Vanha foorumi

Takaisin

Nimet

Yleinen Glorantha-keskustelu
Shireh 27. helmikuuta 2003 kello 8.34
Kirjoittaja Viesti
Shireh linkki 27. helmikuuta 2003 kello 8.34
Shireh 27. helmikuuta 2003 kello 8.34 linkki Tässä on aika hassu kysymys. Eli: Mistä TE keksitte nimet hahmollenne? :-o . Itse katson Glorantha-kirjoista.Calyz on muuten ruoan valmistuksen,viinin säilömisen ja seksin jumala ellen väärin muista... :wink:
Sir Death linkki 27. helmikuuta 2003 kello 9.22
Sir Death 27. helmikuuta 2003 kello 9.22 linkki heh....nooh sillo ku en keksi ite (tapahtuu usein :) ) nii käytän jotai nimigeneraattorii ja sit sielt otan jonku ja ehkä vähäsen muokkaan sitä........
Runemaster linkki 27. helmikuuta 2003 kello 12.08
Runemaster 27. helmikuuta 2003 kello 12.08 linkki Me yleensä keksimme itse, mutta jos ei keksi mitään, niin otamme jostain kirjasta/kirjasarjasta ja ehkä vähän muokkaamme sitä (esim. Robillard the Great Wizard oli erään menneen velhomme nimi).
epaz linkki 27. helmikuuta 2003 kello 12.57
epaz 27. helmikuuta 2003 kello 12.57 linkki Joko keksin itse jonkin kulttuuriin sopivan nimen tai katson kirjojen nimilistoista. Koska tähän mennessä olen pelannut tai vetänyt vain orlantheja Tarshissa ja Sartarissa, ovat lähteet olleet Thunder Rebels ja In Wintertop's Shadow. -Sampo
Larppa linkki 27. helmikuuta 2003 kello 13.11
Larppa 27. helmikuuta 2003 kello 13.11 linkki calyz kirjoitti: [i:eb59f00b94]Eli: Mistä TE keksitte nimet hahmollenne? [/i:eb59f00b94] No aikoinaan tuli kirjoista otettua suoraan nimiä, tuli sitten sitä Robinia ja Wulfgaria ja näitä. Nykyään nimet tulee suoraan päästä tai sitten kirjasta/lehdestä/elokuvasta hieman muuteltuna, eli voi jäädä jotain pois nimestä ja jotain taas lisää. Kerran törmäsin netissä nimi listaan ja sellainen kirja vai lehtikö se nyt oli, niin oli myynnissä fantasiapeleissä, jossa oli fantasia nimiä ja muitakin nimiä. Eph:lle tulee nimet joskus kirjasta.
Garrik linkki 27. helmikuuta 2003 kello 23.38
Garrik 27. helmikuuta 2003 kello 23.38 linkki Nimet on hiton iso juttu, koska 1) hahmolla on oltava "hyvältä kuulostava" nimi 2) nimet kuuluvat tiukasti kulttuuriin, ja voivat jopa olla ihan ymmärrettäviä sanoja. Ne ovat osa maailmaa. Ykköskohdassa jokaisella on omat mieltymyksensä, vaikka kummasti olen huomannut suomenkielelle vieraiden kirjainten (b, f, g, x...) painottumista. Ja pseudolatinan/-kreikan suuntaisia nimikauhistuksia. Mitä kakkoskohtaan tulee, olen tiukka pedantti. Nimien pitää olla kulttuurin kannalta "oikeita" nimiä. Käärmepiipun syvänteen seudun orlantheille olen määrännyt, että Tarshin suunnalla nimet ovat kelttiläisiä ja Sartarin/Heortlandin suunnalla germaanisia. (Alun alkujaan: nykyään elementit ovat aika sekoittuneita.) Virallisen materiaalin nimet näyttävät enimmäkseen tukevan tätä. Sitten noihin tosimaailman nimielementteihin tuodaan mukaan kaikki orlanthien jumalat ja sankarit, joiden nimet ja nimielementit toistuvat yhtenään. Lopulta nimiä onkin hirviästi, ja ongelmaksi tulee runsaudenpula. Mistä sitten löytää "oikeita" nimiä? Taannoinen Mikä hahmolle nimeksi? kirja (Mäntsi Productions) on mitä loistavin opus, mutta sitä tuskin enää mistään saa. Itse olen käyttänyt myös Gloranthassa Pendragonin lisäsosan Knights Adventurousin nimilistoja.
