Vanha foorumi

Takaisin

Uudet taikuudet Gloranthassa

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Sampi 16. toukokuuta 2003 kello 15.11
Kirjoittaja Viesti
Sampi linkki 16. toukokuuta 2003 kello 15.11
Sampi 16. toukokuuta 2003 kello 15.11 linkki Tämäpä kuuluisi oikeastaa yleiseen Glorantha-keskusteluun tai RQ:n säännöt-palsatlle, mutta painoin "uusi aihe"-nappia edellisessä keksustelussa. Mielestäni Glorantha ei todellakaan kaipaa uusia taikuusjärjestelmiä nykyisten rinnalle. jotkut ovat ehdottaneet erilaisia systeemejä; psioniikkaa ja druidismia mainitakseni vain viimeisimmät. Ei ole huono idea laajentaa maailman kirjoa uusilla uskonnoilla ja muulla, mutta Gloranthassa on jo viisi taikuusjärjetelmää, joista kolme on hyvin dokumentoitu. Jos jollakulla on palava halu tehdä systeemejä Gloranthaan, olisi varmaankin paras aloittaa taikuuden uudelleenjärjestely vaikkapa mystiikasta tai unitaikuudesta. Niissä riittää tekemistä vielä pitkäksi aikaa, ja samoin kyllä jo dokumentoiduissakin taikuuslajeissa. Ennen kuin joku kysyy: Henkitaikuus, velhoustaikuus, riimutaikuus, mystiikka ja unitaikuus. (voisi lisätä muuten vielä lohikäärmetaikuuden ja lunaritaikuuden) Eikös nuo jo riitä? Pitääkö mennä monimutkaistamaan?
Nysalor linkki 16. toukokuuta 2003 kello 15.45
Nysalor 16. toukokuuta 2003 kello 15.45 linkki Sampi: [i:e7e86d35d1]Tämäpä kuuluisi oikeastaa yleiseen Glorantha-keskusteluun tai RQ:n säännöt-palsatlle, mutta painoin "uusi aihe"-nappia edellisessä keksustelussa.[/i:e7e86d35d1] Kyllä se varmasti tännekin sopii, jos keskustelussa kerran puhutaan nimenomaan RuneQuestista ja tuodaan maailmaakin vahvasti esiin pelkkien sääntöjen ohella. [i:e7e86d35d1]Mielestäni Glorantha ei todellakaan kaipaa uusia taikuusjärjestelmiä nykyisten rinnalle.[/i:e7e86d35d1] Jo olemassa olevilla systeemeillä voi tosiaan tehdä melkoisen paljon kaikenlaista ja saada aikaan myös kiinnostavia variaatioita. Uuden taikuussysteemin tuominen Gloranthaan kannattaisi siksi minusta perustella myyttisesti, jotta se olisi Gloranthan luonteen kannalta uskottava. Taikuussysteemin puolesta suosikkejani ovat styygialaiset, jotka yhdistelevät henki-, velho- ja riimutaikuutta. [i:e7e86d35d1]jotkut ovat ehdottaneet erilaisia systeemejä; psioniikkaa ja druidismia mainitakseni vain viimeisimmät.[/i:e7e86d35d1] Nuo eivät sinänsä ole uusia ajatuksia, koska muutkin ovat jo kehittäneet niitä RuneQuestin järjestelmään. Simon Phippin druidismijuttuihin annoinkin jo linkin ja jos jotakuta kiinnostaa psioniikka, niin Tal Metan ideoita aiheesta löytyy [url=http://talmeta.net/runequest/magic/rqpsi.htm]täältä[/url]. Epäilemättä netistä voi löytyä vielä muitakin lisätaikuusviritelmiä noiden kahden lisäksi, joten etsimään vain, jos välttämättä haluaa monimutkaistaa RuneQuestin taikuutta. Muistan jossakin postituslistoillaan ollen ainakin idean veritaikuudesta. [i:e7e86d35d1]voisi lisätä muuten vielä lohikäärmetaikuuden ja lunaritaikuuden[/i:e7e86d35d1] En tiedä, onko lunarilaisten taikuus sinänsä ihan oma taikuusjärjestelmänsä, kun kuitenkin lunarilaiset kultit käyttävät henki-, velho- ja riimutaikuutta, joihin liittyy tiettyjä Punaisen Kuun säätelemiä lisäjippoja ja henkitaikuuden manipulointia. Lohikäärmetaikuus taas on ihan oma tyyppinsä jopa Hero Warsissa, joka laatikoi taikuustyyppejä RuneQuestia vahvemmin. Tähän voisin vielä lisätä, että kimoslaisilla on jotakin erikoislaatuista taikuutta normaalin riimu- ja velhotaikuuden lisäksi, vaikken tiedäkään sitä tarkemmin yksilöidyn. Varsinaisten taikuusjärjestelmien lisäksi minun Gloranthassani voi olla myös monenlaisia erikoisia maagisia asioita, jotka eivät liity suoraan taikuusjärjestelmiin.
