Vanha foorumi

Takaisin

Kirjat ja mielikirjanne

Yleinen keskustelu
black knight 11. huhtikuuta 2003 kello 19.57
Kirjoittaja Viesti
black knight linkki 11. huhtikuuta 2003 kello 19.57
black knight 11. huhtikuuta 2003 kello 19.57 linkki Mitäs kirjoja luette tällä hetkellä ja millaisesta kirjallisuudesta pidätte? Tässä minun: luen: Romeo ja Julia Pidän: fantasiakirjallisuudesta, runokirjallisuudesta, seikkailusta, jännityksestä ja dekkaritkin menee! kertokaa te ja vähän kirjallisuutenne helmiä :smokin:[color=darkred:548626f8c8][/color:548626f8c8]
Balatro linkki 11. huhtikuuta 2003 kello 20.05
Balatro 11. huhtikuuta 2003 kello 20.05 linkki Lukemisen kohteena Väinö Salmisen Suomalaisten muinaisrunojen historia I, vuodelta 1934. En yleensä tykkää ns. fantasiakirjallisuudesta, poikkeuksena Ursula LeGuin ja kai se Tolkienkin menee... ~ Bala
Chividal linkki 11. huhtikuuta 2003 kello 20.11
Chividal 11. huhtikuuta 2003 kello 20.11 linkki Tällä hetkellä yöpöydällä: Much ado about nothing Middsummernight's dream Romeo and Juliet
Vesa linkki 11. huhtikuuta 2003 kello 20.16
Vesa 11. huhtikuuta 2003 kello 20.16 linkki Scifiä lueskelen, yleensä kaikki klassikko scifi kirjat ovat mieleeni. Fantasikirjallisuutta en pahemmin harrasta, Tolkienin tuotantoa on luettu paljon. Sota kirjallisuus menettelee, Linnan Tuntematon Sotilas on pariin kertaan luettu, ja kaksi Pentti H. Tikkasen kaukopartio kirjaa ja Suuri maihinnousu, kirjailija taisi olla joku Howard. Afrikkalainen kirjallisuus on myös mielenkiintoista.
black knight linkki 11. huhtikuuta 2003 kello 20.25
black knight 11. huhtikuuta 2003 kello 20.25 linkki sehän on aika suosittu se Lasten kalevala mikä on kirjoitettu romaanimuotoon. ostin mutta en ole lukenut
Guzmo linkki 11. huhtikuuta 2003 kello 20.34
Guzmo 11. huhtikuuta 2003 kello 20.34 linkki Nykyinen lukutahti on kirja per vuosi :lol: Orson Scott Cardin Ender oli varsin hyvä. Jopa loistava.
Larppa linkki 12. huhtikuuta 2003 kello 7.42
Larppa 12. huhtikuuta 2003 kello 7.42 linkki black knight kirjoitti: [i:ad20f1df72]millaisesta kirjallisuudesta pidätte? [/i:ad20f1df72] No en ole paljoa scifiä lukenut ja se ei minuun oikein uponnut, ellei lasketa niitä legendaarisia Star Wars kirjoja, jotka ovat ihan hyviä. Tosin tuli luettua ne jo ajat sitten eikä enään innosta lukemaan niitä uudestaan. Sitten muutamia muitakin olen yrittänyt lukea, mutta niissä ei ole oikein tullut kunniaa, vaan on mennyt sitä tahtia, että 50 sivua päivässä ja kirja hyllyssä loppu laina-ajan. Eli en voi ainakaan pitäväni scifistä. Fantasia kirjallisuus on taas aivan eriasia. Vaikka minkälaista kirjaa on tullut luettua. Tiedä sitten mikä niistä on parasta, mutta se on mielenkiintoinen pointti, että vain kaikki R.A.Salvatoren kirjat ovat hyllyssä (ellei lasketa sitä Tuhat örkkiä...) ja muutama Tolkien puuttuu. Eli siitä voisi pitää päätelmän, että olen ainakin joskus ollut pitänyt noista kirjailijoista ja sitten fantasia kirjallisuus on minusta ihan maittavaa. Jos paras ala pitää kirjallisuudessa sanoa, niin on se vain fantasia (joskus.) Tosin sitten mitä olen 'nyt' lukemassa: - R.A.Salvatore: Lähimetsässä - Raamattu - Peter Guralnick Elvis Graceland (varmaan toinen tai kolmas kerta)
Kasila linkki 12. huhtikuuta 2003 kello 8.04
Kasila 12. huhtikuuta 2003 kello 8.04 linkki JOo kaikki hyvä kirjat on ok... Luen massoittain kirjoja... nyt olen jo lukenut tänä vuonna 12 kirjaa. Ei muuten pysy häiriöt kurissa.... tän vuoden antia.. Dyyni... Leijonia ja shakaaleita Valkoinen kuolema. Pettymys oli toi Dyyni sinänsä... sellanen "ihan ovela" ja pikku näppärä setti ,,, mutta ei verrattavissa Hyperrioniin .... toisaalta hyperrionissa oli 1600 sivua ja dyynissä 600... Kannattaa lukee kaikkee ja ei pidä lukee sellasta mitä joku pakottaa lukeen koulussa... paska on paskaa vaikka olis kirja.
