesäkuuta 2003 kello 7.02 linkki No jos muistelee vaikka vanhoja samuraileffoja(miksei uusiakin?), niin kunnon taistelijalla oli se muutama miekka ja siihen vielä tikari kaupan päälle, heittoaseita yms... Kokenut taistelija on usein joutunut hakkaamaan nyrkeillään ja jopa potkimaan, joten niillekin "tarvitaan" oma kohta lomakkeessa. Ainakin minulla, vaikka en olekaan aina kokarin jälkeen vaihtanut asetta ja taktiikkaa, ne lomakkeen asekyky-kohdat ovat jääneet vähiin. Heittoase, meleease + 2. meleease(tikari/veitsi) tulee mulle nopeasti mieleen kohdista, jotka täyttyvät aika äkkiä. Siihen vielä kilpi, niin puolet kohdista on jo käytetty. Usealla kultilla on vaatimuksina riimuloordeille(tai yhtenä niistä kyvyistä) 90%:n kyky toisella aseella. Se helposti tekee ottamaan jonkin kätevän kapistuksen vaikka hevosen selkään mukaan, jolloin sitä ei tarvitse laskea taakkaan, mutta ase on kuitenkin kätevästi saatavilla. Itse haluaisin hahmolomakkeeseen useamman kohdan aseille, mutta en kertakaikkiaan jaksa ruveta säätämään uutta lomaketta. Varsinkin kun meidän porukasta yks kaveri teki meille upeat kakspuoliset lomakkeet, joissa on silti liian vähän tilaa. Ei oikein nappaa vaihdella lomaketta koko ajan. Enkä usko, että taistelija kovin helpolla päättäisi vaihtaa asettaan. Hyvä prosentti on kuitenkin tärkeämpi kuin pari pistettä vahinko lisää, tai pienempi iskuhetki. Mutta jos prosentit ovat vielä suht. koht. alhaiset, luokkaa 40-50%, niin silloinhan aseen vaihtaminen käy tietenkin helpommin. Hyvällä manipulointimuutoksella kyvyn saa koulutettua 25+man.muutokseen, jolloin ollaan jo lähes edellisen aseen tasolla, eli "tappiota" prosenttien suhteen ei paljoa tule. Mutta jos kyvyt ovat jo 80+, niin aseen vaihtaminen(varsinkin toiseen luokkaan, esim. keihäästä miekkaan[Gwenhyvarille terveisiä :wink: ]) on jo aika rohkea veto.
Runemaster linkki 9. kesäkuuta 2003 kello 7.03
Runemaster 9. kesäkuuta 2003 kello 7.03 linkki Meillä on alusta asti ollut tuo kykylajibonus erikseen niin, että se lisätään kykyyn sitten, kun sitä tarvitaan. Näin myös kaikki on alusta asti oppinut muistamaan sen, että se lisätään. (Emme muuten edes oikeasti tienneet, että se pitäise laittaa joka kykyyn erikseen merkityksi. :o ) [i:d9febd0bd5]Miksi muuten niitä asepaikkoja on viisi, eikä yksi tai kaksi? Mitä niin monella paikalla tekee?[/i:d9febd0bd5] Kyllä niitä paikkoja ainakin meillä menee ainakin se neljä (ei tietenkään aluksi), kun otetan vaikka esimerkiksi eräs jo kuollut hahmomme. Hahmon ensisijainen taistelutyyli oli käyttää kahta sapelia (kaksi paikkaa). Toissijaisena hänellä oli naginata, jota hän käytti myös joskus. Lisäksi jokaisella hahmollamme on aina tikari varalla, jos sitä tarvittaisiin johonkin. Ja hupsista! Siinä onkin jo neljä paikkaa. Lisäksi kyseisellä henkilöllä oli lisäksi jousi ampuma-aseena.