Wildor linkki 16. toukokuuta 2003 kello 16.17
Wildor 16. toukokuuta 2003 kello 16.17 linkki Mielestäni tähän pitäisi lähteä täysin siltä pohjalta liikkeelle, että katsottaisiin mitkä voimat Gloranthassa vallitsee ja voi tarjota taikuutta ja yliluonnollisia voimia. Riimu- ja Henkitaikuus ovat helposti selitettävissä Jumalien todellisesta olemuksesta ja henkien ja luonnon voimien vuoksi. Itse tosin en tiedä mistä Henkitaikuus ammentaa voimansa. Siihen liittyy kuitenkin vahvasti olennon oma voima ja läheisyys kaiken kattavasti mahtiin. Eli RQ-termein tämä MHTX5 heitto, joka henkitaikuudessa määrää onnistumisen. Velhotaikuus taas on enemmänkin ulkopuolista ja ehkäpä Gloranthan jumaluuksia ajatellen hieman vieras ja jopa luonnon voimia hyväksikäyttävä taikuudenlaji minun nähdäkseni. Tietoja velhotaikuudesta minulla ei paljoa ole joten ehkä joku voisi antaa lähteen? Nysalor? Druiditaikuuden ajatuksena on minunkin mielestäni hyvä käyttää vaikkapa jonkin Aldrya-kultin harhaoppia ihmisten parissa. Ainakin minun mielestäni druidismi kuulostaa pitkälti ihmisiin liittyvältä asialta. Jotain pientä yrttiparantamisen tuntemusta ja arvonarviointia voisi kulttiin liittyä mielestäni. Olivathan druidit kuitenkin tietäjiä. Sijoitus Gloranthaan maantieteellisesti sitten onkin minulle *täysin* utopiaa. Joku viisaampi voisi vastata siihen. Aldryami ja esim. Lhankor Mhy:n vaikutus olisi minun mielestäni jollakin tapaa läheistä. Lohikäärmetaikuus on selkeästi selitettävissä niiden myyttisellä olemuksella, joka on käsittääkseni suhteellisen mahtavaa. Se mihin se liittyy - en ole ottanut selvää ikäväkseni - on minulle aika hämärää. Käsitys on kuitenkin, että se jollakin tapaa liitoksissa Kraloreihin, jotka ovat aika selkeästi kinukkeja Feng Shui ajatuksinensa. Kertokaa omat mielipiteenne. Tämä on mielenkiintoisin aihe tällä foorumilla!
Nysalor linkki 16. toukokuuta 2003 kello 23.52
Nysalor 16. toukokuuta 2003 kello 23.52 linkki Wildor: [i:a488ba9946]Itse tosin en tiedä mistä Henkitaikuus ammentaa voimansa. Siihen liittyy kuitenkin vahvasti olennon oma voima ja läheisyys kaiken kattavasti mahtiin. Eli RQ-termein tämä MHTX5 heitto, joka henkitaikuudessa määrää onnistumisen.[/i:a488ba9946] Henkitaikuus ammentaa toki voimansa henkiulottuvuudesta. Oma läheisyys maailman kanssa tosiaan parantaa mahdollisuuksia hyödyntää henkitaikuutta. [i:a488ba9946]Velhotaikuus taas on enemmänkin ulkopuolista ja ehkäpä Gloranthan jumaluuksia ajatellen hieman vieras ja jopa luonnon voimia hyväksikäyttävä taikuudenlaji minun nähdäkseni. Tietoja velhotaikuudesta minulla ei paljoa ole joten ehkä joku voisi antaa lähteen? Nysalor?[/i:a488ba9946] Malkionien näkökulmasta velhotaikuus on Jumalan luomien loogisten lakien hyödyntämistä ympäröivän maailman manipuloinnissa. Voimat ovat persoonattomia, eivät mitään jumalia, niin kun pakanat kuvittelevat. Siksi velhotaikuus ei vaadikaan mitään erityistä yhteyttä jonkin mystisen luonnon tai väärien jumalien kanssa. Se vaatii ainoastaan pettämättömän logiikan tuntemista ja sitä luonnollisesti opettaa kirkko, jonka pyhimykset ovat näitä lakeja oivaltaneet pyhyytensä kautta. Pyhimysten perimätietoa logiikan laeista säilytetään niin pyhissä kirjoissa kuin pappismiesten perimätietonakin. Jotkut väittävät, että velholoitsujen voima tulisi velhoulottuvuudesta, mutta se nyt on jumaltietäjämäistä höpinää, sillä jokainen oikeauskoinen malkionihan tietää, että Jumalan logiikka pätee kaikkialla. ;) Lähteenä Pelaajan kirjan muutama ensimmäinen lause sivulla 74 ja rankka dramatisointi. :) [i:a488ba9946]Druiditaikuuden ajatuksena on minunkin mielestäni hyvä käyttää vaikkapa jonkin Aldrya-kultin harhaoppia ihmisten parissa. Ainakin minun mielestäni druidismi kuulostaa pitkälti ihmisiin liittyvältä asialta. Jotain pientä yrttiparantamisen tuntemusta ja arvonarviointia voisi kulttiin liittyä mielestäni.[/i:a488ba9946] Nyt en oikein tavoita ideaasi. Aldryan kultti on kyllä vahvasti sidoksissa luontoon ja sen henkiin, ei suinkaan ihmisiin tai ihmiskulttuuriin. Tarkoitatko, että druidit olisivat tekemisissä luontohenkien kanssa? Jos näin, niin eivätkös henkikultit ja shamanistiset traditiot ihmisten parissa toteuta jokseenkin vastaavaa tehtävää kuin Aldryan oppi haltioiden parissa? En näkisi mitään ongelmaa siinä, että joku paikallinen henki voisi tarjota samantapaista taikuutta ihmisille kuin Aldrya haltioille. Epäilen vain, että se tuskin voisi olla mittakaavaltaan ja myyttiseltä merkitykseltään yhtä voimakas kuin Aldrya.
