Wraith
linkki
31. toukokuuta 2003 kello 12.14
|
Wraith
31. toukokuuta 2003 kello 12.14
linkki
|
Onkos täällä muita Pelin Johtajia joita ns. hatuttaa se, etteivät pelaajat voi pelata kuin kolmea eri hahmoa:
-Varas/salamurhaaja, ja sillä on oltava vahinkomuutos ja NPP 16+
-Mörssäri, eli +d6 vahinkomuutos, joku jumalaton ase, ja siihen Humaktin siunaus
-Velho, jolla on pakko olla ÄLY 18
Lisäksi ei kukaan pelaaja halua aloittaa vähäisillä kokemuksilla, vaan heti pitäis osata kaikkee ja hyvin.
Lisäksi valitetaan siitä, että "taistelussa kuolee liian helposti"... ...kele, vähemmästäkin lähtee PJ ettimään parempaa peliseuraa, jeh?
|
Guzmo
linkki
31. toukokuuta 2003 kello 19.47
|
Guzmo
31. toukokuuta 2003 kello 19.47
linkki
|
Joo.. Jos harmittaa niin kehota ensin kirjoittamaan hahmolle taustarina (esi yhden liuskan pituinen). Jos taustarina on sitä itseään niin poimi tekstin seasta hahmoille vaikka persoonaa värittäviä haittoja. Tai vaihda peliporukkaa/peliä jos keskustelu ei auta.
|
ZamboNet
linkki
31. toukokuuta 2003 kello 20.11
|
ZamboNet
31. toukokuuta 2003 kello 20.11
linkki
|
Onneksi meille on siunautunut ryhmä, jossa tällaiset ratkaisut eivät ole läheskään ainoita vaihtoehtoja =D
Mutta mitä tulee noihin taitoihin, niin luonnollista se sinänsä on, että esim velholla on korkea äly, koska se voi olla osasyy miksi hän on suuntautunut velhouteen. Sama homma varkaudessa ja mörssäryydessä. Jotenkin tuntuisi oudolta, että joku alkaisi varkaaksi, jos haarukka ja veitsi eivät pysy käsissä tai, että joku alkaa mättäjäksi, vaikka heinähanko ei nouse kymmentä senttiä korkeammalle maasta. Kärjistyksiä tiedän, mutta luulen, että löydätte tuosta pointtini.
Mutta toki vaihtelevuus on hahmoissa tärkeää, että peliin saa lisäväriä.
|
Ugly Psycho
linkki
1. kesäkuuta 2003 kello 16.11
|
Ugly Psycho
1. kesäkuuta 2003 kello 16.11
linkki
|
Pelaajan näkökulmasta maailmanpelastus riisikepillä on kyllä vielä enemmän perseestä. Joka paikka on väärällä übervoimakkaita riimulordeja ja ruikun pelaajahahmon pitäisi sitten tehdä kaikki... Tai ylipäänsä kaiken viskominen, jonka lopputuloksena on hahmo, jonka statit ei ole missään yhteydessä ammatin kanssa. Vaikka eipä meillä kovin voimakkaita tai epätasapainoisia PHita ole varsinkaan aluksi ollut, ei sillä.
No joo, kaikki on kiinni tasapainotuksesta.
|
Kasila
linkki
2. kesäkuuta 2003 kello 7.26
|
Kasila
2. kesäkuuta 2003 kello 7.26
linkki
|
[quote:aa2a92b345]Pelaajan näkökulmasta maailmanpelastus riisikepillä on kyllä vielä enemmän perseestä. Joka paikka on väärällä übervoimakkaita riimulordeja ja ruikun pelaajahahmon pitäisi sitten tehdä kaikki... Tai ylipäänsä kaiken viskominen, jonka lopputuloksena on hahmo, jonka statit ei ole missään yhteydessä ammatin kanssa. Vaikka eipä meillä kovin voimakkaita tai epätasapainoisia PHita ole varsinkaan aluksi ollut, ei sillä.
No joo, kaikki on kiinni tasapainotuksesta.[/quote:aa2a92b345]
Kuittaan sellaisenaan. Oikeastaan on vaikeampaa pelata voimakkailla (fyysisesti) hahmoilla kun sellaisilla talonpojilla, joilla vaihtoehtoina on aina pako. ;)
Toi maailman pelastaminen ei onnistu vähäisiltä-PH:ilta, joten puntti reeniin aina laivamatkalla ja buustaavat kun voivat. En tiedä onkos se sitten power geimaamista jos himoitsee d6 jotta vois tappaa sen lunarilaisen riimulordi ämmän... olikos se Terätär... vai mikä. ;)
Mutta on meillä pelissä ollu sellanen pelaaja joka teki suurinpiirtein hahmolla itsarin jos se ei ollut isoin ja vahvin.
[quote:aa2a92b345] Joo.. Jos harmittaa niin kehota ensin kirjoittamaan hahmolle taustarina (esi yhden liuskan pituinen). Jos taustarina on sitä itseään niin poimi tekstin seasta hahmoille vaikka persoonaa värittäviä haittoja. Tai [b:aa2a92b345]vaihda peliporukkaa/peliä [/b:aa2a92b345]jos keskustelu ei auta.[/quote:aa2a92b345]
Ja Guzmo YYber "i am the man" PJ yliloordille: Mulla on parempi idea . Toi power geimaaja on kuollut viime kesänä.. aika epäselvissä olosuhteissa.
|
Salmanuoli
linkki
15. heinäkuuta 2003 kello 8.20
|
Salmanuoli
15. heinäkuuta 2003 kello 8.20
linkki
|
Hep.
