Vanha foorumi

Takaisin

Hahmojen nimet

Gloranthan olennot ja henkilöt
KingofSartar 25. maaliskuuta 2003 kello 10.58
Kirjoittaja Viesti
KingofSartar linkki 25. maaliskuuta 2003 kello 10.58
KingofSartar 25. maaliskuuta 2003 kello 10.58 linkki Nimien keksiminenhän on aina yhtä vaikeaa, niin hahmoille kuin EPH:llekin. Välillä syntyy hienoja leimahduksia, välillä joutuu tyytymään ensimmäiseen mikä mieleen tulee tai sitten vain toteamaan: "mä keksin sen nimen ensi kerraksi". Tässä kuitenkin omien pelien parhaimmistoa, niin pelaajia kuin EPH:ta 1. Zum Teufel Suurpeikkosoturi asenteella "Zum smash puny human" 2. Badam Bing & Badam Boom Yöpeikkoveljekset 3. Pulsifer Valontuoja Valaistunut lunarilainen miekkalähettiläs, saman pelaajan aikaisempi hahmo oli Abigail Aamunkoi, humakti 4. Foxheen Saman pelaajan uusin hahmo, sai tehtäväksi levittää valoa vuohilaisille, jotka kiitokseksi antoivat hahmolle kaoottisen ominaisuuden ja samalla muoto muuttui vuohilaiseksi. 5. Tz-l-Brujah Kyseisen vuohilaislauman päällikkö 6. Ainokainen myös vuohilainen, tappoi sisaruksensa jo kohdussa 7. Bain Tarttumavarvas ja Augustus Kuokkakäsi Tiskoslaista alhaisaatelia ja tämän palkollinen. Pelaajahahmoja molemmat. 8. Cain ja Abel Coinsurma Myös humakteja ja kaksosveljiä. Pelaajat hämmästyivät kovasti, kun heidän kuolleeksi tietävänsä humakti käveli vastaan kadulla. 9. Mona Lissaus Merinainen ja varkaanalku. Keskittynee taidevarkauksiin. 10. Nexux Angxt Danfive Xaronin Viiden Polun kulkija. Kuoli toisen pelaajan laittaman kivivyöryn alle.
Ugly Psycho linkki 25. maaliskuuta 2003 kello 11.39
Ugly Psycho 25. maaliskuuta 2003 kello 11.39 linkki Nimien keksinnässä tästä voipi olla apua: [url]http://www.saunalahti.fi/~ugly/tower.htm#Nimigeneraattori[/url] (Itse sivut toimivat paremmin, jos käyttääpi linkkiä: [url]http://www.saunalahti.fi/~ugly/[/url]) ...meillä on porukassa Korolainen -niminen hyypiö, mutta se ei suostu syystä tai toisesta pistämään hahmolleen nimeksi Gloranthassa kovin suosittua Corol -nimeä. Kyseisen hepun Lhankor Mhy -hahmosta vääntyi harvinaiset vikkelästi Lhankorolainen ja Korologi, ja tuo Lhankorolainen on mm. kännykässänikin edelleen, vaikka kampanja on hyytynyt varmaan vuosi sitten... Terve vaan Korologillekin, voisit muuten rekisteröityä tänne kun luet kuitenkin... :P Itse on muuten tullut tempaistua useampiakin nimiä saksan sanakirjasta.[/url]
Runemaster linkki 25. maaliskuuta 2003 kello 13.10
Runemaster 25. maaliskuuta 2003 kello 13.10 linkki Mä keksin yleensä nimet ihan sen mukaan, millainen henkilö on kyseessä. Kerran oli kaksoset Heng ja Beng Biisoniratsastajat, eikä se minusta edes haittaa, vaikka nimet olisivat vähän erikoiselta kuullostavia. Joskus olemme käyttäneet tätä osoitetta www.barrowdowns.com/middleearthname.asp Se on aika hyvä, koska sieltä löytyy haltia, puolituis, kääpiö ja örkki nimet molemmille sukupuolille. Ihmis nimet pitää kuitenkin keksiä itse :(
Bagsie linkki 25. maaliskuuta 2003 kello 19.02
Bagsie 25. maaliskuuta 2003 kello 19.02 linkki Keksin itse. Rustholl Viinahöyry oli rautakääpiöni nimi. Isukki oli pirtubaarin pitäjä. Rustholl tykkäsi lujaa pirtusta. Kova jätkä oli tappelemaan. Asuivat alueella missä ei ollut maan alla muuta metallia kuin terästä. Kaikki maksoi aina yhden teräskolikon. Rahalla nyt ei ollut varsinaisesti merkitystä. Läksivät kaupunkinsa ulkopuolelle teräs kaarniskoissan ja jakoivat teräskolikoitaan auliisti olut-tuoopeista yms. Pojista pidettiin lujaa. Etenkin varkaat olivat innoissaan. Niitä sai piestä harva se hetki. Olipa varmaan hankala arvata. Glorfindel gildahar. LotR:stä ripattu etunimi. Sukunimi hatusta.