troopper5 linkki 9. kesäkuuta 2003 kello 10.16
troopper5 9. kesäkuuta 2003 kello 10.16 linkki [quote:c619386eb9="Vash the Stampede"]Varsinkin kun meidän porukasta yks kaveri teki meille upeat kakspuoliset lomakkeet, joissa on silti liian vähän tilaa. [/quote:c619386eb9] Kiinnostuin noista lomakkeista, voisitko mitenkään skannata niitä ja laittaa tänne? :wink: Ilmeisesti nyrkkiä ei siis tarvitse merkitä asetietoihin? (Tyhmiä kysymyksiä... :oops: )
Marcus Maximus linkki 9. kesäkuuta 2003 kello 10.25
Marcus Maximus 9. kesäkuuta 2003 kello 10.25 linkki [quote:2f30fded0c="Runemaster"]Kyllä niitä paikkoja ainakin meillä menee ainakin se neljä (ei tietenkään aluksi), kun otetan vaikka esimerkiksi eräs jo kuollut hahmomme. Hahmon ensisijainen taistelutyyli oli käyttää kahta sapelia (kaksi paikkaa). Toissijaisena hänellä oli naginata, jota hän käytti myös joskus. Lisäksi jokaisella hahmollamme on aina tikari varalla, jos sitä tarvittaisiin johonkin. Ja hupsista! Siinä onkin jo neljä paikkaa. Lisäksi kyseisellä henkilöllä oli lisäksi jousi ampuma-aseena.[/quote:2f30fded0c] (Olen päättänyt olla puhumatta säännöistä, mutten tajunnut että töissä voisi olla näin tylsää). Tämä on ikuisuusvääntöä, mutta todettakoon taas että Runequestissa on vähän turhan tarkkaan eroteltu eri aseenkäyttötaidot toisistaan. Kannattaa käyttää kohtuutta ja mutua tuossa; oma nyrkkisääntöni on, että millä tahansa meleeaseella lyödessä saa käyttää vähintään puolikasta parhaasta meleeasetaidostaan. Samoin millä tahansa ampuma-aseella saa käyttää vähintään puolta parhaasta ampuma-asetaidosta, ja heittoaseella puolta parhaasta heittoasetaidosta. Ja näistä puolikkaista saa lähteä kehittämään kykyä jos huvittaa. Ammattimiehelle lienee aika sama minkä näköinen kuokka osuu käteen kun mennään huonontamaan maajusseja. Mutta tämä oli varmaan itsestäänselvää. (Ja tämä keskusteluhan kuuluu siis säännöt-alueelle.)
Nysalor linkki 9. kesäkuuta 2003 kello 13.06
Nysalor 9. kesäkuuta 2003 kello 13.06 linkki troopper5: [i:93c1fc6d23]Ilmeisesti nyrkkiä ei siis tarvitse merkitä asetietoihin?[/i:93c1fc6d23] Minusta kyllä kannattaa merkitä, sillä nyrkki on erittäin käyttökelpoinen ase silloin, kun sattuu jostakin syystä olemaan aseeton ja pitäisi puolustautua tai jos joutuu tappeluun, jossa aseiden käyttäminen ei olisi suotavaa. Potku on myös varsin käyttökelpoinen, eikä painikaan ole pahitteeksi. Noiden myötä meleeaseita tulee helposti viisi tai useampikin. Marcus Maximus: [i:93c1fc6d23]Tämä on ikuisuusvääntöä, mutta todettakoon taas että Runequestissa on vähän turhan tarkkaan eroteltu eri aseenkäyttötaidot toisistaan. Kannattaa käyttää kohtuutta ja mutua tuossa[/i:93c1fc6d23] Olen samaa mieltä. Aseiden vastaavuuksia kannattaa soveltaa aselajien ulkopuolellakin ja näin tarpeen tullen teenkin, vaikken olekaan katsonut tarvitsevani siihen mitään varsinaista sääntöä.
Kymppimies linkki 9. kesäkuuta 2003 kello 14.44
Kymppimies 9. kesäkuuta 2003 kello 14.44 linkki Trooper, erilaisia hahmolomakkeita löydät pienellä vaivalla pilvin pimein netistä ja sinun ei tarvitse kuin päättää mikä itsellesi parhaiten soveltuu.Ja ei se kai niin suuri vaivakaan ole jos muistan oikein että sinne nysalorin "linkki" sivustoon on laitettu hahmolomakkeet. Meillä on paperissa neljä meleeasepaikkaa,heittoase ja kilpi ja ihan hyvin ollaan tultu silläkin toimeen. eri paikkoja käytetään meillä myös joskus kun on pelkästään eri ase kyseessä kuten jos on nyt sattunut unohtamaan sen 2 vuoden vahingonlisäyksellä varustetun aseen kotiin niin voi hutkia sillä tavallisella joka on vyöllä jne.
