Sampi
linkki
19. toukokuuta 2003 kello 10.15
|
Sampi
19. toukokuuta 2003 kello 10.15
linkki
|
Tulipa mieleeni:
Oletteko luoneet omia maailmoita peleihinne tai muunnelleet toisten maailmoita rankemmin?
Jos olette tehneet omia, minkälaisia, ja kuinka paljon aikaa ja energiaa olette upottaneet niihin? Mistä olette aloittaneet maailmanluomisen? Mitä varten loitte oman?
Miten olette muunnelleet muitten maailmoita? Mitä olette lisänneet, mitä ottaneet pois ja mitä muuttaneet? Mitä varten?
Itse olen luonut parikin maailmaa, ja muunnellut ja lisännyt yhtä toisen tekemää maailmaa.
Ensimmäinen (ja isoin) kotikeittoinen on Lätty (työnimi), joka on kiekkomainen maailma. Kiekon toinen puoli on viidakkoa, metsää ja suota täynnä, ja siellä asuu primitiivisia ihmis- ja liskomiesheimoja Amazonin sademetsien malliin. Kekellä on vuoristoa ja tulivuoria. Toinen puoli taas on aavikkoa ja preeriaa, ja siellä vaeltaa valtavia laumoja suuria puhvelimaisia Ihan Tavallisia Elukoita (thank you, mr. Adams). Sielläkin on vuoristoa kiekon keskiosissa. Paikalliset ovat täällä paimentolaisia, ja seuraavat vaeltavia laumoja. Vuorilla asuu suuria lintuja, jotka syövät Ihan Tavallisia Elukoita ja satunnaisesti paimentolaisia.
Viidakkopuolella on ollut korkeampi kulttuuri aikoja sitten, mutta se romahti. Kulttuurista on jäännöksinä temppeleitten ja kaupunkien raunioita.
lätyn sisällä on luolaverkostoja, joita myöten pääsee puolelta toiselle.
Kuvaus lätystä jää hieman vähäiselle ajanpuutteen ja tiedon salaisuuden vuoksi. Idea sen teossa oli kuitenkin puhdas innostus oman maailman luontiin ja sen kulttuurien, ekosysteemien ja luonnonolojen mietiskelyyn. Lätty on yhä puolikypsä, mutta siellä on jo pelattu useita kertoja.
Lätyn lisäksi olen juuri tekemässä peliä fantasiamaailman kolkkaan, jota luon. En tiedä vielä, tuleeko se liittymään johonkin jo valmiiseen maailmaan, vai luonko uuden oman sen perustalle. Tämä on kuitenkin vasta alkutekijöissään.
Olen myös kehittänyt oman planeetan erään kaverini scifi-universumiin yhtä viiden session minikampanjaa varten. Tämä on kaivosplaneetta, jota hallitsevat kaivannaisia tuottavat yhtiöt. Planeetta on yhtä suurta aavikkoa, ja erittäin rikas luonnonvaroiltaan. Vain merissä on luonnonvaraista elämää. Ilmakehä on hengitettävä johtuen merilevistä, joita ihmiset viljelevät ravinnoksi.
Teidän vuoronne, kysykää lisää tai kertokaa omistanne.
|
Larppa
linkki
19. toukokuuta 2003 kello 10.39
|
Larppa
19. toukokuuta 2003 kello 10.39
linkki
|
Sampi kirjoitti:
[i:f1298cd84b]Oletteko luoneet omia maailmoita peleihinne [/i:f1298cd84b]
Olen. Silloin kun ostin RuneQuestin, niin en edes tehnyt varsinaista maailmaa vaan päätin suunnilleen näin: Tuossa on Vihervarsi ja tuolla on Mun. Enkä sen enempää, siis sellaista omaa maailmaa, josta on vain pieni osa tehty ja muuta turhaa krääsää tuli silloin alku aikoina tehtyä.
Sitten kun oltiin tuossa ensimmäisessä loisto maailmassa pelattu, niin huomasin sen [u:f1298cd84b]vähän[/u:f1298cd84b] puutteelliseksi, joten tulin siihen tulokseen että pitää tehdä uusi. Sen ihan kartoitin ja aluksi päätin että se on koko maailma, tosin sitten pian päätinkin, että se on vain yksi manner ja niitä muita mantereita en kumminkaan ikinä tehnyt. Se oli loppujen lopuksi ihan hauska maailma kun jälki käteen muistelee. Ei siis mitään järkeä itse asiassa, mutta se oli sellainen hyvä "alkumaailma" roolipelaamiselle minusta.
[i:f1298cd84b]tai muunnelleet toisten maailmoita rankemmin? [/i:f1298cd84b]
En ole.
[i:f1298cd84b]Jos olette tehneet omia, minkälaisia, ja kuinka paljon aikaa ja energiaa olette upottaneet niihin?[/i:f1298cd84b]
Kuten jo kirjoitin niin olen tehnyt ja eihän ne maailmat olleet mitään hienoja, vaan sellaisia pläjäyksiä sinne tänne, kuten "Tuolla on haltiametsä ja vieressä on Kostan klaani..." ja "Tuohon sopii peikkovuori ja tuonne örkkisaari" eli ei loppujen lopuksi mitään kunnon suunnittelua vaan laitoin sinne minne tahdoin mitä tahansa. Ei sitä silloin huomannut, että olisi huono, mutta nyt kun on Gloranthassa tullut pelattua ja muutenkin kyseistä maailmaa tutkittua, niin kyllä se oli [b:f1298cd84b][u:f1298cd84b]tosi[/u:f1298cd84b][/b:f1298cd84b] puuttellinen.
