Vanha foorumi

Takaisin

Nyrkkeily

RuneQuestin säännöt
Diaidis 31. toukokuuta 2003 kello 23.36
Kirjoittaja Viesti
Diaidis linkki 31. toukokuuta 2003 kello 23.36
Diaidis 31. toukokuuta 2003 kello 23.36 linkki No niin, täällä taas ja uusi dilemma vaivaa mieltäni. Miten te olette tuon nyrkkeilyn ottaneet peliin mukaan? Miten teillä hahmojen nyrkkeily kehittyy? Hakkaavatko hahmot vain sillä oikealla nyrkillä kun sillä sattuu olemaan parempi taito, vai laittavatko he iskusarjoja eli ei ole irrallisia vasen/oikea nyrkki taitoja vaan nyrkkeily pelkästään? Sitten toiseksi osuuko teidän peleissänne hahmot nyrkeillään kovin usein vastustajia varpaisiin ts jalkoihin? Miten maailmoissanne suhtaudutaan nyrkkitappeluihin? Suomessa, kun on tuo pahoinpitely, jos nyrkein ja vakava sellainen, jos jollain kättä pidemmällä.
Runemaster linkki 1. kesäkuuta 2003 kello 8.29
Runemaster 1. kesäkuuta 2003 kello 8.29 linkki [i:650819e0b6]Miten te olette tuon nyrkkeilyn ottaneet peliin mukaan? [/i:650819e0b6] Meillä ei kukaan ole koskaan oikeastaan nyrkeillä huitonut, kun nuo kättä pitemmät on vähän kätevämpiä ja tehokkaampia. [i:650819e0b6]Miten teillä hahmojen nyrkkeily kehittyy? [/i:650819e0b6] Kyllä se varmaan ihan osumaprosentti molemmissa käsissä erikseen ja kokemuksen myötä paranee. [i:650819e0b6]Hakkaavatko hahmot vain sillä oikealla nyrkillä kun sillä sattuu olemaan parempi taito, vai laittavatko he iskusarjoja eli ei ole irrallisia vasen/oikea nyrkki taitoja vaan nyrkkeily pelkästään? [/i:650819e0b6] Kyllä mielestäni on parempi, jos on molemmissa käsissä erikseen os. prossa, mutta nyrkeillä voisi iskeä esim. kerran molemmilla erikseen yhdessä meleessä. Sitten voisi ottaa nuo sarjat mukaan (jos haluaa) silleen, että taidon karttuessa voisi iskeä molemmilla nyrkeillä peräkkäin, mutta kyky puolittuu, kun pitää keskittyä kahteen hyökkäykseen samaan aikaan ja tämä kahdesti meleessä. [i:650819e0b6]Sitten toiseksi osuuko teidän peleissänne hahmot nyrkeillään kovin usein vastustajia varpaisiin ts jalkoihin? [/i:650819e0b6] Jos tämä häiritsee, niin voi tehdä samalla tavalla, kuin ratsastajalla on, eli heittää osumapaikan d10+10, d20:n sijaan. [i:650819e0b6]Miten maailmoissanne suhtaudutaan nyrkkitappeluihin?[/i:650819e0b6] Eikös se ole suurta hupia katsojille, varsinkin kapakassa? :wink:
ZamboNet linkki 1. kesäkuuta 2003 kello 10.43
ZamboNet 1. kesäkuuta 2003 kello 10.43 linkki Miten muuten nyrkin iskuhetki menee? Paljon tulee aseesta eli nyrkeistä lisäiskuhetkeä? Jotenkin tuntuisi luontevalta, että niistä tulee aika paljon lisä iskuhetkeä, kuten yleensäkin lyhyemmistä aseista. Mutta kuinka paljon?
Kymppimies linkki 1. kesäkuuta 2003 kello 11.01
Kymppimies 1. kesäkuuta 2003 kello 11.01 linkki ymmärtääkseni kaikissa luonnollisissa aseissa ih on 3
ZamboNet linkki 1. kesäkuuta 2003 kello 11.38
ZamboNet 1. kesäkuuta 2003 kello 11.38 linkki Myös jättiläisen nyrkissä? =D Hassua. Joku voi helpostikin lyödä sitten piilukirveellä jättiläistä, ennenkuin se ehtii humaista nyrkillään, jolla pituutta löytyy varmasti monen piilukirveen verran :lol: Vai? =) Ja minusta jalassa voisi olla IH vähän enemmän kuin kädessä, tässä tapauksessa siis neljä. Koska jaloilla on "paljon" hitaampi huitoa kuin käsillä. Mutta ehkä tämä on taas sääntöjen liiallista monimutkaistamista ;) Anteeksi Nysse.
Vader linkki 1. kesäkuuta 2003 kello 11.45
Vader 1. kesäkuuta 2003 kello 11.45 linkki [quote:ee69afa7a5="ZamboNet"]Myös jättiläisen nyrkissä? =D Hassua. Joku voi helpostikin lyödä sitten piilukirveellä jättiläistä, ennenkuin se ehtii humaista nyrkillään, jolla pituutta löytyy varmasti monen piilukirveen verran :lol: Vai? =)[/quote:ee69afa7a5] Jep, mutta ajatteles kuinka korkealta se jättiläisen nyrkki joutuu matkaamaan osuakseen viattomaan ohikulkijaan. [quote:ee69afa7a5="ZamboNet"]Ja minusta jalassa voisi olla IH vähän enemmän kuin kädessä, tässä tapauksessa siis neljä. Koska jaloilla on "paljon" hitaampi huitoa kuin käsillä. Mutta ehkä tämä on taas sääntöjen liiallista monimutkaistamista ;) Anteeksi Nysse.[/quote:ee69afa7a5] En nyt tiedä sitten onko niillä niin hirveästi eroa loppujen lopuksi, tosin ei ole minkäänlaista kokemusta kamppailulajeista tai baaritappeluista. Jalalla potkaistessahan ei hirveästi tarvitse "ottaa vauhtia", eli siis viedä jalkaa taakse saadakseen voimaa potkun taakse, on sen verran pitempi vipuvarsi kuin jalassa. Käsi tarvii taas yleensä "vetää taakse", että sen taakse saa voimaa, johon varmasti menee aikaa. Ja jos jatkan sinun jättiläis-logiikkasi käyttämistä jalkojen kanssa, niin onhan jalka paljon pitempi (yleensä) kuin käsi, joten sillä pitäsi olla pienempi iskuheti. :)
Fharlanghn linkki 1. kesäkuuta 2003 kello 14.56
Fharlanghn 1. kesäkuuta 2003 kello 14.56 linkki [quote:0f2ad6cd0d="ZamboNet"]Myös jättiläisen nyrkissä? =D Hassua. Joku voi helpostikin lyödä sitten piilukirveellä jättiläistä, ennenkuin se ehtii humaista nyrkillään, jolla pituutta löytyy varmasti monen piilukirveen verran :lol: Vai? =) [/quote:0f2ad6cd0d] 2e:n säännöissä otetaan kantaa juuri em. tilanteeseen ja selitetään se niin, että tuo piilukirveen käyttäjä huitaisee asellaan kohti tulevaa jättiläisen nyrkkiä. Samalla kehotetaan pelinjohtajaa käyttämään jättiläisen osumapaikkana pelkästään tuota nyrkkiä (tai jalkaa, jos kyseessä on potku/tallaus). Fharlanghn
Kasila linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 7.34
Kasila 2. kesäkuuta 2003 kello 7.34 linkki OK itse olen ottanut nyrkkeilun HANSKOILLA seuraavasti: 1 Damagee tulee osumasta. Nopilla tuleva damage menee väsymyksestä. Päähän isketty lyönti menee 2xväsymyksestä. Erikoiset ja kriittiset tekee damagee 1+vahinkomuutos sekä vievät väsymystä x2... No erillisiin iskuihin en mene sillä ne ovat meillä niin erillaiset. Ku ei tarttee seisoo 12 sekkaa ennen seuraavaa iskua. Perus säännöillä nyrkki tappelu on osumasta poikki. Knaappi iskee käden "irti" hyvällä osumalla. Krituli tappaa ukon ja sen takana oliat. AH ei paljon irtoa 10 erän otteluja. Niin piti vielä lisätä meillä tulee väsymystä damagesta. Ja se ei palaudu ennen kun saa parannettua itteensä. Sekä iskusta... siis ei kannata iskee ohi kokoajan kun väsyy...