Vaakkujaakko linkki 12. huhtikuuta 2003 kello 11.15
Vaakkujaakko 12. huhtikuuta 2003 kello 11.15 linkki [quote:3c89fa0e59]Pettymys oli toi Dyyni sinänsä... sellanen "ihan ovela" ja pikku näppärä setti ,,, mutta ei verrattavissa Hyperrioniin .... toisaalta hyperrionissa oli 1600 sivua ja dyynissä 600... [/quote:3c89fa0e59] Dyyni ja Hyperion ovat myös minun suosikkejani, ja kannattaa lukea Endymion Hyperionin jatkoksi. Toimii. Pahaksi onneksi olen muuten Guzmon linjalla - niin paljon kuin kaunokirjallisuudesta pitäisinkin, edellyttävät opinnot siinä määrin lukemista, että vapaa-aikana tulee sitten tehtyä kaikkea muuta. Keskeneräisenä ikkunalaudallani Gabriel García Remarquésin Sadan Vuoden Yksinäisyys, jonka aloitin joululomalla, joten sadan vuoden yksinäisyydestä näyttää tulevan lähes yhtä pitkä lukukokemus.
Kasila linkki 12. huhtikuuta 2003 kello 14.06
Kasila 12. huhtikuuta 2003 kello 14.06 linkki [quote:078068d0e9]Dyyni ja Hyperion ovat myös minun suosikkejani, ja kannattaa lukea Endymion Hyperionin jatkoksi. Toimii. [/quote:078068d0e9] ?????--- VA... eli siis Hyperrion = (Hyperion, hyperionin tuho, endymion ja endymionin nousu)... siis koko paska... ??? Mites onkos kukaan perehtynyt simmonsin muuhin settiin... kävin just lainaamassa kalin laulun... Kalakuttaa... ;)
Sir Death linkki 12. huhtikuuta 2003 kello 18.51
Sir Death 12. huhtikuuta 2003 kello 18.51 linkki aika monet fantasia kirjat on hyvii mut parhaimmat niistä kirjoittaa salvatoori...........tällä hetkellä en lue pahemmin mitään ku kerran kirjastostakaan ei oo löytyny mitää uutta......viimex luin salvatoren miekkojen meri kirjan......
Crackman linkki 13. huhtikuuta 2003 kello 9.16
Crackman 13. huhtikuuta 2003 kello 9.16 linkki Forgotten Realmsin kirjat on hyviä ja tietysti sarjakuvat
Herbert linkki 14. huhtikuuta 2003 kello 4.56
Herbert 14. huhtikuuta 2003 kello 4.56 linkki Itse olen perehtynyt aika lailla fantaisa kirjoihin.Lähi kirjastostani on jo kaikki "luettava" fantasia loppunut joten olen joutunut siirtymään kaupungin kirjaston puolelle.Kaupungin kirjastoon sentään tulee ainakin 6 fantaisa kirjaa puolen vuoden aikana, mutta paljon fantasiasta jää tulematta kokonaan suomeen enkä viitsisi alkaa sumplaamaan tilausten ja muiden kanssa, jos tilaisin ulkomailta. Kyllä sitä on tullut joitakin suomalaisiakin kirjoja luettua, kuten Arto Paasilinnan kirjoittamia. Tällä hetkellä luen:Seitsemää Veljestä,Ajan Pyörä kirja sarjaa (7 osaa), Baskervillen koiraa,Tarzanin poikaa,Punaista Ponia(Ärrr.. jos teidän ei ole pakko niin elkää missään tapauksessa lukeko tätä kirjaa) ja Kiinalaista Kissaa. Lukutahtini on tällä hetkellä aika hidas, kun on tultu oltua tässä koneella vähän liiankin kanssa :-?
