Vanha foorumi

Takaisin

Linkkilista

Verkkosivut
Nysalor 29. toukokuuta 2003 kello 14.07
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 19. toukokuuta 2003 kello 23.28
Nysalor 19. toukokuuta 2003 kello 23.28 linkki Minä: [i:621ff9bf77]Itse olen löytänyt netistä erään valmiin ja kenties käyttökelpoiselta vaikuttavan ilmaisen linkkienhallinnointisysteemin.[/i:621ff9bf77] Nyt olen asennellut tuon aikaisemmin mainitsemani linkkienhallintasysteemin ja ihan mukavaltahan se vaikuttaa. Olen tehnyt jonkinlaista alustavaa jaottelua eri kategorioihin. Tällä hetkellä linkkisysteemissä on neljä pääluokkaa: itse Glorantha, pelisysteemit ja yleisesti kotisivut. Ensiksi mainittujen alla on sitten tarkempia alakategorioita. Kategorioita voi aina tarpeen mukaan muuttaa, jos näyttää siltä, että joku paisuu liian suureksi tai on muuten epätarkka. Linkkisysteemi (WSN Links) tukee varsin hyvin humiksen aikaisemmin luettelemia ominaisuuksia. Linkkejä pystyy kommentoimaan ja jopa pisteyttämään sen mukaan, millaiseksi sivun sisällön kokee. Käyttäjät pystyvät ehdottomaan kokoelmaan lisää linkkejä, jotka ylläpitäjän täytyy hyväksyä tai hylätä. En ole aivan varma, pystyykö lisäämiään linkkejä myös muuttamaan, mutta ainakin ylläpitäjän kautta se onnistuu. Muutenkin ylläpitäjän on varsin helppoa muutella kategorioita, linkkejä ja kaikkea muuta; koko systeemi on varsin helposti muunneltavissa. Noiden edellä lueteltujen ominaisuuksien lisäksi järjestelmä pystyy tarkistamaan itse toimimattomat linkit. Siihen on sisällytetty myös systeemi, jonka kautta joku voi laittaa tietyn koodinpätkän omille sivuilleen ja vieraat voivat sitä kautta antaa arvosanoja. Systeemi laskee sitä kautta tulleet vierailijat ja samoin linkkihakemiston kautta toisille sivuille siirtyneet vieraat. Toimimattomista tai muuten virheellisistä linkeistä voi ilmoittaa systeemin kautta ylläpitäjälle. Linkkejä voi katsella ihan noin vain, mutta kirjautumalla pääsee paremmin käsiksi systeemin ominaisuuksiin. Systeemiin ei tarvitse antaa muuta kuin käyttäjänimi ja salasana, joskin sähköpostiosoite on hyvä olla olemassa siltä varalta, että salasana unohtuisi. Ylläpitäjä voi antaa halutessaan administraattorin oikeuksia muillekin ja varsin hyvin säädellä muitakin oikeuksia. Olen suomennellut systeemin perusjutut, mutta tuo homma on vasta alustavassa vaiheessa. Olen lisäillyt systeemiin vasta omien sivujeni sisältöä - jota tosin on yllättävänkin runsaasti. Vaikka systeemin ulkoasua ja sellaista onkin tarkoitus vielä parannella, niin systeemiin voi ehdottaa jo ihan vapaasti sivuja ja kirjautua sinne. Näin aluksi olisi tarkoitus laittaa vain suomenkielisiä juttuja ja ne siis saavat olla linkkejä kaikenlaiseen materiaaliin, joka liittyy Gloranthaan, RuneQuestiin, Hero Warsiin tai HeroQuestiin. Linkistä voi kirjoittaa jotakin kuvausta, vaikka se ei olekaan välttämätöntä. Tarkoitus olisi, että tuo linkkihakemisto olisi tavallaan erillinen osa, eikä kiinteässä yhteydessä omiin sivuihini. Siksi ulkoasu ja sellaiset jutut voivat olla erilaisia. Olen ajatellut hommata linkkikokoelmalle oman aladomainin tyyliin jotakin.nysalor.net, jotta sen löytyisi helposti sitä kautta. Olisi kuitenkin kiva kuulla ideoita, mitä laittaa linkkikokoelmalle nimeksi. Jotakin Glorantha-aiheista sen pitäisi olla. Pitäisikö sen sitten olla Argan Argar, kun olemassa ovat jo Issaries, Lokarnos ja Etyries? :) Tai sitten ehkä jotakin Lhankor Mhyhyn liittyvää, kuten Lhankor Mhyn linkkikirjasto tai jotakin vastaavaa. Ehdotuksia otetaan vastaan. No, tällainen homma on nyt siis kehitteillä. Toivottavasti tästä kehittyisi jotakin sellaista, josta tosiaan olisi apua niille, jotka etsivät jotakin kokoelman aiheisiin liittyvää juttua. Joskus tulevaisuudessa linkkilistaan voisi ottaa mukaan myös englanninkielisiä juttuja, joita voisi suomeksi kuvata ja kommentoida. Jos tästä kehittyy jonkinlainen suomenkielinen vastine Lokarnos.comille, niin se on loistavaa. Ja vielä lopuksi sanottakoon, että tuo alustava systeemi löytyy [url=http://www.nysalor.net/linkit/]täältä[/url]. Kommentoida saa.