Ystävät ja toverit. Rajahan on hiuksen hieno. Nimittäin powergametukset ja sen että ajattelet mitä hahmo tekisi käsillä olevassa tilanteessa.
Jos mietimme vaikka taisteluun valmistautuvaa seikkailijaamme, ottaako hän normaaleja nuoli viiniinsä, vai nuolia jotka sattuvat olemaan normaalia terävempiä, peliteknisesti vaikkapa tekevät vahinkoon pisteen lisää ja lävistävät paremmin nahka panssareita.
Jokainen järkevä seikkailija ottaisi parempia nuolia, kysymyshän on elämästä ja kuolemasta. Pelaajaa ei voi syyttää powergametukseta, ei sitten mitenkään.
Jos taas pelaaminen menee siihen, että koko pelin tarkoitus on löytää VIELÄ terävempiä nuolia, ei peli ole minulle ainakaan kovin mielekästä.
Tarinan opetus. Miettikää asioita hahmonne/toverinne hahmonne näkökannasta ennen kuin leimaatte pelaajan, ei sillä, etteikö todellinen powergametus olis maailman rasittavin asia.
-Zalmi-ihish
|
Aldar
linkki
20. lokakuuta 2003 kello 17.49
|
Aldar
20. lokakuuta 2003 kello 17.49
linkki
|
Wraith:
[i:f826e27e70]Onkos täällä muita Pelin Johtajia joita ns. hatuttaa se, etteivät pelaajat voi pelata kuin kolmea eri hahmoa:
-Varas/salamurhaaja, ja sillä on oltava vahinkomuutos ja NPP 16+
-Mörssäri, eli +d6 vahinkomuutos, joku jumalaton ase, ja siihen Humaktin siunaus
-Velho, jolla on pakko olla ÄLY 18
Lisäksi ei kukaan pelaaja halua aloittaa vähäisillä kokemuksilla, vaan heti pitäis osata kaikkee ja hyvin. [/i:f826e27e70]
Kyllä se valillä ottaa pannuun. "Mun hahmo on ihan paska, se ei osaa mitään!" Mutta en ole ottanut niitä sen enempää huomioon, sanon vaan ihan lonkalta: "Mitäs et heittänyt parempii ominaisuuksia!"
Se pistää tyypit hiljaseks vähäksi aikaa :wink:
|
Juha
linkki
21. marraskuuta 2003 kello 20.39
|
Juha
21. marraskuuta 2003 kello 20.39
linkki
|
Tämä on yksinkertaista - 'se kuka on vahvin on johtaja.' Joten powergeimaus on välttämätöntä :P
Ominaisuuksien (ja taitojen) kanssa oleellista on ehkä etteivät ne liikaa rajoita pelaamista. Siis se, että hahmot voi keskittyä miettimään missä, mitä ja milloin. Mutta jos saa fiiliksiä siitä, että jännittää saako hahmo avattua muinaisen hillopurkin, ni ei shittii.
|
Wildor
linkki
22. marraskuuta 2003 kello 16.50
|
Wildor
22. marraskuuta 2003 kello 16.50
linkki
|
Rajoitteisia hahmoja on hauska pelata, mutta jos haluaa tehdä kovan salamurhaaja äijjän, niin tehkööt. Mielestäni on typerää, jos pelaaja ei ole tyytyväinen hahmoonsa. Silloin annan tehdä uuden hahmon yleensä, jotta pelaajalla olisi hauskaa. Eivät kaikki halua pelata luuseria ja salamurhaaja, jolla ei ole d4 vahinkomuutosta ja NPP on 12 kinkamilla tai vähemmän on aika turhis.
Toisaalta "mahdottomia" hahmoja on myös hauska pelata. Esimerkkinä joku Don Quijote, joka ei "aivan" ollut ihan ajan tasalla kaikesta. Ehkä huvittavimpia pelikokemuksia on tullut täysin taidottomasta "sankarista" Feng Shuissa. Valkoinen Lohikäärme Kostaja. Nimiä tosin oli ainakin viisi, riippuen tilanteesta ja vaatteista tietysti. :)
Tärkeimpänä pidän kuitenkin sitä, että kukin saa pelata miellyttävää hahmoa. Munchaaminen on sitte ihan eri juttu. Hahmoidean pitää olla viihdyttävä ja toimiva.
|
Juha
linkki
22. marraskuuta 2003 kello 20.49
|
Juha
22. marraskuuta 2003 kello 20.49
linkki
|
indeed,
pelasin kerran MORG -nimistä äly 12 vma 19 rempseää barbaari hahmoa. Olihan se kivaa vaihtelua, kun aikaisempi johtaja tyyppinen hahmoni vaihtui kumisaapas ideoita laukovaan liikkuvaan-itsemurhaan. Seurueemme hahmodynamiikalta meni hetki siihen sopeutumiseen. Mutta sellaisella hahmolla ei tahdo pelata useiden vuosien kampanjaa. Jokinlainen potentiaali ja kehittymisen mahdollisuus pitää löytyä...
Pelaajien kannalta hahmon luonti on kaikkein tärkeintä.
