Vanha foorumi

Takaisin

Taistelukynsi ja shurikeni

RuneQuestin säännöt
Sepirotta 23. toukokuuta 2003 kello 7.09
Kirjoittaja Viesti
Sepirotta linkki 23. toukokuuta 2003 kello 7.09
Sepirotta 23. toukokuuta 2003 kello 7.09 linkki Taistelukynsi: Minun mielestä taistelukyn[b:4e9fd8ad58]teen[/b:4e9fd8ad58] on laitettu liikaa vahinkoa sillä [b:4e9fd8ad58]yhdessä[/b:4e9fd8ad58] taistelukynnessä on d4+1. Sehän tarkoittaa, että jos pistät molempien käsien pikkurilliin, nimettömään, keskisormeen ja etusormeen, voi enintään menettää 40 plus vahinkomuutos! Eli mites teillä tämä hoidetaan? Shuriken:Että minkäs takia shuriken on kaikinpuolein huonompi kuin heitetty kivi paitsi painossa? Niin onhan se hyvä, että shuriken lävistää, mutta siltikään kivi ei maksa mitään. Mites teillä tämä hoidetaan? Oli vähän sekavasti selitetty toivottavasti ymmärsitte :-D .
Fharlanghn linkki 23. toukokuuta 2003 kello 7.34
Fharlanghn 23. toukokuuta 2003 kello 7.34 linkki [quote:dcb2f0fd81="Sepirotta"]Taistelukynsi: Minun mielestä taistelukyn[b:dcb2f0fd81]teen[/b:dcb2f0fd81] on laitettu liikaa vahinkoa sillä [b:dcb2f0fd81]yhdessä[/b:dcb2f0fd81] taistelukynnessä on d4+1. Sehän tarkoittaa, että jos pistät molempien käsien pikkurilliin, nimettömään, keskisormeen ja etusormeen, voi enintään menettää 40 plus vahinkomuutos! Eli mites teillä tämä hoidetaan?[/quote:dcb2f0fd81] ? Eiköhän se kuitenkin ole yksi kynsi per käsi. Fharlanghn
Sampi linkki 23. toukokuuta 2003 kello 8.16
Sampi 23. toukokuuta 2003 kello 8.16 linkki [quote:b919f3c78b]Shuriken:Että minkäs takia shuriken on kaikinpuolein huonompi kuin heitetty kivi paitsi painossa? Niin onhan se hyvä, että shuriken lävistää, mutta siltikään kivi ei maksa mitään. Mites teillä tämä hoidetaan? [/quote:b919f3c78b] Kas ystävä pieni: se on tyylikysymys. Ei kukaan itseään kunnioittava ninja visko kiviä kun on saatavilla teräviä tähtiä. Lisäksi kiveä on vaikeampi dipata terämyrkkyyn. Niin, ja taistelukynsi on koko käteen laitettava vehje à la Wolverine-kynnet, ja vahinko todella on per käsi, ei per sormi.
Wildor linkki 23. toukokuuta 2003 kello 9.22
Wildor 23. toukokuuta 2003 kello 9.22 linkki Itse näkisin myös tämän lävistämisen ja terämyrkyn aika suurena etuna verrattuna heitettyyn murikkaan. Olen myös käsittänyt, että kiviä ei paljoa heittele muut, kuin peikot. Ikään kuin kulttuurin puolesta. Orlanthit nakkelevat ukkoskiviään, mutta katsoisin hieman nurjasti, jos orlanth soturi nakkelisi perinteisillä kiven murikoilla vastustajiaan. Ja shurikenia käsittääkseni ei käytetty todellakaan suoraan tappoon, vaan lähinnä myrkyttämiseen tms. Shurikenin paino, jonka mainitsit on myös aika hyvä etu. 10 shurikenia kantaa kuka vain, mutta miten on 10 kiven laita? Koko erokin on suhteellisen iso ja otetaan huomioon vielä piilotettavuus. Taitava ninja vie shogunin luokse shurikenin vaikka pjullyssä, jos se siitä on kiinni. Täytyy vielä mainita, että shuriken ei ole "heittotähti" vaan kahdesta päästä teroitettu metallipiikki, jota voi käyttää hädän tullen vaikkapa tikarinakin. Ninjaleffat ei ole aina oikeassa. :D Niin ja miten meillä tämä on hoidettu? Katsoin riimumestarin kirjan kuvausta taistelukynnestä ja totesin, että se toimii kuten tiikerinkynsi. Siinä on kädensija tai hansikasosa, josta pidetään kiinni tai puetaan päälle. Eli se on eräänlainen fistdagger tai nyrkkirauta, johon on kiinnitetty terä. Ja shurikeneja ei ole vielä kukaan pelaaja käyttänyt, koska heittotikarien saatavuus on paljon parempi ja ajaa saman asian.
