Vanha foorumi

Takaisin

Heittoaseilla tähtääminen

RuneQuestin säännöt
ZamboNet 29. toukokuuta 2003 kello 13.48
Kirjoittaja Viesti
ZamboNet linkki 26. toukokuuta 2003 kello 22.33
ZamboNet 26. toukokuuta 2003 kello 22.33 linkki [i:dd432e775f]- HEITTOASEILLA TÄHTÄÄMINEN - Eri osumakohtiin tähtääminen hoituu oheisen kuvan mukaan: 100% - koko Fassur ; ) 75% - alatorso (vatsa ja jalat) tai ylätorso 50% - yksittäinen osumapaikka (vaikka se pää) 25% - yksityiskohdat (silmä, kämmen, pakara) Jos Fassur juoksee karkuun (poikittain ampumasuuntaan nähden), väistelee, haisee ja on kaukana, niin onnistuneesta laukauksesta tulee tietysti legendaarisempi. Meillä on tapana alkaa puolittelemaan osu-ja-uppos prossaa, jos etäisyyttä alkaa olla yli 30m ampuma-aseilla, ja heitto-aseilla mikäli vihulainen on ennättänyt yli perus heittokantaman (=voima (ominaisuus)). +20% osumiseen jokaiselta "tähdätyltä" ih:lta - maksimi plussat on 100% (eli maksimi-maksimi ampumisprossa on taito x 2 +muutos ( +ase bonukset) ). Jokaista tähdättyä ih:ta kohti pitää onnistua taito -tarkistuksessa, epäonnistuminen johtaa kaikkien (aiempienkin) tähtäys plussien menettämiseen. maksimi (100%) plussiin päästyään heitetään tarkistus aivan normaalisti joka vuorolla. Tähtäämisessäkin voi huijata. Esim. Gladana tahtoo toivottaa sienen takaa karjuen, tietty peikkomoukarin kanssa, kohti ryntäävän peikon tervetulleeksi. Päivän sana on nuoli silmään - aikaa vain kaksi ih:ta. Yksi tähtäämiseen toinen vapauttamiseen, kolmannella joutuu jo väistö puuhiin (jos joutuu). Gladana jousi hyök. 102%, jonka silmään tähtääminen rokottaa (25%) 25% (pyöristys tietty ales) + yksi vuoro tähtäämistä. Tähtäys heitto 102% + 14(hyök. muutos) = 116%:lla onnistuu tietysti, jolloin lopullinen osuma prossa on 25 + 20 = 45 + 14 = 59%!!! Yep, tuli peikko avautumaan väärälle haltialle... Vertailun vuoksi sama temppu 47% basic armeijan pulliaiselta. Ensin MHT -tarkistus panikoimisen varalta. Sitten tähtäys 47% +3(hyök. muutos) = 50%, jos tämän tyrii, niin kuolo korjaa! Ja lopuksi vielä itseheitto 11 + 20 + 3 = 34%. Joten todennäköisyys sille, että peikko pysyy lihansyöjänä on huomattavasti parempi. UUDEN NUOLEN ottaminen kestää kuusi iskuhetkeä - kolme ottamiseen ja kolme asettelemiseen. TT 80-100%:n "maksimi" NPP -JousiSankarit hoitaa tietty homman neljään vuoroon. [/i:dd432e775f] Tässä ei ole minun luomani tähtäyssysteemi heittoaseille, mutta minusta järkevä. Ikävä kyllä en muistanut ottaa nettiosoitetta ylös, kun kopioin tämän muistiin, joten en osaa suoralta kädeltä sanoa tekijää. Ties vaikka olisi joku täältä foorumilta =D Jokatapauksessa - olkaapa hyvät. Ja propsit tekijälle sitten, jos niitä tulee :wink:
Nysalor linkki 26. toukokuuta 2003 kello 22.56
Nysalor 26. toukokuuta 2003 kello 22.56 linkki ZamboNet: [i:fd8bfdb1d7]Tässä ei ole minun luomani tähtäyssysteemi heittoaseille, mutta minusta järkevä. Ikävä kyllä en muistanut ottaa nettiosoitetta ylös, kun kopioin tämän muistiin, joten en osaa suoralta kädeltä sanoa tekijää. Ties vaikka olisi joku täältä foorumilta =D[/i:fd8bfdb1d7] Tuosta sääntökohdasta on ollut muistaakseni aikaisemminkin puhetta ja sen perusteella muistelin, että kyseessä oli Kasila ja hänen peliporukkansa säännöt. Nopea Google-haku vahvisti epäilyksen oikeaksi. Itse en ole vakuuttunut, että tuo sääntö olisi minun tarpeisiini riittävän toimiva ja yksinkertainen ja 20 %.n bonus jokaiselta tähdätyltä iskuhetkeltä on minusta liikaa. Mutta kukin tavallaan. Ja jos joku haluaa katsoa säännön alkuperäisessä asussaan, niin kannattaa katsoa se [url=http://www.lut.fi/~kasila/RQ/rules-2.htm]täältä[/url].