Vash the Stampede linkki 9. kesäkuuta 2003 kello 15.50
Vash the Stampede 9. kesäkuuta 2003 kello 15.50 linkki Pitää kysellä kaverilta jos se suostuis sen tänne laittamaan. En mene takuuseen, mutta voi olla että onnistuu. Taisi jollakin tällä foorumilla olla jo tehtynä uusi lomake, mutta en muista oliko se kakspuolinen tai mitään sellaista, kun en ole sitä tarkastanut. Voin tietenkin muistella ihan omia...
Diaidis linkki 9. kesäkuuta 2003 kello 20.12
Diaidis 9. kesäkuuta 2003 kello 20.12 linkki Meikäläisellä on tehtynä yksi hahmolomake .... muokkasin Nysalorin tekemää lomaketta. Se on Excel muodossa. Se on hieman modifioitu ja tiivistetty mahdollisimman paljon, joten saattaa olla, että siitä on vaikeata saada selkoa. Katselkaa kuitenkin. Täältä [url=http://www.hut.fi/~apoutane/RuneQuest/] löytyy [/url]
Vash the Stampede linkki 10. kesäkuuta 2003 kello 11.16
Vash the Stampede 10. kesäkuuta 2003 kello 11.16 linkki Eli se mun kaverikin koittaa jonnekin saada laitettua sen hänen tekemän lomakkeen. Onpahan sitten valinnanvapautta. Terve kilpailu on hyvästä tai jotain... Nyt kaikki väsäämään kilvan uusia lomakkeita!
troopper5 linkki 10. kesäkuuta 2003 kello 12.00
troopper5 10. kesäkuuta 2003 kello 12.00 linkki Palataans tämän topiikin asiaan... :wink: Huomasin tuossa, että "väärällä" kädellä käytetyt aseet tekevät vähemmän vauriota, kuin "oikealla". Miten "oikean" käden käyttö vaikuttaa aseen ominaisuuksiin? Jos tämä on selitetty kirjassa, sanokaa vain sivu. Todennäköisesti olen vain missannut sen...
Nysalor linkki 10. kesäkuuta 2003 kello 15.14
Nysalor 10. kesäkuuta 2003 kello 15.14 linkki Vash the Stampede: [i:5d5e9ca1d0]Nyt kaikki väsäämään kilvan uusia lomakkeita![/i:5d5e9ca1d0] Joo, kannattaa ihmeessä väsäillä mieleisiään lomakkeita. Ja erittäin suositeltavaa on lisäillä kaikki netissä olevat vielä linkittämättömät suomenkieliset RuneQuestin hahmolomakkeet [url=http://www.nysalor.net/linkit/]linkkilistaan[/url], jossa on jo jonkin verran erilaisia vaihtoehtoja. Lisäsin sinne juuri Diaidiksen hahmolomakkeeseen johtavan linkin. troopper5: [i:5d5e9ca1d0]Huomasin tuossa, että "väärällä" kädellä käytetyt aseet tekevät vähemmän vauriota, kuin "oikealla".[/i:5d5e9ca1d0] Siis mistä olet tämän huomannut? Minun käsittääkseni ainakaan RuneQuestin suomenkielisissä säännöissä ei ole tuollaista sääntöä. [i:5d5e9ca1d0]Miten "oikean" käden käyttö vaikuttaa aseen ominaisuuksiin?[/i:5d5e9ca1d0] Siis yleensä kai aseen osaaminen ja muut tiedot koskevat nimenomaan sen käyttöä sillä kädellä, jolla on asetta tottunut käyttämään, mikäli kyseessä on yhden käden ase. "Väärästä" kädestä sanotaan seuraavaa: "Jos hahmo joutuu käyttämään asetta vasemmalla kädellä, hänen kykynsä on aluksi 5 % (kilven suhteen oikea käsi vastaa vasenta ja päinvastoin). - - Aseen käyttö oikealla kädellä ei vaikuta sen osaamiseen vasemmalla." Tuossa aivan ilmeisesti lähdetään siitä, että hahmo on oikeakätinen; vasenkätisillä homma toimisi varmasti päinvastoin. Itse en olisi ehkä noin ehdoton sen suhteen, ettei oikealla kädellä osaaminen voisi auttaa yhtään käytettäessä asetta vasemmalla kädellä.
