Vanha foorumi

Takaisin

Ominaisuuksien kehittäminen

RuneQuestin säännöt
Chividal 1. toukokuuta 2003 kello 15.19
Kirjoittaja Viesti
Chividal linkki 1. toukokuuta 2003 kello 15.19
Chividal 1. toukokuuta 2003 kello 15.19 linkki [quote:aebbb596de]"MHT:a voi kasvattaa kokemuksella. VMA, R-R, NPP ja ULK voivat kehittyä koulutuksen ja kokemuksen kautta. ÄLY ja KOK voivat muuttua vain harvoin; silloin on yleensä kysymyksessä suuri taikuus." [/quote:aebbb596de] Eli tuosta mahti-keskustelusta kimmokkeena lähtisi toinen aihe käyntiin. Käyttääkö kukaan tuota sääntöä, että VMA, R-R, NPP ja ULK voisivat nousta kokemuksella? Itse ei olla koskaan käytetty tuota. Toisaalta ihan ymmärrettävää esim. jos joku heikkokuntoinen jamppa lähtee seikailemaan niin voisi antaa kokemusmerkin jonkin määrittelemättömän ajan kuluttua esim VMA:aan ja R-R:een. Ehkä suurimpana syynä siihen, että emme käytä tuota sääntöä on, että omat seikkailijamme ovat yleensä melko hyväkuntoisia ja siten kehittyminen tuolla perusseikkailulla ei ehkä ole realistista. Ja vaikka jonkin aikaa olisi koviakin taisteluita tms niin ne ovat kuitenkin niin lyhytaikaisia, ettei oikeaa kehitystä voi olettaa tapahtuvan. Toiseksi kuinka moni on antanut/saanut lisättyä kokoa tai älyä. Meidän kampanjassa kokoa on nostettu sillä peikkomaiden jättiläismehiläisten medellä. (kehitimme muuten hyvän selityksen tuolle "maagiselle" medelle: ei ole ihme, että paino nousee jos pitää olla pari viikkoa pahemmin liikkumatta ja syödä älytön määrä energiapitoista mettä) Lisäksi oma hahmoni on saanut korotettua älyään yhdellä pisteellä vietettyään pari vuodenaikaa Notchetin kirjastossa ja luettuaan mm. ikivanhat kopiot Abiding Bookista ja Zzaburin Sinisestä kirjasta.
Kymppimies linkki 2. toukokuuta 2003 kello 3.23
Kymppimies 2. toukokuuta 2003 kello 3.23 linkki No R-R on meillä saanu nostettua kokemuksella juuri sellaisissa tapauksissa että on heitellyt ns. kriittisiä onnistumisia verenvuoto tai sairausheitoissa, voima tietty voi nousta taistelun myötä mutta siihenkin pitäisi kehitellä kuinka kauan se kestä...miten ulkonäkö nousee kokemuksella????! :-? Ja älyn kohdalla olen ajatellut että koulutus vie 4 kertaa kauemmin joten se ei ole välttämättä hirveän yleistä ruveta sitä nostamaan...
Fharlanghn linkki 2. toukokuuta 2003 kello 5.34
Fharlanghn 2. toukokuuta 2003 kello 5.34 linkki Kakkoseditionissa nuo ominaisuudet olivat muuttuvampaa sorttia. Voima, ruumiinrakenne ja näppäryys nousivat koulutuksella, mutta suurimmat erot olivat mahdin ja karisman (ulkonäön) suhteen. Mahti nousi läpi menneen vastustusheiton jälkeen esim. ihmisellä kaavan (21-nykyinen MHT)x5% mukaan eli MHT 10 tyypillä 55%:n todennäköisyydellä. Lisäksi mahti ei noussut D3-1 pistettä vaan erillisen taulukon mukaan 1-3 pointsia. Karisma nousi (ja laski) mm. urotekojen, Oratory-kyvyn ja asetaitojen mukaan. Lisäksi suurten taikaesineiden omistajat saivat bonuksen karismaan. Äly ja koko eivät silti muuttuneet ilman taikuutta. Fharlanghn
Garrik linkki 3. toukokuuta 2003 kello 15.45
Garrik 3. toukokuuta 2003 kello 15.45 linkki Kyllä meillä VMA, R-R ja NPP ovat muuttuneet kokemuksen myötä. Määritimme hahmojen tekemiset jopa suhteellisen rankkuuden mukaan, niin että reippailla retkeilijöillä on kertynyt kokemusta R-R:seen ihan reissussakin. Ja toi RQ3:n ULK on aika seko juttu, joka meitäkin on monasti naurattanut. RQ2:n Karisma on paljon mielekkäämpi ominaisuus, ja sen muuttuminen sitoutuu hienosti hahmojen henkiseen ja sosiaaliseen kasvuun. Säännötkin tukivat Karisman osalta hienosti sankari-meininkiä: sankareista kasvoi hiljalleen tosi karismaattisia, niinkuin pitääkin.