Hahmo on harvoin paperilla valmis. Ensimmäiset pelikerrat, ja minulla kuvan piirtäminen, muodostavat lopullisen mielikuvan hahmon persoonasta, puhetyylistä, maneereista, ideologiasta... tämä kaikki on ensisijaista ja määrittelee hahmon sielun.
|
Vash the Stampede
linkki
23. marraskuuta 2003 kello 18.11
|
Vash the Stampede
23. marraskuuta 2003 kello 18.11
linkki
|
No mua ainaki ottaa päähän sellaiset pelaajat, jotka eivät hyväksy sitä hahmoa mikä hänelle luodaan. Pj on se joka sanelee ehdot. Jos ehdot ei miellytä, niin painukoon mäkeen. Muutkin pelaajat ovat tehneet samoilla ehdoilla hahmot, eivätkä hekään ala marisemaan. Mulle roolipelaaminen ei ole niinkään hahmon saamista mahdollisimman hyväksi kaikessa tarpeellisessa. Ropellan koska se on hauskaa. Jos joku ei osaa pitää hauskaa ilman huippuhahmoa tai soon-to-be-heroa, niin se on heidän murhe ja päänvaiva. Ja yleensä sellaiset pelaajat tahtovat olla muutenkin tyytymättömiä pj:n ratkaisuihin, ja syyttävät varmaan omassa päässään pj:tä omista töppäyksistään ja kompuroinneistaan.... perkeleet...
|
Ugly Psycho
linkki
23. marraskuuta 2003 kello 18.54
|
Ugly Psycho
23. marraskuuta 2003 kello 18.54
linkki
|
Vash the Stampede:
Meillä tavaksi on muodostunut viskoa ominaisuuksia, ikiä ja ammatteja muutama rivi, joista sitten valitsee mieluisimman. Useimmiten se valittu toki on 'paras' rivi, mutta poikkeuksiakin on nähty, ja useammin kuin kerran. Vain ja ainoastaan sen takia, että jostakin rivistä on tullut sopiva mielikuva, millainen hahmo voisi olla. Eli aina kyse ei ole siitä, että hahmo ei olisi tarpeeksi 'hyvä', vaan siitä, että siitä ei saa otetta. Silloin se pelaaminen ei ole pelaajalle välttämättä hauskaa... ja kuten jo olen joskus sanonut, hahmon myös pitäisi sopia asemaan, johon PJ sitä tunkee. Jos ei muuta niin pelin sisäisen logiikan takia.
|
Häjy
linkki
23. marraskuuta 2003 kello 19.21
|
Häjy
23. marraskuuta 2003 kello 19.21
linkki
|
[i:f590e3203c] 1. Hahmon konseptin pitää olla peliin sopiva.
2. Hahmon statistiikan pitää vastata hahmon konseptia.[/i:f590e3203c]
Siinä se, kaikessa yksinkertaisuudessaan. Kaikki muu on joko pelinjohtajan tai pelaajan huonoutta.
-Simo
|
Spinosar
linkki
23. marraskuuta 2003 kello 21.13
|
Spinosar
23. marraskuuta 2003 kello 21.13
linkki
|
[quote:0e52ace256]1. Hahmon konseptin pitää olla peliin sopiva.
2. Hahmon statistiikan pitää vastata hahmon konseptia. [/quote:0e52ace256]
Häjyn ilmaisulle puoltoääni Spinosarin klaanista (Ruskeasuo School).
Kaikessa monimutkaisuudessaan homma toimii vielä siten, että
pelin mittaan itse peli sekä hahmon konsepti, että statistiikka,
läpikäyvät muutosta. Hyvät pelinjohtajat ja pelaajat säilyttävät
Häjyn esittämän ruodun tarinan kasvaessa ja käänteissä.
-Topi
|
Marcus Maximus
linkki
23. marraskuuta 2003 kello 21.13
|
Marcus Maximus
23. marraskuuta 2003 kello 21.13
linkki
|
[quote:fc293cfaab]1. Hahmon konseptin pitää olla peliin sopiva.
2. Hahmon statistiikan pitää vastata hahmon konseptia.
Siinä se, kaikessa yksinkertaisuudessaan. Kaikki muu on joko pelinjohtajan tai pelaajan huonoutta.[/quote:fc293cfaab]
Kaunista ja eleganttia, allekirjoitan.
(Onkohan tämä alunperin allekirjoittaneen ajatus? En yllättyisi, jos olisi, vaikken niin väitäkään. Tutulta kovasti tuntuu, olen tainnut sanoa jotain säännöistä samassa formaatissa joskus.)
|
Juha
linkki
23. marraskuuta 2003 kello 21.17
|
Juha
23. marraskuuta 2003 kello 21.17
linkki
|
[quote:ec7fb71d08]No mua ainaki ottaa päähän sellaiset pelaajat, jotka eivät hyväksy sitä hahmoa mikä hänelle luodaan. Pj on se joka sanelee ehdot.[/quote:ec7fb71d08]
[quote:ec7fb71d08]Jos joku ei osaa pitää hauskaa ilman huippuhahmoa tai soon-to-be-heroa, niin se on heidän murhe ja päänvaiva. Ja yleensä sellaiset pelaajat tahtovat olla muutenkin tyytymättömiä pj:n ratkaisuihin, ja syyttävät varmaan omassa päässään pj:tä omista töppäyksistään ja kompuroinneistaan.... perkeleet...[/quote:ec7fb71d08]
huh, taisit kokea tämän jotenkin liian henkilökohtaisella tasolla. Älä välitä, kyllä niitä kaikkia vielä joskus kaduttaa... 8-)
'Hyvä' hahmonluonnissa ei tarkoita, että VMA on 18 ja miekka hyökkäys 200% vaan, että hahmossa on syvyyttä, se on eheä. 'Potentiaalinen' sitä, että hahmo voi tehdä jotain. Hyvin epäpotentiaalinen hahmo on esim. kuuro-mykkä-sokea-raajaton-ankka. Jos ankalle annettaisiin yksi käsi, niin sillä olisi potentiaalia tehdä jotain. Tietysti vähän enemmän avuja tekee tapahtumista mielenkiintoisempia.