Nysalor linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 13.07
Nysalor 2. kesäkuuta 2003 kello 13.07 linkki Diaidis: [i:73467a4584]Hakkaavatko hahmot vain sillä oikealla nyrkillä kun sillä sattuu olemaan parempi taito, vai laittavatko he iskusarjoja eli ei ole irrallisia vasen/oikea nyrkki taitoja vaan nyrkkeily pelkästään?[/i:73467a4584] Näkisin nyrkkihyökkäyksenkin jossakin määrin abstraktina juttuna eli nyrkillä hyökkääminen voisi käytännössä tarkoittaa useiden iskujen antamista, aivan niin kuin hyökkäys muullakin aseella. Oikeakätisillä varmaan oikean käden hyökkäys on yleensä parempi kuin vasemman, joten noin kuvauksellisen tason kannalta hän varmaan käyttäisi sitä enemmin tai jotakin sinne päin. ZamboNet: [i:73467a4584]Myös jättiläisen nyrkissä? =D Hassua. Joku voi helpostikin lyödä sitten piilukirveellä jättiläistä, ennenkuin se ehtii humaista nyrkillään, jolla pituutta löytyy varmasti monen piilukirveen verran Vai? =)[/i:73467a4584] Jättiläinen voi iskeä toki yhtä nopeasti kuin piilukirveskin, koska jättiläisellä on enemmän kokoa ja sitä kautta KOK-iskuhetki on pienempi. Varsin yksinkertaista siis.
Diaidis linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 13.14
Diaidis 2. kesäkuuta 2003 kello 13.14 linkki Päädyimme itse tälläiseen... Nrkkeily on sellaisenaan taito ei erillisiä nyrkkejä... eli lyödessään ei tarvitse millä nyrkillä tirpaisee. Osumat: d20 + 8. Muuten sama systeemi. Pistettiin maailmassamme samat säännöt nyrkkitappeluista tuomiot kuten Suomessakin. Tuomiot: Ei näkyviä vaurioita, lievä pahoinpitely. Näkyvät vauriot, pahoinpitely. Vakava pahoinpitely tulee sittemmin, jos vastustaja kaatuu ja pieksemistä jatketaan. Mitäs tykkäätte? Sellainen muuten neuvo lyönteihin.... Älkää ikinä ottako vauhtia iskua varten. Voima tulee nopeudesta, mitä nopeammin sitä pahempi isku. Ennemmin lyö nopean sarjan kevyitä iskuja, kuin yksi "nakkikioski" koukku. Potkuista ja nyrkkien nopeudesta... Potkulla on pidempi ulottuvuus ja sen takia se ei ole ammattilaisilla sen hitaampaa, kuin nyrkin iskut. Se kylläkin kuluttaa enemmän energiaa. Esim. Tae Kwon Do painotta pelkästään potkuja ja siinä jengi pidemmän päälle osaa potkia paljon paremmin kuin nyrkkeillä.
ZamboNet linkki 6. kesäkuuta 2003 kello 21.03
ZamboNet 6. kesäkuuta 2003 kello 21.03 linkki [i:853e492595]Ei näkyviä vaurioita, lievä pahoinpitely. Näkyvät vauriot, pahoinpitely. Vakava pahoinpitely tulee sittemmin, jos vastustaja kaatuu ja pieksemistä jatketaan. Mitäs tykkäätte[/i:853e492595] Aika ankarat tuomiot minusta. Riippuen toki kuinka ankarasti niistä rankaistaan. [i:853e492595]Ennemmin lyö nopean sarjan kevyitä iskuja, kuin yksi "nakkikioski" koukku. [/i:853e492595] No tämä ei ole ehkä ihan näin yksinkertaista =D Kevyitä iskuja on helppo torjua ja sitä kautta countteroida omilla iskuilla. Joten tulos voi olla napakkaa omaan päähän vastustajan sijasta =) Nakkikioski humautuksilla on se hyvä puoli, että vaikka ne saisi torjuttua, yleensä sitä horjahtaa, eikä hyvää countteri-iskua voi tehdä. Ja toisaalta jos se humautus osuu, niin vihollinen on valmista kauraa, jonka voi viimeistellä pikkuiskuilla. En kuitenkaan yritä sanoa, että humautukset olisivat jotenkin ehdottomasti parempia. Yritän vain sanoa, että taistelutilanne on elävä ja riippuu pitkälti tilanteesta millaiset iskut ovat käyttökelpoisempia. [i:853e492595]Potkulla on pidempi ulottuvuus ja sen takia se ei ole ammattilaisilla sen hitaampaa, kuin nyrkin iskut. [/i:853e492595] Potkuja on kuitenkin vaikeampi ketjuttaa toimivasti. Toki ilmavastustajaa vastaan voi tehdä todella hienojakin potkucomboja, mutta vastustajaa vastaan tilanne on erilainen, koska jo yksi hyvä torjunta katkaisee sarjan alkuunsa. Toisaalta lyöntejä taas voi jatkaa todella helposti, vaikka osa iskuista menisikin torjuntaan. [i:853e492595]Jättiläinen voi iskeä toki yhtä nopeasti kuin piilukirveskin, koska jättiläisellä on enemmän kokoa ja sitä kautta KOK-iskuhetki on pienempi. Varsin yksinkertaista siis.[/i:853e492595] Ei nyt ihan =D Entä jos piilukirvesmiehen koko on 18 =D? Sama KOK-iskuhetki tällöin kuin jättiläisellä =) [i:853e492595]Jep, mutta ajatteles kuinka korkealta se jättiläisen nyrkki joutuu matkaamaan osuakseen viattomaan ohikulkijaan. [/i:853e492595] Mutta ajatteleppas kuinka pitkän matkan päähän nyrkki lateraalisesti yltää =D [i:853e492595]Jalalla potkaistessahan ei hirveästi tarvitse "ottaa vauhtia", eli siis viedä jalkaa taakse saadakseen voimaa potkun taakse, on sen verran pitempi vipuvarsi kuin jalassa. Käsi tarvii taas yleensä "vetää taakse", että sen taakse saa voimaa, johon varmasti menee aikaa[/i:853e492595] Lyönnit ja niiden ketjuttaminen on paljon nopeampaa kuin jalkojen. Tähän löytyy yksinkertainen selitys massasta joka kummissakin raajoissa lihaksilla on liikuteltavana. Jalka painaa paljon enemmän kuin käsi. Ja toisaalta lyhyet lihakset ovat usein nopeampia kuin pitkät (vrt. käden ja jalan lihakset), jos mukaan ei lasketa lihaksen leveyttä (jotkut levetät, mutta lyhyet lihakset ovat suhteellisen hitaita). Siksipä käsien edestakaisin heiluttelu