Energiaa en tosiaan paljoakaan käyttänyt, että en miettinyt kovin paljoa mitä laittaisin minnekkin. Kyllähän ne kartat jokaisesta kaupungista tuli tehtyä ja jos ajat lasketaan yhteen, niin olisiko siinä yhdessä päivässä ollut valmis, tosin sitten innostuin värittämään nämä kaikki kartat niin pari lisä päivää tuli mukaan. :)
[i:f1298cd84b]Mistä olette aloittaneet maailmanluomisen? [/i:f1298cd84b]
Sen muodosta. Eli jos on vaikka joku saari, niin sitten sen piirsin ja katselin että mikä paikka minnekkin sopisi. Joskus jostain kuningaskunnista aloittelin myös.
[i:f1298cd84b]Mitä varten loitte oman? [/i:f1298cd84b]
Syyt:
1. Ei tullut mieleenkään ostaa valmista.
2. Ajan kuluttamiseksi ja omaksi iloksi.
3. Piti olla maailma, jotta voisi pelata.
4. Oma tekemät on niin hyviä kun voi päättää millonka mitäkin kaikkialle.
5. Piirtäminen ja keksiminen on niin kivaa, tai oli.
[i:f1298cd84b]tai kertokaa omistanne.[/i:f1298cd84b]
Siellä oli joku Pyronaid niminen kuningas, jota pelaajat sanoivat pyromaaniksi :) Ja onhan nuo kartat vielä tallella näköjään... Voisi kaiketi joskus jos jaksan (kehtaan) laittaa nettiin ne, niin porukalla mennään naurmaan. :lol:
|
Sampi
linkki
19. toukokuuta 2003 kello 10.59
|
Sampi
19. toukokuuta 2003 kello 10.59
linkki
|
Vai että oikein Tolkien? No, annas palaa julkaisten, odotamme jo kolmisatasivuista maailman esihistoriaasi. :)
|
Kymppimies
linkki
19. toukokuuta 2003 kello 14.03
|
Kymppimies
19. toukokuuta 2003 kello 14.03
linkki
|
Minä olen luonut useita, varmaan kymmenisenkin maailmaa. Yksikään niistä ei ole ollut mikään valtavan laaja mutta varsin tarkkaan kuvailtuja.
Lähinnä muunnoksia muihin maailmoihin ja lainailtuja juttuja monista kirjoista mutta on sitä tullu luotua kaikkea jännää itsekin. En ole pelannut niitä vaan ne on tullut tehtyä taustaksi silloin kun olen kirjoittanut äikän tarinoita. Kai sitä voisi suunnitella pelitarkoitukseenkin :)
|
ZamboNet
linkki
19. toukokuuta 2003 kello 18.10
|
ZamboNet
19. toukokuuta 2003 kello 18.10
linkki
|
Nojuu, ensimmäiseen ropeen, jonka teimme ja jolla aloitimme koko ropellus uramme, niin oli tietenkin pakko tehdä maailma. Mutta sanoisin, että se oli kaikkea muuta kuin kokonainen maailma. Lähinnä vain yksi kaupunki =D
Nyt myöhemmin kun on tullut pelattua enemmän olen (kuten kaikki varmaan ovat huomanneet) "hiukan" tyytymätön Gloranthaan. Siksipä olenkin aloittanut tässä tyytymiseni Gloranthaan rinnalla Ikuisuus Projektin, jonka valmistumispäivä on todennäköisesti "ei koskaan" =D
Tarkoituksena projektissa on tietenkin ei enempää tai vähempää kuin maailma historiansa kera aina alkupäivistä saakka. Mukaanlukien topografian, kansat, suhteet, biologisen diversiteetin jakautuminen maailmassa, ilmastojen suhteuttaminen maantieteellisiin seikkoihin jne. Mukaan luettuna tietenkin myös tuo uuden magiasysteemin (siitä oli puhetta toisessa aiheessa) rakentaminen luontevaksi maailmaan. Valmiina tällä hetkellä on vasta karkea versio maailman mantereista ja alkupäivien tapahtumia ihmistietäjien näkökulmasta =D, joten työtä riittää vielä aika reippaasti :lol:
|
Garrik
linkki
19. toukokuuta 2003 kello 23.09
|
Garrik
19. toukokuuta 2003 kello 23.09
linkki
|
En tiedä mitä kämmäilin tuossa äänestyksessä, mutta täältä tulee se toinen Tolkien...