Daelan linkki 23. toukokuuta 2003 kello 13.42
Daelan 23. toukokuuta 2003 kello 13.42 linkki Mulla nimet tulee usein vedettyä ihan hatusta. Joskus jostain tietokonepelistä.
Lutsi_Rautanyrkki linkki 3. lokakuuta 2003 kello 9.33
Lutsi_Rautanyrkki 3. lokakuuta 2003 kello 9.33 linkki Mä käytän samaa nimee pelis kun tääl....eli Lutsi Rautanyrkki :)
Vash the Stampede linkki 5. lokakuuta 2003 kello 3.22
Vash the Stampede 5. lokakuuta 2003 kello 3.22 linkki Meillä nimen keksiminen on melkein puolet hahmon tekemisestä. Me ei käytetä mitään "Kirjoita puolen sivun kuvaelma hahmosta"-tekniikkaa. Pelaajat ovat(onneksi) sen verran älykkäitä, että eivät anna hahmoilleen nimeksi mitään "Kalle Kukkaniitty" -tyyliin, jos hahmo on perusmättäjä... Omituista kyllä, nimen päättäminen on eräs hahmonluonnin vaikeimipia aspekteja. PJ:nä hahmojen nimien valitseminen ei ole mitään helppoa. Pelaajana on kuitenkin kaikki tarvittava aika eikä kukaan ole häiritsemässä, mutta pj:nä... voi ei! Koskaan ei tiedä kuka eph:ista päätyy tärkeäksi hahmoksi pelaajien kannalta(okei, minä en ainakaan tiedä. ehkä muilla on erilainen suhtautuminen eph:ihin...) joten nimen valitseminen ei ole mitenkään triviaalia. Nimen täytyy(lue: ei ole ihan pakko) täytyy tukea hahmon ajatusmaailmaa... Kalle Kalastaja ei voi olla huippumetsästäjä... Kertakaikkiaan! Onneksi pelaan itse huippujengissä, ja johdan peliä, jossa pelaajat ovat suht'koht perillä asioista. Nimi on tärkeä, vaikka eihän sillä mitään virkaa tavallaan ole... Vaikeata, eikö? Pari tärkeintä hahmoani olen ottanut(lue: törkeästi kopioinut) ihan muualta kuin roolipeleistä. Elokuvat antavat minulle paljon aiheita, mutta ne ovat vain hyvänä suuntana, eivät kaikki kaikessa. Nimigeneraattoreita en suosittele käytettäväksi. Niiden mukana katoaa osa hahmonluonnin uutuudenviehätyksestä. Uusi hahmo on aina uusi, ei sitä voi kopioida mistään vanhasta... Eikä sitä voi luoda arpomalla. Nimi on osa hahmon identiteettiä, ei mikään erillinen osa. Ja tästä on esimerkkejä: Conan(kyllä, nimi ei anna osviittaa hippitaikurista); MadMartigan(kaikkien aikojen paras miekkamies); Wilhelm Tell(hey, need I say more?); Robin Hod; Zorro; Tarzan... Noh, tämä nyt on vain ahdaskatseinen mielipide asiasta. Odotan kovasti kuinka Gwenhyvar, Frames ja itse Olor asiaa kommentoivat.
Gwenhyvar linkki 7. lokakuuta 2003 kello 10.18
Gwenhyvar 7. lokakuuta 2003 kello 10.18 linkki Olen itsekin ehdottomasti nimigeneraattoreita vastaan. Nimen keksiminen hahmolle on vaikeaa, mutta samalla hauskaa. Tuskinpa nimigeneraattorin käyttämisestä mitään haittaakaan seuraa, mutta yksi mukava ja kinkkinen osa hahmonluonnista katoaa. Itse "keksin" hahmoni Gwenhyvarin nimen joskus 11-12 vuotiaana. Oli hupaisaa, että pöllin nimen Wing Commander-pelistä (eräs alus siinä) enkä erään Dritz-nimisen henkilön pantterin nimeä eräästä fantasiakirjasta... :-D Ai niin, tuo Zum Teufel oli ehdottomasti hyvä nimi peikkosoturille... Lieneekö pojassa hieman saksalaisverta...
Olorin linkki 7. lokakuuta 2003 kello 11.40
Olorin 7. lokakuuta 2003 kello 11.40 linkki Yleensä tulee vedettyä ihan päästä. Enpä ole paljon kirjoja tai pelejä lainaillut.
