Vanha foorumi

Takaisin

Houserules

RuneQuestin säännöt
Vash the Stampede 25. maaliskuuta 2003 kello 9.59
Kirjoittaja Viesti
Vash the Stampede linkki 25. maaliskuuta 2003 kello 9.59
Vash the Stampede 25. maaliskuuta 2003 kello 9.59 linkki Onko tänne vielä laitettu tuollaista topic:ia? Aattelin kuitenkin kysäistä, että onko kukaan kehitellyt omia houseruleja? Enkä tarkoita mitään sellaista, että ei lasketa väsymyspisteitä tai lasketaan taikuusmuutos mukaan henkiloitsuihin, vaan jotain hieman erilaista. Esm. Meillä lähietäisyydeltä käytettynä heittoaseille saa ylimääräisen +10%. Lisäksi lävistysten ja murskausten mahdollisuus tuplaantuu, kunhan ne on ensin laskettu sillä uudella (+10%) kyvyllä. Eli perus% 50 on lähietäisyydeltä 60%. Ja lävistys/murskaus lasketaan ensin 60%:n mukaan 1-12 ja sitten tuplataan, eli 1-24. Helppoa, eiks je! Ja toinen, vielä harkinnan alla oleva: Aseen murtuessa on joka kerta mahdollisuus, että se hajoaa. Eli tavallisella lyönnillä, joka ylittää aseen pp:n ja niistä putoaa yksi. Asetetaan läpi mennyt piste vastustustaulukkoon jäljelle jääneitä pisteitä vastaan. Ja jos se voittaa, ase hajoaa. Jos ei niin ei. Jos yritetään murtaa asetta, tietenkin ensin vähennetään pp:stä kaikki sen ylittävä vahinko, jonka jälkeen ylittänyt vahinko vs jäljellä olevat vastustustaulukossa. Ja taas sama homma, murtuakko vai eikö murtua. Kilville tämä ei päde. En vain ole keksinyt tieteellistä syytä miksi pätisi tai ei, perstuntuma vaan on sellanen, että ne kilvet kestäis hieman paremmin osumia. Eli niiden suhteen kuten ennenkin.
Ugly Psycho linkki 25. maaliskuuta 2003 kello 11.33
Ugly Psycho 25. maaliskuuta 2003 kello 11.33 linkki Heh... että onko? Meillä ei kohta muuta olekaan kuin houseruleja. Aseiden vahingot on yksinoppaisia, vahinkomuutokset pistetty aivan uuteen uskoon, taikuutta sörkitty tavalla jos toisellakin, kokemusmerkkisysteemissä käytössä 3 merkkiä, kykylajibonuksien laskemisessa muutoksia, osumapaikat laajennettu, liikenopeudet lasketaan... viimeisimpänä muutettiin henkitaistelu totaalisesti, sitä ei vaan ole vielä testattu. Lomaketta jos haluaa vilkaista, niin tässä on: [url]http://www.saunalahti.fi/~ugly/tilap/rqlom1.pdf[/url] [url]http://www.saunalahti.fi/~ugly/tilap/rqlom2.pdf[/url] (Hivenen vanha versio, muuten, joitakin muutoksia on tullut)
newsalor linkki 25. maaliskuuta 2003 kello 13.40
newsalor 25. maaliskuuta 2003 kello 13.40 linkki Käytän Sandy Petersenin velhoutta. Riimumagia on kokenut pieniä muutoksia runepoolin myötä. Loitsut uhrataan erikseen ja sitten runepoolissa on niihin käytettävä mahti. Lisää joustavuutta ja poistaa D&D-meiningin ( "mulla on vielä 3 ukkosta jälellä tänä päivänä" ) . Henkitaikuus taas mukailee Hero Warssin henkitaikuutta. "Loitsut" ovat henkiä, joita shamaanit kutsuvat ja joiden kanssa he sitten käyvät kauppaa/taistoon. Prosessin lopputuloksena animisteilla on käytössään fetissejä. Useimmiten animistit joutuvat myös tekemään myönnytyksiä omaksumalla tabuja ja taikapisteuhrein tms. Mystiikan