Bagsie linkki 28. helmikuuta 2003 kello 12.12
Bagsie 28. helmikuuta 2003 kello 12.12 linkki Glorfindel Gildahar Törkeä rippaus LotR:ista ja hatusta repäisty sukunimi... Eräänlainen kunnianosoitus Tolkienille ja tajunnan virtaa.
Larppa linkki 1. maaliskuuta 2003 kello 7.16
Larppa 1. maaliskuuta 2003 kello 7.16 linkki Tätäkin ohjelmaa on käytetty: [url]http://home.freeuk.net/wimp/roleplaying/namegen.html[/url]
Mjösä linkki 1. maaliskuuta 2003 kello 9.55
Mjösä 1. maaliskuuta 2003 kello 9.55 linkki Jos keksin omalle hahmolleni nimeä mietin tarkkaan. Viimeeksi pistin hahmoni nimeksi Vilhelm Lättäjalka... :lol: Mutta jos teen nimeä npc:lle yleensä läväytän sormeni sattuman varaisille kirjaimille ja katson mikä kirjain möykky syntyy, sitten vain poistelen joitain kirjoimia.
Vhassa linkki 1. maaliskuuta 2003 kello 18.12
Vhassa 1. maaliskuuta 2003 kello 18.12 linkki Itselläni on ollut vaikeata keksiä etunimiä. Sukunimet on helppo keksiä. Nykyinen hahmoni on barbaarinen metsästäjä joten sukunimi on Metsämies. Etunimi tulee kun maiskuttelee etunimeä suussa ja käyttää korviaan mikä sopisi.
Guardian linkki 1. maaliskuuta 2003 kello 19.40
Guardian 1. maaliskuuta 2003 kello 19.40 linkki Nimiä on vaikee keksiä. Yleensä käytän npc:ille tuota Mjösän mainitsemaa taktiikkaa(siis etunimille). Sukunimet on kyllä helppo keksiä. Ne otetaan aina sen ammatin tai lahkon mukaan. Esim. entinen seikkailijani oli merimies. Sukunimeksi laitoin Merenkävijä, mutta etunimi tuli ehkä vähän hassusti... Siihen tuli Gornaq, törkeä väännös pelaajan kirjan(siis Runequest) esimerkki seikkailijasta Cormac... :P Nimiä voi ottaa myös hahmon stateista. Tuskin säkään laittaisit jollekkin hahmollesi, josta haluat hyvän mättäjän, mutta kuitenkin on ammatti maanviljelijä, niin nimeksi vaikka Peltojussi tai Lande... :lol: Nykyisen hahmoni vanhempien ammatti on tällä hetkellä juuri maanviljelijä, mutta koska se on saatanan voimakas jätkä(Runequest kielellä VMA 18), laitoin sukunimeksi Vahva. Etunimiä näkee myös televisiossa, lehdistä jne. Sieltä löytää joskus joitain ihan mukaviakin...
