Vanha foorumi

Takaisin

nälkä ja jano

RuneQuestin säännöt
Runemaster 13. toukokuuta 2003 kello 12.52
Kirjoittaja Viesti
Runemaster linkki 13. toukokuuta 2003 kello 12.52
Runemaster 13. toukokuuta 2003 kello 12.52 linkki Tässä pari viikkoa sitten pelaillessa tuli yhtäkkiä semmonen tilanne vastaan että partyn ruoka loppu ja metsästyskään ei ottanut onnistuakseen. Sitten vietettiin kylmä yö ja koetin etsiä jostain nälkään nääntymis sääntöjä. Mitään en löytänyt ja heittelin sitten vaan jotain ruumiin rakenne heittoja. Joten kysymys kuuluu, että tiedätkö mistä tämmöisiä sääntö kohtia loytyisi, tai oletko itse väsännyt tähän kohtaan jotain?
Arawn linkki 13. toukokuuta 2003 kello 16.03
Arawn 13. toukokuuta 2003 kello 16.03 linkki Hmm... Muistaisin lukeneeni asiasta jostain rqn sääntökirjasta.. Tosin muistiini ei kannata luottaa.. :lol: Taisi olla niin että väsymyspisteiden takaisin saaminen vaikeutui ellei jopa estynyt kokonaan. Olisikohan ollut Pelaajan kirja...
Nysalor linkki 13. toukokuuta 2003 kello 16.16
Nysalor 13. toukokuuta 2003 kello 16.16 linkki Runemaster: [i:2f43e27455]Joten kysymys kuuluu, että tiedätkö mistä tämmöisiä sääntö kohtia loytyisi, tai oletko itse väsännyt tähän kohtaan jotain?[/i:2f43e27455] Aivan Pelaajan kirjan Maailma-luvusta (s. 48) tähän löytyvät varsin yksinkertaiset säännöt: "Hahmo, joka kärsii kylmästä tai kuumasta, menettää väsymyspisteitä kaksi tai neljä kertaa tavallista nopeammin. Sama koskee hahmoa, joka ei ole syönyt kahteen tai juonut yhteen päivään. Jos hahmolla ei ole suojaa, ruokaa tai juomaa, pelkkä lepo ei palauta väsymyspisteitä." Ja nälkäkuolemaa taas simuloi seuraava kohta: "Joka päivä, jolla väsymyspisteet ovat koko päivän olleet nollan alapuolella, hahmo kärsii d6 pistettä kokonaiskestoonsa. Jos kesto laskee nollaan tai sen alle, hahmo kuolee päivän päättyessä." Toivottavasti tästä olisi apua, jos tulee vastaavia tilanteita.
Runemaster linkki 13. toukokuuta 2003 kello 19.11
Runemaster 13. toukokuuta 2003 kello 19.11 linkki Oho, kiitti. Tais tulla katottua vähän hätäsesti tosta kohtaa. :oops:
Guzmo linkki 13. toukokuuta 2003 kello 20.18
Guzmo 13. toukokuuta 2003 kello 20.18 linkki Hoitaisin soveltamalla moiset tilanteet.
Sir Death linkki 13. toukokuuta 2003 kello 21.28
Sir Death 13. toukokuuta 2003 kello 21.28 linkki mutta miten sitten jos ei käytetä väsymyspisteitä? meidän porukka esim ei käytä väsymyspisteitä ku ei kukaa muista merkitä.... :-?
ZamboNet linkki 13. toukokuuta 2003 kello 22.45
ZamboNet 13. toukokuuta 2003 kello 22.45 linkki [i:b8dfa95f54]mutta miten sitten jos ei käytetä väsymyspisteitä? meidän porukka esim ei käytä väsymyspisteitä ku ei kukaa muista merkitä.... [/i:b8dfa95f54] Vaikka niitä ei normaalisti käytetä, niin eikös tällaisessa tilanteessa niitä voisi ottaa käyttöön =)? Tuskin näitä tilanteita niin usein tulee, että siitä koituisi tuhottomasti lisävaivaa. Ihan vain minun mielipiteeni asiaan =D Vaikka jos ei halua tässäkään tilanteessa käyttää väsymyspisteitä, niin voihan sitä pelinjohtaja mutu-tuntumalla sanoa joitain tuntimääriä joiden jälkeen tulee tiettyjä sanktioita, kunnes jossain vaiheessa humaktin miekka sitten heilahtaa, jos tilanne ei parane.
