Vanha foorumi

Takaisin

Autiomaa

Gloranthan alueet ja mantereet
Larppa 8. helmikuuta 2003 kello 7.23
Kirjoittaja Viesti
Larppa linkki 8. helmikuuta 2003 kello 7.23
Larppa 8. helmikuuta 2003 kello 7.23 linkki No niin. Siis minä olen aloittelemassa uutta peliä, joka tällä kertaa sijoittuu sieltä normaalista Sartarista hieman itään päin, eli Autiomaahan. Siellä on niitä mukavia eläinpaimentolaisia, paviaaneja, morokhanteja jne. Niin tässä aloin tekemään pelaajille oman klaanin kuvausta ja en oikein tiedä mitä kaikkea sinne tarvitsisi laittaa. Olen minä jo muutamia asioita laittanut, mutta en ole paljoa mitään. Tässä seuraavassa lista mitä asioita siinä on, ja jos on vielä jotain ideoita nimen omaan siihen klaaniin, niin laittakaapas vaikka tänne niitä? Tarkempia asioita en viitsi kirjoittaa, laitan vain mistä olen itse kirjoitellut. Ruskean biisonin klaani: - Kaikki klaanin jäsenet, (lapsia eikä orjia lasketa.) - Klaanin historia - Yleistä klaanista - Klaanin jäsenten suhteet toisiinsa - Tarkemmat kuvaukset johtohahmoista - Viholliset/liittolaiset Eli, jos on jotain mitä muuta kannattaa kirjoitella ylös niin sanokaa ja vain silloin jos on jotain lisäämistä, ei turhia kommentteja, kiitos! :)
Bagsie linkki 8. helmikuuta 2003 kello 7.50
Bagsie 8. helmikuuta 2003 kello 7.50 linkki Näitä vois kuvitella tarvittavan: -Muutama klaanin oma myytti -Naapuri/vihollis klaanin merkkihenkilöt. -Klaanin omia perinteitä (Miehuuskokeet, metsästys/sota -rituaalit) -Joku mielenkiintoinen paikka lähistöllä (tabu tms.)
Larppa linkki 8. helmikuuta 2003 kello 9.15
Larppa 8. helmikuuta 2003 kello 9.15 linkki Bagsie kirjoitti: [i:746ac79b97]Muutama klaanin oma myytti [/i:746ac79b97] Kiitos, hyvästä ideasta. Tälläinen vielä sopii hyvin tälle klaanille, koska siellä on muutama riimutason jäsenkin. Pitäisi nyt vain miettiä mistä se olisi... No eiköhän se hoidu. :) [i:746ac79b97]-Naapuri/vihollis klaanin merkkihenkilöt. -Klaanin omia perinteitä (Miehuuskokeet, metsästys/sota -rituaalit) -Joku mielenkiintoinen paikka lähistöllä (tabu tms.)[/i:746ac79b97] Hmm. Nuo miehuuskokeet ovat varmaan lähes kaikilla klaaneilla samanlaiset, kuten siinä jo testataan onko pojasta mieheksi, kun poika otetaan ryöstöretkille mukaan jo aika varhaisessa vaiheessa. Ja sitte on tietenkin Praxiin hakkamaan kaaosta jne. Nuo muut on ihan hyviä, mutta olen jo itse miettinyt niitä ja ne sopisi ehkä paremmin tuleviin tehtäviin/seikkailuihin. Kiitos, ja lisää vielä. :)
Vaakkujaakko linkki 8. helmikuuta 2003 kello 10.56
Vaakkujaakko 8. helmikuuta 2003 kello 10.56 linkki Määrittele mitä jumalia ja henkiä klaanisi palvoo. Ehkä sinulla nämä jo ovatkin, mutta uskoisin, että Tales of the Reaching Moonin Prax & Wastes -numeroita on vielä saatavilla Fantasiapeleistä, minkä lisäksi netissä on mainiosti materiaalia ainakin Praxista. BoDR Praxkin olisi varmaan hyvä, mutta siitä en osaa mitään sanoa, kun itseltänikin se puuttuu. Ottiko klaanisi osaa Kuunvaahdon taisteluun? Onko klaanisi taistellut Paviksessa aikaisemmin historiassa, tai ehkä asunut Kehtojoen hedelmällisessä laaksossa aikana, jota Aurinkomaalaiset kutsuvat Yksinäiseksi koettelemukseksi, ja sittemmin ajettu Autiomaahan, mutta palaavat ryöstelemään rikasta jokilaaksoa vielä nykyäänkin? Onko klaanisi liittynyt Jaldon Hampaantekijän armeijoihin? Näillä ja vastaavilla kysymyksillä saat klaanisi liitettyä osaksi alueen laajempaa historiaa ja kontekstia, ja klaanin suhtautuminen muihin kansoihin ja naapureihín on saa hyvät, perustellut ja uskottavat selitykset ja vastaukset. Ilmeisesti Ruskean biisonin klaani ovat biisoniratsastajia?
