Vanha foorumi

Takaisin

Druidismi

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Kymppimies 14. toukokuuta 2003 kello 7.08
Kirjoittaja Viesti
Kymppimies linkki 14. toukokuuta 2003 kello 7.08
Kymppimies 14. toukokuuta 2003 kello 7.08 linkki Mitä nyt olen välillä vanhempia keskusteluja lueskellut, olen huomannut että toiset haluavat vähentää gloranthan magiaa ja toiset lisätä. Olen ajatellut lisätä druidismin muiden taikuuksien lisäksi. Kaikki ei tietenkään olisi pelkkää taikuutta vaan siihen kuuluisi myös kykyjä joilla rauhoitetaan/hallitaan villejä eläimiä. Taiat olisivat erilaisia summoning taikoja mutta en ole vielä ehtinyt miettimään millaiset sen taikuuden säännöt olisivat.Kaikki saisivat tietty jo alkuun lemmikin joka vaihtelee lähinnä sudesta karhuun jne. mielipiteitä toivotaan ja odotetaan...
Sampi linkki 14. toukokuuta 2003 kello 8.04
Sampi 14. toukokuuta 2003 kello 8.04 linkki Hm, mielestäni ei kannata lähteä lisäämään Gloranthan jo "hyvin" strukturoituun maailmaan uusia taikuustyyppejä. Itse lisäisin druidit mukaan tekemällä niistä järjestäytyneen henkitaikuuskultin, jossa ei niinkään edetä shamaaniksi kuin druidiksi. Druidilla (nyt alkaa villien ideoitten heittely) ei sitten shamaanin tapaan olisi apuhenkeä vaan jotain muuta vastaavaa, esim henkiä sidotu mahtavaan eläimeen, joka kulkee druidin mukana, hieman kuten maagin lemmikin ja shamaanin apuhengen risteytys. Mystinen perusta drudiselle magialle voisi olla hiukan vaikea löytää, elleivät sitten hae taikuuttansa Vihreältä Ajalta. Henget sopivat kuitenkin mielestäni parhaiten.
Ugly Psycho linkki 14. toukokuuta 2003 kello 8.52
Ugly Psycho 14. toukokuuta 2003 kello 8.52 linkki Minulle kyllä kelpaisi Druidismi RQ:n soppaa sekoittamaan. Joskus omaan peliini yritin ainesosien & tarvekalujen kautta toimivaa, koko lailla luonnonläheistä druidismia/noituutta tehdäkin, täytyisi varmaan kaivella nekin taas jostain esiin...
Northstar linkki 14. toukokuuta 2003 kello 13.03
Northstar 14. toukokuuta 2003 kello 13.03 linkki Itse olisin [i:4a310c5ab9]Sammen[/i:4a310c5ab9] esittämän kannalla, elikkä johtaisin druidismin shamaaneista/shamanismista (hengistä). Itse asiassa pitäisi olla aika lähelläkin ns. druidismia shamanismi, kun oikein ajattelee... Sinällään en pitäisi huonona/kelvottomana ideana lisätä druidismia rikastuttamaan Gloranthaa, sehän voisi ollakin siellä jollain alueella/alueilla mutta ei ole [i:4a310c5ab9]löytänyt[/i:4a310c5ab9] vielä tietänsä "virallisiin" opuksiin. :) (Vrt. meidän maailman druidismiin...) Näin omana mielipiteenäni.