Runemaster linkki 14. toukokuuta 2003 kello 8.43
Runemaster 14. toukokuuta 2003 kello 8.43 linkki Guzmo: [i:187cd84324]Hoitaisin soveltamalla moiset tilanteet.[/i:187cd84324] Sitähän mä nimenomaan tein, kun aloin heittelee niit R-R heittoja, mut se ei vaan ollu mikään hirveen hyvä/toimiva tapa, joten kyselin täältä. Kun ollaan väsymys pisteistä luovuttu niin ei toi tapa toimi, joten otin paperin käteen ja aloin keksiä omia sääntöjä. Kyllä niistä varmaan ihan toimivat tulee. Jos kiinnostaa, niin voi yksityisellä viestillä kysellä parin päivän päästä.
Nysalor linkki 14. toukokuuta 2003 kello 13.59
Nysalor 14. toukokuuta 2003 kello 13.59 linkki Sir Death: [i:e8b2e30092]mutta miten sitten jos ei käytetä väsymyspisteitä?[/i:e8b2e30092] Voihan pelinjohtaja määrätä d6 kokonaiskestopistemenetystä ihan muutenkin väsymyspisteistä riippumatta, jos nälkä ja jano vaivaavat. Eipä muuta kuin sopiva määrä d6:n heittoja suhteutettuna siihen, kuinka kauan voisi kuvitella ihmisen selviävän ilman ruokaa tai vettä. Se, jolla on vähän kestopisteitä, kuolee keskimäärin nopeammin kuin se, jolla on runsaasti kestopisteitä. Jos homma kuulostaa liian yleistävältä, niin mukaan voisi ottaa vaikka Runemasterin ehdottamia R-R-heittoja sopivilla kertoimilla. Ja tietysti myös olosuhteita kannattaa miettiä ihan sääntöjen ulkopuolella ja sovittaa sen mukaan kärsimykset asianmukaisiksi.
Chividal linkki 14. toukokuuta 2003 kello 17.57
Chividal 14. toukokuuta 2003 kello 17.57 linkki MUTTA: Minä ainakin vähentäisin esim. 1kp / tietty ajanjakso, koska d6:ssa on liikaa sattumanvaraa. 36 kp:n monsteri voi mäihällä kuolla nälkään samassa ajassa kuin 6 kp:n sittiäinen. Ja huomataan tietysti, että tuo ajanjakson pituus vaihtelee suuresti. Esim. luontainen ravinnontarve ja kulutus huomioonottaen (ja taas joudutaan ottamaan mallia meidän maailmamme fysiologian laeista :)). Jos tietysti haluaa antaa nopille töitä niin olisiko d3 parempi?
ZamboNet linkki 14. toukokuuta 2003 kello 18.50
ZamboNet 14. toukokuuta 2003 kello 18.50 linkki [i:322c065054]Minä ainakin vähentäisin esim. 1kp / tietty ajanjakso, koska d6:ssa on liikaa sattumanvaraa. 36 kp:n monsteri voi mäihällä kuolla nälkään samassa ajassa kuin 6 kp:n sittiäinen. [/i:322c065054] Minä olen samaa mieltä. Olisiko hyvä systeemi niin, että R-R:stä riippuen miinustettaisiin tietyn ajanjakson aikana eri määrä. Se korostaisi vielä entisestään R-R:n merkitystä tälläisissä kestoa vaativissa koetteluissa. Esim, että RR alle 8 miinustettaisiin 3 kp:tä per ajanjakso, 9-13 2 kp:tä ja 14- 1 kp:tä...