olen hoitanut mukaillen Sandyn mystiikkaa. Olen pyrkinyt tässäkin lähemmäs Hero Warssin sääntöjen tarjoamaa mallia. Eli mystikon polku on tarkemmin määritelty ja mystiset "counterit" ovat mukana. Taakkahaitat menee taasen sillälailla, että kuuden vuoron välein heitätän tarkistukset CON:ia vastaan (D6 käy kätevästi kirjanpidosta) . Vaikeus taasen riippuu hahmon taakkan ja voiman suhteesta. Väsymyksen asteita on sitten 4. Reippaasta puolikuolleeseen. :) Taisteluissa sallin erikoistekniikoiden käytön. Hahmo voi vaikka yrittää väistön asemasta kiepsahtaa vastustajansa taakse, jotta pääsisi parempaan asemaan. Harhautukset, bersekkihyökkäykset jne. voivat kuitenkin käydä liian odotetuksi ja niiden liiallinen käyttö johtaa haittoihin. Kaiken lisäksi nämä erityiset tekniikat pitäisi tuntea. Kokemusmerkeissä noudatan sellaista politiikkaa, että yhden merkin saa siitä jos sitä taitoa onnistuneesti käyttää ja oikein hienosta suorituksesta saa suorilta yhden pisteen. Enkä sitten tarkoita tällä kriittistä, vaan mukana täytyy olla onnistunutta roolipelaamista ja kekseliäisyyttä. Pidän aina kyky bonuksen erossa taidosta. Se lasketaan siihen aina erikseen. 50% taito lomakkeessa merkitsee 50% + kykybonus, joka lukee aika pirun lähellä sitä taitoa kumminkin. Ruksihan lähtee siitä pois pelikerran lopussa tai pitemmän in-game tauon aikana. Se jopa lisää taitoa, jos onnistuu heittämään sillä D100 alle 51 (mikäli se taito siis tuo edellä mainittu 50% ) . Niin joo. Murskaavien aseiden kohdalla olen tehnyt niin keljusti, että puolitan panssarit.
Vash the Stampede linkki 26. maaliskuuta 2003 kello 9.35
Vash the Stampede 26. maaliskuuta 2003 kello 9.35 linkki Eli ei ole ennestään tätä tai vastaavaa topicia? Noh, jotain uutta sentään. Perhana meinaa kohmelo vaivata. Jos sais kuitenkin jotain kirjotettua. Oli kyllä viereisellä koneella aika hyvän näkönen kissa äsken, saattaa häiritä keskittymistä. Muutenkin on vaikea keskittyä. Stnan hyvän näköset muijat, aina häiritsemässä. Ei, älkää luulko että mulla kotona ois kaksi (tai useampia) koneita, joissa vielä ois netti-tsydeemit. Oon jossain ihan muualla. Tietäis vaan missä... Kuulostaa siltä, että runequestin säännöt vaikuttaa aika vajanaisilta, jos noin paljon on jo niitä muuteltu. Mulle ne on passannu ainakin tähän mennessä. Ei suurempia muutoksia ole pitänyt mennä tekemään. Olen kyllä eri mieltä tuosta D&D-meiningin poistamisesta. Ihan vaan siksi että eihän rq:ssa ole mitään D&D-meininkiä, päin vastoin. D&D:n mainitseminenkin jotenkin nostattaa kylmiä väreitä. Mutta olet ilmeisesti pohtinut näitä asioita ja keksinyt niihin toimivat ratkaisut. Hyvä niin. [quote:c2f37e87b8] 50% taito lomakkeessa merkitseen 100% + kykybonus, joka lukee aika pirun lähellä sitä taitoa kumminkin.[/quote:c2f37e87b8] Okei, ehkä eiliset oluet vielä vaikuttaa, mutta tuo äskönen meni ihan yli hilseen. :wink: Ei tarvi ruveta kertaamaan, koitan ite miettiä tätä sanomaa mitä tuohon viestiin sisältyy. Ehkä yön nukuttua kaikk näyttää selvemmältä.