Nysalor linkki 2. maaliskuuta 2003 kello 17.19
Nysalor 2. maaliskuuta 2003 kello 17.19 linkki calyz: [i:66f2e1583a]Tässä on aika hassu kysymys. Eli: Mistä TE keksitte nimet hahmollenne?[/i:66f2e1583a] Käytän mielelläni peleissä meidän maailmamme historian nimiä, joita kai on myös kirjoissa ilmestyneissä nimilistoissa. Muutenkin käytän mieluusti kulttuurillisia analogioita, joten esimerkiksi jotkut intialaiset nimet sopivat mitä mainioimmin teshnoslaisille. Tällaisia nimiä varten on olemassa netissä nimiarkistoja, joista yksi aika hyvä on [url=http://www.gaminggeeks.org/Resources/KateMonk/]Kate Monk's Onomastikon[/url]. Tässä nimenantotavassa on etuna se, etteivät nimet ole aivan keinotekoisen oloisia Lisäksi kunkin nimiryhmän nimillä tuppaa olemaan keskenään yhtäläisyyksiä, jotka luovat kuvaa siitä, että nämä nimet tosiaan edustavat samaa kulttuuria. Nimillä lienee yleensä myös jonkinlainen etymologia, alkuperä, ja tavallisesti nimet ovat alkujaan tarkoittaneet jotakin. Esimerkiksi minun etunimeni Matti tulee muistaakseni heprealaisesta nimestä, joka tarkoittaa ’Jumalan lahjaa’. :) Näkisin, että Gloranthassa etenkin alkukantaisilla kansoilla nimet saattavat hyvinkin tarkoittaa jotakin, kun taas sivistyneimmillä kansoilla nimien merkitys on saattanut haalistua ja ne ovat muuttuneet vain ihmisennimiksi. Kuitenkin nimien käyttäminen sellaisenaan voi luoda pelissä tunnelmaa. Esimerkiksi sofalisoturia voidaan kutsua Tariksi, joka on varmaankin sofalin kielen sana, joka merkitsee jotakin erityistä. Sofalin kieltä tuntemattomille tämä on varmasti vain epämääräinen äänneyhtymä. Gloranthassa, jossa taikuus on todellista, nimikään ei varmaan ole mikään ihan turhanpäiväinen juttu. Meidän maailmassamme on ennen muinoin (ja vielä tänäkin päivänä) nimetty ihmisiä toiveiden tai enteiden mukaan ja taatusti tätä tehdään Gloranthassakin. Toisaalta nimi saattaa myös muuttua sen mukaan, kun henkilö esimerkiksi ohittaa tietyn kehityksellisen virstanpylvään ja siirtyy ehkä samalla maagisestikin toiseen kategoriaan. Kaikenlaisia lisänimiä ihmisellä voi sitten olla tukuittain ja uusia voi syntyä mitättömien tapahtumienkin perusteella.
Large linkki 6. huhtikuuta 2003 kello 8.00
Large 6. huhtikuuta 2003 kello 8.00 linkki No nimiä kyl keksis mut PJ (calyz) ei anna käyttää niitä. Mitä vikaa näissäkin muka on: Pyhä Vakar Pyhä Lihuu Inavag Nispe Lupil Vakor Vakar Likul Sisek :( Mitä vikaa näis muka on?
Larppa linkki 6. huhtikuuta 2003 kello 8.37
Larppa 6. huhtikuuta 2003 kello 8.37 linkki Large kirjoitti: [i:b689358717] PJ (calyz) ei anna käyttää niitä.[/i:b689358717] Olen kyllä aina ollut sitä mieltä, että hahmo saa päättää itselleen nimen. Tietenkin joskus pj:t eivät välttämättä tahdo vaikka esimerkiksi perusluolamiehelle jotain japanilaista nimeä, kuten Kyoshiro. :wink: En kyllä minäkään ymmärrä miksi pelaajat eivät saa itse päättää nimiä, mutta samapa se on. Se on aika paljon pelinjohtajasta kiinni ja hänen tyylistään johtaa, mutta kannattaa soveltaa nimeä paikkaan jossa pelataan, eli kulttuuri kohtaisia nimiä ennemmin minä suosin omissa peleissäni, vaikka ei niissä omituisissakaan ole vikaa. Tosin joskus huomaa, että pelaajat eivät keksi itse nimiä, vaan ottavat jostain kirjasta, kuten eräällä pelaajalla oli nimi Wulfgar ja nykyisellä hahmolla Bulster. :roll:
Shireh linkki 9. huhtikuuta 2003 kello 10.52
Shireh 9. huhtikuuta 2003 kello 10.52 linkki Mulla on hyvä syy miksei Largen nimiehdotuksia voi käyttäää... Esim Pyhä Vakar=Häpykarva ja sitä rataa.... En oikein usko että joku olisi lapselleen antanut nimekseen tuollaisia nimiä.... :-o
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 9. huhtikuuta 2003 kello 11.26
Topi Hiski Viljami Salmi 9. huhtikuuta 2003 kello 11.26 linkki [quote:c28221a82b]Mulla on hyvä syy miksei Largen nimiehdotuksia voi käyttäää... Esim Pyhä Vakar=HÄpykarva...[/quote:c28221a82b] Joo-o nuo largen nimiehdotukset näkyy olevan tosi omaperäisiä ja fiksuja. Ihan hyvällä syyllä Calyz kyllä kieltäny. Sitten mennään vaan majataloon nimeltä Pehmeä Jänis ja laitetaan rahat likoon, jotta pekka saisi linnun. Jeejee... Meinasin vielä mainita että tuo kiinnostus alapää huumorii laskee iän kasvaessa, mutta kyllä sitä vielä mekin pissikakka vitseille usein nauretaan. Call of Ctulhussa minusta onnistuinein hahmon "käännös" nimi oli arabialainen mytologian tutkija nimenltä Nomead Lleh. Se vielä kuulostaa ehkä jopa hieman arabialaiselta!