Larppa linkki 8. helmikuuta 2003 kello 12.27
Larppa 8. helmikuuta 2003 kello 12.27 linkki Vaakkujaakko kirjoitti: [i:4b22d98329]Määrittele mitä jumalia ja henkiä klaanisi palvoo.[/i:4b22d98329] Kuten sanoit olen jo päättänyt nämä. Henkiä en ole vielä päättänyt, mutta ei se ole kai yhtä tärkeää kuin jumalien palvominen. Sitten vielä kun klaanissa on kolme riimutason jäsentä, niin muutkin klaanit ovat tämän Ruskean biisonin klaanin kanssa yhteistyössä palvonta ja seremonia asioissa. No siinä klaanissa palvotaan perinteisesti Wahaa. Eirithaakin palvotaan, koska klaanin Wahan kaanin vaimo on Eirithan papitar ja naisten johtaja. Myös eräs Myrskyhärkä seuraajineen on tullut tähän klaaniin näyttävästi, pelastivat nimittäin klaanin isolta vuohilais joukolta. Historiaa on juu. Klaani ei ole vielä kovinkaan vanha, vaan ollut vajaat 20-vuotta kasassa. Klaani on tehnyt paljon sotaretkiä, kuuluisimpia on Pentin Hullun hevosen klaanin miltein kokonainen tuhoaminen. Sitten eräs sotaretki ulottui jopa Lunarin Imperumin rajoilla Punamaitten kanssa, mutta menestys lakkasi silloin. Ruskean biisonin klaani sai köniin ja palasivat kotiin vain yksi neljäs osa koko retkueesta. On tietenkin muita, mutta tässä on pääpiirteiset tapahtumat. [i:4b22d98329]Ilmeisesti Ruskean biisonin klaani ovat biisoniratsastajia?[/i:4b22d98329] Onhan ne, ei ne nyt kai mitään impala ratsastajia ole. :wink:
Vaakkujaakko linkki 8. helmikuuta 2003 kello 13.31
Vaakkujaakko 8. helmikuuta 2003 kello 13.31 linkki [quote:412255399e="Larppa"]Historiaa on juu. Klaani ei ole vielä kovinkaan vanha, vaan ollut vajaat 20-vuotta kasassa. Klaani on tehnyt paljon sotaretkiä, kuuluisimpia on Pentin Hullun hevosen klaanin miltein kokonainen tuhoaminen. Sitten eräs sotaretki ulottui jopa Lunarin Imperumin rajoilla Punamaitten kanssa, mutta menestys lakkasi silloin. Ruskean biisonin klaani sai köniin ja palasivat kotiin vain yksi neljäs osa koko retkueesta. On tietenkin muita, mutta tässä on pääpiirteiset tapahtumat. [/quote:412255399e] Kuulostaa ihan hyvältä. Kannattaa varmaan panostaa hieman niihin henkiinkin; niillä on hauskoja loitsuja, ja ennenkaikkea ne ovat yksi keino luoda klaanille identiteettiä ja yksilöllisyyttä, ettei kukaan vain sekoita esim. Myrskylintua palvovaa Ruskean biisonin klaania Sammakkonaista palvovaan Keljun kojootin klaaniin, vaikka ovatkin biisoniratsastajia molemmat. Toki monia tärkeitä henkiä kunnioitetaan ja tarvittaessa palvotaan klaanista riippumatta, mutta joku henki voi aina olla tärkeämpi klaanillesi kuin joku toinen. Keksi klaanillesi omat tunnusmerkit; miten klaanin soturit on tatuoitu, millaisella poltto- tai korvamerkillä tms. klaanin biisonit on merkitty. Päätä, että klaanillasi on hallussaan yksi kuuluisista Wahan Köysistä tai jokin muu klaanin aarre, jota muut himoitsevat. Tällaisilla jutuilla pelaajat tuntevat klaaninsa ainutlaatuiseksi ja tärkeäksi ja innostuvat klaanistaan. Epäilemättä olet paljon tällaista työtä tehnytkin historiaa ja merkkihenkilöitä kirjoittaessasi, mutta toivottavasti näistäkin ehdotuksista on huviksi, hyödyksi ja innoituksen lähteeksi. Pohdi, etsi, selvitä, modifioi ja kirjoita pelaajille "Mitä klaanin vanhemmat puhuvat" -paketti, joilla he voivat luovia sisään paimentolaisen ajatusmaailmaan ja tietoihin Gloranthasta, jumalista ja myyteistä. Ripottele sekaan katkeria kertomuksia tappiosta Punamailla; pilkkaa ja ylenkatsetta jokilaakson velttoja (mutta rikkaita!) Aurinkomaalaisia kohtaan; pelkoon sekoittunutta vihaa Tunnelikukkuloiden kaaosta kohtaan, ja pian huomaat, ettei sinun tarvitse tehdä seikkailuita lainkaan, kun pelaajat luovat ne itse! [i:412255399e]Nuoret soturit innostuvat ryöstöretkestä Kehtojoen laaksoon, mutta alueella läpikulkumatkalla oleva Punaisten Paholaisten lunarilainen yksikkö synnyttääkin lisähankaluuksia --> palatako autiomaahan saaliin kera, vai riskeerata jo saadut voitot ja hyökätä vihattavia lunareita vastaan... Tuo vanha parrakas upseeri näyttää samalta, jonka raukkamaisesti kerrottiin selkään ammutulla nuolella surmanneen vanhan Kaanin 20 vuotta sitten Punamailla...[/i:412255399e] Onnea Autiomaahan! --- Vaakkis
Larppa linkki 8. helmikuuta 2003 kello 13.44
Larppa 8. helmikuuta 2003 kello 13.44 linkki Ihan kivoja ideoita on joo, Vaakkujaakko. Vaakkujaakko kirjoitti: [i:2a67df3b36]Keksi klaanillesi omat tunnusmerkit; miten klaanin soturit on tatuoitu, millaisella poltto- tai korvamerkillä tms. klaanin biisonit on merkitty.[/i:2a67df3b36] No ne olen jo keksinyt. Merkkinä naisilla on ruskealla maalattu biisonin kuva oikeassa poskessaan. Miehillä on yleensä tapana maalata panssariin rinnan kohdalle ja oikean käden hauiksen kohdalle polttaa ruskea biisoni. Jotain tuollaista yksinkertaista, mutta toimivaa. :) Joo tuossa olisi kyllä aika iso työ keksiä nuo kaikki Punamaitten jutut jne, mutta ei se kai turhaa olisi, silloin peli olisi vain parempi kun lähdetietoa on enemmän, jota ei voi ikinä olla liikaa.