Kymppimies linkki 20. toukokuuta 2003 kello 1.36
Kymppimies 20. toukokuuta 2003 kello 1.36 linkki Ehdin nyt jo käymään tuolla, systeemi vaikuttaa hienolta ja ainakaan ensisilmäyksellä en huomannut mitään vikaa. Ulkoasu vaikutti vähän karulta mutta toisaalta yksinkertainen on kaunista, etkä tainnut mainita että se välttämättä jää tuon näköiseksi. Uskon että pienellä työllä tuosta saadaan jotain upeaa aikaan... :-D
humis linkki 20. toukokuuta 2003 kello 9.10
humis 20. toukokuuta 2003 kello 9.10 linkki Ei yhtään hassumpi järjestelmä, tarpeeksi yksinkertainen ja kevyt. Hieman sekava ihan aluksi mutta nopeasti siihen pääsi sisäänkin. Ainoa mikä hämää pahemmin on se, miksi ihmeessä admin-linkkejä pitää näkyä ei-sisäänkirjautuneille ja ei-admin-käyttäjille jopa kaksi kappaletta ja toinen vielä ensimmäisenä keskellä niin että siihen varmasti ensimmäisenä osuu hiirikäsi. -- edit voisi olla myös hyvä, jos kategorian kuvaus näkyisi myös kategorian sivulla.
Sampi linkki 20. toukokuuta 2003 kello 10.35
Sampi 20. toukokuuta 2003 kello 10.35 linkki Vaikuttaa oikein nätiltä systeemiltä, joskin olen samaa mieltä Tero Kaijan kanssa noista admin-linkeistä. Lisää sisältöä vain, pommitan kun ehdin etsiä. Nimestä: Eikö tällaiseen verkkosovellukseen sopisi joko Aranea tai Arachne Solara? kompromissi.nysalor.net? Aranea.nysalor.net?
newsalor linkki 20. toukokuuta 2003 kello 11.54
newsalor 20. toukokuuta 2003 kello 11.54 linkki Lokarnoksen paras puoli on mielestäni se, että hakukoneet janoavat tälläisten palvelimien linkkejä. Moni RQ/Glorantha -linkki on varmasti jäänyt löytämättä nykyisessä linkkisivujen sekamelskassa. Glorantha.comin linkkilista ei ole entisensä. Suomipojat pitivät sitä paremmin yllä. Joka tapauksessa merkittävää on, että nyt saattaa alkaa aihepiireittäin hakeminen googlellakin onnistumaan. Vuoden kahden päästä ollaan pitkällä!