ZamboNet linkki 26. toukokuuta 2003 kello 23.05
ZamboNet 26. toukokuuta 2003 kello 23.05 linkki [i:1423337a11]Tuosta sääntökohdasta on ollut muistaakseni aikaisemminkin puhetta ja sen perusteella muistelin, että kyseessä oli Kasila ja hänen peliporukkansa säännöt. Nopea Google-haku vahvisti epäilyksen oikeaksi. Itse en ole vakuuttunut, että tuo sääntö olisi minun tarpeisiini riittävän toimiva ja yksinkertainen ja 20 %.n bonus jokaiselta tähdätyltä iskuhetkeltä on minusta liikaa. Mutta kukin tavallaan. Ja jos joku haluaa katsoa säännön alkuperäisessä asussaan, niin kannattaa katsoa se täältä.[/i:1423337a11] Aah, en olekaan tainnut lukea sitä aihetta, jossa keskustelua tästä käytiin. Mutta tuo on totta, että 20% on hiukan liikaa jokaiselta IH:lta, laskisin sen mielelläni 5-10%, mutta maksimi saa tosiaan olla aika korkealla, koska jousella voi todellakin hyvällä osaamisella+tähtäämisellä osua hyvinkin pieniin kohteisiin. Esimerkkinä toimikoon olympiatason ampujat. Ja mitä monimutkaisuuteen tulee, ei systeemi minusta liian monimutkainen ole missään tapauksessa. Suurin kynnyshän on vain ottaa se käyttöön. Aikansa kun sen kanssa on pelannut, se toimii lähes yhtä nopeasti kuin alkuperäinen systeemi. Mutta kuten sanottua, kukin tavallaan. Ja tosiaan Kasilahan se taisi olla =D, pääsi vain unohtumaan. Anteeksi Kasila :o
Kasila linkki 27. toukokuuta 2003 kello 5.18
Kasila 27. toukokuuta 2003 kello 5.18 linkki Jeps Eipäs muuta kun sellanen tarkennus tohon seuraavaan: [quote:5e3bbb4992]Itse en ole vakuuttunut, että tuo sääntö olisi minun tarpeisiini riittävän toimiva ja yksinkertainen ja 20 %.n bonus jokaiselta tähdätyltä iskuhetkeltä on minusta liikaa.[/quote:5e3bbb4992] Pitää muistaa että tässä pitää onnustua "pitämään" piikilla kohde esim ne 2 IH:ta eli kohde joka juoksee metässä on huomattavasti vaikeampi pitää piikillä kuin lepotuolissa köllöttävä peikko. ;) Niin tässä lähdettiin (taustaa ) siitä että olympia tason jousiampujat osuvat helpommin pullonkorkkiin. Siis ns. lineaarinen taito muuttu tässä exponentiaaliseksi--- Viimekerralla pelatessamme Kein heitti keihäällä ja (tähtäsi) keskittyi viskaamaan karkuun juoksevaa broota keihäällä. raukalla oli 24%taito heittokeihäässä. ... jokainen voi miettiä kannattaakos silloin tähdätä. Taas kun kaveri heitti 8 broon läjää niin ei sillon tähtäillä kun tulee ne 5%+ per kasassa olia... Kuten sanottu kukin tavallaan... Hienoa kuulla kritiikkiä asiasta ja avointa pohdiskelua. toi +20 on todella makuasia... jeha,,, ;)
Sampi linkki 27. toukokuuta 2003 kello 6.24
Sampi 27. toukokuuta 2003 kello 6.24 linkki Tuo oli kyllä omasta mielestäni hyvä kohta noissa Kasilalalisissa säännöissä. Nuohan nyt ovat muutenkin paljon nopeammat säännöt, joten se 20%/IH ei ole mielestäni liikaa, kun miekallakin voi hutkia monta kertaa meleevuorossa. Mutta, kuten Kasila sanoi, on vaikea pitää juoksevaa peikkolaisninjaa hollilla edes yhtä iskuhetkeä. Miten muuten Kasila hoidat sen, että pysyykö liikkuva maali "piikillä"?
Kasila linkki 27. toukokuuta 2003 kello 7.55
Kasila 27. toukokuuta 2003 kello 7.55 linkki Piikillä pysyminen periaatteessa on "sama" kun ampumataito +muutos tietysti tähän tulee tiheästä metsästä 75% miinusta ;) , mutta se on hiema aina sumeaa logiikkaa miten kohde "väistelee"... Esimerkki... SIIS huom ei sääntö vaan päättely ja joka tilanteessa erillaista... Metsästä tulee riimumestarin kirjan osoittamat miinukset aka. tiheä metsä yms, Jos kohde tulee kohti tai menee suoraan karkuun niin ei tule muutosta (ellei sitten tule juuri kantaman rajoille.).. sivuttais siirtymisestä olen ottanut sellaisen nyrkkisäännön että noin 5-30 metriä (voima x 2 karkeasti) niin -10% miinusta kauvempana -10% jokaisesta liikkeestä (siis 3 yli) ja jokaisesta 30 metrisä... Tää on sitten sellanen fiilispohjanen laskutoimitus... mutta etuna tässä on tavallaan se että ampuja saa samalla otteen siitä miten todennäköistä on muutenkin osua kohteeseen... heeh... siis sellanen elokuva tilanne jossa pahis kirmaa 30 metrin päässä karkuun ja sillä on hyvyys pentu kainalossa. Kamera siiryy hyviksen taakse joka nappaa jousen ja vetää nuolen poskelle... Kamera arkentuu kohteeseen, joka singahtelee risukossa... välillä kohde katoaa ja sitten taas se on piikillä... Pelaaja tässä apauksessa heittää joka vuorolla tähtäystä.--- välllä onnistuu ja välillä taas menettää "plussat"--- sitten tulee paikka ja hän saa tähdättyä kohdetta 2 IHta putkeen ja ampuu... ja osuu pahista (ottakai) kuolettavasti. Elokuvasta Viimeinen mohikaani muurilta ampumiskohtaus... siitä ollen fiiliksen esimerkkiin ottanut... ;) Ei kannata ottaa liikaa ressiä siitä milloin ja miten niitä miinuksia tulee mutta kannataa sanoo pelaajalle että mitä on suurinpiirtein odotettavissa. Muutenkin ei kannata sanoo pelaajille tarkkoja miinuksii ettei mene pelaajilla liikaa nopan viksely "varman" rajan ylitteluksi.. heh kun annan pelaajien heittää noppaa osumissa niin sanon yleensä... "no viskaa alle 40 niin on saumaa osuu..." todellisuudessa raja on 45% mutta pelaajat ei sitä tarkkaan tiedä
wakboth linkki 27. toukokuuta 2003 kello 7.58
wakboth 27. toukokuuta 2003 kello 7.58 linkki Ihan sinänsä näpsäkkä sääntö kyllä. En oo kokeillu, melkeinpä voisi... Sen verran tuli mieleen, että lähtökohtaisesti olympiajousiammunta ei ehkä ole se "realistisin" vaihtoehto, mihinkä sääntönsä perustaa... olympiajousella ammuttaessa ampuja tietää etäisyyden tarkasti, maalin ja ampujan välillä ei ole korkeuseroja, tuuliolosuhteet on helpoin arvioida ja ampuja todellakin keskittyy suoritukseen hiukan enemmän kuin 2 IH... kokonaan toinen laji on sitten vaistoammunta tai maastoammunta, miksi sitä nyt sanotaankaan. Yksittäisen Conanin tappeluammunta on varmaan lähimpänä sitä. Siihen en tuota 20% bonaria antaisi per IH. No, kuhan on kivaa.
Sampi linkki 27. toukokuuta 2003 kello 7.59
Sampi 27. toukokuuta 2003 kello 7.59 linkki Hyvä, fiilispohjalta minäkin pelejäni vedän. Vaikuttaa kuitenkin varsin käyttökelpoiselta systeemiltä tuo, ainkain tuo "saako ajoissa pahiksen piikille 2 ih:ksi" saa aikaan sopivaa jännitystä nopanheittoihin. Hyvä systeemi!