Ugly Psycho linkki 9. huhtikuuta 2003 kello 13.26
Ugly Psycho 9. huhtikuuta 2003 kello 13.26 linkki Hm. Luulin jo vastanneeni tähän. No kuitenkin: Suurin osa hahmojen nimistä tulee jostakin sanakirjasta tai tuoteselosteesta pätkän tempaisten ja siitä soveltaen, väännellen ja jatkaen (Vetykarbonaatti tjsp -> Tykar). EPH-nimiä olen arponut tuolla meidän omalla nimigeneraattorilla (pikemminkin nimirandomisaattori, ja löytyy siis sivuiltani: [url]http://www.saunalahti.fi/~ugly/Index.htm[/url]), käyttäen saksalaisia ja englantilaisia nimiä. Lisäksi sitten tulee heitettyä liikanimiä yms jos siltä tuntuu, erityisesti noille EPHille.
Oxu linkki 16. huhtikuuta 2003 kello 7.29
Oxu 16. huhtikuuta 2003 kello 7.29 linkki Eikös hyvä nimi olis Livsfara :lol:
tomi linkki 26. huhtikuuta 2003 kello 9.01
tomi 26. huhtikuuta 2003 kello 9.01 linkki Hyvä tapa keksiä hahmolle nimi(ainakin minusta)on ottaa esille maailmankartta(saisi olla aika tarkka)ja tökkästään sormella johkun Indo-Kiinan kohtaan :D . Mut jos siitä haluaa vähän paremman,niin kannattaa esim. muuttaa kirjaimia tahi vaihtaa niitten paikkaa... :-D
karesai linkki 19. heinäkuuta 2003 kello 14.00
karesai 19. heinäkuuta 2003 kello 14.00 linkki No helpostihan niitä keksii kun vähän mielessä vääntelee sanoja. :-? Ota vaikka Aku Ankka lehti heitä se ylös alassuin huoh sanat hukassa niin et ne ukkelit roikkuu alaspäin ja ala lukea niin kyllä sieltä sanojen keskeltä nimiä löytyy vaikka kuinka.
Kasila linkki 27. heinäkuuta 2003 kello 16.24
Kasila 27. heinäkuuta 2003 kello 16.24 linkki Sori pojat... kaikkein hienoimmat nimet läytyy Pharmaca Fennica kirjasesta... hehhe.. ja tosissaan.. Nomicor... Roksibion... yms.. Tosin kiva pelaajien huomata että niitten pelaajan nimi on vaikka ummetus lääke :)
Frade linkki 26. elokuuta 2003 kello 11.45
Frade 26. elokuuta 2003 kello 11.45 linkki Keksin...tai siis "lainaan" kaikki nimet peleistä tai animeista...että ihan mun peliporukalle tiedoksi... :roll: Nimii on ainakii mun mielestä vaikea keksiä sillee,et niit ei ois koskaa kuullukaa... :-D
Moonson linkki 26. elokuuta 2003 kello 16.29
Moonson 26. elokuuta 2003 kello 16.29 linkki Hah, nimiähän on todella helppo keksiä. Ottaa osia ihan mistä sanoista tai nimistä vaan (englannin kieli toimii tosin usein paremmin kuin suomi), kääntelee ehkä hiukan ympäri ja aika nopeasti keksii ihan hyvän fantasianimen. Otetaan vaikka kahden edellisen kirjoittajan nimistä keskiosat niin saadaan nimi Asilrade. Siitä voi sitten vääntää mieleisekseen vaikka Aselrade, Azelreydn, Zelroon Moyden jne. Ei sitä nimeä kannata tietenkää vääntää jo esim. kahden pelissä olevan hahmon nimistä, mutta tajusitte varmaan.