Nysalor linkki 20. toukokuuta 2003 kello 14.06
Nysalor 20. toukokuuta 2003 kello 14.06 linkki Kymppimies: [i:f2b8c445ba]Ulkoasu vaikutti vähän karulta mutta toisaalta yksinkertainen on kaunista, etkä tainnut mainita että se välttämättä jää tuon näköiseksi.[/i:f2b8c445ba] Ulkoasua voi kyllä kehittää ja värejä muuttaa. Niidenkin suhteen hyvät ehdotukset ovat tervetulleita, sillä en mikään ulkoasun suunnittelun asiantuntija. Ehdottomasti kuitenkin tausta tai taustavärin tulee olla vaalea ja tekstin tummaa, sillä vaalea teksti tummalla pohjalla on minusta ikävä silmille. humis: [i:f2b8c445ba]Ei yhtään hassumpi järjestelmä, tarpeeksi yksinkertainen ja kevyt. Hieman sekava ihan aluksi mutta nopeasti siihen pääsi sisäänkin.[/i:f2b8c445ba] Hyvä, että miellyttää. Jos haluat, niin voin laittaa myös sinut administraattoriksi linkkilistaan. [i:f2b8c445ba]Ainoa mikä hämää pahemmin on se, miksi ihmeessä admin-linkkejä pitää näkyä ei-sisäänkirjautuneille ja ei-admin-käyttäjille jopa kaksi kappaletta ja toinen vielä ensimmäisenä keskellä niin että siihen varmasti ensimmäisenä osuu hiirikäsi.[/i:f2b8c445ba] Otinkin sen ylhäällä olevan linkin pois. Alhaalla oleva on siinä mielessä hyödyllinen, että administraattori pääsee kirjautumaan sitä kautta suoraan hallintapaneeliin. [i:f2b8c445ba]voisi olla myös hyvä, jos kategorian kuvaus näkyisi myös kategorian sivulla.[/i:f2b8c445ba] Totta. Laitoin sen nyt näkymään myös kategorian sivulla. Sampi: [i:f2b8c445ba]Vaikuttaa oikein nätiltä systeemiltä, joskin olen samaa mieltä Tero Kaijan kanssa noista admin-linkeistä.[/i:f2b8c445ba] Tarkoitat varmaan humista. :) Joka tapauksessa hallintolinkki on enää alareunassa ja senkin voi toki halutessaan säädellä niin, ettei se näy tavallisilla käyttäjillä. [i:f2b8c445ba]Lisää sisältöä vain, pommitan kun ehdin etsiä.[/i:f2b8c445ba] Sinne saa tosiaan vapaasti ehdottaa uutta sisältöä ja hyväksyn kyllä kaikki asialliset linkit. Kannattaa pitää mielessä, että se on erityisesti tarkoitettu linkeille, jotka johtavat suoraan materiaalin äärelle, mutta yleisen viittauksen Glorantha- yms. kotisivulle voi laittaa niille tarkoitettuun kategoriaan. Aion itsekin tunkea lisää linkkejä, kunhan ehdin, ja linkkejä minulla onkin varastossa reilusti. Toistaiseksi sitten vain suomenkielistä materiaalia linkkilistaan, kiitos, mutta joskus tulevaisuudessa varmaan englanninkielistä. [i:f2b8c445ba]Nimestä: Eikö tällaiseen verkkosovellukseen sopisi joko Aranea tai Arachne Solara? kompromissi.nysalor.net? Aranea.nysalor.net?[/i:f2b8c445ba] Hyviä ideoita. Arachne Solaran (linkki)verkko tai jotakin sen tapaista voisi olla hyvä nimi sivustolle. En vain tiedä, olisiko arachnesolara.nysalor.net liian pitkä ja hankala osoite sivustolle. Ehdotuksia tai kommentteja nimen tiimoilta otetaan vieläkin vastaan.
Sampi linkki 20. toukokuuta 2003 kello 14.11
Sampi 20. toukokuuta 2003 kello 14.11 linkki [quote:f95f2cd561]Tarkoitat varmaan humista[/quote:f95f2cd561] Opettele lukemaan, Sampi. Juu, arachnesolara.nysalor.net on tosiaankin liian pitkä, siksi mietinkin Araneaa. Selvä, vain suomekieliset haussa. Ilmoittele täällä sitten kun haluat englanninkielistä materiaalia.