Nysalor linkki 14. toukokuuta 2003 kello 13.48
Nysalor 14. toukokuuta 2003 kello 13.48 linkki Kymppimies: [i:b471935b30]Olen ajatellut lisätä druidismin muiden taikuuksien lisäksi. Kaikki ei tietenkään olisi pelkkää taikuutta vaan siihen kuuluisi myös kykyjä joilla rauhoitetaan/hallitaan villejä eläimiä. Taiat olisivat erilaisia summoning taikoja mutta en ole vielä ehtinyt miettimään millaiset sen taikuuden säännöt olisivat.[/i:b471935b30] Hmm. Eivätkös Metsästäjäjumalat jo tarjoa Käske (eläintä) -loitsuja ja Petovetoa, jotka toimivat eläinten hallitsemisessa ja kutsumisessa? Toisaalta shamanismi tarjoaa myös varsin luonnonläheisiä mahdollisuuksia erilaisten henkikulttien kautta, jotka voivat opettaa esimerkiksi Hallitse (eläintä) -loitsuja tai aivan omia loitsujaan. Kun Gloranthasta kerran on kyse, tuntuisi aivan uuden taikuuslajin lisääminen jotenkin vähän epäluontevalta, jos kerran jo olemassa olevien kautta voisi homman hoitaa. [i:b471935b30]Kaikki saisivat tietty jo alkuun lemmikin joka vaihtelee lähinnä sudesta karhuun jne.[/i:b471935b30] Luonnonläheisillä shamaaneilla voi aivan hyvin olla eläinlemmikkejä tai -seuralaisia, kuten Aarnikotkien saaren/vuoren Sinikasvolla. Kenties shamaani voisi sitoa hengen eläimen ruumiiseen, herättää eläimen täyteen tietoisuuteen tai yksinkertaisesti vain ystävystyä sen kanssa, mikäli hän haluaa eläinseuralaisen. Luonnollisesti eläinlajin pitäisi olla kytköksissä siihen, minkälaisiin henkiin shamaani on yhteydessä. Gloranthan luonto tuppaa joka tapauksessa olemaan aika henkinen luonteeltaan, joten olisi aika vaikea kuvitella Gloranthaan druidia, joka ei hengistä piittaisi. Luonnon ymmärtäminen lähtee luontohenkien ymmärtämisen kautta, Gloranthan druidit sanoisivat. Jos taas haluat saada jotakin meidän maailmamme tyylistä druidismia, niin Simon Phipp on kirjoittanut jotakin asiasta. [url=http://www.geocities.com/Area51/Rampart/1481/ae1.html]Hänen artikkelissaan[/url] näyttäisi taikuuden kannalta olevan olennaisimpana pointtina, että druidit käyttävät henkitaikuutta ja voivat manipuloida sitä lunarilaisten tapaan.
Kymppimies linkki 14. toukokuuta 2003 kello 15.09
Kymppimies 14. toukokuuta 2003 kello 15.09 linkki [quote:b2d4c96ea5]Hmm. Eivätkös Metsästäjäjumalat jo tarjoa Käske (eläintä) -loitsuja ja Petovetoa, jotka toimivat eläinten hallitsemisessa ja kutsumisessa?[/quote:b2d4c96ea5] En ole ehtinyt niin paljon kirjoja lukemaan että olisin ehtinyt tuollaisia huomaamaan. Ei druidismille loppujen lopuksi ole tosiaan tarvetta, tosin saattaisi sitä varten silti kehittää jotain jos sattuisi haluamaan ns. pure druidin mutta ehkä se on vain jotain mistä itse satun pitämään... 8-)
Chividal linkki 14. toukokuuta 2003 kello 18.11
Chividal 14. toukokuuta 2003 kello 18.11 linkki Enpä minäkään lämpene uudelle taikuuslajille ja mielestäni henkitaikuus toimisi varmasti hyvin druidin taikuutena. Yksi idea tuli, että druidit olisivat enemmän tai vähemmän kytköksissä Aldryaan. Silloin side luontoon olisi vahva, ja sitä kautta saisi hyviä yhteyksiä kasveihin ja myös eläimiin. Metsään yleensäkin. Eli ehkä ihan aldryaa palvovia shamaaneja, tai jokin pienempi henkikultti. Olisikohan jotakin hyvää jo olemassa, vai pitäisikö keksiä uusi? Saisiko tästä jotakin?
