troopper5
linkki
3. kesäkuuta 2003 kello 15.25
|
troopper5
3. kesäkuuta 2003 kello 15.25
linkki
|
Vaikuttaisi siltä, että tieto siitä, että onko RuneQuest pöytä- vai live-roolipeli olisi kiven alla. Kummin on? Olen jo päivän etsinyt tähän vastausta, mutta ei ole oikein onnistänut...
|
Nysalor
linkki
3. kesäkuuta 2003 kello 15.29
|
Nysalor
3. kesäkuuta 2003 kello 15.29
linkki
|
troopper5:
[i:bd193e1fc9]Vaikuttaisi siltä, että tieto siitä, että onko RuneQuest pöytä- vai live-roolipeli olisi kiven alla. Kummin on? Olen jo päivän etsinyt tähän vastausta, mutta ei ole oikein onnistänut...[/i:bd193e1fc9]
Pöytäroolipeliksi se on kyllä tarkoitettu. En ole ainakaan kuullut, että sitä olisi käytetty larpeissa, vaikka jotakin miniatyyrisovellutusta on saatettu tehdä. RuneQuestin säännöt ovat varmaan aivan liian monimutkaiset larppiin sopiviksi. Sen sijaan RuneQuestin pelimaailmaan Gloranthaan larppeja on kyllä tehty.
|
troopper5
linkki
4. kesäkuuta 2003 kello 5.06
|
troopper5
4. kesäkuuta 2003 kello 5.06
linkki
|
Kiitos, tuo auttoi paljon, ajattelin nimittäin aloittaa roolipelaamisen, mutta en ollut löytänyt sopivaa kirjaa, mutta ilmeisesti RuneQuest olisi hyvä. Lainasin sen jo kirjastosta, jotta voisin hieman nähdä millainen se on.
|
newsalor
linkki
4. kesäkuuta 2003 kello 9.40
|
newsalor
4. kesäkuuta 2003 kello 9.40
linkki
|
Erinomainen idea. RuneQuest on mitä parhain peli niin aloittelijalle, kuin kokeneelle konkarillekkin. :)
Gloranthasta on kyllä tehty useita LARPpejakin, mutta RQ ei ole yksi niistä.
|
Gwenhyvar
linkki
4. kesäkuuta 2003 kello 16.11
|
Gwenhyvar
4. kesäkuuta 2003 kello 16.11
linkki
|
Mitä ihmeen LARPpeja Gloranthasta on olemassa? Itse en kyllä larppaamista harrasta enkä ole ajatellut kokeillakaan, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn.
RQ on pöytäpeli ja viimeisen päälle hyvä sellainen, joten ei muuta kuin kirjoja hakemaan. Niihin sitä saakin sitten rahaa uppoamaan. :wink:
|
Vash the Stampede
linkki
4. kesäkuuta 2003 kello 17.02
|
Vash the Stampede
4. kesäkuuta 2003 kello 17.02
linkki
|
Joo, rq:ta vaan. Äläkä kuuntele jos joku koittaa hehkuttaa ja houkutella D&D:n maailmaan. Täyttä kuraa se semmonen.
Wassup Gwenhyvar?
|
Nysalor
linkki
4. kesäkuuta 2003 kello 17.10
|
Nysalor
4. kesäkuuta 2003 kello 17.10
linkki
|
Gwenhyvar:
[i:d9a376be41]Mitä ihmeen LARPpeja Gloranthasta on olemassa? Itse en kyllä larppaamista harrasta enkä ole ajatellut kokeillakaan, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn.[/i:d9a376be41]
Glorantha Con VIII:ssa esimerkiksi oli sellainen peli kuin [url=http://www.gloranthacon.com/botg.html]The Birth of the Goddess[/url], aivan pian järjestettävässä Tentacles Conventionissa taas peli nimeltä The Great Glamour Sit-Down ja noita on ollut enemmänkin Glorantha-tapahtumissa. Tai ehkä niitä larppien sijasta pitäisi kutsua free form -peleiksi, mutta jotakin sinne päin kuitenkin. Tarsh War -niminen free form -peli oli Kalikoksen ensimmäisessä Jyväskylän-kokouksessakin. Täällä foorumilla muistaakseni ilmoiteltiin ihan oikeasta Suomessa järjestettävästä Glorantha-larpistakin jossakin vaiheessa.
[i:d9a376be41]RQ on pöytäpeli ja viimeisen päälle hyvä sellainen, joten ei muuta kuin kirjoja hakemaan.[/i:d9a376be41]
Jep, vaikka voi sitä irkissäkin pelata aivan mainiosti, kuten olen osoittanut. :) Ja Glorantha taas on erinomainen maailma käytettäväksi RuneQuestin kanssa.