Bragolgurth linkki 19. lokakuuta 2003 kello 15.21
Bragolgurth 19. lokakuuta 2003 kello 15.21 linkki Keksin yleensä päästä, kun ei noita RQ kirjoja pahemmin ole. Bragolgurth, eli nykyisen hahmoni nimi, tuli, olen varmaan kertonut jo, Silmarillionista. Mielestäni nimi on melko hyvä, vaikken itse sitä keksinytkään. Yleensä keksin kaiken itse, se on kivaa hyötyjumppaa aivoille, kannattaa kokeilla. :wink:
Larppa linkki 21. lokakuuta 2003 kello 10.53
Larppa 21. lokakuuta 2003 kello 10.53 linkki Jos pelauttaa orlanthipeliä, niin loistava nimilähde on Thunder Rebelss. Itsekkin tajusin nyt vasta alkaa käyttämään tuota nimilistaa. :)
humis linkki 21. lokakuuta 2003 kello 11.20
humis 21. lokakuuta 2003 kello 11.20 linkki [quote:b20ba95559="Larppa"]Jos pelauttaa orlanthipeliä, niin loistava nimilähde on Thunder Rebelss. Itsekkin tajusin nyt vasta alkaa käyttämään tuota nimilistaa. :)[/quote:b20ba95559] Huomaa epazin viesti puolessa välissä ketjua ;). Jos Orlanthi-nimiä etsii, kannattaa käydä katsomassa myös John Hughesin [url=http://home.iprimus.com.au/pipnjim/questlines/namegen.html]nimisivuilta[/url], josta löytyy etunimilista, [url=http://home.iprimus.com.au/pipnjim/questlines/quickgen.html]nimigeneraattori[/url] sekä [url=http://home.iprimus.com.au/pipnjim/questlines/Heortling_Names.rtf]rtf-dokumenttina[/url] oleva lista joka sisältää myös ison kasan lisänimiä (tietysti niissä saattaa olla jonkin verran kääntämistä suomeksi..)
Marcus Maximus linkki 22. lokakuuta 2003 kello 13.01
Marcus Maximus 22. lokakuuta 2003 kello 13.01 linkki [quote:65db1df2e7="Larppa"]Jos pelauttaa orlanthipeliä, niin loistava nimilähde on Thunder Rebelss. Itsekkin tajusin nyt vasta alkaa käyttämään tuota nimilistaa[/quote:65db1df2e7] Itseäni kyseinen lista lähinnä pännii -- etenkin King of Dragon Passia pelanneena. Ei siinä ole kuin kaksi vikaa: yksi, se on liian lyhyt ja kaksi, nimet ovat enimmäkseen käytettyjä. Oli Nasaretissakin varmaan tusinoittain Jeesuksia, mutta kyllä minusta silti on vähän hankalaa, jos Colymarikersojen nimet ovat Sartar, Argrath ja Hofstaring. Jos sartarilaishahmonsa nimeksi antaa Sartar, pitää nimestä tehdä aika iso numero: Miksi vanhemmat antoivat nimeksi Sartar, ja miten ihmiset (käyttäjä mukaanlukien) siihen yleensä ovat suhtautuneet? KoDPissa nimisotku pahenee ihan omaan luokkaansa. (Kaverin pelissä on kaksi pelaajahahmoa. Sattumalta minun hahmoni nimi on Daniel "Dan" Crenshaw jr., ja kaverin hahmon nimi on Daniel Sherman. Pohdimme hetken, haluaako jompikumpi vaihtaa, mutta totesimme, että tämä oli ihan ok, koska kyseessä oli autenttinen sattuma.)
Vesa linkki 22. lokakuuta 2003 kello 13.45
Vesa 22. lokakuuta 2003 kello 13.45 linkki Minä olen melko hyvä keksimään nimiä hahmoille, eli yleensä se muotoutuu omasta päästäni. Mietin ensin minkä lainen on hahmo jolle nimen anna, kulttuuri yms. esimerkiksi nuorelle orlanthille en anna kuin etunimen, sillä sukunimihän on yleensä jonkinlainen lisänimi, tai ansionimi, mikä tulee hahmolle myöhempien saavutuksien mukaan, jos on tullakseen. Pitää vain verrata hahmon kulttuuria oman maailmamme kulttuureihin jos mahdollista, ja sitä kautta kehitellä nimi.
newsalor linkki 22. lokakuuta 2003 kello 15.37
newsalor 22. lokakuuta 2003 kello 15.37 linkki No he siis nehän ovat vain esimerkkejä. Niiden pohjalta sitten vain lisää keksimään.