ZamboNet linkki 14. toukokuuta 2003 kello 19.45
ZamboNet 14. toukokuuta 2003 kello 19.45 linkki [i:d828f66192]Yksi idea tuli, että druidit olisivat enemmän tai vähemmän kytköksissä Aldryaan. Silloin side luontoon olisi vahva, ja sitä kautta saisi hyviä yhteyksiä kasveihin ja myös eläimiin. Metsään yleensäkin. [/i:d828f66192] Druidithan olisivat melkeinpä wannabe haltioita =D Haltiathan ovat läheisessä suhteessa luontoon ja toisaalta heillä on myös taikuutta, jonka voisi laskea "druidi"taikuudeksi. Kasvunnopeutus, vartijakasvi (en muista tarkkaa nimeä) jne.
Garrik linkki 14. toukokuuta 2003 kello 22.21
Garrik 14. toukokuuta 2003 kello 22.21 linkki Druidismi todella kuulostaa aldryamaiselta, jos druidismin haluaa käsittää nimenomaan luontoon ja kasveihin keskittyneenä. Hyvän esimerkin tällaisesta lähestymistavasta antaa GURPSin lisäosa Celtic Myth (joka on ihkaoikeasti hyvä, ei pelkkää rahastusta). Tässä täytyy kuitenkin huomata, ettei kelttejä historiallisesti voi luokitella luonnonpalvojiksi sen enempää kuin esim. antiikin roomalaisia. Druidit olivat yhteiskuntansa papistoa siinä missä myrskyäänet ovat orlanthien pappeja. Eikä druidien yhteiskunta todellakaan painottunut yksin puiden ja eläinten palvontaan. Druidit olivat ennen kaikkea muistitiedon säilyttäjiä ja sitä kautta lain tuntijoita (enimmäkseen kirjoitustaidottomassa yhteisössä). Samaan syssyyn kuuluivat luultavasti myös bardit ja ollavit. Ja kelttien uskonnossa jonkinlainen sielunvaellus oli keskeisellä sijalla. Roolipeleissä druidismi näytetään sitten käsittävänä ihan millä tavalla tahansa taikuuden tekijöille sopii. Ikävän usein new-age-hömppänä ja päälle tällättyinä loitsulistoina. Koska Gloranthassa taikuus on oikeasti ympätty maailmaan ja kulttuureihin, kokonaan uuden taikuuslajin ja loitsulistojen lisääminen ei oikein toimi. Tai ei toimisi minun Gloranthassani. Mutta tässä keskustelussa on ollut vähän tällainen tyrmäysmentaliteetti. Ehkä, Kymppimies, voisit kertoa lisää ajatuksistasi druidismista Gloranthassasi?
Runemaster linkki 15. toukokuuta 2003 kello 12.54
Runemaster 15. toukokuuta 2003 kello 12.54 linkki Druidismi ei [u:e41b384b40][i:e41b384b40][b:e41b384b40]välttämättä[/b:e41b384b40][/i:e41b384b40][/u:e41b384b40] ole huono ajatus silloin, jos yhdistää sen sopivasti henkitaikuuteen ja aldryamiin, mutta mielestäni RQ ei tarvitse enää uusia taikuus juttuja sekoittamaan pakkaa, niin kuin jotkut jo taisivat mainitakin. Jos kuitenkin jaksamista ja halua riittää uuden taikasysteemin rakentamiseen ja pyörittämiseen, ehdottaisin ehdottomasti psioniikkaa. Siitä voisi saada aikaan jotain ihan uutta ja erikoista. Se oli kuitenkin vain villi idea, eikä se välttämättä toimisi ollenkaan Gloranthassa.
Fharlanghn linkki 15. toukokuuta 2003 kello 13.09
Fharlanghn 15. toukokuuta 2003 kello 13.09 linkki Seikkailija-lehdessä oli aikanaan parikin artikkelia druideista ja bardeista RuneQuestissa. Muistaakseni niissä pyrittiin ottamaan esikuva historiasta eikä niinkään luonnonpalvojadruideista. Fantsusta saattaisi vielä löytyä.