Vader linkki 27. toukokuuta 2003 kello 12.22
Vader 27. toukokuuta 2003 kello 12.22 linkki [quote:337cf80dc1="ZamboNet"]Aah, en olekaan tainnut lukea sitä aihetta, jossa keskustelua tästä käytiin. Mutta tuo on totta, että 20% on hiukan liikaa jokaiselta IH:lta, laskisin sen mielelläni 5-10%, mutta maksimi saa tosiaan olla aika korkealla, koska jousella voi todellakin hyvällä osaamisella+tähtäämisellä osua hyvinkin pieniin kohteisiin. Esimerkkinä toimikoon olympiatason ampujat.[/quote:337cf80dc1] Kannattaa tässäkin keskustelussa taas muistaa, että joku maksimi on hyvä pitää - käsi meinaan rupeaa aika nopeasti väsymään ja tärisemään, jos vähänkin pitempään tähtäilee. Aivan sama onko kyseessä lyhyt jousi, pitkä jousi, jalkajousi tai 7,62 RK-62.
Nysalor linkki 27. toukokuuta 2003 kello 13.23
Nysalor 27. toukokuuta 2003 kello 13.23 linkki ZamboNet: [i:10e2011fc5]Ja mitä monimutkaisuuteen tulee, ei systeemi minusta liian monimutkainen ole missään tapauksessa.[/i:10e2011fc5] Kyllä se tässä tapauksessa eli minun makuuni on liian monimutkainen. Tuossa säännössä ei hirveästi innosta ruveta laskemaan maksimiosumaprosenttia tuolla kaavalla, joka säännössä on esitetty. En ole innostunut myöskään siitä, että jokaisella tähtäysiskuhetkellä pitäisi heittää noppaa, eikä pelkästään laukauksen aikana. Mainittakoon vielä, että Kasilan ja kumppanien systeemistä poiketen minä en laske juuri lainkaan taistelua iskuhetkien tarkkuudella, vaan meleevuorojen. Sampi: [i:10e2011fc5]Nuohan nyt ovat muutenkin paljon nopeammat säännöt, joten se 20%/IH ei ole mielestäni liikaa, kun miekallakin voi hutkia monta kertaa meleevuorossa.[/i:10e2011fc5] Suhteutan tuota vain siihen, että Riimumestarin kirjan osumamuutostaulukon eri asioista antamat bonukset tuntuvat paljon pienemmiltä kuin Kasilan systeemin tähtäysbonukset. +20 % tulee täydellisestä yllätyksestä tai kaatumisesta maahan, eikä liikkuminen puolestaan vähennä kuin 10 % osumasta. Koska käytän suunnilleen tuontapaisia muutoksia, minusta tosiaan Kasilan systeemin kymmenien prosenttien bonukset ovat minun peleihini liikaa. Eri asia voi olla sitten, jos käyttää Kasilan systeemiä kokonaisuudessaan, mutta perussysteemillä, jota minä käytän, ei miekallakaan voi tavallisesti hutkia montaa kertaa meleevuorossa noin vahingon kannalta. Vader: [i:10e2011fc5]Kannattaa tässäkin keskustelussa taas muistaa, että joku maksimi on hyvä pitää - käsi meinaan rupeaa aika nopeasti väsymään ja tärisemään, jos vähänkin pitempään tähtäilee. Aivan sama onko kyseessä lyhyt jousi, pitkä jousi, jalkajousi tai 7,62 RK-62.[/i:10e2011fc5] Ellei sitten ampuma-ase ole tuettu. Itse vain mieluiten pidän systeemin mahdollisimman yksinkertaisena, vaikka se varmasti syökin realismia käden väsymisestä ja muista ampumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Kasila linkki 27. toukokuuta 2003 kello 16.26
Kasila 27. toukokuuta 2003 kello 16.26 linkki [quote:14212454b8]Kannattaa tässäkin keskustelussa taas muistaa, että joku maksimi on hyvä pitää - käsi meinaan rupeaa aika nopeasti väsymään ja tärisemään, jos vähänkin pitempään tähtäilee. Aivan sama onko kyseessä lyhyt jousi, pitkä jousi, jalkajousi tai 7,62 RK-62. [/quote:14212454b8] joo 3 IHta on maksimi Ei kaikesta tarttee tykätä.. Toi 20% on aika rankka joidenkin mielestä. Mielestäni ok (luonnollisestu) joten kukin tavallaan. myöhemmin lisää... (vaimoke kutsuu)
ZamboNet linkki 27. toukokuuta 2003 kello 20.53
ZamboNet 27. toukokuuta 2003 kello 20.53 linkki [i:8a9cb0b0d3]Kannattaa tässäkin keskustelussa taas muistaa, että joku maksimi on hyvä pitää - käsi meinaan rupeaa aika nopeasti väsymään ja tärisemään, jos vähänkin pitempään tähtäilee. Aivan sama onko kyseessä lyhyt jousi, pitkä jousi, jalkajousi tai 7,62 RK-62. [/i:8a9cb0b0d3] Muutama iskuhetki ei todellakaan ole kovin pitkä aika. Sekunneista puhutaan. Parikymmentä sekuntia tarvitaan siihen, että alkaa tähtääminen kunnolla herpaantumaan. Tämän sanon siis näppituntumalta mikä minulla on impulla ja jousella ampumisesta =D
Vader linkki 28. toukokuuta 2003 kello 13.21
Vader 28. toukokuuta 2003 kello 13.21 linkki [quote:c1f78c2259="ZamboNet"]Muutama iskuhetki ei todellakaan ole kovin pitkä aika. Sekunneista puhutaan. Parikymmentä sekuntia tarvitaan siihen, että alkaa tähtääminen kunnolla herpaantumaan. Tämän sanon siis näppituntumalta mikä minulla on impulla ja jousella ampumisesta =D[/quote:c1f78c2259] Ei ole ei, mutta parikymmentä sekuntia on noin parikymmentä IH:ta. Parikymmentä IH:ta per +20% tekee sellaset 400%:a. Mitä sitten ajan takaa. Melko varmasti toisen iskuhetken tähtäyslisä ei ole yhtä paljon kuin ensimmäisen. Kolmannesta on vähemmän hyötyä kuin toisesta ja kahdennenkymmenennen tähtäysIH:n vaikutus on melko minimaalinen verrattuna ensimmäiseen. Onkohan tämä nyt sitten joku logaritminen kehitys tai jotain... Näin siis tosielämässä, sääntöihin todella hankala pultata. Jos et ole koskaan ampunut jousella, niin muutamien iskuhetkien tähtäyksellä ei pitäisi olla vaikutusta (powergamerit huom). Maksimitähtäyksen voisi mielestäni pitää siis kohtuu matalana. Heitetään hatusta, 5%-lisä ja saatu hyöty korkeintaan nykyinen taito, eli osumaprosentin voisi korkeintaan tuplata. Tai jotain tällaista.