humis linkki 20. toukokuuta 2003 kello 19.29
humis 20. toukokuuta 2003 kello 19.29 linkki Mielelläni otan ylläpitäjän oikeudet. Vielä kommentteja: [list:190268116c] [*:190268116c]Linkeistä ei näy yhtään, minne ne vievät. [*:190268116c]Linkkien näkymättömyys pahentaa ongelmaa, mutta olisi muutenkin mukava tietää mihin laajempaan kokonaisuuteen (kenen sivut) mikäkin linkki liittyy. Joku kategorioita ristilinkkaava "samassa paikassa myös: xxx yyy zzz" olisi tietysti ihan loistava lisä, mutta ohjelma tuskin ainakaan itsessään tukee tätä. [/list:u:190268116c]
Nysalor linkki 22. toukokuuta 2003 kello 13.13
Nysalor 22. toukokuuta 2003 kello 13.13 linkki Sampi: [i:f4e54e3e0f]Juu, arachnesolara.nysalor.net on tosiaankin liian pitkä, siksi mietinkin Araneaa.[/i:f4e54e3e0f] Aranea on vain turhan peikkokeskeinen nimi, eikä lainkaan yhtä merkittävä kuin Arachne Solara. Tietysti osoitteeseen voisi laittaa vain ensimmäisen osan nimestä eli arachne.nysalor.net. [i:f4e54e3e0f]Selvä, vain suomekieliset haussa. Ilmoittele täällä sitten kun haluat englanninkielistä materiaalia.[/i:f4e54e3e0f] Olen lisäillyt linkkilistaan kaikkia mahdollisia suomenkielisiä linkkejä, joita vain tiedän ja olen hakuohjelmilla löytänyt. Varmastikaan kokoelma ei ole vielä lainkaan kattava, joten lisää suomenkielisiä linkkejä saa ehdotella. Kannattaa ihmeessä kirjautua järjestelmään ja linkkejä saa arvostella ja kommentoida. humis: [i:f4e54e3e0f]Mielelläni otan ylläpitäjän oikeudet.[/i:f4e54e3e0f] Olen laittanut ne sinulle nyt. Mutta jostakin kumman syystä hallintapaneeli ei suostu tällä hetkellä toimimaan. Yritän katsella, mikä siinä on ongelmana. [i:f4e54e3e0f]Linkeistä ei näy yhtään, minne ne vievät.[/i:f4e54e3e0f] Joo, näin on. En näkisi tätä kuitenkaan kovin suurena haittana. Toisaalta osoitteen voisi ehkä laittaa aina näkyviin kuvauksen jälkeen ennen tähtiluokitusta. [i:f4e54e3e0f]Linkkien näkymättömyys pahentaa ongelmaa, mutta olisi muutenkin mukava tietää mihin laajempaan kokonaisuuteen (kenen sivut) mikäkin linkki liittyy. Joku kategorioita ristilinkkaava "samassa paikassa myös: xxx yyy zzz" olisi tietysti ihan loistava lisä, mutta ohjelma tuskin ainakaan itsessään tukee tätä.[/i:f4e54e3e0f] Tuollaisen voisi varmaan kyllä toteuttaa. Täytyisi vain miettiä, millä tavalla systeemi toimisi. Se vaatisi varmasti kyllä pääsivun määrittämistä ihan käsipelillä, koska systeemi tuskin itse voisi päätellä, mikä sivu on sivuston pääsivu.
Nysalor linkki 29. toukokuuta 2003 kello 14.21
Nysalor 29. toukokuuta 2003 kello 14.21 linkki Linkkilistassa on jo yli 250 linkkiä, joten ihan mukavasti suomenkielistä materiaalia on löytynyt. Lisää linkkejä silti vielä kaivataan ja ehkäpä nyt olisi jo aika miettiä, miten englanninkielisen materiaalin lisääminen listaan onnistuisi. Tietysti materiaalin voisi lisätä noin vain kategorioihin, mutta suurentaisikohan se liikaa joitakin kategorioita ja hautaisi alleen suomenkielisen materiaalin? Yksi mahdollisuus olisi laittaa jokaiseen kategoriaan erillinen alakategoria englanninkieliselle materiaalille. Ideoita tai mielipiteitä tämän tiimoilta? Linkkilistalla ei ole vieläkään nimeä, mutta joitakin ehdotuksia on esitetty. Tällä hetkellä olen Arachne Solaran linkkilista -nimen kannalla ja nimen voisi lyhentää nettiosoitteeseen arachne.nysalor.net. Kuitenkin muutkin nimiehdotukset olisivat vielä tervetulleita. Myös ulkoasun kohentamiseen saisi ehdotella jotakin. Kalikoksen hallituksen viimeisimmässä kokouksessa päätettiin, että linkkilista otettaisiin Kalikoksen toimintoihin mukaan siten, että sinne laitetaan linkki Kalikoksen sivuilta ja myös osoite jotakin.kalikos.org. (Siksi siirsin keskustelun tänne.) Fyysisesti systeemi pysyy minun palvelimellani, mutta se ei siis kuulu kiinteästi minun omiin sivuihini. Ylläpitäjänä olemme tällä hetkellä humis ja minä, mutta kaikki ovat tervetulleita ehdottamaan kokoelmaan suomenkieliseen materiaaliin johtavia linkkejä ja myös kommentoimaan ja arvostelemaan jo olemassa olevia linkkejä. Itse linkkilista löytyy toistaiseksi [url=http://www.nysalor.net/linkit/index.php]täältä[/url].