Marcus Maximus linkki 23. lokakuuta 2003 kello 6.16
Marcus Maximus 23. lokakuuta 2003 kello 6.16 linkki [quote:fc196e2f73="Newsalor"]No he siis nehän ovat vain esimerkkejä. Niiden pohjalta sitten vain lisää keksimään.[/quote:fc196e2f73] Totta. Kaikki mikä on Thunder Rebelsissä on hyvää ja kaunista.
Juha R linkki 23. lokakuuta 2003 kello 16.54
Juha R 23. lokakuuta 2003 kello 16.54 linkki [quote:81a48c062c="Marcus Maximus"]Ei siinä ole kuin kaksi vikaa: yksi, se on liian lyhyt ja kaksi, nimet ovat enimmäkseen käytettyjä. ... kyllä minusta silti on vähän hankalaa, jos Colymarikersojen nimet ovat Sartar, Argrath ja Hofstaring. Jos sartarilaishahmonsa nimeksi antaa Sartar, pitää nimestä tehdä aika iso numero: Miksi vanhemmat antoivat nimeksi Sartar[/quote:81a48c062c] Outo rantti kun esimerkkisi Argrath ja Sartar nimenomaan ovat [i:81a48c062c]eivät[/i:81a48c062c] ole listassa...
Marcus Maximus linkki 24. lokakuuta 2003 kello 19.29
Marcus Maximus 24. lokakuuta 2003 kello 19.29 linkki [quote:5646d991b1="Juha"]Outo rantti kun esimerkkisi Argrath ja Sartar nimenomaan ovat eivät ole listassa...[/quote:5646d991b1] Annan respektiä siitä, että jaksoit tarkistaa. :-) Argrath ei myöskään ole KoDPin nimilistassa, mutta siellä Sartar onkin, jopa jossain määrin huvittavan perustellusti. Thunder Rebelsin listassa onkin sitten tusinoittain muita vanhoja tuttuja.
Fikus linkki 21. tammikuuta 2004 kello 12.41
Fikus 21. tammikuuta 2004 kello 12.41 linkki Teuvo Ärrikäinen on yhden peliporukkamme puolituisen nimi. Mielestäni se on hyvä nimi, vaikka hän ei olekaan mikään riehuja. Vähän väliä hällä on kyllä pahoja päiviä. Itse keksin nimet usein päästänija olen huomannut että jostain syystä ne alkaa usein E kirjaimella ja päättyy Llään. Eipä tule nyt tietenkään muita mieleen kuin Esandoril ja Earl.
Olorin linkki 22. tammikuuta 2004 kello 8.23
Olorin 22. tammikuuta 2004 kello 8.23 linkki Jaaha, en näemmä ollutkaan vielä tänne kirjoittanut. (Outo kieliasu :x ) Noh, asiaan. Yleensä keksin hahmojen nimet aivan päästä. Joko pistän kirjaimia peräkkäin ja mietin että tuntuuko hyvältä. Yleensä tuntuu. Nimigeneraattoreita en ole sortunut käyttämään suoranaisesti, mutta niistä voi hakea kylläkin innoitusta. Suoria lainauksiakaan en pahemmin harrasta. Muokattu lainaus voi tulla kyseeseen, esim. Faramir vääntyi muotoon Feramor. Itse asiassa olen tehnyt tietääkseni vain yhden suoran lainauksen, ja se on tämä Galen nimi Crusade tv-sarjasta. Eli Galen on ihan EPH, ei pelkkä nickini täällä.
Fourfinger linkki 22. tammikuuta 2004 kello 17.47
Fourfinger 22. tammikuuta 2004 kello 17.47 linkki Keksin ankalleni RQ:hun nimen Aku Ankan(Donald Duck) english-versiota mukaillen.. :-D Donaldo Kiljukaula... :P
Olorin linkki 23. tammikuuta 2004 kello 8.28
Olorin 23. tammikuuta 2004 kello 8.28 linkki Ankoista puheenollen, kaverini ankkahahmon nimi oli Rudolf Ankanpotka, työnimeltään Rudolf Rankaisija. Oli nimittäin ammatiltaan kiduttja/mestaaja. :-D