ZamboNet linkki 29. toukokuuta 2003 kello 0.31
ZamboNet 29. toukokuuta 2003 kello 0.31 linkki [i:8af9d0ba31]Ei ole ei, mutta parikymmentä sekuntia on noin parikymmentä IH:ta. Parikymmentä IH:ta per +20% tekee sellaset 400%:a. [/i:8af9d0ba31] Edelleen, kuten Kasila sanoi, se, että pitää kohteen hollilla 20 sekuntia on suoritus sinänsä. Ja minusta kyllä maksimi bonus tähtäyksestä tosiaan pienempi, ehkä juuri kuten ehdotit, kaksinkertainen taito. Silloin huomioon otettaisiin myös ampujan taito, eikä 10% taidolla voisi saada yli 100% osumismahdollisuutta missään tapauksessa. Mielestäni järkevä ajatus. [i:8af9d0ba31]Kolmannesta on vähemmän hyötyä kuin toisesta ja kahdennenkymmenennen tähtäysIH:n vaikutus on melko minimaalinen verrattuna ensimmäiseen. [/i:8af9d0ba31] Epäilemättä totta. Mutta sääntöihin tämän kääntäminen olisi aika työlästä, mutta tuskin kuitenkaan mahdotonta. [i:8af9d0ba31]Jos et ole koskaan ampunut jousella, niin muutamien iskuhetkien tähtäyksellä ei pitäisi olla vaikutusta [/i:8af9d0ba31] Itseasiassa olen kyllä ampunut jousella ja sanoisin, että jokaisen sekunnin tähtäyksellä on vaikutusta =) Itseasiassa kun asiaa miettii enemmän, niin osumisesta/tähtäämisestä voisi tehdä entistäkin joustavempaa. Eli siis, osumista alettaisiin laskea siitä kun nuoli asetetaan jänteelle ja jänne venytetään. Luonnollisestikaan juuri siinä vaiheessa osuminen ei ole kovinkaan korkea, vaikka olisi hyväkin ampuja. Siksi perusosumisen "tulemisen" voiskin jakaa kahtia, joista toinen tulee ensimmäisen IHn jälkeen siitä kun nuoli on jännitettynä ja toinen puoli toisen IHn jälkeen. Tämän jälkeen saisi tähtäyksestä vaikka perusprosentti jaettuna neljällä prosenttia lisää osumiseen jokaista tähdättyä IHta kohden (tietenkin sillä ehdolla, että kohde on hollilla, ei voi tähtäillä varastoon tähtäillen ilmaa :lol: ). Ja näitä tähtäysbonuksia voisi saada korkeintaan ne neljä, että osuminen voisi olla maksimissaan tuplasti perusosaaminen. Nuolen tietenkin voi laukaista missä vaiheessa tahansa sillä prosentilla mikä siihen mennessä on kertynyt. Ensimmäisen IHn jälkeen sillä puolella peruosaamisesta (CP:tä lainaten, tätä voisi sanoa nopeaksi vedoksi). Ja jotta systeemi toimisi kohtalaisen nopeasti hahmolomakkeessa voisi pitää tuota puolikasta ja neljäsosa prosenttia perustaidon vieressä, ettei kestäisi laskeskella niitä joka välissä. Hmm... tämä on siis ihan lennosta heitettyä. Olisiko tässä mitään järkeä? Ottaisi ainakin hyvin huomioon ampujan taidot.
Nysalor linkki 29. toukokuuta 2003 kello 1.10
Nysalor 29. toukokuuta 2003 kello 1.10 linkki ZamboNet: [i:193111ea6a]Itseasiassa olen kyllä ampunut jousella ja sanoisin, että jokaisen sekunnin tähtäyksellä on vaikutusta[/i:193111ea6a] Alkaa nyt vain jotenkin tulla mieleen, että eikös ihan perusampumakykyynkin jo sellaisenaan sisälly tähtääminen. Tuskin ampujat nyt aivan tähtäämättä nuoliaan ampuvat. Tietenkään tuossa ei voida huomioida kaikkia mahdollisia ampumiseen vaikuttavia tekijöitä, kuten käden väsymistä ja jokaista sekuntia, jonka aikana kohdetta on pidetty tähtäyksessä, mutta yhtä kaikki RuneQuestin taistelusysteemi on muutenkin abstrakti, ei mihinkään täydellisen realistiseen mallinnukseen pyrkivä. Minusta ei ehkä siis ole tarpeen kehitellä mitään suuria mallinnuskeinoja, vaan jossakin erikoistilanteessa summittaiset plussat tai miinukset kykyyn riittävät minulle. [i:193111ea6a]Ja jotta systeemi toimisi kohtalaisen nopeasti hahmolomakkeessa voisi pitää tuota puolikasta ja neljäsosa prosenttia perustaidon vieressä, ettei kestäisi laskeskella niitä joka välissä.[/i:193111ea6a] Turhan monimutkaiselta tuo vaikuttaa minusta silti. Vaikka olenkin lukenut lukion pitkän matematiikan, ei prosenttien laskeskelu kesken pelin ole minusta oikein piristävää, kun taistelut muutenkin tuntuvat olevan suhteellisen hitaita peleissäni. Tuota sääntöviritelmää en siis aio ottaa käyttöön enkä näe sitä itselleni tarpeellisenakaan. Mutta kuten aikaisemminkin on todettu, makuja on monenlaisia ja jotkut haluavat paljon mallintavampaa taistelua kuin minä ja jotkut taas vähemmän mallintavaa.
ZamboNet linkki 29. toukokuuta 2003 kello 1.37
ZamboNet 29. toukokuuta 2003 kello 1.37 linkki [i:303eadcf9d]Turhan monimutkaiselta tuo vaikuttaa minusta silti. Vaikka olenkin lukenut lukion pitkän matematiikan, ei prosenttien laskeskelu kesken pelin ole minusta oikein piristävää, [/i:303eadcf9d] Eli se on liian hidasta, jos hahmolomakkeen sivussa on valmiiksi prosentit joita lisätä osumiseen joka iskuhetki? :lol: Olet todellakin kiireinen ihminen siinä tapauksessa ;D [i:303eadcf9d]Mutta kuten aikaisemminkin on todettu, makuja on monenlaisia ja jotkut haluavat paljon mallintavampaa taistelua kuin minä ja jotkut taas vähemmän mallintavaa[/i:303eadcf9d] Näinpähän niitä on. Itse tykkään ajatella kovin mustavalkoisesti näitä taistelusysteemejä: joko systeemin pitää kuvata taistelua hyvinkin tarkasti tai sitten se on pelkkää kertomista ilman noppia. Ja lopuksi vielä mainittakoon, että odotinkin sinulta Nysalor juuri tällaista mielipidetta asiaan :lol: Joten odottaisin mielelläni myös muilta mielipiteitä, jotka eivät välttämättä olisi heti tyrmäämässä uudistusta monimutkaisuuden takia ;D Tai yleensäkään siitä syystä, että se on uudistus *reps* No offense Nysse, kyllä konservatiivejäkin tarvitaan, mutta minä en taida olla sellainen.