Olen luonut muutamia maailmoita. Gelearda alkoi kartasta 16 vuotta sitten, ja vie nykyään about metrin hyllytilaa. Siellä pelaamme edelleen ja luult. pysyvästi; historiat, maat, pelistysteemit, yliluonnollinen, jumalat, taikuus, kulttuurit ja ziljoona henkilöä on tullut tehtyä, ja matka jatkuu. Settinki on läheistä sukua tälle meidän maailmalle, eräänlainen leikkikenttä ajatuksille, joita historian opiskelu on mielessä herättänyt. Kielien suhteen olen päätynyt Tolkienia helpompaan ratkaisuun: suomi mallintaa kaikkia kieliä peleissä, ja jos jotakin kieltä ei ymmärrä, PJ ei puhu tai puhuu huonoa suomea... Mutta sampleja eri kielistä on tietenkin tullut kyhättyä nimistön ja eritoten uskonnollisen termistön luomiseksi.
Pelattavaan laajuuteen (kymmeniä - satoja sivuja) ovat ehtineet lisäksi Avalon ja Caerula. Avalon oli/on omanlaatuinen skifisettinki hämärässä tulevaisuudessa. Alkoi melkein parodisesta hahmoluokka-ideasta mutta kasvoi orwellilaiseksi tulevaisuusvisioksi ja lopilta kapinaksi sitä vastaan. Caerula taas on kaverini kanssa käynnistämämme proggis, joka hyödyntää antiikki-innostustamme, mutta on (tietenkin) laajentunut kosmiseksi luomishankkeeksi ilmastoineen, uusine eläinlajeineen, uusine kulttuureineen ja - täällä tämä vihoviimein on - kielineenkin...
Aikaa ja energiaa? No 16 vuotta aikaa, mutta energiaa tällaiset hommat tietenkin vain tuovat lisää!
[i:476218321c]Mistä olette aloittaneet maailmanluomisen?[/i:476218321c]
Kartasta/kuvasta/aurinkokunnan luomisesta. Jostakin hämärästä ideasta olutlasillisen äärellä. Unesta... Mutta karttaanhan homma jossakin vaiheessa keskittyy - viimeistään, kun ideat pitää saada kosmiseen järjestykseen. Joka tietenkin muuttuu monta kertaa ennen lopullisen muotonsa löytymistä ;)
[i:476218321c]Mitä varten loitte oman?[/i:476218321c]
Miksi tyytyä muiden mielikuvituksen tuotteisiin? Miksi olla hyödyntämättä kaikkea oppimaansa jollakin tavalla? Jos luen sivun, kirjoitan itse toisen...
|
Kasila
linkki
20. toukokuuta 2003 kello 10.12
|
Kasila
20. toukokuuta 2003 kello 10.12
linkki
|
Joops.. sori nyt tää offtopikki yms... mutta minne te junttasitte vihervaskin vai jätittekös sen kokonaan pois... ei kai se missään kartalla oo ???
Ite Pamautin (ei kovin viisaasti) vaski vuorille... joo sinne... ja sieltä se carmaanian valloituskin alkoi... ;)
Mut Topikkiin... Ollaan tehty Gloranthaan sanotaan n. 5% omaa ... (en kerro pelaajille) josta 2% on lukihäiriön syytä.. heh... Periaatteessa samaa kun greg mutta tää uusin (Hero_wars ) osasto on jäänyt vähemmälle...
Eka rope mitä pelattiin oli 100% oma tekemä.. Light in the dark tai jotain.. Maailma oli DD ja ei mitään innovaatioita...
Alien predator, ynnä rasta ja mariini meininki on tuttuu (ja maailmaa maalailtu) kun ethtynä on 4 pelii...
MUTTA paras on "Kunkku"(TM)...
Se on perus DD maailma (siis rodut) lisäksi mukana ovat neekerit Pastorin johtamat epäkuolleet...
Maailma perustuu 1 kuninkaalle ja sen 4 pojalle... pojat (prinssit ) ei voi kuolla mutta heidän armeijansa voivat... Maximi porvari peli jossa massat kuolee prinssien hieroessa vatsan poimuja... Lautapeli mutta erittäin värikäs maailma...
|
Sampi
linkki
20. toukokuuta 2003 kello 10.40
|
Sampi
20. toukokuuta 2003 kello 10.40
linkki
|
Huhhuh, Garrik. Enpä tiedä, oletko ansainnut tuon "toisen Tolkienin" arvonimen. En olettanut, että jollakulla olisi noinkin mittava maailma kirjahyllyssään. Tuostapa tahtoisin kuulla lisää. Et haluaisi kirjoittaa pientä synopsista, vaikkapa omaan topicciinsa?
Kasila: Vai AvP? Jaa-jaa. Mahtaa olla hauskaa; pelaatteko gung-ho meiningillä vai hiipivää kauhua?
|
Garrik
linkki
21. toukokuuta 2003 kello 9.19
|
Garrik
21. toukokuuta 2003 kello 9.19
linkki
|
Sampi:
[i:70a4261647]En olettanut, että jollakulla olisi noinkin mittava maailma kirjahyllyssään. Tuostapa tahtoisin kuulla lisää. Et haluaisi kirjoittaa pientä synopsista, vaikkapa omaan topicciinsa?[/i:70a4261647]
Eöh... Ensin valmistun, väittelen, hankin mukavan professuurin ja julkaisen lastenkirjan. Sitten vanhempana emeritusprofessorina järjestän paperini ja julkaisen kuusi kirjaa Geleardasta kolmena niteenä sekä yhden kirjan verran myyttejä. Loput jätän lapsilleni postuumisti julkaistavaksi. ;)
Kenen näkökulmasta ja millä skaalalla synopsiksen kirjoittaisin? Pedanttisuuden perusongelmia... Kun nyt näytät asuvan Helsingissä, mikset tulisi itse katsomaan? Tulkaa vaan kaikki, joita kiinnostaa. Yhteystiedot privaattiviestillä.