Ugly Psycho linkki 26. maaliskuuta 2003 kello 10.24
Ugly Psycho 26. maaliskuuta 2003 kello 10.24 linkki [quote:adb9ce391e="Vash the Stampede"]Kuulostaa siltä, että runequestin säännöt vaikuttaa aika vajanaisilta, jos noin paljon on jo niitä muuteltu. Mulle ne on passannu ainakin tähän mennessä. Ei suurempia muutoksia ole pitänyt mennä tekemään. Olen kyllä eri mieltä tuosta D&D-meiningin poistamisesta. Ihan vaan siksi että eihän rq:ssa ole mitään D&D-meininkiä, päin vastoin. D&D:n mainitseminenkin jotenkin nostattaa kylmiä väreitä. Mutta olet ilmeisesti pohtinut näitä asioita ja keksinyt niihin toimivat ratkaisut. Hyvä niin.[/quote:adb9ce391e] No jaa, meillä meni ensimmäinen kampanja hyvin pitkälti normisäännöillä, mutta toisen aikana vaan haluttiin alkaa säätämään jotain. Eihän se varsinaisesti tarpeellista olisi kai ollut, mutta tulipahan tehtyä, ihan vaan omaksi huvikseen, osittain. Eilen juuri setvittiin niitä meidän house ruleja ja karsittiin turhia pois, jos joku haluaa tutustua, niin löytyvät netistä, eli: Säännöt: [url]http://www.saunalahti.fi/~ugly/tilap/house.doc[/url] Aselista: [url]http://www.saunalahti.fi/~ugly/tilap/rq_ase.txt[/url] Panssarit: [url]http://www.saunalahti.fi/~ugly/tilap/rq_haarn.doc[/url] Ovat nuo kaksi Wordpadin doceina, että saan koululla helposti printattua. Lomake olikin tuolla ylempänä, tosin siitä on vähän uudempi versio vielä tulossa joskus. Kuten näkyy, ovat "tilap" hakemiston alla, eli poistuvat joskus, tod. näk. Täytyy kuitenkin muistaa, että kukin taaplaa tyylillään, eikä house ruleista ja niiden tarpeellisuudesta kannattane alkaa väittelemään... :-D
KingofSartar linkki 26. maaliskuuta 2003 kello 12.11
KingofSartar 26. maaliskuuta 2003 kello 12.11 linkki Voisitko newsalor kertoo tarkemmin tuosta runepoolista. Muistan lukeneeni jostain aiheesta (tai samankaltaisesta käytännöstä) mutta enpä enää muista mistä. Ja kun ei ole pitkään aikaan ollut riimuloitsuja käyttäviä hahmoja ei ole ollut tarvetta käyttää. Nyt kuitenkin olisi ja jos homma meni niin kuin muistelin vaikutti se varsin toimivalta. Perusidea kai oli, että uhraamalla saa tietyt loitsut käyttöönsä ja runepoolista saa päättää kuinka monta pistettä käyttää tiettyyn loitsuun? Jonkinlainen yleinen riimutaikuusvarasto?
wakboth linkki 26. maaliskuuta 2003 kello 12.37
wakboth 26. maaliskuuta 2003 kello 12.37 linkki Multa ei kysytty, mutta runepoolista on tälläinen variaatio meillä... 1. Riimuloitsut opitaan siis erikseen. Meillä ne ovat ikäänkuin "mini-heroquesteja" joissa kokelas suorittaa valvotuissa oloissa kyseiseen loitsuun liittyvän heroquestin tai sankaripolun, mikä nyt on sopiva termi. Esim Arming of Orlanth on hyvä sankarimyytti useankin loitsun hankinnalle. Temppelin tulee tietysti tuntea kyseinen polku jne. Esim Orlanth thunderous ei opeta Arming of Orlanhtia jne. Alakultit tuntevat yleensä yhden, kaksi myyttiä liittyen kyseisen alakultin sankariin... Sankaripolun suorittamiseen liittyy tietysti se polun vaatima MHT uhraus. Sen jälkeen suorittaja tuntee kyseiseen voimaan liittyvät myytit ja "sisemmät salaisuudet" ja voi käyttää sitä. got the point? 2. Runepool on sitten erikseen varasto "manalle". "manaa" saa suhteessa 1 MHT uhraus = 1pt runepool. Tätä poolia voi sitten käyttää haluamallaan tavalla tuntemiensa loitsujen kesken. Ja jokaista palvottua jumalaa kohti hahmolla on oma pooli. Esimerkki: Keijolla on runepool Orlanth 5 pt. Keijo tuntee Polut: Kilpi, salama, paranna vamma, lento. Nyt Keijo voi paiskoa vaikka kilpi-3 ja perään salama-2. Tai toisinpäin. Kekellä on
KingofSartar linkki 26. maaliskuuta 2003 kello 13.03
KingofSartar 26. maaliskuuta 2003 kello 13.03 linkki Kiitos, noin sen ajattelin suurin piirtein menevänkin. Noita alakultteja en ole niin paljoa käyttänyt. Löytyykö niihin enemmän tietoa Hero Warsin matskuista/ esim. TotRM, Tradetalkeista/fanisaiteilta?
