Vanha foorumi

Takaisin

Millä tavalla/säännöillä pitäisitte nämä taistelut?

RuneQuestin säännöt
Karvajalka 10. helmikuuta 2003 kello 18.10
Kirjoittaja Viesti
Karvajalka linkki 10. helmikuuta 2003 kello 18.10
Karvajalka 10. helmikuuta 2003 kello 18.10 linkki Ajatus olisi selvittää eri ihmisten [b:aaef647bf3]taistelusääntöjä, mitenkään riippumatta siitä ovatko ne oikein tai väärin[/b:aaef647bf3]. Kysymys olisi miten eri porukoilla palattaisiin muutama tilanne. Pidetään taidot alle 100% ja ilman minkäänlaista taikuutta tai muuta erikoisuutta. Mielellään [b:aaef647bf3]lyhyt perustelu [/b:aaef647bf3]miksi asia ratkaistu jollain tavalla. [u:aaef647bf3]Sillä ei ole väliä onko sääntö oma tai kirjan sääntö.[/u:aaef647bf3] [i:aaef647bf3]1) [/i:aaef647bf3] Soturi1 taistelee nuijalla ja kilvellä ja S2 kahdella miekalla. S1 lyö ja torjuu ja S2 lyö molemmilla miekoillaan. Torjuuko onnistunut torjunta molemmat miekat vai toisen? Pitääkö molemmille miekoille heittää eri torjunnat? Onko S2 hyökkäys yksi vai kaksi toimintoa eli saako S2 väistää/torjua? [i:aaef647bf3]2)[/i:aaef647bf3] Peikkolla on suuri miekka ja -kilpi. 3 soturia ahdistaa peikkoa edestä lyhyillä miekoilla. Torjuuko peikon onnistunut torjunta kaikkien kolmen aseet? Voiko peikko huitaista kaaressa (elikkä leikkaava laajakaarinen lyönti vaakasuoraan) kaikkia kolmea soturia ( soveltaen riimumestarin pitkällä aseella kaukana pitämisen sääntöä kun peikolla on riittävästi voimaa huitoa pitkällä miekallaan miten haluaa) vetäytyessään. [i:aaef647bf3]3)[/i:aaef647bf3] 3 vihollista ja 1 oma mittelee lähitaistelussa. Jousimies ampuu kasaan tähdäten jotain 3 vihollisesta. Miten ammutte? Tuleeko ampumiseen miinusta? Joku muu systeemi? Mitäs jos menee ohi, osuuko omaa miten helposti, millaisella systeemillä pelaatte? [i:aaef647bf3]4) [/i:aaef647bf3]Kohdan 1 soturit. S1 osuu ensin (parempi IH) S2:ta käteen ja käsi vaurioituu(ei nollilla tai miinusta). Menettääkö S2 hyökkäyksen sillä kädellä shokin ja kivun vuoksi vai onko isku jo matkalla? Entäs jos käsi menisi miinukselle? [i:aaef647bf3]5) [/i:aaef647bf3]Karhu hyökkää ja puolituinen väistelee. Viekö onnistunut väistö karhun kaikki hyökkäykset ohi? Voiko puolituinen väistellä molemmilla toiminnoillaan?
Larppa linkki 10. helmikuuta 2003 kello 19.40
Larppa 10. helmikuuta 2003 kello 19.40 linkki Karvajalka kirjoitti: [i:d955a4968d]Torjuuko onnistunut torjunta molemmat miekat vai toisen?[/i:d955a4968d] Ei. Minusta siihen eri lyönneille pitää heittää erikseen ne torjumiset, tai sitten riippuu siitä menevätkö aseet samaan kohtaan kuten mahaan, niin silloin kilpi varmaan torjuu molemmat. :) 2. vastaus: Ei torju kaikkia. Ja olen käyttänyt sellaista noissa sivu lyönneissä ja laajakaareissa, että pitää olla erikoisonnisuminen niin silloin onnistuu, 3. vastaus: En nyt muista sivua, mutta Pelaajan kirjassa luki tuohon nuo miinus jutut ja muut säännöt. Kato sieltä. 4. vastaus: Jos ehtii lyömään ennen toisen lyöntiä, niin silloin kädestä tippuu se ase. 5. vastaus: Jokaiselle hyökkäykselle pitää heittää oma väistö. Aika huonot vastaukset, kun on hieman kiire. :)
Delmar^ linkki 11. helmikuuta 2003 kello 9.04
Delmar^ 11. helmikuuta 2003 kello 9.04 linkki Vastaus 3. seen: ELi pelaajan kirjassa tosiaan oli jossain selitys tuosta ja muistaakseni se meni niin ettei tullut mitään miinuksia, mutta os% jaettiin meleessä olijoiden määrällä ja tämä on sitten mahdollisuus osua juuri siihen tyyppiin johon haluaa. Ja jos menee ohi niin sitten arvotaan kehen se osuu (ellei oli kokonaan yli oman osuman jolloin se menee johonkin metsään). Eli asia oli muistaakseni noin, mutta en todellakaan ole varma koska ei ole Pelaajan Kirjaa mukana... :)