Juhno linkki 14. huhtikuuta 2003 kello 6.58
Juhno 14. huhtikuuta 2003 kello 6.58 linkki Tällä hetkellä en lue aktiivisesti mitään. Paitsi Cardcaptor Sakura -mangaa. Lukeminen menee minulla kausittain. Joskus voi olla puolenkin vuoden pätkä että en lue (paljon) yhtään. Mutta sitten tulee monen kuukauden pätkä, jolloin menee melkein kirja per päivä. Lempikirjallisuus: Fantasiaa, (todella) vähän scifiä, sotaromaaneja, historiallisia romaaneja +kaikkea outoa härpättiä. Myös muutama kauhukirja tullut luettua joskus. En tosin ole lajin ystävä. Lempikirjojani: *Eiji Yoshikawa: Musashi *Robin Hobb: Näkijän Taru (Farseer Trilogy) *Armas J. Pulla: Eipäs tyrkitä sankaria *John Steakley: Vampyyrinmetsästäjät (Vampire$) *Jostain syystä olen viehtynyt WoT:iin (Waste of Time, Ajan Pyörä) HUOM: Lempikirjasettini vaihtuu, tai ainakin muuttuu radikaalisti, lähes päivittäin: Fiilispohjalta. Tänään on tällainen päivä, huomenna... Myös Sun Tzun Sodankäynnin Taito oli mielenkiintoinen. Ja herätti kieltämättä myös aika paljon huomiota opettajien keskuudessa kun istuin käytävällä koululla (yläasteella) lukemassa sitä. :wink: Ja kommenttina Salvatoren lukemiseen. Kolme ensimmäistä kirjaa ovat oikeasti hyviä, seuraavat pari kirjaa nyt ovat nyt ihan jees. Mutta sen jälkeen... ei kyl ni. Vähän sama juttu kun Dragon Lancen "37. sukupolvi" tai "17. Suursota" -viritelmät.... Mutta jokainen taaplaa tyylillään.
KingofSartar linkki 14. huhtikuuta 2003 kello 15.11
KingofSartar 14. huhtikuuta 2003 kello 15.11 linkki Voisin kovasti suositella David A. Gemmelin kirjoja. Eipä ole suomennettu mutta ainakin Helsingin kirjastoista löytyy aika hyvin. Viihdyttävää sankarifantasiaa hyvinkin pseudorealistisella ja synkälläkin otteella. WoT koukutti myös jostain syystä, uusin on kai ilmestynyt kovakantisena (ainakin netin mukaan) mutta enpä ole moista vielä missään nähnyt. Neil Gaiman on hyvä, Forgotten Gods ja Neverwhere sekä tietysti Sandman-sarjikset. Warhammerin kirjat ovat mukavaa väliluettavaa, maailma on sen verran viihdyttävä. Mutta eipä sitä nykyään tule muuta luettua kuin TotRM ja Tradetalkia...
Juhno linkki 15. huhtikuuta 2003 kello 18.17
Juhno 15. huhtikuuta 2003 kello 18.17 linkki Niiiiiin. Jos sarjakuvista(kin) aletaan puhua.... Muutamia hyviä: *CLAMP: Cardcaptor Sakura *Nobuhiro Watsuki: Rurouni Kenshin (Meiji Kenkaku Romantan) Myös Inoue Takehikon "Vagabond" (perustuu Eiji Yoshikawan "Musashi" -nimiseen kirjaan) on ensimmäisten kolmen kirjan perusteella lupaavaa tavaraa. Onhan niitä mainiota tavaraa myös länsimaissa. Kuten jotkut Aku Ankat tai Asterixit. Aku Ankkaa nyt luen vieläkin, mutta Asterixia ei ole sitten ala-asteen tullut luettua. Sääli sinänsä.
ZamboNet linkki 15. huhtikuuta 2003 kello 21.52
ZamboNet 15. huhtikuuta 2003 kello 21.52 linkki Pakko sanoa, että TSH vei sydämeni =D eikä muttia. Mitä mieltä muuten olette Salvatoren uudemmasta tuotannosta? Kaverini sanoivat, että hänen kirjoitustensa taso on laskenut ensimmäisiin tuotoksiin verrattuna?