[i:d9a376be41]Niihin sitä saakin sitten rahaa uppoamaan.[/i:d9a376be41]
Ehdottomasti. En uskalla edes miettiä, kuinka paljon on tullut käytettyä rahaa keräämääni kokoelmaan.
|
Gu1
linkki
4. kesäkuuta 2003 kello 18.43
|
Gu1
4. kesäkuuta 2003 kello 18.43
linkki
|
Mistäs tämän kyseisen pelin kannattas ostaa .. ja kertokaas samalal muutaki tietoa pelista alottavalle nyypälle--- :-D
|
troopper5
linkki
5. kesäkuuta 2003 kello 11.06
|
troopper5
5. kesäkuuta 2003 kello 11.06
linkki
|
[quote:86e0e084ee="Gu1"]Mistäs tämän kyseisen pelin kannattas ostaa .. ja kertokaas samalal muutaki tietoa pelista alottavalle nyypälle--- :-D[/quote:86e0e084ee]
En ainakaan ole omalta paikkakunnalta löytänyt yhtään fantasiapelejä myyvää kauppaa joten [url]http://www.fantasiapelit.com[/url] vaikuttaisi olevan ainoa vaihtoehto.
|
Nysalor
linkki
5. kesäkuuta 2003 kello 14.53
|
Nysalor
5. kesäkuuta 2003 kello 14.53
linkki
|
Gu1:
[i:aad58930f9]Mistäs tämän kyseisen pelin kannattas ostaa[/i:aad58930f9]
[url=http://www.fantasiapelit.com/]Fantasiapelejä[/url] minäkin suosittelen ostopaikaksi, sillä siellä pitäisi olla saatavilla vielä kaikkia suomenkielisiä RuneQuestin kirjoja sekä joitakin englanninkielisiä, jos suomenkielinen ei tahdo riittää. Myös huuto.net on paikka, josta RuneQuest-juttuja saattaa toisinaan löytää. Tällä hetkellä sen [url=http://www.huuto.net/fi/cats/harrlautapelit.php3]Rooli-, strategia-, lauta-, ja korttipelit -osastolla[/url] näyttäisi esimerkiksi olevan yksi paketti myynnissä, jossa on hyvä nippu RuneQuestin kirjoja kohtuulliseen hintaan.
[i:aad58930f9].. ja kertokaas samalal muutaki tietoa pelista alottavalle nyypälle---[/i:aad58930f9]
RuneQuest on fantasiaroolipeli eli siinä liikutaan kuvitteellisessa maailmassa, joka voi poiketa kovastikin meidän maailmastamme. Jos itse roolipelin käsite ei ole tuttu, niin ideana on tavallaan kertoa tarinaa kuvitteellisesti luodusta henkilöstä ja eläytyä hänen rooliinsa. Tällöin pyritään kuvailemaan henkilön, jota kutsutaan pelihahmoksi, tapahtumia ja sanoja siten, kuin hänen luonteelleen ja persoonalleen sopisi, eikä suinkaan yritetä saavuttaa automaattisesti mahdollisimman paljon aarteita ja rikkauksia, kuten joissakin muissa peleissä (ellei se sitten satu olemaan henkilön tavoite :)). Yksi pelaajista toimii pelinjohtajana eli pelaa kaikkia ei-pelihahmoja ja muutenkin kuvailee muuta maailmaa.
RuneQuest pitää sisällään pelimekaniikan, jonka avulla yritetään hahmottaa sellaisia ongelmatilanteita, joissa on hankalampaa kertoa pelkästään tarinana, mitä tapahtuu. Samalla pelimekaniikka, johon kuuluu nopanheittoja, tuovat tarinaan satunnaisuutta: jopa kokeneelta metsästäjältä saattaa jäädä joskus huomaamatta jotakin tärkeää.
RuneQuestissa hahmoilla on seitsemän ominaisuutta: voima (VMA), ruumiinrakenne (R-R), koko (KOK), äly (ÄLY), mahti (MHT), näppäryys (NPP) ja ulkonäkö (ULK). Noiden ominaisuuksien numeroarvot pyrkivät kuvaamaan pelkistetysti sitä, minkälainen hahmo oikein on. Ihmisillä ominaisuudet ovat aluksi numeroarvojen 3:n ja 18:n välillä, paitsi koko ja äly 8:n ja 18:n. Henkilö, jolla olisi koko 18, olisi hyvin kookas ja hänellä olisi runsaasti massaa, kun taas koko 8 tarkoittaisi varsin pientä ja ruipeloa henkilöä.