on nopeampaa kuin jalkojen. Ja ei kättä tarvitse vetää taakse ennen lyöntiä, ellei halua hillitöntä humautusta tehdä. Katsopas seuraavan kerran nyrkkeilyä, kun tulee TVstä. Voit huomata, että suurin osa iskuista on nopeita iskuja käsien suojausasennosta, joka on kasvojen/kaulan edessä. [i:853e492595]Ja jos jatkan sinun jättiläis-logiikkasi käyttämistä jalkojen kanssa, niin onhan jalka paljon pitempi (yleensä) kuin käsi, joten sillä pitäsi olla pienempi iskuheti. [/i:853e492595] Se koski kokonaisien ruumiiden suhteita toisiinsa, ei raajojen, koska raajojen lihaksisto on erilainen. Ja ainakin minulle on jäänyt sellainen käsitys jättiläisistä, että heidän anatomiansa on melko samanlainen kuin ihmisen, hiukan isommassa mittakaavassa vain. En halua edes miettiä solubiologian tai fysiikan kannalta kuinka hyvin jättiläisen kaltainen jättimäinen rakennelma pysyisi kasassa ihmisen anatomialla. Onneksi Gloranthassa voidaan unohtaa turhat yksityiskohdat ;D Magia&Mystiikka pelastaa :lol:
Nysalor linkki 6. kesäkuuta 2003 kello 23.22
Nysalor 6. kesäkuuta 2003 kello 23.22 linkki ZamboNet: [i:8d6b10e5be]Ei nyt ihan =D Entä jos piilukirvesmiehen koko on 18 =D? Sama KOK-iskuhetki tällöin kuin jättiläisellä =)[/i:8d6b10e5be] Tuo ei nyt kyllä ihan pidä paikkansa. Jättiläisellä, jonka KOK on 20 tai enemmän, KOK-iskuhetki on 0, kun taas piilukirves miehellä KOK 18 KOK-iskuhetki on 1. Sitä paitsi jos piilukirves mies on valmiina lyömään, kun jättiläisen nyrkki lähestyy häntä, en yhtään ihmettelisi, että piilukirves osuisi lähestyvään nyrkkiin aikaisemmin kuin nyrkki piilukirvesmieheen. Ja kannattaa tietysti muistaa, että systeemin tosiaan voi käsittää jossakin määrin abstraktiksi, eikä se silloin tarkoita, että yhden meleevuoron aikana vaihdettaisiin vain yhdet iskut. Näin ollen iskuhetkikin täytyy käsittää abstraktiksi jutuksi, joka vain luo jonkinlaista vuoroittaisuutta taisteluun.
ZamboNet linkki 6. kesäkuuta 2003 kello 23.39
ZamboNet 6. kesäkuuta 2003 kello 23.39 linkki [i:41c85fbb01]Tuo ei nyt kyllä ihan pidä paikkansa. Jättiläisellä, jonka KOK on 20 tai enemmän, KOK-iskuhetki on 0, kun taas piilukirves miehellä KOK 18 KOK-iskuhetki on 1. [/i:41c85fbb01] Tähän en voi sanoa muuta kuin - enivei =D Vaikka hiiri ottaisi hammastikun käteen, niin en minä pelkäisi tallata sitä. Ja uskon, ettei hiiri paljoa minua ennen kerkeä huitaisemaan. Voihan se toki pistää tikun suoraan pystyyn ylöspäin, mutta olettaisin, että se ei ole taistelua tai minkään erityisen käyttöä. Nojuu... mutta jos se kerkeää pistämään sen pystyyn, niin kai sen pystyynlaitto-iskuhetki on pienempi. *pohdinta* [i:41c85fbb01]Näin ollen iskuhetkikin täytyy käsittää abstraktiksi jutuksi, joka vain luo jonkinlaista vuoroittaisuutta taisteluun.[/i:41c85fbb01] Kyllä minusta taistelu jättiläisen kanssa on yleensä, enemmänkin "kerrasta-poikki"-tyyppistä. Jos pelaajan seikkailijaparka jää hillittömän nyrkin/jalan ja maan väliin, ei siinä pahemmin abstratkia ajattelua tarvitse, että älyää lopputuloksen =D Kaksiulotteinen ajattelu riittää siinä vaiheessa ;)
Nysalor linkki 6. kesäkuuta 2003 kello 23.57
Nysalor 6. kesäkuuta 2003 kello 23.57 linkki ZamboNet: [i:0cbf82ee74]Tähän en voi sanoa muuta kuin - enivei =D[/i:0cbf82ee74] Voisit kai sentään sanoa erehtyneesi? :) [i:0cbf82ee74]Vaikka hiiri ottaisi hammastikun käteen, niin en minä pelkäisi tallata sitä. Ja uskon, ettei hiiri paljoa minua ennen kerkeä huitaisemaan. Voihan se toki pistää tikun suoraan pystyyn ylöspäin, mutta olettaisin, että se ei ole taistelua tai minkään erityisen käyttöä.[/i:0cbf82ee74] Siis RuneQuestin säännöillähän hiirellä (ellei se olisi kerrassaan jättiläishiiri) olisi KOK-iskuhetki 3, enkä sen hyökkäys hammastikulla varmaan olisi kovin korkea, ellei kerrassaan olematon. Mutta varmaankaan hiiri ei pysyisi vain paikoillaan odottamassa, että sinä tallaisit sen päälle. Jos kuvittelisin itse lyöväni hiirtä nyrkillä, niin en usko, että se kovin hyvin sujuisi. Enpä tiedä sitten, ehtisikö se jopa purra minua ennen kuin ehtisin sitä nyrkilläni humauttaa. [i:0cbf82ee74]Kyllä minusta taistelu jättiläisen kanssa on yleensä, enemmänkin "kerrasta-poikki"-tyyppistä. Jos pelaajan seikkailijaparka jää hillittömän nyrkin/jalan ja maan väliin, ei siinä pahemmin abstratkia ajattelua tarvitse, että älyää lopputuloksen[/i:0cbf82ee74] Jättiläisiä on monenkokoisia aina ihmisen kokoisista Gonn Ortan kokoisiin kolosseihin. Siksipä jättiläisille voi aivan hyvin pärjätäkin taistelussa, jos se sattuu olemaan taidoille sopivaa kokoa. Jättiläisen iskuja voi väistellä, enkä usko, että ison ja ehkäpä kömpelönkin jättiläisen on valtavan helppo saada kiinni jatkuvasti liikkeessä olevaa pientä ihmistä. Abstrakti mallinnus heijastuu mielestäni siinä, että jättiläisen onnistunut nyrkinisku voi tarkoittaa konkreettisella tasolla montaa kädenheilautusta pikkuihmisen vältellessä parhaansa mukaan ja yhden iskun osumista. Kaikkein suurimmilla jättiläisillä saattaa jopa olla hankaluuksia havaita ihmistä, jos hän on kooltaan pieni ja pyrkii kovasti välttelemään jättiläistä ja hänen nyrkkiään.