Nysalor linkki 29. toukokuuta 2003 kello 2.12
Nysalor 29. toukokuuta 2003 kello 2.12 linkki ZamboNet: [i:71b97f4f32]Eli se on liian hidasta, jos hahmolomakkeen sivussa on valmiiksi prosentit joita lisätä osumiseen joka iskuhetki?[/i:71b97f4f32] Joo, se on minusta vähän turhan hidasta, kun mukana saattaa olla vielä bonuksia loitsuistakin ja ne tietysti sekoittavat koko homman. Tuntuu miellyttävimmältä katsoa vain luku siitä suoraan ja tarpeen tullen lisätä tai vähentää kymmenen tai muutama kymmenen prosenttia kuin laskeskella neljäsosia ja puolikkaita normaaliin osaamiseen. Mieluummin kannustaisin pelaajia kirjoittamaan luonnetta ja taustaa kuin laskemaan valmiiksi puolikkaita ja neljäsosia kaikkiin heittoaseisiinsa. [i:71b97f4f32]Itse tykkään ajatella kovin mustavalkoisesti näitä taistelusysteemejä: joko systeemin pitää kuvata taistelua hyvinkin tarkasti tai sitten se on pelkkää kertomista ilman noppia.[/i:71b97f4f32] Minä taas pidän siitä, ettei taistelun kuvaaminen ole kokonaan puhtaan mielikuvituksen varassa mutten vaadi siltä valtavan monimutkaista realismia, joka minusta haittaa pelattavuutta. Epäilen kuitenkin vahvasti, ettei läheskään täydellisen realistiseen simulointiin pysty oikein mikään systeemi. Olethan omassakin sääntöehdotuksessasi valmis tinkimään tähtäysiskuhetkien epätasaisista lisäyksistä, jotka Vader mainitsi. Rajat näyttävät olevan sinunkin realismipyrkimyksissäsi. :) [i:71b97f4f32]Tai yleensäkään siitä syystä, että se on uudistus *reps* No offense Nysse, kyllä konservatiivejäkin tarvitaan, mutta minä en taida olla sellainen.[/i:71b97f4f32] No jaa, kyllä minäkin olen tehnyt muutoksia perussääntöihin, joskin ne ovat kovasti toiseen suuntaan kuin esimerkiksi Kasilan porukalla. Meleevuorot ovat minulla tärkeitä, kun taas iskuhetket ovat varsin suppeassa asemassa, enkä taistelussa todellakaan jaksa niitä laskeskella, vaan heitän ajanmäärityksen enemmän tai vähemmän näppituntuman ja pelin sujuvuuden mukaan. Eikö olisi aika pöhköä sitten ruveta vain jonkin uuden tähtäyssäännön vuoksi laskemaan iskuhetkiä tarkkaan? Monenlaisia poikkeuksia säännöistä tulee varmasti tehtyä ihan pelin aikana tilanteen mukaan päätettyinä ilman että niitä erityisesti lisäsäännöiksi listaisin. Joka tapauksessa pyrkimykseni on kai enemmänkin perussääntöjenkin yksinkertaistamiseen kuin uusien ja monimutkaisempien sääntöjen kehittämiseen.
Kasila linkki 29. toukokuuta 2003 kello 9.12
Kasila 29. toukokuuta 2003 kello 9.12 linkki Joo... Nysselle. Ei tartte laskee IHta yms.. jos pelaaja sanoo vaan, että tähtään 2 IH ta... viskaa noppia ja sanot: "ok tähtäät sitä hieman kauvemmin ja se broo kerkee sun kimppuus.." tai sitten " OK pidät sitä piikilla (heitto nopilla) ja ammut viimeisenä tässä meleevuorossa. No pannaan taustoja ... [quote:9fed17bc04]Alkaa nyt vain jotenkin tulla mieleen, että eikös ihan perusampumakykyynkin jo sellaisenaan sisälly tähtääminen[/quote:9fed17bc04] Ei. Jos olet ampunut jollain niin tiedät että ampuminen on ampumista ... ja jos tähtää siihen päälle niin onnistuu paremmin. Jos nyt on kyse abstartion tasosta niin ok ei tähtäilyjä. Mutta mitäs Nysalori jos pelaajasi sanovat että:" otan sen piikille ja pidän siinä kunnes se meinaa kääntyä siitä kujalta". Siis "kuvailet" ei riitä tässä tapauksessa. Max tähtäys erittäin hyvänä ois joku taito x 2. Pitää taas mennä ... palataan.
Vader linkki 29. toukokuuta 2003 kello 10.54
Vader 29. toukokuuta 2003 kello 10.54 linkki [quote:230b15ae23="ZamboNet"][i:230b15ae23]Jos et ole koskaan ampunut jousella, niin muutamien iskuhetkien tähtäyksellä ei pitäisi olla vaikutusta [/i:230b15ae23] Itseasiassa olen kyllä ampunut jousella ja sanoisin, että jokaisen sekunnin tähtäyksellä on vaikutusta =)[/quote:230b15ae23] Epäilemättä, mutta nyt meni vähän asian vierestä. Eli jos ET ole koskaan ampunut jousella, niin sillä ei pitäisi olla juurikaan merkitystä, että kuinka kauan sihtailet sillä jousella, kun sinulla ei ole mitään käsitystä etäisyyden, tuulen tms merkityksistä. Jos taas OLET ampunut jousella (saanut kokemusta), niin tähtäysajalla on merkitys. Tästä pääsemme tuohon jo ilmeistä hyväksyntää saaneeseen taito x 2 -sääntöehdotukseeni.