Sampi linkki 23. toukokuuta 2003 kello 9.38
Sampi 23. toukokuuta 2003 kello 9.38 linkki [quote:cd1f0badd0]Täytyy vielä mainita, että shuriken ei ole "heittotähti" vaan kahdesta päästä teroitettu metallipiikki, jota voi käyttää hädän tullen vaikkapa tikarinakin. Ninjaleffat ei ole aina oikeassa. [/quote:cd1f0badd0] Tosi on, mutta tähdiksi ne on kuitenkin RQ:n kirjoissa määritelty. Shaken taitaa olla heittotähden "oikea" nimi. [quote:cd1f0badd0]Taitava ninja vie shogunin luokse shurikenin vaikka pjullyssä, jos se siitä on kiinni. [/quote:cd1f0badd0] Au. Tuota mielikuvaa en halunnut saada, varsinkaan sen terämyrkyn suhteen. Hmm. Kaaosassasiini? Ehkäpä HYVIN ihmisennäköinen broo? Ralzakarkin asialla? TAUTINEN shurikeninkäyttäjä.
Chividal linkki 23. toukokuuta 2003 kello 11.12
Chividal 23. toukokuuta 2003 kello 11.12 linkki [quote:b84150268d]Lainaus: Taitava ninja vie shogunin luokse shurikenin vaikka pjullyssä, jos se siitä on kiinni. Au. Tuota mielikuvaa en halunnut saada, varsinkaan sen terämyrkyn suhteen. Hmm. Kaaosassasiini? Ehkäpä HYVIN ihmisennäköinen broo? Ralzakarkin asialla? TAUTINEN shurikeninkäyttäjä.[/quote:b84150268d] Hahaaa :rollin: Loistavaa. Mutta tosiaan, vaikka ajatellaan shuriken shakeniksi niin ei se tosiaan paljoa vahinkoa minun mielestä ansaitsekaan tehdä. Paksu nahkapanssari pysäyttää kyllä. Ja mielestäni kivi tekee juuri tuon hiukan enemmän vahinkoa. Säännöissä ei minusta ole mitään valittamista. Tehtiin joskus itse pellistä shurikeneja ja kyllähän ne puuhun upposivat ja [u:b84150268d]varmasti[/u:b84150268d] olisivat sattuneet, mutta ei niillä raajoja irti saa heitettyä :) Tosiaan eivät orlanthit varmasti varsinaisena aseena käytä kiviä, mutta takuulla improvisoituna aseena pakkotilanteessa. Katsokaa vaikka Bravehearttia. Ja kyllä niitä kiviä kaikenlaisissa kisoissa ja pikkutyttöinä on tullut heiteltyä, joten prossatkin voisivat olla keskiverto-orlanthilla ihan kohtulliset.
newsalor linkki 23. toukokuuta 2003 kello 14.55
newsalor 23. toukokuuta 2003 kello 14.55 linkki Kiven möntit eivät lennä kovin kauas. Ei ainakaan, ellei niitä lingolla viskele ja sillähän taitaakin olla oma vahinkonsa. Kunnon peikkolaisninja heitteleekin volttien lomassa juuri shurikeneja. Näin siksi, etteivät peikkolaiset tajua shurikenin ja shukenin eroa.
