Vanha foorumi

Takaisin

Väsymys

RuneQuestin säännöt
Kymppimies 8. toukokuuta 2003 kello 11.40
Kirjoittaja Viesti
Kymppimies linkki 8. toukokuuta 2003 kello 11.40
Kymppimies 8. toukokuuta 2003 kello 11.40 linkki Olen aika monesta suusta kuullut että heillä on hylätty väsymyspisteet ja saman olen tehnyt itsekin. Olen nyt harkinnut kuitenkin palaamista (saa nähdä) mutta miten pisteet kuluu taikojen kanssa? Ja kuinka paljon hahmot voi teillä yleensä kantaa mukana, ainakaan vp:eet ei kai saa miinuksella olla 8-)
Larppa linkki 8. toukokuuta 2003 kello 12.16
Larppa 8. toukokuuta 2003 kello 12.16 linkki Kymppimies kirjoitti: [i:14ab1ba9d9] Olen nyt harkinnut kuitenkin palaamista [/i:14ab1ba9d9] Se on ihan hyvä sääntö. Harmi vain kun pelaajille pitää itse ne laskea, jos tahdon että niitä käytetään. Ei oikein toimi meillä. :) [i:14ab1ba9d9]mutta miten pisteet kuluu taikojen kanssa?[/i:14ab1ba9d9] No, tämän voi ajatella siten, että loitsiminen ei ole kovin väsyttävää (Joskus tosin voi olla.), kun esimerkiksi taisteleminen on paljon väsyttävämpää ja kuluttaa yhden pisteen vuorossa. Ja minusta ainakin iso ero on taistelemisella ja loitsimisella. Mutta jokainen voi itse sitä suhteuttaa. Tosin eihän siinä loitsimisessa miinusteta väsymystä vaan pelkkä taakka. Vaikka omissa peleissä aikaisempi väsymys loitsimiseen vaikuttaa, tai pikemmin vaikutti, koska ei enään käytetä niitä väsymyspisteitä. [i:14ab1ba9d9]kuinka paljon hahmot voi teillä yleensä kantaa mukana[/i:14ab1ba9d9] Ei ole tarvinnut tälläistä sääntöä meillä käyttää, koska pelaajat yleensä kantavat mahdollisimman vähän mukanaan, ellei niitä rakkaita rahoja lasketa. :wink: Kyllähän se voi minusta ainakin olla alle väsymyspisteet, tosin matka hidastuu jne.
Nysalor linkki 8. toukokuuta 2003 kello 13.09
Nysalor 8. toukokuuta 2003 kello 13.09 linkki Kymppimies: [i:55f1819128]Olen aika monesta suusta kuullut että heillä on hylätty väsymyspisteet ja saman olen tehnyt itsekin.[/i:55f1819128] Minä taas en ole hylännyt väsymyspisteitä. Niiden käyttö on kyllä varmaan työlästä, jos niitä koko ajan merkitsee hahmolomakkeeseen. Minusta parempi tapa on vetää vaikka jokaisen meleevuoron jälkeen viiva paperille yhden väsymyspisteen kulumisen merkiksi. Kun pitää mielessä pisteiden määrän, niin tällä tavalla saa aika vaivattomasti tietää, milloin hahmo alkaa olla hengästynyt. [i:55f1819128]Olen nyt harkinnut kuitenkin palaamista (saa nähdä) mutta miten pisteet kuluu taikojen kanssa?[/i:55f1819128] Puhumisen tavoin taikominenkin on sen verran kevyttä hommaa, ettei se kuluta väsymyspisteitä. Vain taistelun, juoksun, uimisen tai muun rankemman fyysisen rasituksen vuoksi menetetään väsymyspisteitä. [i:55f1819128]Ja kuinka paljon hahmot voi teillä yleensä kantaa mukana, ainakaan vp:eet ei kai saa miinuksella olla[/i:55f1819128] Väsymyspisteet voivat olla miinuksilla, mutta jokainen negatiivinen väsymyspiste heikentää kykyjä, ominaisuusheittoja, taikapisteet vastaan taikapisteet -heittoja ja vastustustaulukon heittoja yhdellä prosentilla. Noissakin tosin kannattaa ehkä miettiä aina tilanteen mukaan, mihin kaikkeen väsymyksen voisi loogisesti olettaa vaikuttavan. Vasta jos väsymyspisteet ovat miinuksella yhtä paljon kuin pisteitä alun perin oli, hahmo on niin uupunut, ettei jaksa tehdä mitään. Berserkki-loitsu voi uuvuttaa vielä pahemmin: sen loputtuahan väsymyspisteet ovat -100. Joka tapauksessa taakan vuoksi väsymyspisteet voivat aivan hyvin olla miinuksilla ja hahmo silti toimintakykyinen.
Guardian linkki 8. toukokuuta 2003 kello 18.47