ZamboNet linkki 29. toukokuuta 2003 kello 12.00
ZamboNet 29. toukokuuta 2003 kello 12.00 linkki Mieluummin kannustaisin pelaajia kirjoittamaan luonnetta ja taustaa kuin laskemaan valmiiksi puolikkaita ja neljäsosia kaikkiin heittoaseisiinsa.[/i] Minä en kannustaisi pelaajia tekemään vain toista noista, vaan kummatkin =D Jos ei hyvällä, niin sitten pahalla. Fasismi ylös :wink: Eikä neljäsosan ja puolikkaan laskeminen kovinkaan pitkään kestä *naur*, en sitten tiedä onko amispohjaisilla pelaajilla haastetta tuossa enemmän. Epäilen että ei :lol: [i:1af291274c]Rajat näyttävät olevan sinunkin realismipyrkimyksissäsi. [/i:1af291274c] Rajat ovat ehdottomasti =D Eivätkä ne liippaa realistisuutta läheltäkään *naur*, mutta täytyy yrittää niin voi onnistua. [i:1af291274c]Eikö olisi aika pöhköä sitten ruveta vain jonkin uuden tähtäyssäännön vuoksi laskemaan iskuhetkiä tarkkaan? [/i:1af291274c] Kuten Kasilakin sanoi, ei niitä tarvitse välttämättä kokoajan laskea yksi toisensa jälkeen mekaanisesti. Ja toisekseen mietin tätä systeemiä lähinnä pienempiin taisteluihin, joissa minusta kerkeää helposti ottamaan hiukan monimutkaisemmankin systeemin käyttöön. Isommissa taisteluissa mekin usein otamme prosentit hiukan lekkeripelillä. Noin kymmenen prosentin tarkkuudella osumiset, huolimatta siitä onko kyseessä jousi tai miekka. Toisin sanoen joustavuus taistelysysteemeissä on pelin mielenkiinnon kannalta A ja O. [i:1af291274c]Eli jos ET ole koskaan ampunut jousella, niin sillä ei pitäisi olla juurikaan merkitystä, että kuinka kauan sihtailet sillä jousella, kun sinulla ei ole mitään käsitystä etäisyyden, tuulen tms merkityksistä. Jos taas OLET ampunut jousella (saanut kokemusta), niin tähtäysajalla on merkitys. [/i:1af291274c] Aah, now I get it =D Totta. Mutta tässä herää kysymys, kuinka paljon pitää olla ampunut, että voi alkaa ottamaan tällaisia asioita huomioon? Raja on epäilemättä kovin häilyvä. Mutta toisaalta eikö se perusprosentti ota tällaisia asioita huomioon itsessään?
Vader linkki 29. toukokuuta 2003 kello 12.15
Vader 29. toukokuuta 2003 kello 12.15 linkki [quote:8460acbc02="ZamboNet"][i:8460acbc02]Eli jos ET ole koskaan ampunut jousella, niin sillä ei pitäisi olla juurikaan merkitystä, että kuinka kauan sihtailet sillä jousella, kun sinulla ei ole mitään käsitystä etäisyyden, tuulen tms merkityksistä. Jos taas OLET ampunut jousella (saanut kokemusta), niin tähtäysajalla on merkitys. [/i:8460acbc02] Aah, now I get it =D Totta. Mutta tässä herää kysymys, kuinka paljon pitää olla ampunut, että voi alkaa ottamaan tällaisia asioita huomioon? Raja on epäilemättä kovin häilyvä. Mutta toisaalta eikö se perusprosentti ota tällaisia asioita huomioon itsessään?[/quote:8460acbc02] Perusprosentti varmasti ottaa jotain tällaista huomioon, jossain kulttuureissa ollaan enemmän jousien kanssa tekemisissä kuin jossain toisessa kulttuurissa ja näin perusprosenttikin vaihtelee. Ja vielä kerran, taito x 2 = max, niin eikös siinä oteta jo kohtuu mukavasti (ja samalla melko yksinkertaisesi) huomioon se, että kuinka paljon on tullut asetta käyteltyä?
ZamboNet linkki 29. toukokuuta 2003 kello 13.01
ZamboNet 29. toukokuuta 2003 kello 13.01 linkki [i:1ea324d5d5]taito x 2 = max, niin eikös siinä oteta jo kohtuu mukavasti (ja samalla melko yksinkertaisesi) huomioon se, että kuinka paljon on tullut asetta käyteltyä?[/i:1ea324d5d5] Kyllä, ehdottomasti minun mielstäni. Todella hyvä idea. Taisinkin siitä jo mainita aiemmin, en tiedä huomasitko ja myös Kasila puolsi ideaa. Nysalorille tuokin taitaa olla liian monimutkaistava uudistus ;D Mutta mitä me hänestä, kun on sääntöuudistukset kyseessä :lol: Eri asia olisi, jos puhuisimme Gloranthasta maailmana =) [i:1ea324d5d5]enemmän jousien kanssa tekemisissä kuin jossain toisessa kulttuurissa ja näin perusprosenttikin vaihtelee. [/i:1ea324d5d5] Tämän Rune ottaa mielestäni huomioon, koska tietyt kulttuurit saavat isommat kertoimet jousitaitoihin kuin toiset.
Nysalor linkki 29. toukokuuta 2003 kello 13.14
Nysalor 29. toukokuuta 2003 kello 13.14 linkki Kasila: [i:8256a79f03]Ei. Jos olet ampunut jollain niin tiedät että ampuminen on ampumista ... ja jos tähtää siihen päälle niin onnistuu paremmin. Jos nyt on kyse abstartion tasosta niin ok ei tähtäilyjä.[/i:8256a79f03] Minä olen kyllä luullakseni peleissä kyllä tehnyt niin, että jousella ampuvat kyllä ihan tosissaan tähtäävät normaalistikin, eivätkä tuosta vain huitaise nuolta matkaan. Viimeisimmässä Ehilmin valon pelissä esimerkiksi esiintyi muutamia ratsumiehiä, jotka ampuivat jousilla takaa-ajamiaan pelihahmoja. Ihan perusprosenteilla se meni, mutta kyllä he epäilemättä tähtäsivät kohteisiinsa, jotka yrittivät juosta pakoon tai käydä kimppuun. [i:8256a79f03]Mutta mitäs Nysalori jos pelaajasi sanovat että:" otan sen piikille ja pidän siinä kunnes se meinaa kääntyä siitä kujalta". Siis "kuvailet" ei riitä tässä tapauksessa.[/i:8256a79f03] Enpä usko, että pelaajani puhuisivat piikistä. :) Joka tapauksessa pelimekaanisesti tilanteen käsitteleminen riippuu olosuhteista ja sen mukaan voin lätkäistä sopivan määrän bonuksia, jos tähtäily voidaan tehdä kaikessa rauhassa ja yllättää kohde. ZamboNet: [i:8256a79f03]Minä en kannustaisi pelaajia tekemään vain toista noista, vaan kummatkin =D Jos ei hyvällä, niin sitten pahalla. Fasismi ylös[/i:8256a79f03] Pointti oli vain siinä, mikä minusta on tärkeämpää, jos on valinnan paikka. Painotan silloin tarinaa ja sanallista kuvausta numeroiden kustannuksella. [i:8256a79f03]Eikä neljäsosan ja puolikkaan laskeminen kovinkaan pitkään kestä[/i:8256a79f03] Sen verran kuitenkin, että se voi hidastaa peliä, kun loitsut muuttavat prosentteja ja sellaista. Ja jos päässä lasken prosentteja, niin ehdottomasti on kyllä nopeampaa lisätä prosentteihin pyöreitä kymmeniä kuin neljäsosia tai puolikkaita, jotka vielä pyöristetään. [i:8256a79f03]Ja toisekseen mietin tätä systeemiä lähinnä pienempiin taisteluihin, joissa minusta kerkeää helposti ottamaan hiukan monimutkaisemmankin systeemin käyttöön.[/i:8256a79f03] No, minä en näe kovin suurta monimutkaisuutta tarpeelliseksi pienempiinkään taisteluihin. Irkissä kun pelataan, niin kaikki sääntömekaniikan pyörittely vaatii arvatenkin enemmän aikaa kuin pöytäpeleissä. [i:8256a79f03]Taisinkin siitä jo mainita aiemmin, en tiedä huomasitko ja myös Kasila puolsi ideaa. Nysalorille tuokin taitaa olla liian monimutkaistava uudistus ;D Mutta mitä me hänestä, kun on sääntöuudistukset kyseessä Eri asia olisi, jos puhuisimme Gloranthasta maailmana =)[/i:8256a79f03] Joo, en minä aio todellakaan kenenkään sääntöuudistuksia estää, vaan kerron ainoastaan, miksi ne eivät minun peliini vaikuta riittävän yksinkertaisilta ja toimivilta.