Bagsie linkki 23. toukokuuta 2003 kello 18.21
Bagsie 23. toukokuuta 2003 kello 18.21 linkki Volttinsa aikana Zlörgäf-pelätty peikkolaisninja- kaivoi hanuristaan shurikenin joka oli pilaantuneen koppakuoriaisen takia ripulikakakan peitossa. Sekunnin murto-osassa tapahtunut kaivuuoperaatio yhdistettynä tarkkaakin tarkempaan heittoon oli jotain mitä yllätetyt haltian kusipäät eivät voineet ymmärtää. Huolimatta kakkavellin liukkaudesta Zlörgäf viskasi shurikenin vakain ottein hintahtavan haltian kurkkuun. Paskiainen kaatui koristen maahan. Zörgläf laskeutui Haltioiden eteen kaatuneen haltian taakse. Toinen haltia alkoi kaivaa miekkaa esiin ja huutaa hälyytystä kun Zlörgäfin peppuposkien välistä suhahti taas kuolema kohti haltian sydäntä. Sormet ruskeana hän syöksyi kohti kaatuvaa haltian paskiaista tukkien tämän saastaisen turvan sormillaan ja tukahdutten näin tämän epätoivoisen huudon. Haltiat makasivat nyt liikkumatta. Zlörgäf katseli oliko kukaan huomannut tapahtunutta. Haltialeiri oli hiljainen. Zlörgäf kiskaisi shurikenin haltian rinnasta irti ja kirosi kun huomasi sen tahriintuneen haltiavereen. Hän putsasi sen hinkkaamalla sitä multaiseen maahan. Hän inhosi haltiaverta -vastenmielisen laimeaa litkua. Pyyhkiessään Zlörgäf alkoi voida pahoin ja sai pidäteltyä oksennuksen vain vaivoin. Puhdistaessaan shurikenia Zlörgäf homasi jotain ja jäykistyi kesken toimiensa. Hänen ripulikakkansa imeytyi haltian haavasta sisään ja haltian ruumis värisi kuin ekstaasissa. Tuo rehupirulainen käytti hänen pyhää ulostettaan lannoittena, ja nautti siitä. Zlörgäf oli laskelmoinut tilanteen pahasti väärin... Kiroten hän kävi puhdistamaan shurikenejään maahan yhä nopeammin haltioiden liikkuessa nyt silminähden kiivaammin.
ZamboNet linkki 23. toukokuuta 2003 kello 21.29
ZamboNet 23. toukokuuta 2003 kello 21.29 linkki [i:c23a9b7e41]Ja shurikenia käsittääkseni ei käytetty todellakaan suoraan tappoon, vaan lähinnä myrkyttämiseen tms. [/i:c23a9b7e41] Sikäli jos nyt puhut heittotähdestä, niin uskallan väittää, että niitä saattoi helposti käyttää tappoon. Sukulaisella oli/on "oikea" heittotähti, ostanut jostain matkalta ja näin kun hän kerran heitti sillä. Se upposi puoliksi puun sisään (eli noin 5 sentin syvyyteen) ja sitä ei käsin saanut revittyä irti. Uskallan väittää ettei ihmisen nahka puun kaarnaa paljoakaan paremmin suojaa. [i:c23a9b7e41]Tehtiin joskus itse pellistä shurikeneja ja kyllähän ne puuhun upposivat ja varmasti olisivat sattuneet, mutta ei niillä raajoja irti saa heitettyä [/i:c23a9b7e41] Jaa'a, en tiedä millaisia shurikeninne olivat, mutta uskallan olla hiukan erimieltä. Uskon, että ne sattuvat todella paljon ja ranteen kohdalta voisi hyvinkin käsi ottaa lopputilin työstään ruumiin jatkeena. En ole toki kokeillut tai nähnyt tätä, mutta nähtyäni sen shurikenin puussa niin syvällä kun se oli, olen tätä mieltä.