Aldar linkki 20. lokakuuta 2003 kello 12.43
Aldar 20. lokakuuta 2003 kello 12.43 linkki Minun peleissäni, pelaajat sanovat mihin tahtovat vastustajaansa löydä (tai potkaista) ja sitten heitetään osuuko vai ei. Eihän kukaan täysjärkinen rupea tappelussa lyömään jätkää polveen tai käteen. :-D Ja potkiessa sanotaan mihin yritetään potkia, ja olen ottanut potkun onnistumisprosentista -10% pois, koska onhan potku epätarkempi kuin lyönti...
Vader linkki 20. lokakuuta 2003 kello 14.29
Vader 20. lokakuuta 2003 kello 14.29 linkki [quote:ebc7bc5fff="Aldar"]Minun peleissäni, pelaajat sanovat mihin tahtovat vastustajaansa löydä (tai potkaista) ja sitten heitetään osuuko vai ei. Eihän kukaan täysjärkinen rupea tappelussa lyömään jätkää polveen tai käteen. :-D [/quote:ebc7bc5fff] Eikä kukaan täyspäinen myöskään odota liikkumatta kohti tulevaa iskua/potkua. [quote:ebc7bc5fff]Ja potkiessa sanotaan mihin yritetään potkia, ja olen ottanut potkun onnistumisprosentista -10% pois, koska onhan potku epätarkempi kuin lyönti...[/quote:ebc7bc5fff] Jep, ja tämäkin on jo huomioitu perusosaamisessa, eli potku 15 ja nyrkki 25.
Aldar linkki 20. lokakuuta 2003 kello 14.35
Aldar 20. lokakuuta 2003 kello 14.35 linkki Vader: [i:66165e10df]Eikä kukaan täyspäinen myöskään odota liikkumatta kohti tulevaa iskua/potkua. [/i:66165e10df] Totta kai iskun/potkun voi yrittää väistää, mutta ideana oli että osumapaikkaa ei minun peleissäni tarvitse heittää, osuu tai ei...
Fharlanghn linkki 20. lokakuuta 2003 kello 14.52
Fharlanghn 20. lokakuuta 2003 kello 14.52 linkki [quote:2b815b4353="Aldar"]Minun peleissäni, pelaajat sanovat mihin tahtovat vastustajaansa löydä (tai potkaista) ja sitten heitetään osuuko vai ei. Eihän kukaan täysjärkinen rupea tappelussa lyömään jätkää polveen tai käteen. :-D [/quote:2b815b4353] Eikö sama koske sitten yhtä lailla muita aseita? Eihän kukaan täyspäinen lyö nuijalla polveen, jos voi lyödä päähänkin? F
Aldar linkki 20. lokakuuta 2003 kello 18.34
Aldar 20. lokakuuta 2003 kello 18.34 linkki Fharlanghn: [i:94611bc6a7]Eikö sama koske sitten yhtä lailla muita aseita? Eihän kukaan täyspäinen lyö nuijalla polveen, jos voi lyödä päähänkin? [/i:94611bc6a7] Hyvä huomio, enpä tullut ajatelleeksi. Mutta voidaan sanoa niin että tuo sääntö koskee vain ja ainoastaan nyrkkeilyä ja potkuja :-D
Vader linkki 20. lokakuuta 2003 kello 21.11
Vader 20. lokakuuta 2003 kello 21.11 linkki [quote:9d5cd0d23b="Aldar"]Fharlanghn: [i:9d5cd0d23b]Eikö sama koske sitten yhtä lailla muita aseita? Eihän kukaan täyspäinen lyö nuijalla polveen, jos voi lyödä päähänkin? [/i:9d5cd0d23b] Hyvä huomio, enpä tullut ajatelleeksi. Mutta voidaan sanoa niin että tuo sääntö koskee vain ja ainoastaan nyrkkeilyä ja potkuja :-D[/quote:9d5cd0d23b] En nyt haluaisi russuttaa lähes tyhjästä, mutta itse kaipaisin moiselle säännölle ainakin perusteluita.
Fharlanghn linkki 21. lokakuuta 2003 kello 7.09
Fharlanghn 21. lokakuuta 2003 kello 7.09 linkki Ainoa muutos luonnollisiin aseisiin mitä minusta voisi harkita olisi muuttaa osumataulokoita niin, että nyrkillä osuisi helpommin yläkroppaan ja potkulla jalkoihin/vatsaan (itse potkisin Aldarin säännöillä aina päähän). Mutta samaa pitäisi sitten soveltaa muihinkin hyökkäysmuotoihin, esim. tikareihin, eli olen tyytyväinen nykyisiin tähdätyn iskun sääntöihin. F
Juha linkki 22. marraskuuta 2003 kello 10.26
Juha 22. marraskuuta 2003 kello 10.26 linkki RQn säännöt on syvältät. En ymmärrä miten kukaan pystyy edes pelaamaan meleevuoroilla. Kysyin asiasta yhdeltä Gregin kavereista... - - - - Anders Swensson: "Well, I helped invent the game, and I still love it. So talk to me, already!" juha: What where you guys thinking when you invented melee rounds? I mean, you count your Size "strikespeed" plus dexterity "strikespeed" plus your weapons "strikespeed," and you get, when in the whole melee round, it's your turn to strike. After that you stand still for 12s before striking again(?) Kinda lame if you ask me. Why the wait?" AS: "Well, it's a game mechanic. Mostly a matter of who gets an effective action in first. We were all involved in the Society for Creative achdronism scene, and we'd all done the rattan sword and shield thing. So, we all know it's a flurry of back and forth blows, where everybody is moving and feinting and hitting and blocking all the time. That's also why shields were made so effective! It's a matter of sequencing on the battle-board, not a matter of waiting around in real life. After a while, the mechanics might have gotten a life of their own, as in the 'bows might shoot twice a round' rule. Hope this helps!" - - - - Nyrkkitappelusta ei voi edes puhua. Satunnaiset murjaisut meleen lomassa onnistuu, mutta hallittua budo-ottelua varten vaaditaan luolamestarilta omaa sävellystä, alkuperäisistä säännöistä ei ole mitään apua. Lisäksi se, että opetellaan oikean ja vasemmän käden hyökkäys & torjunta, ja kaiken päälle vielä aseeton taistelu erikseen on shittiä. Taitojen pitäisi nivoutua toisiinsa. Laukaan RQ-kilta työskentelee tässäkin asiassa paremman huomisen puolesta. Olemme muuttaneet taistelusääntöjä jo paljon. Tekemistä on kuitenkin vielä paljon.