humis linkki 9. helmikuuta 2003 kello 10.47
humis 9. helmikuuta 2003 kello 10.47 linkki [quote:193a4e0645="Larppa"]Joo tuossa olisi kyllä aika iso työ keksiä nuo kaikki Punamaitten jutut jne, mutta ei se kai turhaa olisi, silloin peli olisi vain parempi kun lähdetietoa on enemmän, jota ei voi ikinä olla liikaa.[/quote:193a4e0645] Taustamateriaalia ei voi ikinä olla liikaa, totta, mutta ainoastaan niin kauan kuin muistaa ja hyväksyy sen, etteivät pelaajat (tai välttämättä pelinjohtaja itsekään vähän ajan kuluttua) taatusti tule muistamaan sitä tarkasti. Lähdetieto on eniten hyödyksi pelinjohtajalle yksityiskohtaisen ja koherentin maailman esittämisessä, pelaajat alkavat muistaa henkilöitä oikeasti vasta sen jälkeen kun he ovat pelissä ne kohdanneet ja todenneet tähdellisiksi muistaa. Klaanin pitkää historiaakin on turha odottaa pelaajien opettelevan ulkoa, pikemminkin siitä muodostuu jonkinlainen fiilis ja yleiskuva. Tarkemmat tapahtumat muistuvat mieleen vasta sitten kun pelinjohtaja niistä muistuttaa: "Teillä on sama paha fiilis kuin silloin Punamaillla ennen tuhoa". Jos haluaa auttaa pelaajien muistia, voi kaikkein tärkeimmät asiat poimia omasta proosatekstistä erikseen ranskalaisiksi viivoiksi tekstin jälkeen. Itse olen huomannut, että yllättävän vähälläkin taustamateriaalilla tulee hyvin toimeen. Huomasin myös tosiaan jossain vaiheessa oman kampanjan sivuja selaillessani sellaisia henkilöiden persoonia ja historian tapahtumia, jotka olin täysin unohtanut ja jotka itse pelissä olin kuvannut aivan erilaisiksi :).
Larppa linkki 9. helmikuuta 2003 kello 11.00
Larppa 9. helmikuuta 2003 kello 11.00 linkki Humis kirjoitti: [i:7b03c017c4]Klaanin pitkää historiaakin on turha odottaa pelaajien opettelevan ulkoa, [/i:7b03c017c4] Näin varmaan on, mutta onneksi se klaani ei tosiaan ole kovin vanha, kuten jo sanoin, noin 20 vuotta ollut pystyssä. Eikä sitten niitä historia juttuja kovinkaan paljoa ole. Tärkeimmät ovat juuri sen Pentin Hullun hevosen klaanin murska voitto ja sieltä saadut orjat ja sitten häpeällisen on se Lunarilta turpaan ja nilkuttaen kotiin. Muuten historia on ollut pelkkää sotimista, kuten hyvin sopii eläinpaimentolaisille. Muutama tärkeä kohta on sitten se, kun Myrskyhärän kaani saapui 7 ystävänsä kanssa pelastamaan klaanin selvältä tuholta ja jäi täten klaanin, kun klaanilaiset osoittivat kunnioitusta hänelle, mutta Myrskyhärkä luulee itsestään hieman liikoja klaanin johtajaan verrattuna. Ja sitten varmaan se on toinen kun Wahan kaani otti vaimokseen Eirithan papittaren. Ja shamaanin oppipojan tulo täydeksi shamaaniksi ja jäi vielä klaaaniin. Että sellaista. [i:7b03c017c4]että yllättävän vähälläkin taustamateriaalilla tulee hyvin toimeen.[/i:7b03c017c4] Niin, joskus pelin edetessä tulee ahaa-elämyksiä ja silloin saa uusia ulottuvuuksia itse peliin ja silloin valmis taustamateriaali saatta olla liikaakin edessä. :)
Marcus Maximus linkki 10. helmikuuta 2003 kello 9.01
Marcus Maximus 10. helmikuuta 2003 kello 9.01 linkki [quote:c3612138a8="Humis"]Taustamateriaalia ei voi ikinä olla liikaa, totta, mutta ainoastaan niin kauan kuin muistaa ja hyväksyy sen, etteivät pelaajat (tai välttämättä pelinjohtaja itsekään vähän ajan kuluttua) taatusti tule muistamaan sitä tarkasti. Lähdetieto on eniten hyödyksi pelinjohtajalle yksityiskohtaisen ja koherentin maailman esittämisessä, pelaajat alkavat muistaa henkilöitä oikeasti vasta sen jälkeen kun he ovat pelissä ne kohdanneet ja todenneet tähdellisiksi muistaa. [/quote:c3612138a8] Mmm... niin, siis, taustamateriaalia [i:c3612138a8]voi[/i:c3612138a8] olla liikaa. :-) Ainakin liikaa mitenkään järkevästi omaksuttavaksi. Niinkuin Gloranthassa; jos aikoo vetää peliä Alda-Churin eteläosissa, ja ennen oman lisäämistä perehtyä kaikkeen paikasta aiemmin sanottuun, saa kahlata kirjaimellisesti melkeinpä metrin verran mappeja läpi. Asioiden ilmaiseminen tiiviisti ja järjestelmällisesti on hyvä tapa. Säästyy aikaa, eivätkä sormet kulu turhaan. Muuten käy, kuten sanoit, niin, että dataa on paperilla kilokaupalla, mutta käytännössä peliä vetää päästä minkä jaksaa.