Vader linkki 11. kesäkuuta 2003 kello 8.07
Vader 11. kesäkuuta 2003 kello 8.07 linkki [quote:8220d5d23b="Nysalor"]Itse en olisi ehkä noin ehdoton sen suhteen, ettei oikealla kädellä osaaminen voisi auttaa yhtään käytettäessä asetta vasemmalla kädellä.[/quote:8220d5d23b] Minkäänlaista käytännön kokemustahan minulla asiasta ei ole, mutta uskoisin kyllä itse, että jos osaisin vaikkapa lyödä miekalla oikealla kädellä, niin ei siitä juuri apua olisi, jos lähtisin sitä vasemmalla kädellä heiluttamaan. Kyllähän sitä tietenkin tietää, että minne pitää lyödä ja miten, mutta ymmärtääkseni siitä ei ole juuri hyötyä, kun liikeradat ja muut vastaavat ovat vasemman käden lihaksille uppo-outoja. 5%+h-muutos voisi olla ihan kelvollinen lähtökohta, aika simppeli sääntö, mutta mielestäni fiksu. "Väärä käsi" on kumminkin yleensä heikompi voimiltaan, joten voisi ottaa huomioon VMA-vaatimukset vähän kovemmalla kädellä, mutta sehän vain monimutkaistaa liikaa. 5% on hyvä lähtökohta. Jos tuntuu liian rankalta, niin kokeilkaapa kylmiltään ottaa kynä "väärään käteen" ja kirjoittaa käsialalla muutama rivi tekstiä. Verratkaa lopputulosta "oikealla kädellä" kirjoitettuun. Tässä empiirisessä kokeessa on syytä huomata, että jos käsiala on "oikealla kädellä" toivottoman suttuista, niin ero "väärän käden" tekstiin on tietenkin pieni. Parhaiten pointtini tajuaa, jos käsiala on selvää ja kaunista, mutta väärälle kädelle vaihdettaessa ei. Kirjoittaminen ja miekkailu eivät ehkä kulje käsi kädessä, mutta lihasten liikeradoista ja opettelusta siinäkin on kyse.
Vash the Stampede linkki 11. kesäkuuta 2003 kello 9.06
Vash the Stampede 11. kesäkuuta 2003 kello 9.06 linkki Mutta eikö kynä ole miekkaa mahtavampi? Hah hah..huono puujalka :( Ehkä hyvä kyky toisen ("oikean") käden aseessa/kyvyssä helpottaisi toisen käden kyvyn oppimista. Mitä minä urheillessa olen harjoitellut vasurille samoja temppuja, niin hyvän tekniikan omaaminen auttaa oppimaan sitä väärän käden temppuilua. Mutta kyllä se alussa on just niin vaikeata kuin voi kuvitella. 5+kykymuutos kuulostaa ihan oikealta. Ehkä helpotusta kokareihin, tai voi (jos oikea kyky yli 90) itse opiskella sinne 25+kykymuutokseen. Ei ole tullut moista ongelmaa vastaan...
Kymppimies linkki 11. kesäkuuta 2003 kello 13.26
Kymppimies 11. kesäkuuta 2003 kello 13.26 linkki Jollakin nettisivulla huomasin erityisiä lisäyksiä hahmonluontiin jonne oli laitettu myös heitettäväksi kätisyys d20 ja 1 oli molempikätinen. Meillä tuota on käytetty mutta eipä ole tullut vielä ykkösiä. Olen kokeillut aina silloin tällöin vasemmalla kädellä kirjoittamista, etenkin kun oikea oli välillä paketissa. Käsiala parani kyllä muutaman (kymmenen) rivin jälkeen huomattavasti mutta käsi kipeytyy nopeasti johtuen lihasten käyttämättömyydestä. Ehkä jos alkuun rupee tappeleen (vasurilla) voisi lisätä myös jonkinlaista väsymyshukkaa, menee tosin taas vähän monimutkaiseksi.