Larppa linkki 16. huhtikuuta 2003 kello 4.11
Larppa 16. huhtikuuta 2003 kello 4.11 linkki ZamboNet kirjoitti: [i:149a42486e]Mitä mieltä muuten olette Salvatoren uudemmasta tuotannosta?[/i:149a42486e] Ilmeisesti tarkoitat Tuhat örkkiä -kirjaa, jota itse en ole lukenut. Mutta Salvatorelta on tullut kaksi aika uutta kirjaa (siis suomeksi käännettynä) jotka ovat Demoniapostoli ja Lähimetsässä. Tosin tiedä noiden tasosta sitten. Onhan tuo Demoniapostoli ihan hyvä kirja kun on lukenut muut saman sarjan kirjat ja tajuaa, että missä mennään jne. Ainakin minä pidin siitä kirjasta, ehkä enemmän juonen kannalta enkä pelkkänä kirjana. Eli siis pelkkä yksi kirja jostain sarjan keskiväliltä tuntuu tosi huonolta, ellei tajua sitä juonta, eli kannattaa lukea ne muutkin sarjan kirjat sitten. Lähimetsässä on ihan kiva kirja, tosin poikkeaa aika paljon näistä Dritzz Do'Urdenin seikkailuista tai sitten Elbryanin jutuista. [i:149a42486e]taso on laskenut ensimmäisiin tuotoksiin verrattuna?[/i:149a42486e] Tämä on taas mielipide asia. En kyllä itsekkään tykkää Salvatoresta kuten aikaisemmin, mutta kyllä minä hänen kirjoja luen, lähennä sen sarjan takia että ei jää kesken. Onhan nuo kaikki kirjat tuolla hyllyllä, ellei lasketa uusinta kirjaa. Jokainen voi päättää itse onko taso laskenut ja mitenkä paljon. :)
newsalor linkki 16. huhtikuuta 2003 kello 10.02
newsalor 16. huhtikuuta 2003 kello 10.02 linkki [i:5ab06dfa33]Hän (Drizzt) kutoo _täydellisesti tasapainotetuilla_ sapeleillaan tappavaa terässeittiä ympärilleen... Hän (Bruenor) nostaa mahtavan ja täydellisesti tasapainotetun sotavasaransa Aegis-Jonkun valmistautuen jakamaan tylppää kuolemaa vihollisilleen...[/i:5ab06dfa33] Yhdessä he slarvaavat giantteja ja kilpailevat kierossa "D&D -fantasiatagteam championshipissä", siitä kumpi puhdistaa luolaa nopeampaa täydellisesti tasapainotetulla aseellaan. Tämän jälkeen he luultavasti seilaavat auringon laskuun täydellisesti tasapainotetulla laivalla. Onhan niissä Salvatoren kirjoissa ihan hyvä meininkin. Yleensä vain kaksi seikkaa jää uupumaan. Ne ovat kerronnan laatu ja itse juoni. No olihan se Musta haltia -trilogian ensimmäinen osa hyvä.
ZamboNet linkki 16. huhtikuuta 2003 kello 16.42
ZamboNet 16. huhtikuuta 2003 kello 16.42 linkki Itse olen kuullut paljon hyvää siitä Musta haltia-triologiasta. Siksi olenkin harkinnut, että voisin vaivautua lukemaan sen. Yleensä ihmiset ovat pitäneet sitä jokseenkin syvällisempänä kuin seuraavia kirjoja triologian jälkeen. Tiedä häntä. Mielipiteitähän ne jälleen ovat.
Ugly Psycho linkki 16. huhtikuuta 2003 kello 17.19
Ugly Psycho 16. huhtikuuta 2003 kello 17.19 linkki [quote:9757788a4a="ZamboNet"]Itse olen kuullut paljon hyvää siitä Musta haltia-triologiasta. Siksi olenkin harkinnut, että voisin vaivautua lukemaan sen. Yleensä ihmiset ovat pitäneet sitä jokseenkin syvällisempänä kuin seuraavia kirjoja triologian jälkeen. Tiedä häntä. Mielipiteitähän ne jälleen ovat.[/quote:9757788a4a] Kyllähän se lukea kannattaa, toisin kuin ne myöhemmät, minun mielestä. Meneepi ne muut niin pahasti "joo meillä oli D&D:ssä seikkailu ja me lahdattiin 100 kökköä ja kuunkokoinen demoni!" -tasolle. Mutta kuten sanottua, mielipiteitä.