Guardian 8. toukokuuta 2003 kello 18.47 linkki Minusta väsymyspisteet rikkovat joissain kohdin hyvää tunnelmaa :-? Kyllä niitä joissain kohdissa voi kirjata, mutta esim. hienossa lopputaistelussa kampanjan "pääbossea" vastaan ne syö tunnelmaa....
Bagsie linkki 9. toukokuuta 2003 kello 8.00
Bagsie 9. toukokuuta 2003 kello 8.00 linkki Meillä pistettiin semmoinen juttu että me määrittelimme "taisteluloitsut" erikseen ja niiden käytöstä me verotamme väsymyspisteen/loitsuun tai sen manipulointiin käytetty taikapiste. Velhot alkoi käymään lenkillä ja lisää RR tuli tärkeiksi loitsuiksi. Minä olen tykännyt.
Wildor linkki 9. toukokuuta 2003 kello 8.14
Wildor 9. toukokuuta 2003 kello 8.14 linkki Olemme peleissämme käyttänyt lähinnä sitä taakan tuomaa loitsutaito miinusta ja katsoneet, että kuinka monta vuoroa hahmot voivat taistella haarniskat ja aseet päällä. Levarin kanssa on muuten aika hiljasta heilua. Laskemme valmiiksi "taakka taistelussa" ja "taakka ylläkössä" arvot, koska eihän kukaan täysjärkinen lähde tappelemaan viiden eri aseen, kahvipannun sekä repun kanssa, jos vain sen voisi välttää. Yllätettynä on asia sitten ihan erikseen, koska silloin on reppua ja ties mitä kannossa mukana. Tavaroille olemme tehneet erillisen lomakkeen, jossa on taakka, fyysinen paikka (esim. reppu, juhta, vyöllä jne.), mistä hankittu (muistaa paremmin) ja tämä on osoittautunut aika hektiseksikin joskus. Tilanteina voi mainita esim. taikaesineitä, joita olisi tarvinnut jossakin tilanteessa, mutta kun piru onkin liian iso kannettavaksi vyöllä, niin se on sitten juhdan selässä ja juhta jossain hevon kuusessa. Harvemmin sitä RQ:n ihan perinteistä VP-sääntöä tulee käytettyä, koska se on kankea ja täytyy myöntää, etten sitä edes itse ole pahemmin lueskellutkaan omia pelejäni pelauttaessani. Järjellä se on hoitunut näiden edellä olevien taitojen lisäksi. Väsymys vaikuttaa lähinnä taistelussa väistöön ja muihin asetaitoihin meillä. Ja tietenkin siihen kuinka kauan jaksaa heilua moukari kädessä.
TypoDemon linkki 9. toukokuuta 2003 kello 8.44
TypoDemon 9. toukokuuta 2003 kello 8.44 linkki Kymppimies: "Ja kuinka paljon hahmot voi teillä yleensä kantaa mukana, ainakaan vp:eet ei kai saa miinuksella olla" No huh! Miten ihmeessä seikkailijat voivat ansaita rahaa, elleivät väsyt saa mennä miinukselle? Omat varustukset vievät ne jo muutenkin hyvin alhaisiksi, niin sitten saisi korkeintaan otettua mukaansa liyhyen keihään ja ruosteisen tikarin. Kyllä sitä pakko on niin pelata, että ne saa mennä miinukselle, jos vain matkaa sitten hieman rauhallisemmin. Tosin, meillä kun täällä kotosalla pelataan, niin väsymyspisteet ovat jo matkalle lähtiessä monasti miinuksella. Ruoka painaa vähintään kilon / päivä ja vettäkin olisi hyvä olla mukana vähän enemmän kuin pariksi päiväksi. Toki sellaisille, jotka eivät samoa metsissä ja vuoristoissa, vaan kaupunkien ja kylien väliä menee, niin onhan se ruokapuoli silloin helpompi järjestää. Ps: tuli vähän tönkkö viesti. Toivottavasti voimme elää sen kanssa.
Kymppimies linkki 9. toukokuuta 2003 kello 10.26
Kymppimies 9. toukokuuta 2003 kello 10.26 linkki ajattelin vaan sitä että kun väsymyspisteet on koko päivän miinuksella niin ottaa d6 vahinkoa kokonaiskestoon...Tietty lepohetket auttaa mutta silti vähän niin ja näin...
Shireh linkki 9. toukokuuta 2003 kello 11.03
Shireh 9. toukokuuta 2003 kello 11.03 linkki [quote:a3539284d4="Guardian"]Minusta väsymyspisteet rikkovat joissain kohdin hyvää tunnelmaa :-? Kyllä niitä joissain kohdissa voi kirjata, mutta esim. hienossa lopputaistelussa kampanjan "pääbossea" vastaan ne syö tunnelmaa....[/quote:a3539284d4] Jup, olen aivan samaa mieltä... Toimii pelikin paremmin kun ei vp:tä käytetä... :-o