Chividal linkki 11. helmikuuta 2003 kello 9.42
Chividal 11. helmikuuta 2003 kello 9.42 linkki 1) Jokaiselle hyökkäykselle pitää heittää oma torjunta. Eli kahdesta taisteluoptiosta pitäisi s1 käyttää molemmat torjuntan jos halajaisi torjua s2 molemmat lyönnit. Jos s2 hyökkää molemmilla miekoillaan, menee siihen 2 taisteluoptiota, eli ei torjuntoja/väistöjä hänelle. Perustelut: sääntökirja 2) Peikon torjunta torjuu vain yhden valitun hyökkäyksen. Kyseistä sweeppiä ei meillä ole olemassa. Vain jätit yms voivat lakaista monta vastustajaa samalla lyönnillä. Iso miekka ei meillä riitä tuohon pitkän matkan aseeksi. Ainoastaan keihäillä on tarpeksi kantomatkaa. Perustelut: sääntökirja 3) Taas sääntökirjaan viitaten normaali osumisprosentti jaetaan kaikkien pätäkässä olevien kesken ja katsotaan keneen osuu jos osuu. Eli kaikille sama mahdollisuus. Tähän sitten muutoksia, jos tilanne niin vaatii, eli erittäin läheltä ammuttu nuoli tms. 4) s2 ei menettä käden käyttökykyään, joten isku tulee normaalisti. Jos käsi menee käyttökelvottomaksi niin iskua ei tule. 5) Yksi taisteluoptio käytettynä väistelyyn antaa mahdollisuuden väistää kaikki yhden vastustajan MV:llä yritämät hyökkäykset. Eli puolituinen saa yrittää väistää kaikkia karhun hyökkäyksiä jokaista erikseen. Lisäksi on vielä yksi taisteluoptio jäljellä esim hyökkäykseen! Perustelu: sääntökirja
newsalor linkki 11. helmikuuta 2003 kello 9.54
newsalor 11. helmikuuta 2003 kello 9.54 linkki [i:7deeaf3c32]1) Soturi1 taistelee nuijalla ja kilvellä ja S2 kahdella miekalla. S1 lyö ja torjuu ja S2 lyö molemmilla miekoillaan.[/i:7deeaf3c32] 1) Joko S1 tahi S2 lyö ensin. S1 torjuu, jos torjuu. S2 ei saa torjua. 3 iskuhetkeä ensimmäistä lyöntiään myöhemmin myöhemmin S2 lyö uudestaan. S1 ei saa torjua. S2:en probleema on siinä, että hän voi hyvinkin olla kuollut siinä vaiheessa, kun hän saa ilmaisen lyöntinsä. Ryssähyökkääjien perusongelmia. [i:7deeaf3c32]2) Peikkolla on suuri miekka ja -kilpi. 3 soturia ahdistaa peikkoa edestä lyhyillä miekoilla. Torjuuko peikon onnistunut torjunta kaikkien kolmen aseet?[/i:7deeaf3c32] Peikko lyö ensin. Onnistunut torjunta torjuu yhden hyökkäyksen. Peikko saattasi asettaa kilpensä suojaamaan rintaa, vatsaa ja vasenta kättä, niin osumat niihin paikkoihin joutuisivat ensin tekemisiin kelven kanssa. Toinen vaihtoehto olisi normaali torjuminen. Osuessaan peikko luultavasti tappaa ja kestää pari nirhaisua ennen kuoloansa. [i:7deeaf3c32]3) 3 vihollista ja 1 oma mittelee lähitaistelussa. Jousimies ampuu kasaan tähdäten jotain 3 vihollisesta. Miten ammutte? Tuleeko ampumiseen miinusta? [/i:7deeaf3c32] Miinusta tulisi ja hudilla olisi mahdollisuus nrhata omaa. Riimumestaria olen käytellyt tässä. [i:7deeaf3c32]4) Kohdan 1 soturit. S1 osuu ensin (parempi IH) S2:ta käteen ja käsi vaurioituu(ei nollilla tai miinusta). Menettääkö S2 hyökkäyksen sillä kädellä shokin ja kivun vuoksi?[/i:7deeaf3c32] S2 on niin kova jätkä, että se ei pienestä nirhaisusta välitä. Taistelu jatkuu ja pintahaavoja kertyy. Jos se menee miinuksille, niin sitenhän se on käyttökelvoton (muistaakseni), joten ei siunaudu lyöntejä ei. [i:7deeaf3c32]5)Karhu hyökkää ja puolituinen väistelee. Viekö onnistunut väistö karhun kaikki hyökkäykset ohi? Voiko puolituinen väistellä molemmilla toiminnoillaan?[/i:7deeaf3c32] Puolituinen voi väistellä molemmilla toiminnoillaan, mutta sillälaillhan ei saavuteta mitään. Ei kantsi painia kerhujen kanssa. Onnistunut väistö kumoa yhden hyökkäyksen.