Mostal linkki 3. toukokuuta 2003 kello 7.44
Mostal 3. toukokuuta 2003 kello 7.44 linkki Mun lempikirjani on niinkuin aika monella muullakin TSH. Se on aika laadukas mutta näyttää tiiliskiveltä täynnä kärpäsen paskaa. Siinä on niin pientä tekstiä ja se on niin paksu.
black knight linkki 3. toukokuuta 2003 kello 8.15
black knight 3. toukokuuta 2003 kello 8.15 linkki onhan siitäkin se painos kolmena erillisenä kirjana, ja teksti on ihan normaalin kokoista
TypoDemon linkki 3. toukokuuta 2003 kello 9.54
TypoDemon 3. toukokuuta 2003 kello 9.54 linkki Ehdoton lempikirjani tähän mennessä on tuo Pratchetin Ricenwind trilogia Englanniksi. Kirjasta saa vielä enemmän irti jos on sattunut lukemaan pari muuta kirjaa Pratchetilta, joissa myös Ricenwind seikkailee. Muita erityismaininnan arovisia kirjoja Pratchetilta on Valkoparta Karjupukki (Tai sitten pelkkä Karjupukki. En nyt muista tarkalleen.) Muita sellaisia hyviä kirjoja mitä voisi sanoa hyviksi ovat nyt ainakin Drizztin seikkailun ensimmäinen osa, Kotimaa. Vielä eräs maininnan arvoinen kirja on Musashi, joka on niin mielettömän hieno kirja, että sitä on vaikea sanoilla kuvata. Onhan tässä tullut tietty josjonkinlaista klassikkoakin luettua, kuten esim. Don Quijote. Kirja on ihan hyvä, mutta alkaa rasittamaan aika vahvasti siinä 1500 sivun kohdalla. :-D Eli kirja on siis hieman liian pitkä. Kirjassa kyllä harvemmin on mitään kovin tylsää tilannetta, mutta silti. Tekstin vanhuus tuo jo siihen sitä kummallisuutta tarpeeksi. Käsittääkseni kirja on kirjoitettu joskus 1700-luvulla. Kalevalakin on yllättävän hyvä kirja, tosin aika vaikealukuinen. Kyllä siitä tosin pääsee aika nopeasti kiinni, kun niihin perusasioihin tottuu. Kaikkea hoetaan vähän väliä eestaas, ja turhista asioista saatetaan pälättää ties kuinka monta sivua. Kirjassa tosin on oveliakin elementtejä, ja onhan Kalevala senkin takia jo hyvä kirja, kun on meidän kansalliseepoksemme. Pitää tässä vielä samaan hengenvetoon varoittaa kauikkia, ettievät koskaan erehdykkään nostamaan Herkkules (TV:stä tuttu) -kirjaa kouraansa. Sellaista soopaa en ole sitten koskaan ennemmin lukenutkaan. Meni hermot siinä sivun 34 kohdalla. Ps:Tuosta Quijoten kirjoitusvuodesta ei mulla nyt satu olemaan mitään tarkkaa tietoa. Voi olla, että vuosiluku heittää aika reippaastikkin, mutta on se kirja siis hyvin vanha.
Balatro linkki 3. toukokuuta 2003 kello 12.06
Balatro 3. toukokuuta 2003 kello 12.06 linkki [quote:fb08a7e3ae="TypoDemon"]Ehdoton lempikirjani tähän mennessä on tuo Pratchetin [b:fb08a7e3ae]Ricenwind[/b:fb08a7e3ae] trilogia Englanniksi. Kirjasta saa vielä enemmän irti jos on sattunut lukemaan pari muuta kirjaa Pratchetilta, joissa myös [b:fb08a7e3ae]Ricenwind[/b:fb08a7e3ae] seikkailee.[/quote:fb08a7e3ae] Eiköhän tuo ole Rincewind eikä Ricenwind... :wink: Mutta loistavia kirjoja on tosiaan, Douglas Adamsin ohella yksi suosikki huumorikirjailijoistani. ~ Bala
TypoDemon linkki 4. toukokuuta 2003 kello 0.46
TypoDemon 4. toukokuuta 2003 kello 0.46 linkki Balataro: "Eiköhän tuo ole Rincewind eikä Ricenwind... " Pitää pitää kiinni perjaatteistaan. Ei sitä koskaan viitsi tarkastella mitän on tullut kirjoiteltua. :) Tosiaan. Anteeksi virheestä. Asia kuitenkin taisi mennä perille. Mitäs hyviä kirjoja Douglas Adamssilla on? En viitsisi juuri siitä huonoimmasta aloittaa, niin Balatro, heitäppäs joku vinkki?