Vaakkujaakko linkki 10. helmikuuta 2003 kello 9.16
Vaakkujaakko 10. helmikuuta 2003 kello 9.16 linkki Vastapainoksi gurujen elitistiselle metakeskustelulle (:-D), jolla toki saa olla foorumilla sijansa, lisään taustatiedonmurusen, josta on ehkä hyötyä Larpalle missiossaan, biisoniratsastajaklaanin kuvaamisessa. Kreivi Skindilli Longlegs karkoitti viimeiset biisoniratsastajat, jotka pitivät hallussaan Auringon Kreivikunnan eteläosia, vasta niinkin myöhään kuin vuoden 1450 paikkeilla, joten heimosi (joskaan ei nuoren klaanisi) historiankirjoitus halutessasi voi hyvinkin pitää sisällään perimätietoa noista ajoista. En muista missä määrin paimentolaisten karkoituksesta kerrottiin Auringon Kreivikunta -kirjassa, muistaakseni valitettavan vähän - syynä lienee, että Yksinäisestä koettelemuksesta aurinkomaalaisille opetettava virallinen totuus poikkeaa jossain määrin todellisesta tapahtumainkulusta.
Larppa linkki 10. helmikuuta 2003 kello 13.24
Larppa 10. helmikuuta 2003 kello 13.24 linkki Vaakkujaakko kirjoitti: [i:3e6aabed7c]Kreivi Skindilli Longlegs karkoitti viimeiset biisoniratsastajat, jotka pitivät hallussaan Auringon Kreivikunnan eteläosia, vasta niinkin myöhään kuin vuoden 1450 paikkeilla[/i:3e6aabed7c] Niin, olen tälläistä itsekkin lueskellut jossain vaiheessa, mutta kuten tosiaan sanoit, niin tämä ei oikein koske minun klaania. Tai saattaa jotkut isoisovanhemat olla tuolta ajalta ja ovat katkeria siitä, mutta tuon klaanin historiaan ei oikein kuulu tuo sotiminen Auringon Kreivikunnan kanssa, koska Ruskean biisonin klaani näki, ettei se ole kovin helppoa ja alkoivat ryöstelemään tuota Pentin klaaneja ja tietenkin muita heimolaisia. :wink: Ja sitten sen klaanin nykyinen olinpaikka on n.40 kilometriä Paviksesta itään, joten ei tuokaan koske kovin paljon klaania, vaikka mistä sitä ikinä tietää, kun yllättäin ruoka ja vesi loppuu ja Auringon Kreivikunnan rajamailla on houkuttelevia asumispaikkoja.
Dovas linkki 11. helmikuuta 2003 kello 1.13
Dovas 11. helmikuuta 2003 kello 1.13 linkki Larppa: [i:d1171bf79a]olen aloittelemassa uutta peliä, joka tällä kertaa sijoittuu sieltä normaalista Sartarista hieman itään päin ...[/i:d1171bf79a] Niin. Sartar kun on trendi. Ja ollutkin pitkän aikaa. Eihän siinä mitään, IMO Sartarissa on huisin hienoa ja nautinnollista pelata ja perinteiset heortlingit ovat todella hyvin ja laajasti tehty kuvauksineen, että voimmekin alkaa jo puhumaan kohta siitä mitä emme tiedä Orlanthista, Sartarista, ringeistä, maan pantheonista, tai alueen historiasta :) . Paljon siihen onkin käytetty tilaa, voimavaroja, rahaa jne, mutta tässäpä piilee (taas :wink: ) mielestäni yksi hiukan pelottava juttu. Aikoinaanhan on paljon julkaistu yhtä lailla materiaalia niin monista muistakin paikoista, kuin vain Sartarista ja esim. Praxilla & Autiomaalla, Seshnelalla, Raliosilla yms. on ollut lähes yhtä lailla suuret ja innokkaat fanijoukot. Toivottavasti siis uudemmat Gloroanthaan tutustuvat pelaajat saavat jatkossakin tietoa muistakin paikoista kuin vain Sartarista. Okei, "Orlanth on kuollut" ja suuret jutut on käsillä, mutta toivon etteivät hommat tyrehdy siihen, kun se joskus on saatu 'valmiiksi'. Ja kyllähän eri kansat näkevät myös mitä sankarien sodissa tapahtuu, mutta varmastikin omasta perspektiivistä. Yhtä lailla kuin KoS:inkin perspektiivi lunareista on pitkälti Orlanthien omasta perspektiivistä. [i:d1171bf79a]joka tällä kertaa sijoittuu ... Autiomaahan[/i:d1171bf79a] Ok. Nomadit ovat ensinnäkin hurjan konservatiivisia. He pitävät kotimaataan (ylettyy Praxiin saakka) heille yhteisenä omaisuutena ja kutsuvat sitä toisinaan myös "Eirithan kehoksi". Prax & Autiomaa on heille sama kuin sankariulottuvuus, koska he eivät poistu sieltä normaalisti koskaan. Kaikki maan lahja mikä siellä kasvaa ja laumaeläimet, ovat aarteita, joita he varjelevat viimeiseen saakka. Yhtä lailla klaanit, kun he nylkevät eläimensä Rauhallisen