Nysalor linkki 11. kesäkuuta 2003 kello 13.43
Nysalor 11. kesäkuuta 2003 kello 13.43 linkki Vader: [i:4e174270f5]Minkäänlaista käytännön kokemustahan minulla asiasta ei ole, mutta uskoisin kyllä itse, että jos osaisin vaikkapa lyödä miekalla oikealla kädellä, niin ei siitä juuri apua olisi, jos lähtisin sitä vasemmalla kädellä heiluttamaan. Kyllähän sitä tietenkin tietää, että minne pitää lyödä ja miten, mutta ymmärtääkseni siitä ei ole juuri hyötyä, kun liikeradat ja muut vastaavat ovat vasemman käden lihaksille uppo-outoja.[/i:4e174270f5] Kuvittelisin kuitenkin, että yleisesti miekalla taistelemisen kokemus auttaisi silloin, jos pitäisi käyttää "väärää" kättä miekan heiluttamiseen jo ihan hankitun taistelurutiinin kautta. Olen aika varma, että esimerkiksi miekkailua pitkään harrastanut pärjäisi "väärällä" kädellä miekkaillessaan minua (joka en ole harrastanut miekkailua lainkaan) paljon paremmin, vaikkei olisikaan harjoitellut "väärällä" kädellä. Epäilemättä myös kirjoittaminen vasemmalla kädellä onnistuisi sentään paremmin sellaiselta oikeakätiseltä, joka osaa kirjoittaa, kuin sellaiselta, joka ei ole koko elämänsä aikana kirjoittanut. :) [i:4e174270f5]5%+h-muutos voisi olla ihan kelvollinen lähtökohta, aika simppeli sääntö, mutta mielestäni fiksu.[/i:4e174270f5] Toisin sanoen siis oikealla kädellä miekkaa käyttävä sankarimatkaaja (miekkahyökkäys 239 %) aloittaisi periaatteessa samoilla prosenteilla vasemmalla kädellä taistelemisen kuin aloitteleva oikeakätinen miekkamies (miekkahyökkäys 42 %)? Minusta kyllä tuntuisi luontevalta, että sankarimatkaaja saisi edes jotakin bonusta valtavasta oikean käden osaamisestaan vasemman käden miekkahyökkäykseen. Ei se varmasti paljon olisi, mutta jotain kuitenkin. Enkä välittäisi tällaiseen harvinaisempaan juttuun mitään varsinaista sääntöä kehittää, vaan ratkaisisin sen varmaan ihan vain pelinjohtajan päätöksellä olosuhteet huomioiden.
Vader linkki 11. kesäkuuta 2003 kello 14.49
Vader 11. kesäkuuta 2003 kello 14.49 linkki [quote:ba5fdcaf5b="Nysalor"]Kuvittelisin kuitenkin, että yleisesti miekalla taistelemisen kokemus auttaisi silloin, jos pitäisi käyttää "väärää" kättä miekan heiluttamiseen jo ihan hankitun taistelurutiinin kautta. Olen aika varma, että esimerkiksi miekkailua pitkään harrastanut pärjäisi "väärällä" kädellä miekkaillessaan minua (joka en ole harrastanut miekkailua lainkaan) paljon paremmin, vaikkei olisikaan harjoitellut "väärällä" kädellä. Epäilemättä myös kirjoittaminen vasemmalla kädellä onnistuisi sentään paremmin sellaiselta oikeakätiseltä, joka osaa kirjoittaa, kuin sellaiselta, joka ei ole koko elämänsä aikana kirjoittanut. :)[/quote:ba5fdcaf5b] Tottahan tuokin, juuri tuohon viittasin sillä että tietää mihin lyödä ja miten, mutta lihakset eivät tottele. Kokemus voisi ehkä kasvaa näin ollen nopeammin "väärällä" kädellä, kuten joku tuossa jo ehdottikin. [quote:ba5fdcaf5b="Nysalor"]Toisin sanoen siis oikealla kädellä miekkaa käyttävä sankarimatkaaja (miekkahyökkäys 239 %) aloittaisi periaatteessa samoilla prosenteilla vasemmalla kädellä taistelemisen kuin aloitteleva oikeakätinen miekkamies (miekkahyökkäys 42 %)? Minusta kyllä tuntuisi luontevalta, että sankarimatkaaja saisi edes jotakin bonusta valtavasta oikean käden osaamisestaan vasemman käden miekkahyökkäykseen. Ei se varmasti paljon olisi, mutta jotain kuitenkin.[/quote:ba5fdcaf5b] Sankarimatkaaja on ehkäpä harvinaisen tyhmä, jos ei aikaisemmin yhtään treenannut taistelua myös "väärällä" kädellä... :) [quote:ba5fdcaf5b="Nysalor"]Enkä välittäisi tällaiseen harvinaisempaan juttuun mitään varsinaista sääntöä kehittää, vaan ratkaisisin sen varmaan ihan vain pelinjohtajan päätöksellä olosuhteet huomioiden.[/quote:ba5fdcaf5b] Jepjep, 5%:n alkukyky voisi olla sellainen hyvä lähtökohta ja sitä voisi sitten mutu-tuntumalta ja pelaajien anomuksilla muokata suuntaan tai toiseen.