Nysalor linkki 23. toukokuuta 2003 kello 22.17
Nysalor 23. toukokuuta 2003 kello 22.17 linkki Sepirotta: [i:b7f023376e]Shuriken:Että minkäs takia shuriken on kaikinpuolein huonompi kuin heitetty kivi paitsi painossa? Niin onhan se hyvä, että shuriken lävistää, mutta siltikään kivi ei maksa mitään.[/i:b7f023376e] Eikös molempien vahinko kuitenkin ole d3? Missäs suhteessa se shuriken on sitten huonompi? Tarkoitatko hintaa tai perusosaamista? Sellaiset nyt eivät kyllä paljon merkitse, kun ne riippuvat varsin paljon kulttuurillisista seikoista. Lävistys on sitä paitsi varsin hyvä etu. Aloitteleva Krarshtin kita voi heitellä shurikeneja 90 %:n kyvyllä, jolloin lähes joka viides heitto on erikoinen tai kriittinen. Ei liene vaikeaa kuvitella, mihin paljon kokeneempi Krarshtin salamurhaaja shurikeneilla pystyy, kun erikoisia ja kriittisiä tulee vielä useammin. Wildor: [i:b7f023376e]Itse näkisin myös tämän lävistämisen ja terämyrkyn aika suurena etuna verrattuna heitettyyn murikkaan.[/i:b7f023376e] Kyllä vain. Lävistävä osuma shurikenilla tekee parhaimmillaan kuusi pistettä vahinkoa ja siihen täytyy lisätä vielä puolikas vahinkomuutos. Näppärä Krarshtin salamurhaaja ehtii toki heittää meleevuoron aikana varsin ikävän määrän Krarshtin hampaita (heittotähtiä), jotka on tavallisesti käsitelty myrkyllä. On se aivan toista kuin kaivella taskusta kiviä ja nakella niitä uhrin niskaan. ZamboNet: [i:b7f023376e]Sikäli jos nyt puhut heittotähdestä, niin uskallan väittää, että niitä saattoi helposti käyttää tappoon.[/i:b7f023376e] Minusta tuo on ihan mahdollista, kun sopivasti osuu, ts. RuneQuestissa erikoinen tai kriittinen osuma. En tiedä sitten, kuinka helposti käsi irtoaa shurikeneilla, mutta RuneQuestin sääntöjen puitteissa vastaava vaikutus olisi mahdollinen. Oletetaanpa vaikka, että Krarshtin salamurhaaja heittää Krarshtin hampaan uhriinsa, saa erikoisosuman ja heittää varsin hyvän vahingon eli 8 pistettä, kun kaverilla piisaa voimaa varsin runsaasti ja vahinkomuutos on sen mukainen. Tuolla vahingolla menee ominaisuuksiltaan keskimääräisen tai hieman keskimääräistä paremman ihmisen käsi niin pahasti miinuksille, että käsi on sökönä. Toinen Krarshtin hammas heti perään puremaan, niin henkilö saattaa olla jo vainaa. Kovat ja isot tyypit ovat sitten jo asia erikseen. He tarvitsevat varmaan useampia Krarshtin hampaiden puraisuja, mutta eiköhän vähintään myrkky heidät kellistä. Metallipanssareita vastaan homma lienee sitten paljon hankalampaa, mutta eivät kidat Krarshtin hampaita varmasti missään avoimessa taistelussa käytä. Jotkut soturi-munkki-mystikko-tyypit voivat tietysti taikuuden ja mahtavien kykyjensä avulla vielä shurikenien käytön aivan uusiin ulottuvuuksiin, muttei niistä nyt sen enempää.
Kymppimies linkki 25. toukokuuta 2003 kello 7.11
Kymppimies 25. toukokuuta 2003 kello 7.11 linkki Toisaalta on se hiukka ärsyttävää silti kun kaikissa elokuvissa tähdet paiskotaan aina hienosti kaulaan tai kenties polvitaipeeseen ja tyyppi putoo suunnilleen kerrasta pois, runessa tähän tarvitaan älytöntä mestaruutta... En usko kyllä että shuriken/shaken välttämättä luuta katkaisee mutta juuri kaulaan tulleet osumat ovat tappavia.Olisikohan siihen mahdollista lisätä sellainen ominaisuus että saa päättää osumapaikan, se parantaisi sitä ainakin jossain suhteessa...