Runemaster linkki 26. maaliskuuta 2003 kello 13.36
Runemaster 26. maaliskuuta 2003 kello 13.36 linkki Meillä riimutaikuus on myös noviiseilla uusiutuvaa. Sitä saa takaisin yhden pisteen/per päivä, jolloin on käynyt temppelissä ja kultin pyhäpäivänä MHTx5 todennäköisyydellä. Kuitenkin sen saamiseksi pitää uhrata mahtia. Lisäksi riimutaikuuteen voi heittäessä lisätä taikapisteitä, jotka menee omasta pussista. Niitä kuitenkin kuluu kaksinkertainen määrä. Käytämme samaa hahmolomaketta, kuin Ugly Psycho, mutta vähän uudempaa versiota sekä siinä olevaa vahingkobonus taulukkoa. Meidän pelissä on örkkejä ja puolituisia. Kyky prosenttien parantuminen on hieman erilainen, kuin realRQssa ja lisäksi joitain muita pienia sääntö muutoksia.
Ugly Psycho linkki 26. maaliskuuta 2003 kello 14.49
Ugly Psycho 26. maaliskuuta 2003 kello 14.49 linkki [quote:e1edd6e0c5="Runemaster"]Käytämme samaa hahmolomaketta, kuin Ugly Psycho, mutta vähän uudempaa versiota sekä siinä olevaa vahingkobonus taulukkoa.[/quote:e1edd6e0c5] Nyt on kyllä pakko kysyä, että mitäs helvettiä? Meinaan on meidän itse vääntämä tuo lomake, ja uudempaa versiota et ole kyllä saanut mistään, kun sitä ei ole minullakaan vielä.
newsalor linkki 26. maaliskuuta 2003 kello 15.20
newsalor 26. maaliskuuta 2003 kello 15.20 linkki Joo. Korjailin sitten pari typoa. Toivottavasti huomiota herättänyt pätkä on nyt selkeämpi. :o Runepooli on aikalailla semmonen mitä edellä on kuvattu. Käytäntönäni on ollut se, että loitsua opeteltaessakin saa pisteitä sinne runepooliin, mikäli roolipelaa loitsun hankinnan. Pisteet palautuvat runepooliin pyhien päiväin myötä. Noviisit voivat odottaa kaikkien pisteiden uusiutuvan ehkä vuodessa ja papit selviävät vuodenajassa (vaihtoehtona viikko, riippuu, kuinka high poweria haluaa. ) . Lisäksi teot, jotka sopivat jumalan luonteeseen, sekä hahmon luonteen koetteleminen tuo myös reilusti menetettyjä pisteitä takaisin.
Runemaster linkki 27. maaliskuuta 2003 kello 12.24
Runemaster 27. maaliskuuta 2003 kello 12.24 linkki Ugly Psycho kirjoitti: [i:3a58eef595]Nyt on kyllä pakko kysyä, että mitäs helvettiä? Meinaan on meidän itse vääntämä tuo lomake, ja uudempaa versiota et ole kyllä saanut mistään, kun sitä ei ole minullakaan vielä.[/i:3a58eef595] No en tiedä kenen tekemä hahmolomakkeemme oli, sillä löysin sen netistä, mutta se on lähes samanlainen, kuin omasi ja kirjoitit aiemmassa viestissäsi, että [i:3a58eef595](Hivenen vanha versio, muuten, joitakin muutoksia on tullut)[/i:3a58eef595] joten oletin sen jota me käytämme olevan sitten joku uudempi versio. Toivottavasti asia nyt ratkesi, enkä mitenkään loukannut tekijän oikeuksiasi.