Ominaisuuksien mukaan määräytyy joitakin erilaisia lisäjuttuja, kuten kestopisteen eli se, kuinka paljon hahmo kestää iskuja ja muuta vahinkoa, väsymyspisteet eli se, kuinka paljon hahmo jaksaa rehkiä ja tehdä fyysisiä juttuja, ja taikapisteet eli se, miten paljon maagista energiaa hahmolla on. Lisäksi ominaisuudet vaikuttavia hiukan kykyihin, joita on olemassa periaatteessa rajaton määrä mutta joista tavallisimmat luokitellaan seitsemään ryhmään. Esimerkiksi älykäs henkilö saa luontaisesta ominaisuudesta etua sellaisiin kykyihin, jotka vaativat älykkyyttä, kuten erilaisiin tietoihin.
Kykyjä on tosiaan valtavan paljon, enkä siksi luettele niistä tavallisimpiakaan tässä. Kyvyt ovat kuitenkin erikoistuneempia kuin ominaisuudet, joten Havaitse-kykyä voi käyttää silloin, kun hakee katseellaan jotakin kauempaa, kun taas Etsintä-kyky toimii silloin, kun haetaan jotakin lähellä piilossa olevaa. Lisäksi RuneQuestissa kykyjen käyttäminen parantaa niiden numeroarvoja, jolloin kykyjen kuvaamissa toimissa on helpompi onnistua.
Kyvyn osaaminen vaihtelee tavallisesti nollan ja sadan välillä ja mitä korkeampi kyky, sitä paremmin kyseisen taidon osaa. Kun tulee jokin ratkaisua vaativa tilanne - esimerkiksi pelihahmo kiipeää jyrkkää rinnettä ylöspäin -, pelaaja heittää noppaa koettaen heittää pienemmän tai yhtä suuren numeron kuin mitä hänen hahmollaan on Kiipeily-kyky. Jos tuo onnistuu, hahmo on selvittänyt ongelman menestyksekkäästi. Aivan sama systeemi koskee taistelussa aseiden käyttämistä tai taikomista eli loitsujen heittämistä. Joskus myös kykyjen sijaan käytetään haasteiden ratkaisemiseen ominaisuusheittoja, jos esimerkiksi yritetään vääntää laatikkoa auki raa'alla voimalla.
Taistelu on RuneQuestissa mallinnettu varsin realistisesti, sillä lyönnit osuvat aina tiettyihin paikkoihin ruumista ja ne kestävät ominaisuuksien määrittämän määrän iskuja. Siksi on aivan mahdollista, että hahmo kuolee päähän osuneesta iskusta, vaikka hän ei olisi muuta vahinkoa saanutkaan. Toisaalta hahmo saattaa yhtä lailla menettää kätensä ja selvitä silti hengissä. Aseiden vahinko heitetään nopilla ja se sitten vaikuttaa ruumiinosien, joita kutsutaan osumapaikoiksi, kuntoon. Ensiapu-kyvyllä ja taikuudella vahinkoa voidaan sitten parantaa ja hahmo voi pitää yllään haarniskaa suojaamassa itseään vahingolta.
Taikuus on RuneQuestissa varsin olennainen eri meidän maailmaamme verrattuna. Perussäännöissä on kolmenlaista taikuutta: henkitaikuutta, riimutaikuutta ja velhotaikuutta. Henkitaikuus tulee nimensä mukaan hengiltä ja sitä on suhteellisen helppoa ja vaivatonta käyttää. Toisaalta henkitaikuusloitsut eivät ole yleensä kovin voimakkaita, kun taas vaikeammin hankittava ja jumalilta tuleva riimutaikuus on yleensä voimallisempaa. Riimutaikuutta saadakseen täytyy usein myös sitoutua johonkin uskonnolliseen järjestöön eli kulttiin, jonka periaatteita hahmon tulisi noudattaa tällöin.
Velhotaikuus edustaa taas maailman manipulointia tiettyjen muuttumattomien lakien kautta ja siksi sen oppiminen kunnolla on hidasta ja älyjä ja järkevä vaativaa, mutta toimintaperiaatteiltaan hyvin joustavaa. Velhotaikuutta voi käyttää heikkona tavallisiin arkiaskareisiin tai voimistettuna johonkin paljon suurempaan.
RuneQuestin tavallinen pelimaailma on Glorantha, vaikka RuneQuestin pelimekaniikkoja voidaan käyttää myös johonkin aivan muuhun Fantasiamaailmaan, kuten vaikkapa Tolkienin Keskimaahan. Gloranthan maailma on hyvin maaginen paikka ja siellä on paljon jumalia, jotka ovat aivan oikeasti olemassa ja jotka pystyvät tarjoamaan taikuutta seuraajilleen. Gloranthassa on myös ihmisten lisäksi suuri määrä muita älykkäitä rotuja, kuten haltioita, kääpiöitä, peikkoja ja jopa älykkäitä ankkoja. Koska RuneQuestin suomenkielisessä peruspakkauksessa ei esitellä Gloranthaa, Gloranthan maailmaa pääsee parhaiten tutustumaan hankkimalla Glorantha-pakkauksen, joka sisältää aika hyvän yleiskuvauksen maailmasta. Toisaalta minäkin olen kirjoittanut jonkinlaisen [url=http://www.nysalor.net/runequest/tarinat/glorantha.html]perusartikkelin Gloranthasta[/url].