Balatro linkki 4. toukokuuta 2003 kello 6.49
Balatro 4. toukokuuta 2003 kello 6.49 linkki [quote:baa2f5621d="TypoDemon"]Mitäs hyviä kirjoja Douglas Adamssilla on? En viitsisi juuri siitä huonoimmasta aloittaa, niin Balatro, heitäppäs joku vinkki?[/quote:baa2f5621d] No vaikkapa [i:baa2f5621d]Linnunradan käsikirja liftareille[/i:baa2f5621d] trilogia (joka siis ainoana trilogiana maailmassa käsittää viisi osaa). Kannattaa aloittaa ensimmäisestä osasta ja jos huumori ei kovin hauskalta tunnu niin jättää sitten siihen. ~ Bala
Shireh linkki 9. toukokuuta 2003 kello 11.28
Shireh 9. toukokuuta 2003 kello 11.28 linkki Minä pidän Tolkienin kirjoista. Draconlance-kirjatkin mennöö. Nyt luen Tony Halme: Tuomiopäivä-kirjaa. :lol: :lol:
Runemaster linkki 15. toukokuuta 2003 kello 16.04
Runemaster 15. toukokuuta 2003 kello 16.04 linkki Mun lista ykkösenä on ehdottomasti R. A. Salvatoren Mustahaltia trilogia, Jäätuulenlaakso trilogia, Pimeän polut ym. hyvät Forgotten Realms romaanit. Hyvänä kakkosena tulee TSH ja muut kaukana tai vähän vähemmän kaukana perässä. Luen oikeastaan vain fantasiaa koulukirjojen lisäksi.
black knight linkki 21. toukokuuta 2003 kello 9.18
black knight 21. toukokuuta 2003 kello 9.18 linkki useampi täällä näemmä lukee fantasiaan... minulla on sellaisia ihme puuskia, että joskus tekee ihan mieli lukea fantasiaa, joskus ei.Nykyisin usein luen asia tekstiä jos luen. Kaikkia kirjoja kyllä mielelläni luen (jos jaksan), mutta nuortenkirjat ei sovi minulle :(
Vader linkki 21. toukokuuta 2003 kello 10.27
Vader 21. toukokuuta 2003 kello 10.27 linkki [quote:e8d897e115="black knight"]useampi täällä näemmä lukee fantasiaan... [/quote:e8d897e115] Hassu juttu. :) Ei ehkä suuri yllätys, että fantasiaroolipelimaailmaan painottuvalla foorumilla moni lukee fantasiakirjallisuutta. Vielä kun juuri tuoreen "subjektiivisen tutkimuksen" mukaan valtaosa foorumin käyttäjistä on älyköitä, niin lukeminen harrastuksena ei välttämättä yllätä ketään. Viimeisin kirja jonka itse luin oli Grishamin On aika tappaa, oikeusistuintiiliskivi, jonka jaksoi jopa lukea kun leffa on jäänyt väliin. Muuten lukurintamalla on ollut tänä vuonna aika hiljaista kirjarintamalla, Loru sorbusten herrasta, Sielun pitkä pimeä teehetki (on muuten hyvä, jos tykkää tyylistä - valitettavasti ei tule enää lisää) ja Artemis Fowl. Keskeneräisten tarujen kirja on ollut yöpöydällä jo ties kuinka kauan, eikä siitä kyllä ole lukemattakaan kuin ne pari pisintä juttua. Fantasia- ja scifikirjallisuus kiinnostaa siis epäilemättä, mutta aika paljon kaikkea muutakin tulee luettua, kun sille päälle sattuu - nyt vaan opiskelut, työt, tyttöystävä ja hapuileva figuharrastus vievät oman osuutensa vuorokaudesta.