Chividal linkki 4. toukokuuta 2003 kello 9.19
Chividal 4. toukokuuta 2003 kello 9.19 linkki Tuo ULK:n nostaminen on tosiaan aika maagillinen juttu. Voisi ajatella, että ehkä yhden tai kahden pisteen voisi "treenata" ulkonäköä jollakin tyylimuutoksilla, mutta että 1,5 kertaiseksi niin joopajoo :)
Kasila linkki 4. toukokuuta 2003 kello 14.10
Kasila 4. toukokuuta 2003 kello 14.10 linkki Meillä tuli D3-1 heitto kun tuli 2 vuotta seikkailua täyteen... siis Vma.... ja RR jos oli aihetta.
ZamboNet linkki 5. toukokuuta 2003 kello 6.50
ZamboNet 5. toukokuuta 2003 kello 6.50 linkki R-Rää on meillä kertynyt pitkistä matkoista, joilla on ollut erityisen paljon fyysistä rasitusta. Yksi pelaaja kehitti voimaa koulutuksella kun hyppäsimme aikaa useita vuosia (en kyllä muista syytä). Voima ei kuitenkaan noussut ehkä niin paljoa kun säännöt olisivat antaneet, mutta minä pidän systeemistämme jossa "ylä"statsien lisääminen on nihkeää. Ehkä en vain halua olla sankari tai jotain =D
Sabutai linkki 5. toukokuuta 2003 kello 21.50
Sabutai 5. toukokuuta 2003 kello 21.50 linkki Meillä ei kokemuksella ominaisuuksia saa (paitsi MHT), koulutus onnistuu kyllä kunhan käytössä on aikaa ja rahaa. Pitkään mukana olleilla hahmoilla on poikkeuksetta VMA, RR ja NPP ja joillakin myös ULK hahmon henk.koht maksimissa. Pelaajat usein tekevätkin hahmonsa nimenomaan siten että kehityspotentiaali olisi maksimissa...pientä munchkinointia mutta pitäähän sankarien ollakin lahjakkaampia kuin keskivertotallaajan... ÄLYä on muistaakseni yksi hahmo saanut Humaktin lahjana pisteen. Koko ei ole tainnut kellään muuttua koskaan.
Wildor linkki 6. toukokuuta 2003 kello 7.19
Wildor 6. toukokuuta 2003 kello 7.19 linkki Runequest pelihän antaa mahdollisuuden treenata joitakin statteja - sinänsä hyvä systeemi, koska voihan sitä voimaa ja kestävyyttä treenata ihan kuka tahansa. KOKoa meillä on nostettu lähinnä sen kuningatarmeden avulla eikä minkään muun, koska se on taianomaista kasvua eikä sitä mielestäni voi pelkästään syömällä tavallista ruokaa nostaa. Onhan kuitenkin niin, että vanha sanonta on totta - "Paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa." Sen vuoksi nostattaisin lähinnä VMA-kykyä ja laskisin R-R:ää, jos joku ihmistä pelaava tosissaan itseään lihottaisi peikkotasolle. Ei tietenkään yhden suhde yhteen, vaan lähinnä +1VMA ja -2R-R. Voisi jopa miettiä jotain NPP tiputustakin sen vuoksi. Läskit ei hirveästi hölkässä perässä pysy eivätkä kiipeile katoille. NäPPäryyttäkin pystyy mielestäni helposti treenaamaan ihan kuka tahansa meistäkin, koska eihän se tarvitse, kuin muutamia sorminäppäryys treenejä ja venyttelyä. Show-taikurithan treenaavat sorminäppäryyttä hyvin paljon korttitemppuja varten. Muiden, kuin fyysisten ominaisuuksien nostaminen harjoittelun kautta olisi aika vaikeata mielestäni. ULKonäköä voi ehkä nostaa pisteen tai pari, jos on aikaa meikata ja valita vaatteet oikein. Tämä bonus tietysti häipyisi, jos ulkoista ehostusta laiminlyödään. Peikkojen pätkiminen hiki hatussa ei tee hyvää puutereille. :D Meillä on joidenkin sankarimatkojen aikana noussut jotkin ominaisuudet pisteen verran tai niiden maksimi on kasvanut, niin että ne voivat nousta helpommin tai korkeammalle, kuin ihmisellä tai peikolla yleensä. Ominaisuuksien on täytynyt liittyä jollakin tapaa sankarimatkan tapahtumiin. Esimerkiksi, jos hahmo on tehnyt jotain todella fyysisesti rasittavaa matkalla, niin hän saa mahdollisuuden nostaa R-R ominaisuutta jne. Maksimin kohotus on yleisempää kylläkin ja se on tulevia matkoja varten hyvä asia. Edes sankarimatkoilla ei meidän peleissä saa ylitettyä rotumaksimia.