|
Sampi
linkki
21. toukokuuta 2003 kello 9.29
|
Sampi
21. toukokuuta 2003 kello 9.29
linkki
|
Tarkoitin synopsiksella noin 1-3 sivun mittaista kuvausta maailmasi perusteista: maantieteestä, kulttuureista, kansoista ja ehkä hieman historiasta ja myyteistä, mikä mielestäsi onkin maailmallesi ominaista. Sellaista, josta saisi kohtuullisen hyvin selville, mistä siinä on kysymys. Toki voin tulla katsomaankin, sillä kyllä noin laaja maailma kiinnostaa hurjasti, ja erityisesti sen luomisprosessi. Ajattelisin kuitenkin, että lyhyehkö teksti siitä saattaisi kirvoittaa täällä miellyttävää keskustelua. (Toki se voi myös aiheuttaa napalmia.)
Yksityisviestejä sitten.
|
Sampi
linkki
21. toukokuuta 2003 kello 9.37
|
Sampi
21. toukokuuta 2003 kello 9.37
linkki
|
Ah. Kysyit vielä näkökulmaa synopsikseen. Jaa, enhän minä osaa antaa muuta kuin joko luojan tai asukkaan näkökulmasta toiveita. Itse olen kiinnostunut luomisprosessista, joten ehdottaisin mieluiten sitä, mutta toisaalta joknin asukkaan näkökulma saattaa olla mielekkäämpi kirjoittaa. Kumpi vaan sinulle paremmin sopii, ja kumman mieluummin kirjoitat.
|
Kasila
linkki
21. toukokuuta 2003 kello 11.23
|
Kasila
21. toukokuuta 2003 kello 11.23
linkki
|
Niin ei varsinaisesti AvP,,, toki mahdollista... mutta siis predu vs poliisit vs rastafat (siis predu 2 leffa)
3 pelaajaa predator pelaaja näkee kaiken ja toimii tuomarina ja 2 muulla pelaajalla on omat laudat jolla ne näkee vaan sen minkä näkee.. LOS
... off topikkii
|
Garrik
linkki
25. toukokuuta 2003 kello 15.21
|
Garrik
25. toukokuuta 2003 kello 15.21
linkki
|
Keskustelu näyttää sikäli tauonneelta, ettei varmaan häiritse pistää Sammen kyselemää Geleardan luomisprosessin synopsista tänne. Sitä ennen kuitenkin: täällä näyttäisi olevan pitkälti toista kymmentä omien maailmojen luojaa. Kertokaa ihmeessä lisää maailmoistanne ja niiden luomisprosessista! Larppa ja ZamboNet jo hieman raottivat ovea proggiksiinsa. Toivottavasti oma avautumiseni kirvoittaa enemmän juttua tältä saralta.
Ja vielä: netistä löytyy muutamia loistavia sivustoja omien maailmojen luomisen avuksi. Ja ainakin yksi minun mielestäni Tolkienin mennen tullen rökittävä maailma. Tsekatkaa nämä:
[url]http://www.cix.co.uk/~morven/worldkit.html[/url]
[url]http://www.io.com/~eighner/world_builder/world_builder_index.html[/url]
[url]http://www.zompist.com/virtuver.htm[/url]
--------------------
[b:a7e2db81b1]Geleardan luomisprosessi[/b:a7e2db81b1]
Geleardan päämäärä on jokseenkin alusta asti ollut koherentti maailma, jossa on koko ajan jotakin meneillään. Gelearda on luotu "ihmisen kokoiseksi", koettavaksi, pelattavaksi. Olen keskittynyt kuvailemaan etupäässä maantiedettä, kulttuureja, yhteiskuntia, taloutta ja historiaa. Uskonnot ja myytit ovat syntyneet yleensä vasta, kun visioni jokapäiväisestä elämästä on suunnilleen vakiintunut. Myytit, kosmos ja kysymys maailman "todellisesta" alkuperästä olivat pitkään toissijaisia.
Työskentelymetodi on ollut kaoottinen improvisointi ja toisaalta sen jälkien siivoaminen, palapelin kokoaminen ja tyhjien kohtien täyttäminen. Satunnaiset ideat ovat olleet yhtä tärkeitä kuin järjstelmällisyys. Suurella jälkiviisaudella Geleardan tähänastisen luomisprosessin voisi jakaa seuraaviin vaiheisiin:
1) KARTAT: Geleardan sai alkunsa '86-'87 piirtämistäni kartoista. Geleardan läntinen rantaviiva, pari kaupunkia ja valtakuntaa sekä muutamat vuoristot periytyvät näistä ensimmäisistä kartoista. Myös aivan perustavanlaatuiset ideat Geleardasta ovat säilyneet suht' sellaisinaan tähän päivään saakka: 1) Geleardassa on taikuutta, mutta sillä on vain vähän vaikutusta tavalliseen elämänmenoon; 2) Gelearda on kansoitettu maailma, jossa ei ole asumattomia erämaita, ei vaeltavia hirviöitä eikä "pahoja rotuja" à la örkit.