Guzmo linkki 11. helmikuuta 2003 kello 10.04
Guzmo 11. helmikuuta 2003 kello 10.04 linkki [i:2d0fc6fac5]1) [/i:2d0fc6fac5] Kuten newsalor sanoi. RQ:n systeemi ei hirveästi tue kahdella miekalla huitojaa. [i:2d0fc6fac5]2)[/i:2d0fc6fac5] Samoilla linjoilla taas Newsalorin kanssa. Peikko ottaa ehkä muutaman vaparin vuorossa, mutta peikko lyö myös varmaan ensimmäisenä ja liiskaa yhden vastustajan vuorossa. [i:2d0fc6fac5]3)[/i:2d0fc6fac5] öö.. Vähän plussia kun on joukko. Vähän miinusta kun tähtää silti tiettyyn vihuun. Pienet saumat, että osuu myös omaan. Tilanteen mukaan. [i:2d0fc6fac5]4) [/i:2d0fc6fac5] Jos iskuhetkellä 2 vastustaja on jo muussina, mitään iskua ei enään tule. Jos vastustaja on sairaan kova jätkä eikä hän välitä pahemmin käden muussautumisesta hän voi silpasta vaikka 1-3 IH:ta normaali-iskuhetkeään myöhemmin vaikka kilvellä tai terveellä kädellään. [i:2d0fc6fac5]5) [/i:2d0fc6fac5] Eikös väistöllä saanut väistää samalta hyökkääjältä vaikka kaikki hyökkäykset? Tietysti uusi heitto per hyökkäys, mutta väistö on silti ihan bore hyvä. Puolituinen siis väistelee karhua kunnes huomaa ettei kuulu "viralliseen" gloranthaan ja katoaa savuna ilmaan :D
Kasila linkki 11. helmikuuta 2003 kello 12.05
Kasila 11. helmikuuta 2003 kello 12.05 linkki ... joo samaa samaa... 5) joops jos puolituinen aikoisi jäädä taisteleen niin se kuten yllä eli siis joka väistö/hykkäys... mutta... tietysti se väistää kaikki loppuvuoron iskut jos se väistää "ulos" eli pakenee väistöllään.... no meillä voi väistää Sisään ja ulos... (sisään jos väistää niin esim. Isomiekka mies vs tikari... Isomiekka lyö ensin .. mutta kaveri väistää "syliin" eli siis saa -1 HI ja +1IH 2k miekalle..)
Karvajalka linkki 12. helmikuuta 2003 kello 17.24
Karvajalka 12. helmikuuta 2003 kello 17.24 linkki Ilmeisesti suurin osa käyttää vielä kirjojen taistelusysteemejä. [quote:f3baabbd92]. Peikko saattasi asettaa kilpensä suojaamaan rintaa, vatsaa ja vasenta kättä, niin osumat niihin paikkoihin joutuisivat ensin tekemisiin kilven kanssa. [/quote:f3baabbd92] Meneekös tämmöseen kilvellä suojaamiseen yksi toiminto? Vai onkos tämä jokin boonusjuttu? Meillä tätä on käytetty lähinnä nuolilta suojautumiseen.
Bagsie linkki 12. helmikuuta 2003 kello 17.39
Bagsie 12. helmikuuta 2003 kello 17.39 linkki Ei mielestäni mene, ja kilven taakse on paha mennä tuikkimaan jos pidetään lähellä kroppaa. Ajattele nyttilannetta. Tosin tämä tarkoittais että kilvellä ei voi edes yrittää torjua muihin osumapaikkoihin tulevia iskuja.