Bragolgurth linkki 12. lokakuuta 2003 kello 12.40
Bragolgurth 12. lokakuuta 2003 kello 12.40 linkki Minä Katsoin nimeni Silmarillion -kirjan Liitteet -kohdasta, kirjan lopussa. Nimeni on sama kuin käyttäjätunnukseni ja tarkoittaa hiljaista surmaa tai jotain, en muista enää... :oops:
Rvot linkki 30. lokakuuta 2003 kello 20.47
Rvot 30. lokakuuta 2003 kello 20.47 linkki Kampanjoissani hahmojen nimien järkevyys ja uran pitkäikäisyys ja merkittävyys ovat täydellisessä epätasapainossa. Ei tarvinne selitellä enempää jos keskushenkilöillä niminä ovat: - 'Lordi' Lätsä Lolyläinän, aka Wolverine - Harley 'Spider' Davidson Sen sijaan esimerkiksi sinänsä mainio Maroc Miekkamies kuoli yhden(!) goblinin aiheuttamaan nuolisateeseen ensimmäisessä taistelussaan, välittömästi sen jälkeen kun oli saanut vedettyä miekkansa huotrastaan. Eli meilläpäin ei harrasteta minkäänlaista makua nimien valinnassa, pikemminkin päinvastoin jos haluaa pelata pitkäikäistä hahmoa.
Fourfinger linkki 10. joulukuuta 2003 kello 13.30
Fourfinger 10. joulukuuta 2003 kello 13.30 linkki Parhaat nimet tulee kun keksii itse päästään.. Esim. Donaldo Kiljukaula (ankka) tai Okaan "Fourfinger" Thorngage (varas)... :evil: [i:45614f5321]You may feel a sting[/i:45614f5321][/i]
Kreifi linkki 2. tammikuuta 2004 kello 15.28
Kreifi 2. tammikuuta 2004 kello 15.28 linkki Minä rakastan nimien keksimistä, se on ihanaa, joskin joskus vaikeaa. Aikoinaan mielestä tulvi vaikka kuinka paljon hienoja nimiä, sittemmin mielikuvitukseni on vanhentunut hiukkasen. Vanhassa peliporukassa minut muistetaan varmasti aina äärimmäisen erikoisista ja omituisista nimistä, joiden lausuminen tuotta pahoja ongelmia. Eikä ollut harvinainen kysymys minulle suunnattuna "miten tuo lausutaan?" ja yleensä se lausittiin sitten ihan eri tavalla kuin mitä kirjoitettiin. Varmaan jo legendaksi muodostunut shoshulm, jonka kirjoitusasua en ikävä kyllä muista, mutta me jouduimme oikeasti miettimään, että miten sen voisi lausua. :P
Elgarth Mortifier linkki 19. huhtikuuta 2004 kello 16.52
Elgarth Mortifier 19. huhtikuuta 2004 kello 16.52 linkki Avaanpa sanaisen arkkuni helpohkoon aiheeseen vain listaamalla 91 vuodesta pyörineen Rq(eilisestä alkaen Hq) kampanjan pelaajahahmoja vuosien varrelta. Baron Elgarth the Mortifier -Uroxin Korkeakaani Deathbringer -Uroxin korkeakaani Fheanor Giantsbane -Orlanth Adventurouksen riimulordi Thormac Gallant -Orlant Adventurouksen riimulordi Laruk Laravan - Zola Felin pappi ja Uroxin noviisi Aldea Avenger- Babeester Gorin noviisi Werem Winsword - Orlanthin pappi Sarotar Greysage- Lhankor Mhyn pappi Yhdessä näistä hahmoista eloonjääneet muodostavat Orlanthilaisen vastarintajärjestön Storm over red moon. Jaa niin ja se paras nimi : Odgar Oddsword 8)
Kymppimies linkki 19. huhtikuuta 2004 kello 20.40
Kymppimies 19. huhtikuuta 2004 kello 20.40 linkki Onkos tuo Odd-sword vai Odds-word? Mietinpähän vaan :)
Olorin linkki 20. huhtikuuta 2004 kello 8.47
Olorin 20. huhtikuuta 2004 kello 8.47 linkki Tässä yhteydessä on pakko mainita eräs minua häiritsevä asia. Olemme suomalaisia. Puhumme suomea. Pelaamme suomeksi. Miksi siis antaa hahmoille englanninkielisiä nimiä? Myönnän, että ne saattavat kuulostaa hienommilta, mutta silti se rassaa. Etunimiä vastaan ei minulla ole mitään, eikä muutenkaan jos sana on vain nimeksi tarkoitettu esim. Rudolf Barbadoc. Siksi itse pitäisin näistä nimistä enemmän: Paroni Elgarth Kiduttaja Kuolontuoja Fheanor Jätinturma Thormac Mahtava Laruk Laravan Aldea Kostaja Werem Voitonterä Sarotar Harmaja (harmaatietäjä ei kuulostanut erityisen hyvältä) Odgar Outoterä/Outopuhe Mutta loppujen lopuksi kysehän on makuasiasta. Joten antaaka Barbaarisankarillenne nimeksi vaikka Kari tai Jorma. Mistä itse pidätte. :-D