Viillon rituaalilla tarviessaan ruokaa, he antavat osan verestä valua maahan rikastaakseen sillä kasvustoa. Mitä enemmän, sitä paremmat selviytymismahdollisuudet he uskovat heillä olevan, vaikka klaani olisi nääntymyksen ja epätoivon partaalla (eläimistähän käytetään kaikki, jopa verikin). Kaikki muut maat ympäristössä ovat kohteita heille: Siellä asuu omituisia, epäluotettavia ja äärimmäisen rikkaita ihmisiä, jotka jopa väittävät omistavansa maata, ilmaa jne. Nomadeille se on täysin käsittämätöntä. Klaanien rakenne on pitkälti erityyppinen kuin sartarilaisten orlanthien vastaavat. Vaikka biisoniratsastajilla rakenne on lähinnä orlanthilaista verilinjoineen ja septeineen - totaalisen erilaisessa ympäristössä eläminen on vaikuttanut perinteisiin ja tapoihin tehden klaaneista aivan muuta. Larppa: [i:d1171bf79a]Klaanin historia[/i:d1171bf79a] Bagsie: [i:d1171bf79a]Muutama klaanin oma myytti[/i:d1171bf79a] Myytit? Joo, mutta näissä suosittelen PJ:aa olemaan jokseenkin valppaana. Vaikka nomadit palvovat esi-isiä mm. myös, ei heidän klaaneilla varsinaisesti ole [i:d1171bf79a]Foundereita[/i:d1171bf79a]. Siis...on, mutta ei samassa mielessä palvottuja perustajia joilta voisi saada magiaa, kuten orlantheilla. Nomadiklaanit palvovat koko [i:d1171bf79a]heimon[/i:d1171bf79a] Foundereita. PJ:na nomadiklaaneissa voi alkuun kohdata ehkä vaikeuksia yrittäessään miettiä sitä "syvempää" ja varsinaista sisältöä historioineen, koska väkeä liittyy heihin ja lähtee. Jos he kyrpiintyvät Wahan khaaniinsa ja sen virheisiin, he voivat jättää klaanin ja liittyä mahdollisesti johonkin toiseen klaaniin, tai perustaa omansa. Tietenkään vaikka ulos & sisääntulo on jatkuvaa, eivät nomadit jätä klaania, mikäli siihen ei ole jokin todella hyvä syy. Mutta verisukulaisuuksilla ei asiassa ole samaa merkitystä kuin orlanthien klaaneissa on. Klaanisihan oli myös hyvin nuori, joten varmaankaan ei moista ongelmaa olisi lähimailla. Biisoniratsastajien klaanit on normaalisti [i:d1171bf79a]todella[/i:d1171bf79a] isoja. Harvan muutamista ollessa jopa saman kokoisia kuin esimerkiksi joku yksi kokonainen orlanthi heimo. Tämän voi itsekin nimittäin päätellä Claude Manzaton keräämästä aineistosta koskien klaaneja (jossa on mainittu muistaakseni 11 klaania) ja BoDR Praxin kertoessa tavallisesti populan olevan sellaisesta 1000:sta ylöspäin. (Skull Bat on eräitä suurimpia ja pidän omassa kampanjassani sitä n. 10 000 henkisenä klaanina.) Mutta, pieniä klaaneja on myös ja uusia syntyvillään olevia. IMO, Koko Autiomaan ja Praxin biisoniratsastajien populaatiosta on hyvä jättää sellaiset 5000 laskuista pois, juuri näitä pienempiä klaaneja ja klaania vaihtavaa väkeä huomioon ottaen. Klaanin valtarakenne jakautuu klaanin "vanhimpien" kesken: -Wahan Tribal Khan, joka on vastuussa kaikesta sodankäyntiin liittyvästä ja toimii uskonnollisen voiman keskuspisteenä klaanin palvoessa esi-isiä. -Eirithan High Priestess joka päättää milloin klaani liikkuu ja minne (aina eläinten ja ruuanhankinnan mukaan). Wahan Tribal Khan voi vain erityistilanteissa kuten sodan uhatessa, tai toisen klaanin koittaessa esim. reidata heidän eläimiään (jota [i:d1171bf79a]kaikki[/i:d1171bf79a] klaanit tekevät); astua Eirithan Korkean Papittaren määräysvallan ylitse. -Tribal Shaman joka opettaa taikuutta, kutsuu henget, kohtaa monet arojen vapaista hengistä ja haamuista. He ovat usein lähempänä hulluja ja heillä on "normi-shamaaneihin verrattuna superb voimia. Joissain tapauksissa joskus (esim. Kaaoksen uhatessa) voi Myrskykaanilla olla valtaa tavallista enemmän ja joitain poikkeuksellisiakin klaaneja tietty on jotka saattavat antaa jollekin tietyn kultin pappistason henkilölle enemmän valtaa. Onnea tosiaan Autiomaan koluamiseen! Hit the Wastes! :) Ja tässä vielä linkki Claude Manzaton sivuille: [url]http://perso.club-internet.fr/manzato/pagepersocm/runequest/rq8.html[/url], sekä: [url]http://perso-club-internet.fr/manzato/pagepersocm/runequest/[/url]