Nysalor linkki 11. kesäkuuta 2003 kello 15.10
Nysalor 11. kesäkuuta 2003 kello 15.10 linkki Vader: [i:f86e33a1e1]Tottahan tuokin, juuri tuohon viittasin sillä että tietää mihin lyödä ja miten, mutta lihakset eivät tottele.[/i:f86e33a1e1] Kaipa ne tieto ja rutiini sentään jonkin verran auttavat heti alussakin, vaikka vasen käsi ei olekaan tottunut aseen heiluttelemiseen? [i:f86e33a1e1]Sankarimatkaaja on ehkäpä harvinaisen tyhmä, jos ei aikaisemmin yhtään treenannut taistelua myös "väärällä" kädellä...[/i:f86e33a1e1] Esimerkki onkin varsin teoreettinen, mutta havainnollistaa ongelmaa. :) Kenties oikean käden osaamisen heijastuminen vasemman käden osaamiseen voisi tarkoittaa sitä, että henkilö on varmaan edes jonkin verran kokeillut miekkaa vasemmassa kädessä, vaikka sitä ei olisikaan erikseen hahmolomakkeeseen merkitty? [i:f86e33a1e1]Jepjep, 5%:n alkukyky voisi olla sellainen hyvä lähtökohta ja sitä voisi sitten mutu-tuntumalta ja pelaajien anomuksilla muokata suuntaan tai toiseen.[/i:f86e33a1e1] Taisimme päästä tästä asiasta siis jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen. No, en tiedä sitten, onko tällä keskustelulla vaikutuksia peliin. Toivottavasti pelaajat eivät nyt ryhdy ruinaamaan minulta osaamisia aseen käyttämiseen vasemmalla kädellä. :)
Northstar linkki 12. kesäkuuta 2003 kello 5.00
Northstar 12. kesäkuuta 2003 kello 5.00 linkki Sehän siinä "väärässä" kädessä (toisille vasen, toisille oikea (joillekin molemmat)) heiluttelemisessa on hankalaa juuri mitä [i:fa246809e1]Vader[/i:fa246809e1] totesi, että sillä ei ole [i:fa246809e1]tottunut[/i:fa246809e1] tekemään kyseistä asiaa. Jokainen voi hiukan koittaa asiaa vasaralla ja hakata naulaa lautaan, ensin oikealla ja sitten vasemmalla kädellä, jos on oikea kätinen ja toisinpäin tietenkin, jos on vasenkätinen. Siitä voi saada sitä realismin oppituntia asiasta. Mitenkä sen sitten laittaa sääntöihin... Jaa'a, kun tässäkin toiset oppivat paremmin kuin toiset [i:fa246809e1]oikeasti[/i:fa246809e1], ja taas ehkä toisia asioita taas heikommin. Säännöt on kuitenkin sääntöjä. Parasta lienee, kun käyttää omaa pollaansa ja tekee niinkuin omasta mielestä oikeimmalta tuntuu. Tavallaanhan joku manipulointi muutos ja ketteryysmuutos kertovat näiden asioiden oppimisen "helppoudesta" hahmolle ja kys. taidot käyttämällä nousevat aika pikaisesti loppujen lopuksi kohtuulliselle tasolle. Yhteenvetona, ihan aloitusprosentit ovat minusta ihan hyvät "väärälle" kädelle, jos sitä ei ole [i:fa246809e1]ennen[/i:fa246809e1] käyttänyt. Jos taas osaa jo käyttää "väärää" kättä niin sitten vaikka 1/2 prosentit primary käden prosenteista + manipulointi muutos (mutta vähintään perus+manipulation). Tarkoittaa (kun muuten taas ei lueta viestiä sanoilta), että osaa käyttää vaikka vasemmassa kädessä kirvestä, niin vaikka miekka onkin erilainen ase, niin koordinaatio vasemmalle on jo olemassa, joten 1/2 vaihtoehto. Siitä on jo niin kauan kun joutui itse näitä miettimään (muka fiksusti). Nykyään on hahmoilla omat prosentit vasemmalle kädelle ja oikealle lomakkeessa, ei tarvitse alkaa "arpomaan" semmoisessa tilanteessa, jossa prosentteja voisi tarvita.