Larppa linkki 12. helmikuuta 2003 kello 18.19
Larppa 12. helmikuuta 2003 kello 18.19 linkki Karvajalka kirjoitti: [i:193ebd891c]Meneekös tämmöseen kilvellä suojaamiseen yksi toiminto? Vai onkos tämä jokin boonusjuttu? [/i:193ebd891c] Tästä erikoisesta torjumis tavasta on hyvä kuvaus Auringon Kreivikunnat-kirjassa. Siinä kerrotaan tarkat säännöt tälle kilven käytölle tavallaan vain yhdessä kohdassa. Tämä on suosittu tapa keihään kanssa. Siis kilpi asetetaan vaikka vasempaan käteen ja asetetaan vielä siten, että se suojaa käden lisäksi myös rinnan ja mahan. Tällöin käytetään suurtakilpeä tavallaan panssarina, koska silloin kilvellä ei tavallaan voi torjua, vaan sen pitää olla samassa paikassa, eikä sitä voi kääntää esimerkiksi oikealle kyljelle iskun tulessa. Tarkemmat kuvaukset ja säännöt on tosiaan siinä Auringon Kreivikunnat kirjassa, ellen aivan väärin muista.
Guardian linkki 12. helmikuuta 2003 kello 19.36
Guardian 12. helmikuuta 2003 kello 19.36 linkki Chividal: [i:669e062661]2) Peikon torjunta torjuu vain yhden valitun hyökkäyksen. Kyseistä sweeppiä ei meillä ole olemassa. Vain jätit yms voivat lakaista monta vastustajaa samalla lyönnillä. Iso miekka ei meillä riitä tuohon pitkän matkan aseeksi. Ainoastaan keihäillä on tarpeksi kantomatkaa. Perustelut: sääntökirja [/i:669e062661] Riippuu peikosta. Ehkä suurpeikko jolla on peikkomoukari voisi mielestäni tehdä tommosen lakaisulyönnin. Mieti, että suurpeikko on varmaan 3 metriä pitkä... 3) Näin se menee pelaajan kirjan mukaan: " Jos hahmo käyttää heittoasetta isoon ryhmään, eíkä välitä kehen osuu, osumamahdollisuus kasvaa 5 % jokaista ylimääräistä kohdetta kohti, mikäli kohteet ovat riittävän lähellä toisiaan." 4) Mitäpä jos sotureilla olisi sama iskuhetki, ja sama näppäryys. Sääntöjen mukaan he lyövät samaan aikaan. Tosin tähän pitäisi olettaa että soturi 2 ei lyö toisella miekallaan.... Voiko lyöntiä torjua tai väistää?
kulkuri linkki 12. helmikuuta 2003 kello 20.56
kulkuri 12. helmikuuta 2003 kello 20.56 linkki [quote:cd2e6402d6="Guardian"]Chividal: 4) Mitäpä jos sotureilla olisi sama iskuhetki, ja sama näppäryys. Sääntöjen mukaan he lyövät samaan aikaan. Tosin tähän pitäisi olettaa että soturi 2 ei lyö toisella miekallaan.... Voiko lyöntiä torjua tai väistää?[/quote:cd2e6402d6] Nuo yhtäaikaiset lyönnit ovat minusta ainakin ihan mahdollisia ja saavat joskus aikaan koomisia tilanteita. (Kaksi humaktia ryntää karjuen kaksintaisteluun miekat ojossa ja sivaltavat toisensa yhtäaikaa hengiltä...) Omissa peleissäni olen pitänyt sääntönä sitä, että samalla aseella ei voi sekä lyödä että torjua samalla iskuhetkellä. Tämä antaa pienen edun kilpeä (tai kahta asetta) käyttävällä taistelijalle. Torjumista vartenhan ne kilvet on ensisijaisesti tehty. -Kulkuri
Waylander linkki 13. helmikuuta 2003 kello 10.53
Waylander 13. helmikuuta 2003 kello 10.53 linkki [i:dc46171c87]1) Soturi1 taistelee nuijalla ja kilvellä ja S2 kahdella miekalla. S1 lyö ja torjuu ja S2 lyö molemmilla miekoillaan. Torjuuko onnistunut torjunta molemmat miekat vai toisen? Pitääkö molemmille miekoille heittää eri torjunnat? Onko S2 hyökkäys yksi vai kaksi toimintoa eli saako S2 väistää/torjua? [/i:dc46171c87] Jos osapuolet ovat päättäneet hyökätä ja torjua niin sitten he voivat torjua ja hyökätä niin monesti kuin ehtivät kierroksessa. Eli 1. isku lähtee hetkellä 5, seuraava isku hetkellä 8 jne. Prosentit jaetaan