j-pop linkki 11. marraskuuta 2004 kello 14.13
j-pop 11. marraskuuta 2004 kello 14.13 linkki No, me olemme käyttäneet nyrkkeilyssä taitoa aseeton taistelu, joka ei ole kuitenkan pelin alkuperäinen aseeton taistelu. Aseettomassa taistelussa käytetään niin jalkoja, nyrkkejä yms, eli jos haluat käyttää nyrkkejä niin kutsuttakoon sitä sitten nyrkkeilyksi. Sitten käytämme nin kutsuttuja erikois manööverejä, eli erintyyppisiä liikkeitä, joita oppii kokemuksella. Esim:nyrkkeily voisi sisältää liikesarjoja: . teräsnykki (miinusta taitoon 20 ja antaa sitten 3p vahinkoa) . nopea jabi (miinusta taitoon nopeuttaa iskuhetkeä) yms... :-o
Turbokitten linkki 22. toukokuuta 2005 kello 19.15
Turbokitten 22. toukokuuta 2005 kello 19.15 linkki Olen monimutkaistanut sääntöjä sen verran että jaoin iskuhetket vielä pienempiin osiin (esim. 0.2, 0.3, 0.3 jne, etukäden IH olisi esim. 2.8+hahmon IH, tätä voi säätää halutessaan), aseettomassa taistelussa. Tämä koskee eri liikkeitä. Takakäden suora on hitusen hitaampi, kuin etukäden, mutta tekee hiukan enemmän vahinkoa. Sitten näistä voi tehdä "komboja", eli lyöntisarjoja (en jaksa ladella tähän kaikkia sääntöjä). Potkuille on myös säännöt. Eri liikkeilllä on eri iskuhetket (etupotku, kiertopotku ja muutama hiukan erikoisempi hippapippa-potku). Esim. etujalan pysätytyspotku on nopeampi, kuin takajalan potku (myös vahinko on pienempi, sitä käytetäänkin vain vastustajan tönäisyyn). Sitten "otteilla" on myös omat liikkeensä (sitoo vastustajan, otteesta voi myös jatkaa lukkoon, joka tekee vahinkoa ja pitää vastustajan paikoillaan). Tähän sitten liitetään nyrkkiraudat ja jalkoihin liitettävät terät, vahinkoa lisäämään. Tällaista sääntövääntöä siis. Korkeilla nyrkki- ja potkuprosenteilla varustettu hahmo saa tasaista jälkeä aikaan tappelussa.
Godunya linkki 9. lokakuuta 2005 kello 14.29
Godunya 9. lokakuuta 2005 kello 14.29 linkki Meillä on kerran ollut ns. nyrkkeilijä hahmo Meillä on ollut tälläiset säännöt (sovelletut) Hahmo sai koulutti yhdellä oma keksimän kultin pyhätössä aseeton taistelu kykyään -Nyrkeillä oli kaksi taitoa toisella oli hahmolla 25/30 ja toisella 30/15. -Kun koulutus aika tuli umpeen pelaaja heitti koulutus heiton. Hän sai erikoisonnistumisen ja PJ (minä) päätin antaa hänelle sarjan Hogzuga (oma keksitty nimi) se onnistui jos hahmo heitti aseeton taistelu kyvyn alle ja siitä tuli kykyyn -30% se onnistui, kun nämä ehdot täytettiin -iskuhetki on molemmilla 3 (sekavuuden poistamiseksi) -Kun aseeton taistelu onnistuu tulee ylimääräistä vauriota esim.nyrkillä norm. d3, mutta jos onnistuu aseeton taistelu niin d6, mutta jos hän onnistuu Hogzuga liikkeessä (sovittiin, että se antaa +3 vauriota) heittää aseeton taistelu-30% kyvystä vaurio on d3+3 kriittisellä d6+3 Tappelut oli silloin nyrkeillä meidän porukassa yleisiä, kunnes tämä hahmo kuoli drakoliskon hyökkäyksessä
Xavier linkki 17. tammikuuta 2006 kello 11.49
Xavier 17. tammikuuta 2006 kello 11.49 linkki Noh me rupesimme käyttämään Nyrkkeily sääntö tässä hiljan mutta se on vielä aika raaka versio.... Eli aseettomantaistelun osumis % + 2x Voima ja siittä tulee x osumis% Torjuminen oli 2x näppäryys ja aseettomantaistelun osumis% ja siitä tulee x torjunta% Osumapaikka taulukko tähän ei ole vielä valmis mutta (beta) testauksessa käytettiin d6 ja d4 joista huomattiin d4 olevan parempi. 1-2 pää, 3 vatsa ja 4 oli luultavastikkin vyötäröstä hieman alas(kriittinen paikka :lol: ) mutta tämä on vielä beta testausta joten voin lisäillä tänne sitten muutokset ja lopullisen tuloksen kun se on valmis. tästä säännöstä kehut kuuluu Käpälysaattorille ja Bragolgurtille. Ja jos jokun asi tästä epäselvästä selvityksestä menee yli ymmäryksen niin voin kyllä tarkemmin selittää myöhemmin kun itse muistan asian paremmin. 8) [img:b5097b4add]http://www.narutocentral.com/content/gallery/signatures/12.gif[/img:b5097b4add]
Musta Nuoli linkki 2. maaliskuuta 2006 kello 3.00
Musta Nuoli 2. maaliskuuta 2006 kello 3.00 linkki Nyrkkimaakareista tulee vallan ikäviä, jos hahmot osaavat martial artsia. Kunnon "Bruce Lee" vetelee ikäviä vahinkoja silkoilla nyrkeilläänkin, ja varustettuna kunnon piikkihansikkailla tai nyrkkiraudoilla vahinko on murhaavaa. Potkuista puhumattakaan: ison ja vahvan potkijan onnistunut kierrepotku jysäyttää ikävät 2d6+d6, eli hyvällä tuurilla panssaroitukin vastustaja ottaa mustelmia kunnolla. Land Of Ninjan omistavat voivat soveltaa myös KI-taitoja saadakseen ilman lämpeämään iskusarjoista (tosin KI-kyvyn kehittäminen oli jokseenkin viallinen LOA:n säännöissä, sillä peruskyky ja Ki eivät korreloineet loogisesti keskenään). Itse olen tulkinnut sääntöjä siten, että kumpikin käsi (ja jalka) on erikseen kehitettävä kyky. Jokaisella itseään kunnioittavalla hahmolla on siis prosentit myös vasemman puolen raajoissa, sillä eihän sitä koskaan tiedä (prosentit vasureille toki alkavat vitosesta, mutta siltikin). Aseettomassa lähitaistelussa (kuten myös aseellisessa) olen tehnyt sellaisen sääntömuutoksen, että mikäli hahmo päättää lyödä kahdesti (joko puolittamalla lyöntinsä tai lyömällä muuten vain kahdesti), niin 3 IH:n pakollisen väliajan sijaan iskujen välillä onkin NPP-IH. Lopputulos on perustyypeillä sama (3 IH), mutta näppärämmät miehet saavat lyötyä kakkoslyöntinsä rivakammin, legolakset iskevät toisen sarjan heti perään - ja kädettömät (4 IH) eivät ehdi mukaan kuin paljon myöhemmin. Tämä lisää taisteluihin dramatiikkaa ja vaihtelevuutta.
Alec linkki 2. maaliskuuta 2006 kello 8.21
Alec 2. maaliskuuta 2006 kello 8.21 linkki [quote:afb549e264="Musta Nuoli"]...[/quote:afb549e264] Yksi missä RQ-sääntömekaniikka alkaa tökkiä ja pahasti on luonnolliset aseet. Mikäli hemmolta löytyy aseeton taistelu-kyky niin jälki alkaa olla hieman turhan rajua. Omalla hahmolla kävi siten että miekka kävi jo melko turhaksi kun potku teki enemmän vahinkoa :-o Miten voi olla mahdollista että kun normaali kaveri(aseetton taistelu mukaan lukien) potkaisee jotain, jälki on pahempaa kuin miekalla(vielä terävällä sellaisella) lyödessä??? Esim. Lyhytmiekka: D6+1+D4=3+11 Leveämiekka: D8+1+D4=3+13 Bastardimiekka: D10+1+D4=3-15 Taistelukirves: D8+2+D4=4-14 Potku: D6+D6+D4=3-16 No, nykisin meillä tuota aseetonta taistelua ei voi saada ellei ole joku master tason ninja tai jotain muuta vastaavaa...