Nysalor linkki 25. toukokuuta 2003 kello 13.08
Nysalor 25. toukokuuta 2003 kello 13.08 linkki Kymppimies: [i:d65d18ae2a]Toisaalta on se hiukka ärsyttävää silti kun kaikissa elokuvissa tähdet paiskotaan aina hienosti kaulaan tai kenties polvitaipeeseen ja tyyppi putoo suunnilleen kerrasta pois, runessa tähän tarvitaan älytöntä mestaruutta...[/i:d65d18ae2a] Minusta kyllä elokuvat ovat vain elokuvia, eikä niillä välttämättä aina ole paljonkaan tekemistä RuneQuestin realismipyrkimysten kanssa. Toisaalta jos haluaa elokuvamaisia efektejä, niin Hero Warsin kautta niitä varmasti saa: siinä kun jatkuvasti painotetaan pelin elokuvamaisuutta ja kuvailu on varsin vapaata, vaikka kyllä siinäkin on taidolla osansa. Epäilen kyllä, etteivät elokuvissakaan kovin usein heittotähtiä hienosti paiskovat ihmiset ole aivan aloittelijoita ja muutenkin elokuvissa sankarit tuntuvat onnistuvan taistelutilanteissa usein paljon paremmin kuin mitä todellisessa elämässä voisi kuvitella. [i:d65d18ae2a]Olisikohan siihen mahdollista lisätä sellainen ominaisuus että saa päättää osumapaikan, se parantaisi sitä ainakin jossain suhteessa...[/i:d65d18ae2a] Minusta tuo riippuu paljolti tilanteesta. Salamurhaajahan voi kyllä tähdätä heittonsa, jolloin normaalisti osumistodennäköisyys puolitettaisiin mutta +10 % tulisi valmistautumisesta ja vaihtelevia bonuksia mahdollisesta yllätyksestä. Krarshtin kidalla ei varmaan tuolla systeemilläkään olisi vaikeuksia viskata Krarshtin hammasta puremaan yllätettyä uhriaan kaulaan. Toisaalta jos tähdätyn iskun säännöt ja yllätyksen bonukset tuntuvat liian mutkikkailta, niin ainahan voi päättää, että tähdätyn iskun haitat ja yllätyksen suomat edut kumoavat toisensa ja tähdättyä iskua voi yrittää normaaleilla prosenteilla.
Kymppimies linkki 25. toukokuuta 2003 kello 15.09
Kymppimies 25. toukokuuta 2003 kello 15.09 linkki voiko tähdättyjä iskuja siis ihan yleisestikin tehdä heittoaseilla, olen ymmäränyt ainakin että se on mahdollista vain meleessä...?
Nysalor linkki 26. toukokuuta 2003 kello 0.54
Nysalor 26. toukokuuta 2003 kello 0.54 linkki Kymppimies: [i:82e01ced02]voiko tähdättyjä iskuja siis ihan yleisestikin tehdä heittoaseilla, olen ymmäränyt ainakin että se on mahdollista vain meleessä...?[/i:82e01ced02] Eipä minusta ole mitään estettä sille, etteikö heittoaseilla voisi tähdätä samaan tapaan kuin meleeaseilla, vaikka tähtäyshyökkäys on oletusarvoisesti selitetty meleetaistelun mukaan. Onhan varsin luontevaa, että heittoaseillakin saatetaan yrittää osua tiettyihin osumapaikkoihin, jotka ovat muita heikommin suojattuja tai muuten haluttuja kohteita.
Fharlanghn linkki 26. toukokuuta 2003 kello 2.08
Fharlanghn 26. toukokuuta 2003 kello 2.08 linkki Meillä on ainakin käytetty tähtäämistä osumapaikkaan yhtä lailla melee- ja kaukoaseilla, mutta ei loitsuilla.