Larppa linkki 11. helmikuuta 2003 kello 5.58
Larppa 11. helmikuuta 2003 kello 5.58 linkki Dovas kirjoitti: [i:a34d4d2274]Prax & Autiomaa on heille sama kuin sankariulottuvuus, koska he eivät poistu sieltä normaalisti koskaan.[/i:a34d4d2274] Eikös se ole niin, että nämä Prax & Autiomaalaiset tee lähes jatkuvasti sota/ryöstöretkiä tuonne Pentiin, Sartariin jopa ja joskus Teshnokseen? Siinä tapauksessahan he poistuvat sieltä aika usein, mutta niin kuin tavallisten arkiaskereitten ja vastaavien takia he eivät taida poistua omilta klaani mailtaan kovin kauaksi. Tämä on kyllä mielenkiintoista, kun Prax ja Autiomaa on heille oma sankariulottuvuus. :) [i:a34d4d2274] tavallisesti populan olevan sellaisesta 1000:sta ylöspäin[/i:a34d4d2274] Heh, on tosiaan käynyt monia sotia tämä klaani. :-D
Dovas linkki 16. helmikuuta 2003 kello 13.17
Dovas 16. helmikuuta 2003 kello 13.17 linkki [quote:cda5cb9340] Minä kirjoitin: [i:cda5cb9340]Prax & Autiomaa on heille sama kuin sankariulottuvuus, koska he eivät poistu sieltä normaalisti koskaan.[/i:cda5cb9340] Larppa: Eikös se ole niin, että nämä Prax & Autiomaalaiset tee lähes jatkuvasti sota/ryöstöretkiä tuonne Pentiin, Sartariin jopa ja joskus Teshnokseen? Siinä tapauksessahan he poistuvat sieltä aika usein, mutta niin kuin tavallisten arkiaskereitten ja vastaavien takia he eivät taida poistua omilta klaani mailtaan kovin kauaksi. Tämä on kyllä mielenkiintoista, kun Prax ja Autiomaa on heille oma sankariulottuvuus.[/quote:cda5cb9340] IMO nomadien visiitit ulkopuolisille maille tapahtuu ajoittain. Jos klaani pysyttelee pitemmän aikaa Praxin ja Autiomaan reunoilla, silloin toimeentulon yhtenä hyvänä vaihtoehtona voidaan nähdä reidaukset ja ryöstöretket muukalaisten asuinsijoille. Pääasiassa kuitenkin toimeentulo ja varallisuus mitataan ehdottomasti laumaeläimissä, jotka ovat klaanin selviämisen, varallisuuden ja tietynlaisen turvallisuuden ensisijainen mitta. Kaikki klaanit reidaavat toisiltaan laumaeläimiä (jännittävimpiä ja innostavimpia ajoittain tapahtuvia arkiaskareita nomadiklaanien elintavoissa, mielestäni!) ja se on nähdäkseni normaalein tapa ("ammatti") pitää yllä klaanin selviytymistä. Se ei ole vaeltavien paimentolaisten "häijyluonteisuutta", vaan perinteinen tapa, joka on seurausta Wahan ja Eirithan tuomista selviytymismalleista (Wahan Teistä) aikoinaan pahasti kärsineessä maassa. "Omia" klaanimaita ei periaatteessa ole. Monilla klaaneilla on kyllä tapana liikkua tietyillä akseleilla Praxissa ja Autiomaassa, mutta pohjimmiltaan klaanit ymmärtävät toisia klaaneja yhtä lailla ja ajattelevat maan tarjoamien rikkauksien olevan yhteistä jaettavaa omaisuutta kaikille Wahan Teitä seuraaville vaeltaville. Myös, eri heimojen eläimet eivät sulje mahdollisuutta toisen heimon klaanilta liikkumasta samalla alueella, mikäli klaanit vain tulevat keskenään toimeen. Eri eläimet syövät eri kasveja ja eivät siten sulje toisiaan 'ulos'. Eri heimot liikkuvat eri vuodenaikoihin myös aika eri alueilla. Biisoniratsastajat liikkuvat kesällä reheville maille ja liikkuvat talvella Autiomaiden reunoille. Biisonit pystyvät hyvin syömään samoilla laitumilla kuin antiloopit. Monilla klaaneilla on joitain ystäväklaaneja ja ne voivat käydä kauppaa toistensa kanssa. Joskus kauppaa voidaan käydä myös ulkopuolisten muukalaisten kanssa, mutta se riippuu tietysti klaanin tavoista kohdata muita kansoja ja ennen kaikkea Wahan Tribal Khaanin "politiikasta" johtaa klaania. Mitä sankarimatkaamiseen tulee; luulen että klaanit hurjan konservatiivisuuden ansiosta eivät juurikaan tee ns. "kokeellista" sankarimatkaamista, jossa yritetään päästä sankarimatkan tavoiteltuun tulokseen muuttamalla tapaa suorittaa heroquest. Autiomaassa on myös paljon unohtuneita, menneisyyteen hävinneitä myyttejä, joista saatetaan tietää enään hyvin vähän (mm. osa tiettyjen Polkujen ["pathways"] seuraamisesta paikasta toiseen, jonka suuret sankarit ovat historiassa toteuttaneet). Voisi kuvitella että vain äärimmäisen kriittisessä tilanteessa moista edes yritettäisiin, jos klaanin vanhimmilla olisi jotain tietoa sellaisesta vanhasta myytistä. Minä: [i:cda5cb9340] tavallisesti populan olevan sellaisesta 1000:sta ylöspäin[/i:cda5cb9340] Larppa: [i:cda5cb9340]Heh, on tosiaan käynyt monia sotia tämä klaani.