Alec linkki 2. maaliskuuta 2006 kello 8.28
Alec 2. maaliskuuta 2006 kello 8.28 linkki Ai niin unohtu laittaa, että kauan kauan sitten kaveri kehitteli tuota martial art-kykyä hieman pidemmälle ja kehitteli kaikkia erikoispotkuja eri vahingoilla. Homma meni aivan älyttömäksi kun hahmolomakkeen takapuoli oli täynnä eri komboja ja aivan älyttömiä vahinkoja...huomaa taas mitä pelaamiselta on haettu. No, keksihän se myös sit lopuksi konekiväärin ja muita aseita gloranthaan(ei liity kääpiöihin). :lol: No, huomautan että siitä on jo vierähtäny muutama vuosi...tai no semmonen kymmenen vuotta vähintään.
Mordja von Ribbentrop linkki 3. maaliskuuta 2006 kello 6.36
Mordja von Ribbentrop 3. maaliskuuta 2006 kello 6.36 linkki Luonnollisilla aseilla on kieltämättä suuriakin etuja, mutta eivät ne ole ylivoimaisia muihin aseisiin nähden. Terävyys taitaa olla paljon yleisempi loitsu kuin Rautakoura ja raajoihin tehostavan taikuuden heittäminen voi olla todella vaarallista (tai ainakin kallista, vahingon lisäyksellä vahvistetut jalathan vahingoittaisivat mihin astuisivat, jolloin rahakukkaro alkaisi ehtyä korvauksia maksellessa). Lisäksi maagisia jalkoja ei taida lojua aivan joka nurkan takana, joten siinä voit unohtaa taistelevasi mitään riimu metalleja tai taikuutta vaativia. Raskaiden haarniskojen kanssa ei potkimisesta tule mitään, siinä lähinnä kaataa itsensä kuin aiheuttaisi mitän suurta vahinkoa toiselle. Pelijohtajamme vihjailikin hyvää siitä jos koittaa ruveta potkimaan levyhaarniskassa, joten syysta tai toisesta kukaan raskaasti aseistautunut ei ole käyttänyt potkua, tosin nyrkillä voi vielä tinttaista toista kuonoon. Tässä pieni tarina kuinka voi käydä kun heittelee vahingon lisäystä omaan ruumiiseensa: "Kerran eräs rikas, ahne mies päätti surmata kilpailijansa pelkällä nyrkin iskullaan. Mies ei ollut vahva tai muutenkaan taitava nyrkkeilijä, mutta hän kierona laski saavansa ensi-iskun yllätyksen turvin. Hän loitsi taikaesinedensä avulla jokaiseen sormeensa Vahingon lisäys 5 loitsun, tuli kulman takaa esiin aikeenaan pamauttaa kilpailijan kasvoille viimeisen iskun, minkä tämä ikinä saisi eläessään. Hän kohtotti kätensä taakse, puristi sormet nyrkkiin ja... hänen kämmenensä räjähti saatuaan 25 pisteen iskun. Kerrotaan että hänen kätensä palasia saattaa yhä löytyä jos tarkkaan etsin oikealta kadulta, oikeassa kaupungissa." Vastaavasti voitte sitten miettiä miten voi käydä kun menee loitsimaan tälläisiä loitsuja johonkin ruumiin osaan, ja vaikka ette tekisikään yhtä tyhmästi kuin tuo ahne kauppias, kannattaa miettiä kestääkä käsi jos se iskee vahingon lisäys 15:sta vahvistettuna vaikka kivi seinään, kyllä kai seinään jälki jää, mutta kun kyseinen loitsu ei kerran suojaa kättä niin voi sitä parantajaa olla jo korkea aika lähteä etsimään... Lisäksi on todella hankala uhkailla toista käyttämällä jalkaasi (ellet ole siis todella tunnettu seudulla), kyllä miekkalla varustettu mies enemmän soturia pelottaa/huolestuttaa kuin aseeton tyyppi. Taito on ratkaiseva tekijä kaikissa taisteluun liittyvissä seikoissa. Ei ole lainkaan mahdotonta että kunnolla asiansa osaava taistelulaji mestari pystyy pelkällä ruumiillaan saada aikaan pahempaa jälkeä kuin aloitteleva soturi, joka hädin tuskin pitää miekastaan oikeasta päästä, kun taas toisaalta maalais tollo tuskin voittaisi nyrkeillään aseistettua, kokenutta palkka soturia ilman suurta onnea.
Alec linkki 3. maaliskuuta 2006 kello 8.14
Alec 3. maaliskuuta 2006 kello 8.14 linkki [quote:a9b4b1d78e="Mordja von Ribbentrop"]...[/quote:a9b4b1d78e] No jos taikuuden ottaa mukaan ni se muuttaa asioita aina. Tämän vuoksi ajattelen asioita aina ilman taikuuttaa. Koska joku näsäviisas voisi myös sanoa, että miksi ylipäätään heittää lisää vahinkoa-15 ja lyödä kun henkikatkokin on keksitty :wink: Mutta muuten tuli aika asiapainotteista tekstiä, varsinkin tämä: [quote:a9b4b1d78e="Mordja von Ribbentrop"]Lisäksi on todella hankala uhkailla toista käyttämällä jalkaasi (ellet ole siis todella tunnettu seudulla), kyllä miekkalla varustettu mies enemmän soturia pelottaa/huolestuttaa kuin aseeton tyyppi.[/quote:a9b4b1d78e] :lol: "Hei tyyppi, sinuna en alottais mitään, mulla on mun JALKA!!!" :lol: Onhan se selvää että taisteluaseet on erikseen ja nyrkkiä voi käyttää taistelussa jos vielä toimintoja riittä eikä muutakaan keksi. Se mitä itse ihmettelen on tuo aseeton taistelu-kyky. Ilman tuota luonnolliset aseet olisivat juuri sopivan tehokkaita, mutta heti jos saa tuon kyvyn käyttöön menee homma yli. Ei se vaan ole mahdollista että potku tekee enemmän lämää kuin miekka! Ja vaikka tuota aseeton taistelu-kykyä pitäisi siten että vain suuret ja mahtavat saavat sen niin miksei sitten suuret ja mahtavat miekkamiehet saa mitään lisää. Tähän väliin haluaisin kysyä, miten itse ymmärrätte kyvyn Aseeton taistelu? Itse olen aina pitänyt siten, että kyvyllä hahmo tietää toisesta heikkoja kohtia joihin osua ja näin aiheuttaa enemmän vahinkoa. Tämän yhteydessä on se ehto että kyvyn käyttäjän pitää tietää vastustajasta jotain tai sen on oltava melko samankaltainen rakeenteeltaan. Esim. Ihminen potkii peikkoa -> kumpikin humanoideja -> melko samankaltainen rakenne -> aseetonta voi käyttää, ihminen potkii kaaoksen etanaa -> kumpikin täysin erilaisia -> ei aseetonta. Palataas nyt hieman taaemmas mitä sanoin eli näin ollen luulisi kokeneemman miekkamiehenkin tietävän jo heikkoja kohtia vastustajasta ja saavan jotain ekstraa iskuihin. Koittaen epätoivoisesti kiteyttää äskeistä ajatuksenvirtaa (jota foorumin sääntöjen mukaan ei saisi edes kirjoittaa), tiivistän kaikki äskeiset puheeni lauseeseen: "Kyky aseeton taistelu tulisi poistaa".