Kasila linkki 12. kesäkuuta 2003 kello 8.14
Kasila 12. kesäkuuta 2003 kello 8.14 linkki Meillä heitetään alussa (Kun hahmo on tehty kokonaan) osaakos se käyttää asetta vasemmassa vai ei... Siis jos on "molempikätinen (d20= 1) niin sitten saa bonareita enemmän... Siis viskellään noppaa... ja katotaan taustaa onkos paimenella seuvvahyökkäyksen lisäksi luonnollisesti nuija hyökkäystä sekä keihäs hyökkäystä... Ihmettelen moista keskustelua ... eikös juuri nysalorilla (HeroWars) pohjaudu hahmon luonnin osalta tausta tarinaan.. Niin sieltä sen näkee hyvin onko kyseessä laiska aatelinen joka on "pakotettu" isin toimesta sohimaan säilällä 50% VAI onkos kyseessä lunari velho joka käyttää vasemmassa veitsi koska sillä pääsee yllättämään koska hän on oikea kätinen.. Kannattaa muutenkin viskoo noppaa ja kattoo mitä se hahmo on syönyt.. meillä pelaaja saa ehottaa (melkein mitä vaan) jotain asiaa hahmon menneisyydessä... vaikka esim... Hahmon perhe... Sitten sanon (olen PJ) että OK (d10) 1 = Rupusakkia parahapan perähikiältä ja 10 = Keskeltä Glamourin massaa... Näin syntyy tasapainoinen Hahmo, koska homma pysyy tasasena--- PElaaja ehottaa PJ määrää rajat ja noppa ratkasee... (muuten aika jees kuvaelma Roolipeli dynamiikasta..) Notta tällästä... Hehee,,,
Nysalor linkki 12. kesäkuuta 2003 kello 13.35
Nysalor 12. kesäkuuta 2003 kello 13.35 linkki Kasila: [i:e83adf1c74]Ihmettelen moista keskustelua ... eikös juuri nysalorilla (HeroWars) pohjaudu hahmon luonnin osalta tausta tarinaan..[/i:e83adf1c74] Siis mitä? Tällaista en olekaan ennen kokenut, että minut liitetään Hero Warsiin! Mainittakoon nyt siis selvennyksen vuoksi, etten ole toistaiseksi vielä koskaan pelannut Hero Warsia. Sen sijaan kannustan kyllä kirjoittamaan hahmolle taustatarinaa ennen tai jälkeen numerotietojen päättämisen. [i:e83adf1c74]Niin sieltä sen näkee hyvin onko kyseessä laiska aatelinen joka on "pakotettu" isin toimesta sohimaan säilällä 50% VAI onkos kyseessä lunari velho joka käyttää vasemmassa veitsi koska sillä pääsee yllättämään koska hän on oikea kätinen..[/i:e83adf1c74] Tuossa on kyllä pointtia, sillä taustan perusteella voi tosiaan päätellä jotakin siitä, olisiko hahmo voinut joskus hiukan harjoitella aseen pitämästä "väärässä" kädessä. Usein vain taustaan ei kirjoiteta kaikkea ja siksi ei välttämättä kätisyyttäkään, etenkin jos henkilö on oikeakätinen. Mutta esimerkiksi Riskimaassa esiintyvän Zist-liskolaisen osalta taustatarinan kautta muistaakseni määritettiin se, että Zist on vasenkätinen, koska on ollut dracoliskojen opissa. Ja dracoliskothan tuppaavat tunnetusti olemaan vasenkätisiä. [i:e83adf1c74]Kannattaa muutenkin viskoo noppaa ja kattoo mitä se hahmo on syönyt..[/i:e83adf1c74] Minä taas kannustan mieluummin pelaajaa itse päättämään asioita ilman nopanheittoja. En usko, että pelaajien mielikuvitusta pitäisi tasapainolla perustellen rajoittaa, koska näkisin, että pelaaja osaa kyllä itsekin pitää jonkinlaiset rajat, jos pelinjohtaja sanoo, minkätyyppisiä hahmoja haetaan. Mutta tämä ei nyt oikein enää kuulu tämän aiheen alle.