2) PELAAMINEN & ENSIMMÄISET TARINAT: Löydettyäni roolipelit (RQ) '89-'90 kaivoin em. kartat esiin ja ryhdyin pelinjohtajaksi. Keksin lisää yksityiskohtia sinne, missä kulloinkin seikkailtiin. RQ:n myötä tutustuin Gloranthaan, Lohikäärmesolaan, jonka ymppäsin osaksi Geleardaa. Samaan aikaan pelasimme myös monia muita pelejä ja luin viimein kokonaan Tarun sormusten herrasta. Vaikutteita tulvi kaikilta suunnilta, ja maailmaa venytettiin pelihalujen mukaan. Pelikertakohtaisen improvisoinnin rinnalla kirjoitin tarinoita ja loin seutuja, jotka sijoitin kauas Glorantha-vaikutteisen pelialueen ulkopuolelle. Näistä tarinoista alkoi kasvaa itsenäinen Gelearda, joka oli muutakin kuin karttoja ja paikkoja seikkailijoiden koluttavaksi.
3) HISTORIA: '91 kampanjamme Geleardassa pättyi, ja siirryimme pelaamaan muita pelejä muissa maailmoissa. Gelearda vapautui seikkailukeskeisestä improvisaatiosta ja Glorantha-vaikutteista. Ryhdyin kirjoittamaan maailmalle historiaa. Valitsin painopisteeksi maailman länsikolkan, jonka nimesin Dubliriksi. Kokosin ensimmäisen aikajanan, jota täyttäessäni kiinnostuin yhä enemmän historiasta ja laajemmin kulttuurin muotoihin vaikuttavista tekijöistä. Historian vaiheet ja valtakunnat mallintuivat kartoille, ja maailma täsmentyi maantieteen osalta. Piirsin Dublirin yleiskartan ensimäistä kertaa mittakaavaan, mikä johti maailman kokoluokan vakiintumiseen ja sitten valtakuntien pinta-alojen ja asutustiheyksien laskemiseen. Geleardan ydinalueesta tuli hyvin keskiaikainen feodaalihallintoineen. Realismintavoitteluni ja kiinnostukseni tähtitieteeseen ja planetologiaan vaikuttivat käsitykseeni maailmasta, jonka rajat laajenivat ja kiertyivät yhteen: Dublirista tuli osa mannerta Gilhardia-nimisellä planeetalla, joka kiersi Altanar-aurinkoa Railan-kuun saattelemana.
4) ENSIMMÄINEN LAAJA KAMPANJA: Gelearda elää paitsi omista visioistani, myös vaki-peliporukan palautteesta ja kysymyksistä. Uuteen Gilhardiaan sijoittuvassa kampanjassa '93-'96 eritoten kaksi papiksi ja maagiksi varttunutta hahmoa koettelivat maailman logiikkaa. Historiapuuskassani olin jättänyt uskonnot, mytologian ja taikuuden lähinnä nimiksi paperilla, mutta nyt niihin piti puhaltaa henki. Aika hankalien pohdintojen tuloksena sain kokoon kampanja-alueen pääuskonnot ja palasia niiden keskeisistä opeista ja myyteistä. Taikuus ei vielä löytänyt lopullista uomaansa, mutta sen määrittelemättömyys ja säännöttömyys muokkasivat osaltaan kuvaa maailmasta. Laajan, liikkuvaisen kampanjan myötä myös maailman fyysinen ilme tallentui kartoille yhä paremmin.
Tetyssä mielessä Geleardan tunnelma on peräisin tästä suuresta kampanjasta. Jokapäiväisen elämänmenon ja mundaanien seikkailujen varjosta astuivat esiin myyttiset mysteerit, satuihin, lauluihin ja maahan itseensä kätkeytyneet muistot unohdetusta ajasta, toisesta maailmasta - Tuonpuoleisen tuskin huomattava läsnäolo. Juuri erilaiset suhtautumiset tähän yleisesti tunnettuun maailman luonteeseen johtivat uskontojen jäsentymiseen, hyvän ja pahan muuttumiseen kulttuurikohtaisiksi määritteiksi. Monista alunperin tunnelmaa luomaan syntyneistä tekstinpätkistä kasvoi historioita, tarinoita, kronikoita ja myyttejä. Kirjoitin myös kampanjasta irrallisia novelleja ja tuokiokuvauksia, osittain "harjoituksina" maailman kuvaamisessa.
5) UUSIA VIRIKKEITÄ: Luomisprosessi kehittyi melkoisesti '95 alkaen, kun aloitin historian opinnot yliopistolla. Yleisteoksista ja muista peleistä/maailmoista (Pendragon, HarnWorld) saamani kuva keskiajasta ja historiallisista kulttuureista avartui ja tihentyi. "Totuus" onkin tarua ihmeellisempää. Monet pienet ongelmat ovat ratkenneet lukemalla keskiaikaisia tekstejä, ja erityisesti 1200-1500 -lukujen "tavallisten ihmisten" kirjoitukset ovat selventäneet käsityksiäni siitä, miten geleardalaiset itse voisivat kokea maailman. Geleardan rinnalle syntynyt Caerula-maailmaprojekti on myös auttanut hahmottamaan, mistä Gelearda vielä on paitsi. Rinnakkaiset maailmanluomishankkeet vaikuttavat tämän kokemuksen perusteella hyviltä.