Ugly Psycho linkki 27. maaliskuuta 2003 kello 12.45
Ugly Psycho 27. maaliskuuta 2003 kello 12.45 linkki [quote:0cde41ae52="Runemaster"]Ugly Psycho kirjoitti: [i:0cde41ae52]Nyt on kyllä pakko kysyä, että mitäs helvettiä? Meinaan on meidän itse vääntämä tuo lomake, ja uudempaa versiota et ole kyllä saanut mistään, kun sitä ei ole minullakaan vielä.[/i:0cde41ae52] No en tiedä kenen tekemä hahmolomakkeemme oli, sillä löysin sen netistä, mutta se on lähes samanlainen, kuin omasi ja kirjoitit aiemmassa viestissäsi, että [i:0cde41ae52](Hivenen vanha versio, muuten, joitakin muutoksia on tullut)[/i:0cde41ae52] joten oletin sen jota me käytämme olevan sitten joku uudempi versio. Toivottavasti asia nyt ratkesi, enkä mitenkään loukannut tekijän oikeuksiasi.[/quote:0cde41ae52] Heh, en minä sillä... tuo 'uudempi versio' minua lähinnä hämäsi. Toki tuota käyttää saa, mutta se sinulla oleva lienee kyllä vielä vanhempi versio. On vaan tuo meidän lomake jatkuvassa muutoksen tilassa, niin ei ole netissä pävitettynä. Ja minun sivuilta sinä sen varmaan olet saanut, jpg:nä tai pub:na. Täytyisi varmaan päivittää tuokin sinne. Myöh. lis: nyt on päivitetty, löytyvät: [url]http://www.saunalahti.fi/~ugly/Index.htm[/url], ja sisälmysluettelosta Rune Quest hahmolomakeet.
Kymppimies linkki 29. maaliskuuta 2003 kello 20.48
Kymppimies 29. maaliskuuta 2003 kello 20.48 linkki Yks lisäys vaan siihen Newsalor et ku mainitsit et murskaus puolittaa teil panssarit, niin käytättex te sitä nahkojen kanssa ku ei vaan millään tunnu sopivan kuvioon. Et must ainakin murskaava ase tehoo metalliin...
newsalor linkki 1. huhtikuuta 2003 kello 9.22
newsalor 1. huhtikuuta 2003 kello 9.22 linkki Hyvä Kymppimies, ;) vaikka en täysin käsittänyt viestiäsi, niin yritän vastata. Ensinnäkin en puhunut murskauksesta, vaan murskaavista aseista. Eli puolitan panssarit myös normaaleilla asumilla. Olen samalla myös muuttanut erikoisen vaikutuksia. En ymmärtänyt tarkoititko epämääräisillä lausahduksillasi sitä, että ymmärät, miksi panssari puolitettaisiin nahkan kera, mutta et miksi näin tehtäisiin metallin suhteen, vai olitko kenties täysin päinvastaista mieltä. Nahkainen haarniska on yleensä joku cuirbouli tai raskas viitta. Mielestäni nämä eivät paljoa pehmennä iskua kovinkaan paljoa. Toisaalta, kun muistamme RuneQuestin pyöristyssäännön, niin: 1 / 2 = 1 2 / 2 = 1 3 / 2 = 2 Eli ero ei ole loppujen lopuksi niin hirveän suuri. Metallihaarniskojen suojaus taas perustuu käsittääkseni enimmäkseen siihen, että terä ei ihoa kirpaise, vaan miekan / keihään terä vain kolhaisee. Minusta tuntuu, että iso nuija taas tärähtää miltei yhtä ikävästi rengashaarniskaan, kuin cuirbouliin. Ei se levykään kovin hyvä suoja nuijaa vastaa ole. Järkeä saa tietysti käyttää. Dinosaurukset tms. eivät taas välttämättä paljon nuijista välitä.
Ugly Psycho linkki 1. huhtikuuta 2003 kello 11.06
Ugly Psycho 1. huhtikuuta 2003 kello 11.06 linkki [quote:f7d3e79d4e="newsalor"]Minusta tuntuu, että iso nuija taas tärähtää miltei yhtä ikävästi rengashaarniskaan, kuin cuirbouliin. [/quote:f7d3e79d4e] Menee vähän off-topiciksi, mutta kokeiltiin kaveriporukalla vähän rengaspaitaa, ja huitaistiin auranviitalla aika Hel-Vetin kovaa rengaspaitahörhöä, eikä se tunnu oikeastaan missään. Tietty on vähän eri asia kuin joku oikea, raskas ase, mutta ei ihan niin suikkari porukkaa olla, että moisia viitsisi kokeilla... :wink: ...kuitenkin, rengaspaita jakaa iskun voimaa suuremmalle alueelle aika hyvin.