Nysalor linkki 14. toukokuuta 2003 kello 23.55
Nysalor 14. toukokuuta 2003 kello 23.55 linkki Chividal: [i:430ea1ed55]Minä ainakin vähentäisin esim. 1kp / tietty ajanjakso, koska d6:ssa on liikaa sattumanvaraa. 36 kp:n monsteri voi mäihällä kuolla nälkään samassa ajassa kuin 6 kp:n sittiäinen.[/i:430ea1ed55] Kieltämättä joo. Toisaalta jos siihen yhdistetään R-R-heitot, tulos kallistuu varmaan selkeämmin hyväkuntoisen eduksi. Mutta tosiaan noin suuri vaihteluväli sopii ehkä paremmin rasituksen aiheuttamaan heikkouteen kuin nälkään ja janoon. Kannatan joka tapauksessa kohtuullisen yksinkertaista ratkaisua, jottei moiseen tilanteeseen kasattaisi kauheaa kasaa sääntöjä vaan mieluummin jo vanhojen kanssa hyvin yhteensopivia. [i:430ea1ed55]Ja huomataan tietysti, että tuo ajanjakson pituus vaihtelee suuresti. Esim. luontainen ravinnontarve ja kulutus huomioonottaen (ja taas joudutaan ottamaan mallia meidän maailmamme fysiologian laeista ).[/i:430ea1ed55] Muistan joskus etsiskelleeni netistä joitakin tuollaisia tilastoja, mutten silloin löytänyt. Olisikohan kenelläkään hyviä linkkejä tästä kenties aika epämiellyttävästäkin aiheesta, kuinka nopeasti ihminen kuolee missäkin tilanteissa nälkään tai janoon? Ja miten sen saisi sovellettua mahdollisimman yksinkertaiseksi ja toimivaksi säännöksi? [i:430ea1ed55]Jos tietysti haluaa antaa nopille töitä niin olisiko d3 parempi?[/i:430ea1ed55] Ei kuulostaisi lainkaan hullummalta. Pitäisi vain määrittää jonkinlainen heittojen aikaväli karkeasti eri olosuhteissa.
Kasila linkki 15. toukokuuta 2003 kello 9.10
Kasila 15. toukokuuta 2003 kello 9.10 linkki 2 päivää ilman vettä ja on 1% toimintakyvyssä. 30 päivää ilman ruokaa niin alkaa olla 5% tuntumassa. Kuolema tulee ruuan tapauksessa sivuefekteihin... ripulit yms... (hieno sankari kuolema). Mutta sanotaan että jano on "kuolettava" kaikilla 3 päivässä (siis ei pysty liikkuun tai tekeen mitään järkevää... ajatus sammuu yms.). Jos on erämaassa niin nopeemmin ja jos juoksee niin kuolo tulee nopeemmin... Olen samaa mieltä nyssen kanssa siitä ettei kannata miettii tälläsii sääntöjä, koska pelaajat tuppaavat ajattelemaan: "no ukko kestää juomatta vielä 30 km matkan ja mulla on 10 kp:ta tälle matkalle menee vaan 5 KP:ta... jes pelastus!!" siis D6 ei ole vältämättä huono...
ZamboNet linkki 15. toukokuuta 2003 kello 20.41
ZamboNet 15. toukokuuta 2003 kello 20.41 linkki [i:2a21f85cac]"no ukko kestää juomatta vielä 30 km matkan ja mulla on 10 kp:ta tälle matkalle menee vaan 5 KP:ta... jes pelastus!!" siis D6 ei ole vältämättä huono...[/i:2a21f85cac] Jos pelaajat ovat näin teknisiä pelaajia, eivätkä eläydy rooliinsa, niin huolestuisin pelin tasosta muutenkin ;D En suinkaan pelkistä säännöistä joita käytetään. Ja tuollainen laskeminen on perinteisilläkin säännöillä joissain tapauksissa ihan samanlaista. Esim. kuinka kauan tarvitsee vielä bodailla voimaa, että saa tarvittavat pisteet korkeampaan vahinkomuutokseen =)
Wildor linkki 16. toukokuuta 2003 kello 10.00
Wildor 16. toukokuuta 2003 kello 10.00 linkki Minä lähden siitä, että jo yksi päivä ilman juomista tarkoittaa aikamoista helvettiä. Olen itse ollut yhden päivän juomatta mitään. Se oli aika ahdistavaa. Ihan siis kokeilu mielessä. Jano on loppupeleistä paljon vahvempi tunne, kuin nälkä. Nälkää vastaan voi tapella ajattelemalla jotain muuta, mutta jano ilmaisee itsensä kuivalla kielellä ja suulla. Todella inhottavaa. Illalla on jo todella kuiva suu ja kieli tuntuu siltä, kuin se olisi kuollut karvaton rotta. Leirioloissa nälkä on kuitenkin se, joka tuo inhottavan olon ja yleisen pahan olon. Nälkäisyys tuo mukanaan kylmän ja kylmä vitutuksen. Ei oo helppoo olla sankari tyhjällä mahalla, janoisena ja kylmissään. Peliteknisesti näen sen erittäin hyvänä, että taidot laskee ja hiparit putoaa. Ehkä ei suoranaisesti sellainen ruuatta oleminen hipareiden nollautuessa tapa, mutta se ainakin pudottaa leikistä pois. Paastoamisessakin on hyvin tärkeää olla tekemättä mitään fyysisesti raskasta, koska se saattaa vahingoittaa paastoajaa vakavastikin. Siis nyt puhutaan yli viikon mittaisista jaksoista ilman ruokaa. Muutamia päiviä jaksaa kyllä liikkua ja tehdäkin jotain ilman ruokaa, jos on hyvä kunto ja kova tahto (R-R ja MHT mielestäni olisi hyvä suhteutus keskiarvona, vai?) Kolmantena päivänä ilman ruokaa voisi aloittaa jo MHT-heitot ihan yleisen pään hajoilemisen ja kireyden vuoksi. Armeija marssii vatsallaan.