Yhden viimeisimmistä hahmoistani 'hyvyys' tuli kultista: hahmo oli esi-isien palvoja. Heikko ja vähäpätöinen kultti, mutta se oli uutta minulle ja meille joten hahmolla oli mielenkiintoista ja hauskaa pelata.
|
Guzmo
linkki
23. marraskuuta 2003 kello 22.34
|
Guzmo
23. marraskuuta 2003 kello 22.34
linkki
|
Suosittelen kaikkia siirtymään vapaamman hahmonluonnin ihmemaahan ala HQ tai WW:n storytelling pelit. RQ:n ominaisuuksien viskominen on nuivaa touhua :)
|
Kasila
linkki
24. marraskuuta 2003 kello 7.51
|
Kasila
24. marraskuuta 2003 kello 7.51
linkki
|
No guzmo ei sentään liioitella... HQssa otetaan joko barbaari, kääpiä velho tai haltia. :evil:
|
Vash the Stampede
linkki
24. marraskuuta 2003 kello 11.15
|
Vash the Stampede
24. marraskuuta 2003 kello 11.15
linkki
|
Joo, toki meilläkin sallitaan muutama yritys. Ei sentään niin julmia, että pakko ottaa heti se ainut ja ensimmäinen mikä sattuu nopilla tulemaan. Tosin, eihän mekään saatu vaihtaa omia statteja syntymässä, mutta se nyt on ehkä hieman eri asia.
Kyllä minullakin on tapana, että vasta statteja katsellessa alkaa hahmottua millaista hahmoa rupeaa pelaamaan. Jos ennen heittelyä yrittää määrätä tulevan ammatin, jossa ominaisuudet ovat tärkeämpiä kuin toisessa, niin silloin yleensä "kiroaa" nopat ja ominaisuuksista tulee täysin erilaiset kuin mitä olisi halunnut. Mutta jos ei ole niin nirso, niin päätttää pelaavansa maajussia, jolloin ominaisuuksilla ei ole niinkään väliä. Mutta jos tavoitteena on esmes velho, niin isosta koosta tai kauniista ulkonäöstä ei ole paljon iloa. Oma hauskuushan olisi siinäkin, että hahmon statit eivät sovi ollenkaan hänen ammattiin, kuten iso ja kömpelö varas tms... Paitsi että Conanhan oli varas ammatiltaan, ja hän oli aika iso jannu. Ja vahva. Ja ketterä tai näppärä, aivan sama. Älykäskin vielä... TÄYDELLINEN!
|
Fharlanghn
linkki
24. marraskuuta 2003 kello 13.20
|
Fharlanghn
24. marraskuuta 2003 kello 13.20
linkki
|
[quote:0aed33774d="Guzmo"]WW:n storytelling pelit.[/quote:0aed33774d]
Ai se sama systeemi, missä valitaan aluksi hahmoluokka (kith, tribe, house, clan, whatever) n. seitsemästä eri vaihtoehdosta?
F
|
Larppa
linkki
24. marraskuuta 2003 kello 13.32
|
Larppa
24. marraskuuta 2003 kello 13.32
linkki
|
Fharlanghn kirjoitti:
[i:d4996ed3ec]Ai se sama systeemi[/i:d4996ed3ec]
Itse käsitin Guzmon tarkoittavan White-Wolfin pelejä.
|
Fharlanghn
linkki
24. marraskuuta 2003 kello 14.00
|
Fharlanghn
24. marraskuuta 2003 kello 14.00
linkki
|
[quote:a5a620a09c="Larppa"]
Itse käsitin Guzmon tarkoittavan White-Wolfin pelejä.[/quote:a5a620a09c]
Kuten myös.
F
|
Häjy
linkki
24. marraskuuta 2003 kello 14.59
|
Häjy
24. marraskuuta 2003 kello 14.59
linkki
|
[quote:086fbff1e6="Fharlanghn"][quote:086fbff1e6="Guzmo"]WW:n storytelling pelit.[/quote:086fbff1e6]
Ai se sama systeemi, missä valitaan aluksi hahmoluokka (kith, tribe, house, clan, whatever) n. seitsemästä eri vaihtoehdosta?
F[/quote:086fbff1e6]
Siinä ei sentään arvota statteja. Siinä vaan pitää samalla nakkulamäärällä toteuttaa konsepti kuin konsepti. Astetta parempi, mutta edelleen pieleen. Kyllähän RQ/HQ:ssakin valitaan ensin rotu ja sitten kultti, mikä on tribe/clan/tms. systeemiä parempi ainoastaan sen vuoksi, että siinä on enemmän vaihtoehtoja.