Ugly Psycho linkki 30. toukokuuta 2003 kello 8.04
Ugly Psycho 30. toukokuuta 2003 kello 8.04 linkki Lyhyesti palautetta: Näyttää hel-vetin hyvältä, ulkoasu toimii ja materiaalia piisaa. Jo mainittu linkin osoite olisi hyvä saada näkyviin, minä muistan usein sivuja pelkän osoitteenkin perusteella. Jos engl. materiaalia otetaan mukaan kannattaisin sen selvää erottamista noista suomenkielisistä. Säännöt -osion alle voisi minusta pistää tuon lomakelinkin myös, ja lomakkeista näyttäisi tuo meitin lomake muuten puuttuvan ( http://www.saunalahti.fi/~ugly/extrat/rqlom.pdf ). Mainintaa, että on aika houserule -riippuvainen, mutta myös avuksi jos meidän sääntöjä erehtyy käyttämään.
Nysalor linkki 30. toukokuuta 2003 kello 14.24
Nysalor 30. toukokuuta 2003 kello 14.24 linkki Ugly Psycho: [i:5ca54630a6]Jo mainittu linkin osoite olisi hyvä saada näkyviin, minä muistan usein sivuja pelkän osoitteenkin perusteella.[/i:5ca54630a6] Se saattaa pian toteutuakin, jos muita nimiehdotuksia ei tule. [i:5ca54630a6]Jos engl. materiaalia otetaan mukaan kannattaisin sen selvää erottamista noista suomenkielisistä.[/i:5ca54630a6] Joo, se varmaan toteutuisi siten, että jokaiseen kategoriaan tulisi aina englanninkielisen materiaalin alakategoria. [i:5ca54630a6]Säännöt -osion alle voisi minusta pistää tuon lomakelinkin myös, ja lomakkeista näyttäisi tuo meitin lomake muuten puuttuvan[/i:5ca54630a6] Hahmolomakkeita on tosiaan saattanut jäädä vielä puuttumaan. Voin toki tuon lomakkeen lisätä, mutta voit kyllä itsekin lisätä sen ja kirjoittaa mukaan mieleisesi kuvauksen. Kaikki kävijät ovat tervetulleita ehdottamaan lisää linkkejä kokoelmaan ja ne ilmestyvät sinne heti, kun ylläpitäjä on hyväksynyt ne. Jos materiaali on jotenkin epätavallisessa muodossa (kuten pdf-muodossa), siitä kannattaa laittaa kuvauksen yhteyteen vielä maininta.
Ugly Psycho linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 10.29
Ugly Psycho 2. kesäkuuta 2003 kello 10.29 linkki [quote:87e8bd85cc="Nysalor"]Hahmolomakkeita on tosiaan saattanut jäädä vielä puuttumaan. Voin toki tuon lomakkeen lisätä, mutta voit kyllä itsekin lisätä sen ja kirjoittaa mukaan mieleisesi kuvauksen. Kaikki kävijät ovat tervetulleita ehdottamaan lisää linkkejä kokoelmaan ja ne ilmestyvät sinne heti, kun ylläpitäjä on hyväksynyt ne. Jos materiaali on jotenkin epätavallisessa muodossa (kuten pdf-muodossa), siitä kannattaa laittaa kuvauksen yhteyteen vielä maininta.[/quote:87e8bd85cc] Lisäilin itse, nyt kun oli aikaa tajuta miten se toimii. Mutta todellakin, loistava systeemi tuo on. Osoite ei siis ole vielä lopullinen?