Kymppimies linkki 17. toukokuuta 2003 kello 9.38
Kymppimies 17. toukokuuta 2003 kello 9.38 linkki Eihän druidismi mikään suuresti tunnettu asia olisikaan vaan juuri joku pieni aldryan harhaoppinen haara tai jotain vastaavaa mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin niin ei sitä loppujen lopuksi tarvita...
KingofSartar linkki 20. toukokuuta 2003 kello 11.13
KingofSartar 20. toukokuuta 2003 kello 11.13 linkki Itse näkisin druidismin liittyvän henkitaikuuteen, jossa druidit palvoisivat luonnon henkiä animistisella tavalla. Miten heidät sitten erottaa shamaaneista onkin eri asia. Druidit voisivat ehkä tunnustaa Aldryan, Flamalin etc. vahvoina luonnon henkinä mutta eivät jumalattarina/jumalina. Ja tilanteeseen voisi sopeuttaa arthuriaanisia teemoja Merlineineen ja muine druideineen. Muistaakseni myös vanhassa Seikkailija-lehden numerossa oli juttua druideista. Psioniikka puolestaan juontaa omassa mielessäni (heh) velhotaikuuteen, onhan Sandyn säännöissä "Monitor" spesialiteettina (="Valvoja?"). Itsekin olen psionisia sääntöjä kehitellyt mutta sovitan ne velhotaikuuteen erilaisina Kykyinä ja Taitoina, jotka on tiukasti varattu vastustajille.
Runemaster linkki 20. toukokuuta 2003 kello 11.23
Runemaster 20. toukokuuta 2003 kello 11.23 linkki KingofSartar kirjoitti: [i:0096b41056]Itsekin olen psionisia sääntöjä kehitellyt mutta sovitan ne velhotaikuuteen erilaisina Kykyinä ja Taitoina, jotka on tiukasti varattu vastustajille.[/i:0096b41056] Voisitko kertoa hieman enemmän noista psioniikka-velhous yhdisteistä?
KingofSartar linkki 20. toukokuuta 2003 kello 13.45
KingofSartar 20. toukokuuta 2003 kello 13.45 linkki Materiaalit on himassa disketillä, joten laitan tarkemmin huomenna (jos muistan ottaa levykkeen mukaan). Perusidea on, että joillakin ihmisillä on luontainen lahjakkuus psionisiin taitoihin. Yleensä ne pysyvät matalalla tasolla tai jos velhotaikuutta on mahdollisuutta opiskelle, heistä tulee Monitoreja/Conjurereja tms. Joihinkin harvoihin ottaa yhteyttä/he itse hakeutuvat psionisen koulukunnan hoiviin. Loin tämän koulukunnan itse, vertailukohdaksi voidaan ottaa esim. Temppeliritarit. He ovat enemmänkin järjestö, joka on levittäytynyt joihinkin osiin Gloranthaa. He harjoittavat ja kehittävät psionisia Taitojaan ja Kykyjään ja ovat niissä sen johdosta potentiaalisesti muita parempia. Tämä on täysin omaa tulkintaa ja omaan Gloranthaani tarkoitettu. Seikkaillijat/pelaajat tuskin koskaan saavat tietää sen enempää näistä asioista mutta loin sen lähinnä itselleni taustaksi. Lisäksi mainittakoon, että vanhoilla roduilla psionikkoja ei esiinny mutta heillä saattaa olla myös joitain luontaisia puolustuskeinoja psionikkoja vastaan näiden käyttäessä puhtaasti omia Taitojaan. Mutta laitan lähiaikoina asiasta lisää, mm. peliteknisiä juttuja. Perusperiaate on, että säännöt toimivat pitkälti Sandyn sääntöjen pohjalta ja niiden mukaan.