Sampi linkki 26. toukokuuta 2003 kello 5.13
Sampi 26. toukokuuta 2003 kello 5.13 linkki Toisaalta tähtääminen puolentoista metrin etäisyydeltä miekalla on huomattavasti paljon helpompaa kuin tähtääminen sadan metrin päästä jousella. Mielestäni siis melee- ja heittoasetähtäilyä ei oikein voi rinnastaa noin lineaarisesti. Toisaalta, realismihan nyt on melko kaukana tästä pelistä, joten siitä vaan, jos siltä tuntuu.
Qroqor linkki 26. toukokuuta 2003 kello 5.30
Qroqor 26. toukokuuta 2003 kello 5.30 linkki Entä voisiko shurikeneja käyttää hiljentämiseen? Myrkytetty shuriken suoraan suuhun vie huutamishalut keneltä tahansa.Sekin tosin vaatisi jonkimoista mestaruutta.
Wildor linkki 26. toukokuuta 2003 kello 6.06
Wildor 26. toukokuuta 2003 kello 6.06 linkki [quote:ce953ec873="Qroqor"]Entä voisiko shurikeneja käyttää hiljentämiseen?[/quote:ce953ec873] Käyttäisin itse vahvalla tainnuttavalla myrkyllä käsiteltyä puhallustikkaa vangitsemiseen tms. Shurikenit on ehkä enemmän taisteluun tai vastustajan hidastamiseen.
Fharlanghn linkki 26. toukokuuta 2003 kello 7.32
Fharlanghn 26. toukokuuta 2003 kello 7.32 linkki [quote:821a6f4083="Sampi"]Toisaalta tähtääminen puolentoista metrin etäisyydeltä miekalla on huomattavasti paljon helpompaa kuin tähtääminen sadan metrin päästä jousella. Mielestäni siis melee- ja heittoasetähtäilyä ei oikein voi rinnastaa noin lineaarisesti. Toisaalta, realismihan nyt on melko kaukana tästä pelistä, joten siitä vaan, jos siltä tuntuu.[/quote:821a6f4083] Toisaalta joku voisi sanoa, että on helpompi tähdätä rauhassa tiettyyn paikkaan, jos vastustaja ei huido koko ajan sinua itseä jollain kättä pidemmällä. Mutta toki tässä on kyse siitä minkälaista realismia peliltä haluaa - itsellä ei ole kiinnostusta monimutkaistaa taistelusääntöjä tuota enempää. Fharlanghn
Nysalor linkki 26. toukokuuta 2003 kello 12.57
Nysalor 26. toukokuuta 2003 kello 12.57 linkki Sampi: [i:456a33bc80]Toisaalta tähtääminen puolentoista metrin etäisyydeltä miekalla on huomattavasti paljon helpompaa kuin tähtääminen sadan metrin päästä jousella.[/i:456a33bc80] No jaa, lyhytjousella ja pitkäjousella sata metriä on jo normaalin kantomatkan yli, joten osuminen on tavallista hankalampaa jo välimatkan vuoksi. Jos siihen vielä lisätään tähtäyksestä saatu puolitus, niin mahdollisuudet ovat varsin heikot hyvälläkin ampujalla. Etäisyyksiä ja muita vaikeuksia voi myös aina mallintaa antamalla plussia tai miinuksia osumiseen. Vaikutusta on taatusti myös sillä, tähdätäänkö kohdetta, joka ei ole valppaana tai ei edes tiedä olevansa vaarassa. [i:456a33bc80]Mielestäni siis melee- ja heittoasetähtäilyä ei oikein voi rinnastaa noin lineaarisesti.[/i:456a33bc80] Ei välttämättä aivan lineaarisesti, mutta minusta tuo osumapaikkaan tähtääminen soveltuu varsin hyvin heittoaseisiinkin. Miksi kehittää uusi ja ehkä monimutkaisempi sääntö, jos vanhaa soveltamalla saa saman homman toimimaan ilman uusia viritelmiä? Tuskin mikään systeemi pystyy mihinkään täydelliseen realismiin yksinkertaisilla säännöillä, joten täytyy vetää rajaa pelattavuuden ja realismin välillä.