Fharlanghn linkki 16. toukokuuta 2003 kello 12.09
Fharlanghn 16. toukokuuta 2003 kello 12.09 linkki Yleispätevien sääntöjen tekeminen nälkää ja janoa vastaan on vaikeaa. Vaikka ihminen pärjää keskimäärin joitain päiviä ilman vettä, nesteen tarve kuivassa ja kuumassa ilmastossa, esim. aavikolla (Prax), nousee jyrkästi ja armonaika lyhenee. Ruokaa ilman taas pärjää pitempään ja itseasiassa näläntunne lievittyy muutaman päivän paaston jälkeen. Joku voi pärjätä kymmeniä päiviä ilman ruokaa, tosin toimintakyky lienee tuolloin aika olematon. Gloranthassa pitäisi tietysti ottaa vielä huomioon hahmon kansa ja rotu. Praxin nomadit kestävät varmasti janoa muita pitempään, agimoreista nyt puhumattakaan. Ja kuka tietää kuinka usein haltioita pitää kastella :)
Wildor linkki 16. toukokuuta 2003 kello 16.23
Wildor 16. toukokuuta 2003 kello 16.23 linkki [quote:cc42f751a1="Fharlanghn"]Gloranthassa pitäisi tietysti ottaa vielä huomioon hahmon kansa ja rotu. Praxin nomadit kestävät varmasti janoa muita pitempään, agimoreista nyt puhumattakaan. Ja kuka tietää kuinka usein haltioita pitää kastella :)[/quote:cc42f751a1] Pirun hyvä pointti. Mitä aavikko tekee haltialle?
Sir Death linkki 16. toukokuuta 2003 kello 19.56
Sir Death 16. toukokuuta 2003 kello 19.56 linkki [quote:ecd5e0fdaa]Mitä aavikko tekee haltialle?[/quote:ecd5e0fdaa] eikö se periaatteesa tee samaa kuin kasville aavikolla........ilman vettä kuihtuu.........
Wildor linkki 17. toukokuuta 2003 kello 12.16
Wildor 17. toukokuuta 2003 kello 12.16 linkki Niin, jos ne siis haihduttavat itsestään samoissa määrin, kuin kasvit. Entä yhteyttääkö haltia ja on näin ollen kuluttaja sekä tuottaja yhtä aikaa? Sehän tarkoittaisi, että haltia tarvitsisi hiilidioksidia hapen sijaan. Jos sellaisia edes Gloranthassa on. :P
Kymppimies linkki 18. toukokuuta 2003 kello 9.50
Kymppimies 18. toukokuuta 2003 kello 9.50 linkki mietin itse asiassa tässä juuri samaa että mahtavatko haltiat yhteyttää mutta en usko että siitä kannattaa hirveästi välittää. Ilmeisesti haltia ei ainakaan pysty yhteyttämään tarpeeksi ravintoa itselleen sillä niiden täytyy syödä... :-?
Aldar linkki 19. lokakuuta 2003 kello 20.13
Aldar 19. lokakuuta 2003 kello 20.13 linkki Itse en edes käytä ruuan ja juoman merkitystä peleissäni. Olen tehnyt niin että otan rahaa pois pelaajilta ja sanon että ruoka riittää. Tai jos ruoka loppuu niin olen järjestänyt niin, että pelaajia vastaan tulee kiertelevä ruokakauppias. Tiedän ettei se ole kovinkaan realistista, mutta pelaajani ovat niin kärsimättömiä, ja haluavat koko ajan taisteluita ja taisteluita. Jos en olisi jättänyt pois tuota ruoka ja juoma systeemiä, pelaajani olisivat kuolleet jo ensimmäisessä pelikerrassaan.