Diaidis linkki 5. kesäkuuta 2003 kello 23.48
Diaidis 5. kesäkuuta 2003 kello 23.48 linkki Jaaa ... Se on fantasia kait. Kaikki kirjat mitä on suomekielisen fantasian alta kirjastosta löytyi on tullut luettua. Eddingsit, Howardit, Tolkienit, Weisit ja Salvatoret jne... Parhaimmillaan meni esim. Kesätulen lohikäärmeet melkein yhdessä vuorokaudessa. Conanit on aivan mahtavia omassa yksinkertaisuudessaan. Howard osasi kirjoittaa hyvin ja sujuvasti. Lukiessa Conaneita kiinittää liian helposti huomion päähenkilön tekoihin eikä niinkään motiiveihin. Monet näkevät Conanissa vain sen voiman, nopeuden jne. mutteivat näe miten epäsosiaalinen hän on. Salvatoren Drizzt alkaa ajanmittaan etoa omalla ylihyvyydellään. Artemis Entreri on paljon monimutkaisempi ja syvällisempi hahmo. Jäi mieleen sellainen helmi, jonka joskus 13 vuotiaana ahmaisin, se oli Kapteeni Blood. Aivan mahtava merirosvokirja. Kuulostaako liian lapselliselta? Se ei ole sitä. Kannattaa kokeilla, jos kirjastosta löytyy. Todellakin upea kirja jonka olen lukenut moneen kirjaan Sabatinin kirjoittama.
Waylander linkki 30. kesäkuuta 2003 kello 7.35
Waylander 30. kesäkuuta 2003 kello 7.35 linkki Kuten Runemasterkin tuossa aiemmin, suosittelen lämpimästi David Gemmellin kirjoja. Ei löydy vielä suomeksi mutta fantsusta ainakin löytyy melkoisen mukavasti niitä teoksia jos englanti taittuu. Suosittelen aloittamaan esikoisteoksesta "Legend". Ajan pyörä on ainakin englanniksi hemmetin hyvää luettavaa. Ei siinä mitään et kirjailija ei halua tai osaa sanoa mitään lyhyesti. Ei kait se voi olla syy hylätä hyvä tarina? Ja se tarinahan ON hyvää settiä. TSH on helmi, Silmarillion vielä parempi. Näitä kirjoja en suosittele: - kaikki Weis/Hickan teokset niiden kolmen ensimmäisen jälkeen. - kaikki Salvatoren Musta Haltia kirjat niiden kolmen ensimmäisen jälkeen - Eddingsin Mallorea sarja sekä sen Elenium sarjan kolme viimeistä.
Fharlanghn linkki 30. kesäkuuta 2003 kello 13.14
Fharlanghn 30. kesäkuuta 2003 kello 13.14 linkki Fantasiasta ehdottomia suosikkeja: Robert E. Howard. Conan jo mainittiin, mutta kannattaa tsekata muitakin sankareita, esim. Bran Mak Morn. Clark Asthon Smith. Fantasiaa Cthulhu-myytillä. Netistä löytyy: [url]http://www.eldritchdark.com/[/url] Glen Cook: Black Company. Hieno tarina palkkasoturiporukasta high fantasy -maailmassa. Fritz Leiber: Lankhmar. Klassikoita. Michael Moorcock: Elric, Hawkmoon, jne. Ainakin mulle kolisee. Turha tosin odottaa kovin hiottuja tarinoita. Jack Vance: Dying Earth. Roger Zelazny: Amber-sarja. Muusta kirjallisuudesta on hankala sanoa suosikkeja - viimeinen kirja työn alla on Hunter S. Thompsonin "Kingdom of Fear", joka on toistaiseksi vaikuttanut hyvältä vaikkei ihan Pelkoa ja Inhoa aiheutakaan. Fharlanghn
aholar-3 linkki 12. heinäkuuta 2003 kello 12.31
aholar-3 12. heinäkuuta 2003 kello 12.31 linkki Minä luen paljon fantasia kirjoja,esimerkiksi Salvatoren ja Tolkien ovat hyviä kirjailioita.Tykkään eniten ehkä TSH:sta. :rollin:
Dovas linkki 13. heinäkuuta 2003 kello 10.11
Dovas 13. heinäkuuta 2003 kello 10.11 linkki Luen kyllä aivan liian vähän, mutta vuoden laina-ajan jälkeen sain vihdoin Kerran Sotureita I:n takaisin. Vihdoin pääsee siihen itse käsiksi. Kerran Sotureita II löytyy hyllystä leffana jonka kohdalla huhut I:n paremmuudesta selvästi pitävät paikkansa, vaikka en ole sitä edes leffanakaan nähnyt (vieläkään!). No, lukuelämys verrattuna leffa-sellaiseen on aivan eri asia tietty. Maori-kulttuuri, sen perinteet ja nykyinen asema Uudessa-Seelannissa kiinnostavat mua todella paljon.