Mordja von Ribbentrop linkki 6. maaliskuuta 2006 kello 11.47
Mordja von Ribbentrop 6. maaliskuuta 2006 kello 11.47 linkki [b:edf4f3bc73]Alec kirjoitti:[/b:edf4f3bc73] :lol: "Hei tyyppi, sinuna en alottais mitään, mulla on mun JALKA!!!" :lol: Tuo nostatti vanhoja muistoja mieleeni. Seuraavassa elämässään ne lunarit osaavat varmasti varoa aseistautumatonta kerjäläistä hiukan paremmin. Sain näin niitettyä hiukan mainetta kaupungissa kun levisi huhu "mahtavasta velhosta" (eli onnekkaasta assistentista) joka tappoi paljain käsin kaksi aseistettua vartijaa. [b:edf4f3bc73]Alec kirjoitti:[/b:edf4f3bc73] Koska joku näsäviisas voisi myös sanoa, että miksi ylipäätään heittää lisää vahinkoa-15 ja lyödä kun henkikatkokin on keksitty :wink: Tälle näsäviisaalle toteaisin että vahingon lisäys on paljon käytännöllisempi ja moni käyttöisempi kuin henkikatko. Henkikatkon heittelyssä on vaaransa että kohteena on velho, jolla on vahva takaisin heitto-loitsu ja mahtia ja taikapisteitä perkeleesti enemmän jäljellä. Näin siis tämä reilusti yli mainostettu henkikatko ottaa ja kimpoaa takaisin heittäjäänsä lähettäen hänet nopeammin jumalansa luokse kuin hän edes ehtii kaatua kuolleena maahan. Lisäksi vahingon lisäystä voi käyttää useammin kuin kerran ja sitä ei tarvitse rukoilla takaisin 3 päivää, mutta tämä taitaa riittää nyt tältä erää perusteluiksi. Takaisin asiaan, sanoisin itse tuon aseettoman taistelun olevan sinäänsä ruumiin tuntemusta, mutta eri tavalla kuin Alec kirjoitti. Aseettoman taistelun avulla hahmo pystyy ottamaan iskuihinsa koko voiman ruumiistaan oikeilla liikkeillä ja asennoilla. Näin siis pelkkä taito voi voittaa raa'an voiman. Näin ollen siis aseetonta taitoa osaava osaa lyödä nyrkillään siten, että saa siitä pienestä ruuumiistaan paljon enemmän irti kuin joku "kaappi" joka taas turvautuu pelkkään voimaansa edes tietämättä sitä, ettei saavuta kuin murto-osan iskunsa todellisesta voimasta. Nyrkeilläkin voi torjua vahinkoa 6 pistettä jos ongistuu aseettomassa taistelussa. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä että kaveri kylmän rauhallisesti aseittaisi kämmenensä vain tikarin tielle ja koska tikarin isku teki "vain" 5 pistettä vahinkoa niin tikari ei edes naarmuuta ihoa, vaan kuvastaa kuinka paljon iskun tehoa hahmo ongistuu heikentämään, esim iskemällä ase kättä sivuun kurssiltaan sydäntä kohti ja yrittäen estää iskusta tulemasta kohtalokasta tai tarraamalla aseesta kiinni. Mitään Neo tyyppisiä "torjun miekan terän pelkällä kämmenellä" temppuja ei siis pysty tekemään, mutta sen sijaan vaikka miekan terästä voisi napata kiinni molemmilla käsillään oikeasta kohtaa ja näin pysäyttää isku ennen kuin se tulee perille asti Aseettoman taistelun koullutus ja osaaminen ei olekkaan niin läheskään yleistä kuin miekkailun. Edes koulluttaja joka osasivat koulluttaa niin oikean että vasemman käden nyrkin osumaa ja torjuntaa kuin potkua, ei osannut koulluttaa aseetonta taistelua, sillä kyseessä on paljon vaativampi ja hankalampi alue (mikä lienee olla huomioitu sen perus 00 ongistumisella). Sen sijaan henkilö, joka on opiskellut viimeiset vuosikymmenet kuuluisan taistelulaji mestari Yun Sukin alaisena ja on tämän paras oppilas voi olettaa pystyvän siirtämään mestarinsa opit eteenpäin, kunhan sopivan arvokas oppija vain löytyy. Mutta toivottavasti tein selväksi, etteivät moisen kyvyn hallitsevat ole siis kauhean yleisiä. Näin ollen siis kiistän väitteen "Kyky aseeton taistelu tulisi poistaa", sillä silloin peli menettäisi yhden mainioista ja tarpeellisista elementeistään.
Alec linkki 6. maaliskuuta 2006 kello 12.36
Alec 6. maaliskuuta 2006 kello 12.36 linkki [quote:5be8d60ca1="Mordja von Ribbentrop"]Tälle näsäviisaalle toteaisin että vahingon lisäys on paljon käytännöllisempi ja moni käyttöisempi kuin henkikatko. [/quote:5be8d60ca1] No, pointtina tossa nyt oli että tietyt asiat menettää vertailukelpoisuutensa, jos taikuus lisätään kuvaan. [quote:5be8d60ca1="Mordja von Ribbentrop"]Aseettoman taistelun avulla hahmo pystyy ottamaan iskuihinsa koko voiman ruumiistaan oikeilla liikkeillä ja asennoilla. [/quote:5be8d60ca1] Eikö miekan kanssa sitten pysty ottamaan ruumiista koko voimaa irti. Ymmärrän kyllä aseeton taistelu-kyvyn tarkoituksen, mutta ihmettelen sen ylivertaisuutta miekkaan nähden. Eikö yhtä kova soturi, joka käyttää miekkaa, pysty lisäämään iskujensa voimaa tuolla samalla tavalla. Miten nyrkki voi olla tehokkaampi kuin miekka? [quote:5be8d60ca1="mordja von Ribbentrop"]nyrkkitorjunta kuvastaa kuinka paljon iskun tehoa hahmo ongistuu heikentämään, esim iskemällä ase kättä sivuun kurssiltaan sydäntä kohti [/quote:5be8d60ca1] Täysin samaa mieltä. Tästä on väännetty täällä ennenkin, mutta tämän kannalla itse olen. [quote:5be8d60ca1="Mordja von Ribbentrop"]mutta sen sijaan vaikka miekan terästä voisi napata kiinni molemmilla käsillään oikeasta kohtaa ja näin pysäyttää isku ennen kuin se tulee perille asti[/quote:5be8d60ca1] Tämä sitten on taas sitä matrixia! [quote:5be8d60ca1="Mordja von Ribbentrop"]Mutta toivottavasti tein selväksi, etteivät moisen kyvyn hallitsevat ole siis kauhean yleisiä.[/quote:5be8d60ca1] Jos kyky sallitaan, niin omasta mielestä sen pitäisi olla yhtä harvinainen kuin ajatusisku-riimuloitsu!