Vash the Stampede linkki 1. huhtikuuta 2003 kello 11.36
Vash the Stampede 1. huhtikuuta 2003 kello 11.36 linkki Itse muistaisin lukeneeni jostain compendiumista, jossa oli eri aseita ja haarniskoita ja muuta sälää roolipelejä varten, että murskaavia aseita vastaan panssarit eivät toimisi lähellekään yhtä hyvin. Ja viiltävilläkin aseilla vaurio tuli usein kolhaisuina ja luunmurtumina. Eli panssari kyllä pysäyttää miekan terän, mutta läpi pääsee kuitenkin jonkinlainen isku tms. Ilmeisesti raskailla nuijilla lujaa lyötäessä ei panssarista ole paljoa hyötyä. En ole kyllä itse kokeillut, enkä sitä suosittelekaan. Jätetään se Jackassin ja Extreme Duudsonien äijille.
Ugly Psycho linkki 1. huhtikuuta 2003 kello 12.02
Ugly Psycho 1. huhtikuuta 2003 kello 12.02 linkki [quote:da3d7a8478="Vash the Stampede"]Itse muistaisin lukeneeni jostain compendiumista, jossa oli eri aseita ja haarniskoita ja muuta sälää roolipelejä varten, että murskaavia aseita vastaan panssarit eivät toimisi lähellekään yhtä hyvin. Ja viiltävilläkin aseilla vaurio tuli usein kolhaisuina ja luunmurtumina. Eli panssari kyllä pysäyttää miekan terän, mutta läpi pääsee kuitenkin jonkinlainen isku tms. Ilmeisesti raskailla nuijilla lujaa lyötäessä ei panssarista ole paljoa hyötyä. En ole kyllä itse kokeillut, enkä sitä suosittelekaan. Jätetään se Jackassin ja Extreme Duudsonien äijille.[/quote:da3d7a8478] Yleisesti ottaen olen hyvinkin samaa mieltä, mutta tosiaan lähes kaikki aseet, joiden isku tulee heilahtamalla, aiheuttavat ruhjeita ja luiden katkeilua, joten en tiedä onko se niin perusteltua antaa bonusta vain ruhjoville aseille. Varsinkin kun näissäkin on huomattavia eroja keskenään, osassa on iskulavat, osassa ei jne. No joo, menee jälleen off-topiciksi, ja edellistäkin pahemmin, kohta.
newsalor linkki 1. huhtikuuta 2003 kello 12.22
newsalor 1. huhtikuuta 2003 kello 12.22 linkki No korvaukseksi poistinki sitten erikoisista sen erikoisvahingon ja siirsin sen kriittisten puolelle. Näinollen murkaavilla aseilla selviää useimmiten siitä panssarista, mutta niitä iskuja sinne "haarniskan saumoihin" ja samalla niihin viitaaleihin kohtiin ei tule niin usein. No. Minusta tämä sääntö on toiminut ihan hyvin. Tasapainottaa samalla hurjat vahinkobonuksen omaavia peikkoja mukavasti (Voi jeesus, niiden erikoisten murskausten kanssa) .
Ugly Psycho linkki 1. huhtikuuta 2003 kello 13.00
Ugly Psycho 1. huhtikuuta 2003 kello 13.00 linkki [quote:d5a3941c31="newsalor"]No korvaukseksi poistinki sitten erikoisista sen erikoisvahingon ja siirsin sen kriittisten puolelle. Näinollen murkaavilla aseilla selviää useimmiten siitä panssarista, mutta niitä iskuja sinne "haarniskan saumoihin" ja samalla niihin viitaaleihin kohtiin ei tule niin usein. No. Minusta tämä sääntö on toiminut ihan hyvin. Tasapainottaa samalla hurjat vahinkobonuksen omaavia peikkoja mukavasti (Voi jeesus, niiden erikoisten murskausten kanssa) .[/quote:d5a3941c31] Jees, nyt ymmärrän. Ihmettelin lähinnä juuri sitä, että tuo mainittu panzerinpuolitus tekisi murskaavista aseista hervottoman tehokkaita. Ja tuo kriittishomma muuten kuullostaa todella järkevältä. Täytyypä miettiä itsekin.