6) PELISYSTEEMI JA TUONPUOLEINEN: Tavallisestihan pelisysteemit toimivat parhaiten maailmoissa, joihin ne on suunniteltu. Koska Gelearda on pitkälti pelimaailma, varta vasten sitä varten luotu pelisysteemi alkoi tuntua tarpeelliselta. HarnMasterin keskiaikaiseen, melko low-fantasy maailmaan kirjoitettu systeemi toimi pohjana, vaikutteita otin GURPSista, RQ:sta ja Miekkamiehestä/Praedorista.
Yliluonnollisen kuvaaminen Geleardan idealle uskollisella tavalla on ollut systeemin suurin ongelma. Taikuuden ja arkipäiväisyyden yhteensovittamisen vaikeus häiritsi ja ärsytti vuosia. Geleardalta puuttui myyttinen esihistoria, joka on nykyään mielestäni fantasiamaailman toiminna perusedellytys, sillä vain sitä kautta yliluonnolliset asiat saavat selityksensä. Vuosien pähkäilyn ja jatkuvasti muuttuvan taikasysteemin päätteeksi Geleardan myyttiseksi olemuksesi tuli maailman jakautuminen kahtia: Tämänpuoleiseen ja Tuonpuoleiseen - ihmisten maailmaan, joka on osittain seurausta ihmisen itsensä valinnoista, ja Tuonpuoleiseen, jossa vaikuttavat maailman alkuperäiset mahdit. Kerran nämä maailmat olivat yhtä, mutta nykyään ne kohtaavat vain unissa ja joillakin harvoilla, salamyhkäisillä seuduilla. Eri uskonnot selittävät maailmojen eron syitä ja ihmisen osaa eri tavoin, joillakin seuduilla ihmiset ovat unohtaneet mitään muuta koskaan olleenkaan. Taikuus on Tuonpuoleisen voimien ilmentymistä Tämänpuoleisessa. Fantasiaelementti ja arkipäiväinen maailma ovat tällä tavoin hedelmällisessä sopusoinnussa.
7) GELEARDA NYT: Kun myyteillä nyt viimein on kiehtova alku ja tyydyttävä järjestys, olen käynyt materiaalia läpi yhdistellen irrallaan repsottavia osia, hioen kulttuureita ja lisäten niiden kuvauksen tarkkuutta ja perustellen niitä yhä syvällisemmin. Yksi esimerkki muutoksista ja uudellentulkinnasta on itse maailman nimi. Gilhardista on tullut etäinen, myyttinen hahmo pohjoisen tarinoissa, eikä hänen mukaansa ole nimetty yhtäkään aluetta. Gelearda sen sijaan on myyttinen henkilö, jonka nimi liitetään muinaisaikaisten tapahtumien vuoksi Europan lailla kokonaiseen maanosaan. Nimi Dublir on painunut unohduksiin, yhdeksi legendojen paikoista, joita ei enää ole Tämänpuoleisessa maailmassa. Maailmalla ei enää sinänsä ole nimeä: kunkin seudun asukkaat kutsuvat sitä "maailmaksi" omalla kielellään.
Tulevaisuudessa kunnianhimoisin päämääräni on kielten ja sitä kautta nimistön muokkaaminen. En ole lähtenyt luomaan omia kieliäni, vaan olen pohjannut Geleardan kielet meidän maailmamme kieliin. Geleardan kansojen historia on kuitenkin toinen kuin meidän, mikä pakostakin vaikuttaa kieliin. Toistaiseksi nimistö perustuu esim. kymriin, goottiin, muinaisenglantiin, keskiylä- ja alasaksaan, islantiin, ranskaan, keskiajan latinaan, arabiaan ja Tolkienin haltiakieliin. Tarkoitukseni on muokata äänteenmuutosten sekä sana- ja kielioppilainojen perusteella geleardalaiset nykyiset muunnokset näistä kielistä. Lähden luultavasti liikkeelle rekonstruoidusta kantagermaanista sekä latinasta, arabiasta ja ehkä kymristä. Enkä ole vieläkään varma, haluanko pitää Tolkienin haltiakielet osana Geleardaa vai korvata ne kenties kokonaan itse luodulla "unohtuneella" kielellä...
kommenteista kiittäen,
Garrik
|
Sampi
linkki
26. toukokuuta 2003 kello 8.58
|
Sampi
26. toukokuuta 2003 kello 8.58
linkki
|
Aikaa on Garrik ainakin upottanut maailmaansa melko lailla. Tuo on varsin hienoa, ja teksti oli juuri se, mitä kapiasinkin: melko yksityiskohtainen ja analyyttinen teksti maailman luomisen vaiheista.
Mielenkiintoisinta tuossas prosessissa on sen selkeä monivaiheisuus. En sitten tiedä, saako tekstistä vain sellaisen kuvan - onko Garrik ajatellut nuo luokat esiin - vai ovatko nuo vaiheet niin selviä kuin miten ne esitetään. Tuon kaltainen vaiheittainen tekeminen luo omaa historiaansa maailmalle, kuten kävi selväksi kohdassa, jossa Garrik mainitsi joidenkin aiemmin luotujen paikkojen siirtyneen Tuonpuoleiseen.