alamolo linkki 30. marraskuuta 2003 kello 20.56
alamolo 30. marraskuuta 2003 kello 20.56 linkki Miksi muuten niitä asepaikkoja on viisi, eikä yksi tai kaksi? Mitä niin monella paikalla tekee? (mitäköhän tosta lainauksetaki tuli :lol: ) pitempään samalla hahmolla pelattuani huomasin että ne viisikään paikkaa ei meinaa riittää ku on tullu tapeltua kapakoissa joissa tarvii useanlaisia itsepuolustus menetelmiä,(varsinki ku hahmo imee kaikki tappelijat puoleensa KOK 17 ja huono tuuri pj:n suorittamissa heitoissa) esim. raskas nyrkkirauta, olut tuoppi(97/32 :-D ), potku, pusku, paini.. sitte peitsi ku ratsastaa, miekka yleiseen mättöön, tikari saappaaseen tilanteisiin joissa ei muita aseita voi syystä tai kolmannesta käyttää, kaks lyhyttä miekkaa jotka on hahmoni ekat aseet ja joista en raaski luopua ja sitte matkoillahan kertyy usean laisia aseita joita käytetään paremman puutteessa joiden ansiosta alkaa hahmiksen takasivu olla aika täys..
Olorin linkki 1. joulukuuta 2003 kello 7.35
Olorin 1. joulukuuta 2003 kello 7.35 linkki Heitänpä nyt lusikkani tähänkin soppaan. Esimerkkinä käytän erästä omaa hahmoani, joka ompi Mustan torahampaan noviisi joka puuhailee vähän kaikenlaista. Hän on kylläkin oikeakätinen, mutta on opetellut käyttämään taistellessaan lyhytmiekalla, vasemmassa kädessä taistelukynttä. Oikealla kädellä jos yrittäisi niin ei siitä mitään tulisi. Eli meillä hahmo voi osata käyttää asetta sillä "toisella" kädellä, jos on sen erikseen opetellut.
Kasila linkki 1. joulukuuta 2003 kello 15.50
Kasila 1. joulukuuta 2003 kello 15.50 linkki Meillä jos tulee 1=molempi kätinen niin saa samat prossat kumpaankin käteen... mutta kun hahmo tehdään alussa se saattaa saada samantyyppisiin aseisiin osaamiset... riippuen taustasta (ammatista)yms... no siitä tulee lisää kun saamme www. sivut valmiiksi...
Sabutai linkki 29. joulukuuta 2003 kello 13.13
Sabutai 29. joulukuuta 2003 kello 13.13 linkki Meillä ainakin sydeemi on se että asetaito opetellaan yhdelle kädelle ja "väärällä" kädellä taidosta ei ole hyötyä ellei sitä treenaa erikseen. Vähän jäykkää mutta ihan kaikkea ei voi ottaa huomioon. Itse kun olen pikkuisen miekkailua kokeillut, niin kyllä se vasemman käden käyttö tuntuu hankalalta, taktiikan toki tietää niinkuin oikeallakin kädellä ja refleksit sinänsä ovat tallella mutta käden lihasmuisti ei kertakaikkiaan pelitä kun ei ole sillä kädellä harjoitellut. Myös jalkatyö on hankalampaa koska miekkailuasento on "väärinpäin". Mitä tulee noihin kykyihin, niin äkkiähän se hahmolomake tulee täyteen, aseitahan ei koskaan voi olla liikaa :) meillä hahmot ovat lisänneet sinne yleensä potkun, josta on yllättävän paljon hyötyä, mikäli sattuu vaikka joku käsi menemään toimintakyvyttömäksi tai muuten ei ole aseita nyt käytössä, tai jos kierroksella on jäänyt yksi taistelutoiminta käyttämättä, niin sama se on monottaa sitä vihulaista. Ja se potkukin tekee yllättävän paljon vahinkoa kun pistetään kunnon voimakkuusloitsut... :) Hyväksi käytännöksi on osoittautunut se että kaikki eri asetyypeissä saatu kokemus merkitään erilliseen taulukkoon hahmolomakkeen takapuolelle (erikseen oikealle, vasemmalle ja 2k aseille). Täten paitsi on helpompi pitää kirjaa kykyprosenteista kirjoitusvirheiden jne varalta, myös opitut asetaidot eivät "unohdu" jos jossain vaiheessa sattuu vaihtamaan asetta, eikä sitä koskaan tiedä josko vanhoja taitoja sattuisi joskus tarvitsemaan.