-Simo
|
Fharlanghn
linkki
24. marraskuuta 2003 kello 15.32
|
Fharlanghn
24. marraskuuta 2003 kello 15.32
linkki
|
[quote:48d8f9f4f7="Häjy"]
Siinä ei sentään arvota statteja. Siinä vaan pitää samalla nakkulamäärällä toteuttaa konsepti kuin konsepti.
[/quote:48d8f9f4f7]
Onhan RQ:ssakin mahdollista valita statit pisteillä. Ja minusta kultin tai rodun valinta RQ:ssa rajoittaa hahmotekoa paljon vähemmän kuin WW:n pelien tiukat sosiaaliset ryhmittymät. Ainoa pelin tarjoama vaihtoehto kulloisellekin "hahmoluokalle" on se vakio päähänpotkittu gootti-ulkopuolinen (caitiff, orphan, tms). Koomisinta on, että changelingeillekin on ollut pakko keksiä samanlaiset lokerot, vaikka niihin juuri ääretön variaatioiden mahdollisuus sopisi parhaiten.
Mutta tämä menee jo Glorantha-foorumilla liian off-topiciksi.
F
|
Tupew
linkki
25. marraskuuta 2003 kello 10.56
|
Tupew
25. marraskuuta 2003 kello 10.56
linkki
|
Meidän peleissä on joskus ollut ongelmaa tyyliin että "En halua pelata noin huonoa hahmoa". Meillä ei kuitenkaan ole hirveää ongelmaa siitä, että aina tehtäisi samanlaisia hahmoja. Meillä pj yrittää saada pelaajat tekemään erilaisia hahmoja. Voihan tehdä salamurhaajan mutta kunhan sille keksii jotain erikoista.
Meillä harvemmin luodaan hahmoa arpomalla. Me siis päätämme statit, emme heitä. Mutta pj:t eivät kuitenkaan anna tehdä mitään semmoisia hahmoja, että kaikki ominaisuudet ovat 18. Meillä pelaajatkaan eivät aina halua mitään hahmoja tyyliin, mitä paremmat ominaisuudet, sitä parempi hahmo. Usein pelaajat tekevät hahmolle sopivat statit. Yksi ominaisuus voi olla vaikka 15 mutta muut eivät sitten ole niin hyviä. Ja minun mielestäni siis statit eivät tee hahmoa, vaan antavat jonkinlaista kuvaa, mihin hahmo pystyy. Minä en ainakaan yritä tehdä aina mitään munchkin hahmoja. Kyllähän munchkineitakin voi pelata silloin tällöin, mutta niissä täytyy olla jotain muutakin, ei pelkästään se munchkius. Myös heikkoilija hahmoilla on kiva pelata.
Minusta White Wofin pelisysteemi on ihan hyvä. Otetaan esimerkiksi vaikka se, että miten luodaan ominaisuudet. On eri pistemääriä käytössä eli 3,5 ja 7. Sitten voi päättää pistääkö minkä määrän pisteitä fyysisiin ominaisuuksiin, sosiaalisiin ominaisuuksiin ja henkisiin ominaisuuksiin. Lisäksi voi käyttää myös pelissä olevia freebie pointteja, joilla voi vaikuttaa ominaisuuksiin ja muuhun. Eikä kaikkia saatavilla olevia pisteitä tietenkään tarvitse käyttää. Hahmosta tulee siis aika usein erilainen stateiltaan. Minä ainakin kehitän ensin aina sen minkälainen hahmo on yleensä, luonteeltaan, sen taustan ja mitä se tekee sun muuta, ja sen jälkeen laitan hahmolle statit sen mukaan mitä hahmo tekee ammatikseen ja katson sen menneisyyttä, eli mitä sen on tehnyt silloin ja missä se on harjaantunut. Esim, jos hahmo on harrastanut nyrkkeilyä, voisi tietenkin laittaa melee kykyyn pisteen. Jos hahmo on harrastanut kauan nyrkkeilyä voi laittaa toisenkin pisteen jne. Toki tämän voi tehdä toisinkin päin eli ensin pistää ominaisuudet ja sen jälkeen vasta päättää minkä takia hahmo on hyvä näissä ominaisuuksissa jne.
Ja White Wolfin peleissä ei tosiaankaan ole niin, että hahmoista tulisi aina samantapaisia jos tekee vaikka jonkun Traditio maagin tai klaanivamppyyrin, eivätkä minusta niiden tekeminen rajoita hahmon tekoa paljon yhtään. Otetaan vaikka esimerkiksi cult of ecstacy traditioon kuuluva maagi. Tämä porukkahan keskittyy vain nautinnon etsimiseen, mutta se ei tarkoita, että jokainen cult off ecstacylainen käyttää huumeita jne. Joku kyseiseen traditioon kuuluva ihminen saada nautintoa vaikka työnteosta. Tai sitten vaikka Changelingien nockerit, jotka ovat nörtti näprääjiä. Näistäkin saisi aikaa vaikka mitä. Tietokoneen sijaan nockeri voisi näprätä vaikka mopoja ja tehdä niihin kaikkia säätöjä sun muuta. Minusta esim maagien orphanit ja muut ovat ehkä tylsimpiä pelattavia. Kyllä niistä olioista saa todella hyviä hahmoja kun vähän muovaa. Jos vertaillaan vaikka WW:n maagien magiaa ja runequestin loitsuja, niin niissähän on paljon eroa. Runequestissa on vain ne yhdet loitsut, mutta WW:n mageilla on magia jaettu eri tyyppeihin ja sitten jokaista eri tyyppiä voi käyttää monilla eri tavoilla. WW:n peleissä stateissa joku nimeltään tietty asia ei välttämättä tarkoita vain sitä asiaa, vaan se voi käsittää monia eri asioita.