Hienoa maailmassa on myös mytologian pohja, Tämän- ja Tuonpuoleinen maailma. Vaikka jaottelu itse ei ole originaali, on sen tulkinta silti mielenkiintoinen, varsinkin taikuuden kannalta. Tietyllä tavalla tulkitsisin sen olevan lähinnä Le Guinin Maamerta. Myös siellä on selkeä Tuonpuoleinen, johon varsinkin maageilla on yhteytensä.
Vaikuttava urakka, ja tulokset taitavat olla sen mukaisia. Muistan joskus kuulleeni jonkun luokittelevan Ropeconissa maailmanluonteja paikkalähtöisiksi ja kokonaisuuslähtöisiksi: siis sellaisiksi, jotka kasvavat ulos yhdestä paikasta seikkailujen myötä ja sellaisiksi, jotka valmistetaan kokonaisiksi. Gelearda ei kuitenkaan tunnu menevän kumpaankan luokkaan - sen alku on paikkalähtöisessä kampanjassa, mutta myöhemmässä vaiheessa se osa on siirtynyt Tuonpuoleiseen, ja muu on tehty kokonaisuutta silmälläpitäen. The best of both worlds? Perhaps.
Kiitoksia kuvauksestasi, Garrik.
|
black knight
linkki
26. toukokuuta 2003 kello 9.32
|
black knight
26. toukokuuta 2003 kello 9.32
linkki
|
mulla on aina kyllä ollut halua tehdä oma maailma kun pääsen pj:ksi, mutta aina on tullut eteen se sama ongelma: Miten teen sen... tätä pähkäillään sitten niin kauan kun luoutan. Eli olen aina ihan solmussa, että miten se pitäisi tehdä.... mietin, että olisikohan missään sellaista infoa, tai opasta, mikä auttaa tekemään tällaista maailmaa... Aina on joku este edessä.... Siis... mietin aina, että mistä minun pitäisi aloittaa, tai mistä jatkan, miten teen kaupunkiin questit, monta kaupunkia pitää tehdä yms :cry: .. Olisikohan kellää apua tähän ongelmaan. Jos jollaan olis tiedossa sellanen nettisivu, mikä vähän opastaa, niin ilmoittakaa, jos huvittaa. ihan váin mielenkiinnoksi...
|
Sampi
linkki
26. toukokuuta 2003 kello 9.40
|
Sampi
26. toukokuuta 2003 kello 9.40
linkki
|
Nuo Garrikin laittamat linkit ainakin auttavat. Mutta niin voinemme mekin, jos vain osaat asetella kysymyksesi oikein.
Eli: Mitä haluat maailmaltasi?
Jos pystyt vastaamaan tähän kysymykseen, uskon, etä pääset paljon pidemmälle. Kun löydät vastauksen, kannattaa seuraavaksi pohtia, mitä sinun täytyy tehdä saadaksesi haluamasi. Tämän kysymyksen vastaus ohjastaa sinut jo pitemmälle.
Olemme toki valmiita auttamaan kysyvää, joten lauo pois. Älä kuitenkaan anna niin yleistasoisia kysymyksiä kuin tuo "Miten tehdään maailma?".
Ja lue Garrikin teksti kokonaan, siitä saat jonkinlaista mallia siihen, miten joku muu on tehnyt.
|
Garrik
linkki
26. toukokuuta 2003 kello 14.50
|
Garrik
26. toukokuuta 2003 kello 14.50
linkki
|
[b:066a766a4f]Sammelle:[/b:066a766a4f]
Kuten sanottu, jälkiviisautta ovat nuo luokat, varsinkin loppupäässä. Mutta pitemmät tauot luomisprosessissa antavat uutta potkua ja perspektiiviä. Ja ehdottomasti auttavat keksimään historiaa, kun hylättyjä ideoita ripottelee jonnekin menneisyyteen, kauas häiritsemästä maailman nykyisyyttä :)
Le Guinin Maameri on ilman muuta yksi Geleardan innoittajista. Innoittajien lista on muutenkin loputon.
Paikkalähtöisyys ja kokonaisuuslähtöisyys toimivat mielestäni määreinä vain kappaleen matkaa luomisen alkutaipaleella. Jossakin vaiheessa ne sekoittuvat, ja maailman sisäiset kysymykset ottavat vallan. Voisikohan puhua myös objektiivisesta ja subjektiivisesta maailmanluomisesta? Tai päämäärätietoisesta/hallitusta ja ideakeskeisestä/kaoottisesta? Olen paikkalähtöisen/ideakeskeisen/kaoottisen luomisprosessin kannalla. Se takaa ideat, järjestystä kyllä syntyy aikanaan.
[b:066a766a4f]black knightille:[/b:066a766a4f]
Lue Maguksia, erityisesti Mika Laaksosen kirjoituksia. Itselleni kaikkein antoisimpia ovat olleet Magus 1-4, "Yön korpit", Pihkapahka, "Tanssi yli hautojen" ja "Lucifugem". Gelearda on syntynyt osittain vastauksena kysymykseen, miten liittää nämä paikat ja seikkailut Geleardaan.