Kasila linkki 29. toukokuuta 2003 kello 16.25
Kasila 29. toukokuuta 2003 kello 16.25 linkki [quote:dd1755db0c]Ihan perusprosenteilla se meni, mutta kyllä he epäilemättä tähtäsivät kohteisiinsa, jotka yrittivät juosta pakoon tai käydä kimppuun.[/quote:dd1755db0c] no sanotaan nyt vaikka jos on pelaajalla viimeinen nuoli... ja se sanoo:" Nyt on pakko osua... Mä tähtään siihen ja ammun vaan jos on hyvä paikka.." Nysalor (?) heität noppaa ja kuvailet kuin nuoli lentää ohi... Kasila (???):" Jops... eli siis otat sen jyväselle ja tähtäät sitä. Paljon taito ?.. ok tähtäät tän IH:n joo saat +20% ampumiseen... Pelaaja... OK koitan vielä pitää piikilla 1 IH.. Kasila:" huomaat sen menevän kiven taakse ja kadotat tähtäyksen. Pelaaja : Damn...!! Rupeen zuumaamaan sitä kivee vasemmalta puolelta... sinne se kuitenkin juoksee... Kasila: OK tähtäilet sinne vasurille seuraavat IH:t kunnes jotain tapahtuu. Pelaaja: OK... 2 IH:n päästä.. Kasila: Vihu pyrähtää juoksuun juuri siitä mistä olit ajatellut. Pelaaja: Koitan tähätä sitä... Kasila: Joo saat 10% bonarii kun olit tähtäillyt sinne... Ja paljon Woima ?... että väsyttääkö kättä. Pelaaja: Ei voi väsyttäää!!!!... eli siis 11. Kasila: Käsi väristen saat taas tähtäyksen siihen pahikseen (+10% tähtäys bonusta koska arvas mistä se tulee)... Huomaat että se juoksee seuraavalla vuorolla toisen kiven taakse... Pelaaja: Koitan ampua sitä ennen sitä---> Kasila: OK siis saat +20% osumiseen koska tähtäsit sitä (liikkeestä -10%). Pelaaja EI heitä noppaa ;) vaan Kasila... Ammut sitä vasempaan käteen... pahis kaatuu kiven taakse suojaan... Pelaaja: Jiihaa... (eikä huomaa toista pahista joka oli kiertänyt kokoajan sen selän taakse... (pelaajat jotka tähtäävät eivät todellakaan havaitse...) vaikeaa...??? tarinaa ???.... Kaikki syyt jotka estävät pelaajaa tekemästä jotain ovat pelinjohtajan laiskuutta. No kaikki tavallaan... PS toi taito x 2 napsahti muuten päälle meillä just nyt... (muutos päälle)
ZamboNet linkki 29. toukokuuta 2003 kello 20.00
ZamboNet 29. toukokuuta 2003 kello 20.00 linkki Juuri tähän mitä Kasila kuvasti minusta pitäisi pienemmissä taisteluissa pyrkiä, miksei joissain isommissakin. Juuri tuo elävöittää taistelua ilman, että pelinopeus siitä kuitenkaan liikoja kärsii. Hail, Kasila! :wink:
Nysalor linkki 29. toukokuuta 2003 kello 23.17
Nysalor 29. toukokuuta 2003 kello 23.17 linkki Kasila: [i:8d4268e6f1]no sanotaan nyt vaikka jos on pelaajalla viimeinen nuoli... ja se sanoo:" Nyt on pakko osua... Mä tähtään siihen ja ammun vaan jos on hyvä paikka.." Nysalor (?) heität noppaa ja kuvailet kuin nuoli lentää ohi...[/i:8d4268e6f1] Tokihan pelaaja itse saa minun pelissäni "heittää" noppaa eli kirjoittaa sopivan nopanheiton ruudulle tuovan komennon irkkipelissä. Laukauksen tunnelmaa ja tähtäämistä saa kuvailla ihan halunsa mukaan, eikä tarvitse edes iskuhetkistä mainita mitään, kunhan antaa jonkinlaisen käsityksen siitä, miten homman hoitaa. Sopivalla hetkellä voin sitten vain kehottaa "heittämään" noppaa ja ennen "heittoa" tai vasta jälkikäteen voin mainita sopiviksi katsomistani bonuksista. [i:8d4268e6f1]Kaikki syyt jotka estävät pelaajaa tekemästä jotain ovat pelinjohtajan laiskuutta.[/i:8d4268e6f1] Eivät välttämättä, sillä jos pelaaja on kahlehdittu vankilaan, se minusta kyllä saa tehokkaasti sulkea pois useita mahdollisuuksia. :) No, joka tapauksessa minustakin on kyllä tärkeää, että pelaajalla on varsin laaja valinnanvapaus esimerkiksi kuvailla tähtäävänsä salaisessa piilossaan vihollista tai yrittää shuriken vihollisen kaulaan vaientaakseen hänet. Onnistuminen tai hyöty on toki sitten eri asia. :)
Kymppimies linkki 31. toukokuuta 2003 kello 10.07
Kymppimies 31. toukokuuta 2003 kello 10.07 linkki Mites taikuus tässä vaikuttaa, tosin ainut loitsu joka heti tuli mieleen oli nuolitranssi joka tuplaa kyvyn. Eikö se ole periaatteessa jatkuvaa tähtäystä ja kun ajattelee esim. 75%*2 transsista ja *2 tähtäyksestä niin alotustason heppu heittää kriittistä jo...aijai... Sain muuten adsl niin kuin jossain vaiheessa lupailin ja taitaa käynti foorumilla lisääntyä aika reippaasti :-D :-D
ZamboNet linkki 31. toukokuuta 2003 kello 19.58
ZamboNet 31. toukokuuta 2003 kello 19.58 linkki [i:2f48fc96f7]75%*2 transsista ja *2 tähtäyksestä[/i:2f48fc96f7] Mutta eikös transsi ole vain haltioiden käytössä? Vai olenko ihan väärässä. Ja minusta haltiat voisivat saadakin noin isot bonukset, mutta jos ei pidä ideasta ja haluaa ottaa tähtäyssysteemin käyttöön, niin nuolitranssin vaikutusta kyllä pitää pienentää, koska periaatteessahan se tosiaan on äärimmäistä tähtäykseen keskittymistä itsessään.