Minusta White Wolfin peliän hahmonteko systeemi on siis paljon parempi kuin Runequestin arpomissysteemi, jolla minä en siis tee RQ hahmojani.
Tulipas taas seliteltyä off topiccia mutta oli ihan pakko sanoa.
|
Olorin
linkki
26. marraskuuta 2003 kello 8.06
|
Olorin
26. marraskuuta 2003 kello 8.06
linkki
|
[quote:976bca1f28="Tupew"]Meidän peleissä on joskus ollut ongelmaa tyyliin että "En halua pelata noin huonoa hahmoa".
[/quote:976bca1f28]
Meillä on ollu PJ aina sen verran armelias, että jos hahmolle tulee ihan oikeesti huonoja ominaisuuksia esim. R-R 4, niin muista ominaisuuksista riippuen voi heittää uudestaan joko ko. ominaisuuden tai koko hahmon.
[quote:976bca1f28="Tupew"]Meillä harvemmin luodaan hahmoa arpomalla. Me siis päätämme statit, emme heitä. Mutta pj:t eivät kuitenkaan anna tehdä mitään semmoisia hahmoja, että kaikki ominaisuudet ovat 18.[/quote:976bca1f28]
Nyt ollaan viime aikoina sovellettu vähän Praedoria RuneQuestiin; eli heitetään heitot normaalisti ja sitten saa itse sijoittaa heittotulokset haluttuihin ominaisuuksiin. Tosin ÄLY ja KOK voi vaihtaa vain keskenään.
[quote:976bca1f28="Tupew"]Minusta White Wolfin peliän hahmonteko systeemi on siis paljon parempi kuin Runequestin arpomissysteemi, jolla minä en siis tee RQ hahmojani.[/quote:976bca1f28]
Onhan Pelaajan kirjassa mainittu KOLME erilaista ominaisuuksien määritys keinoa.
Huh :), ensimmäinen moniosainen lainaus.
|
Diaidis
linkki
26. marraskuuta 2003 kello 23.13
|
Diaidis
26. marraskuuta 2003 kello 23.13
linkki
|
Heh, meillä taitaa olla sitten varsin munchkin hahmot, kun heitetään kaikki ominaisuudet käyttäen 4d6 (4d6+6 kok ja äly) heittoja. Otetaan joka heitosta huonoin noppa pois. Sen jälkeen sai vieläpä vaihtaa miten päin tahansa arvoja keskenään. Saa sekä 3 heittoja että 18 heittoja. Jälkimmäisiä useammin. :wink: Jokaisella oli varsin tarkka mielikuva millaista hahmoa halusi pelata, niin voi laittaa itselleen mieluisiin ominaisuuksiin statteja.
Aloitimme 15 v hahmoilla ja pelaamme niillä edelleen. Kokemuksen jaoimme 10 v iästä satunnaisen (3 heittoa ) ammatin mukaan. Näin kaikilla on kivat hahmot joita kaikki haluavat pelata ja haluavat pitää ne hengissä kaikin keinoin. Koska olemme pelanneet hahmojamme pitkään heille on tullut omat taustat ja tarinat sekä luonne pelin kuluessa. Jokainen tietää mihin toinen pystyy ja mitkä on toisen heikkoudet.
Satuimme vain kyllästymään ianikuisiin spurgux hahmoihin. Jaksaakin pelata paljon paremmin.
|
Guzmo
linkki
1. joulukuuta 2003 kello 19.51
|
Guzmo
1. joulukuuta 2003 kello 19.51
linkki
|
Miten kulttuuri/ammatti valintasysteemi menee pieleen? Täytyyhän hahmojen kuulua johonkin, varsinkin hyvin luokittelevassa pelimaailmassa kuten WoD:ssa.
Hahmohan voi kuitenkin aina rikkoa kulttinsa/klaaninsa/heimonsa stereotypiansa.
Pääidea oli kuitenkin siinä, että miksi estää pelaajaa pelaamasta hahmolla joka on esim. kova viettelijä/kova miekkamies/kova nostamaan rautaa penkistä? Miksi tehdä hahmoja, jotka surkea noppatuurin takia eivät millään tavalla istu valitun hahmoluokan (sic) normeihin? Mihin Glorantha tarvitsee soturia, jonka VMA & NPP ovat 4? :)
|
Marcus Maximus
linkki
1. joulukuuta 2003 kello 22.05
|
Marcus Maximus
1. joulukuuta 2003 kello 22.05
linkki
|
[quote:62d3e77d63="Guzmo"]Mihin Glorantha tarvitsee soturia, jonka VMA & NPP ovat 4?[/quote:62d3e77d63]
Konsultiksi.
(väsy.)
|
Guzmo
linkki
1. joulukuuta 2003 kello 22.15
|
Guzmo
1. joulukuuta 2003 kello 22.15
linkki
|
[quote:98586debda="Marcus Maximus"][quote:98586debda="Guzmo"]Mihin Glorantha tarvitsee soturia, jonka VMA & NPP ovat 4?[/quote:98586debda]
Konsultiksi.