Mordja von Ribbentrop linkki 7. maaliskuuta 2006 kello 9.14
Mordja von Ribbentrop 7. maaliskuuta 2006 kello 9.14 linkki Tuon kyvyn harvinaisuutta vahvistaakin sen keskimääräinen 3% osaaminen normalilla ihmisellä. Siitä onkin sitten hauska koittaa kehittää taitoa kokemuksellaan. [b:a49eef03e4]Alec kirjoiti:[/b:a49eef03e4] Miten nyrkki voi olla tehokkaampi kuin miekka? Jaa-a, Glorantha kun on myyttinen maailma, jossa eivät päde samat luonnonlait kuin meillä, joten miksi ei? Oke, tämä selitys jäi hiukan heikoksi... Miekoilla ja vastaavilla viiltävillä kuin lävistävillä aseilla erikois ja kriittiset osumat kuvastavat mielestäni tälläisiä tapauksia (meillä erikoisella osumalla viiltävät aseet tekee kaksin kertaisen vahingon ja kriittisellä tämä tulee maksimina), kun taas murskaavien aseiden vastaavat iskut kuvastavat sitten raa'an voiman käyttöä. Siis aseetonta taistelua [u:a49eef03e4]käyttämättä[/u:a49eef03e4] kriittinen isku kuvastaa että saa iskuun kaiken voiman käyttämällä virheellistä tyyliä, joten isku ei saavuta maksimaallista tehoa. Käyttämällä aseeetonta taistelua erikoisilla ja kriittisillä saa iskuihinsa niiden todellisen voiman taidon yhdistyessä voiman kanssa.
Alec linkki 7. maaliskuuta 2006 kello 10.13
Alec 7. maaliskuuta 2006 kello 10.13 linkki [quote:ce53cb13ac="Mordja von Ribbentrop"]Tuon kyvyn harvinaisuutta vahvistaakin sen keskimääräinen 3% osaaminen normalilla ihmisellä. Siitä onkin sitten hauska koittaa kehittää taitoa kokomuksellaan. [/quote:ce53cb13ac] Ei muuten oo tuotakaan. Sääntöjen mukaan mikäli kyky on 00, tarkoittaa se sitä että hahmo ei osaa sitä ja näin ollen siihen ei lisätä kykybonusta. Eli normaalilla ihmisellä ei ole asetonta taistelua. Mikäli sitä kuitenkin koulutetaan vaikka yhdellä ylöspäin, lisätään siihen tämän jälkeen kykybonus. Eli teillä on siis hieman muokatut erikois- ja kriittissäännöt, mutta nyt jäi hieman epäselväksi, miten teillä toi murskaavalla menee. Tuleeko sääntöjen mukaan vahinkomuutos maksimina lisää?
Mordja von Ribbentrop linkki 7. maaliskuuta 2006 kello 12.15
Mordja von Ribbentrop 7. maaliskuuta 2006 kello 12.15 linkki [b:f876e955de]Alec kirjoitti:[/b:f876e955de] Sääntöjen mukaan mikäli kyky on 00, tarkoittaa se sitä että hahmo ei osaa sitä ja näin ollen siihen ei lisätä kykybonusta. Täytynee kaivaa säntökirja jälleen esille ja tarkistaa tuo, ei kyllä vaan tule äkkiä mieleen tuollaista sääntöä. Ja niitä erikoisia on tullut hiukan muokattua tavallisista, syytä vaan en muista vaikka koitinkin, siitä taidettiin äänestä demokraattisesti (pelijohtajalla toki viimeinen sana) tai jotakin, niin me yleensäkkin tehdään sääntöjä muuttaessa. Lävistävät aseet toimivat kuten kirjassakin sanotaan, mutta muut toimivat toisin. Viiltävät aseet tekevät muutoin samat vaikutukset kuin lävistävät, paitsi että ne eivät jää kiinni ruumiiiseen (tätä on kylläkin tullut sovellettua tilanteen mukaan, sillä miksei viiltävän iskun jälkeen voisi miekka jäädä jumiin?). Vahinkomuutos heitetään normaalisti viiltävien ja lävistävien aseiden kohdalla, mutta murskaavien aseiden erikoisosumat menevät toisin: Kun murskaavalla aseella saa erikoisen iskun, lisätään iskun normaali vahinkoon maksimi vahinkomuutos, ja kriittisellä iskulla Normaaliin maksimivahinkoon lisätään vahinkomuutos, esim peikko Pekka lyö puisella sauvalla (vahinko d8 ) ihmis ryöväriä. Pekalla on d4:sen vahinkomuutos. Pekkan pelaaja ottaa ja heittää erikoisen osuman ja osuu ihmis ryöväriä päähän tehden vahinkoa d8 +d4 +4 pistettä. Kriittisellä iskulla Pekka olisi tehnyt vahinkoa 12 +d4 pistettä. Paluu alkuperäiseen asiaan: Nyrkkeilyssä on voinut voinut käyttää myös painia toisenlaisena puolustuksena (joitain miinuksia taitoon sopii tällöin antaa, vaikka -20% kädestä ja -10% jalasta tai enemmän jos vastassa taitava taistelija): Tällöin hahmon täytyy ongistua painimisheitossa (hahmo menettää luonnollisesti yhden toiminnon tällöin ja epäongistuessaan isku tulee perille kun koittaa epätoivoisesti napata raajasta kiinni) kun kun tarttumaetäisyydellä hänestä lyödään/potkaistaan ja hän nappaa kiinni hyökkäävästä raajasta, minkä jälkeen hän voi suorittaa normaaleja toimintoja painilla. Erikoisen iskun torjuakseen vaaditaan erikoinen paini, tavallisella ongistumisella iskupaikka vaihtuu tarttuvaan raajaan, kriittisestä iskusta otetaan kiinni vain kriittisellä, erikoisella osumapaikka vaihtuu ja tavallisella ei ole vaikutusta. Melko ikävästi kävi erään pelaajan kun meni ja pamautti kokemattomana nyrkillän kokenutta taistelijaa, joka otti ja nappasi nyrkistä kiinni ja väänsi raa'alla voimallaan käden sijoiltaan.
Alec linkki 8. maaliskuuta 2006 kello 7.04
Alec 8. maaliskuuta 2006 kello 7.04 linkki [quote:3a14d40152="Mordja von Ribbentrop"]Nyrkkeilyssä on voinut voinut käyttää myös painia toisenlaisena puolustuksena [/quote:3a14d40152] Toi on siis teijän oma keksintö? Ei oo ennen tullu tollasta mieleen, mut toihan on ihan loistava keksintö!
Mordja von Ribbentrop linkki 8. maaliskuuta 2006 kello 12.38
Mordja von Ribbentrop 8. maaliskuuta 2006 kello 12.38 linkki Joo, peliporukan kanssa kehiteltiin ideaa hiukan toisenlaisesta tavasta taistella. Käytännössä me ei olla tosin käytetty tuota kauheesti, kun ei kerran kukaan hahmoista osaa painimista kunnolla, mutta joku kerta tuo korjaantuu ja sitten saavat kaikki nyrkkeilijät varoa... Hmmm, näin jo sen sieluni silmin: Bog Murskaaja, peikko joka hallitsee painin ja taistelun niin ihmisten kuin muidenkin elukoiden kanssa...
Spinosar linkki 9. maaliskuuta 2006 kello 14.47
Spinosar 9. maaliskuuta 2006 kello 14.47 linkki Mun mielipiteeni on, että RQ-järjestelmällä ei todeltatuntuvaa jälkeä saa aikaiseksi, mutta kylläkin mahtavan nostalgisen kasari-rpg-fiiliksen. Kyllä riimusysteemin voi viritellä paremmin nyrkkeilyä tukevaksi, mutta tavoitteeksi kannattaa asettaa hurtti, hyväntuulinen kompromissi. Ajattelun lähtökohdaksi sopii paremmin systeemi kuin todellisuus. ps. kannattaa valita rukkaako yhtä hahmoa, vai kaipaako yleisiä totuuksia