Gabriel linkki 27. heinäkuuta 2003 kello 18.50
Gabriel 27. heinäkuuta 2003 kello 18.50 linkki Harrastan kirjallisuutta hyvin paljon, joten sangen moni kirjailija, kirja ja kirjatyyli on tullut ajan varrella tutuksi. Mikäli pitäisi nimetä ehdoton suosikkini se olisi [b:29a2e68434]Stephen King[/b:29a2e68434]; muita erittäin hyviksi havaitsemiani kirjailijoita hänen lisäkseen ovat mm. Dan Simmons, Dean R. Koontz, Douglas Adams, Terry Pratchett, H.P. Lovecraft ja Clark Ashton Smith. Kaikkein viimeisintä olen tosin lukenut vain englanniksi, eikä hän ole sillä kielellä mikään helppotajuisin kirjailija vaikkei Lovecraftin tasoa vaikeudeltaan olekaan. Näiden nimien lisäksi on toki muitakin - ja paljon - mutta otin ainoastaan nämä heti mieleen tulevat, sellaiset kun ovat ne relevantit ja mainitsemisen arvoiset. Jos pitäisi valita suomalaiskirjailija, niin se olisi Mika Waltari (joka olisi päässyt tuohon ylempäänkin listaan mikäli olisin lukenut Sinuhe egyptiläisen lisäksi muita hänen kirjojaan ja todennut ne yhtä hyviksi). Olen kokenut hyviksi myös lukuisia suomalaisia sci-fi -kirjailijoita, mutta näistä ei nyt muistu mieleen kuin yksi nimi joka on Kari Nenonen (Messias on sangen hyvä teos). Viimeisten vuosien sisällä lempikirjanani on pysynyt Stephen Kingin elämänteos Musta torni, vaikka aina välillä jokin muu teos on sen tilapäisesti syrjäyttänytkin. Kaikki neljä osaa olen lukaissut ja odottelen nyt innolla sitä viidettä (jonka täytyisi ilmestyä tämän vuoden aikana). Kyseessä on erinomainen sekoitus fantasiaa, sci-fiä, seikkailua ja hieman kauhuakin. Tulos on upea ja itse suosittelen sitä jokaiselle kirjallisuuden ystävälle. Yksi Mustan tornin väliaikaisesti syrjäyttänyt teos on Dan Simmonsin Hyperion -niminen saaga, jonka tarina sijoittuu samannimisen planeetan ympärillä. Kyseessä on parasta sci-fiä mitä olen koskaan lukenut, ja tarkoitus olisi joskus ostaa koko saaga omaksi (olen lukenut lähinnä vain kirjastokorttini ansiosta). Täytyy sanoa TeknoCoren olleen aivan törkeän viekas, ja että tuollainen kaksinaamaisuus tuo mieleen enemmänkin ihmiskunnan kuin tekoälyt. Muita hetkittäisiä lempikirjoja ovat sitten useat Dean R. Koontzin kirjat (eritoten Ilman pelkoa ja Pimeyden vanki, jotka ovat itse asiassa samaa kirjasarjaa), melkoinen osa H.P. Lovecraftin tuotannosta (mainittakoon Charles Dexter Wardin tapaus, Väri avaruudesta ja Cthulhun kutsu), sekä useat eri sci-fi- ja fantasiakirjasarjat, Dragonlance näin esimerkiksi nyt mainittuna. [quote:29a2e68434="aholar-3"]Minä luen paljon fantasia kirjoja,esimerkiksi Salvatoren ja Tolkien ovat hyviä kirjailioita.Tykkään eniten ehkä TSH:sta. :rollin:[/quote:29a2e68434] True, Salvator on ihan hyvä myös vaikken olekaan hänen kirjojaan paljoa lukenut. Pitäisi kyllä tutustua, aika lupaavalta vaikuttaa. Mitä taas Taruun Sormusten Herrasta tulee, niin en ymmärrä sitä valtavaa ylistystä. Lukuunottamatta valmiiksi viimeisteltyä maailmaa ja sitä faktaa että kyseinen teos oli melko elintärkeä koko fantasiakirjallisuudelle ylipäätänsä ei se Tolkien nyt niin hyvä ole. Harvinaisen puisevaa luettavaa joissakin kohdin, mutta makuasiahan on tämäkin.