Ei kannata haukata liian suurta palaa, siihen tukehtuu. Plagioiminen ja rippaaminen ovat yleisimpiä roolipelimaailmojen luomistapoja. Sitten kun joku homma ei miellytä, tai kahden eri kirjan tiedot ovat ristiriitaisia, pitää päättää itse. Mitä enemmän joutuu päättämään itse, sitä enemmän luo itse. Tekemällä oppii.
Innoitusta kannattaa hakea ihan muualta kuin roolipeliskenestä. Kirjat ovat hyviä. Kuvat ovat olleet ainakin minulle vielä parempia (kartta=kuva). Itseasiassa keskeinen osa Geleardan syntyä on jatkuva piirustelu ja sen miettiminen, miten joku kuva(-sarja) voisi liittyä Geleardaan. Musiikki voi toimia myös. Karttakirjat, saagat, runot, taidekirjat...
Kuten Sampi sanoi, päätä mitä haluat. Mutta älä päätä haluavasi esim. Tolkien-vaikutteista puhdasta fantasiamaailmaa. Hyödynnä jotakin harrastustasi. Jos pelaat futista, keksi siihen uudet säännöt, keksi uusi kenttä, mieti ketkä sitä kävisivät katsomassa, minkälainen rakennus kenttää ympäröisi, arkkitehtuuria, ihmisten vaatteita, mitä he syövät katsoessaan ottelua, mitä puhelevat, milloin pelataan (aina kahden kuun kohdatessa...). Jos pelaat roolipelejä, tee pienimuotoinen kampanja urheiden pelisankareiden koitoksista, vedonlyönnistä tms. Jonain päivänä voit varovasti laajentaa pelistä ja stadionista, mutta älä turhaan mieti sitä päivää nyt.
-Garrik
|
Kymppimies
linkki
27. toukokuuta 2003 kello 18.46
|
Kymppimies
27. toukokuuta 2003 kello 18.46
linkki
|
JA maailman luonnissa kannattaa lähteä pienestä.Kahdessa tarinassa mitä olen kirjoittanut, aloitin pelkästä kaupungista jonne aloin miettiä uskontoa,asemia,suhteita ja poliittista järjestelmää. Sitten luot parisenkymmentä kaupunkia lisää ja siinä sitä alkaa oleen. Ongelmaksi ilmaantuu yleensä että ne alkavat pikkuhiljaa muistuttaa toisiaan mutta minkäs teet... Tietty minä olen ollut kirjoittamaan oppimisesta asti tarinan iskijä (kirjoitin ekan luokan kolmannella viikolla 3 sivua pitkän sadun :-D ) joten kaupungin kirjoittaminen ei ole ongelma eikä mikään. Pelimaailmaan siirtäminen voi viedä hiukka aikaa... :-?
|
Garrik
linkki
29. toukokuuta 2003 kello 10.36
|
Garrik
29. toukokuuta 2003 kello 10.36
linkki
|
Kymppimies:
[i:aaaee72553]...aloitin pelkästä kaupungista jonne aloin miettiä uskontoa, asemia, suhteita ja poliittista järjestelmää.[/i:aaaee72553]
Kaupunki on oivallinen paikka aloittaa pelimaailman luonti. Kaupungeissa on tavallisesti niin paljon ihmisiä, että nuo Kymppimiehen mainitsemat asiat on otettava huomioon - eli lopulta tulee luotua enemmän ja suurempia asioita kuin pelkkä kaupunki.
Kymppimies:
[i:aaaee72553]Ongelmaksi ilmaantuu yleensä että ne [kaupungit] alkavat pikkuhiljaa muistuttaa toisiaan mutta minkäs teet...[/i:aaaee72553]
Jos kaupungit kuuluvat vähänkään yhtenäiseen kulttuuriin, ne luultavasti muistuttavatkin toisiaan! Esim. keskiajan Euroopassa kulkija saattoi suorastaan olettaa, että kaupungeissa kohtasi aína samantyyppisiä lakeja, tapoja, instituutioita (kerjäläisveljien kaupunkiluostarit) hallintomuotoja ja ehkä ongelmiakin (majoitus, köyhyys...). Jos kulttuuri harrastaa pohjakaavaan rakentamista, kaupungit voisivat olla hyvinkin samanlaisia, mikseivät lähes identtisiäkin.
|
Marcus Maximus
linkki
4. kesäkuuta 2003 kello 8.18
|
Marcus Maximus
4. kesäkuuta 2003 kello 8.18
linkki
|
Minullakin on maailma kypsymässä, tai oikeastaan saari ja pari vierasta valtiota rajanaapureiksi.
- Halusin maailman, jossa pelata Ars Magican systeemiä low-fantasiana
- Halusin maailman, jossa voi sotia ja rikkoa kaiken jos siltä tuntuu
- Halusin toteuttaa muutaman vision yhteiskuntajärjestelmästä.
Perinteisen teinifantsun meiningillä kehitelty haudanvakava ja verinen [i:992ce2df3c]Marethílin Perilliset[/i:992ce2df3c] käynnistynee puolen vuoden sisällä.
|