Kasila linkki 2. kesäkuuta 2003 kello 7.37
Kasila 2. kesäkuuta 2003 kello 7.37 linkki NO sanotaan vaikkas niin että haltiat on tarkkoja. AH mutta niin ne taitaa ollakkin. Ne ei ole ainoastaan tarkkoja vaan hel..666 tarkkoja...
Arawn linkki 3. kesäkuuta 2003 kello 12.07
Arawn 3. kesäkuuta 2003 kello 12.07 linkki Hmm.. Tuli tässä mieleen että kuinka moni on todella ampunut jousella? Ja kuinkakohan monta kertaa/kauanko? Esim. yksi tutustumis kerta ei kerro oikeastaan mitään jousiammunnan vaativuudesta... :)
Runemaster linkki 3. kesäkuuta 2003 kello 12.29
Runemaster 3. kesäkuuta 2003 kello 12.29 linkki Arawn: [i:2ce57e1e09]Tuli tässä mieleen että kuinka moni on todella ampunut jousella? [/i:2ce57e1e09] Minä olen... heh heh... Vaari teki minulle jousen ja nuolia, kun olin jotain 7, eikä ollut muuten edes kovin huono. Päin vastoin, todella hieno marjapuinen varsi ja hyvä kireä jänne. [i:2ce57e1e09]Ja kuinkakohan monta kertaa/kauanko? [/i:2ce57e1e09] Aika monta kymmentä kertaa ja aika monta tuntia. Jousi on vieläkin mökillä jossain varaston nurkassa keräämässä pölyä. [i:2ce57e1e09]yksi tutustumis kerta ei kerro oikeastaan mitään jousiammunnan vaativuudesta... [/i:2ce57e1e09] No ei totta vie! Kyllä se nuoli lentää oikeen komeassa kaaressa ja monta kymmentä metriä, mutta tarkkuudesta ei voi sanoa mitään. Ei muuten varmaan kukaan täällä osuisi metrin paksuiseen puuhun kahdenkymmen metrin päästä ensi yrittämällä.
Kymppimies linkki 4. kesäkuuta 2003 kello 14.35
Kymppimies 4. kesäkuuta 2003 kello 14.35 linkki Ei muuten tosiaan varmasti osuisi. Minä olen kokeillut kesportista ostetulla jousella ja se ei tosiaan ollut helppoa. Kauan sitä sai harjoitella ennen kuin osui yhtään mihinkään. Sitten aloin jo osua tikkatauluun kymmenen metrin päästä. Siinä oli vielä varsin vahva jänne ja sitä ei tosiaan jaksanut jännittää kunnolla muutamaa sekuntia kauempaa.
Gwenhyvar linkki 4. kesäkuuta 2003 kello 16.18
Gwenhyvar 4. kesäkuuta 2003 kello 16.18 linkki No ei varmaan noita Gloranthassa käytettyjä jousia voi johonkin Kesportin jousiin verrata. :) Itse olen metsästykseen käytettävällä taljajousella ampunut jonkun verran ja aika tarkkoja sekä tehokkaita pelejä ovat. Luulen että esimerkiksi oikealla pitkällä jousella (Englantilaisten keski-ajalla käyttämä malli) tai mongolien moniainejousella osuminen voisi olla aika helvetin vaikeaa ilman vuosien kokemusta. Ja entäpäs hevosen selästä??? Noh, kehitys kehittyy. Varsijousi sitten taas on ihan toinen juttu, luulisi että sillä osuu jo huonompikin ampuja.
Kymppimies linkki 5. kesäkuuta 2003 kello 19.13
Kymppimies 5. kesäkuuta 2003 kello 19.13 linkki niin mutta tarkoitinkin sillä yleensä että jousella ampuminen ei tosiaan ole helppoa, sekä se myös vaatii voimaa. Jos jotain kesportin jousta ei jaksa pidellä kuin 10-20sec. niin entäs sitten tosiaan äärimmilleen venytettyjä sotajousia jne.
Arawn linkki 6. kesäkuuta 2003 kello 16.00
Arawn 6. kesäkuuta 2003 kello 16.00 linkki Kymppimies: [i:ed3e00a868]niin mutta tarkoitinkin sillä yleensä että jousella ampuminen ei tosiaan ole helppoa, sekä se myös vaatii voimaa. Jos jotain kesportin jousta ei jaksa pidellä kuin 10-20sec. niin entäs sitten tosiaan äärimmilleen venytettyjä sotajousia jne.[/i:ed3e00a868] Tekniikasta tuo on kiinni. Voima tulee vasta toisena kun katsotaan kuinka jäykkää jousta jaksaa pitää jännitettynä. En tiedä varmaksi, mutta epäilisin kesportin jousien olevan jotain 20 paunaisia. Keskiajalla englantilaiset pitkä jouset taisivat olla jopa 100 paunaisia. Joo, menee jo vähän off topic...
ZamboNet linkki 6. kesäkuuta 2003 kello 20.03
ZamboNet 6. kesäkuuta 2003 kello 20.03 linkki [i:21782e637c]Tekniikasta tuo on kiinni. [/i:21782e637c] Aivan ehdottomasti. Mutta mitä tulee voimaan, niin voisin lisätä vielä sen, että nykyäänhän ihmiset ovat lihaksistoltaan vähintäänkin keskimääräisesti rappiolla =D Siihen aikaan kun jouset turvasivat maan rajoja tai niitä piti käyttää ruoan hankintaan, oli ruumiillista työtä sen verran enemmän, että ruistakin oli keskimäärin enemmän ranteessa kuin nykyihmisillä.
Vader linkki 6. kesäkuuta 2003 kello 21.53
Vader 6. kesäkuuta 2003 kello 21.53 linkki [quote:9899f14e34="Arawn"]Tekniikasta tuo on kiinni. Voima tulee vasta toisena kun katsotaan kuinka jäykkää jousta jaksaa pitää jännitettynä. En tiedä varmaksi, mutta epäilisin kesportin jousien olevan jotain 20 paunaisia. Keskiajalla englantilaiset pitkä jouset taisivat olla jopa 100 paunaisia. Joo, menee jo vähän off topic...[/quote:9899f14e34] Tekniikka (eli näppäryys) ja voima otetaan toki RQ:n säännöissä huomioon jo NPP/VMA-vaatimuksissa. Sääntökirja ei ole esillä, enkä tästä lonkalta kykene heittämään vaatimuksia alarajoille, jolloin miinuksia ei tule. Ei siis ihan off topic...