(väsy.)[/quote:98586debda]
:lol:
Pahan pistit....
|
Krasht
linkki
1. syyskuuta 2006 kello 13.47
|
Krasht
1. syyskuuta 2006 kello 13.47
linkki
|
Kaksi mahdollista tapaa luoda hahmo:
1. Pelaaja heittää ensin ammatin, sitten hän heittää kaikki ominaisuusnopat kerralla ja jaottelee lopuksi noppien tulokset ominaisuuksiin sopivasti.
2. Heitä ominaisuudet, kussakin ominaisuudessa yksi lisänoppa ja pelaaja valitsee, minkä niistä poistaa. Sitten pelaaja valitsee ominaisuuksien jälkeen ammatin.
Tällä tavoin vältetään VMA 4 soturit tai ÄLY 9 velhot ja hahmonluonnissa säilyy jonkinlainen satunnaisuus. Ammatista ja ominaisuuksista toinen päätetään ja toinen tulee määritellyksi satunnaisesti. Tietenkin kummassakin myös ominaisuusnopat heitetään.
|
Ripper
linkki
1. syyskuuta 2006 kello 18.23
|
Ripper
1. syyskuuta 2006 kello 18.23
linkki
|
Wraith:
"Onkos täällä muita Pelin Johtajia joita ns. hatuttaa se, etteivät pelaajat voi pelata kuin kolmea eri hahmoa:
-Varas/salamurhaaja, ja sillä on oltava vahinkomuutos ja NPP 16+
-Mörssäri, eli +d6 vahinkomuutos, joku jumalaton ase, ja siihen Humaktin siunaus
-Velho, jolla on pakko olla ÄLY 18 "
Tee pelaajille:
-Varas/Salamurhaaja (voi olla vaikka Orlanthi), jolla on NPP 23 (koulutettu). Hän voisi osata myös lumous kyvyn kaupan päälle.
-Humaktin miekka
-Velho, jolla on ÄLY 19
Sitten teet normaalia eeppisemmän kampanjan (ei tarvitse siirtyä HQhun eeppisyyden takia).
Minä olen joskus tehnyt pelaajalle hahmon, joka suurinpiirtein täytti nuo kaikki Wraithin ehdot (no nyt ihan). Hahmo oli Styygialainen velho ja Humaktin noviisi. Ei ollut salamurhaaja, eikä varas (koska oli Humakti), eikä VM tainnut olla kovin iso. NPPtä ja ÄLYä kyllä löytyi...
Olen pelannut sellaistakin kampanjaa, jossa hahmot tehtiin sellaisiksi kuin haluttiin.
Lisäksi, niinkuin täällä jo todettiinkin, pelin aikana tehdyt hahmoa koventavat ratkaisut (joista hahmo - ei vain pelaaja - siis tietää olevan hyötyä tälle - ilamn "koukkuja") ovat todella normaaleja. Hahmolla tulisikin olla erittäin omalaatuisia vaikuttimia, jos hän ei niihin tarttuisi.
Ainoa minua joskus (ja vain hyvin harvoin) häiritsevä powergametus juttu RQssa on merkkien metsästys. Muissa roolipeleissä voisi kuvitella expan metsästyksen olevan samassa asemassa.
|
Krasht
linkki
1. syyskuuta 2006 kello 20.39
|
Krasht
1. syyskuuta 2006 kello 20.39
linkki
|
Ripper kirjoitti:
"Ainoa minua joskus (ja vain hyvin harvoin) häiritsevä powergametus juttu RQssa on merkkien metsästys. Muissa roolipeleissä voisi kuvitella expan metsästyksen olevan samassa asemassa."
Kaikissa ropeissa on jokin pelaajien metsästämä asia. Minä väitän, että RQ:n kokemusmerkintöjen metsästäminen on siitä harmittomimmasta päästä.
|
Ripper
linkki
1. syyskuuta 2006 kello 20.52
|
Ripper
1. syyskuuta 2006 kello 20.52
linkki
|
Krasht:"Minä väitän, että RQ:n kokemusmerkintöjen metsästäminen on siitä harmittomimmasta päästä."
No sitä mieltä minäkin olen.
Expan saaminen tapetuista hirviöistä (tai kerätyistä aarteista) oli tosi paha.
Expan (tai hero pointtien) saaminen suoritetuista tehtävistä on kanssa paha. Se voi johtaa pelaajat hahmon pelaamisesta PJn antamien tehtävien suorittamiseen (nämähän eivät ole aina sama asia). Ja mielestäni kämmätty tehtävä on noin yhtä arvokas kokemus kuin onnistunut (voi olla arvokkaampi tai arvottomampi).
|
Alec
linkki
2. syyskuuta 2006 kello 8.17
|
Alec
2. syyskuuta 2006 kello 8.17
linkki
|
[quote:1b3e7a789d="Krasht"]2. Heitä ominaisuudet, kussakin ominaisuudessa yksi lisänoppa ja pelaaja valitsee, minkä niistä poistaa. Sitten pelaaja valitsee ominaisuuksien jälkeen ammatin.