RuneQuestin pelaaminen kannattaa tosiaan aloittaa hankkimalla itse säännöt ja mahdollisesti vielä Riimumestarin kirja, jossa on hyödyllisiä lisäsääntöjä ja laajennuksia. Suomenkieliset säännöt ovat joiltakin osin hiukan puutteellisia, mutta joitakin hyödyllisiä korjauksia löytyy omasta [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/irkkipeli/saannot.html]sääntölistastani[/url]. Englanninkielinen versio RuneQuestin säännöistä on täydellisempi ja sisältää myös peruskuvauksen Gloranthasta, mutta suomen kieltä lienee kyllä helpompi lukea.
Siitä, mitä lisäkirjoja peliä varten ehkä kannattaisi ostaa, löytyy tietoa aiheesta [url=http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=506]Mitä kannattaisi ostaa?[/url]. Minä taas olen kirjoittanut kuvaukset ja arvostelut kaikista suomenkielisistä RuneQuest-kirjoista. Ne voi vilkaista [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/index.html]täältä[/url].
Toivottavasti tästä suppeasta selostuksesta olisi iloa RuneQuestin aloittamiseen. Se on kaukana kattavasti, mutta antaa varmaan jotakin käsitystä siitä, mikä RuneQuest on, miten se toimii ja mistä ehkä kannattaisi lähteä liikkeelle. Kannattaa ehdottomasti kysellä lisää täällä foorumilla, kun ongelmia tai muita mietteitä nousee esiin RuneQuestin ja/tai Gloranthan tiimoilta.
|
ZamboNet
linkki
6. kesäkuuta 2003 kello 19.55
|
ZamboNet
6. kesäkuuta 2003 kello 19.55
linkki
|
Pakko vielä tähän lopuksi suositella Kasilan sääntöuudistuksia taistelun saralta. Luovat mielestäni todella mielekkäämmän järjestelmän taisteluun - elävämmän. Ymmärrän kyllä, että systeemi ei kaikille hätähousuille :wink: sovi, mutta kannattaa minusta lukaista läpi, kun on sisäistänyt perussääntöjen puutteet.
Säännöt löytyvät osoitteesta: http://www.lut.fi/~kasila/RQ/rq-rules.htm
|
Nysalor
linkki
6. kesäkuuta 2003 kello 23.32
|
Nysalor
6. kesäkuuta 2003 kello 23.32
linkki
|
ZamboNet:
[i:cd8ec9927b]Pakko vielä tähän lopuksi suositella Kasilan sääntöuudistuksia taistelun saralta. Luovat mielestäni todella mielekkäämmän järjestelmän taisteluun - elävämmän. Ymmärrän kyllä, että systeemi ei kaikille hätähousuille sovi, mutta kannattaa minusta lukaista läpi, kun on sisäistänyt perussääntöjen puutteet.[/i:cd8ec9927b]
Minä taas varoittaisin sen verran, että Kasilan ja kumppaneiden säännöt saattavat tuoda lisää monimutkaisuutta (ja ehkä konkreettisuuttakin kyllä) RuneQuestin sääntöihin, jotka kieltämättä jo sellaisinaankin ovat varsin mutkikkaat opetella - tai ainakin sellaisia muistikuvia minulla on niiltä ajoilta, kun itse kahlasin ensimmäisen kerran läpi Pelaajan kirjaa. Tärkeää olisi minusta ymmärtää se, etteivät säännöt sellaisinaan ole mikään ehdoton, vaan kannattaa soveltaa niitä tilanteiden mukaan. Itse pelatessa säännöt varmaan hioutuvat sellaisiksi kuin niiden haluaa olevan. Taistelua voi - ja minusta myös kannattaa - kuvailla sanallisesti pelkkien sääntöteknisten numeroiden sijaan.
Täsmennettäköön tosiaan vielä, ettei tarkoitukseni ole todellakaan vähätellä Kasilan ja kumppanien sääntöjä. Ne varmasti toimivat erittäin hyvin heillä ja luovat realistisen tunnelman, mutten tiedä, olisiko aloittelijan niitä kovinkaan helppo ottaa käyttöön vain netistä lukemalla, kun vasta opettelee RuneQuestin perusjuttuja.
|
Sampi
linkki
7. kesäkuuta 2003 kello 11.49
|
Sampi
7. kesäkuuta 2003 kello 11.49
linkki
|
Glorantha-larpeista vielä: älkää hyvät ihmiset unohtako Nick Brooken loistavaa Life of Moonson-larppia. Löytyy [url=www.etyries.com]täältä[/url].
|