Nysalor linkki 21. huhtikuuta 2004 kello 13.45
Nysalor 21. huhtikuuta 2004 kello 13.45 linkki Galen: [i:4ee311abe1]Miksi siis antaa hahmoille englanninkielisiä nimiä?[/i:4ee311abe1] Minäkin suosin suomenkielisiä lisänimiä ja käännän aina kirjoista englanninkieliset sellaiset suomeksi. Tosin jotkut ovat tainneet aloittaa englanninkielisillä säännöillä ja sitä kautta juuttuneet englanninkielisiin lisänimiin. Se on kyllä ihan ymmärrettävää ja porukasta paljolti riippuu, mihin on tullut totuttua. [i:4ee311abe1]Joten antaaka Barbaarisankarillenne nimeksi vaikka Kari tai Jorma. Mistä itse pidätte.[/i:4ee311abe1] Itse asiassa tuon ensiksi mainitun nimen on joku antanutkin eräälle miekkoselle Gloranthassa: Dorastor-kirjan mukaan (s. 114) Riskimaassa nimittäin erään veteraanisoturin nimi on sattumoisin Kari Yksikäsi. :) Joka tapauksessa - kuten olen tainnut aikaisemminkin sanoa - minusta paras tapa antaa nimiä hahmoille on huomioida heidän kulttuuritaustansa ja käyttää meidän maailmamme analogioita. Esimerkiksi teshnoslaisille sopivat hyvin intialaiset nimet, malkioneille vaikkapa Euroopan keskiajan nimet, lunareille ainakin roomalaiset nimet, darahappalaisille kreikkalaiset nimet, jne. Tällä tavalla erottuu selkeämmin, että Gloranthassa on todella erilaisia kulttuureja, joilla on toisistaan poikkeavia nimistöjä. Ja ainakin omasta mielestäni se lisää hahmon uskottavuutta.
Elgarth Mortifier linkki 21. huhtikuuta 2004 kello 15.12
Elgarth Mortifier 21. huhtikuuta 2004 kello 15.12 linkki Kiitos palautteesta, itseasiassa tällä hetkellä meillä on peli kielenä Finglish. Elikkä puolien pelaajista hahmolomake on kokonaan suomea ja toisten Englantia.Tarina tosin kulkee täysin suomeksi ja paikannimiä ja hahmojen nimiä on alettu käyttää suomalaisissa muodoissaan. Odgar odd-sword on muoto josta Oddsword on tullut.Ko. hahmo on useita vuosisatoja aikaisemmin kuollut Jonatelan alempaan soturikastiin kuulunut mies.Vuosia sitten satuin tämän henkiinherättämään vahingossa. Olisiko jopa ollut kyseessä rq2:sen alkuperäisseikkailu? Miehen varustus oli täysin kummallinen ja miekka käyrä.Koska miehellä ei ollut nimeä,niin tämä nimettiin Odgar Outomiekaksi. P.s Mortifier=Nöyryyttäjä
Olorin linkki 22. huhtikuuta 2004 kello 5.44
Olorin 22. huhtikuuta 2004 kello 5.44 linkki [quote:047b17bfbe="Nysalor"]Joka tapauksessa - kuten olen tainnut aikaisemminkin sanoa - minusta paras tapa antaa nimiä hahmoille on huomioida heidän kulttuuritaustansa ja käyttää meidän maailmamme analogioita. Esimerkiksi teshnoslaisille sopivat hyvin intialaiset nimet, malkioneille vaikkapa Euroopan keskiajan nimet, lunareille ainakin roomalaiset nimet, darahappalaisille kreikkalaiset nimet, jne. Tällä tavalla erottuu selkeämmin, että Gloranthassa on todella erilaisia kulttuureja, joilla on toisistaan poikkeavia nimistöjä. Ja ainakin omasta mielestäni se lisää hahmon uskottavuutta.[/quote:047b17bfbe] Olen täysin samaa mieltä. Tuo Kari nyt oli vain tyhmä vitsi. [quote:047b17bfbe="Elgarth Mortifier"]P.s Mortifier=Nöyryyttäjä[/quote:047b17bfbe] Olen kyllä tietoinen asiasta. Käyttämässäni sanakirjassa annettiin mortify-sanalle useita käännöksiä joista vain satuin valitsemaan tuon kiduttajan.