[/i:cda5cb9340] Monet klaanit tosiaan adoptoivat klaaniinsa uusia jäseniä muista klaaneista ja tällä tavoin klaanin määrä voisi nousta tosiaan nopeastikin korkeaksi esim. parissakymmenessä vuodessa. Poljonit ovat tästä mielenkiintoinen esimerkki. Erikoisena ja poikkeavana klaanina he palvovat kunnioituksella Eirithaa, mutteivät Wahaa. Poljonien heimo sai syntynsä sartarilaisen orlanthiheimo Dundealosien Blue Jay klaanista kun kaveri nimeltä Derik Poljoni otti tehtäväkseen suojata Dundealoseja nomadien hyökkäyksiltä (pääasiassa Bison ridereita vastaan), joiden ansiosta Dundealosit kärsivät suuria tappioita (Jaldon Goldentooth johti silloin näitä nomadeja ;) ). Derik vihasi kauttaaltaan Praxin vaeltavia paimentolaisia ja muutti ison ryhmänsä kanssa Sartarin ja Praxin rajamaille pitääkseen nomadit kaukana Sartarista ja Tarshista. Kuinka ollakaan, Poljoneista tuli oma nomadiheimonsa, joka adoptoi keitä tahansa nomadeja omaan klaaniinsa mikäli nämä hyväksyivät uudenlaisen elämäntavan; Orlanthin ja Eirithan palvonta, hevosilla ratasastus ja karjan laiduntaminen. Heitä pidetään lainsuojattomina muiden varsinaisten nomadiklaanien keskuudessa hevosilla ratasastamisen takia ja koska he eivät tunnusta Pyhälle Papsille kunnioitusta. Mutta tämä vain siis esimerkkinä. Pienempiä, huomaamattomia ja uusia klaaneja sinnittelee kanssa ja eihän sinun tarvitse tehdä siitä välttämättä esim. 1000 hengen klaania. Pikku klaanien voi kuvitella tekevän varmemmalla pohjalla olevia ratkaisuja, eivätkä tee liian uhkarohkeita temppuja, jottei klaani joudu liian suureen vaaraan. Kaupankäynti voisi tällöin kuulostaa aika järkevältä ratkaisulta, päinvastoin kuin päätös hyökätä reidaamaan 5000 henkisen, hurjan ja kuuluisan ihmisuhrausta huhutusti tekevän, orjuutta suosivan klaanin ratsuja, jonka khaanilla on kuulemma hallussaan yksi maagisista Wahan Köysistä, Tadan (ensimmäisen khaanin) viitta ja heidän voimakkaan ja sekopäisen shamaaninsa kerrotaan voivan muuttaa apuhenkensä sylfiksi... ;) Kuten Vaakkujaakkokin antoi vinkkejä mielenkiintoisista henkikulteista joita praxilaiset palvovat, niitä kantsii tosiaan käyttää. Ne luovat mielenkiintoista lisää ja väriä klaaniin ja ne niiden palvojat voivat toisinaan antaa mielenkiintoista lisäpotentiaalia joissain asioissa, mitä aroilla elämiseen tulee. Esim. Oakfedin shamaanit voivat tilanteen tullen palvoa jumalaansa ja pyytää sitä säästämään Eirithan High Priestessin toivomuksesta ruohikkoalueet, jottei Villitulet tuhoa hyvää ja tärkeätä laidunmaata. Tosin, Oakfed Villitulen palvojat ovat aika erikoista sakkia, joihin ei luoteta joka tilanteessa (kuten ei mm. myöskään Dark Eateria palvoviin klaanilaisiin). Oakfedit eivät välttämättä esimerkiksi näekään sitä sopivana ideana, koska he voivat ajatella olevan hyvä "ruokkia" jumalaansa. Kuitenkin, klaanit tarvitsevat erilaisten henkien apua eri paikoissa ja ilman muuta käyttävät mahdollisuuden hyväkseen jotta klaani pärjää. Kaikilla hengillä ja jumalilla on taivaalla oma tähtensä, jonka kotina nomadit niitä kuvaavat. Tähtitieto on erinomaisen tärkeä osa praxilaisten perinnettä ja he voivat kertoa historiassa tapahtuneita suuria myyttejä ja tarinoita niiden kautta. He 'näkevät' öisessä tähtitaivaassa tapahtumia. Aina kun vaeltava kertoo jonkin tarinan, hän tekee samalla köydenpätkällä erilaisia solmuja, johon hän "kirjoittaa" kertomansa tarinan, tai tallettaa esim. tiedon jonkin pyhän Polun reitistä. Praxilaisilla on köysikirjoitus hyvin alkeellisena "kielenä", joskin