Tällä tavoin vältetään VMA 4 soturit tai ÄLY 9 velhot ja hahmonluonnissa säilyy jonkinlainen satunnaisuus. Ammatista ja ominaisuuksista toinen päätetään ja toinen tulee määritellyksi satunnaisesti. Tietenkin kummassakin myös ominaisuusnopat heitetään.[/quote:1b3e7a789d]
Niinhän sitä luulis. Nyt kun aloitimme uuden kamppanjan, annoin heittää hahmot juuri tällä tavalla, koska halusin että näistä hahmoista tulisi normaaleja parempia. Kaveri nappasi nopat ja pyöräytti pöydälle tulevan barbaari soturinsa VMA:n...neljä ykköstä :-o ...tuli sellanen epäuskottava olo, että tää kamppanja on jo tuomittu heti alusta asti.
|
ZamboNet
linkki
2. syyskuuta 2006 kello 10.27
|
ZamboNet
2. syyskuuta 2006 kello 10.27
linkki
|
[quote:56c1c8d6be]Niinhän sitä luulis. Nyt kun aloitimme uuden kamppanjan, annoin heittää hahmot juuri tällä tavalla, koska halusin että näistä hahmoista tulisi normaaleja parempia. Kaveri nappasi nopat ja pyöräytti pöydälle tulevan barbaari soturinsa VMA:n...neljä ykköstä ...tuli sellanen epäuskottava olo, että tää kamppanja on jo tuomittu heti alusta asti.[/quote:56c1c8d6be]
Tuon takia me käytämmekin yleensä Krashtin mainitsemaa vaihtoehtoa numero yksi:
[quote:56c1c8d6be]1. Pelaaja heittää ensin ammatin, sitten hän heittää kaikki ominaisuusnopat kerralla ja jaottelee lopuksi noppien tulokset ominaisuuksiin sopivasti. [/quote:56c1c8d6be]
Ja jos joku saa siltikin "liian huonon" hahmon niin pelinjohtaja määrää vielä X määrän bonuksia, jotka pelaaja saa jakaa hahmolleen haluamallaan tavalla.
Minusta ominaisuuksien heittäminen suoraan nopalla on vähän ikävä tapa juurikin näiden VMA 4, RR 3 sairaalloisten barbaarien takia, jotka Darwinin evoluutio oppi olisi taistelukentältä jo kauan sitten niittänyt pois. Samaan kategoriaan tippuu Cyperpunkin soolot REF 2, COOL 3, jotka kerkeävät ainoastaan kusemaan punttiinsa nopeammin kuin vihollinen ampumaan :lol:
|
Alec
linkki
2. syyskuuta 2006 kello 14.27
|
Alec
2. syyskuuta 2006 kello 14.27
linkki
|
[quote:b41e22f0f0="ZamboNet"]Samaan kategoriaan tippuu Cyperpunkin soolot REF 2, COOL 3, jotka kerkeävät ainoastaan kusemaan punttiinsa nopeammin kuin vihollinen ampumaan[/quote:b41e22f0f0]
En tiiä oonko väsyny, mut tää kommentti sai sellasen naurukohtauksen et huh huh, vieläki tulee kyyneleitä silmistä :-D :-D :-D
|
Olorin
linkki
2. syyskuuta 2006 kello 16.02
|
Olorin
2. syyskuuta 2006 kello 16.02
linkki
|
[quote:03ff9355ba="ZamboNet"]Samaan kategoriaan tippuu Cyperpunkin soolot REF 2, COOL 3, jotka kerkeävät ainoastaan kusemaan punttiinsa nopeammin kuin vihollinen ampumaan :lol:[/quote:03ff9355ba]
No jaa, en ny sanois että ehtivät edes sitäkään. :P
|
ZamboNet
linkki
2. syyskuuta 2006 kello 20.17
|
ZamboNet
2. syyskuuta 2006 kello 20.17
linkki
|
Totta kyllä sekin. Ei tuolla refleksillä kerkeä edes sitä tekemään. Täytyisi keksiä parempi esimerkki :P
|
Shireh
linkki
14. lokakuuta 2006 kello 6.24
|
Shireh
14. lokakuuta 2006 kello 6.24
linkki
|
Meillä on ollut riesana tuo "powergametus", mutta ainoastaan yhden pelaajan takia. Pelaaja A halusi aina luoda kentaurin joka kanniskeli hilparia ja levyhaarniskaa(myös hevososassa). Tietenkin maksiarvot voimaan, ruumiinrakenteeseen jne. Kyseinen pelaaja taisikin alkaa itkeä eräässä pelissä kun hänen hahmonsa ei pärjännyt toivotulla tavalla.
Pelnjohtaja ratkaisi tämän asian omasta mielestäni hyvin. Hän painotti seikkailujaan niin, että pelkällä voimalla ei pärjännyt. Täytyi osata turvautua myös muihin osa-alueisiin ja yhteistyöhön.
Kyseinen "munchkin"-pelaaja on nyt vaihtanut paikkauntaa opiskelujen takia.
Kokeilin tuota Krashtin hahmonluonti-ideaa, tosin ilman kohtaa kaksi. Hahmostani tuli sellainen kuin halusin. Ei liian voimakas miltään osa-alueelta eikä liian heikko.
|
humis
linkki
14. lokakuuta 2006 kello 20.26
|
humis
14. lokakuuta 2006 kello 20.26
linkki
|
Muistan jonkun muinaisen RQ-pelin jossa päädyttiin heti ongelmiin kun alettiin miettiä että miten helvetissä tuo puolihevonen muka tulee siihen tavernaan juomaan jossa mystinen muukalainen olisi voinut tehtäviään jaella.. Eipä kestänyt kauan se kampanja.
|