Nysalor linkki 15. marraskuuta 2003 kello 16.03
Nysalor 15. marraskuuta 2003 kello 16.03 linkki Linkkilista on nyt liitetty Kalikoksen sivuihin osoitteella [url=http://linkit.kalikos.org/]http://linkit.kalikos.org/[/url] ja se on korvannut Kalikoksen vanhan ja suppean linkkilistan. Linkkejä on kertynyt tähän mennessä jo yli 300 ja itse olen pyrkinyt laittamaan kaiken tietämäni Gloranthaan, Hero Warsiin, HeroQuestiin tai RuneQuestiin liittyvän suomenkielisen materiaalin linkitetyksi, mutta varmasti materiaalilinkkejä vielä puuttuu. Siksipä ihan kaikki ovat tervetulleita lähettämään linkkilistaan noihin aiheisiin liittyville suomenkielisille sivuille johtavia linkkejä kuvauksineen. Myös jo olemassa olevia linkkejä saa kommentoida ja arvioida. Helpoiten se käy rekisteröitymällä systeemiin, vaikka se ei ole pakollista.
Jucaza linkki 7. huhtikuuta 2004 kello 10.23
Jucaza 7. huhtikuuta 2004 kello 10.23 linkki Pakko vaan sanoa että näyttää todella hyvältä. 340 linkkiä ei ole mikään heppoinen suoritus. Tiedän mitä nyt ajattelette.. että miksi Jucaza kaivoi tämän keskustelun takaisin pinnalle. No minulla on syykin. Huomasin että tuolla on paljon Runequest, Heroquest ja Herowars skenaarioita. Ajattelin ottaa niistä jonkun, mutta en osaa päättää mitä. En siksi että kaikki näyttää niin hyvältä vaan siksi, koska en tiedä mikä niistä sopisi aloittelijalle eli minulle. Eli kysymykseni kuuluu: Voisiko niihin skenaarioihin laittaa jonkinlaisen 'vaikeusasteen' tai edes mainita että tämä ei sovi aloittelijoille tai toisinpäin. Kiitos.
newsalor linkki 8. huhtikuuta 2004 kello 0.00
newsalor 8. huhtikuuta 2004 kello 0.00 linkki Jaahas. No tuota kyllä niistä toisaalta näkee pärjäävätkö ne hahmot niissä seikkailuissa. Ainakin ne taistelupuolen hommat voi tarkistaa vertailemalla osumamahdolisuuksia ja magian määrää voi myös vertailla. Jos kampanjasi hahmot ovat liian vahvoja tai heikkoja jotain seikkailua pelaamaan, niin ainahan voit säätää vastuksia tai varastaa idean ja kirjoittaa oman seikkailusi. Periaatteessa olet kuitenkin oikeassa, eli olisihan se suositeltava taitotaso hyvä olla siellä mukana.
Nysalor linkki 8. huhtikuuta 2004 kello 13.12
Nysalor 8. huhtikuuta 2004 kello 13.12 linkki Jucaza: [i:23dd19f974]Eli kysymykseni kuuluu: Voisiko niihin skenaarioihin laittaa jonkinlaisen 'vaikeusasteen' tai edes mainita että tämä ei sovi aloittelijoille tai toisinpäin.[/i:23dd19f974] Olisihan se tietysti mahdollista, mutta pidän itse parempana sitä, että jokainen arvioi itse skenaarion vaikeusasteen, olipa sitten kysymys haasteiden voimatasosta tai skenaarion pelaamisen vaatimasta roolipelillisestä kokemuksesta. Aloittelijalle sopiminen on aina vähän tulkinnanvaraista. Tietysti skenaarion kirjoittaja voisi sanoa skenaarionsa alussa jotakin siitä, millainen skenaario on kyseessä. Hän luultavasti itse tietää parhaiten, mihin tarkoitukseen on skenaarion laatinut. :) Omista skenaarioistani Karhunkaato, Liskolaisten pulma ja Teelo Norrin suojatit ovat sellaisia skenaarioita, jotka nähdäkseni sopivat aloittelevan pelinjohtajan vedettäviksi kohtuullisen hyvin. Erityisesti Karhunkaato valmiine pelihahmoineen on helppo aloittaa, kunhan tietää vähän keskiajasta ja käyttää sitä roolin pelaamisen apuna. Kannattaa toki muistaa aina se, että skenaarioitani saa viritellä ihan vapaasti omaan käyttöönsä ja tällöin voi myös vaikuttaa siihen, kuinka hankalia kohdattavat ongelmat ovat.