monet solmut ovat myös unohtuneet ja jääneet hämärän peittoon. Kaikki heimot, tai klaanit eivät osaa kuitenkaan niin monia solmuja ja/tai tunne niin hyvin tähtitietoutta. Impala ratsastajat tiedetään pitkistä perinteistään hyvinä tähtitietouden tuntijoina, joskin se saattaa olla osana heidän Salaisia Yhteisöjään ("Secret Societys"), joita muutamilla klaaneilla on. Sotaisaa ja mahtavaa Pronssiaarretta ("Bronze Treasure") palvovat kaikki heimot, vaikka se ei olekaan minkään heimon [i:cda5cb9340]oma[/i:cda5cb9340], spesiaali tähtensä. Praxilaisia tutkinut sartarilainen Lhankorin sankaripappi Minaryth Purple uskoo Bronze Treasuren olevan Wahan koti, tai hänen aspektinsa: [i:cda5cb9340]"Bronze Treasure tuli Pimeyden aikana, valmisti maailman elämän paluulle, voitti vihollisjumalat ja sitoi ne omiin paikkoihinsa. Hän on joskus näkyvä päivällä, siten näyttäen mahtinsa ja valtansa. Uskon että alkuhistoriallisen pentiläisten planeetta Kargzantin sitominen Bonze Treasure paikalleen; on syy nomadien hevosvihalle."[/i:cda5cb9340] (BoDR vol. Prax.) RQ-termein Bronze Treasure antaa palvojilleen Tosi(ase)-riimuloitsun. Biisoniratsastajille se on Tosimiekka. Noh, tällaista tuli tällä kertaa mieleeni kertoa. Toivottavasti Praxilaisten elämänkehä alkaa selkenemään samalla (vaikka siitä olisi kyllä vaikka kuinka paljon kerrottavaa). Multakin puuttuu joitain vanhoja Prax-osia, mm. Heroes vol. II, #1 joka kiinnostaa suuresti, ja jos joku omistaa sen, olisi hyvin(!) mielenkiintoista kuulla sen sisällöstä. Lehtinenhän taitaa olla vain 8-sivuinen 'lehtiö' mutta on ilmeisesti aivan virallista tavaraa.
Larppa linkki 16. helmikuuta 2003 kello 15.26
Larppa 16. helmikuuta 2003 kello 15.26 linkki Kiitti Dovas tosiaan. Tuli taas lisää tietoa. Kaikki kunnia Dovasille. :)
Dovas linkki 18. helmikuuta 2003 kello 0.29
Dovas 18. helmikuuta 2003 kello 0.29 linkki Ohoh... [i:d2f52afafa]Kaikki kunnia Dovasille.[/i:d2f52afafa] Noh, noh. Olihan muillakin tärkeää tietoa ja ehdottomasti hyviä ideoita klaanin historiaan. Saat jo suuren määrän tietoa Praxista ja vaeltavien paimentolaisten kulttuurista & uskonnosta, alueellisine kuvauksineen, monine henkineen ja kultteineen jo Tales of the Reaching Moonin nrot 14 & 15:sta, ja kuten Vaakkiskin taisi mainita; niden pitäisi löytyä vielä Helsingin fantsusta. :wink: BoDR vol. Prax on kyllä ehdottomasti piin kovaa tavaraa nomadeista, mutta sitä ei taida saada enään muuten kuin jonkun ebay:n kautta. BoDR Darknessista löytyy taas Dark Eaterin todella pelottava kultti ja volume Praxin errata. Jos oikein kunnolla innostuu Praxista, suosittelen pitämään niitäkin silmällä. Tuli sikäli sopivasti tämä aiheesi, kun olen välillä tuuminut kirjoittaa foorumille enemmän Praxista & Autiomaasta. Monet "uudemmat" Gloranthaan tutustuvat eivät tiedä siitä ahkä juuri mitään (mitä nyt uusimmilta julkaisuilta voisi). Voisin jatkaa vielä kunhan paremmalla ajalla ehtii... BTW, antamastani Manzaton sivujen linkistä löytyy erinomainen värikartta suurimmasta osasta Wastesia/autiomaata. Siihen on merkitty jopa muutamia pyhiä polkuja, joita ei ole ihan joka opuksessa mainittu.
Larppa linkki 18. helmikuuta 2003 kello 7.11
Larppa 18. helmikuuta 2003 kello 7.11 linkki Dovas kirjoitti: [i:6132d453bb]niden pitäisi löytyä vielä Helsingin fantsusta. [/i:6132d453bb] Jep, olen muutenkin ollut tilaamassa sieltä aika isoa kasaa. Pitää vain odottaa se HeroQuest, niin ei tarvitse montaa kertaa tilata, vaikkei siinä ole mitään pahaa, jos monta eri tilausta tekee. Itse kumminkin tykkään aina kerralla ison kasan ostaa kirjoja. Ja kun Helsingissä ei oikein pääse käymään täältä käsin. :( [i:6132d453bb]Voisin jatkaa vielä kunhan paremmalla ajalla ehtii...[/i:6132d453bb] Ihan hyvä idea. Siis tänne voi tosiaan laittaa Autiomaasta ja Praxista lisää tietoa, vaikkei ne liity mitenkään tähän klaaniin, koska se on jo minulla valmis, ellen tee jotain muutoksia siihen.