aiottujen iskujen kesken mutta kukin ylimääräinen isku ensimmäisen jälkeen vähentää taidosta 20. Ja iskujen välillä on oltava 3 ih:ta. Yhdellä esineellä/kädellä voi torjua kerran iskuhetkessä, mutta kukin torjunta ensimmäisen jälkeen vie 20 taidosta, ja vielä ylimääräisen 20 jos seuraava torjunta tehdään toista kohdetta vastaan, eli toinen ase tai toinen hyökkääjä. Väistöä voi käyttää jomman kumman (hyökkäys/torjunta) sijaan, ja väistö heitetään erikseen kullekin hyökkäykselle ilman miinuksia, ellei hyökkäys tule useammalta vastustajalta jolloin kyky tulee jakaa. [i:dc46171c87]2) Peikkolla on suuri miekka ja -kilpi. 3 soturia ahdistaa peikkoa edestä lyhyillä miekoilla. Torjuuko peikon onnistunut torjunta kaikkien kolmen aseet? Voiko peikko huitaista kaaressa (elikkä leikkaava laajakaarinen lyönti vaakasuoraan) kaikkia kolmea soturia ( soveltaen riimumestarin pitkällä aseella kaukana pitämisen sääntöä kun peikolla on riittävästi voimaa huitoa pitkällä miekallaan miten haluaa) vetäytyessään. [/i:dc46171c87] Jos peikko on aikonut torjua, hän voi tehdä niin joko kilvellään tai aseellaan, mutta vain kerran iskuhetkessä. Jos puolituiset päättävät hyökätä yhtäaikaa, kaksi heistä saa vaparin ellei peikko päätä torjua kahdesti, jolloin hänellä ei ole hyökkäystä lainkaan. Peikko voi suojata kilvellään ruumiinosiaan, mutta tällöin puolituiset voivat tähdätä johonkin muualle halutessaan. Peikko voi hyökkäystoiminnallaan "sweepata" siten että huitaisee ulottuvilla olevia laakalyönnillä. Tällöin vahinko on 3/4 ja isku pysähtyy ensimmäiseen onnistuneeseen torjuntaan (ei tietenkään väistöön). [i:dc46171c87]3)3 vihollista ja 1 oma mittelee lähitaistelussa. Jousimies ampuu kasaan tähdäten jotain 3 vihollisesta. Miten ammutte? Tuleeko ampumiseen miinusta? Joku muu systeemi? Mitäs jos menee ohi, osuuko omaa miten helposti, millaisella systeemillä pelaatte? [/i:dc46171c87] Meleeseen ampuminen on hulluutta jos on väliä sillä keneen osuu. Esimerkissä mahdollisuus osua kasvaa meleeseen osallistujien määrän mukaan +15 (+5 jokaisesta osallistujasta kohteen lisäksi). Tämän jälkeen jaetaan kyky osallistujien määrällä (4) ja saatu luku on se mahdollisuus jolla nuoli osuu aiottuun kohteeseen. Jos heitto on alle jakamattoman kyvyn, sitten arvotaan keneen tärähtää. Arvonnassa nuoli voi sittenkin vielä osua aiottuun kohteeseen. [i:dc46171c87]4) Kohdan 1 soturit. S1 osuu ensin (parempi IH) S2:ta käteen ja käsi vaurioituu(ei nollilla tai miinusta). Menettääkö S2 hyökkäyksen sillä kädellä shokin ja kivun vuoksi vai onko isku jo matkalla? Entäs jos käsi menisi miinukselle? [/i:dc46171c87] Menettää hyökkäyksen ellei onnistu shokin vastustuksessa eli heittämään R-R x 1. Tilanne on sama jos käsi on nollilla tai miinuksilla. 2 x kaden hittarit on varma shokki ja 3 x käden hittarit tarkoittaa että käsi on irti. [i:dc46171c87]5) Karhu hyökkää ja puolituinen väistelee. Viekö onnistunut väistö karhun kaikki hyökkäykset ohi? Voiko puolituinen väistellä molemmilla toiminnoillaan?[/i:dc46171c87] Puolituisen täytyy väistää kaikki hyökkäyksen erikseen mutta se vie vain yhden toiminnon, eli hän voi vielä hyökätä tai torjua lisäksi. Tietysti nopea loitsiminen ja muut toiminnot ovat mahdollisia myös (vaikka tuoreen kalan heittäminen karhulle). Sääntö on että kaksi toimintaa meleekierroksessa, hyökkäyksessä ja torjunnassa ei ole vain määrällistä rajaa. Näin me pelataan. :roll: